آموزش موسیقی مطالبی آموزشی در مورد پیانو (اختصاصی تالار موسیقی)

  • شروع کننده موضوع >YEGANEH<
  • بازدیدها 1,769
  • پاسخ ها 69
  • تاریخ شروع

>YEGANEH<

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/13
ارسالی ها
10,634
امتیاز واکنش
74,019
امتیاز
1,171
محل سکونت
Clime of love
۱۰-استفاده نکردن از مترونوم
آیا شما مترونوم دارید؟ عالی است! آیا اصلا از آن استفاده می کنید؟ شما می بایست همیشه از آن استفاده کنید. مطالعات نشان می دهند که تمرین با مترونوم نه تنها به بهبود ریتم و گام (تمپو) کمک می کند، بلکه به بهبود تکنیک نیز کمک می کند. احمقانه است، درسته؟ گلف بازان هم از مترونوم اشتفاده می کنند، چرا که ظاهرا به آنها کمک می کند تا بهتر گلف بازی کنند.

مطالعات پی در پی نشان داده اند که تمرین با مترونوم شما را به موسیقی دان (نوازنده) بهتری تبدیل خواهد کرد. پس روشنش کنید. اگر من نت ها را کاملا به خوبی یاد گرفته ام، پس الان زمان مترونوم است. در بیشتر زمان های تمرین من، مترونوم روشن است. ابتدا اندکی عذاب آور است، اما سرانجام شما به تیک تیک دائمی آن در گوش هایتان عادت خواهید کرد.
 
  • پیشنهادات
  • >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    ۱۱-آموزش ندیدن
    خب شما فکر می کنید که می توانید خودتان نواختن را یاد بگیرید، درست است؟ آموزش ها بسیار گران قیمت هستند و شما بدون هیچ کمکی می توانید موارد اساسی و پایه را یاد بگیرید. خب ممکن است شما قادر به انجام این کار باشید، اما آنچه که در نهایت دستگیر شما می شود، تنها به وجود آمدن بسیاری از عادت های بد است. شما ممکن است که با انگشت زنی اشتباه بنوازید یا تکنیک بدنی را اتخاذ کنید که منجر به مصدومیت شما گردد.

    ترک چنین عادت های بدی، نیازمند زمان بسیار طولانی می باشد. با آموزش دیدن شما از ایجاد این عادت ها کلا دوری خواهید کرد.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    ۱۲-نشمردن
    اگر شما در حال نواختن موسیقی هستید که قبلا آن را گوش داده اید، ممکن است این گونه تصور کنید که نیازی به شمردن ریتم ها ندارید. اینجا جایی است که شاید شما را به اشتباه بکشاند. بشمارید، بشمارید، بشمارید! اگر شما با استفاده از گوش در حال نواختن ریتم هستید، تقریبا می توان با اطمینان گفت که شما آن قطعه را درست نمی نوازید. شاید شما یک نت را به اندازه کافی نگه ندارید یا ممکن است تمامی توقف ها غیراستادانه شکل بگیرند و شما این گونه احساس کنید که سکوت زیادی حکمفرماست.

    شما می بایست تمامی آن را بشمارید. اگر این کار را نکنید، کار شما فقط یک اشتباه محض است. شما ممکن است توجه نکنید، اما افراد دیگر توجه خواهند کرد. این یکی از مهمترین دلایلی است که مبتدیان مبتدی به نظر می رسند.

    موسیقی ساده ای که توسط یک مبتدی نواخته می شود نسبت به موسیقی ساده ای که توسط یک پیانیست حرفه ای نواخته می شود، بسیار متفاوت به نظر می رسد. یکی از مهمترین دلایل این اتفاق، توجه به جزئیات و ریتم می باشد. البته، نباید اینگونه باشد. شمردن آنقدرها هم سخت نیست. زمانی که می شمرید، دقیق تر عمل خواهید کرد. زمانی که می شمرید، موسیقی شما بهتر به نظر می رسد.

    با این وجود، شما مجبور نیستید که برای همیشه بشمرید. فقط زمانی که شروع به یادگیری یک قطعه می کنید و حداقل به مدت چند روزی بشمرید. شما با این کار ریتم را درونی سازی خواهید کرد. این کار به حافظه عضلانی تبدیل خواهد شد و شما دیگر نیازی به شمردن نخواهید داشت.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    ۱۳-ضبط نکردن اجرای خود
    این احتمال وجود دارد که شما به عنوان یک مبتدی به نواختن خودتان گوش ندهید. این مهارتی است که توسعه آن بسیار سخت است. شاید شما این تصور را داشته باشید که “البته که من به نواختن خودم گوش می دهم! غیر ممکن است این کار را انجام ندهم.” بله، ممکن است که شما نواختن خود را بشنوید، اما شما به طرز منتقدانه به آن گوش نمی دهید. شما متوجه نمی شوید که ریتم شما تا چه اندازه ای اشتباه است، نواختن شما چقدر به طرز بدی سریع به نظر می رسد یا چگونه گام شما در سرتاسر مکان تغییر می کند.

    شما باید بدانید اشتباهاتتان کجاست تا بتوانید آنها را اصلاح کنید. به منظور انجام این کار شما می بایست به طور مرتب نواختن خود را ضبط کنید.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    چند مفهوم تکنیکی در ارتباط با یادگیری پیانو:

    وضعیت بدن و طرز نشستن پشت پیانو

    توجه به نحوه قرار گرفتن نوازنده پشت پیانو و وضعیت مناسب اندامها برای داشتن اجرایی راحت و در عین حال جلوگیری از بروز ضایعات جسمی و حرکتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بر اساس نظر مدرسین، نکات مورد نظر در این خصوص عبارتند از :

    ارتفاع صندلی : ارتفاع صندلی پیانو بایستی به گونه ای تنظیم شود که وقتی هنرجو بر روی آن نشسته است ساعدها هم ارتفاع و یا کمی بالاتر از کلاویه های پیانو قرار گیرد. در صورتیکه صندلی پیانو فاقد جک بالا برنده باشد می توان از فرش یا موکت ضخیم با ابعاد مناسب برای بالا بردن ارتفاع هنرجو استفاده نمود. استفاده از بالش به دلیل نرمی آن توصیه نمی شود.تنظیم فاصله از پیانو : برای تعیین فاصله مناسب تا پیانو از روش فابر و فابر استفاده میکنیم. بدین ترتیب که دستها را مشت کرده و به صورت مستقیم به سمت پیانو دراز میکنیم تا مشت ما درب کلاویه‌های پیانو را ( در حالت باز ) لمس کند. در این وضعیت ما مناسب ترین فاصله را از پیانو خواهیم داشت .

    هنرجو باید صاف نشسته و کمر او راست باشد. سر و گردن به صورت راست و مستقیم و در راستای ستون فقرات قرار می گیرد. برای دسترسی به اطلاعات جامعتر در خصوص ساختار ستون فقرات در بدن و ارتباط آن با وضعیت سر و گردن و همچنین اطلاعات جامع در خصوص نحوه عملکرد استخوان ها در نوازندگی پیانو می توانید به کتاب" آنچه که هر پیانیستی باید درباره بدن بداند" نوشته گری و مایلز مراجعه نمائید.برای اینکه هنرجو بتواند به درستی و به صورت راست بنشیند لازم است تا پاهای او به به طور کامل بر روی زمین قرار بگیرد. در این حالت نقطه اتکای اصلی بدن بر روی پا و نقطه اتکای ثانویه بر روی استخوان نشیمنگاهی قرار دارد. در صورتی که پای هنر جو بر روی زمین قرار نگیرد نقطه اتکای اصلی بدن بر روی استخوانهای نشیمنگاهی قرار گرفته و کار نوازندگی را دشوار میکند. در این حالت بایستی از یک چهارپایه کوچک و یا ابزارهای افزایش ارتفاع پدال استفاده کنیم تا هنرجو بتواند پای خود را به صورت ثابت و محکم بر روی آن قرار دهد.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    فرم دست:

    تعداد زیادی از مدرسین با بکار بردن عبارت "وضعیت دست" مخالف بودند. آنها اعتقاد داشتند که استفاده از این عبارت این تصور را ایجاد میکند که فرم دستها همواره باید به یک شکل ثابت و غیر منعطف باشد. در حقیقت ما به دستانی منعطف نیاز داریم تا بتوانیم شرایط لازم برای اجرای عبارت موسیقی مورد نظر را فراهم کنیم. در حقیقیت پیانیستهای حرفه ای از فرمهای متفاوت دست برای اجرای پاساژهای مختلف استفاده می کنند. همه مدرسین بر این نکته تاکید داشتند که فرم صحیح دست هنرجو بایستی در چند ماه اول آموزش پیانو شکل بگیرد. اگر به او اجازه دهیم که با فرم دست اشتباه نوازندگی کند، او در سالهای بعد با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد. نکات زیر برای داشتن فرم صحیح دست بایستی رعایت شوند:

    سطح بیرونی دست بایستی به سمت بالا انحنا داشته باشد
    انگشت شست باید از قسمت جانبی نوک انگشت بر روی کلید قرار بگیرد نه اینکه از قسمت جانبی به صورت صاف بر روی کلید ضربه بزند . شست باید به مقدار کمی به سمت داخل دست انحنا داشته باشد و نه به سمت بیرون .

    انگشتان باید به مقدار کمی به سمت بیرون دست انحنا داشته باشند . حرکت انگشتان در این حالت بسیار راحت تر از زمانی که صاف و یا بیش از حد خمیده باشند انجام میگیرد. مدرسین نباید از تصاویر موجود در کتابهای آموزشی که در آنها انگشتان با انحنا و خمیدگی زیاد نشان داده شده اند استفاده کنند.

    مفصل نزدیک به ناخن بایستی قوی و صاف باشد و نه به صورت فرو رفته به سمت داخل . با انگشتان فرو رفته هنرجو نمیتواند حرکت کلاویه ها را به درستی درک و کنترل کند. تقریبا تمامی مدرسین اعتقاد داشتند که مشکل مفصل فرو رفته در میان هنرجویان بسیار شایع است و عبور از آن با صبر و حوصله و توصیه مکرر به هنرجو میسر می شود. خمیده تر کردن انگشتان به سمت بیرون برای رفع این مشکل هیچ کمکی نمی کند. شاید این کار به ظاهر بتواند مشکل مفاصل تو رفته را حل کند ولی این وضعیت موجب کندی و عدم حرکت آزادانه انگشتان می شود.

    راه حل بهتر برای حل این مشکل این است که احساس سفت بودن مفصل را به هنرجو بیاموزیم :

    ازهنرجو بخواهید تا مفاصل انگشتان شما را لمس کند و فشار دهد و سپس شما مفاصل او را به داخل فشار دهید.
    اجراي الگوهاي ريتميک با استفاده از انگشتان بر روي ميز تحرير و يا پيانو با مشارکت هنرجوبان.

    ساختن شکل دایره با استفاده از انگشت شست و هر یک از انگشتان دیگر دست.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    تنظیم زاویه دست و ساعد:

    ساعد دست همواره باید در راستای انگشتی که در حال نواختن است باشد. انحراف استخوان زند زیرین و یا پیچ خوردن مچ موجب آسیب دیدگی دستها می شود.

    هرگونه خم کردن بیش از حد مچ به سمت بالا ، پایین و یا چپ و راست موجب آسیب دیدگی دست می شود.

    هنگام اجرای فواصل هارمونیک و آکوردها وضعیت صحیح ساعدها به دو عامل بستگی دارد: اول اینکه ساعد بایستی در راحت ترین وضعیت ممکن خود قرار بگیرد به طوری که نسبت به دو نت بیرونی آکورد، راست و مستقیم به نظر برسد و نه شبیه به این وضعیت . در این حالت دو انگشتی که نت های ابتدایی و انتهایی آکورد را مینوازند به موازات هم به صورت مستقیم بر روی کلاویه ها قرار می گیرند. عدم جهت گیری صحیح بین بازو و دست موجب انحراف استخوان زند زیرین شده و مچ را تحت فشار قرار میدهد.

    دومین نکته این است که وضعیت بازوها با توجه به موقعیت کلاویه های (مورد استفاده در آن آکورد) نسبت به بدن ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال وضعیت بازو، هنگامی دست راست آکوردی را نزدیک به نت دو میانی اجرا می کند با وضعیتی که همان آکورد را در اکتاوهای سمت راست پیانو اجرا می کند متفاوت است.

    به هنگام اجرای الگوهای همراهی نظیر باس آلبرتی ابتدا از هنرجو بخواهید تا نتهای آن را به صورت یک آکورد بلوکی (‌نواختن همزمان نتها) اجرا کند تا بتواند بهترین وضعیت نسبی بین ساعد، بدن و دست را پیدا کند. در اغلب موارد در وضعیت صحیح، انگشت شست به لبه کلاویه های سفید نزدیکتر است در حالیکه انگشت کوچک ( انگشت شماره 5) بیشتر به کلاویه های سیاه نزدیکتر است . این وضعیت از انحراف زند زیرین جلوگیری می کند.

    البته عکس این حالت نیز ممکن است صحیح باشد، مانند زمانی که آکوردی در اکتاوهای بالایی پیانو نواخته می شود.

    بهترین راه این است که قبل از نواختن یک عبارت، راحت ترین وضعیت ممکن برای اجرای آن را پیش بینی کنیم و در این پیش بینی وضعیت بدن و بازو را نسبت به محل کلاویه های مورد استفاده در آن عبارت‌ و شکل آکورد (‌از نظر ترکیب استفاده از کلاویه های سیاه و سفید)‌ مدنظر قرار بدهیم.
    پاول با استفاده از روشی بسیار کارآمد محل دقیقی که هنرجو باید از آن نقطه کلید را فشار دهد را با قرار دادن نوارهای رنگی در نقاط مورد نظر برای او مشخص می کند. با این روش هنرجو میتواند شکل الگو را بر روی کلیدها مشاهده کرده و به خوبی در مورد نحوه نواختن کلیدها و محل قرارگیری انگشتان تفکر کند. تعدادی از مدرسین (نانسی،‌کری،‌ ویمز، و گای) به طور منظم و در طی دوره های مقدماتی با ارائه تمرینات و قطعات ویژه، نحوه پیدا کردن محل قرار گیری صحیح دست و وضعیت بازوی مناسب را به هنرجویان آموزش می دادند.

     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    حفظ دست در حالت کوچک و غیر کشیده:

    تقریبا همه مدرسین در این تحقیق بر این عقیده بودند که کشش غیر ضروری در دست هنرجویان مبتدی بسیار خطرناک است. به همین علت مدرسین برای جلوگیری از کشیدگی دست هنرجویان به ناچار از اجرای صحیح لگاتو چشم پوشی می کنند. در عبارتهایی که نتها با یکدیگر فاصله زیادی دارند به جای بازکردن بیش از حد انگشتان،‌ بازو حرکت کرده و دست را به محل نت بعدی جابجا می کند. در مواردی که کشش دست اجتناب ناپذیر است دست باید بلافاصله بعد از موقعیت کششی به حالت راحت و بدون کشش باز گردانده شود. ویمز به این نکته اشاره می کند که اگر از حرکت چرخشی دست و بازو استفاده شود، نتهای با فاصله زیاد را می توان به صورت لگاتو اجرا کرد، حتی اگر آن دو نت به صورت فیزیکی به یکدیگر متصل شوند.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    انگشتان بیکار درحالت راحت و آزاد!

    هنگامی که انگشت می خواهد کلیدی را فشار دهد، وضعیت ساعد نسبت به آن انگشت به گونه ای (هم راستا با انگشت) تنظیم میشودکه بتواند انگشت را در فشار دادن کلید پشتیبانی کند. انگشت وزن اعمال شده از طرف بازو را بر روی کلاویه تنظیم میکند. انگشتانی که در فرآیند اجرا نقشی ندارند بایستی در حالت راحت و ریلکس قرار داشته باشند به این معنا که لزوما نیازی نیست که آنها را بر روی کلاویه ها نگاه داشت و بیشتر به فرم صاف و راست قرار میگیرند تا حالت انحنا دار( خمیدگی این انگشتان از انگشتانی که در حال اجرا هستند کمتر است).

    انگشتانی که انحنا داشته باشند نمی توانند ریلکس و آزاد باشند. در صورتی که هنرجو انگشتانش را به حالت خمیده درآورده و یا به سمت بالا بلند کرده باشد، مدرس معمولا باید اجرا را متوقف کرده و با لمس کردن انگشتان هنرجو به او کمک کند تا این انگشتان را به حالت ریلکس و راحت بازگرداند.

    این کار کم کم به هنرجو کمک می کند تا تفاوت بین حالت ریلکس و حالت کشیده شده انگشتان بیکار! را احساس کند. ریلکس بودن انگشت شست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ایجاد هرگونه کشش در انگشت شست موجب سرایت تنش به کل دست می شود. چراکه هرگز نمیتوان انگشت شست کشیده شده داشت ولی سایر انگشتان در حالت آزاد و ریلکس باشند. یکی از روش های مناسب برای آگاه کردن هنرجو از ریلکس بودن یا نبودن انگشت شست این است که به صورت دوره ای اجرای او را متوقف کرده و از زیر دست انگشت شست او را به بالا پرتاب کنیم.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    بالا و روی کلیدها!

    در صورتی که پل دست به صورت بلند بوده و انگشت شست از گوشه جانبی بر روی کلید قرار گرفته باشد و همچنین مفصل نزدیک به ناخن قوی و محکم باشد، دست در وضعیتی قرار میگیرد که از بالا به کلاویه ها دسترسی پیدا میکند. هنرجویانی که پل دست انها به سمت داخل فرو رفته و یا با انگشت شست صاف نوازندگی می کنند از پایین به کلیدها می رسند. در این حالت امکان مشارکت بازو در فرآیند نوازندگی به سختی انجام می گیرد و نواختن پیانو را دشوار می کند. ویمز می گوید وقتی که بازو در فرآیند نوازندگی مشارکت می کند آرنج مقداری به سمت جلو حرکت می کند. وقتی هنرجویی با پل دست تو رفته و یا مفاصل به داخل خم شده می نوازد ممکن است مدرسی تصور کند که مشکل اصلی در دست هنرجو است و سعی کند تا فرم دست او را تصحیح کند ولی ممکن است مشکل اصلی در بازوها باشد. اگر از هنرجو بخواهیم که به هنگام ضربه زدن به هر کلید کمی آرنج خود را به سمت جلو حرکت دهد میتوانیم به حل این مشکل کمک کنیم. در واقع هدف اصلی ما از این کار این است که تفکر رسیدن به کلیدها از بالا را برای هنرجو تسهیل کنیم.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا