آموزش موسیقی سلفژ در موسیقی و آموزش

Behtina

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/11/08
ارسالی ها
22,523
امتیاز واکنش
65,135
امتیاز
1,290

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
0c455b61-a059-4813-9349-5d2553c9330e.jpg
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]سلفژ (به فرانسوی: Solfège) در موسیقی، تکنیکی آموزشی برای آواز خوانی است که در آن هر نت میزان با سیلاب خاصی که سیلاب سلفژ ( یا سلافا سیلاب) نامیده می‌شود، خوانده می‌شوند. هفت سیلاب که عملاً استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:دو، ر، می، فا، سل، لا، سی (یا تی).[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)] برای سلفژ تعاریف متعددی بیان می‌شود، سلفژ را می توان خواندن یک سری نت ها به صورت پی در پی و پشت سر هم و با رعایت قوانین نت ها و سکوت ها و … معرفی کرد. پایه ی یادگیری سلفژ دانستن ارزش زمانی هر نت است و در کنار این باید ارزش زمانی هر سکوت را نیز بدانیم.[/BCOLOR]​
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]تقسیمات صدای انسان[/BCOLOR]​

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱- سوپرانو :صدای زیر زنانه[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۲-متسو سوپرانو : صدای متوسط زنانه[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۳-کنترالتو : صدای بم زنانه[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۴- تنور : صدای زیر مردانه[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۵- باریتون : صدای بم یا صدای متوسط مردانه[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۶- باس : صدای بم مردانه و بهترین صدای مردانه[/BCOLOR]​
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)] علم سلفژ در موسیقی[/BCOLOR]​

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]به طور خلاصه؛ خواندن و نوشتن نتهای موسیقی را که اغلب با آموزش تئوریک همراه است « سلفژ » می گوییم. ۳ رکن اساسی را می توان در آن تفکیک نمود که عبارتند از: خواندن ( نت خوانی ) نوشتن ( دیکته موسیقی) تئوری موسیقی که مفهوم سلفژ را می توان به مورد اول نزدیکتر دانست.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]سلفژ از دروس مهم و همیشگی هنرستان ها، دانشگاه ها و کنسرواتورهای موسیقی دنیا می باشد و تمام نوازندگان، خوانندگان، آهنگسازان، تنظیم کنندگان موسیقی و رهبران ارکستر و تمام فعالان عرصه موسیقی باید تسلط کامل بر روی این درس داشته باشند.[/BCOLOR]​
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
در سلفژ سه مبحث به طور متناوب و جداگانه آموزش داده می شوند:
[/BCOLOR]


[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]- صدا خوانی (به ایتالیایی: CANTATI) (کانتاتی)[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]- وزن خوانی (به ایتالیایی: PARLATI ) (پارلاتی)[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]- دیکته موسیقی (به انگلیسی: MUSIC DICTATION)[/BCOLOR]​
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
۱- کانتاتی CANTATI :
[/BCOLOR]


[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]کانتاتی به معنی خواندن صدا و فرکانس نت ها به شکل صحیح و دقیق است. دراین درس هنرجو این توانایی را پیدا می کند که صدای هر نت دقیقا آن گونه که هست بخواند. یعنی به طوری که اگر نت دو به همراه پیانو خوانده شود، صدایی که از حنجره فرد خارج می شود دقیقا با پیانو یکسان است. در نهایت هنرجو در این درس توانایی خواندن انواع نت را به طور دقیق و در گام های مختلف پیدا می کند.[/BCOLOR]​
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
۲- پارلاتی PARLATI (وزن خوانی):
[/BCOLOR]


[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]جهان را ریتم به نظم کشیده و موسیقی بدون ریتم حکم نقاشی بدون قلم و رنگ رو دارد.از این رو مطالعه ی انواع وزن ها و الگوهایی ریتمی برای هر علاقه مند به موسیقی بسیار مهم و ضروری می باشد. وزن خوانی(پارلاتی) در واقه همان خواندن کشش نت هاست.[/BCOLOR]​
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
۳-دیکته موسیقی MUSIC DICTATION:
[/BCOLOR]


[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]در دیکته، دیکته ریتم و دیکته صدا به طور متناوب کار می شود و هنر جو با ممارست و تمرین فراوان توانایی نوشتن نت موسیقی که می شنود را پیدا می کند.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]منبع : نتکده[/BCOLOR]​
 
  • پیشنهادات
  • raha.jooni

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/04/20
    ارسالی ها
    699
    امتیاز واکنش
    2,509
    امتیاز
    391
    ۱. راه های رفع گرفتگی صدا :

    یکی از بهترین راه‌های درمان و کاهش گرفتگی صدا، سکوت است. صحبت، حتی در حد زمزمه هم سبب تحـریـ*ک تارهای صوتی و وارد آمدن فشار به آنها می‌شود و بهبود آن را به تاخیر می‌اندازد.

    اگر گرفتگی ناشی از سرماخوردگی است، با بستن شال گردن، ناحیه حنجره و گلو را گرم نگاه دارید تا بهبود زودتر حاصل شود. از حضور در اماکن بسیار سرد، خشک، بدون رطوبت کافی و دودگرفته هم در زمان سرماخوردگی خودداری کنید.

    استفاده از دستگاه بخور در اتاق یا استنشاق هوای مرطوب حاصل از چند لحظه باز کردن دوش آب گرم در حمام به نرم شدن تارهای صوتی و حنجره کمک می‌کند.

    خوردن دو لیوان حاوی مخلوطی از شیر و مقداری عسل نیز به رفع گرفتگی صداکمک می‌کند.

    هنگام گرفتگی صدا ب ویژه اگر دلیلی چون سرماخوردگی دارد، غذاهای سرخ‌کردنی نخورید و از مصرف ترشیجات خودداری کنید. در عوض سوپ کمک شایانی به درمان و بهبود سریع‌تر التهابات ناحیه گلو می‌کند.

    غرغره کردن مایعات و گلوشوی‌ها باعث افزایش گرفتگی صدا یا طولانی شدن زمان بهبود خواهد شد. عجب نکنید. حین غرغره سیالات یا مایعات، بسیاری از مردم نمی‌توانند مایع سیال را در انتهای دهان خود بغلتانند و همین عادت، باعث تحـریـ*ک بیشتر تارها و نواحی حنجره و گلو خواهد شد.

    قهوه، شکلات، چای، کوکا و هرچه دارای کافئین است، به خشکی بیشتر گلو و تارهای صوتی می‌انجامد؛ از مصرف آنها حداقل در زمان گرفتگی صدا یا سرماخوردگی خودداری کنید.

    به جای همه آنها آب ولرم بنوشید، بخصوص اگر گرفتگی صبحگاهی یا بیداری بعد از خواب صدای تارهایتان را خشن کرده است.

    از مکان‌های آلوده به دود سیگار، غبار و خاک اره، مواد شیمیایی و مانند اینها دور شوید. همه آنها جلوی استراحت تارها و بهبود را می‌گیرد.

    اگر نمی‌توانید از صاف کردن صدایتان جلوگیری کنید، حداقل مدام آن را تکرار نکنید. سرفه کردن یا صاف کردن صدا و گلو، زمان بهبود و درمان تارها را افزایش می‌دهد.

    در طب سنتی، خوردن لعابی که پس از جوشاندن چهار تخم یا چهار دانه حاصل می‌شود، برای درمان گرفتگی صدا، نرم کردن سـ*ـینه و تارهای صوتی مفید دانسته شده است. دانه «به» به‌تنهایی، بامیه، خوردن سیب همراه با جویدن دانه‌هایش نیز باعث نرمی صدا می‌شود.

    در بین برخی از مردم، خوردن مقداری جوشانده برگ کرفس یا اسفناج پخته هم به عنوان رافع گرفتگی صدا متداول است.

    منبع : رشید حسام – جام‌‌جم
     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:

    raha.jooni

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/04/20
    ارسالی ها
    699
    امتیاز واکنش
    2,509
    امتیاز
    391
    2. چه مدت بايد به تمرين ادامه دهيم ؟

    پاسخ اين است كه مادامي كه شخص آوازمي خواند يا تعليم مي بيند ، نمي تواند صداي واقعي خود را بشنود. نوار صدايشخص نيز آيينه ي دقيقي از صداي او نيست ، زيرا معمولايا در اتاق تمرين يا در استوديو ضبط مي شود كه فاقد تجهيزات براي ضبط دقيق اند.
    خواننده به يك جفت گوش و چشم ديگر نياز دارد كه براي پيشرفت به سمت يك خواننده ي خوب شدن او را كمك كند .
    براي هرمعلم آوازي بسيار مهم است كه بداند چه كاري انجام مي دهد، حتي اگر هنوز در كار اجرا باشد

    تركيب تكنيكهاي مخالف
    بسياري از تكنيكهايي كه معلمان استفاده مي كنند نادرست است و آنها بيهوده سعي در ساختن خط آوازي دارند . همه ي تعليمات خوب داراي اهداف مشابهي اند ، اما شيوه هاي كسب آنها بسيار متفاوت است . تركيب شيوه هاي مختلف ، مثل اين است كه دو معمار با سبك مختلف طراحي و مهندسي ، بر روي يك ساختمان كار كنند . همان طور كه بايد تنها يك معمار داشته باشيم ، بايد با يك معلم آواز كه تنها از يك تكنيك استفاده مي كند ، كار كنيم .



    منبع : كنسرواتوار موسيقى تهران
     

    raha.jooni

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/04/20
    ارسالی ها
    699
    امتیاز واکنش
    2,509
    امتیاز
    391
    3. شيوه ی صحيح صحبت كردن


    خواننده هاي جوان نبايد در دانشكده زياد صحبت كنند . متخصصان حنجره معتقدند كه صحبت كردن به شيوه ي نادرست بسيار بيشتر از نادرست آواز خواندن به تارهاي صوتي آسيب وارد مي كند . بنابراين هنگامي كه داريد صحبت مي كنيد ، در مورد بدن و حالت سر فكر كنيد . نفس را با قفسه ي سينه به سمت بالا اما نه با شانه هاي بلند شده ، با سينه اي فراخ ونه افتاده ، نگه داريد.
    بگوييد ning و به صوتي كه درست در همان نقطه ارتعاش مي كند فكر كنيد . آن سطح ارتفاع صداي طبيعي شماست . بگذاريد مغزتان كار را براي شما انجام دهد . همان طور كه صحبت مي كنيد احساس لبخند داخلي را داشته باشيد و بگذاريد كه فك به آساني در آن مدار به حركت در آيد. نفس را نگه داريد ، احساس كنيد كاملا در تمام جمله اي كه مي گوييد درگير هستيد . نگذاريد اين احساس تا زماني كه صداها از دهانتان خارج مي شود از بين برود. در پايان جمله شكم را آزاد كرده و بگذاريد نفس وارد شش ها شود . شما مجبور نيستيد هوا را به درون بكشيد . فشار هواي خارج از شش ها پس از رها كردن عضلات شكم بيش از درون است و در نتيجه پس از رها كردن عضلات شكمي ، هوا به سادگي وارد شش ها مي شود . با نگه داشتن لبخند داخلي ، خط آوازي را كه هنگام خواندن با آن سرو كار داشتيد ، نگه خواهيد داشت ، و گلوي شما از صحبت كردن خسته نخواهد شد.
    خواننده نبايد سعي كند در سرو صداي يك اتاق شلوغ ، در مهمانيها و يا در رستورانها صحبت كند . اين بخشي از مراقبت صحيح از صداست .



    منبع : كنسرواتوار موسيقى تهران
     

    raha.jooni

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/04/20
    ارسالی ها
    699
    امتیاز واکنش
    2,509
    امتیاز
    391
    4.تاثير محيط و تاثير سلامت جسمانی برروی صدا

    تاثير محيط
    هواي سرد براي خواننده مي تواند فاجعه آميز باشد . هنگامي كه هوا از تارهاي صوتي عبور مي كند ، آنها را سفت مي كند . خواننده بايد آگاه باشد كه شرايط بيروني صد در صد بر صدا تاثير دارد . هنگامي كه خواننده در كنسرت ـ شايد با يك اركستر ـ درحال اجراست يا بر روي سن نشسته و منتظر اجراست ، بايد مراقب باشد كه سردش نشود .
    مشكل ديگري كه يك خواننده ممكن است باآن مواجه شود اين است كه خواننده مجبور باشد از رختكن با درجه حرارت بسيار متفاوت به روي سن برود .خواننده بايد از تمام اين چيزها آگاهي داشته باشد وبراي محافظت از ساز صدا در مقابل آسيبهاي وارده احتياط كند.

    تاثير سلامت جسماني برروي صدا
    هر خواننده اي بايد براي تقويت حفره ي قفسه ي سينه و قسمتهاي پايين شكم تمرينات فيزيكي اي را انجام دهد . شنا و باله از جمله ورزشهاي بسيار مفيد هستند.
    تعادل هورمونها در تمام طول كار براي خواننده بسيار مهم است .
    دارو: مصرف دارو بر روي صدا به طور حتم تاثير مي گذارد و به روي بعضي از صداها بيش از بقيه .
    تيروئيد: ميزان ترشح غده ي تيروئيد نيز چيزي است كه خواننده بايد از آن آگاهي داشته باشد و نبايد بسيار بالا يا پايين باشد . تعادل تيروئيد به شدت بر روي صداتاثير مي گذارد . هنگامي كه يك خواننده صدايش مي گيردو نتهاي بالاتر را نمي تواند به آساني قبل بخواند وصدايش خسته شده ، عاقلانه است كه به پزشك مراجعه كند زيرا احتمال اختلال در كار تيروئيد وجود دارد.
    عادت ماهيانه: دوره ي عادت ماهيانه مي تواند در صدا تغييراتي ايجاد كند . در اين دوران حاد نبايد خيلي از صداي خود انتظار داشته باشيد . تارهاي صوتي در روزهاي اول عادت ماهيانه و چند روز قبل از آن متورم مي شود . در اروپا اين روزها { روزهاي احتياط } ناميده مي شود واز شخص انتظار اجرا نمي رود . در ايالات متحده به { روزهاي احتياط } اغلب توجهي نمي شود.
    حاملگي: اگر همه چيز در طي دوران حاملگي خوب پيش برود ، شخص براي خواندن آزاد است . پس از زايمان ، هنگامي كه بدن ضعيف و خسته است ، نبايد بلافاصله شروع به خواندن كرد.
    يائسگي : در زمان يائسگي ، يك زن ممكن است عدم تعادل هورموني را تجربه كند ، كه مي تواند بر روي صدا تاثير بگذارد . بنابراين بسيار عاقلانه است كه توسط پزشك زنان و متخصص حنجره معاينه شود ، البته مطلوبتر آنكه هر دوي آنها با يكديگر كار كنند . به هر حال به خواندن ادامه دهيد چرا كه اين از مفيد ترين كارهايي است كه مي توانيد انجام دهيد .



    منبع : كنسرواتوار موسيقى تهران

     

    raha.jooni

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/04/20
    ارسالی ها
    699
    امتیاز واکنش
    2,509
    امتیاز
    391
    5. گوش موسيقايی و چشم تيزبين


    ـ شروط لازم : گوش موسيقايي و چشم تيزبين
    هم هنرجو و هم معلم بايد گوش بسيار دقيق موسيقايي و چشم بسيار تيز بيني داشته باشند و هماهنگيهاي فيزيكي مؤثر در ايجاد صداي صحيح را ببينند و بشنوند. آنچه از نظر تكنيك درست يا نادرست است براساس احساسات جسماني مي باشد. انجام تمرينات در مقابل آيينه باعث مي شود ، هنرجو بفهمد چه احساسي دارد تا بتواند آن دو را هماهنگ كند. هنگامي كه هماهنگي صحيح به صورت يك عادت در مي آيد ، سيستم عصبي غير ارادي قادر به تسلط بر مراحلآوازي خواهد بود و با استفاده از اين احساسات اجراي خوبي صورت خواهد گرفت.

    گوش دادن و نگاه كردن
    اولين نكته ي مورد توجه در طي درس اين است كه معلم بايد با دقت به آوازخواندن هنرجو گوش دهد . معلم نبايد همگام با آواز خواندن به توضيح بپردازد ، زيرا ممكن است هنرجو از معلم تقليد كند . گوش دادن به خواننده هاي ديگر خوب است ، اما نبايد از صداي آنها تقليد كرد. هنگامي كه هنرجو آواز مي خواند ، معلم هرگز نبايد با او بخواند . زيرا در اين صورت نمي تواند به درستي صداي هنرجو را بشنود . تصحيح تكنيك نادرست و ناهماهنگي عضلاني ، به همراه تاييد تكنيك صحيح و هماهنگي عضلاني صحيح مهمترين موفقيت دوران آموزش مي باشد . هنرجوبراي گوش دادن و نگاه كردن و تصحيح و پيشنهادات مؤثر معلم ، به او شهريه پرداخت مي كند ، در غير اين صورت ، تكنيك بد را بدون معلم نيز مي توان اجرا كرد. بعضي از معلمان پيانيست هاي ماهري هستند. وبااين قابليت ، بيشتر اوقات ذهن آنها بين هنرجو و همراهي كردن آنها تقسيم مي شودـ كه نبايد چنين باشد. همراهي كردن هنرجو با پيانو در طي مدت درس كم اهميت ترين موضوع مورد توجه در تدريس تكنيك آوازي است . معلمي كه پيانو مي نوازد ممكن است هنرجو را از نظر ديناميك و ريتم هدايت كند ، كه اين امر ممكن است هنرجو را به معلم وابسته كند ، واز بين بردن آن مشكل است . اين موضوع بايد به دقت مورد توجه قرار گيرد واز آن اجتناب شود.



    منبع : كنسرواتوار موسيقى تهران
     

    raha.jooni

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/04/20
    ارسالی ها
    699
    امتیاز واکنش
    2,509
    امتیاز
    391
    6. استفاده ی نادرست از صدا


    اولين قدم در جهت تكنيك صحيح ، حفظ و نگهداري صداست. مراقبت و نگهداري نادرست از صدا ، صدمات جبران ناپذيري در پي خواهد داشت . به هر حال ، برخلاف يك ماشين كه اجزاي آن قابل تعويض اند، انسان فقط يك جفت چين صوتي دارد ، بنابراين به شيوه ي نادرست آنها را به كار نگيريد وياد بگيريد چگونه از آنها استفاده كنيد .
    بايد به اندازه ي كافي در مورد خطر زياد آواز خواندن در هواي سرد شبانه يا فرياد كشيدن از سر شوق و جيغ كشيدن تاكيد كنم. هرگز جيغ نكشيد .
    { چگونه مي توان در يك نقش اپرايي جيغ كشيد بدون اينكه تارهاي صوتي صدمه ببينند؟ } با نفس گيري و hook و با هدايت كردن جيغ به محلي كه هنگام ادا كردن ning به صدا در مي آيد ، مي توان جيغ كشيد بدون اينكه به تارهاي صوتي صدمه اي وارد شود. نفس گيري و hook در نگهداري صدا بسيار مهم است و از صدمه زدن به تارهاي صوتي جلوگيري مي كند.
    هنگامي كه قميش يك كلارينت فرسوده يا خراب مي شود ، مي توانيم آن را دور بيندازيم و يك قميش نو بخريم . اما در مورد تارهاي صوتي چنين نيست! اگر يكنوازنده ي ساز بادي كه ملزم به استفاده از لبهايش براي مدت زماني بسيار طولاني است دست از نواختن بكشد، قابل قبول است زيرا نمي توان بدون محدوديت از عضلات استفاده كرد . همچنين اگر نوازنده اي به علت خستگي زبان و لبهايش از نواختن خودداري مي كند قابل قبول است ، بايد به خواننده اجازه داد كه موسيقي رادر تمرين ( علامت بگذارد ) يعني يك نت زير را با نيروي بيشتري بخواند يا به نرمي يك اكتاو بم تر از نت واقع در پارتيتور بخواند.
    هرگز نبايد براي ادامه ي خواندن ، جهت تسكين يك صداي آسيب ديده از هيچ قرص مكيدني يا اسپري اي كه داراي خواص تسكين دهندگي است ، استفاده كرد. با استفاده از اين روش هاي مصنوعي ، شما فقط درد را تسكين مي دهيد. هنگام درد بدن شما سعي دارد چيزي به شما بگويد : { بگذار صدايت استراحت كند } . با ادامه دادن به آواز ، شما آسيب جبران ناپذيري به تارهاي صوتي خود وارد مي كنيد. متخصصان حنجره مي گويند كه دود سيگار تارهاي صوتي را بسيار تحريك مي كند و باعث ايجاد تاولهاي كوچك مي شود . كسي كه به طور جدي كار آواز انجام مي دهد ، نبايد سيگار بكشد . سيگار نه تنها تارهاي صوتي را تحريك مي كند، بلكه تمامي بافت ششها ، گلو و حفره هاي بيني را تحريك مي كند، گنجايش تنفسي را كاهش مي دهد و محدوده هاي زير صدا را خراب مي كند.
    متخصصان حنجره معتقدند كه تاثير الكل روي تارهاي صوتي مانند تاثير آن بر يك فرد الكلي است كه در اثر الكل مويرگهايش خونريزي كرده و بدين سبب پوستي سرخ رنگ دارد . از آنجايي كه الكل حالت سست كننده دارد زماني كه تارهاي صوتي بايد به عملكرد خود براي صحبت يا آواز ادامه دهند، اگر از نوشابه هاي الكلي استفاده شود صدمات وارده افزايش مي يابد .
    نوشيدني هاي خنك نيز ، زيان بارند. حتي اگر مايع به روي تارهاي صوتي نرود ، باعث سفت شدن نرم كام و قسمتهاي گلويي مي شود ، كه هر دو بسيار مهم هستند



    منبع : كنسرواتوار موسيقى تهران
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا