تیمپانی:
آشنایی با ساز تیمپانی
سازهای کوبی ، مانند سازهای بادی مسی ، طی زمانهائی دراز ، در خدمت مراسم تشریفاتی و سیـاس*ـی جوامع بوده است .
در واقع ، در چنین تشریفاتی ، سازهای کوبی تقریبا همیشه به موازات سازهای بادی – مسی به کار گرفته می شدند و این همکاری تا آنگاه که سازهای ضربی به ارکستر راه یافتند ادامه یافت .
این سازها به اغلب احتمال ، در اصل به خاطر نیاز بدیهی انسان به «نگهداری ریتم» همراه با فعالیتهائی مانند قدم رفتن یا رقـ*ـص پیدا شد . میل مفرط به گرفتن یک چوب و کوفتن آن برطبلی که در دسترس قرار دارد ،
در نزد خردسالان و بزرگسالان تقرییاً غیر قابل مقاومت است . به همین شکل ، آهنگساز به یاری استفاده از سازهای کوبشی ، «ریتم» قطعه خود را «نگهمیدارد» .
آشنایی با ساز تیمپانی
تماشای قسمت سازهای کوبی در ارکستر همیشه جالب است . نوازنده سنج غالباً حرکات نمایشی را همزمان با اجرای سنج ، در یک پاساژ هیجان انگیز ارکستر توام می کنند ، با آب و تاب سر و صدائی از سازخود بیرون می کشد ؛
نوازنده تیمپانی نمایشگری حقیقی است ، وقتی با ضربه های سریع و جهشدار بر ساز خود می کوبد ، و به نظر می رسد که در ادای نقش خود اهمال کار است ،
در طول قسمت عقب ارکستر راه می رود و اینجا و آنجا ضربه بر سازی می زند ، مانند آنکه اینکار آنقدر آسان است که هر یک از ما با مختصری کوشش ، قادر به اجرا ی آن هستیم .
قسمت سازهای کوبی شامل تعداد زیادی از سازهای گوناگون است ، که معمولا ً از هر یک نمونه ای در ارکستر وجود دارد ، اگر چه همگی به وسیله ضربه زدن ، مالیدن ،
یا تکان دادن به صدا در می آیند (ن.ک. به جدول ۱/۵) برخی از سازهای کوبی قادر به حصول صدا در ارتفاعی معین هستند ، اما بیشترین اعضاء این خانواده ، صوتی درارتفاع نامعین دارند ،
آهنگساز فقط ارزش زمانی (امتداد) اصوات را ثبت می کند ،
بدون آنکه ارتفاعی (زیرو بمی ای) در پارتیتور برایشان تعیین کند . آهنگساز بیشتر درصدد تاثیر گرفتن از ضربه آن سازهاست .
وظیفه عمده سازهای خانواده کوبی در ارکستر به همین دلیل ، تامین «تاکیدهای ضرب در موسیقی» است .