سازندگان بازی ارتشهای فرازمینی، بعد از عرضهی یکی از بزرگترین بازیهای ایرانی، با تشکیل استودیو پاییزان به ساخت بازیهای موبایل روآوردهاند. مگنیس، تازهترین اثر آنها نوید یک بازی با کیفیت را میدهد. با نگاهی گذارا به این بازی و مصاحبه با سازندگان آن، همراه زومجی باشید.
تا به حال در زومجی بازیهای موبایل زیادی را معرفی کردیم و تعدادی از آثار شاخص ایرانی را نیز مورد بررسی دقیق قرار دادهایم. اکثر این بازیهای سعی کردهاند با الگوگیری از نمونههای موفق خارجی، اثری بومیسازی شده ارائه دهند که در عین در اختیار داشتن استانداردهای جهانی بازیهای موبایل، تجربهای آشنا و ایرانی تحویل مخاطب دهند. در این میان هستند بازیهایی که ایرانیزه کردن هدف آنها نیست و با نگاهی به بازارهای جهانی، سعی در ارائهی تجربهای بسیار نزدیک به نمونههای عالی خارجی دارند. «مگنیس» یکی از همین بازیهاست که تیم باتجربهای از اعضای سابق استودیو راسپینا پشت آن قرار گرفته و با تشکیل استودیویی جدید تحت نام پاییزان، هدفی بلندپروازانه دارد.
سازندگان با تجربه بازی ارتشهای فرازمینی، حال با تشکیل «استودیو پاییزان» به ساخت بازیهای موبایل با کیفیت رو آوردند
اولین موردی که با دیدن مگنیس جلب نظر میکند، طراحی مراحل و پسزمینهی آن است. این نوع طراحی را پیش از این در بازیهای باکیفیت غربی دیده بودیم و بازیهای ایرانی معمولاً طرحهای سادهتر و نزدیک به فرهنگ ایرانی داشتهاند. همان نگاه اول به تصاویر و تریلر معرفی بازی کافی است تا متوجه شویم با یک بازی حرفهای طرف هستیم و روایتگر انگلیسیزبان بازی هم حکایت از هدفگذاری سازندگان مگنیس روی بازار جهانی دارد. طراحی و توسعهی چنین بازیهای خوشساختی به دست سازندگان توانمند ایرانی نشان از آیندهی بسیار روشنی برای این صنعت نوپا در این ایران دارد و با توجه به شرایط فعلی کشور و با کمی چاشنی خوشبینی، میتوان نام استودیوهای ایرانی را در لیست برترین بازیهای گوگل پلی و اپ استور تصور کرد.
اما از زیباییهای بصری که بگذریم، تجربهی بازی برای اولین بار حس و حالی کاملاً تازه دارد و نحوهی کنترل گوی روباتیک، پیادهسازی بسیار جذاب و نوینی دارد. به جای استفاده از دکمههای جهتدار یا کنترلهای حرکتی، سازندگان تصمیم گرفتند از خلاقیت خود کمک بگیرند و با ابداع سیستمی که کمتر مشابهاش را دیدیم، به بازی خود هویت اصیلی ببخشند. کنترل این گوی که همنام بازی است، اساساً بر پایهی تقارن طراحی شده؛ شما با لمس طرفِ مخالف گوی آن را به جهت مورد نظر حرکت میدهید. برای راحتی کار چیزی شبیه دستگیره به گوی متصل است تا با حرکت دادن آن بتوانید گوی را از میان موانع عبور دهید. این طرز کنترل جدید شاید در ابتدا کمی نامأنوس باشد اما به سرعت به آن عادت خواهید کرد و در بسیاری از مراحل خواهید دید همین شیوهی کنترل بخش زیادی از بار لـ*ـذتبخش بودن بازی را به دوش میکشد.
مراحل اولیه جنبهی آموزشی دارند و در آنها موانع زیادی بر سر راهتان قرار نگرفته، اما با پیشروی در بازی در عبور دادن گوی از میان پیچ و خمهای این مانعها کار سادهای نخواهد بود و نیاز به دقت زیادی خواهد داشت. در برخی مراحل باید حرکات بسیار ظریفی داشته باشید و در مواقع دیگر باید از سرعتالعمل خوبی برخوردار باشید. بیش از ۵۰ مرحله در مگنیس وجود دارد که به پنج فصل تقسیم شدهاند. هرکدام از فصول بازی طراحی متفاوتی دارند و از موسیقی مناسبی هم برای هر فصل استفاده شده است. مگنیس از آن بازیهایی است که پیشنهاد میشود با هدفون بازی کنید، چون موسیقی و صداگذاری بازی کمک شایانی به لـ*ـذتبخشتر شدن آن میکند.
مصاحبه با محمد زهتابی، مدیر استودیو پاییزان
تعدادی از کسانی که حالا پشت ساخت بازی مگنیس هستند، سابقه طولانی در ساخت بازی شوتر ارتشهای فرازمینی داشتهاند و بعد از اتمام پروژه، با تشکیل استودیو مستقل پاییزان، به ساخت بازیهای موبایلی روی آوردند. اولین محصول آنها آمادهی انتشار است و به همین بهانه، با محمد زهتابی مدیر استودیوی پاییزان مصاحبهای ترتیب دادیم. شاید جذابترین نکتهی مگنیس این است که بازی دستپخت سازندگان ارتشهای فرازمینی به شمار میرود و گروهی از تیم سازندگان آن بازی حالا به طراحی بازیهای موبایل رو آوردهاند، پس مصاحبه را با صحبت در مورد راسپینا آغاز کردیم.