زومجی در جریان TGC 2017 مصاحبهای با بن کوچرا، ویراستار ارشد سایت پالیگان داشت و با وی در مورد مسائل مختلفی صحبت کرد.
بن کوچرا یک روزنامهنگار مطرح آمریکایی است که تا به امروز در سایتها و مراکز مختلفی در حوزه بازیهای ویدیویی فعالیت داشته و این روزها هم ویراستار ارشد سایت مطرح پالیگان است. نمایشگاه TGC 2017 بهانهای شده تا کوچرا به ایران سفر کند و او دیروز هم کنفرانسی در این نمایشگاه داشت. حال در جریان نمایشگاه TGC، نادر امرایی مصاحبهای با این فعال حوزه بازیهای ویدیویی داشته که در ادامه میتوانید آن را بخوانید:
زومجی: ضمن عرض سلام و خسته نباشید، آیا اولین باریه که به ایران سفر میکنی و نظرت راجع به اینجا چیه؟
بله، اولین باریه که به ایران سفر میکنم و فقط میشه گفت که همه چیز عالیه. تو این مدت از جاهای مختلفی دیدن کردم و این فرصت رو داشتم که با بازیسازهای مختلفی دیدار کنم و فردا هم قراره که به اصفهان بریم و برای این کار هم خیلی هیجانزده هستم. همچنین دیروز به یک رستوران رفتیم و دیزی خوردیم (اگه درست گفته باشم) و کلا همه چی راجع به این غذا هم عالی بود و در کل از اینکه تونستم به جایی بیام که قبلا اطلاعات زیادی ازش نداشتم و تو خیابانهای اون قدم بزنم و با مردمش دیدار کنم، حس خیلی خوبی دارم.
زومجی: قبل از این اطلاعاتی از فعالان حوزه بازی در ایران و رسانهها و مجلههای گیم اون داشتید؟
راستشو بخواید من حتی با خیلی از رسانههای اروپایی هم آشنا نیستم! چون معمولا همیشه سرگرم کار هستیم و فرصت چندانی برای سر زدن به رسانههای سایر کشورها نداریم.
زومجی: دیروز صحبتی در رابـ ـطه با اهمیت ارتباط بین رسانهها و بازیسازها داشتید. به نظر شما ارتباط این چنینی چه تاثیری روی شناختهشدن بازیها داره؟
به نظرم اول باید یه سری دیدگاهها تو این مورد تغییر کنن. مثلا شخصا وقتی بخوام مطلبی بنویسم، مطلبی رو انتخاب میکنم که اولا خود من ازش خوشم بیاد و بعد اینکه مطمئن باشم که این مطلب رضایت خواننده رو هم جلب میکنه. به همین دلیل هم به نظرم اولین کاری که بازیساز باید انجام بده، اینه که افرادی مثل ما رو که در رسانهها فعال هستیم، راضی نگه داره و توضیحاتی در مورد بازیش بده که بازیش به نظرمون جذاب بیاد. به این شکل ما هم میتونیم مطلب جذابی در مورد اون بنویسیم و در نتیجه نظر مردم هم به بازی جلب خواهد شد. این یه رابـ ـطه مهم بین بازیساز و نویسنده مطلبه و کار ما رو در نوشتن یه مطلب جذاب راجع به بازی راحتتر میکنه.
زومجی: به نمایشگاه TGC برگردیم. این اولین باریه که چنین نمایشگاهی برگزار میشه؛ نظر شما در مورد نمایشگاه چیه؟
اول باید اینو در نظر داشته باشیم که من موفق نشدم از همه اونچه که اینجا ارائه میشه بازدید کنم. اما با توجه به چیزایی که دیدم، میشه گفت که صنعت بازیسازی تو ایران یک صنعت نوپا است؛ ولی با توجه به سالهایی که این صنعت فعال بوده، تونسته به جایگاه خوبی برسه. چون همیشه باید این مورد رو در نظر داشت که صنعت بازیسازی در هر کشوری که باشه، برای رسیدن به پختگی به زمان نیاز داره و مخصوصا در ایران چالشهای این کار بیشتر هم هست؛ چون شما افراد باتجربهای که مثلا این کار رو برای ۲۰ سال انجام داده باشن، ندارید. به همین دلیل هم شما قادر نخواهید بود شخصی رو به عنوان استاد یا راهنما پیدا کنید. این در حالیه که تو آمریکا یا اروپا، شرایط به این شکل نیست و افراد باتجربهای هستن که میتونن افراد جوان این حوزه رو هدایت کنن. به همین دلیل هم، من حس خیلی خوبی به پیشرفت این صنعت توی ایران تو این مدت خیلی کم دارم و مطمئنم که این صنعت بهتر و بهتر هم خواهد شد و به مرور، افراد تجربیات زیادی کسب خواهند کرد که میتونن اون رو به نسلهای بعدی هم منتقل کنن.
زومجی: این دقیقا چیزیه که تو کشورهای غربی هم اتفاق افتاده و شما اعتقاد دارین که تو ایران هم باید چنین شرایطی پیش بیاد. درسته؟
بله، قطعا باید چنین اتفاقی بیفته... راستش من خودم پدر چند تا بچه هستم و پنج فرزند دارم. (زومجی: برای این کار خیلی جوون هستین!) خیلی خوبه که همچین چیزی رو بشنوم! (زومجی: چند سالتون هست؟) من دقیقا امروز ۳۷ ساله شدم! (زومجی: پس تولدتون مبارک!) ممنونم از شما! خب داشتیم در مورد پدر بودن من صحبت میکردیم. یه چیزی که پدر بودن به من یاد داده، اینه که وقتی میخواین چیزی رو به یکی دیگه یاد بدین، اول از همه خودتون هم چیزای جدید یاد میگیرین. در مورد بازیسازی هم دقیقا همین قضیه اتفاق میفته و یاد دادن بازیسازی به نسلهای جوانتر، باعث میشه که هم خود شما و هم افرادی که بهشون تدریس میکنین، چیزای جدید یاد بگیرین و بهتر و بهتر بشین. همچنین این پروسه چیزیه که هیچ راه میانبُری هم نداره و یادگیری اون و به پختگی رسیدنش زمان زیادی طول میکشه. ولی زمانی که صنعت بازی تو یه کشوری هنوز نوپاس، چنین نمایشگاههایی میتونن خیلی مفید باشن.