آموزشی ❃آموزش دروس عربی❃|طلایه کاربر نگاه

وضعیت
موضوع بسته شده است.

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
قواعد درس سوم
معرفی باب تفعُّل : تفاعُل ، افتعال ، انفعال ، استفعال




اولین صیغه ماضی اولین صیغه مضارع مصدر حروف زائد
تَفَّعَلَ یَتَفَعَّلُ تَفَعُّلْ ت - ع
تعلم یتعلم تعلم ت - ل
تَفاعَلَ یَتَفاعَلُ تَفاعُل ت - ا
تواضع یتواضع تواضع ت - ا
افْتَعَلَ یَفْتَعِلُ افتعال ا - ت
احترم یحترم احترام ا - ت
انْفَعَلَ یَنْفَعِلُ انفعال ا - ن
انجمد ینجمد انجماد ا - ن
استَفْعَلَ یَستَفْعِلُ استفعال ا - س - ت
استخرج یستخرج استخراج ا - س - ت



برای ساختن فعل امر : ابتدا حرف مضارع (ت) را از سر فعل مضارع مخاطب بر می داریم سپس در صورت نیاز بر سر فعل همزه می آوریم. آنگاه حرکت همزه را مشخص می کنیم و در پایان از آخر فعل نون یا ضمه را حذف می کنیم (غیر از صیغه جمع مؤنث)


تَتَعلّمُ --> تَعَلّمْ
تتواضَعُ --> تواضَعْ
تَحْتَرِمُ --> احْتَرَمْ
تَسْتَخْرِجُ --> اِسْتَخْرِجْ


 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    تمرین اول :
    1- عیّن الصحیح علی حسَبَ النّصْ
    بر اساس متن صحیح را معین کن :



    1. انعقدت الحمْلةُ لتعیین التلمیذ النّاجح .
    جشن برای تعیین دانش آموزان موفق تعیین شد- صحیح

    2.التلمیذُ المثالی یَشْتَغِلُ بالدراسة و بَیْع الصّحفُ
    دانش آموز نمونه به درس خواندن و روزنامه فروشی مشغول است- صحیح

    3. الذی یَدْرُسُ و یَعْمَلُ لا یُمْکِنُ له النّجاحُ
    کسی که درس می خواند و کار می کند موفقیت برای او ممکن نیست- غلط

    4. الذی یَجْمَعُ العملَ و الدّراسة یَعْرِفُ قیمة الوقْت
    کسی که کار و درس خواندن را جمع می کند ارزش وقت را می داند- صحیح





    2– اِکْمل الفراغ مناسبا للضمیر
    جای خالی را با ضمیر مناسب پر کن




    هم هن هما باب انتما انتن انتم
    ماضی(ض ع ف) اِستضعفوا اِستَضعفنَ اِستضعَفا استفعال اِستضعفتما اِستَضعفْتن استضعفتم
    مضارع(ع ر ض) یَتعارضون یتعارضنَ یَتعارضانِ تفاعل تتعارضان تَتعارضنَ تتعارضون
    امر(ع ل م) _ _ _ تَفعل تَعَّلما تَعلمن تعلموا



    4 – عین الصحیح : صحیح را معین کن


    1 – لا یَسْتَسْلِمُ الأحرارُ للظُّلم
    انسانهای آزده در برابر ظلم ....
    تسلیم نشدند
    تسلیم نمی شوند
    نباید تسلیم شوند

    2 – یا ایّهاالنبیُّ، جاهد الکفّار و المنافقینَ ....
    ای پیامبر با کافران و منافقان .....
    جهاد کردن
    جهاد می کنی
    جهاد کن

    3– تعلّمُ حُسْنَ الاستماعِ کما نَتعلّمُ حسُِنَ الحدیث
    خوب گوش کردن را ....... همان طور که خوب صحبت کردن را
    بیاموز – آموختی
    می آموزی – آموختی
    بیاموز – می آموزی


     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    پرتوهای قرآنی :
    الف) با توجه به معنی فعل های زیر ترجمه ایات را کامل کنید . نوع و صیغه و مصدر فعل های تعیین شده را بنویسید.
    تکبر (تکبر ورزید)
    اسْتکبَرَ (سرکشی کرد)
    کبّر (بزرگداشت داشت)



    1. سَأَصْرِفُ عن آیاتی الذیّن یتکبّرون َ فی الارض بغیْر الحقّ
    به زودی کسانی را که در زمین به ناحق تکبر می ورزند از آیاتم روی گردان خواهم ساخت.
    نوع :مضارع - صیغه: جمع مذکر غایب - مصدر: تکبُّر

    2 – اسْتکبَرَ هو و جُنودُهُ فی الارض بغیْر الحق (قصص 39)
    او و سپاهیانش به ناحق در زمین سرکشی کردند
    نوع : ماضی - صیغه: مفردمذکر غایب - مصدر اسکتبار

    3 – یا ایُّها المدبر، قُمْ فَاَنْذرْ و رَبُّکَ فکَبّر (مدثر 1- 3)
    ای جامه در سر کشیده ، برخیز و بیم ده و پروردگارت را بزرگ دار.
    نوع : امر - صیغه : مفرد مذکر مخاطب مصدر: تکبیر





    ب – دو آینه زیر را بخوانید و به سؤالات پاسخ دهید :
    فاسْتغْفروُا لِذنوُبُهمْ و مَنْ یَغْفِرَُ الذّنوبَ الاّ الله . (آل عمران / 35)
    پس برای گناهان خویش آمرزش خواستند و کیست جز خدا که گناهان را بیامرزد

    فسَبّحْ بحَمْدِ ربّکَ و اسْتَغفِرْهُ انّهُ کانَ توّابا ( نصر /3)
    پس به ستایش پروردگارت تسبیح گوی و از او آمرزش بخواه که در بسیار توبه پذیر است
    سؤال :



    1- تفاوت میان غفرو اسْتغفر از جهت معنی چیست؟
    غفر یعنی ، آمرزید در حالی که استغفر یعنی آمرزش خواست

    2 - تفاوت میان غفّر و استغفر از جهت معنی چگونه است؟
    غفر ثلاثی مجرد و استغفر ثلاثی مزید است


     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    تستهای کنکوری درس سوم :


    1- ترجمه کدام گزینه صحیح نیست؟ الف) اسْتقبَلَهُ المدیرُ بحفاوةٍ . - مدیر به گرمی از استقبال کرد
    ب) نحنُ اَجتمعْنا هنا لتکریم تلمیذٍ مثالیّ .- ما برای بزرگداشت دانش آموزی نمونه در این جا جمع شده ایم.
    ج) هلْ تعْرفین بائعَ الصّحفِ؟- آیا روزنامه فروشی را می شناسی؟
    د) هیّأ نفْسَهُ للذّهابُ - خودش برای رفتن آماده شد

    2 – ترجمه کدام گزینه صحیح نیست؟الف) النّاجح :‌موفق
    ب) علّقَ : معلق ماند
    ج) الوسام : مدال
    د) عُنُق : گردن

    3 - ترجمه کدام گزینه صحیح نیست؟الف) تکامَلَ : تنبلی کرد
    ب) الصُّحُف : روزنامه ها
    ج) الرّخیص : گران
    د) المسرحیّه : نمایش نامه

    4 – کدام گزینه از باب تفاعل است؟الف) انْتخبْ
    ب) یشْتَغِلُ
    ج) یَتکاسَلونَ
    د) تتأمّلُ

    5 – کدام گزینه از باب انفعال است؟الف) اسْتکْبَرَ
    ب) اجْتَمعنا
    ج) یَتساقَطُ
    د) یَنْبَسِطُ

    6 – کدام گزینه از باب افتعال است ؟الف) یَسْتَمعُ
    ب) کفّر
    ج) ینْقلِبُ
    د) اَرْسَلْنا

    7 – کدام گزینه از باب تفعل است ؟الف) اسْتغْفروا
    ب) سبّح
    ج) أنْذِر
    د) تتقدّمُونَ

    8- کدام گزینه از باب استفعال است ؟الف) یتحدثانِ
    ب) یَسْتکبرونَ
    ج) یَفْتَخِرُ
    د) اکْتَسبْنا

    9 – کدام گزینه فعل امر مفردند که مخاطب از تقدّم است؟الف) اقدّمْ
    ب) تقدّمْ
    ج) قدَّمْ
    د) تَقدّمی

    10 – کدام گزینه فعل امر مثنی مؤنث مخاطب از تقابَلَ است؟الف) تقابلا
    ب) تقابَلوا
    ج) قابلا
    د) اقابلا

    11 – کدام گزینه فعل ماضی مفرد مؤنث غایب از احْتَملَ است؟الف) احْتَمِلْتَ
    ب) احْتملا
    ج) احْتَمِلَتْ
    د) احْتَملْنَ

    12- کدام گزینه فعل مضارع منفی مفرد مذکر غائب از انْقلب است؟الف) لا یَنقَلِبُ
    ب) لا نَنْقَلِبُ
    ج) ما یَنْقَلِبُ
    د) لا یَنقَلِبانِ

    13 – کدام گزینه فعل امر جمع مذکر مخاطب از استَقْبَلَ است؟الف) اسْتَقْبلوُا
    ب) اسْتَقْلِبوا
    ج) اِسْتَقْبِلْنَ
    د) اسْتَقْبِلی

    14 – کدام گزینه ثلاثی مزید است؟الف ) رَجَعوا
    ب) یَشْعرون
    ج) اعتَمدَ
    د) طرَفْتُمْ

    15 – کدام باب سه حرف زاید دارد؟الف) استفعال
    ب) تفعل
    ج) انفعال
    د) تعامل


     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    الدرس الثانی : درس دوم
    زیارةٌ الحبیب :‌دیدار محبوب


    کلمه ها و ترکیب های تازه
    اَسْلَمْ : اسلام آورد . مسلمان شد
    طَرَق َ : زد ، کوبید
    أفرغَ : فرو ریخت
    عفواً : ببخشید
    افرغْ علینا صبْراً :به ما صبر عطا کن
    فاحَ – یَفوحُ : پراکنده شد
    بَعْدَ قلیلٍ : اندکی بود
    قِبلَ : طرف، سمت
    تَفَضّل : بفرما
    قدِرَ : توانست
    الْجزیل : فراوان
    کلّمَ : صحبت کرد
    شُکراً جزیلا : بسیار متشکرم
    النّص : متن
    حبیب : محبوب
    نَفِدَ : تمام شد
    الرّعایة : توجه
    نهَضَ : برخاست
    ذات لیْلة : شبی
    هنیئاً : گوارا باد
    سُمَحَ –َ : اجازه داد
    یا للسّعادة : چه سعادتی
    العجوز: پیرزن
    ختَشّ : جستجو
    قَرَنَ : نام قبیله ای در یمن
    القلق : نگران
    القلیل : کم ، اندک
    السّنین : جمع سنة ، سال
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    قواعد درس دوم : ثلاثی مجرد و ثلاثی مزید :


    در زبان فارسی گاهی از فعلها و اسمهای موجود، فعلها و اسمهای جدیدی، با مفاهیم جدید می سازیم (مثلا : خندید) یک فعلی است که دارای معنی معینی است با اضافه کردن پسوند (افید) به آن فعل جدید (خندانید) را می سازیم که با معنی (خندید) تفاوت دارد.
    می خندد --> می خنداند
    خواهد خندید --> خواهد خندانید
    بخند --> یخبندان
    در زبان عربی نیز از فعلهای موجود و فصلهای دیگری با مفاهیم جدید می سازند و این عمل را به کمک فرمولها و وزنهای خاصی انجام می دهند و اسم هر کدام از این فرمولها ( باب ) می گذارند. مثلاً (ضََحِکَ) فعل ماضی به معنی (خندید) است اگر بر سر این فعل (أ) بیاوریم و حرکت حروف (ضَحِکَ) را تغییر بدهیم فعل جدید (اَضْحَکُ) ساخته می شود که معنی آن (خندانید) است. به عبارت دیگر برای ساخت (أَضْحَکَ) از وزن (أَفْعلَ) استفاده می کنیم. این (أَضْحَکَ) اولین صیغه ماضی است و بقیه صیغه های آن را می توانیم صرف کنیم. برای ساختن اولین صیغه مضارع این باب از وزن (یُفْعِلُ) استفاده می کنیم و مثلاً فعل مضارع (یُضْحِکُ) را می سازیم (یُضْحِکُ) اولین صیغه ی مضارع است و بقیه صیغه های آن را می توانیم صرف کنیم مانند : یُضْحِکُ ، یُِضحکمانَ ، یُضْحِکونَ
    برای ساختن مصدر این باب از وزن (افعال) استفاده می کنیم و مثلاً مصدر (اضْحاک) را می سازیم . وزن اولین صیغه ماضی و اولین صیغه مضارع و مصدر این فعل را مجموعاً (باب افعال) می نامیم پس فرمول (باب افعال) به شکل زیر است.
    اولین صیغه ی ماضی :أَفْعَلَ
    اولین صیغه ی مضارع : ُفْعِل
    ُ مصدر : افْعال
    به فعل هایی که بدین ترتیب با افزودن یک یا چند حرف به ریشه فعل ساخته می شوند ثلاثی مزید می گویند. به عبارت دیگر ثلاثی مزید فعلی است که اولین صیغه ی ماضی آن علاوه بر سه حرف اصلی یک یا چند حرف زاید نیز دارند. مانند :
    (أَضْحَکَ) غیر از سه حرف (ض ح ک ) که حروف اصلی هستند یک حرف دیگر هم دارد (اُ) که حرف زاید نامیده می شود.
    اما ثلاثی مجرد فعلی است که اولین صیغه ماضی آن حرف زاید ندارد و فقط از سه حرف اصلی درست شده است : مانند : ضَحِکَ


     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    معرفی باب تفعیل


    اولین صیغه ماضی : فَعّلَ (علّمَ)
    اولین صیغه مضارع : یُفَعّلُ (یُعلّم)ُ
    مصدر : تفعیل (تعلیم)





    معرفی باب مفاعلة


    اولین صیغه ماضی : فاعَلَ (جاهَد)َ
    اولین صیغه مضارع : یُفاعِلُ (یُجاهِد)ُ
    مصدر : مُفاعلة ، فعال (مُجاهدَة ، جهاد)
    مصدر فعلهای ثلاثی مزید وزن معینی دارند به عبارتدیگر قیاسی هستند. اما مصدر فعلهای ثلاثی مجرد وزن معینی ندارند و به عبارت دیگر سماعی هستند.





    تمرینات درس دوم : 1-عیّن الصحیح علی حسب النّص : براساس متن صحیح را معین کن


    1- کان اُویسٌ مشتاقا لزیارة النبی (ص)
    اویس مشتاق دیدار پیامبر بود-صحیح
    2 – وعد اُویسٌ امّة بالرّجوع بعد غروب الشّمس .
    اویس به مادرس وعده داد که بعد از غروب خورشید برگردد-غلط
    3 - جاهَدَ اویسٌ فی معرکة «نهروان» فَوَجعَ علی الارض شهیداً
    اویس در جنگ نهروان جهاد کرد . پس روی زمین افتاد و شهید شد-غلط





    تمرین دوم : با توجه به کفه های پر شده (صفحه 21 کتاب درس) کلمات هم وزن آنها را پیدا کنید
    هاجر ، اکرم ، اشرک، کاتب ، جالس، علّم ، قدّم، اکبرّ ، اَحْسَنَ



    فاعل : هاجَرَ - کاتَبَ - جالَسَ
    فعّل : علّم - قدَّم - کبَّر
    أفْعل : اکرم - أسْرَکَ - أَحْسَنَ





    حال چنانچه در کفه های پرشده کلمات «یُفْعلِ ، یُفعل و یُفاعل » را قرار دهید . جهت برابر شدن کفه ها در وزن فعل های بالا چه تغییری ایجاد می شود؟


    یفاعل : ُیُهاجِرُ - یُکاتِبُ - یُجالسُ
    یُفعّلُ : یُعلّم - یُقدّمُ - یُکتّبرُ
    یَُفْعِلُ : یُکرمُ - یُشْرکُ - یَُحْسِنُ





    اکنون مصادر فعل های بالا را در جای خالی قرار دهید:


    مهاجرة : مکاتبة - مجالسة
    تعلیم : تقدیم - تکبیر
    اکرام : اشراک - احسان





    تمرین 3 – اجعل فی الفراغ کلمة مناسبتة من الدّوائر
    در جای خالی کلمه مناسبی در دایره ها قرار بده



    1. و لأحْسنْ کما .......اللهُ الیک
    گزینه ها: اَحْسنوا -اَحْسَنْ
    پاسخ:اَحْسَنْ
    و نیکی کن چنانچه خدا به تو نیکی کرد

    2 . (انّا ..... هُ فی لیْلة ِ القدر)
    گزینه ها:انزلنا - انزل
    پاسخ :‌انزلنا
    همانا ما آن را در شب قدر نازل کردیم

    3. (ربّنا اَفْرغ علیْنا صبرأ و....... اقْدامنا ) ‌
    گزینه ها:ثَبَّت - ثَبَّتوا
    پاسخ :‌ ثَبَّت
    ای پروردگار به ما صبر عطا کن و گامهای ما را استوار گردان

    4 . (انّا نحْنُ ...... علیکَ القرآن)
    گزینه ها: نزَّلنا - نَزَّلتُ
    پاسخ :‌ نزَّلنا
    همانا قرآن را بر تو نازل کردیم





    4 - اکمل ترجمه الجمل التالیة :
    ترجمه جمله های زیر را کامل کن



    1. لا یَشْعُرُ المؤمن بالضعْفِ عندَ مواجهة المشاکل .
    مؤمن به هنگام برخورد با مشکلات احساس ضعف نمی کند

    2.اللُّهمَ ، نوّر قلوبنا بنور الایمان و الیقین .
    خدایا ! دلهای ما را به نور ایمان و یقین روشن کن

    3.هولاء وَجَدوا السّعادة فی مساعدة الآخرینَ
    اینان سعادت را در کمک کردن به دیگران یافتند

    4. المؤمنون یُجاهدنَ باموالهم و انفسهم فی سبیل الله .
    مؤمنان با مالهایشان و جان هایشان در راه خدا جهاد می کنند





    اضواء قرآینه (پرتوهای قرآنی)
    1. با توجه به ترجمه ی آیات در جای خالی از مصدر «تسبیح» (خدا را به پاکی یاد کردن) فعل مناسب قرار دهید:



    1. (یُسبّحونَ اللیلَ و النّهارُ لا یَفْتُرون) ( انبیاء 20)
    شبانه روز خداوند را به پاکی یاد می کنند و مـسـ*ـتی نمی ورزند

    2. فاصْبر علی ما یَقولُونَ و یسبّحْ بحَمْدِ ربّک . (طه 130)
    بر آنچه می گویند، شکیبا باش و با ستایش پروردگارت از او به پاکی یاد کن





    2 – دو آیه زیر را بخوانید و به سؤالات زیر پاسخ دهید :
    و ابالحق انزلناهُ و بالحقّ نزَلَ . (اسراء / 105)
    و آنرا به حق نازل کرده ایم و به حق نازل شده است

    «انّا نحنُ نزّلنا الذّکر و انّا له لحافظون» (حجر /19)
    همانا ما خودمان قرآن را نازل کردیم و همانا ما حفظ کننده ی آن هستیم
    سؤال :



    تفاوت میان نزل و انزل از جهت لفظ و معنی چیست؟
    نزَل ثلاثی مجرد و اَنْزَلَ ثلاثی مزید است. نَزَلَ یعنی فرود آمد اما أَنْزَلَ یعنی فرود آمد

    تفاوت میان نزل و نزّل از جهت لفظ و معنی چیست؟
    نَزَل ثلاثی مجرد نزّلَ ثلاثی مزید است نزَلَ یعنی فرود آمد اما نزّلَ یعنی فرود آورد


     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    تست های کنکوری درس دوم :

    1- ترجمه کدام گزینه صحیح نیست؟الف) قد اسمتُ منذ مدّةِ : از مدتی پیش اسلام آورده ام
    ب) لَقد نَفِدَ صبری : صبرم تمام شده است
    ج) قَرُبَ من مدینة النبی : از شهر پیامبر (ص) مدیه دور شد.
    د) ربّنا اَفْرغ عَلیْنا صبْراً : ای پروردگار ما به ما صبر عطا کن

    2 – ترجمه کدام گزینه صحیح نیست؟الف) الجزیل : ناچیز
    ب) الحبیب :‌محبوب
    ج) ذاتَ لیلةٍ : شبی
    د) السّنین :‌سال ها

    3– کدام گزینه ثلاثی مجرد است؟الف) یَخْرُجُ
    ب) یُخْرِجُ
    ج) أَخْرَجَ
    د) أِخراج

    4 – کدام گزینه از باب افعال است؟
    الف) علموُا
    ب) یَعْلَمُ
    ج) اعْلَمْ
    د) علّمَ

    5 – کدام گزینه از باب افعال است؟الف) هاجَروا
    ب) أَرْسَلْنا
    ج) تُکذّبانِ
    د) صدّقَ

    6 – کدام گزینه از باب مفاعله است ؟الف) انزلنا
    ب) نزّلْنا
    ج) جاهدوا
    د) أَخْطَاْتَ

    7 – کدام گزینه از باب تفعیل است؟1. تُجاهدینَ
    2. تُسبّحُ
    3. اَحْسنْتُمْ
    4. یطعَمون

    8 – میزان برای تشخیص حروف زاید و باب ها کدام صیغه است؟الف) اولین صیغه ی مضارع
    ب) هفتمین صیغه امر
    ج) مصدر
    د) اولین صیغه ی ماضی

    9 – میزان برای تشخیص ثلاثی مزید و ثلاثی مجرد کدام صیغه است؟الف) اولین صیغه مضارع
    ب) اولین صیغه نهی
    ج) اولین صیغه ماضی
    د) اولین صیغه امر

    10 – کدام گزینه ، مصدر ثلاثی مزید نیست؟الف) نزُول
    ب) مُجاهدة
    ج) جهادِ
    د) انْزال

    11 – کدام گزینه نمی تواند جمله (اَنْتَ ….) را کامل کند؟الف) تُساعِدَُ
    ب) ساعَدْتَ
    ج) تلمیذٌ
    د) یُساعِدُ

    12 – کدام گزینه در موقع ساختن فعل امر به همزه نیاز دارد؟الف)‌تَعَلّمُ
    ب) تُکِْرمُ
    ج) تُجاهِدُ
    د) تُجاهدینَ

    13 – همزه فعل امر کدام باب مفتوح است؟الف) افعال
    ب) تفعیل
    ج) مفاعلة
    د) تفعیل و مُفاعلة

    14 – کدام گزینه نمی تواند جمله (هیَ ….) را کامل کند؟الف) تُعلّمُ
    ب) علّمتْ
    ج) یُعلّمُ
    د) تلمیذةٌ

    15 – کدام گزینه جمله اَنْتُنَّ …. فی الصّلاة را کامل می کند؟الف) تُشارکونَ
    ب) یُشارکونَ
    ج) تُشارِکْنَ
    د) یُشارکْنَ
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    الدرس الاول – درس اول :

    کلمه ها و ترکیب های تازه :
    َاشارَ : اشاره کرد
    اُشیر الیها بخطّ : با خط به آن اشاره شد
    الحَقَ :‌ملحق کرد
    الحقْنی بالصّالحین : مرا به درستکاران ملحق کن
    الْأَهْل : شایسته
    الْجوارح : اعضای (بیرونی) بدن
    قوّ علی خدْمَتِکَ جوارجی :‌اعضای بدن را برای خدمت خودت توانمند کن
    الْجواریح : اعضای (درونی) بدن
    اَشْدُدْ علی العزیمة جوانحی : اعضای بدن مرا برای برخورداری از عزمی محکم ، استوار بدار
    الْحُکم‌:‌حکمت
    السّابغ : فراخی دهنده
    یا سابغَ النّعم : ای بخشنده نعمت های فراخ
    المأمونة : روان و سلیس
    عیّن : تعیین کرد
    المُسْتوحشین : جمع مستوحش ، وحشت زده
    نَصَبَ –ِ :‌قرار داد
    نَصَبْتُ وجهی : روی آورده ام
    النّقم : جمع نقمه : بلا ، بدبختی
    الیکَ : به سوی تو
    العزیمة : اراده قوی
    وَهبَ – یَهَبُ : عطا کرد ، بخشید
    شدّ – شِدّ : نیرومند ساخت
    قویّ ، یقوّی : توانمند کرد
    هَبْ – وَهَب : علامت --> یعنی مراجعه کن به معنی وَهَبْ
    هَبْ لی : به من عطا کن
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    فعل ماضی :
    فعل ماضی از یک ریشه (ماده ، بن ) به علاوه تعدادی «ضمیر» ساخته می شود.
    صرف فعل ماضی :





    مفرد مثنی جمع
    غایب مذکر ذَهَبَ ذهبا ذهبوا
    مؤنث ذَهَبَتْ ذهبتا ذَهَبْنَ
    مخاطب مذکر ذَهبتَ ذهبتا ذهبتم
    مؤنث ذَهَبتِ ذهبتما ذَهبتُنَّ

    متکلم ( ذهَبْتُ - ذَهَبْنا)




    فعل مضارع : فعل مضارع ، علاوه بر ریشه و ضمیر تعدادی علامت دیگر هم دارد
    صرف فعل مضارع :





    مفرد مثنی جمع
    غایب مذکر یَذهبُ یَذهبانِ یذهبون
    غایب مؤنث تَذهبُ تَذهبانِ یَذهَبْنَ
    مخاطب مذکر تَذهَبُ تَذهبانِ تَذهبون
    مخاطب مؤنث ذتَذهبینَ تَذهبانِ تَذهَبنَ

    متکلم ( اذْهَبُ – نَذْهبُ)




    فعل امر : در فعل امر، حروف مضارع پوشانده شده و به جای آن یک حرف «ا» گذاشته می شود و حرف «نون» نیز جز صیغه مؤنث جمع حذف می شود .
    صرف فعل امر





    مفرد مثنی جمع
    غایب مذکر _ _ _
    غایب مؤنث _ _ _
    مخاطب مذکر اِذْهَبْ اِذهَبا اِذهَبوا
    مخاطب مؤنث اِذهَبی اِذهَبا اِذهبنَ

    متکلم ( _ _ )




    همزه فعل امر در بعضی از فعل ها کسره (-ِ) و در بعضی از فعل ها ضمه (-ُ) دارد.
    مانند اذْهَبْ – اِجْلِسْ – اُکْتُبْ
    اگر حرف دوم اصلی مضارع (عین الفعل ) ضمه (-ُ) داشته باشد همزه امر نیز ضمه (-ُ) خواهد داشت در غیر این صورت کسره (-ِ) خواهد داشت.
    هر گاه حرف «لا» مقابل فعل های مضارع مخاطب قرار گیرد، تنها در پی تغییر دادن آخر فعل است.
    صرف فعل نهی :





    مفرد مثنی جمع
    غایب مذکر _ _ _
    غایب مؤنث _ _ _
    مخاطب مذکر لاتَذهَبْ لاتَذهبا لاتَذهبوا
    مخاطب مؤنث لاتَذهبی لاتَذهبا لاتَذهبنَ

    متکلم ( _ _ )




    ضمیر- اسم اشاره – صرف ضمیرها




    مفرد مثنی جمع
    غایب مذکر هو هما هم
    غایب مؤنث هی هما هُنَّ
    مخاطب مذکر انتَ انتما انتم
    مخاطب مؤنث انتِ انتما انتُنَّ

    متکلم ( أنا - نحنُ )



     
    وضعیت
    موضوع بسته شده است.
    بالا