دانستنی ها سفرنامه های گردشگری

ATENA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/02/17
ارسالی ها
23,992
امتیاز واکنش
29,350
امتیاز
1,104
مقاله‌های مرتبط:
  • راهنمای سفر به هوشی‌مین
  • راهنمای سفر به ویتنام
  • راهنمای سفر به هانوی
بنت و پِر (Bente and Per) زوج جهانگرد اهل نروژ هستند که در شهر فردریکستاد زندگی می‌کنند. این زوج به کشورهای مختلفی در قاره‌های آسیا،اروپا، اقیانوسیه و آفریقا سفر کرده‌اند و داستان سفرهایشان را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند. هدف آن‌ها از این کار، انتقال لـ*ـذت سفر به دیگران است. بنت و پر می‌خواهند با این کار، مردم را به سفرکردن تشویق کنند. ساعت ۲۲:۱۵ روزهای زوج می‌توانید داستان سفر این زوج جهانگرد را در کجارو بخوانید:

در سال ۲۰۰۴ من برای تدریس در کنوانسیون سالانه‌ی «Quilt» به اوکلند در نیوزیلند دعوت شدم. این کنوانسیون دقیقا بعد از سال نو برگزار می‌شد و به‌همین دلیل بلیط هواپیماها بسیار گران بود. بعد از بررسی کردن قیمت تمامی ایرلاین‌ها، فهمیدم که خطوط هوایی «بریتیش» ارزان‌ترین قیمت بلیط هواپیما را به نیوزیلند در این فصل دارد. پس از آن ما شروع به برنامه ریزی کردیم. مدت زمان سفر ۵ هفته بود و ما باید ۳ هفته‌ی آن را در نیوزیلند می‌گذراندیم که این ۳ هفته نیز به اقامت در جزایر جنوبی و شمالی آن تقسیم می‌شد. ما یک هفته قبل، و یک هفته بعد از سفر نیوزیلند، وقت داشتیم. به‌سرعت تصمیم گرفتیم که به ویتنام، «هوشی مین» (که قبلا «سایگون» نامیده می‌شد) و پادشاهی «تونگا» (به‌عنوان آخرین سفر) در اقیانوس آرام برویم.

ما هر دو به نسلی تعلق داریم که با جنگ ویتنام بزرگ شده است. علی‌رغم اینکه این کشور در آن سوی جهان قرار داشت، این جنگ بخشی از تربیت و دوران رشد ما بود. ما با اخبار جنگ بمباران می‌شدیم و بعدها هم پناهندگان ویتنامی زیادی را دیدیم؛ مخصوصا تمرکز بر قایق پناهندگانی بود که توسط کشتی‌های نروژی نجات یافته بودند. بسیاری از این پناهندگان بعدها به نروژ آمدند. داستان‌های دلخراش آن‌ها بسیار عمیق و تاثیرگذار بود. این کشور از ما خیلی دور بود و ما اطلاعات زیادی درباره‌ی آن داشتیم اما هنوز هم چیزهای زیادی بودند که درباره‌ی آن نمی‌دانستیم. تاریخ ویتنام و معماری شهر هوشی مین از فرانسه تاثیر پذیرفته است. ما همیشه عاشق غذاهای ویتنامی بودیم و با این پیش زمینه و تصوراتمان از ویتنام، با هواپیمایی از لندن و سپس بانکوک در اواخر شب ۲۱ دسامبر ۲۰۰۴ وارد هوشی مین شدیم. پرواز ما در مجموع ۲۲ ساعت طول کشید!

733b90a9-3a03-4109-a18e-231181115d53.jpg


در آن روز دمای هوا ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد بود و فرهنگ ترافیک در مرکز شهر بسیار خاص بود! در خیابان‌های شلوغ هزاران هزار موتور گازی وجود داشت که هر کدام از موتورسواران هم ۲ یا ۳ نفر بر ترک خود سوار کرده بودند. بیشترین تعدادی که روی یک موتور دیدم، یک خانواده‌ی ۵ نفری بودند! ما در هتل «پالاس» اقامت داشتیم که در وسط خیابان اصلی شهر قرار داشت. قدمت این هتل شاید بیشتر از عصر فرانسه در تاریخ این کشور بود. هتل متعلق به دولت بود و دولت آن را در حد استاندارد و مطلوب مدیریت می‌کرد. می‌توان گفت صبحانه‌های این هتل معرکه بود!

761387e2-1315-4573-bd16-a0ac4cbdd9d4.jpg


شب اول ما به میان خیابان‌های شلوغ پر از موتور گازی، مردم و جشن رفتیم. ما به‌دنبال غذا بودیم و اینجا می‌توانی در جای‌جای شهر رستوران و غذا پیدا کنی. در هر پیاده‌رو مطبخ کوچکی بود که می‌توانستی روی صندلی‌های کوچک، رنگارنگ و پلاستیکی آن بنشینی و از خوردن غذاهای خانگی که درست همین لحظه پخت می‌شدند، لـ*ـذت ببری. غذاهای آنجا واقعا عالی بودند. ما غذاهای خوشمزه‌ای مثل «spring rolles» (که از غذاهای بسیار خوشمزه‌ی شرق آسیا است)، کباب فیله، گوشت گاو، میگو، ماهی مرکب و کوفته خوردیم که طعم بسیار لذیذی داشتند.
 
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    5aa74bfd-1784-4583-b33a-158823eba86d.jpg
    هوشی مین ویتنام

    «پر» روز بعد ساعت ۵ و نیم بیدار شد و صبح را با پیاده‌روی در اطراف هتل شروع کرد. همیشه در خیابان‌های این شهر کسی هست که به شما چیزی تعارف کند اما هیچ چیز در آن موقع از روز، دلچسب‌تر از نوشیدن یک فنجان قهوه برای «پر» نبود. سپس ما باهم در خیابان‌ها قدم زدیم و از زندگی خیابانی عجیب آن‌ها لـ*ـذت بردیم. ما در بازار ناهار خوردیم و به این توافق رسیدیم که اگر از این غذا جان سالم به‌در ببریم، بعد از آن از هر چیز دیگری جان سالم به‌در خواهیم برد و زنده خواهیم ماند! جایی که ما در آن غذا خوردیم عجیب اما مطلوب بود. غذایی که «پر» خورد، چیزی شبیه کرم بود که از یک تنه‌ی چوبی بیرون آمده بودند! «پر» گفت که مزه‌اش شبیه طعم مرغ است. من کمی محتاط‌تر بودم و از آن‌ غذا امتحان نکردم!

    54009e86-ad38-49cd-adb8-f7182910860d.jpg


    نمی‌شود به ویتنام سفر کنی و رودخانه‌ی فوق العاده زیبای «دلتا مکونگ» را نبینی. این رودخانه یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های جهان است. مکونگ دقیقا از تبت سرچشمه می‌گیرد و از چین، میانمار، تایلند، لائوس و کامبوج عبور کرده و به ویتنام می‌رسد و به دریای جنوب چین می‌ریزد. ما از طریق یکی از دفاتر گردشگری که نزدیک هتل قرار داشت، یک سفر با قایق چوبی به رودخانه‌ی مکونگ ترتیب دادیم و از روستاهای نزدیک رودخانه نیز بازدید کردیم. کل این گردش ما ۱۰۰ دلار هزینه داشت که شامل هزینه‌ی حمل و نقل و ناهار بسیار خوشمزه‌ای بود که به همراه دو راهنما و یک راننده خوردیم که در این سفر ما را همراهی می‌کردند. در بخش اول این سفر به شهر کوچکی به نام «مای تو» رفتیم که در جنوب شرقی هوشی مین قرار داشت. آنجا بود که ما سوار قایق شدیم و به همراه کشتی‌های دیگر، قایق‌های ماهیگیری، بارج، خانه‌های قایقی و انواع دیگر قایق همراه شدیم.

    6efa85be-5169-4d42-ad54-725fe7696425.jpg


    اولین توقف ما در جزیره‌ی «ترتل» بود که برای بازدید از صنایع دستی و شنیدن موسیقی محلی رفتیم. سپس به یک مزرعه‌ی عسل در بخش «بن ترو» رفتیم و شاهد تولید محصولات عسل مانند شیرینی و کیک بودیم. سپس دوباره سوار قایق شدیم و در آرامشی لـ*ـذت‌بخش، از دیدن رودخانه‌های کوچک و کانال‌های آب بی‌شمار در دلتا مکونگ لـ*ـذت بردیم.

    a7e091c0-28a9-4091-a359-b3613ff3a979.jpg


    آثار جنگ در شهر هوشی مین زیاد مشهود نبود اما لازم نیست برای این که بفهمید ویتنام در طول جنگ در چه وضعیتی بود، جای دوری بروید. در شمال این شهر یک شهر زیرزمینی به نام «سوچی» وجود دارد. «ویت کنگ» سیستم کاملی از تونل‌های زیرزمینی را در این منطقه حفر کرده بود که تقریبا این شهر زیرزمینی نزدیک پایگاه نظامی آمریکایی‌ها قرار داشت. این منطقه به‌شدت بمباران می‌شد اما آن‌ها گودال‌های خود را عمیق و عمیق‌تر حفر می‌کردند. در این شهر یک مرکز اطلاعات وجود دارد که در آن می‌توانید فیلمی از جنگ را نیز مشاهده کنید. در این منطقه تورهایی هم وجود دارد که سـ*ـینه خیز رفتن در این تونل‌ها بخشی از برنامه‌ی آن‌ها است. اینجا به‌زودی متوجه می‌شوید که چاقی یا ترس از مکان‌های بسته چندان هم فایده ندارد! امروزه در بیشتر این منطقه درخت كائوچوی پارا کاشته‌اند.

    5be8e024-f947-4fab-9d12-82e74d22fb6f.jpg


    حقایقی که باید در این سفر بدانید:
    • شهر هوشی مین که قبلا «سایگون» نام داشت، بزرگترین شهر ویتنام است که بیشتر از ۵ میلیون نفر جمعیت دارد. جمعیت هوشی مین با مناطقی که در حوزه‌ی استحفاظی این شهر قرار دارند، حدود ۹ میلیون نفر می‌شود! این شهر در جنوب ویتنام، در در دهانه‌ی رود مکونگ قرار دارد و از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۷۶ پایتخت ویتنام بود.
    • اگر به این شهر سفر کردید، حتما به کلیسای «نوتردام» سر بزنید که کلیسای جامع آن را در سال‌های ۱۸۷۷ تا ۱۸۸۳ ساخته است.
    • «موزه‌ی باقی مانده‌های جنگ» دقیقا در مرکز شهر قرار گرفته است که ارزش دیدن را دارد.
    • «شهر چین» که نام رسمی آن «چولون» است، شبیه یک بازار بزرگ است که می‌توانید در آن معابد پاگودا را نیز ببینید.
    • در بازار «بن تان» تقریبا می‌توانید همه چیز پیدا کنید. در این بازار انواع گسترده‌ای از غذاهای ویتنامی وجود دارد. این بازار یکی از علامت‌های تجاری شهر است.
    • معبد رنگارنگ «Jade» در سال ۱۹۰۹ توسط چینی‌های مهاجر در این شهر ساخته شده است.
    • دفتر گردشگری شهر می‌تواند انواع سفرهای کوتاه به اطراف و خارج شهر را ترتیب دهد.
    • پول رسمی این کشور «دونگ» است و هر ۱۰ هزار دونگ معادل حدود ۰/۷ دلار است.
    • فرودگاه بین المللی هوشی مین در شمال این شهر قرار گرفته است و چند پرواز مستقیم به اروپا دارد. بیشتر پروازها از طریق بانکوک به این شهر می‌آیند.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مقاله مرتبط:
    • پل یو بین، بلند ترین پل جهان از جنس ساج؛ داستان سفر
    بنت و پِر (Bente and Per) زوج جهانگرد اهل نروژ هستند که در شهرفردریکستاد زندگی می‌کنند. این زوج به کشورهای مختلفی در قاره‌هایآسیا،اروپا، اقیانوسیه و آفریقا سفر کرده‌اند و داستان سفرهایشان را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند. هدف آن‌ها از این کار، انتقال لـ*ـذت سفر به دیگران است. بنت و پر می‌خواهند با این کار، مردم را به سفرکردن تشویق کنند. ساعت ۲۲:۱۵ روزهای زوج می‌توانید داستان سفر این زوج جهانگرد را در کجارو بخوانید.



    چرا به نامیبیا سفر کنیم؟

    آیا دوست دارید بدون ترس از جنایت و جمعیت زیاد مردم به آفریقا سفر کنید و از مناظر طبیعی و سرزمین‌های زیبایی لـ*ـذت ببرید که در جاده‌های آن غزال‌های آفریقایی از جلوی ماشین شما رد می‌شوند یا گله زرافه‌هایی که آرام و ساکت کنار جاده ایستاده‌اند و با کنجکاوی شما را که در حال استراحت هستید نگاه می‌کنند؟ کشوری که در آن می‌توانید ساعت‌ها، بدون این‌که ماشین دیگری را ببینید رانندگی کنید. کشوری که فیل‌ها به زندگی در آب و هوای بیابان عادت کرده‌اند و شما می‌توانید در شن‌های ساحل اقیانوس اطلس بازی کنید. آیا خارق‌العاده نیست؟ در نامیبیا تمام این توصیفات و حتی بیش‌تر از این‌ها را می‌توانید تجربه کنید.

    ad9868ce-a491-4fab-8597-67c8b15124f5.jpg


    جاده بین تویفلفونتین (Twyfelfontain) و اُپووُ(Opuwo)، نامیبیا


    در راهنمای گردش سواکوپموند، راجع به جاده‌های خاکی و شنی سمت شمال به ما هشدار داده بودند. اما در کمال تعجب آن‌ها در بهترین شکل بودند. ما هیچ توفانی را تجربه نکردیم. البته این کار در فصل بارانی خطرناک است. ما در اوایل فصل باران سفر کردیم و شانس با ما یار بود که در تمام مدت توانستیم به راحتی در جاده‌ها حرکت کنیم.

