آموزش موسیقی مطالبی آموزشی در مورد پیانو (اختصاصی تالار موسیقی)

  • شروع کننده موضوع >YEGANEH<
  • بازدیدها 1,771
  • پاسخ ها 69
  • تاریخ شروع

>YEGANEH<

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/13
ارسالی ها
10,634
امتیاز واکنش
74,019
امتیاز
1,171
محل سکونت
Clime of love
حرکت دادن انگشتان و جاگذاری دست:

همیشه بهتر است با دست راست شروع کنید و بعد سراغ دست دیگر بروید. فهم حرکت دست‌ها اگر جداگانه باشد آسان‌تر است. به تدریج به مرحله‌ای که همزمان با دوست بنوازید خواهید رسید. بیشتر اساتید پیانو از همین روش مرسومِ تمرین جداگانه دست‌ها استفاده می‌کنند. وقتی در این تمرین به مرحله خوب و کافی رسیدید سعی کنید از هر دو دست استفاده کنید. این هماهنگی‌تان را افزایش داده و بازده نواختنتان را ارتقا می‌دهد.

آهنگی که می‌خواهید بزنید را به خاطر بسپارید:

به خاطر سپاری نت‌ها و ساختار آکورد کار آسانی نیست، ولی می‌تواند نواختنتان را ساده‌سازی کند. قطعه موسیقی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و سعی کنید بیاموزیدشان. قبل از خواب نواختن قطعه موسیقی را تمرین کنید، اگر این کار آخرین چیز قبل از خواب در ذهنتان باشد، کمک می‌کند بهتر موسیقی را به خاطر بسپارید.

روی درست‌زدن تمرکز کنید، نه سریع زدن:

سریع زدن چیزی است که با تمرین بسیار محقق می‌شود، پس فعلاً روی زدن کلیدهای صحیح تمرکز کنید، نه سریع زدنشان. به عنوان یک آماتور سعی کنید روی کیفیت و درستی تمرکز کنید، سرعتِ بیشتر با گذر زمان حاصل می‌شود.
نواختنِ بخش‌ها به صورت جداگانه:

به عنوان یک تازه‌کار، برخورد با طیفی مختلف در ساختار آکوردهای یک قطعه موسیقی دشوار است پس سعی کنید آهنگ را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید. مثلاً نت‌های پیانو را با کلید‌های سیاه یا یک‌چهارم نت شروع کنید و رفته‌رفته سراغ نیم‌نت یا هشتم و نت کامل یا شانزدهم بروید. وقتی یک بخش را می‌زنید با گنجاندن نت‌های پایانی بخش قبل در آغاز بخش فعلی، حسی از پیوستگی ایجاد و حفظ کنید.
 
  • پیشنهادات
  • >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    تکنیک خواندن و اجرای موسیقی [یا وزن‌خوانی] :

    تکنیک وزن‌خوانی راه هوشمندانه‌ای برای فهم بهتر آهنگتان است.
    آماتورها بایستی مهارت‌های خودپذیرای عصبی خود یا به بیان دیگر آگاهی‌شان را از جسمشان در فضا [و کنش با فرایند فیزیکی نواختن پیانو] را پرورش دهند.
    بیشتر موزیسین‌ها به قدری در نت‌ها غرق می‌شوند که تماس و درگیری‌شان را با واقعیت از دست می‌دهند.
    وزن‌خوانی در مسیر درست نگهتان می‌دارد؛ می‌توانید نت‌های بعدی را پیش‌بینی کنید و پیش از رسیدن به آن‌ها برایشان برنامه بریزید.

    جِدّیت و ثبات قدم در تمرین:

    از کلیدها گرفته تا نت‌ها، آکوردها و اجرای تکنیک، همه به تمرین نیاز دارند. با گرم کردن شروع کنید، پیش از شروع قطعه اصلی موسیقی مد نظرتان، مقداری با کلیدها و نت‌ها کار کنید. ۱۵ دقیقه اول تمرین‌تان را به اصول بنیادی کار اختصاص دهید؛ این، قدرت پایداریتان را تقویت می‌کند.

    پیدا کردن قطعه موسیقی مناسب:

    مربی موسیقی‌تان می‌تواند در انتخاب قطعه موسیقی برای تمرین کمکتان کند. حتی می‌توانید با جستجو در اینترنت قطعه‌های موسیقی به‌دردبخوری برای کارتان پیدا کنید. سایت‌های بسیاری هم هستند که کتاب الکترونیک و مقالاتی در این رابـ ـطه تهیه و ارائه می‌کنند. کتاب جالب و سرگرم‌کننده‌ای که برای تازه‌کارها موجود است، کتاب Fake Book است. این کتاب شامل ملودی‌هایی از آهنگ‌های مشهور باضافه اطلاعاتی راجع‌به ساختار آکوردها است که کمک می‌کند پیانیست‌های نوظهور بتوانند همان کار را روی کیبورد تطبیق دهند و بازتولید و اجرا کنند.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    چند ترفند ساده‌ای که هر پیانیست آماتوری بایستی دنبال کند به این شرح است:

    با کلیدهای سیاه شروع کنید.
    هیچ وقت سریع ننوازید، سرعتتان را کم کنید!
    گام‌های ماینور و ماجور که مجموعه‌ای از کلیدهای خوش‌صدا در کنار هم است و از هر کلید می‌تواند شروع شود و به دو طرف پیانو حرکت کند را در سطح پررنگ و برجسته‌ای تمرین کنید.
    آهسته آغاز کنید و به‌تدریج سرعت را افزایش دهید.
    استفاده از انگشت شصتتان را فراموش نکنید!

    جلسه و وقت تمرینتان را با تمرینِ نواختنِ آهنگی که دوستش دارید شروع کنید.
    این عامل، سرگرم‌کنندگی را هم به موسیقی اضافه می‌کند. خودتان را تحت فشار نگذارید.
    بین کار استراحت کنید
    اشتباه کنید و [سرحال و آرام نگه‌داشتن خودتان] زمان فوق‌العاده‌ای برای سپری کردن بسازید.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    تمرینات کاربردی در آموزش پیانو:

    تمرینات تکنیکی - تفننی برای پیانو

    تمریناتی که در ادمه به آن ها می پردازیم به هنرجویان کمک می کند تا رقـ*ـص حرکات دست خود را بهبود بخشیده و بتوانند به کمک آن رپرتور ابتدایی را با موفقیت اجرا کنند. این تمرینات از اولین دوره آموزش قابل اجرا هستند.
    طراحی این تمرینات بر پایه نتایج مصاحبه با مدرسین و مفاهیم ارائه شده صورت گرفته است.
    نامگذاری تمرینات تفریحی پیانو، به جهت استفاده از تم های جذاب با استفاده از کاراکتر حیوانات مورد علاقه کودکان است
    استفاده از این نوع تمرینات، برای آمورش پیانو به کودکان رایج تر میباشد.
    در این جا باید ذکر کرد که اجرای این تمرینات به تنهایی نمی تواند موجب ارتقاء تکنیک هنرجو شود.
    تمرینات بایستی با دقت هر چه بیشتر و با در نظر گرفتن مفاهیمی نظیر فرم دستها، جهت گیری بازو و ریلکس بودن انگشتان بیکار! که در بخش اول به آنها اشاره شد نواخته شوند. مدرس بایستی ابتدا تمرینات را مطالعه و اجرا کند تا اهداف و حرکتهای هر تمرین را درک کرده و به طور صحیح به هنرجو آموزش دهد.
    اغلب چندین هفته وقت نیاز است تا هنرجو تمرینات را به درستی انجام و مفاهیم مورد نظر را به طور کامل درک کند. مدرس باید به طور مداوم تمرینات را با هنرجو مرور کند تا هنرجو بتواند آنها را با اعتماد به نفس بالا و راحت اجرا کند. بنابراین کسب نتایج خوب نیاز به صرف زمان زیاد دارد و نباید در کوتاه مدت انتظار بهبود باشیم.
    این تمرینات حجیم بوده و از طریق تکرار و تمرین زیاد فراگرفته می شوند.
    نتهای ارائه شده برای استفاده مدرسین و والدین می باشد. استفاده از عروسکهای حیوانات می تواند موجب تحـریـ*ک و تشویق کودک شده و فرآیند آموزش را جذاب و لـ*ـذت بخش نماید. پس از اینکه کودک توانست این تمرینات را به خوبی فرا بگیرد می توان از آنها در قطعات رپرتوار آموزشی نیز استفاده نمود. باید اعتراف کنم که اغلب بچه ها حرکت های مورد نیاز در قطعات را سریعتر از بزرگسالان پیدا می کنند!
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    تمرین شماره ۱ ــــ‌ خرس خاکستری

    (بر اساس تمرینات ارائه شده توسط پولونسکی و پاول)

    اهداف: به کار گیری وزن بازو، دست و انگشت شست آزاد و ریلکس،‌ جابجایی دست بین اکتاوها با حرکت قوسی شکل.
    تمرین خرس خاکستری رو با گروهی از بچه ها انجام داده و از آنها میخواهیم تا بایستند و بازویشان را در کنار بدنشان قرار دهند.

    سپس برای بچه ها در مورد اینکه این خرس خاکستری خوابیده و چقدر بدنش سُست و سنگین شده توضیح میدهیم.
    درست به همان شکلی که بازوهای آنها باید باشد. سپس دستهای آنها را به آرامی تکان می دهیم تا مطمئن شویم که بازو و دست در حالت آزاد و شُل قرار دارد.
    وقتی که تمرین خرس خاکستری رو اجرا می کنیم، در چند هفته اول دست و بازوی هنرجو را نگه میداریم تا او احساس مورد نیاز در این تمرین را درک کند. هنرجو به تدریج یاد می گیرد تا بدون کمک من از وزن دستش برای پایین بردن کلاویه استفاده کند.
    در کلاویه ها ی بم با نواختن آکوردهایی با او همراهی میکنیم تا صدای تمرین بیشتر به صدای خرس خاکستری شبیه شود.

    تمرین شماره ۲ ــــ‌ گورخر ذکریا

    (بر اساس تمرینات ارائه شده توسط شاک و پاول)


    اهداف:‌ حرکت آزاد و سریع بازو ، قوی شدن مفصل نزدیک به ناخن.

    نویسنده میگوید:
    از پاول پرسیدم : چرا "واریاسویون چشمک " از کتاب متد ویولون سوزوکی برای پیانو تنظیم شده است؟ و او سه علت را در پاسخ به سوال من عنوان کرد:
    بچه ها دوست دارند با سرعت بالا بنوازند. این آهنگ به آنها کمک می کند تا هراسی از تند نواختن نداشته باشند.
    در عین حال سرعت برای بچه ها یک سرگرمی محسوب می شود!
    تکرار یک نت با یک انگشت موجب میشود که مفصل نزدیک به ناخن کودک قویتر شود.
    اگر هنرجو بتواند این آهنگ را با سرعت بالا بنوازد مشخص می شود که بازوهای او در حالت شل و آزاد قرار دارند. در صورتی که بازوها سفت باشند هنرجو نمی تواند این قطعه را با سرعت بنوازد.
    پاول اسم این تمرین را "غورباقه جهنده میسی سی پی " گذاشته بود.

    کارولین هم با عنوان "کوه های کلرادو" این تمرین را مورد استفاده قرار می داد.


     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    تمرین شماره ۳ ــــ‌ گربه ایرانی

    اهداف:‌ حرکت آزاد و ریتمیک بازو، حرکت در قسمتهای مختلف کلاویه- ها ، انعطاف پذیری مچ؛

    تمرین "گربه ایرانی" در دو مرحله اجرا می شود:

    ۱- هنرجو با استفاده از حرکت بازو نتهای این تمرین را به صورت تکنیک نون لگاتو اجرا کمی می کند (نتها از یکدیگر جدا هستند ولی نه به اندازه تکنیک استاکاتو).

    ۲- پس از آنکه هنرجو توانست کنترل های لازم را برای اجرای نون لگاتو کسب کند این تمرین را به صورت لگاتو اجرا میکند به طوریکه حرکت ترکیبی و هماهنگ بازو و انگشتان نتها را متصل به هم اجرا کرده تا تکنیک لگاتو شکل بگیرد.
    اولین قطعات در چند سال اول دوره آموزشی همواره با کمک تکنیک گربه ایرانی ابتدا به صورت نون لگاتو و سپس لگاتو اجرا می شوند و به تدریج تکنیک سنجاب پرنده (تمرین شماره ۵ این مقاله) نیز وارد عمل می شود.


    تمرین شماره ۴ ــــ‌ کانگورو
    (برگرفته از روش تدریس شاک)

    اهداف :‌ حرکت سریع وآزادانه بازو، افزایش دقت و اعتماد به نفس.
    تمرین کانگورو در واقع تکرار تکنیکی است که در تمرین گورخر ذکریا ارائه شده است ولی این بار بسیار پیشرفته تر از تمرین قبلی. چرا که در این تمرین هیچ گونه وقفه ای بین تعویض انگشتان وجود ندارد.

     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    تمرین شماره ۵ ــــ‌ سنجاب پرنده

    اهداف :‌ حرکت بالا/پایین مچ و انعطاف پذیری بیشتر دست
    اجرای لگاتو بر روی سه نت متوالی
    جابجایی بین اکتاوها با حرکت نرم دست و مسیر قوسی شکل
    اعمال‌ یک حرکت بازو به ازای اجرای یک عبارت.
    پس از آنکه هنرجو توانست کنترل لازم برای اجرای قطعات را با استفاده از تکنیک گربه ایرانی به صورت نون لگاتو و لگاتو به دست آورد، تمرین اجرای چند نت متوالی با یک حرکت بازو را آغاز می کند. این تمرین در واقع نوع پیشرفته تمرین اجرای تکنیک لگاتو محسوب می شود.

    تمرین شماره ۶ ــــ‌ راه رفتن فیل بر روی ماه

    اهداف :‌ بهبود وضعیت قرارگیری دو انگشت بیرونی، استفاده از وزن بازو، انعطاف پذیری مچ، جهت گیری صحیح.

    تمرین "راه رفتن فیل بر روی ماه" در واقع ادامه تمرین "خرس خاکستری" است و نیازمند کنترل دو انگشت بیرونی با توجه به وضعیت آکورد یا فاصله ای که بر روی پیانو نواخته می شود است.

    این تمرین را باید با سرعت بسیار کم اجرا کنیم‌،‌ به گونه ای که انگار یک فیل به صورت آرام به سطح کره ماه برخورد کرده و دوباره در شرایط بی وزنی به بالا می رود.

    تمرین شماره ۷ ــــ‌ تاب خوردن میمون

    (بر اساس تمرینات ارائه شده توسط بلیکنستاف، ‌شاک، ویمز، کری)
    اهداف:‌ چرخش، تکنیک لگاتو، تنظیم وضعیت بازو و دست

    این تمرین به عنوان تمرینی مقدماتی برای فراگیری چرخش دست محسوب می شود.
    در این تمرین انگشت شست باید به لبه بیرونی کلاویه های سفید نزدیک باشد و انگشت پنجم در مجاروت کلاویه های سیاه باشد تا از انحراف استخوان زند زیرین جلوگیری شود. لازم است که انگشتان بیکار! در اجرای این تمرین به صورت ریلکس و آزاد باشند. باید به هنرجو بیاموزیم که انگشت شست را به عنوان یک واحد مجزا و مجموع چهارانگشت دیگر دست را به صورت یک واحد دیگر که از انگشت شماره 5 پشتیبانی می کنند در نظر بگیرد. اجرای صحیح این تمرین در ابتدا ممکن است مشکل به نظر برسد ولی با ممارست و تمرین فراوان میتوان به اجرای کامل این تکنیک دست پیدا کرد.

     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    تمرین شماره ۸ ــــ‌ لاک پشت تنبل

    اهداف: اجرای فواصل، استفاده از وزن بازو، جهت گيری صحيح بازو و دست.

    این تمرین تکمیل کننده تمرین "خرس خاکستری" و "راه رفتن فیل بر روی ماه" است که تمرکز آن بر کنترل دستها در حین نواختن فواصل می باشد.

    کاربرد تمرینات در قطعات رپرتوار آموزشی:

    باید این نکته را دریابیم که کودکان قادرند به آسانی تفکر حرکتی تمرینات پیانو تفریحی را در اجرای قطعات اصلی رپرتوار آموزشی پیاده کنند. چرا که این تمرینات در حافظه ماهیچه ای ! هنرجو ثبت شده اند. وقتی در قسمت خاصی از قطعه به هنرجو میگوییم : "از خرس خاکستری برای اجرای این قسمت استفاده کن" هنرجو به صورت خودکار از وزن دستش بیشتر استفاده کرده و کلید را با صدای کامل به صدا در می آورد. یا میتوانیم به او بگوییم : "در کدوم قسمت از این قطعه باید از چرخش دست استفاده کنی؟" ‌و او سریعا به بخشی از قطعه که باید با کمک چرخش دست نواخته شود اشاره می کند.
    در طول دوره ابتدایی آموزش سعی میکنیم از واژه های رسمی و مستقیم نظیر چرخش، وزن بازو، بالا و پایین نیز استفاده کنیم ولی به نظر میرسد کودکان حرکات مورد نظر را با استفاده از زبان غیر مستقیم نظیر شخصیت های حیوانات و عروسکها بهتر درک کرده و انجام می دهند.
    در زیر چهار مثال ارائه شده است و در آنها چگونگی استفاده از تمرینات پیانو تفریحی در قطعات رپرتوار استاندارد پیانو نشان داده شده است. سطح بندی قطعات به سیستم سطح بندی جین ماگرات اشاره دارد.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    مثال ۱. دوئت اثر Köhler . سطح ۱

    هنرجو ابتدا این قطعه را با استفاده از تمرین "گربه ایرانی" به صورت لگاتو اجرا می کند.
    سپس با استفاده از مفاهیم تمرین "سنجاب پرنده" بر اساس خطوط اتصال ذکر شده مجددا قطعه را اجرا می کند.
    در میزان سوم هم ریتم های تمرین "کانگورو" وجود دارند. در سیستم پیانو سفری تکنیک با ضربات ریتمیک ترکیب شده است.
    به عنوان مثال هنرجو عبارت های زیر را بر پایه الگوی ریتمیک ارائه شده با ضربه زدن بر روی میز یا پیانو اجرا می کند:
    سپس از او خواسته می شود تا این الگوها را در قطعه شناسایی کند و با این کار ارتباط خوبی بین حرکات تکنیکی و الگوهای ریتمیک ایجاد می شود.

    مثال ۲. ملودی اپوس ۳۹ شماره ۲ اثر Kabalevsky . سطح ۱

    دست راست از تکنیک" تاب خوردن میمون" استفاده می کند ، به گونه ای که حرکت چرخشی طوری انجام میشود که ساعد همواره در راستای انگشتی که اجرا می کند قرار می گیرد.
    دست چپ از تکنیک "لاک پشت تنبل" به همراه تکنیک "سنجاب پرنده" استفاده می کند.
    با استفاده از وزن ساعد اولین فاصله هارمونیک را اجرا کرده و سپس با حرکت رو به بالا و با تکنیک سنجاب پرنده دومین فاصله را نیز اجرا می کنیم.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    مثال ۳. رقـ*ـص محلی از First Term at the Piano شماره ۵ اثر بلابارتوک . سطح ۲

     این اثر را میتوان با کمک تکنیک گربه ایرانی به صورت لگاتو اجرا کرد تا به صدایی غنی و بازوهایی کاملا راحت و ریلکس دست پیدا کرد. سپس عبارتها با استفاده از تکنیک سنجاب پرنده گروه بندی می شوند. این تمرین همچنین حاوی الگوهای ریتکمیک Zechariah Zebra و Kangaroo نیز هست(میزان دوم).

    مثال ۴. Arabesque اپوس ۱۰۰. شماره ۲. اثر برگمولر. سطح ۳
    دست راست از تکنیک تاب خوردن میمون (‌چرخش دست)‌ استفاده می کند در حالی که دست چپ از تکنیک سنجاب پرنده (بالا و پایین) استفاده می کند.
    وجود این تفاوت در نوع حرکات دست ها در ابتدا کار را برای هنرجو کمی پیچیده می کند ولی پس از کسب مهارت در انجام آنها انرژی ریتمیک بیشتر و آزادی عمل راحت تری را در حرکات ایجاد می کند.
    کودکانی که از همان ابتدای دوره آموزشی حرکات مختلف را تجزیه و تحلیل می کنند، هنگامی که به این سطح می رسند هیچ گونه مشکلی در ایجاد هماهنگی بین این حرکات پیچیده نخواهند داشت.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا