موسیقی راک گونهای موسیقی عامهپسند است که در دهه ۵۰ میلادی تحت عنوان راک اند رول شکل گرفت و در دهه ۶۰ و بعدتر به طیف گستردهای از سبکهای موسیقی، به ویژه در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا گسترش یافت. موسیقی راک ریشه در راک اند رول دهه ۴۰ و ۵۰ دارد که خودش شدیداً متأثر از ریتم و بلوز و سبککانتری است. موسیقی راک تحت تأثیر ژانرهایی نظیرفولک و بلوز است و تأثیراتی از موسیقی جز و کلاسیک را نیز در خود گنجانیدهاست.
موسیقی راک
ریشههای سبکی
راک اند رول، بلوز الکتریک،جز، فولک، کانتری، بلوز،ریتم و بلوز، سول
ریشههای فرهنگی
دهه ۵۰ و ۶۰، بریتانیا وایالات متحده آمریکا
سازهای موسیقی
خواننده، گیتار الکتریک،گیتار باس، گیتار آکوستیک،درامز، پیانو، سینت سایزر،کی بورد
محبوبیت عمومی از ۱۹۶۰ در سرتاسر جهان
زیرسبکها
آلترناتیو راک – آرت راک – باروک پاپ – بیت موزیک – بریت پاپ – امو – اکسپریمنتال راک – گاراژ راک – گلم راک –گوتیک راک – گروپ سوندز – گرانژ – هارد راک – هارتلند راک– هوی متال – اینسترومنتال راک – ایندی راک – جنگل پاپ– کروت راک – مدکستر – پست-بریت پاپ – پاور پاپ –پراگرسیو راک – پروتوپانک – سایکدلیک راک – پانک راک –سافت راک – راک جنوبی – سرف میوزیک – سمفونیک راک
سبکهای درهمآمیخته
آفرو راک – راک آناتولی – بانگرا راک – بلوز راک – کانتری راک – راک الکترونیک – فلامنکو راک – فولک راک – فانک راک – گلم پانک – راک صنعتی – جز فیوژن – پاپ پانک –پانتا راک – راگا راک – رای راک – رپ راک – راکابیلی –راکوسون – سامبا-راک – اسپیس راک – استانر راک – سوفی راک
حلقههای منطقهای
آرژانتین – ارمنستان – استرالیا – بنگلادش – راک بلاروس –بلژیک – بوسنی و هرزگوین – برزیل – کانادا – شیلی – چین– کلمبیا – کوبا – کرواسی – دانمارک – دومینیکن – اکوادور– استونی – فنلاند – فرانسه – یونان – راک آلمانی –مجارستان – ایسلند – هندوستان – اندونزی – ایرلند –اسرائیل – ایتالیا – ژاپن – Spanish-speaking world –لتونی – لیتوانی – مالزی – مکزیک – نپالی – نیوزیلند –نروژ – پاکستان - پرو – فیلیپین – لهستان – پرتغال – روسیه– صربستان – اسلونی – اسپانیا – سوئد – سوئیس –تاتارستان – تایلند – ترکیه و جمهوری آذربایجان – اوکراین –بریتانیا – ایالات متحده – اوروگوئه – ونزوئلا – یوگسلاوی –زامبیا
Backbeat – راک اپرا – گروه راک – تالار مشاهیر راک اند رول – Social impact – فهرست واژگان موسیقی راک
گروه راک آمریکایی، لینکین پارک
راک اند رول و راکابیلی نفوذ عمدهای در موسیقی راک داشتند. نام راک کوتاه شده عبارت راک اند رول است و از فعل to rock در زبان انگلیسی به معنای جنباندن و تکان خوردن میآید و در سال ۱۹۶۰ که موسیقی راک انگلیسی توسعه یافت، واژه «موسیقی راک» عمومی و مردمیتر شد. از اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی نام راک اند رول صرفاً به موسیقی دهه ۵۰ و ۶۰ اطلاق شده ولی نام راک همچنان بهعنوان نام فراگیر اینگونه (که شامل راک اند رول هم میشود) بهکار میرود. موسیقی راک با توسعه و گسترش سبک خود و تداخل با موسیقی انگلیسی و نفوذ آن، و علیرغم محدودیتها و شرایط اجتماعی، یک پدیده فرهنگی بینالمللی شد. موسیقی راک، شامل انواعی از سبکهای مختلف و متنوع است که از مقبولیت عمومی گستردهای برخوردار هستند.