    0e2a8b6e-5e1f-44ff-9ba9-b98341d008f7.jpg




    یکی از بزرگ‌ترین ساحل‌های شنی ساسِسولی (Sossusvlei)، نامیبیا
    موقعیت
    شهر کویری نامیبیا در شمال غرب آفریقا قرار دارد. این منطقه با بوتسوانا و زیمبابوه از غرب، و آنگولا از شمال هم مرز می‌باشد. این منطقه ساحلی بلند با بیابانی به اسم بیابان نامیب منظره‌ای بسیار سحرآمیز است که قسمت شمالی آن به نام ساحل اسکلت، دورترین منطقه دنیا محسوب می‌شود.

    ما طی کریسمس ۲۰۱۲/۱۳ سه هفته در این کشور ماندیم. این سفر برای مدت یک سال برنامه‌ریزی شده بود. ما قبل از این سفر در ماه دسامبر چند بار به کمک گوگل ارث (google earth) این مسیر را رفته بودیم. هواپیمای ما صبح زود در پایتخت نامیبیا،‌ ویندهوک فرود آمد و این فرصت را داشتیم که تا فردای آن روز، قبل آغاز سفرمان با یک ماشین کرایه‌ای و گشتن در کشور، این شهر را ببینیم.

    ما به سمت شمال، به طرف شهر کوچک مارنتیال در بیابان کالاهاری حرکت کردیم. اولین جایی که توقف کردیم اقامتگاه آنیب در بیابان کالاهاری بود که شب را در همان‌جا سپری کردیم. ما از قبل تمام وسایل و موارد مورد نیازمان را از طریق اینترنت سفارش داده بودیم. اگر قصد چادر زدن داشته باشید، که کاری ممکن و بسیار معمول است، دیگر نیازی به سفارش از قبل ندارید. اما اگر تخت‌خواب خوب و دیگر موارد آسایش و راحتی را می‌خواهید حتما باید از پیش سفارش دهید. هیچ‌کس حاضر نیست ریسک به خطر افتادن در بیابان را، بدون هیچ سقفی روی سر، بپذیرد.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مشخصات
    نامیبیا با تمام شهرهای آفریقا که تا به حال دیده‌ام تا حدی متفاوت است، زیرا مردم زیادی در آن‌جا زندگی نمی‌کنند. در این منطقه با وسعت ۸۲۵۴۱۸ کیلومتر مربع، تنها جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر زندگی می‌کنند. این یعنی به ازای هر کیلومتر مربع فقط ۲ نفر. این منطقه بعد از مغولستان، دومین منطقه با کم‌ترین تراکم جمعیت در دنیا است.

    a563c106-184e-4dac-bb87-1780d91fd92f.jpg




    فیل‌های بیابانی (آفریقایی) نزدیک تویفِلفونتین، نامیبیا
    f7541734-04ad-4737-9d7a-53c4b9191c01.jpg
    درختان کوویور (تیردان) در نامیبیا

    نامیبیا، چشم‌اندازی منحصربه‌فرد و وسیعی دارد که به تمام سفر می‌ارزد. این‌جا قدیمی‌ترین بیابان دنیا است. بیابان نامیب به طول ۲۰۰۰ کیلومتر در امتداد ساحل آتلانتیک ( اقیانوس اطلس) کشیده شده است. این زمین مسطح از کوه‌ها، برونزدها، دشت‌ها و دره های سنگلاخی تشکیل شده است. در این منطقه کوهستانی می‌توانید نقاشی‌ها و حکاکی‌های سنگی را ببینید که همگی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. در جنوب می‌توانید دومین دره بزرگ دنیا به نام دره فیش ریور(Canyon Fish River) را ببینید. رفتن به سوی پایین دره و شنا در یکی از دریاچه‌های زیبای رودخانه‌های ماهی یکی از خاطره‌انگیزترین و مهمترین بخش سفر ما در نامیبیا بود. من هم با گربه‌ماهی‌ها شنا کردم و برخلاف وجود زمین‌های بی‌حاصل، احساس می‌کردم که در بهشت هستم.

    شمالی‌ترین بخش کشور با زمین‌ها و جنگل‌های پرپشت کاملا به رنگ سبز دیده می‌شوند. در شهر کوچک اُپووُ(opuwo) با افرادی آشنا می‌شوید که همگی نماینده گروه‌های قومی‌ هستند که که هنوز به شیوه سنتی زندگی می‌کنند. این‌جا یک شهر رنگی است. هیچ کجا در آفریقا چنین تنوعی در لباس، جواهرات و مدل مو ندیده‌ام. ملاقات با مردم هیمبا یکی از بخش‌های مهم سفر ما بود.

    85b4b563-6419-4b1b-9796-f93ab904f2e6.jpg


    ساسِسولی (Sossusvlei) با درختان از بین رفته‌اش





    e0e68e58-b2af-4ed5-817a-45a0b543efc7.jpg




    نمایی از بیابان از اقامتگاه ما، نامیبیا
    مناطق و شهرهایی که ارزش دیدن دارند
    ما برنامه‌ریزی کرده بودیم که سفری به تمام کشور داشته باشیم و تمام جاذبه‌های آن را ببینیم. پایتخت این کشور، ویندهوک جایی که سفرمان را آغاز کردیم، جمعیت ۳۵۰۰۰۰ نفر را در خود جای داده است. ما پیش از شروع سفر و همچنین قبل از بازگشت به اروپا، یک روز را به دیدن و لـ*ـذت بردن از شهر اختصاص دادیم. گشتن در شهر بسیار راحت بود، به خصوص این‌که کافه‌ها و رستوران‌های خوبی هم داشت. اگر به هنر آفریقایی علاقه‌مند هستید، مغازه‌های خوب بسیاری وجود دارد که هم دارای سوغاتی و هم اشیای قدیمی آفریقایی هستند.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    پالموگ (Palmweg)( یک ذخیره‌گاه طبیعی)
    ما در ۱۷ روز، چیزی بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر رانندگی کردیم که نه مشکل‌ساز بود و نه استرس‌آور. باید اضافه کنم که ما هر دو عاشق سفر هستیم. رفتن از جایی به جای دیگر و لـ*ـذت بردن از مناظر واقعا آرامش‌بخش است. بخش جنوبی با دره فیش ریور (Fish River Canyon) را باید حتما ببینید. همچنین ساسِسولی. ما در اقامتگاه هوم‌استد در نزدیکی ساسسولی اقامت کردیم و آن‌ها صبحانه در شن‌ها را به ما پیشنهاد دادند. عالی بود. شما حتما، دامارالند (نامیبیا) با فیل‌های بیابانی و دیگر حیوانات وحشی را تحسین خواهید کرد. ناحیه شمالی با شهر اُپووُ(Opuwo) جاده خوبی ندارد اما واقعا ارزش دیدن را دارد.

    سواکوپموند شهری با جمعیت نزدیک به ۴۲۰۰۰ نفر است و در ساحل اقیانوس اطلس قرار دارد. به همین خاطر دارای آب و هوای خوبی است. سواکوپموند شهری که مردم معمولا روزهای تعطیل را در‌ آن سپری می‌کنند، فعالیت‌های زیادی را در اختیار جوانان و افراد شجاع قرار می‌دهد. ما سه روز در این شهر ماندیم، البته بیش‌تر به خاطر نزدیک بودن کریسمس زیرا بهتر این بود که جایی می‌ماندیم و جشن می‌گرفتیم. بیش‌تر جاها به خاطر تعطیلات بسته بود. خانه‌های سفید تمام شهر را احاطه کرده بودند. این‌جا پر از کافه‌ها و رستوران‌های خوب است و شما می‌توانید ماهی خوبی این‌جا میل کنید. این‌جا شبیه هر جای دیگری به جز آفریقا بود!

    d74a36c6-ac3d-45f9-a213-fd9f7e03be33.jpg




    شیری در پارک اتوشا، نامیبیا
    acf2a876-579f-4d27-b643-998ede071b4a.jpg


    پارک ملی اتوشا، نامیبیا
    پارک ملی اتوشا برای کسانی که به دنبال تجربه‌های زیاد و همچنین رانندگی نیستند جای خوبی است، اما اگر حیات‌وحش برایتان خیلی مهم نباشد می‌توانید از این مکان صرف‌نظر کنید.

    اما اگر می‌توانید به ساحل اسکلت بروید حتما این کار را انجام دهید. ما فقط بخش جنوبی، شمال سواکوپموند را دیدیم. تنها آرزویم این بود که سه روز در ساحل اسکلت بمانیم اما برای بازدیدکنندگان محدودیت‌های زیادی بود. تنها در صورتی که اجازه ماندن داشتید که در اقامتگاه لوکسی در آن منطقه اقامت کنید و مکانی خصوصی را اجاره کنید. کار بسیار پرهزینه‌ای است. بنابراین تصمیم گرفتیم زمان دیگری به آن‌جا برویم. جایگزین‌های کم هزینه‌تری در شمال وجود دارد. شما می‌توانید در ترس بی (Terrace Bay) با امکانات ارزان‌تر و البته نه خوب‌تر، اقامت کنید.

    نامیبیا همچنین دارای یک زمین باریک به نام کاپریوی(Caprivi) در سراسر آبشار ویکتوریا است. ما وقت کافی برای دیدن این منطقه نداشتیم، اما همه می‌گفتند این‌جا منطقه بزرگی است که واقعا ارزش دیدن را دارد. شما می‌توانید با آمدن به این‌جا به بوتسوانا هم بروید.

    غذا و نوشیدنی
    ما بهترین همبرگر را در کافه کوچکی در شهر کیتمانشاپ، شهر کوچکی در مسیر دره فیش ریور (Fish River Canyon) خوردیم. با مشقت ساندویچ را خوردیم اما واقعا مزه غذای بهشتی می‌داد. درواقع تمام همبرگرهای نامیبیا خوشمزه بودند. ما گوشت‌های شکاری زیادی مانند گوشت غزال آفریقایی، تیزشاخ و کودو خوردیم. غذاهای عالی. این کار گونه‌های حیوانات را به خطر نمی‌اندازد زیرا تنها حیواناتی که در مناطق حصارکشیده و محافظت شده هستند شکار می‌شوند. بسیاری از اقامتگاه‌های نامیبیا زمین‌های بسیاری به خود اختصاص داده‌اند. شکار در پارک‌های ملی ممنوع است. غذاها و نوشیدنی‌ها هم ارزان، و هم دارای کیفیت بالا هستند. یک شام به همراه نوشیدنی برای دو نفر، به ندرت بیش از ۹۰ دلار می‌شود.

    بهترین مکا‌ن‌ها برای اقامت
    ما دوره‌ای به این‌جا رسیدیم که خبری از چادرها و اردوگاه‌های ابتدایی نبود. نامیبیا خیلی خوب برای اردو و چادر زدن آماده شده و گردشگران زیادی این نوع اقامت را انتخاب می‌کنند. بیش‌تر اردوگاه‌ها بسیار مجهز هستند و در مناطق بسیار زیبا و جذاب ساخته شده‌اند. اما ما اقامتگاه‌ها و هتل‌ها را انتخاب کردیم. برای اقامت‌هایی به مدت یک شب هتل‌های ارزان، و برای اقامت‌های بیش‌تر هتل‌های بهتری انتخاب می‌کردیم. با این‌که سواکوپموند هیجان‌انگیزترین شهر نبود، اما استیلتز (Stiltz)، بهترین و جالب‌ترین اقامتگاه را، برای ماندن انتخاب کردیم. بنگله یا خانه‌های ییلاقی استیلتز بر روی دیرک ساخته شده‌اند. ما سه شب را در آن‌جا سپری کردیم و بنگله‌ بزرگی را با طراحی داخلی زیبا و هنرهای آفریقایی انتخاب کردیم. این‌جا نزدیک به مرکز شهر است و سه دقیقه با ساحل فاصله داشته و به ساحل اقیانوس اطلس و رودخانه مشرف است. این بنگله برای دو یا سه زوج یا گروه‌های دوستانی که با هم سفر می‌کنند بسیار عالی است. تمام این مکان تنها برای ما، تجمل کامل بود.

