در جریان نمایشگاه TGC تهران، زومجی مصاحبهای با پیتر والش، عضو سابق الکترونیک آرتز و مایکروسافت و همچنین کریستوفر میچل، استاد موسسه VFS داشته است.
پیتر والش بیش از ۱۵ سال سابقه حضور در صنعت بازیهای ویدیویی را دارد. وی از جمله اعضای تیم سازنده بازیهایی چون هری پاتر و Medal of Honor بوده و همچنین در کمپانیهای الکترونیک آرتز، مایکروسافت، سونی و اکتیویژن فعالیت داشته است. پیتر این روزها مدیر برنامههای آموزشی، طراحی و برنامهریزی بازی در مدرسه فیلم ونکوور است و نقش موثری در تاسیس اولین لابراتوار توسعه فناوری واقعیت مجازی کانادا داشته است.
پیتر والش این روزها برای حضور در نمایشگاه TGC به تهران سفر کرده و نادر امرایی در این فرصت توانسته مصاحبهای اختصاصی از طرف زومجی با وی داشته باشد. همچنین در اواسط این مصاحبه، کریستوفر میچل نیز به جمع نادر امرایی و پیتر والش اضافه میشود. میچل یکی از اساتید مدرسه فیلم ونکوور است. در ادامه میتوانید این مصاحبه را بخوانید:
زومجی: ضمن عرض خیر مقدم به ایران، لطفا کمی در مورد خودتان توضیح دهید.
حضور در ایران و این نمایشگاه برای من اتفاق غیرمنتظرهای بود که خوشحالم رخ داد و از بودن در اینجام خوشحالم. من در حال حاضر مدیر مدرسه فیلم ونکوور (VFS) هستم و آنجا در زمینه برنامهنویسی برای بازیهای موبایل و تحت وب فعالیت دارم. مدرسه ما یکی از بهترین مراکز آموزشی بازیسازی در دنیا به شمار میرود. همچنین پیش از آن من برای نزدیک به ۱۵ سال در صنعت بازیهای ویدیویی به عنوان توسعهدهنده فعالیت داشتهام. در این مدت در شرکتهایی چون مایکروسافت، اکتیویژن و سونی حضور داشتم و روی بازیهای بزرگی از جمله Crackdown، هری پاتر و Medal of Honor فعالیت کردهام.
زومجی: شما به واسطه حضور طولانیمدت در این صنعت تجربه بالایی دارید. این تجربه چه تاثیری روی فعالیتتان در موسسه VFS دارد؟
VFS در مقایسه با مراکز آموزشی دیگر، یک ویژگی خاص و منحصربهفرد دارد و آن هم این است که تمامی مدرسان این موسسه، افرادی هستند که در صنعت بازیهای ویدیویی فعالیت داشتهاند. به بیان دیگر ما فقط افرادی را به عنوان مدرس استخدام میکنیم که یا بازیساز بودهاند یا اینکه در این زمینه تجربیات بسیاری دارند. به همین دلیل هم زمانی که من وارد VFS شدم، تجربیاتی که من در طی این مدت کسب کرده بودم به من کمک کرد تا بتوانم بازیسازی را به بهترین شکل ممکن آموزش بدهم. در سراسر جهان موسسههای مختلفی هستند که ادعا دارند بازیسازی را آموزش میدهند، اما در واقع فعالیت آنها بیشتر جنبه تئوری و تحقیقاتی دارد و خیلی از این مراکز هرگز موفق به ساخت یک بازی واقعی که بتواند در بازارها عرضه شود، نشدهاند. اما هدف ما این است که آموزشمان را وارد حالتی عملی کنیم و فرایند ساخت بازی را کامل آموزش دهیم تا پس از تمام دوره، فارغالتحصیل واقعا قادر به ساخت یک بازی باشد.
زومجی: نام موسسه شما، مدرسه فیلم ونکوور است. با این حال در زمینه آموزش بازیسازی هم فعالیت دارید. چه زمانی این ایده به ذهنتان رسید که در زمینه بازیهای ویدیویی و آموزش ساخت آنها فعالیت کنید؟
مرکز آموزشی ما فعالیتش را با محوریت فیلم آغاز کرد. اما از ۱۱ سال پیش برنامههای طراحی بازی را نیز در این موسسه آغاز کردیم و امروزه بازیهای ویدیویی یکی از اصلیترین فعالیتهای ما به شمار میروند. پس درست است که ما کارمان را با محوریت فیلم آغاز کردیم، اما این روزها بیشتر برای فعالیت در حوزه بازی، انیمیشن و جلوههای ویژه شناخته میشویم.
پیتر والش
مرکز آموزشی ما فعالیتش را با محوریت فیلم آغاز کرد. اما از ۱۱ سال پیش برنامههای طراحی بازی را نیز در این موسسه آغاز کردیم و امروزه بازیهای ویدیویی یکی از اصلیترین فعالیتهای ما به شمار میروند
زومجی: شما پیش از آغاز مصاحبه به من گفتید که ۸۰ درصد افرادی که از موسسه شما فارغالتحصیل میشوند، مستقیما وارد صنعت بازیهای ویدیویی و بازیسازی میشوند. کمی در این مورد و اقداماتی که برای ورود این افراد به حوزه بازیسازی انجام میدهید، صحبت کنید.
ما از همان روز اول به دانشجویان میگوییم که اینجا یک مدرسه نیست. بلکه یک استودیو است که در آن افراد فعال در حوزه بازیسازی قرار است به آنها آموزش بدهند و محوریت این آموزشها هم تکنیکهایی است که در صنعت بازیسازی به درد آنها خواهد خورد. ما همچنین سه نوع استاد در VFS داریم. اول اساتید تمام وقت که همگی افراد باتجربه حوزه بازیسازی هستند. نوع دوم اساتید پارهوقتی هستند که در حال حاضر خودشان به عنوان بازیسازی فعالیت دارند و تجربیات و فعالیتهایشان را در VFS با دانشجویان به اشتراک میگذارند. و در نهایت ما منتورها یا مربیان را داریم که نه تنها در حال حاضر در زمینه بازیسازی فعالیت دارند، که تجربه فوقالعاده زیادی هم در این زمینه دارند و دانشجویان را در ساخت پروژه نهاییشان راهنمایی میکنند.
در کل ما افراد بسیار باتجربه و مطرحی در موسسه خودمان داریم؛ برای مثال طراح بازی Mass Effect یا طراح بازی هیلو، یا طراحی هنری بازی Need for Speed و افراد دیگر مطرح از جمله اساتید VFS هستند.
زومجی: من دیدهام که فارغالتحصیلان موسسه شما در بین سازندههای بازیهایی چون فیفا یا Destiny 2 حضور دارند و این نشان میدهد که کار موسسه شما عالی است. همچنین وقتی من بیوگرافی شما را میخواندم، متوجه شدم که در خاورمیانه بزرگ شدهاید. در این مورد هم کمی توضیح دهید.
راستش را بخواهید من در دوران کودکی در اکثر جاهای جهان زندگی کردهام! من متولد ایرلند هستم اما شهروند انگلستان نیز محسوب میشوم. همچنین به مدت ۱۰ سال در عربستان سعودی زندگی کردهام. علاوه بر این در مدت فعالیتهایم در حوزه بازیسازی سفرهای مختلفی به خاورمیانه داشتم و شرایط اینجا را بررسی کردهام. به نظرم ایران و دبی دو منطقهای هستند که پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به مرکز توسعه بازیهای ویدیوی دارند.
زومجی: برای افرادی که تمایل دارند به VFS بیایند و به بازیسازی علاقه دارند، چه برنامههایی دارید؟ همچنین این افراد باید چه شرایطی داشته باشند تا بتوانند در موسسه شما مشغول یادگیری شوند؟
ما در کل برنامههای آموزشی مختلفی در VFS ارائه میکنیم. برای مثال آموزش بازیسازی، بازیگری، ساخت فیلم، طراحی طرحهای هنری، طراحی انیمیشن و جلوههای ویژه تنها بخشی از برنامهها و فعالیتهای ما هستند. همچنین هر دوره برنامهای ما یک سال طول میکشد و البته در طی این مدت به میزان ۲.۵ سال برنامه رایج دانشگاهها، محتوای آموزشی به دانشجویان ارائه میدهیم که نتیجه این کار، فشردگی بالای برنامههای آموزشی ما است. همچنین پذیرش ما هم مبتنی بر مهارت است. به این صورت که ما کاری به سواد آکادمیک فرد نداریم، بلکه مهم چیزی است که آنها موفق به ساخت و خلق کردنش شدهاند. برای مثال فعالیتهایی که آنها در زمینه طراحی مرحله یا طراحی هنری داشتهاند، میتواند روی پذیرششان تاثیر داشته باشد. همچنین اگر حس کنیم افرادی موفق به خلق چیزی فوقالعاده شدهاند، از آنها حمایت مالی هم خواهیم کرد و کمک زیادی به هزینه تحصیلشان میکنیم.