زومجی در جریان نمایشگاه TGC مصاحبهای با سازنده بازی ماشین سواری شوفر داشته که میتوانید آن را در ادامه بخوانید.
✌⭐♥
شوفر یکی از بازیهای ایرانی موفقی است که هماکنون روی شبکه استیم نیز منتشر شده است و میتوان گفت از جمله بازیهای ایرانی است که در بازارهای جهانی نیز منتشر شده. این بازی در سبک ریسینگ بوده و توسط استودیو ژوریمانگ ساخته شده است. حال در جریان نمایشگاه TGC، زومجی مصاحبهای با محمد حیدری، سازنده این بازی و مدیر استودیو ژوری مانگ داشته و در ادامه میتوانید چکیدهای از صحبتهای آرش عیاری با سازندگان این بازی را بخوانید.
زومجی: آیا شوفر اولین بازی شما است؟
شوفر اولین بازی بزرگ ما به حساب میآید. پیش از این ما چند محصول سفارشی ساخته بودیم اما در نهایت تصمیم گرفتیم تا سراغ بازی خودمان برویم و بدین شکل شوفر ساخته شد. شوفر یک بازی رانندگی است که بیشتر حالتی شبیهساز مانند دارد و به همین دلیل هم ما آن را یک بازی نیمه آرکید (Semi Arcade) میدانیم. ما در این بازی محیطهای غرب ایران (کردستان یا کرمانشاه) را که در دسترس بوده، نزدیک به ۸۰ درصد شبیه واقعیت طراحی کردهایم و تقریبا ۱۰۰۰ کیلومتر محیط برای بازی طراحی شده است. همچنین نزدیک به ۳۰ ماشین ایرانی و خارجی در بازی وجود دارند و برای ماشینهایی که در دسترس بودند، از اسکن سه بعدی استفاده کردهایم.
زومجی: شما به نسخه دوم شوفر هم اشاره کردید. کمی در مورد شوفر ۲ توضیح بدهید.
تفاوت شوفر نسخه ۲ با نسخه ۱ این است که در این نسخه ما برای بازی پیست طراحی کردهایم. همچنین قابلیت بازی بین پلتفرمی نسخه پیسی و موبایل نیز به بازی اضافه شده و کاربران پیسی میتوانند همزمان با کاربران موبایل بازی را آنلاین تجربه کنند. در کل بازی به یک مجموعه تبدیل شده است و هدف ما این نیست که به یک بازی کاملا جدید بسازیم بلکه بازی را ارتقا دادهایم و مثلا هوش مصنوعی بازی تا حد زیادی ارتقا داشته است. همچنین نسخه شوفر ۱ یک بازی پولی بود اما شوفر ۲ یک محصول رایگان با خریدهای درون برنامهای است.
خریدهای درون برنامهای هم حالتهای مختلفی دارد و مثلا میتوان تبلیغات را حذف کرد یا میتوان پول درون بازی را با پول واقعی خریداری کرد. این کار هم مزایای خاص خودش را دارد. برای مثال یک سری از ماشینها یا مناطق بازی، فقط با پیشروی در داستان بازی باز خواهند شد. اما شما میتوانید با پرداخت مبلغی کل این موارد را باز کنید و به نوعی به نسخه کامل بازی از همان ابتدا دسترسی داشته باشید.
زومجی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کردند که بازی شما در ۷۷ کشور منتشر شده است. در این باره هم توضیح بدهید.
هدف ما در ابتدا عرضه بازی در ایران بود که بعدا به این نتیجه رسیدیم که بازار نشر بازی در ایران کاملا از بین رفته و حتی مُرده است. به همین دلیل هم در بین راه تصمیم گرفتیم بازی را به شکل بینالمللی از طریق استیم منتشر کنیم و حتی در عرض نهایتا یک ماه هم از استیم Greenlight گرفتیم. پس از انتشار روی استیم، بازخوردهای نسبتا خوبی دریافت کردیم و بازی از طریق ۷۷ کشور مختلف دانلود شده است. همچنین ما بعدا با یک سری کشورها مثل رومانی یا استرالیا و برخی فروشگاهها در آنها صحبت کردیم و آنها هم قبول کردند که بازی ما را بفروشند.
همچنین بد نیست به این موضوع هم اشاره کنم که تقریبا یک ساعت پس از انتشار بازی، نزدیک به هزار نسخه کرکشده از آن دانلود شده بود! ولی در آخرین آماری که من از استیم داشتم، نزدیک به ۷۰ هزار نسخه از بازی از طریق استیم دانلود شده است.
همچنین مشکل دیگری که وجود داشت، این بود که استیم پس از مدتی متوجه ایرانیبودن ما شد و در نتیجه ما وارد بلک لیست شدیم و یک سری از درآمدهای ما نیز از بین رفت. در نتیجه تصمیم گرفتیم بازی را در ایران منتشر کنیم و برای این منظور هم با شرکتی قرارداد امضا کردیم. اما واقعیت این است که بازار نشر پیسی در ایران کاملا از بین رفته است و مشکلات متعددی وجود دارد. مثلا یکی از مشکلات این است که بنیاد یا دیگر ارگانهای مربوطه، گاهی تصمیمهایی میگیرند که این باعث ناراحتی ناشر میشود و ناشر هم به ما اعلام میکند که به دلیل این مشکل بازی شما را پخش نخواهیم کرد! این دقیقا مشکلی بود که برای ما پیش آمد. به همین دلیل هم بازی ما نزدیک یک سال و نیم است که در گرو یکی از ناشرها است و هنوز هم عرضه نشده است.
زومجی: آیا در این مورد با بنیاد هم صحبتی داشتهاید تا آنها برای رفع مشکل اقدام کنند؟
من چندین بار این مشکل را با بنیاد مطرح کردهام ولی مشکل به شکلی پیچیده است که هنوز موفق به حل آن نشدهایم. همچنین ناشر هم همکاریای با ما ندارد و مثلا آخرین باری که با هم جلسه داشتیم، به من اعلام کردند که چکهای دریافتی را به اجرا بگذارم تا دو سال بعد مشکل در دادگاه حل شود! البته این فقط مشکل ما نبوده و مشکل تمام افرادی است که برای پیسی بازی میسازند.