در دهه شصت میلادی که از آن به عنوان عصر طلایی یا دوره کلاسیک راکیاد میشود، شماری از سبکهای زیرمجموعه موسیقی راک پدید آمدند نظیر بلوز راک، فولک راک، کانتری راک، جز- راک فیوژن که بسیاری از آنها سهم بسزایی در گسترش سایکدیلیک راک داشتند که متأثر از جلوههای ضد فرهنگی بود. سبکهای جدیدی که از این جلوهها زاده شدند شامل پراگرسیو راک بود که عناصر هنری را گسترش میداد؛ گلم راک که سبکهای بصری و نمایشی را پررنگ میکرد؛ و زیر شاخههای اصلی هوی متالکه در عین تنوع بر قدرت صدا و سرعت تأکید داشتند. در نیمه دوم دهه هفتاد پانک راک همزمان با تقویت کردن و به مقابله برخاستن با این گرایشها به تولید شکل نوپا و پرانرژی موسیقی میپرداخت که با نقدهای آشکار سیـاس*ـی و اجتماعی هویت مییافت. پانک با گسترش پی در پی دیگر سبکها که شامل نیو ویو و پست پانک و در نهایت جنبش آلترناتیو راک بود، به دهه هشتاد نفوذ کرد. از دهه نود آلترناتیو راک بر راک غالب شد و خودش به زیر شاخههای گرانج، بیت پاپ و ایندی راک تقسیم گشت. بعلاوه سبکهای فرعی از جمله پاپ پانک و رپ راک و رپ متال از آن تاریخ پدید آمدند و نیز بازنگری تاریخ راک نشان از آن دارد که سبکهایی نظیر گاراژ راک/ پست پانکو سینت پاپ در آغاز هزاره جدید جانی دوباره یافتند.
موسیقی راک همچنین نیروی محرکهای برای جنبشهای فرهنگی و سیـاس*ـی بود که منجر به پدید آمدن خرده فرهنگهایی نظیر مدها و راکرها در بریتانیا و هیپیها شد که در دهه شصت در سن فرانسیسکوی ایالات متحده متولد شدند. بهطور مشابه در دهه هفتاد فرهنگ پانکخرده فرهنگهای برجستهای نظیر گوث و امو را پایهریزی کرد.
شاخصهٔ راک ملودی صوتی و آوایی همراه با هارمونی است که توسط گیتار الکتریک، گیتار بیس و درامز و اغلب با تأکید روی ضربهای قوی پشتیبانی میشود. نوعاً، راک، موسیقی آهنگ محور با کسر میزان ۴/۴ و همراهی گروه کر است، هرچند دشوار بتوان موسیقی راک را بواسطه تنوع بیش از حد و ویژگیهای مشترک موسیقایی، بهطور مشخص توصیف کرد. همانند موسیقی پاپ، شعرها بر مضامین احساسی تأکید دارند، هرچند نشانی طیف گستردهای از سایر زمینهها و اغلب نیز سیـاس*ـی و اجتماعی را میتوان در آن یافت. با تسلط سفیدپوستان بر راک، نوازندگان مرد به عنوان یک عامل مؤثر بر شکلگیری زمینههای موسیقی راک شناخته شدند. موسیقی راک در تأکید بر نوازندگی، اجرای زنده و اصالت ایدئولوژی نسبت به موسیقی پاپ در رده بالاتری قرار دارد.
سازهای موسیقی کلیددار، مانند ارگ و پیانو، اغلب در انواع مختلف موسیقی راک مورد استفاده قرار میگیرند. در تاریخچهٔ راک و اوایل توسعهٔ این نوع موسیقی، استفاده از سازهای بادی برنجی و چوبی، مانند ساکسوفون، بطور عمومی در بعضی سبکها رایج بودند، اما در سبکهای فرعی جدیدی که از سال ۱۹۹۰ به وجود آمد، کمتر مورد استفاده هستند. موسیقی راک از نظر وسعت زیرشاخهها بسیار گستردهاست و از نظر تأثیرات اجتماعی و گستردگی شنوندگانش در بین دیگر سبکهای موسیقی قابل توجه است.
موسیقی راک
ریشههای سبکی
راک اند رول، بلوز الکتریک،جز، فولک، کانتری، بلوز،ریتم و بلوز، سول
ریشههای فرهنگی
دهه ۵۰ و ۶۰، بریتانیا وایالات متحده آمریکا
سازهای موسیقی
خواننده، گیتار الکتریک،گیتار باس، گیتار آکوستیک،درامز، پیانو، سینت سایزر،کی بورد
محبوبیت عمومی از ۱۹۶۰ در سرتاسر جهان
زیرسبکها
آلترناتیو راک – آرت راک – باروک پاپ – بیت موزیک – بریت پاپ – امو – اکسپریمنتال راک – گاراژ راک – گلم راک –گوتیک راک – گروپ سوندز – گرانژ – هارد راک – هارتلند راک– هوی متال – اینسترومنتال راک – ایندی راک – جنگل پاپ– کروت راک – مدکستر – پست-بریت پاپ – پاور پاپ –پراگرسیو راک – پروتوپانک – سایکدلیک راک – پانک راک –سافت راک – راک جنوبی – سرف میوزیک – سمفونیک راک
سبکهای درهمآمیخته
آفرو راک – راک آناتولی – بانگرا راک – بلوز راک – کانتری راک – راک الکترونیک – فلامنکو راک – فولک راک – فانک راک – گلم پانک – راک صنعتی – جز فیوژن – پاپ پانک –پانتا راک – راگا راک – رای راک – رپ راک – راکابیلی –راکوسون – سامبا-راک – اسپیس راک – استانر راک – سوفی راک
حلقههای منطقهای
آرژانتین – ارمنستان – استرالیا – بنگلادش – راک بلاروس –بلژیک – بوسنی و هرزگوین – برزیل – کانادا – شیلی – چین– کلمبیا – کوبا – کرواسی – دانمارک – دومینیکن – اکوادور– استونی – فنلاند – فرانسه – یونان – راک آلمانی –مجارستان – ایسلند – هندوستان – اندونزی – ایرلند –اسرائیل – ایتالیا – ژاپن – Spanish-speaking world –لتونی – لیتوانی – مالزی – مکزیک – نپالی – نیوزیلند –نروژ – پاکستان - پرو – فیلیپین – لهستان – پرتغال – روسیه– صربستان – اسلونی – اسپانیا – سوئد – سوئیس –تاتارستان – تایلند – ترکیه و جمهوری آذربایجان – اوکراین –بریتانیا – ایالات متحده – اوروگوئه – ونزوئلا – یوگسلاوی –زامبیا
Backbeat – راک اپرا – گروه راک – تالار مشاهیر راک اند رول – Social impact – فهرست واژگان موسیقی راک
گروه راک آمریکایی، لینکین پارک
راک اند رول و راکابیلی نفوذ عمدهای در موسیقی راک داشتند. نام راک کوتاه شده عبارت راک اند رول است و از فعل to rock در زبان انگلیسی به معنای جنباندن و تکان خوردن میآید و در سال ۱۹۶۰ که موسیقی راک انگلیسی توسعه یافت، واژه «موسیقی راک» عمومی و مردمیتر شد. از اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی نام راک اند رول صرفاً به موسیقی دهه ۵۰ و ۶۰ اطلاق شده ولی نام راک همچنان بهعنوان نام فراگیر اینگونه (که شامل راک اند رول هم میشود) بهکار میرود. موسیقی راک با توسعه و گسترش سبک خود و تداخل با موسیقی انگلیسی و نفوذ آن، و علیرغم محدودیتها و شرایط اجتماعی، یک پدیده فرهنگی بینالمللی شد. موسیقی راک، شامل انواعی از سبکهای مختلف و متنوع است که از مقبولیت عمومی گستردهای برخوردار هستند.
در دهه شصت میلادی که از آن به عنوان عصر طلایی یا دوره کلاسیک راکیاد میشود، شماری از سبکهای زیرمجموعه موسیقی راک پدید آمدند نظیر بلوز راک، فولک راک، کانتری راک، جز- راک فیوژن که بسیاری از آنها سهم بسزایی در گسترش سایکدیلیک راک داشتند که متأثر از جلوههای ضد فرهنگی بود. سبکهای جدیدی که از این جلوهها زاده شدند شامل پراگرسیو راک بود که عناصر هنری را گسترش میداد؛ گلم راک که سبکهای بصری و نمایشی را پررنگ میکرد؛ و زیر شاخههای اصلی هوی متالکه در عین تنوع بر قدرت صدا و سرعت تأکید داشتند. در نیمه دوم دهه هفتاد پانک راک همزمان با تقویت کردن و به مقابله برخاستن با این گرایشها به تولید شکل نوپا و پرانرژی موسیقی میپرداخت که با نقدهای آشکار سیـاس*ـی و اجتماعی هویت مییافت. پانک با گسترش پی در پی دیگر سبکها که شامل نیو ویو و پست پانک و در نهایت جنبش آلترناتیو راک بود، به دهه هشتاد نفوذ کرد. از دهه نود آلترناتیو راک بر راک غالب شد و خودش به زیر شاخههای گرانج، بیت پاپ و ایندی راک تقسیم گشت. بعلاوه سبکهای فرعی از جمله پاپ پانک و رپ راک و رپ متال از آن تاریخ پدید آمدند و نیز بازنگری تاریخ راک نشان از آن دارد که سبکهایی نظیر گاراژ راک/ پست پانکو سینت پاپ در آغاز هزاره جدید جانی دوباره یافتند.
موسیقی راک همچنین نیروی محرکهای برای جنبشهای فرهنگی و سیـاس*ـی بود که منجر به پدید آمدن خرده فرهنگهایی نظیر مدها و راکرها در بریتانیا و هیپیها شد که در دهه شصت در سن فرانسیسکوی ایالات متحده متولد شدند. بهطور مشابه در دهه هفتاد فرهنگ پانکخرده فرهنگهای برجستهای نظیر گوث و امو را پایهریزی کرد.
شاخصهٔ راک ملودی صوتی و آوایی همراه با هارمونی است که توسط گیتار الکتریک، گیتار بیس و درامز و اغلب با تأکید روی ضربهای قوی پشتیبانی میشود. نوعاً، راک، موسیقی آهنگ محور با کسر میزان ۴/۴ و همراهی گروه کر است، هرچند دشوار بتوان موسیقی راک را بواسطه تنوع بیش از حد و ویژگیهای مشترک موسیقایی، بهطور مشخص توصیف کرد. همانند موسیقی پاپ، شعرها بر مضامین احساسی تأکید دارند، هرچند نشانی طیف گستردهای از سایر زمینهها و اغلب نیز سیـاس*ـی و اجتماعی را میتوان در آن یافت. با تسلط سفیدپوستان بر راک، نوازندگان مرد به عنوان یک عامل مؤثر بر شکلگیری زمینههای موسیقی راک شناخته شدند. موسیقی راک در تأکید بر نوازندگی، اجرای زنده و اصالت ایدئولوژی نسبت به موسیقی پاپ در رده بالاتری قرار دارد.
سازهای موسیقی کلیددار، مانند ارگ و پیانو، اغلب در انواع مختلف موسیقی راک مورد استفاده قرار میگیرند. در تاریخچهٔ راک و اوایل توسعهٔ این نوع موسیقی، استفاده از سازهای بادی برنجی و چوبی، مانند ساکسوفون، بطور عمومی در بعضی سبکها رایج بودند، اما در سبکهای فرعی جدیدی که از سال ۱۹۹۰ به وجود آمد، کمتر مورد استفاده هستند. موسیقی راک از نظر وسعت زیرشاخهها بسیار گستردهاست و از نظر تأثیرات اجتماعی و گستردگی شنوندگانش در بین دیگر سبکهای موسیقی قابل توجه است.
آخرین ویرایش توسط مدیر: