معرفی ساز ساز تیمپانی

=/off

خبیث انجمن(⓿_⓿)
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2019/09/16
ارسالی ها
361
امتیاز واکنش
2,034
امتیاز
471
محل سکونت
ته جهنم اون خونه دلبازه
تیمپانی:
سازهای کوبی ، مانند سازهای بادی مسی ، طی زمانهائی دراز ، در خدمت مراسم تشریفاتی و سیـاس*ـی جوامع بوده است .

در واقع ، در چنین تشریفاتی ، سازهای کوبی تقریبا همیشه به موازات سازهای بادی – مسی به کار گرفته می شدند و این همکاری تا آنگاه که سازهای ضربی به ارکستر راه یافتند ادامه یافت .

این سازها به اغلب احتمال ، در اصل به خاطر نیاز بدیهی انسان به «نگهداری ریتم» همراه با فعالیتهائی مانند قدم رفتن یا رقـ*ـص پیدا شد . میل مفرط به گرفتن یک چوب و کوفتن آن برطبلی که در دسترس قرار دارد ،

در نزد خردسالان و بزرگسالان تقرییاً غیر قابل مقاومت است . به همین شکل ، آهنگساز به یاری استفاده از سازهای کوبشی ، «ریتم» قطعه خود را «نگهمیدارد» .

آشنایی با ساز تیمپانی

تماشای قسمت سازهای کوبی در ارکستر همیشه جالب است . نوازنده سنج غالباً حرکات نمایشی را همزمان با اجرای سنج ، در یک پاساژ هیجان انگیز ارکستر توام می کنند ، با آب و تاب سر و صدائی از سازخود بیرون می کشد ؛

نوازنده تیمپانی نمایشگری حقیقی است ، وقتی با ضربه های سریع و جهشدار بر ساز خود می کوبد ، و به نظر می رسد که در ادای نقش خود اهمال کار است ،

در طول قسمت عقب ارکستر راه می رود و اینجا و آنجا ضربه بر سازی می زند ، مانند آنکه اینکار آنقدر آسان است که هر یک از ما با مختصری کوشش ، قادر به اجرا ی آن هستیم .

قسمت سازهای کوبی شامل تعداد زیادی از سازهای گوناگون است ، که معمولا ً از هر یک نمونه ای در ارکستر وجود دارد ، اگر چه همگی به وسیله ضربه زدن ، مالیدن ،

یا تکان دادن به صدا در می آیند (ن.ک. به جدول ۱/۵) برخی از سازهای کوبی قادر به حصول صدا در ارتفاعی معین هستند ، اما بیشترین اعضاء این خانواده ، صوتی درارتفاع نامعین دارند ،

آهنگساز فقط ارزش زمانی (امتداد) اصوات را ثبت می کند ،

بدون آنکه ارتفاعی (زیرو بمی ای) در پارتیتور برایشان تعیین کند . آهنگساز بیشتر درصدد تاثیر گرفتن از ضربه آن سازهاست .

وظیفه عمده سازهای خانواده کوبی در ارکستر به همین دلیل ، تامین «تاکیدهای ضرب در موسیقی» است .
 
  • پیشنهادات
  • =/off

    خبیث انجمن(⓿_⓿)
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2019/09/16
    ارسالی ها
    361
    امتیاز واکنش
    2,034
    امتیاز
    471
    محل سکونت
    ته جهنم اون خونه دلبازه
    تیمپانی چیست
    مهترین سازهای کوبی در ارکستر ، به اغلب احتمال ، تیمپانی است ،

    که می تواند صوتی با ارتفاع معین داشته باشند . وسعت صدای این ساز ، شامل حدود پنج صوت است . تیمپانی به اندازه های مختلف ساخته می شود ، به طوریکه وسعت صدای مجموع آنها ، از راه کاربرد چند ساز گسترش می یابد .

    مکانسیم تغییر ارتفاع (تغییر کوک) در تیمپانی طوری است که این ساز نمی تواند ملودیهای مشکل را بنوازد ، اما درعوض تیمپانی ها قادرند اصوات مهم ملودی را ، که توسط سازهای دیگر اجرا می شود ، موکد کنند .

    تیمپانیها ، اجرای سازهای تمام ارکستر را «استاندارد» می کنند . غالب قطعه های موسیقی ارکستر ، حداقل به دو تیمپانی نیاز دارند و گاه تعداد تیمپانی در قطعه از این بسیار بیشتر است .

    سازهای دیگر که قادر به حصول اصواتی با ارتفاع معین هستند عبارتند از «اگسیلوفون» ، «چلستا» ، «ناقوس (عمودی)» ، و «گلوکن شیپل» .

    سازهای اخیر نه تنها برای تاکید های ریتم به کار بـرده می شوند ، بلکه در جهت افزودن رنگی به مجموع رنگ آمیزی ملودی مورد استفاده قرار می گیرند .

    همه چیز درباره ساز تیمپانی
    سازهای کوبی ، و فردی دیگر ، دارای طنین محدود و منحصر به فرد هستند ، که با گوش به آسانی قابل تشخیصند . معمولیترین آنها طبل بزرگ

    (باس) ، طبل کوچک ، سنجها (ی دوتائی) ، مثلث ، تمبورین ، نقاره چوبی و تام- تام (گنگ بزرگ) است . آهنگسازان ، این گروه از سازهای کوبی را به قصد حصول تاثیرهای ویژه به کار می گیرند ؛

    چنانچه صدای رعد و برق تیمپانی ، «وزوز کردن» طبل کوچک ، صدای مبهم و خفه طبل بزرگ – خمخ در ارکستر بزرگ به صورت اصوات کلیشه ای در آمده اند .
     

    برخی موضوعات مشابه

    تاپیک قبلی
    تاپیک بعدی
    بالا