سایت گیماسپات در رویداد برزیل گیم شو مصاحبهای با فیل اسپنسر ترتیب داده و در جریان آن در مورد صنعت بازیهای ویدیویی، وضعیت فعلی کنسولها و رشد این صنعت صحبت شده است.
با شروع نسل هشتم بازیهای ویدیویی، هیچکس فکر نمیکرد که روزی شاهد کنسولهای میان نسلی باشیم؛ کنسولهایی که نمیتوان آنها را نسل بعد بازیهای ویدیویی دانست، ولی از قدرت بیشتری نسبت به کنسولهای فعلی برخوردار هستند. به عبارتی برای اولین بار در بازار بازیهای ویدیویی، شاهد سیستمی نظیر بازار موبایل هستیم؛ یعنی وجود کنسولهای پرچمدار که قویتر از سایر کنسولها هستند. از یک طرف سونی کنسول پلیاستیشن 4 پرو را روانه بازار کرد و در ماه آینده نیز کنسول ایکس باکس وان ایکس عرضه خواهد شد. با اینکه کنسول ایکسباکس وان ایکس همانند رقیب خود، پلیاستیشن 4 پرو نیازمند یک تلویزیون 4K است، ولی عدهای از کاربران چشم به راه این کنسول هستند تا ببینند فروش آن به چه شکل خواهد بود و میتواند در فروش ماهانه ایکسباکس را به موفقیت برساند یا نه.
در این میان ظاهرا فیل اسپنسر، مدیر بخش ایکسباکس مایکروسافت، آنچنان به آمار فروش کنسولها اهمیتی نشان نمیدهد. در جریان رویداد برزیل گیم شو سایت گیماسپات با فیل اسپنسر مصاحبهای ترتیب داده است و در جریان آن در مورد موارد مختلفی نظیر قابلیت بازی بین پلتفرمی و تجربه فیل اسپنسر از بازی Cuphead تا Power Level وی در بازی Destiny 2 صحبت شده است. اما مهمترین مورد این گفتوگو را میتوان به تعریف اسپنسر از موفقیت اختصاص داد. فیل اسپنسر بر این عقیده است که آمار و ارقام فروش کنسولها، موفقیت یا عدم موفقیت را نشان نمیدهد و وی بیشتر در تلاش است تا تعداد افرادی را که با خانواده ایکسباکس در تعامل هستند افزایش دهد.
فیل اسپنسر در این باره میگوید:
فکر میکنم اگر بیش از حد روی فروش کنسولها تمرکز داشته باشیم، جنبههای دیگر این صنعت را از دست خواهیم داد. من کنسولها را دوست دارم و از اهمیت بالایی برخوردار هستند، ولی همه جوانب صنعت بازیهای ویدیویی را در بر نمیگیرند. از اینرو من موفقیت را در فروش بالای کنسولهایی که داریم تعریف نمیکنم. آیا با این کار باعث رشد صنعت یا مشتریها خواهیم شد؟
وقتی به بازار کنسولها و صحبت اولیه فیل اسپنسر نگاه میکنیم، میبینیم که پلی استیشن 4 با تمام قدرت، بازار فروش کنسولها را از آن خود کرده و از آن طرف، ایکس باکس وان سعی کرده قابلیتهای مختلفی را برای کاربران خود فراهم کند. از یک طرف سرویس Backwards Compatibility و سرویس Play Anywhere و از سوی دیگر وجود سرویسهایی مثل سرویس EA Access و سرویس Xbox Game Pass که به صورت ماهانه و سالانه محتویات زیادی را در اختیار مخاطبان قرار میدهند. به عبارتی مایکروسافت طی این سالها سعی کرده خدمات مفیدی را برای دارندگان این پلتفرم نسل هشتمی و همچنین پی سی گیمرها فراهم کند. بهعنوان آخرین مورد هم چند وقتی است که شاهد موضوع قابلیت بازی بین پلتفرمی (کراس پلی) هستیم که اسپنسر بیش از پیش روی این موضوع اصرار دارد و در تلاش است آن را عملی کند. در ادامه میتوانید مصاحبه گیماسپات با فیل اسپنسر را در زومجی مطالعه کنید.
گیماسپات: همانطور که قول دادم، اولین سوال من در مورد بازی Cuphead است. آیا این بازی را تمام کردهاید؟
اسپنسر: من هنوز نسخه اصلی را تمام نکردهام. منظور من این است که ما قبل از اینکه بازی به صورت کامل ساخته و عرضه شود، آن را در اختیار میگیریم و همانطور که میدانید بازی Cuphead بازی سختی است. من فکر میکنم که تمامی باسها را قبل از عرضه رسمی شکسته دادهام، اما نه. من تمام مدت در حال سفر کردن بودم و در یک هفته چهار سفر پشت سر هم انجام دادم و فرصت زیادی برای بازی کردن پیدا نکردهام.
گیماسپات: فیل، این گفته شبیه بهانه آوردن است.
آره شبیه است، اما واقعا فوقالعاده است (بازی Cuphead). من برای استودیوی سازنده بسیار خوشحال هستم. آنها برای مدت زیادی روی بازی کار کردند و از آنجایی که با یک بازی موفق روبهرو هستیم، Cuphead توانسته فروش خوبی را کسب کند و عکس العمل مخاطبان عالی بوده است. کنار یکدیگر قرار گرفتن تمامی این موارد، واقعا خارقالعاده است.
گیماسپات: در ابتدای این هفته اخباری منتشر شد از اینکه به تیم مدیریت ارشد مایکروسافت پیوستهاید و به شما تبریک میگویم. حال این ارتقا چه معنایی برای تجارت و کسبوکار ایکسباکس خواهد داشت؟ آن هم زمانی که شما عضوی کلیدی در رهبری مایکروسافت به حساب میآیید.
این یک ماجراجویی مثبت در مسیر من در تیم مایکروسافت به حساب میآید؛ آن هم زمانی که سه سال و نیم در این شغل هستم و آنها را در مورد بازار گیمینگ و نیازهایش آموزش دادهام. منظور من این است که بازار بازیهای ویدیویی میلیاردها گیمر دارد؛ اشخاصی که در نقاط مختلف این سیاره مشغول بازی کردن هستند. با توجه به آمار سال گذشته، تجارتی ۱۲۰ میلیارد دلاری داشتیم و حال این رقم بیشتر شده است. صنعت بازیهای ویدیویی تجارتی واقعی است که کمپانیهای بزرگی روی آن سرمایهگذاری کردهاند. کمپانی مایکروسافت نیز در این صنعت حضوری واقعی و جدی خواهد داشت؛ زیرا بر این عقیده هستیم که میتوانیم رشد کنیم. من فکر میکنم که مهمترین مورد برای ما این است که در کنار شناخته شدن بهعنوان یک کمپانی ساخت کنسول، خود را بهعنوان یک کمپانی بازی نیز ثبت کنیم.
فکر میکنم بعضی وقتها مردم گیمینگ را بر اساس پلتفرمی که روی آن بازی میکنند، تعریف میکنند، اما باید گیمینگ را بر اساس بازیکن تعریف کنید. زمانی که در هواپیما هستم، از طریق گوشی موبایل خود یا پیسی بازی میکنم؛ این در حالی است که در خانه روی مبل مینشینم و از طریق کنسول به بازی کردن مشغول میشوم و به عبارتی روی تمامی دستگاههای گیمینگ خود بازی میکنم و مطمئن هستم که مردم زیادی نیز به همین شیوه بازی میکنند. پشتیبانیای که از سوی هیئت مدیره مایکروسافت دریافت میکنیم، باورنکردنی است. ما میرویم تا رهبر جهانی بازیهای ویدیویی شویم.
کنسول ما از اهمیت بالایی برخوردار است. در تاریخ ۷ نوامبر (۱۶ آبانماه) ایکسباکس وان ایکس را روانه بازار خواهیم کرد؛ کنسولی که قدرتمندترین کنسول حال حاضر خواهد بود و در کنار آن ایکس باکس وان اس را داریم. کنسول بخشی از صنعت بازیهای ویدویی است، ولی تمام صنعت را در بر نمیگیرد. مواردی نظیر ایکس باکس لایو روی دستگاههای مختلف یا سرویس میکسر بهعنوان یک سرویس استریم روی دستگاههای مختلف مواردی هستند که جزو اهداف ما در صنعت بازیهای ویدیویی به حساب میآیند.