    7fd90215-fd7a-4645-9c28-8f73fbb131d8.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    7fd90215-fd7a-4645-9c28-8f73fbb131d8.jpg

    نامیبیا



    اقامتگاه فیش ریور، نایمیبیا
    اقامتگاه فیش ریور واقعا باشکوه بود. اقامتگاهی با معماری مدرن و نمایی عالی از دره فیش ریور. این مکان تنها چند متر با لبه دره فاصله دارد. تنها مشکل این منطقه این است که عصرها جریان هوای گرم از پایین دره به سمت بالا می‌آید و با هوای سرد منطقه برخورد می‌کند. این اتفاق باعث ایجاد بادهای شدید شده و هیچ چیزی روی زمین نمی‌گذارد. زمانی که باد می‌وزد، سقف‌ها سر و صدای زیادی تولید می‌کنند. وزش این باد تا نیمه شب ادامه میابد و به مهمانان پیشنهاد می‌شود که از گوش‌گیر استفاده کنند. پِر این‌گونه تلقین می‌کرد که در قطار شبانه خوابیده است، بنابراین مشکلی با این صدا نداشت. شب دوم من هم از این شیوه استفده کردم و موفق شدم تمام شب را خوب بخوابم.

    اقامتگاه کمپینسکی موکوتی (Kempinski Mokuti Lodge) بیرون از دروازههای پارک ملی اتوشا نیز توصیه می‌شود. ما سال نو را با دیگر مهمانان در این مکان جشن گرفتیم. این‌جا، مکان بسیار زیبایی با یک باغ بزرگ و یک استخر، و همچنین مکان مناسبی برای سفر و دیدن پارک اتوشا با ماشین است.

    خرید
    این‌جا شما می‌توانید بازارهای محلی شبیه به دیگر بازارهای سراسر آفریقا را ببینید. برخی از این بازارها تنها برای محلی‌ها است که اجناسی چون لباس و دیگر وسایل رفاهی در آن یافت می‌شود. دیگر بازارها مخصوص توریست‌ها است و دارای سوغاتی، وسایل محلی، و هنرهای آفریقای از سراسر آفریقا است. حواستان باشد که برخی وسایلی که قدیمی به نظر می‌رسند، در واقع جدید هستند. فلسفه من این است که اگر چیزی دیدم که واقعا دوست داشته باشم و هنرش را تحسین کنم، مهم نیست که قدیمی باشد یا جدید، حتما آن را می‌خرم. نسخه بدل از ماسک‌ها و مجسمه‌های قدیمی بسیار یافت می‌شود که برخی از آن‌ها انقدر خوب ساخته شده‌اند که واقعا ارزش خریدن را دارند، اما فکر نکنید که در حال خرید اشیای قدیمی و اصل هستید.

    بزرگ‌ترین و عالی‌ترین بازار اشیا و هنرهای آفریقایی در اوکاهانجا، شهری در شمال ویندهوک قرار دارد. می‌توانید یک سفر یک روزه به این شهر داشته باشید. ما ماسک‌های چوبی زیبایی دیدیم و سه عدد خریدیم.

    من مجموعه کوچکی از کدوقلیانی، کاسه‌ها و بطری‌هایی که از کدو و دیگر میوه‌ها از درخت کدو ساخته شده‌اند دارم. از این وسایل برای مصارف زیادی مانند نگهداری از شیر استفاده می‌شود. در نامیبیا تعدادی از این محصولات را در روستای هیمبا پیدا کردیم و با خود به نروژ آوردیم.

    بسیاری از اقامتگاه‌ها دارای مغازه‌های کوچکی هستند که صنایع دستی‌ای را می‌فروشند که زنان محلی برای کمک به پروژه‌های حمایتی درست کرده‌اند. بسیاری از این وسایل بسیار عالی ساخته می‌شوند و ما با خرید آن‌ها از نیت‌های خیر حمایت می‌کنیم.

    94f3e2bb-50b7-46af-ac3f-344c4cf5325e.jpg




    زمین‌های بی‌انتها و کوهستانی در دوردست، نامیبیا
    موزه ملی ویندهوک برای هنرهای مدرن، مغازه بسیار خوبی دارد. قیمت اجناس بسیار پایین‌تر از قیمت آن‌ها در بازارهای محلی است. چمدان‌های ما کاملا پر شده بودند و پِر وقتی چند سبد زیبا دید و فهمید که برای آن‌ها اصلا جا ندارد نزدیک بود به گریه بی‌افتد.

    گالری بوشمن آرت (Bushman Art Gallery) در ویندهوک دارای مجموعه‌ای باشکوه از هنرهای آفریقایی عتیقه با ارزش‌های مختلف است. اگر به هنرهای آفریقایی علاقه‌مند هستید، این مکان واقعا ارزش دیدن را دارد. ما سه بار به این موزه بازگشتیم و یک ماسک کوچک، که مخصوص رقـ*ـص بود را خریدیم.

    چطور گردش کنیم
    اگر به سفرهای برنامه‌ریزی شده نمی‌پیوندید، بهترین جایگزین اجاره ماشین است. ماشینی مناسب برای دیدن منطقه انتخاب کنید. اگر قرار است از جاده‌های خاکی و ماسه‌ای عبور کنید، به ماشینی با شاسی بلند نیاز دارید. من ۴×۴ را به شما پیشنهاد می‌کنم.‍ اما زمانی که به شرکت اجاره‌ای رسیدیم نتوانستند آن ماشینی را که سفارش دادیم به ما تحویل دهند. در عوض یک نیسان ایکس‌تریال (XTrial) بدون ۴×۴ گرفتیم که به خوبی کار می‌کرد. ما دو تایر اضافه هم از پیش سفارش دادیم.

    شما برای برخی مسیرها می‌توانید از قطار استفاده کنید. قطار ویندهوک به سواکوپموند از میان بیابان عبور می‌کند و گفته می‌شود که بسیار زیبا است. همچنین اتوبوس‌های محلی نیز همه جا وجود دارند.

    تاکسی در شهرهای بزرگ بسیار کابردی و خوب است اما شهرهای نامیبیا انقدرها هم بزرگ نیستند، بنابراین پیاده‌روی مناسب‌تر است. در ویندهوک ما همیشه حتی عصرها پیاده‌روی می‌کردیم.

    آب و هوا

    بیش‌تر جاهای نامیبیا گرم است، تعجبی ندارد زیرا این‌جا بیابان است. اما حاشیه ساحلی هوای بسیار خوشایندی دارد، حتی در تابستان، زیرا نسیم دلپذیری از اقیانوس اطلس می‌وزد. بسیاری از اهالی نامیبیا به خاطر هوای خوب و نه چندان گرم، تعطیلات کریسمس را در سواکوپموند می‌گذرانند. ما در ماه‌های دسامبر/ژانویه یعنی وسط تابستان سفر کردیم و همه جا گرم بود. گرم یعنی ۴۵ درجه سانتیگراد در اواسط روز. فصل تابستان فصل حراج است، البته به استثنای سواکوپموند. در سواکوپموند من به یک شلوار بلند و یک ژاکت نیاز داشتم زیرا عصرها احساس سردی می‌کردم.

    زمستان از ماه جون تا آگوست می‌تواند سرد و خشک باشد و همچنین آب و هوا در برخی مناطق، زیر نقطه انجماد است. این موقع، زمان خوبی برای دیدن حیوانات است، زیرا در این فصل بیش‌تر به چاله‌های آبی سر می‌زنند. فصل باران از دسامبر شروع شده و تا مارچ ادامه میابد. برخی روزها مرطوب و سپس بارانی، و هنگام عصر توفانی است. سیل در این وقت از سال بسیار مشکل‌ساز است. نتیجه این سیل مشکلاتی است که شما در جاده‌های خاکی پیدا می‌کنید. اگر به سمت شمال در حرکت هستید مراقب باشید و از محلی‌ها درباره شرایط جاده پرس و جو کنید.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    امنیت
    نامیبیا به عنوان یکی از کم تراکم‌ترین کشورهای جهان، کشوری امن برای سفر است. برخلاف دیگر کشورهای آفریقا، می‌توانید بدون این‌که هیچ بشر یا ماشین دیگری را ببینید، ساعت‌ها رانندگی کنید. رانندگی برای شما اصلا مسئله‌ساز نخواهد بود.

    اما چالش‌های دیگری وجود دارد. همیشه در ماشین آب زیادی به همراه داشته باشید. داشتن تایر صاف چیز عجیبی نیست، و این اتفاق اغلب رخ می‌دهد. در بسیاری مناطق فاصله‌ها بسیار طولانی است، و فاصله بین پمپ‌های گاز یا هر نوع مغازه دیگری بسیار زیاد است. ممکن است با این خطر مواجه شوید که پمپ گاز، گاز تمام کرده باشد و فردای آن روز برای او سوخت برسد. اگر یک پمپ گاز دیدید مخزن خود را کاملا پر کنید. ما از روی نقشه به دنبال پمپ‌های گاز گشتیم و از فاصله‌ بین آن‌ها مطمئن شدیم که سوخت کم نیاوریم. چند توصیه خوب برای رانندگی در نامیبیا برایتان داریم.

    تصادف همیشه رخ می‌دهد و گردشگران هم در بسیاری از این تصادف‌های جاده‌های خاکی گرفتار می‌شوند. پیش از آمدن به نامیبیا و ترک نروژ، درباره رانندی در نامیبیا بسیار مطالعه و تحقیق کردیم. تقریبا رانندگی در برف‌های نروژ بی‌شباهت به رانندگی در جاده‌های خاکی و ماسه‌های نامیبیا نیست. همیشه این را به یاد داشته باشید و سرعت خود را با توجه به شرایط جاده تنظیم کنید.

    اطلاعات کاربردی
    ما با خط هوایی نامیبیا ایر، مساقیما از فرانکفورت به ویندهوک رفتیم.

    ماشین از پیش ازشرکت اقتصادی کرایه ماشین، کرایه شده بود. ما از کارکنان و خدمات آن‌ها راضی نبودیم و دیگر هرگز به شرکت رجوع نمی‌کنیم. برای تحویل ماشین با مشکلات زیادی مواجه شدیم و مجبور شدیم ماشین دیگری سفارش دهیم. مکان بسیار پر هرج و مرجی بود. همه کارها به کندی انجام می‌شد و حتی زمانی که می‌خواستیم ماشین را تحویل دهیم قرن‌ها طول کشید تا این کار انجام شود. به یاد داشته باشید که نامیبیا در سمت چپ جاده قرار دارد.

    توصیه می‌شود اگر به سمت شمال کشور می‌روید قرص‌های مالاریا را همراه داشته باشید. ما با خود قرص بردیم اما اصلا استفاده نکردیم. ما هرگز هیچ پشه‌ای ندیدیم.

    بنت و پر اعتقاد دارند سفر به نامیبیا سفری هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی است. شما چه فکر می‌کنید
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مقاله‌های مرتبط:
    • سیاحت در ایران؛ داستان سفر
    • شیراز، شهر شعر و شکوفه؛ داستان سفر
    بنت و پِر (Bente and Per) زوج جهانگرد اهل نروژ هستند که در شهرفردریکستاد زندگی می‌کنند. این زوج به کشورهای مختلفی در قاره‌های آسیا،اروپا، اقیانوسیه و آفریقا سفر کرده‌اند و داستان سفرهایشان را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند. هدف آن‌ها از این کار، انتقال لـ*ـذت سفر به دیگران است. بنت و پر می‌خواهند با این کار، مردم را به سفرکردن تشویق کنند. ساعت ۲۲:۱۵ روزهای زوج می‌توانید داستان سفر این زوج جهانگرد را در کجارو بخوانید.

    بنت و پر این بار به پل یوبین در میانمار سفر کرده‌اند و از تجربه دیدن غروب زیبای آفتاب بر روی این پل برای ما می‌گویند.

    پل یو بین هنگام غروب آفتاب بسیار زیبا است
    تجربه دیدن غروب، از روی پل یو بین در میانمار مانند رویا است. پل یو بین با طول ۱۲۰۰ متر از روی رودخانه باریک تانگتامان عبور می‌کند. مطمئنم که این‌جا یکی از شلوغ‌ترین مکان‌ها در میانمار برای عکاسی است. این پل همچنین بلندترین پل دنیا از جنس ساج است. البته خیلی هم عجیب نیست، مگر چند پل از جنس ساج در دنیا وجود دارد؟ این پل تنها یک پیاده‌رو و محل عبور دوچرخه است. پل یو بین در اواسط سال ۱۸۰۰ ساخته شد که شامل بیش از ۱۲۰۰ ستون از ساج است. برای اهالی برمه و همچنین گردشگران سراسر دنیا، این‌جا یکی از محبوب‌ترین جاها برای لـ*ـذت بردن از غروب آفتاب است.

    a1251996-9299-4ba1-834b-23d2e6bd1602.jpg


    نوکشیشی جوان در حال عبور از پل یو بین، میانمار
    ما نیمی از روز را روی پل گذراندیم و توانستیم از دیدن شفق که به آرامی پدیدار می‌شد لـ*ـذت ببریم. مهم‌ترین قسمت زمانی بود که نورها به گلوله آتشین قرمزی تبدیل شدند و به آرامی به زیر پل فرو رفتند؛ یک نگاره عالی. بهترین راه برای دیدن هر دو، غروب و پل، اجاره یک قایق کوچک است. این کار کم هزینه است و این که قایق ظرفیت چهار نفر را دارد. زمانی که دیگر خورشید غروب کرده و شما عکس‌هایتان را گرفته‌اید، می‌توانید قدم‌زنان از روی پل عبور کنید و به زندگی معمولی که روی پل جریان دارد بپیوندید. راهبان و نوکشیشان از تمام سنین روی پل جمع شده‌اند و این نوکشیشان جوان با دیگر عابران به گفت و گو می‌پرداختند و بازیگوشی می‌کردند.

    dba1eed1-6307-4d07-8813-b199f4698247.jpg


    راهبان در حال عبور از پل به هنگام غروب، میانمار
    با وجود این‌که راهبان برمه‌ای زاهد هستند، اما عقاید آزادمنشانه و قوانین نه چندان سختی هم دارند. علاوه بر این، تمام کسانی که رداهای قرمز-نارنجی با کله‌های سیاه دارند، راهب نیستند. بسیاری از این مردان جوان، کودکانی هستند که پیش از رسیدن به بلوغ، زمانی را به عنوان نوکشیش سپری می‌کنند. این زمان می‌تواند چند هفته، چند ماه، یا یک سال باشد. این خانواده هستند که تصمیم می‌گیرند که فرزندشان چه مدت را باید به یادگیری دین بودایی بپردازد. این مانند یک تصدیق است. بنابراین تعجبی ندارد که چرا این پسران جوان بازیگوشی می‌کنند.

    پل یو بین از پایتخت قبلی یعنی امراپورا دور نیست. بنابریان می‌توانید با یک تیر دو نشان را بزنید، به این صورت که هم هر دو مکان را در یک روز ببینید یا این‌که چند روز در امراپورا بمانید و یک عصر به دیدن پل یو بین بروید. برای ما این نکته در سفر به این جاذبه بزرگ گردشگری بسیار مهم بود.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مقاله‌های مرتبط
    • سیاحت در ایران؛ داستان سفر
    • تخت جمشید، پایتخت تشریفاتی داریوش بزرگ؛ داستان سفر
    بنت و پِر (Bente and Per) زوج جهانگرد اهل نروژ هستند که در شهرفردریکستاد زندگی می‌کنند. این زوج به کشورهای مختلفی در قاره‌های آسیا،اروپا، اقیانوسیه و آفریقا سفر کرده‌اند و داستان سفرهایشان را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند. هدف آن‌ها از این کار، انتقال لـ*ـذت سفر به دیگران است. بنت و پر می‌خواهند با این کار، مردم را به سفرکردن تشویق کنند. ساعت ۲۲:۱۵ روزهای زوج می‌توانید داستان سفر این زوج جهانگرد را در کجارو بخوانید.

    خورشید تازه غروب کرده و در پشت کوه‌های برفی غرب و شرق پنهان شده است. رنگ کوه‌ها به آبی تغییر می‌کند و هوا کم کم تاریک می‌شود. کویر وسیع را شب فرا گرفته است.

    8663556c-58af-4056-845a-045b63a1f955.jpg


    کاروانسرای زین الدین در شب
    روی پشت بام کاروانسرای زین الدین ایستاده‌ام. این کاروانسرا، ساختمانی گرد دارد که به تنهایی در میان کویر ایستاده است. این کاروانسرانزدیک شهری به نام کرمان قرار دارد. ساختمان این کاروانسرا شبیه به قلعه‌ی نظامی ساخته شده است و ۴۰۰ سال به عنوان مسافرخانه کاربرد داشته است. حقیقتا زمانی که تاریکی و شب به درون این دشت نفوذ می‌کند و خیلی زود به من خواهد رسید، تنها ایستادن در این کویر وسیع حسی بی‌نظیر دارد. فقط چراغ‌هایی که در جاده‌ی ابریشم، همانند ماری در میان کویر می‌خزند باعث شده تا بتوانم دیدی محدود از چشم‌انداز اطرافم داشته باشم. وقتی بالای سرم را نگاه می‌کنم، ستاره‌ها قوی‌تر و پرنور تر از هر زمان دیگری می‌درخشند. باد قدرتمندانه می‌وزد و سرمای این ماه از سال (فوریه)، افکار من را به سمت داستان‌های جاده ابریشم، مارکوپولو، اسکندر و چنگیز خان می‌بُرد. تریلی‌های زیادی امروزه از مسیر جاده ابریشم حرکت می‌کنند. امشب، حرکت ماشین‌ها و ترافیکی که از شرق به غرب وجود دارد، افکار من را نیز به حرکت در می‌آورند. اینجا در بام کاروانسرای زین الدین، خیالات به حقیقت تبدیل می‌شود.



    به ذهنم و افکارم اجازه می‌دهم آزادانه پرواز کند. به این فکر می‌کنم که زندگی در اینجا، در ماه‌های جولای و آگوست، با دمای ۴۵ درجه سانتی‌گراد چگونه خواهد بود؟ با اینکه موسیقی گوش می‌دادم و صدای آن بلند بود، صدای باد اجازه نمی‌داد موسیقی را بشنوم.

    کاروانسرای زین الدین که اکنون ۴۰۰ سال قدمت دارد و به دستور شاه عباش ساخته شده، به فاصله‌ی سفری دو روزه با شتر در جنوب شهر یزد قرار دارد. این کاروانسرا در دو طبقه ساخته شده است و مصالح ساخت آن آجرهایی است از جنس خشت که با کاه گل ساخته می‌شوند. بعد از ورودی دایره شکلی که در مرکز بنا وجود دارد، آشپزخانه این کاروانسرا قرار گرفته که می‌توانم عطر فوق‌العاده‌ی غذا و نان تازه را از آن حس کنم.

    زمان شام رسیده است، اما همچنان تمام حواس و تمرکز من پیش «مار ابریشم» است که تمام نمی‌شود. عبور از این جاده با شتر یا پای پیاده، آن هم به تنهایی در صدها سال پیش چگونه بوده است؟ مسیر رفتن به چین و بازگشت از آنجا؛ عبور از کشورهایی مثل افغانستان، پاکستان و همه‌ی این مسیر کویری و رشته‌کوه‌ها؛ ۳۰ – ۴۰ کیلومتر در روز، آن هم زیر خورشید سوزان اینجا و بدون سایه یا آب؛ در زمستان و سرمای اینجا، حقیقتا همه‌ی این‌ها چالشی بزرگ بود. اکنون که در سرمای اینجا ایستاده‌ام و با وجود کت گرمی که دارم، احساس سرمای شدیدی می‌کنم، می‌توانم بگویم که ماجراجویان این سرزمین حقیقتا افراد شجاعی بوده‌اند که بدون اینکه بدانند چه چیزی در انتظارشان است، وارد این مسیر پر خطر می‌شده‌اند که حوادثی چون برف، خشکسالی، جنگ و سارقان در کمین آن‌ها بوده‌ است.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    کاروانسرا مکانی برای اقامت و شبیه به هتل یا هاستل بوده است، اما در عین حال قلعه و دژ نظامی برای محافظت از کاروان‌هایی بوده که در زمان شاهنشاهی کهن ایران در سرتاسر این امپراتوی سفر می‌کرده‌اند. ۴۰۰ سل پیش، شاه عباس دستور داد ۹۹۹ کاروانسرا شبیه به همین کاروانسرا در سرتاسر قلمرو پادشاهی وی ساخته شود. بیشتر این کاروانسراها به شکل مستطیل بوده‌اند، اما دو مورد از آن‌ها مانند این دژ، به شکل دایره ساخته شده‌اند. یکی از آن‌ها در حال حاضر خرابه‌ای بیش نیست، اما کاروانسرای دوم، یعنی کاروانسرای زین الدین که ما اکنون در آن هستیم و پیش از سفرمان به یزد، یک شب را در آن اقامت خواهیم داشت، هم اکنون پابرجا است. کاروانسرای زین الدین، ساختمانی طلایی و زیبا است که پنج برج نگهبانی هلالی شکل دارد. این برج‌ها محل حفاظت و نگهبانی قلعه و دیوارهای آن بوده است. ورودی آن، درگاهی باشکوه و بزرگ از چوب بوده است که کاروان‌ها بتوانند کالاهای با ارزش همراهشان را به داخل کاروانسرا بیاورند. در برخی مکان‌ها، این ورودی به قدری بزرگ بوده است که شترها هم بتوانند به راحتی وارد شوند.

    0cc44f82-e27d-475b-9b89-3148c8b03afa.jpg


    درب ورودی کاروانسرای زین الدین یزد، ایران
    عبور از درگاه ورودی کاروانسرای زین الدین، مانند ورود به دنیایی از داستان‌های باور نکردنی و شگفت‌انگیز است. من به راحتی می‌توانم در تصوراتم، فضایی که قصه‌های هزار و یک شب در آن اتفاق افتاده است را در اینجا ببینم. درست بعد از این دیوارها، اتاق‌های باریک و بزرگ کاروانسرا در دو طرف راست و چپ دیده می‌شوند که در امتداد ساختار منحنی دیوارهای خارجی بنا ساخته شده‌اند. کاربرد این‌ها به عنوان خوابگاه بوده و روی سکوهایی با ۳ دیوار چوبی ساده ساخته شده است که حس امنیت را به ما منتقل می‌کنند. کف هر یک از آن‌ها با قالیچه‌های ضخیم ایرانی پوشیده شده است و روی هر کدام نیز تشکچه‌های نازکی دیده می‌شود. درون دیوارهای خارجی، دیوار چهارم قرار گرفته و با فرش ایرانی پوشیده شده است.

    خوابیدن در اینجا برای افراد حساسی که نمی‌توانند سر و صدا و شلوغی دیگران را تحمل کنند، بسیار سخت خواهد بود، اما باید بگویم که ما مثل همیشه، خوابی فوق‌العاده را در اینجا تجربه کردیم.

    مکانی که در اینجا برای خواب در نظر گرفته شده، فضایی دایره شکل است که سطوحی مدور در مرکز دارد. در اینجا کالای قیمتی کاروان‌ها در طول شب نگهداری می‌شده است. سقف کاروانسرا باز است و در تاریکی اینجا می‌توانید بنشینید و آسمان پر ستاره را نگاه کنید.

    خانواده‌ای بلوچی این کاروانسرا را اداره می‌کردند و ما در اینجا زندگی روزانه‌ی آن‌ها را تجربه و حس کردیم، خصوصا زمانی که فرزندان آن‌ها با کودکان توریست‌ها در فضای باز و بزرگی که در مرکز ساختمان بود، بازی می‌کردند.

    مردم بلوچ، حدود سال ۱۱۰۰ به ایران آمدند؛ زمانی که مغول‌ها در اینجا حکمرانی می‌کردند. مکانی که آن‌ها برای زندگی خود انتخاب کردند، اکنون با نام بلوچستان شناخته می‌شود. آن‌ها زبان مخصوصی دارند که متعلق به گروه زبان‌های هند و اروپایی است. مردم بلوچ هنوز هم لباس‌های سنتی و محلی خود را می‌پوشند. لباس‌هایی که زنان بلوچی می‌پوشند، کاملا با سوزن‌دوزی تزیین شده است که با لباس‌های تمام ایرانیان در بخش‌های دیگر متفاوت است. روی سرشان شال مخصوصی می‌پوشند که به آن سریگ (Sarig) می‌گویند.

    شام در اتاقی بزرگ و دوست‌داشتی سرو شد که به من حس حضور در غار را می‌داد. غذا، ساده و بسیار خوشمزه بود. مانند دیگر مکان‌های ایران، نوشیدنی همراه با غذا معمولا چای، قهوه، آب معدنی و دلستر لیمویی است.

    به سهم خودم، یک بعد از ظهر، شب و صبح را با شور و شعف زیاد در اینجا گذراندم. اگر چند شبانه روز اینجا می‌ماندیم، می‌توانستیم سفری چند ساعته و پیاده به دشت‌های اطراف داشته باشیم، یا حتی مسیر کامل تا نزدیک‌ترین رشته‌کوه‌ها را بپیماییم؛ سفر به مقصدی نامعلوم! اما این رویا در سفر دیگری تحقق می‌یابد.

    در کاروانسرای زین الدین می‌توانید با پرداخت مبلغی کم، از منجم محلی اینجا توضیحاتی در مورد آسمان پر ستاره بشنوید. ما به دلیل باد شدید و منجمدکننده‌ی آنجا، این فرصت را از دست دادیم؛ اما شاید در سفر بعدی این رویا نیز به واقعیت پیوست!

    کاروانسرای زین الدین پس از ۳ سال بازسازی و مرمت، اکنون به مکانی رویایی و عاشقانه در قلب صحرا تبدیل شده است. اما کاروانسرای زین الدین، یک هتل معمولی نیست و نباید با مکان‌های این‌چنینی مقایسه شود. اقامت در این مکان، تجربه‌ای بسیار خوب است که هرگز فراموشش نخواهید کرد. حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی کاروانسرای زین الدین اشتراکی‌اند اما در عین حال، بسیار تمیز و با امکانات هستند. غذای اینجا فوق‌العاده و فضای آن غیر قابل وصف است. کاروانسرای زین الدین مکانی بسیار پرطرفدار است؛ بنابراین برای غذا خوردن یا اقامت در اینجا بایستی در زمان مناسبی اقدام به رزرو میز یا اتاق کنید. در سال ۲۰۰۶، سازمان یونسکو جایزه‌ی بهترین بنای بازسازی شده را به کاروانسرای زین الدین اهدا کرد. مرمت و بازسازی این مکان با رعایت جوانب ایمنی انجام شده و دکوراسیون داخلی‌اش نیز رنگ و بوی دوره‌ی صفویه را دارد.
     

    برخی موضوعات مشابه

    تاپیک قبلی
    تاپیک بعدی
    بالا