صنایع دستی مواد مصرفی در ساخت آثار معرق چوب

  • شروع کننده موضوع @nicedavil
  • بازدیدها 179
  • پاسخ ها 4
  • تاریخ شروع

@nicedavil

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/08/30
ارسالی ها
9,967
امتیاز واکنش
30,539
امتیاز
941
سن
20
محل سکونت
بآبُل
برای ساخت تابلوی معرق چوب، امروزه موادی استفاده می‌شود که در درجه اول چوب و فرآورده‌های چوبی از قبیل نئوپان، فرمیکا، تخته‌ی سه لایی و ... بعد از چوب موادی چون انواع چسب (تینری، فوری) انواع سریشم (سریشم گرم و یا سریشم گلوتین - سریشم سرد و یا سریشم مایه پنیر) میخ سایه، صدف (طبیعی و مصنوعی)، عاج فیل، استخوان شتر، شاخ گوزن و یا گاو وحشی، انواع خاتم، انواع فلزات (مس، برنج، آلومینیوم، استیل، نقره، در مواردی بنا به تقاضای مشتری طلا و در نمونه‌هایی ‌فلزات قلمکار می‌شوند)، فیبر مصنوعی (فيبر شبیه استخوان یا شبه عاج)، رنگ پلی استر، پودر گرانول یا دوده فرنگی، رزین، پودر سمباده (زبر و نرم) ورق سمباده (پوستی)، نمدی و در نهایت پوست بره که هر کدام را در جای خود توضیحی مختصر خواهیم داد.

چوب
عنصر اصلی در معرق چوب می‌باشد که البته در این جا قصد ما محدود به حوزه شناخت چوب‌هایی است که در این هنر استفاده می‌شوند وگرنه چوب شناسی خود علم جداگانه‌ای است.

در معرق چوب، خود چوب از چند جهت مورد توجه است. اول آنکه رنگ چوب، مهم‌ترین عامل در انتخاب آن است برای آن که اساس کار معرق نقاشی با رنگ طبیعی چوب‌ها است، البته در معرق محدودیتی وجود دارد که در نقاشی نیست چرا که یک معرق کار برای انتخاب رنگ مناسب طرحش باید چوبی را بشناسد که رنگش به نقش و فضای طرح بخورد.

در صورتی که یک نقاش خیلی راحت‌تر دو و یا چند رنگ را با هم ترکیب می‌کند تا به رنگ دلخواه خود برسد و از طرفی دیگر نقاش خود نقش را تصویر می‌کند در صورتی که یک معرق کار نقش را باید اجرا کند و در حقیقت تابع حس طراح و یا نقاش قبل از خود است البته محدودیت‌ها از این که گفته شد بیشتر است. نکته دوم در انتخاب چوب درخشندگی آن است و تأثیر مواد شیمیایی (در قسمت رنگ کاری) بر سطح چوب که باید در نظر گرفته شود. سومین نکته نقش چوب است، بر خلاف هنر منبت که همیشه سعی می‌شود از راه چوب در تجسم و حجم بخشی استفاده شود در معرق بیشتر از راه و بیراه چوب به بافت چوب توجه می‌شود.

بافت از آوندهای آبکش ایجاد شده است و در خلق نقش بسیار کمک کننده است، البته اگر هر دو میسر شود عالی است ولی اگر نشد نقش حرف اول را می‌زند. قبل از آن که انواع چوب را برشماریم لازم است مختصری راجع‌ به نحوه تهیه چوب مناسب برای معرق نکاتی را توضیح دهیم. چوب معرق از انواع کُنده تمام درختان می‌تواند باشد. هنر معرق چوب با هنر سازسازی نقطه اشتراکی دارد و آن کهنه بودن چوب است، در حقیقت باید چوب تا آنجا که ممکن است خشک شده باشد. برای این منظور کُنده مورد نظر را در کارگاه چوب‌بری و یا نجاری به اندازه ۶۰- ۵۰ سانتیمتر بریده و پس از گونیا کردن چهار وجه کُنده آن را به عرض‌های کوچکتر بریده و سپس آن تکه‌ها را ورق ورق و یا به اصطلاح "لا" می‌کنند و این ورقه‌ها و یا لایه‌ها را که ضخامت‌شان ۳ میلیمتر است یکی در میان سر و ته روی هم قرار می‌دهند و آنها را به وسیله یک نوار پارچه‌ای و یا نخ روی هم می‌بندند و تا ۲۴ ساعت باز نمی‌کنند.

این مرحله برای چوب معرق حیاتی است، اگر بی‌توجهی شود امکان تغییر حالت (تاب برداشتن) و یا ترک خوردن بسیار بالاست. در پایان کار همان کُنده که گونیا بود را به اندازه‌های (عرضی) کوچکتر بریده شده داریم. امروزه کارگاه‌هایی ‌وجود دارند که چوب‌های مورد نیاز کارگاه‌های معرق را تأمین می‌کنند و معرق کار نیازی به داشتن امکانات چوب‌بری به آن صورت را ندارد ولی معرق کار باید چوب مورد نیاز خود را کاملا بشناسد و مقدار آن را بتواند تخمین بزند و این فقط در اثر تجربه به دست می‌آید.

پس دوباره یادآور می‌شویم که یک معرق کار باید خواص فیزیکی و تأثیر مواد شیمیایی (در قسمت رنگ کاری) و رنگ چوب‌ها و بافت آنها را به خوبی بداند که در قسمت انتخاب چوب مشکل نداشته باشد و اصطلاحا در رنگ‌بندی (کمپوزیسیون) که از قسمت‌های مهم تابلو معرق است نماند و خود را بیشتر با مسائل هنری طرح مشغول کند تا آماده سازی چوب. لازم می‌دانیم این نکته را گوشزد کنیم که عمده عدم موفقیت معرق کارها در ندانستن همین علم کمپوزیسیون است.
 
  • پیشنهادات
  • @nicedavil

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/08/30
    ارسالی ها
    9,967
    امتیاز واکنش
    30,539
    امتیاز
    941
    سن
    20
    محل سکونت
    بآبُل
    چوب‌ها در معرق از نظر قیمت هم می‌توانند به دو دسته گران قیمت و ارزان قیمت تقسیم شوند، اما بهتر است تقسیم‌بندی خود را بر اساس رنگ آنها شرح دهیم. همان‌طور که قبلا گفتیم و باز تکرار می‌کنیم طیف رنگ مهم‌ترین عامل در انتخاب چوب است. در این قسمت متذکر می‌شویم اگر نام یک درخت و یا چوب در دو و یا سه رنگ آورده شده است به این منظور است که آن کُنده و یا آن درخت آن رنگ‌ها را می‌تواند در خود داشته باشد و یا از آن نمونه‌هایی ‌در رنگ‌های مختلف دیده شده است، نه اینکه یک درخت تنها یک رنگ دارد و بس، که این خود از اعجاز طبیعت درختان می‌باشد.

    دنیای صمیمی چوب اجازه این انتخاب را به ما داده است و ما باید اطلاعاتی را داشته باشیم تا در این دنیا دست به انتخاب بزنیم. مثلا باید بدانیم برای صورت انسان در تابلوی معرق چوب کِی کُم، انجیر و گلابی به ترتیب رنگ و زیبایی مناسب هستند، تا بتوانیم آن را انتخاب کنیم. دانستن این چیزها مکمل یکدیگرند و یا مثلا باید بدانیم که چوب فوفل چوبی است چرب و در مقابل پلی‌استر عکس‌العمل نشان می‌دهد. پس دانستن رنگ‌ها به تنهایی کافی نیست کمی اطلاعات راجع به هر درخت کمک خوبی به ما خواهد کرد.

    در اینجا فهرستی از رنگ چوب‌ها برایتان آورده‌ایم، امیدوارم در انتخاب‌های خود مسائل بالا را مدنظر داشته باشید.

    ١. چوب‌های تیره
    خاکستری روشن: افرا، بلوط، پرتقال، تبریزی، چنار، داغداغان، زيتون، عرعر، گردو، گلابی و نارنج.

    خاکستری تیره: داغداغان، گردو، آلوی قطره طلا.

    سیاه: آبنوس، خرمالو، فوفل و گردو.

    ۲. چوب‌های قهوه‌ای
    قهوه‌ای روشن: بلوط، به، توت، توسکای ییلاقی، خرمالو، سپیدار، سرخدار، سنجد، شاه بلوط، عناب، کِی کُم، گلابی، ملچ، نارون و نمدار.

    قهوه‌ای تیره: ارغوان، بادام، توت، سرخدار، سنجد، عناب، فوفل، کِی کُم، گردو.

    قهوه‌ای مایل به خاکستری: زبان گنجشک، زردآلو و ملچ

    ٣. چوب‌های قرمز
    قرمز مایل به طلایی: اقاقیا، سرو خمره‌ای.

    قرمز روشن: البالو، چوب سرخ، سرخدار، عناب.

    قرمز مایل به قهوه‌ای: ارغوان، افرا، البالو، پسته، توسکای قشلاقی، چوب سرخ، سرخدار، عناب، گردو، گلابی

    ۴. چوب‌های صورتی
    صورتی روشن: ارس، اکالیپتوس، انجیر، توسکای ییلاقی، توسکای قشلاقی، چنار، راش، گلابی و گیلاس

    صورتی مایل به قهوه‌ای: ارس، سندل.

    صورتی مایل به خاکستری: چنار

    ۵. چوب‌های کِرم
    کرم روشن: افرا، ارغوان، آزاد، بادام، پسته، عناب، کاج ایرانی، کِی کُم، گلابی، ممرز و هلو

    کرم تیره: ارغوان، پسته، سرخدار، کی کم، گلابی

    ۶. چوب‌های زرد
    زرد روشن: ارس، آزاد، پرتقال، تبریزی، چوب سرخ، سماق، سندل، عناب، لیمو، ملچ، نارنج.

    زرد مایل به سبز: اقاقیا، سماق، سنجد و لیمو.

    زرد مایل به قرمز: چنار، سرو خمره‌ای

    زرد مایل به قهوه‌ای: زیتون، کاج ایرانی، ملچ.

    زرد مایل به خاکستری: کُنار، گز.

    زیتونی: زیتون، اقاقیا، سماق.

    ۷. چوب‌های سفید
    الف) چوب‌های کاملا سفید: ارغون، افرای صحرایی، انجیر، بلوط، به، تبریزی، توسکای قشلاقی، زربین، زردآلو، زیتون، سپیدار، سرو خمره‌ای، سماق، سندل، سیب، شمشاد، صنوبر، عرعر، عناب، گردو، ممرز، نمدار.

    ب) سفیدهای مایل به رنگ‌های دیگر

    سفید مایل به زرد: افرای چشم پرنده، اقاقیا، پرتقال، تبریزی، توت، چنار، زبان گنجشک، زربین، سرخدار، سنجد، شاه بلوط، گیلاس، لیمو، نارون، هلو، شمشاد، عرعر، عناب، سماق و افرای صحرایی.

    سفید مایل به شکری: افرای کوهستانی، گردو، گز.

    سفید مایل به نارنجی: عرعر، گلابی.

    سفید مایل به قرمز: افرای چشم پرنده، توسکای ییلاقی، زبان گنجشک، عرعر.

    سفید مایل به سبز: اقاقیا، عرعر.
     

    @nicedavil

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/08/30
    ارسالی ها
    9,967
    امتیاز واکنش
    30,539
    امتیاز
    941
    سن
    20
    محل سکونت
    بآبُل
    صدف
    یکی دیگر از موادی که در هنر معرق چوب استفاده می‌شود صدف است که جهت هر چه زیباتر شدن تابلوی معرق به کار می‌رود. صدف را قبل از برش و چسباندن در تابلو باید آماده کرد چون صدف که از ساحل و یا دریا به کارگاه می‌آید بسیار زشت و کثیف و ناهموار است و ما باید آن را به گیره بسته با چوب‌سای درشت و با رفتاری خشن بساییم تا یک سطح تقريبا صاف به دست آوریم. صدف در معرق از چند جهت مورد بررسی قرار می‌گیرد: یکی از نظر اندازه، به این معنا که صدف هر چه بزرگتر باشد بهتر و مناسب‌تر است و مشخصا گرانتر. هر چه قوس و انحنایش کمتر باشد باز مناسبتر است، بعضی از صدف‌ها که کوچک‌اند ‌مناسب نیستند چون در موقع برش لایه لایه می‌شوند و زحمات ما را بر باد می‌دهند. مورد دوم درخشندگی و رنگ صدف است که گاه می‌توان طیفی در صدف‌ها از سفید براق تا آبی نیلوفری پیدا کرد (نه در یک صدف). ارزش صدف به بزرگ بودن و شفاف بودن آن است ولی گاهی اوقات یک دسته موج (خطوط) هماهنگ که در صدف به چشم می‌خورد و مناسب با طرحی می‌باشد قیمت صدف را بالا می‌برد. بعضی اوقات که صدف در اختیار نیست از صدف مصنوعی استفاده می‌شود که خود آن را هم باید ساخت.

    برای ساخت صدف مصنوعی پودر صدف را باید با پلی‌استر دو مواده ترکیب کرد و موادی که در آماده سازی خود پلی‌استر دو مواده مورد استفاده قرار می‌گیرد از این قرارند:

    ١. کوبالت که مایعی است شیمیایی، به رنگ بنفش و با بویی تند، این ماده باعث سرعت بخشیدن به بستن پلی‌استر می‌شود.

    ۲. پراکسید که ماده‌ای است شیمیایی و شفاف، این ماده باعث سخت شدن پلی‌استر می‌شود.

    حال که این سه مواد را در اختیار داریم اول شیشه ای را به عنوان قالب و به اندازه حداکثر صدف مورد نیاز مهیا می‌کنیم و دور ضخامت آن را با نوار چسب شیشه‌ای لبه‌دار می‌کنیم تا ماده‌ای را که روی آن می‌خواهیم بریزیم نگهدارد و نوار چسب را چند دور می‌گردانیم تا استقامت چسب در برابر مایع زیاد شود و بعد سطح شیشه را با پارافین چرب می‌کنیم، این پارافین باعث می‌شود که ماده پس از سفت شدن و به حالت جامد در آمدن به آسانی از شیشه جدا شود. سه مواد موجود را با هم ترکیب کرده و دقیقا به هم می‌زنیم و بعد ماده را روی شیشه‌ی آماده شده می‌ریزیم و منتظر می‌مانیم تا سفت شود که مورد استفاده قرار گیرد.
     

    @nicedavil

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/08/30
    ارسالی ها
    9,967
    امتیاز واکنش
    30,539
    امتیاز
    941
    سن
    20
    محل سکونت
    بآبُل
    عاج، استخوان، شاخ
    در مورد استفاده از این مواد در هنر معرق نکات مشترکی در تهیه و نگهداری آنها است، از جمله عاج فیل و استخوان (معمولا استخوان شتر و یا استخوان کتف چهارپایان عظیم‌الجثه که بتوان روی آنها کار کرد) هر دو به دلیل متشکل بودن از مواد آلی آسیب پذیرند و هر دو زود کثیف می‌شوند و روی هر دو با ابزار تیز می‌توان کنده کاری کرد، و یا از هر سه به عنوان سطح در معرق استفاده کرد. البته هر کدام را قبل از استفاده باید آماده ساخت، برای آماده کردن عاج و استخوان آن را باید در آب آهک جوشانده تا حدی که چربیش گرفته شود با این کار مقاومتش در برابر فرسودگی افزایش می‌یابد.

    پس از آن باید مثل کنده‌های چوب لایه لایه شوند و دقیقا با همان ابزار به همان ضخامت ۳ میلیمتر برش داده می‌شوند، منتها برای بریدن الگوها باید از تیغه اره‌ای که صدف را می‌برید استفاده کنید (همان اره فلزبُر). روش آماده سازی شاخ به طور جداگانه است البته در قدیم مورد استقبال بوده و همواره جهت زمینه استفاده شده است. شاخ را در سرکه برای ۲۴ روز و یا بیشتر می‌خوابانند به طوری که نرم شود بعد آن را در عرض می‌گسترند و تحت فشار یک وزنه می‌ماند تا کاملا به صورت سطح صاف درآید و بعد مثل استخوان با آن رفتار می‌شد.

    همان‌طور که قبلا هم گفته شد از شاخ گاو و یا گوزن بیشتر برای زمینه کار معرق استفاده می‌شد ولی از عاج و استخوان به جز معرق در ساخت سازهای سنتی به خصوص تزیین آنها استفاده زیادی می‌شود. از عاج برای ساخت پیکره‌های مقدس به خصوص در شرق و یا اشیاء تزیینی استفاده می‌شود که تمیز کردن مجسمه‌ها و اشیاء تزیینی روش خاصی دارد.

    خاتم
    برای غنی‌تر شدن معرق گاهی از خاتم استفاده می‌شود در این حالت باید دور خاتم را حتماً فيبر سفید محاط کرد تا خاتم از هم نپاشد. شناسایی اصول برش خاتم و زه را نباید فراموش کرد و آشنایی با اره مخصوص برش و تجربه‌ی برش خاتم مسئله مهمی است.

    معرق کار می‌تواند خاتم آماده شده را خریداری کرده و در تابلوی (کار) خود به کار برد و یا پس از آماده کردن خاتم آن را برای قسمت‌هایی ‌از تابلویش استفاده کند، کاربرد خاتم در معرق سبب افزایش قیمت آن می‌شود. از جمله کارهایی که در کاربرد خاتم شهرت پیدا کرده تابلوی چهل درویش اثر استاد عطاا... حاج غلامعلی است.

    انواع خاتم را می‌توان در معرق استفاده کرد منتها باید ترکیب رنگ‌ها و بافت تابلو را در نظر داشت که کدام نوع خاتم برای کدام تصویر مناسب است. به طور مثال در تصاویر حماسی، برگ‌هایی ‌از شاهنامه تهماسبی خاتم توگلو سبز مناسب است و هماهنگی پس زمینه تابلو را حفظ می‌کند و یا در قسمتی دیگر از نوع دیگر خاتم استفاده کرد که این خود استادی خاصی را می‌طلبد.

    کهن‌ترین نمونه خاتم که به دست ما رسیده است مربوط به بقعه‌ی شاه نعمت ا... ولی در کرمان است. در کشورهای هندوستان، پاکستان، سوریه، عراق و فلسطین نیز هنر خاتم رایج است اما از نظر قدمت و ظرافت به پایه‌ی خاتم ایران نمی‌رسند. مواد و مصالحی که در خاتم سازی به کار می‌رود بی‌شباهت با مواد به کار رفته در هنر معرق چوب نیست، و به این قرار است:

    ١. چوب‌ها: فوفل، آبنوس، عناب، شاه چوب، آزاد، بقم، نارنج و شمشاد.

    ۲. فلزها: مفتول‌های برنجی، طلایی و نقره‌ای و هم اکنون از مس و آلومینیوم نیز استفاده می‌شود.

    ٣. استخوان: که معمولا از استخوان ساق پای و یا دست شتر یا گاهی اسب استفاده می‌شود.

    ۴. انواع چسب

    ۵. روغن: جهت حفاظت خاتم روی آن را با روغن جلا و سندلوس روغن‌کاری می‌کردند، اما امروزه از رزین و پلی‌استر استفاده می‌شود که همانند لایه‌ای شیشه‌ای کل سطح خاتم را در بر می‌گیرد و آن را حفظ می‌کند.

    شکل عمومی خاتم‌ها را نقوش هندسی تشکیل می‌دهد. در اینجا چند نمونه از انواع نقوش را جهت اطلاع آورده‌ایم.

    ١. زنجیره سیمی ۲. طاقی بیست ۳. پره شانزده تایی ۴. توگلو سبز ۵. زنجیره سیمی شمسه‌دار و تسمه‌وار ۶. حاشیه لوزی ۷. حاشيه طاقی ۸. حاشیه چوبی ۹. حاشيه جو سیمی ۱۰. حاشیه تسمه‌وار ۱۱. عالم زر ۱۲. ابری ۱۳. نیم طره ۱۴. کپه‌ای ۱۵. پنج لایی ۱۶. شش لایی ۱۷. طرح حاشیه‌ی توگلو استخوانی
     

    @nicedavil

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/08/30
    ارسالی ها
    9,967
    امتیاز واکنش
    30,539
    امتیاز
    941
    سن
    20
    محل سکونت
    بآبُل
    فلزات

    در ابتدا در هنر معرق فلزات جایی نداشتند ولی بعد به خاطر جلب توجه زیاد سطح براق آنها و همین‌طور پرداخت عالی و استقامت در برابر زمان به مرور وارد تابلوها شدند. به نظر می‌رسد اول مس را به کار بردند و بعد برنج به خاطر رنگ نزدیک به طلا و بعد نقره و بقیه هم به خاطر کثرت در استفاده از فلز وارد تابلوهای معرق شدند.

    در بعضی از تابلوها ابتدا ورق فلزی را به کار می‌بردند و بعد روی آن را قلم می‌زدند. نکته‌ای که درباره فلزات مورد توجه است، در نحوه‌ی برش آنها است که توسط اره فلز بُر انجام می‌شود. فرق عمده بین تیغه چوب بُر و تیغه فلزبر در این است که اره چوب بُر هنگام برگشت عمل برش را انجام می‌دهد ولی در اره فلزبر هنگام رفت، پس موقع بستن تیغه به کمان اره باید دقت کافی را داشت و بهتر است در صورت امکان برای برش فلزات و همین‌طور صدف از کمان اره فلزبر استفاده شود چون سبب سهولت در کار برش و کمتر شکستن تیغه اره می‌شود.

    در حین کار با اره - فلزبر جهت خنک کردن و روان‌کاری باید به تیغه اره موم عسل زد و نکته دیگر چسباندن الگو بر روی فلزات است که باید با خال چسب باشد و بعد از برشکاری اگر جدا نشد کمی آب مشکل را حل می‌کند و باعث می‌شود که الگو از فلز جدا شود.

    ٍ
    END
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا