- عضویت
- 2016/01/09
- ارسالی ها
- 30,107
- امتیاز واکنش
- 64,738
- امتیاز
- 1,304
در بازار شلوغ سریال های معمایی، با انبوه سریال های کوتاه و بلند مواجهیم که دیدن همه یا اکثر آن ها را غیرممکن می کند. بنابراین انتخاب بهترین ها دردسر بزرگی است. به همین علت، سعی کرده ایم در این مطلب به سریال بین های دغدغه مند کمکی هرچند اندک و مختصر کرده باشیم.
ژانرهای پلیسی- معمایی در کنار ژانر عاشقانه و ملودرام عمدتا بهترین ژانر برای تولید سریال محسوب می شوند، زیرا تعلیق به عنوان مهم ترین تمهید در ایجاد رغبت برای دنبال کردن آن ها، اصلی ترین کلید ساختاری شان محسوب می شود. اگر دقت در همه جزئیات فرم فیلم رعایت شده باشد، با وجود تعلیق، داستان هرچه باشد، بیننده را به دنبال خود می کشاند. دیگر اجزا در این دسته از فیلم ها (و سریال ها) حاشیه ای هستند و تنها جنبه رنگ آمیزی دارند. معما به عنوان یک عنصر مهم در این ژانر از این جهت مهم است که ذاتا تعلیق ایجاد می کند؛ تعلیق درباره پاسخ معما یا معماها.
اگر ساختار کلی ژانر معمایی را طبق نظریه های ادبی ساختارگرایان مورد بررسی قرار دهیم، به نتایج جالبی می رسیم. برای مثال همه آن ها متفق القول اند که قواعد این ژانر کاملا مشخص و غیرقابل تغییر هستند. برای مثال حداقل یک قاتل یا مجرم و یک کارآگاه یا جست وجوگر وجود دارد. یک اتفاق می افتد که نویسنده جزئیات آن را پنهان کرده و آرام آرام آن جزئیات برای مخاطب روشن می شود. قواعد یکسان و شدیدا ثابت هستند. تنها شیوه های روایت متفاوت است. پیچیدگی شیوه های روایت نیز به میزان پیچیدگی روح انسان متنوع هستند، همه به هم مظنون اند و همه مشکوک اند.
دیدن سریال هایی از این دست هم چون «شرلوک هولمز» یا «کارآگاه واقعی» که گاه از زمین تا آسمان با یکدیگر فرق دارد، غیر از جنبه سرگرمی و تفریح که احتمالا اصلی ترین و مهم ترین هدف سازندگان آن هاست، جنبه های دیگری نیز می تواند داشته باشد که برای ما و در این نوشته مهم تر هستند و انتخاب تعداد معدودی را که در ادامه معرفی می شوند، هدفمند خواهدکرد.
این جنبه ها بسته به رویکرد و علایق و سلایق مخاطبان حرفه ای سینما به مباحث فیلمنامه نویسی، شخصیت پردازی و ساختار روایت، معما و تعلیق، شیوه های کارگردانی، تکنیک های فیلم برداری و تدوین و دیگر عناصر سینمایی و اندیشه های حاکم بر جهان داستان مربوط می شوند و نکته هایی هستند که یک سریال جذاب و پرکشش کاراگاهی- معمایی را از دیگر نمونه های بی شمار آن جدا می کند. در این جا چهار سریال بسیار مهم اما کمتر دیده شده در این ژانر پرطرفدار را معرفی کرد ایم که می توانند به عنوان نمونه های آموزنده و قابل توجه از نظر تکنیکی مورد بررسی های بیشتر قرار گیرند.
1- علاقه مندان سریال های پلیسی به احتمال زیاد مینی سریال «پل» را با بازیگرهای اُسکاری اش، داستان دقیق و جذاب و کارگردانی استاندارد آمریکایی آن که در سال گذشته پخش شد، دیده اند. خوش ساخت بودن این سریال و آمریکایی بودن آن باعث شد کمتر کسی به سراغ نسخه دانمارکی سوئدی آن برود و بسیاری از سریال بازها از یک شاهکار اروپایی که یک سروگردن از نسخه بدل آمریکایی اش سرتر است، غافل بمانند.
سریال «پل» جدای از پیچیدگی های دراماتیک داستان، دارای دو شخصیت اصلی کارآگاه و یک شخصیت قاتل زنجیره ای (در فصل اول) است که هر مخاطبی با هر سلیقه ای را مجذوب می کند. به ویژه کاراکتر ساگا با بازی سوفیا هلین را هیچ گاه از یاد نخواهیدبرد. کاراکتری به شدت مقید به اخلاق حرفه ای و قانون مندی، در عین حال بسیار متفاوت از افراد معمولی جامعه و اطرافیانش، بسیار باهوش و دانشمند، اهل مطالعه با ذهنیتی شدیدا ساختارشکن و پست مدرن که نویسنده را برای خلق خود به شدت به زحمت انداخته است.
توانایی نویسنده در خلق این دختر کارآگاه و بازی توانمند و روشمند سوفیا هلین مهم ترین نکته به یادماندنی این سریال است که مطمئنا در نسخه آمریکایی آن با این جذابیتی که در نسخه دانمارکی خواهید دید، وجود ندارد. اگر چندان فرصت دیدن سریال ندارید، می توانید از فصل دوم «پل» بگذرید، اما به هیچ وجه لـ*ـذت دیدن فصل اول آن را از دست ندهید.
ژانرهای پلیسی- معمایی در کنار ژانر عاشقانه و ملودرام عمدتا بهترین ژانر برای تولید سریال محسوب می شوند، زیرا تعلیق به عنوان مهم ترین تمهید در ایجاد رغبت برای دنبال کردن آن ها، اصلی ترین کلید ساختاری شان محسوب می شود. اگر دقت در همه جزئیات فرم فیلم رعایت شده باشد، با وجود تعلیق، داستان هرچه باشد، بیننده را به دنبال خود می کشاند. دیگر اجزا در این دسته از فیلم ها (و سریال ها) حاشیه ای هستند و تنها جنبه رنگ آمیزی دارند. معما به عنوان یک عنصر مهم در این ژانر از این جهت مهم است که ذاتا تعلیق ایجاد می کند؛ تعلیق درباره پاسخ معما یا معماها.
اگر ساختار کلی ژانر معمایی را طبق نظریه های ادبی ساختارگرایان مورد بررسی قرار دهیم، به نتایج جالبی می رسیم. برای مثال همه آن ها متفق القول اند که قواعد این ژانر کاملا مشخص و غیرقابل تغییر هستند. برای مثال حداقل یک قاتل یا مجرم و یک کارآگاه یا جست وجوگر وجود دارد. یک اتفاق می افتد که نویسنده جزئیات آن را پنهان کرده و آرام آرام آن جزئیات برای مخاطب روشن می شود. قواعد یکسان و شدیدا ثابت هستند. تنها شیوه های روایت متفاوت است. پیچیدگی شیوه های روایت نیز به میزان پیچیدگی روح انسان متنوع هستند، همه به هم مظنون اند و همه مشکوک اند.
دیدن سریال هایی از این دست هم چون «شرلوک هولمز» یا «کارآگاه واقعی» که گاه از زمین تا آسمان با یکدیگر فرق دارد، غیر از جنبه سرگرمی و تفریح که احتمالا اصلی ترین و مهم ترین هدف سازندگان آن هاست، جنبه های دیگری نیز می تواند داشته باشد که برای ما و در این نوشته مهم تر هستند و انتخاب تعداد معدودی را که در ادامه معرفی می شوند، هدفمند خواهدکرد.
این جنبه ها بسته به رویکرد و علایق و سلایق مخاطبان حرفه ای سینما به مباحث فیلمنامه نویسی، شخصیت پردازی و ساختار روایت، معما و تعلیق، شیوه های کارگردانی، تکنیک های فیلم برداری و تدوین و دیگر عناصر سینمایی و اندیشه های حاکم بر جهان داستان مربوط می شوند و نکته هایی هستند که یک سریال جذاب و پرکشش کاراگاهی- معمایی را از دیگر نمونه های بی شمار آن جدا می کند. در این جا چهار سریال بسیار مهم اما کمتر دیده شده در این ژانر پرطرفدار را معرفی کرد ایم که می توانند به عنوان نمونه های آموزنده و قابل توجه از نظر تکنیکی مورد بررسی های بیشتر قرار گیرند.
1- علاقه مندان سریال های پلیسی به احتمال زیاد مینی سریال «پل» را با بازیگرهای اُسکاری اش، داستان دقیق و جذاب و کارگردانی استاندارد آمریکایی آن که در سال گذشته پخش شد، دیده اند. خوش ساخت بودن این سریال و آمریکایی بودن آن باعث شد کمتر کسی به سراغ نسخه دانمارکی سوئدی آن برود و بسیاری از سریال بازها از یک شاهکار اروپایی که یک سروگردن از نسخه بدل آمریکایی اش سرتر است، غافل بمانند.
سریال «پل» جدای از پیچیدگی های دراماتیک داستان، دارای دو شخصیت اصلی کارآگاه و یک شخصیت قاتل زنجیره ای (در فصل اول) است که هر مخاطبی با هر سلیقه ای را مجذوب می کند. به ویژه کاراکتر ساگا با بازی سوفیا هلین را هیچ گاه از یاد نخواهیدبرد. کاراکتری به شدت مقید به اخلاق حرفه ای و قانون مندی، در عین حال بسیار متفاوت از افراد معمولی جامعه و اطرافیانش، بسیار باهوش و دانشمند، اهل مطالعه با ذهنیتی شدیدا ساختارشکن و پست مدرن که نویسنده را برای خلق خود به شدت به زحمت انداخته است.
توانایی نویسنده در خلق این دختر کارآگاه و بازی توانمند و روشمند سوفیا هلین مهم ترین نکته به یادماندنی این سریال است که مطمئنا در نسخه آمریکایی آن با این جذابیتی که در نسخه دانمارکی خواهید دید، وجود ندارد. اگر چندان فرصت دیدن سریال ندارید، می توانید از فصل دوم «پل» بگذرید، اما به هیچ وجه لـ*ـذت دیدن فصل اول آن را از دست ندهید.