آموزش موسیقی مطالبی آموزشی در مورد پیانو (اختصاصی تالار موسیقی)

  • شروع کننده موضوع >YEGANEH<
  • بازدیدها 1,766
  • پاسخ ها 69
  • تاریخ شروع

>YEGANEH<

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/13
ارسالی ها
10,634
امتیاز واکنش
74,019
امتیاز
1,171
محل سکونت
Clime of love
تکنیک های بیانی:

مدرسین در مورد اینکه کدام یک از تکنیک های بیانی لگاتو یا نون لگاتو می بایستی اول به هنرجو آموزش داده شود نظرات مختلفی داشتند. اغلب آنها معتقد بودند که ابتدا باید تکنیک نون لگاتو آموزش داده شود. آندسته که معتقد بودند تکنیک لگاتو می بایستی در ابتدا تدریس شود عنوان می کردند که در شرایطی که هنرجو نتواند اجرای لگاتو را به صورت صحیح انجام دهد به او اجازه داده می شود تا به مدت محدودی نون لگاتو اجرا کند تا زمانی بتواند کنترل بیشتری در اجرای لگاتو کسب کند. این نشان میدهد که تکنیک نون لگاتو ساده ترین تکنیک بیانی است که می توان با آن شروع کرد. اغلب کتابهای متد پیانو فاقد توضیحات کافی در مورد نحوه اجرای قطعات آغازین کتاب هستند. نکاتی نظیر اینکه هنرجو با کدام تکنیک (لگاتو و یا نون لگاتو)‌ باید قطعات را اجرا کند و یا این که از دست یا بازو به عنوان عامل اصلی در نوازندگی به کار گیرد. تا زمانی که هنرجو بتواند کنترل درستی بر روی حرکات اصلی ساعد پیداکند، شکل صحیح و فرم مناسب دست را آموخته و انگشتانش از چابکی لازم برخوردار شوند، بایستی تمامی قطعات کتاب متد را به صورت نون لگاتو و با کمک حرکت کنترل شده ساعد اجرا کند. او بعدا می تواند تکنیک لگاتو با استفاده از حرکت ساعد را بیاموزد و نهایتا میتواند نحوه مشارکت صحیح انگشتان و بازو را برای اجرای عبارت های مختلف موسیقی فراگیرد.
 
آخرین ویرایش:
  • پیشنهادات
  • >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    اول ساعد، سپس انگشتان!

    دو دلیل اصلی برای اینکه کودکان باید پیانو را با حرکات بزرگ بازو (به عنوان اولین عامل نوازندگی )برای کمک به انگشتان (به عنوان دومین عامل نوازندگی)‌ بنوازند وجود دارد. اول این که کنترل کودکان بر روی عضلات بزرگتر در مقایسه با عضلات کوچکترشان بیشتر است و بنابراین زمانی که از بازوها برای کمک به انگشتان استفاده می کنند نسبت به زمانی که تنها با تکیه بر انگشتانشان می نوازند از آزادی عمل و راحتی بیشتری برخوردارند. دلیل دوم این است که کودکان انگشتان کوچک و ضعیفی دارند و کلاویه پیانوهای مدرن در مقایسه با پیانوهای چند قرن گذشته نیاز به اعمال نیروی بیشتری دارد. مشارکت بازو و انگشتان این امکان را برای کودک به وجود می آورد تا نیروی مورد نیاز برای ضربه زدن به کلاویه ها را به طور صحیح تامین کند و بدون ایجاد هیچ عارضه ای صدای خوبی را ایجاد کند. با تجربه ای که در داوری فستیوال های نوآموزان داشتم هنرجویان بسیاری را می دیدم که تنها از انگشتان برای نواختن استفاده می کردند، بدون آنکه اطلاعی از نقش مهم بازو در نوازندگی داشته باشند. علت این امر این است که اغلب کتابهای متد آموزش پیانو که مورد استفاده هنرجویان و مدرسین قرار می گیرد از ابتدا بر روی شماره انگشتان تاکید می کنند و در مورد اینکه با کمک کدام قسمت بدن باید آن انگشتان را مورد استفاده قرار بدهیم هیچ گونه کمک و راهنمایی نشده است. به همین دلیل مدرسین تصور می کنند که اگر هنرجو با شماره انگشت صحیح بنوازد قطعه به درستی اجرا خواهد شد.
    به طور کلی هنگامی که از بازو به عنوان عامل اصلی نوازندگی استفاده می کنیم و از انگشتان علیرغم نقش فعالشان به عنوان عامل دوم نوازندگی استفاده می کنیم باید ساعد را هم راستا با انگشتی که در حال نواختن است قرار دهیم تا بتواند انگشت را در ایجاد صدا پشتیبانی کند. این هماهنگی بین بازوها و انگشتان نتایج زیر را موجب می شود:

    در نتیجه تنظیم بازو برای هر یک از انگشتان حالتی ایجاد می شود که اصطلاحا آن را "رقـ*ـص حرکات " می نامیم. با توجه به شکل عبارت موسیقی، بازو ممکن است حرکت رو به جلو، عقب، چپ،‌راست و چرخشی را به همراه دست و انگشتان انجام دهد.این رقـ*ـص حرکات خود موجب پدایش ریتم و رفتار حرکتی خاصی در نوانده شده و به او کمک می کند تا جنبه های بیانی و احساسی آن عبارت را بهتر نمایش دهد. در متد تابمن این رقـ*ـص حرکات به صورت مدون تعریف شده است که شامل حرکت دست به سمت عمق و بیرون کلاویه ها با زاویه های متفاوت نسبت به کلاویه ها همراه با اعمال چرخش ساده و یا دوتایی است. دو نفر از مدرسین (کری و ویمز) با به کارگیری این قواعد موفقیتهای چشمگیری در آموزش هنرجویان به دست آورده اند.

    در این مسیر مدرس هم می تواند قواعد را در قالب قوانین مدون و تعریف شده برای هنرجو بیان کند و هم میتواند آنها را به صورت محاوره ای و به صورت غیر مستقیم به هنرجو آموزش دهد. هر دو روش به خوبی موثر هستند. هر مدرسی بر اساس سبک تدریس خود ممکن است به یکی از روشها گرایش بیشتری داشته باشد.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    و اما سازندگان پیانو:

    بلوتنر - BLÜTHNER
    جی اشتنبرگ - G.Steinberg
    زیمرمن - Zimmermann
    پرل ریور - Pearl River
    گبر پرزینا - Perzina, Gebr
    فیوریخ - FEURICH
    دبلیو هافمن W.Hoffmann
    هایلون - HAILUN
    بکشتاین، سی - Bechstein, C
    یانگ چنگ - وبر -آلبرت وبر
    کاوایی - KAWAI
    سمیک - SAMICK
    پتروف - Petrof
    یاماها- YAMAHA
    شیمل - SCHIMMEL
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    بیان نکات مبسوط تر در مورد پیانو:

    پیانو چیست؟

    پیانو یکی از سازهای صفحه‌کلیددار و مشهورترین آن‌ها است. صدای پیانو در اثر برخورد چکش‌هایی با سیم‌های فلزی آن در داخل جعبه چوبی تولید می‌شود. این چکش‌ها در اثر فشرده شدن کلیدها (کلاویه‌ها) به حرکت در می‌آیند. سیم‌های پیانو به صفحه‌ای موسوم به «صفحهٔ صدا» متصل شده‌اند که نقش تقویت‌کنندهٔ صدای آن‌ها را دارد.

    ساز پیانو در سال ۱۷۰۹ توسط بارتولومئو کریستوفری (۱۶۵۵- ۱۷۳۰) از روی سازی به نام هارپسیکورد ساخته شد. این ساز بیشترین وصعت صوتی را در بین سازهای رایج دارد (حدود هفت اکتاو) و جعبۀ صوتی بسیار بزرگی دارد که سیمها و چکشهای متعددی در آن تعبیه شده است. با فشردن کلیدهایی که خارج از جعبه صوتی و روبروی نوازنده تعبیه شده، چکشهای داخل جعبۀ صوتی ساز (که متصل به این کلیدها هستند) به حرکت درآمده و به سیمها اصابت می کنند و صدا تولید می شود.

    پیانو به عنوان مادر سازها و کامل‌ترین ساز نیز شناخته می‌شود؛ علت نسبت دادن این لقب‌ها به این ساز آن است که پیانو قادر است محدودهٔ بسیار گسترده‌ای از اصوات را تولید کند در حالی که سایر سازهای اصیل موسیقی تنها بخشی از این محدودهٔ صدا را تولید می‌کنند. پیانو در شکل فعلی‌اش به طور معمول هفت اکتاو دارد و قادر به تولید فرکانس‌هایی از حدود ۲۰ تا ۵۰۰۰ هرتز می‌باشد، در حالی که در مقام مقایسه ساز ویولن تنها قادر به تولید کمتر از چهار اکتاو و بهترین خواننده‌ها تنها قادر به خواندن کمتر از سه اکتاو صدا هستند.

    پیانو بر خلاف هارپسیکورد قادر به اجرای نوانس های مختلف است بدین معنا که به نسبت شدت فشاری که انگشتان نوازنده روی کلیدهای ساز وارد می کند شدت صدائی که تولید می شود نیز تغییر می کند (هر چه کلیدها را قوی تر فشار دهیم صدا بلندتر و قوی تر و هر چه ضعیف تر فشار دهیم، صدا کمتر و ضعیف تر خواهد بود)و از اینرو عنوان پیانو که مخفف شده ی کلمۀ پیانو فورته می باشد (پیانو به معنی ضعیف و فورته به معنی قوی می باشد) بر آن نهاده شد.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    انواع پیانو:

    پیانو دیواری (vertical – upright):

    پیانو دیواری که به زبان های اروپایی به آن پیانینو یا پیانوی کوچک می گویند. همچنین پیانو آپرایت(UpRight)نام دیگر این ساز به زبان انگلیسی است. پیانو دیواری نسبت به گراند پیانو کم حجم تر و ارزان تر بوده از این رو برای استفاده در منزل مناسب تر است. سیمها در آن به صورت عمودی قرار گرفته اند و چکشها از جلو به سیم ها ضربه وارد می کنند.

    پیانو اسپینت:

    پیانوهای اسپینت (Spinet) معمولآ کوتاه ترین نوع پیانوهای دیواری و از ارزانترین نوع آنها هستند. ارتفاع این پیانوها از حدود ۹۰ سانتیمتر شروع می شود و تا حداکثر ۱۰۰ سانتیمتر ادامه دارد. جعبه صدای آنها کوچک و سیستم انقال نیرو (Action) آنها ساده ترین شکل خود را دارد به همین علت، اغلب قیمت مناسبی دارند و برای مبتدی هایی که معلوم نیست در آینده نوازندگی را ادامه دهند بسیار مناسب است. فاصله سطح کی برد تا بلندترین قسمت این پیانوها بسیار کم بوده و حداکثر حدود ۲۰ سانتیمتر است.

    پیانو کنسول:

    پیانو های کنسول (Console) است که از ارتفاع حدود ۱۰۰ سانتیمتر شروع می شود و تا حدود ۱۱۰ سانتیمتر ادامه پیدا می کند. ساختمان سازه آنها بگونه ای است که بدنه ای بسیار محکم و بادوام دارند و معمولآ در آموزشگاه ها یا مدارس موسیقی و نیز استودیوها برای تمرین نه معمولآ ضبط از آنها استفاده می شود. انواع آمریکایی این پیانوها که در بازار ایران کم هستند زیبایی خاصی دارند و روی بدنه خارجی آنها زیاد کار شده است.
    اگر قصد دارید از ابتدا پیانویی بخرید که به احتمال زیاد دیگر آنرا عوض نکنید، حتمآ از نوع کنسول انتخاب کنید، چراکه قیمت و دوام خیلی خوبی دارند. بدنه این پیانوها بخصوص در قسمت کی برد، محل قرار دادن نت موسیقی (Music Rest) و نیز دیواره های اطراف کی برد به گونه ای ساخته شده است که شباهت زیادی به پیانو های بزرگ (رویال) دارد. به تفاوت سطح بالایی پیانو از کی برد در پیانوهای اسپینت و کنسول دقت کنید.

     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    پیانوهای دیجیتال:

    پیانو های دیجیتال همانطور که از نام آن پیداست از تکنولوژی دیجیتال برای تولید اصوات استفاده می کنند و از این منظر با پیانو های مکانیکی یا آکوستیک که از سیستم سیم و چکش بهره می گیرند کاملاً متفاوت هستند. صدای این نوع پیانو با الگو برداری از صدای پیانو های آکوستیک ساخته شده است که به این الگو ها که از همه نت های یک پیانو ساخته شده اند سمپل گفته می شود. این اصوات در هنگام نواختن به کمک بلندگوهای پیانو تقویت و پخش می شود. گرچه سیستم دیجیال تولید صوت هنوز نتوانسته جایگزین سیستم های آکوستیک که از ارتعاش سیم و انتشار صوت در هوا بهره می گیرند شود ولی به دلیل امکانات و شرایط آسانی که امروزه فراهم کرده اند این نوع پیانو توانسته جایگاه خود را در بازار پر رقابت پیانو تثبیت کرده و نظر بسیاری از کاربران پیانو را به خود جلب کند.

    پیانوی بزرگ:

    گراند پیانو یا پیانوی بزرگ که به فارسی گاهی آن را پیانو رویال نامیده اند. در این نوع، سیم ها به صورت افقی قرار گرفته اند و چکشها از زیر به سیم ها ضربه می زنند. این ساز صدای با شکوه و پر طنینی دارد و بیشتر در سالن های کنسرت و ارکسترهای بزرگ استفاده می شود.

    البته پیانوهای بسیار زیادی در گذشته رایج بوده‌اند. برای مثال، پیانوهای گنجه‌ای، صرافی، میزی، میز منشی، دوطبقه و انواع دیگر؛ ولی امروزه دیگر آنها رواج ندارند و از پیانوهای پیشرفته‌تر استفاده می‌شود. یک پیانو در کل دارای ۸۸ کلید است.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    تفاوت اندازه و شکل پیانو ها:

    مقایسه بین پیانو دیواری و بزرگ (رویال):

    سوالی که همواره برای نوازندگان مبتدی و خریداران پیانو مطرح است اینکه کدام یک از این نوع ساز بهتر است و یا تفاوت عمده آنها در چیست؟
    اگر تفاوت قیمت و شکل ظاهری این دو ساز را کنار بگذاریم تفاوت اصلی این دو ساز که بسیار قابل هم توجه است، تنها در سیستم انتقال نیرو (Action) از کلاویه ها به چکشها و البته سیستم های خفه کن هر سیم (Damper) است. این اختلاف طبیعتآ به این دلیل است که سیم های پیانو دیواری عمودی و سیم های پیانو بزرگ (رویال) افقی است. نمود بارز این تفاوت تفاوت حسی است که هنگام نوازندگی با این دو ساز آنرا احساس می کنیم.
    در پیانوهای بزرگ (رویال) سیم ها افقی هستند و چکشها بصورت افقی از پایین به بالا ضربه می زنند برای همین هنگام زدن ضربه به کلاویه، نیروی انتقالی به چکش در جهت خلاف جاذبه زمین است و این باعث می شود کلاویه های پیانو بزرگ (رویال) هنگام زدن ضربه سنگین تر باشد. برعکس هنگام برگشت چکش، جاذبه به برگشت آن کمک می کند و چکش سریعتر برمی گردد و لذا نوازنده می تواند با سرعت بالاتری یک کلاویه را درجا نواخته و نت هایی با تمپوی بالا روی یک کلاویه اجرا کند. به همین دلیل معمولآ سرعت پاسخگویی یک کلاویه در پیانوهای بزرگ (رویال) بهتر از پیانوهای دیواری است.
    اما در پیانوهای دیواری سیم ها و چکشها عمودی هستند و جاذبه تقریبآ تاثیر یکسانی به چکش چه در هنگام ضربه زدن و چه در هنگام بازگشت، وارد می کند. به همین خاطر سرعت اجرا در پیانوهای عمودی عمومآ از پیانو با کیفیت مشابه افقی پایین تر است.
    دقت کنید که فاکتور توان اجرای سریع تنها برای نوازندگی قطعات بسیار پیچیده با تمپوهای بسیار بالا مورد نیاز است و یک پیانوهای خوب دیواری می تواند در سرعت های معمولی و حتی بالا بازده خوب و قابل قبولی را از خود نشان دهد.
    یک راهنمایی مهم آنکه اگر بودجه محدودی دارید هرگز اقدام به خرید پیانو بزرگ (رویال) نامرغوب و با ابعاد کوچک نکنید، در عوض یک پیانو دیواری مرتفع با سیم های بلند و کیفیت خوب تهیه کنید.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    نام‌گذاری:

    نام کامل ساز پیانو ؛ پیانو فورته (Pianoforte) است، که از دو قسمت پیانو به معنی ملایم و فورته به معنی با صدای بلند (رسا) تشکیل شده‌است، و به خوبی منعکس کنندهٔ توانایی این ساز در تولید شدت‌های گوناگون می‌باشد.

    پیانوهای اولیه ابعاد بزرگ، و شکل خاصی داشتند. آنچه که در اصطلاح به آن پیانوی گراند گفته می‌شود (و در ایران با نام نادرست پیانو رویال شناخته می‌شود) غالباً بیش از دو متر طول دارد و دارای در بزرگی‌است که برای هرچه بهتر شدن صدای پیانو، معمولاً در هنگام نواختن ساز این در را در وضعیت نیمه‌باز توسط پایهٔ کوچکی ثابت می‌کنند. انواع دیگر پیانو با نام‌های پیانوی ایستاده یا دیواری (Stand یا Upright) پیانوی چهارگوش (Square) و غیره، ابعاد کوچک‌تری دارند.

    چکش‌های پیانو:

    چکش‌های پیانو به واسطهٔ مجموعه‌ای از اهرم‌های ظریف به کلیدهای پیانو متصل می‌شوند. به مجموعهٔ این اهرم‌ها و چکش‌ها عملگر یا Action پیانو گفته می‌شود. وظیفهٔ این مجوعه افزایش شتاب چکش‌ها در برخورد به سیم‌ها، و کنترل عکس‌العمل بازگشتی آن‌ها پس از برخورد به سیم است. معمولاً سر چکش‌ها توسط لایه‌ای از نمد یا الیاف مشابه طبیعی یا مصنوعی پوشانده می‌شود تا کیفیت صدایپیانو را بهبود ببخشد. کیفیت صدای پیانو متأثر از عوامل دیگری نظیر کیفیت صفحهٔ صدا و غیره نیز می‌باشد.

    کلیدهای پیانو:

    ۷ کلید سفید در هر اوکتاو پیانو برای ۷ نت دو، ر، می، فا، سل، لا، سی، وجود دارد. علاوه بر این کلیدهای سفید کلیدهای سیاه‌رنگی هم بین بعضی از کلیدهای سفید وجود دارد. بین کلیدهای سفیدرنگ می و فا و نیز بین کلیدهای سفیدرنگ سی و دو کلید سیاه‌رنگ وجود ندارد. هر کلید سیاه‌رنگ در پیانو در حکم نت دیز برای نت مربوط به کلید سفیدرنگ سمت چپ آن (یعنی آن کلید سیاه در سمت راست آن کلید سفید قرار دارد) و در حکم نت بمول برای نت مربوط به کلید سفیدرنگ سمت راست آن (یعنی آن کلید سیاه در سمت چپ آن کلید سفید قرار دارد)
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    توضیح دقیق تر در مورد نت های موسیقی:

    نت: الفباي موسيقي را نت مي نامند.كه عبارتند از: دو ر مي فا سل لا سي

    si la sol fa mi re do

    اصل يك موسيقي: نت ها از چپ به راست صدايشان زير تر و از راست به چپ صدايشان بم تر مي شود.

    در برخي كشورها نت ها را با حروف انگليسي نشان مي دهند:

    A = la B = si C = do D = re E = mi F = fa G = sol

    نمايش نت ها روي كلاويه ها :

    به شستي هاي سياه و سفيد(هردو) پيانو يا كلاويه مي گويند.

    خطوط حامل: به ۵ خط موازي و مساوي كه بر روي هم قرار گرفته اند خطوط حامل مي گويند .ضمنا اين خطوط از پايين به بالا خوانده مي شوند يعني پايين ترين خط شماره ي ۱ است و بالاترين خط شماره ي ۵ است.

    نت ها يا روي خطوط حامل قرار مي گيرند:
    نت ها يا بين خطوط حامل قرار مي گيرند:

    نت ها همچنين مي توانند بالا يا پايين خطوط حامل نيز قرار گيرند كه در اين صورت با اضافه كردن خطوطي به نام خطوط كمكي مشخص مي شوند.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    سركليد:

    براي مشخص شدن جاي نت ها از سركليد استفاده مي كنيم.براي مثال وقتي مي خواهيم شستي فا را بزنيم بايد بدانيم كه جاي آن روي خطوط كجاست؟
    شستي سل (سوپرانو) كه يك دايره ي كوچك آن روي خط دوم است نمايانگر اين است كه نت سل روي خط دوم قرار دارد.
    از همين رو جاي باقي نت ها نيز مشخص مي شود.(خطوط بالايي زيرتر و خطوط پاييني بم تر هستند.

    طریقه ی شناسایی راحت تر نت ها روی خطوط:

    همان طور که گفته شد نت ها یا روی خطوط حامل قرار می گیرند و یا بین این خطوط.

    طبیعتا شناسایی نت ها در ابتدا کمی سخت است به همین منظور این نت ها را مطابق قاعده ی زیر حفظ کنید:

    نت هایی که روی خطوط حامل هستند:< می سل سی ر فا >

    نت هایی که بین خطوط حامل هستند :< فا لا دو می > که برای بهتر به حافظه سپردن با رمز <فالوده ی من > حفظ کنید.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا