یکی از درخشانترین فیلمهای انیمیشنی که از شوالیه تاریکی به تصویر کشیده شده، فیلم انیمیشنی «Batman: Under the Red Hood» است که در ادامه قصد داریم جزئیات آن را زیر ذرهبین ببریم.
اگر کارتونها و انیمیشنهای ابرقهرمانها را دنبال کرده باشید، متوجه شدهاید که در ساخت سریالهای و فیلمهای انیمیشنی، وارنر و دیسی توانستهاند یک سر و گردن بالاتر از مارول، رقیب دیرینهی خود ظاهر شوند. سریال «Batman: The Animated Series» موفق شده در نظرسنجیها و تاپلیستهای بسیاری از منتقدین، لقب برترین سریال کارتونی دنیای ابرقهرمانها را از آن خود کند و بسیاری دیگر از سریالها و فیلمهای انیمیشنی دیسی نیز نمرات بسیار خوبی را از سوی مخاطبین و منتقدین کسب کردهاند.
دیسی علاوه بر ساختن دنیای یکپارچهی انیمیشنی ملقب به DCAU ، چندین فیلم انیمیشنی نیز بر اساس کمیکبوکهایش عرضه کرد که پیوستگی خاصی را دنبال نمیکردند، اما کاملا به داستان اصلی وفادار بودند. فیلم «بتمن پشت نقاب سرخ» نیز در این دسته جای میگیرد.
پیشینه و کادر اصلی
فیلم انیمیشنی «Batman: Under the Red Hood» که از داستان کمیکبوکی به نام «Batman: Under the Hood» الهام گرفته و عناصری کلیدی از خط داستانی «A Death in the Family» را نیز در داستان گنجانده، در ۲۷ جولای ۲۰۱۰ (۵ مرداد ۱۳۸۹) عرضه شد. در سال ۱۹۸۰ که دیسی خط داستانی «یکمرگ در خانواده» را آغاز کردهبود، یک نظرسنجی جنجالی راه انداخت و از مخاطبین خواست تا در مورد زنده ماندن یا کشته شدن «جیسون تاد»، کسی که بعد از «دیک گریسون» لباس رابین را برتن کرده بود، رای دهند؛ این فیلم، ترکیبی از این دو داستان را همراه با سرنوشت جیسون تاد به تصویر میکشد.
«بروس تیم» که پیشتر با عرضهی شاهکارهایی از جمله سریالهای «Batman: The Animated Series» و «Justice League» هنر خود را به مخاطبین ثابت کرده بود و در اکثر پروژههای انیمیشنی دیسی حضور موثری داشت، تهیه کنندگی این فیلم را نیز برعهده داشت. داستان فیلم «بتمن: پشت نقاب سرخ» توسط نویسندهی اصلی کمیکبوک آن، یعنی «جاد وینیک» نوشته شد و «برندون ویتی» این انیمیشن ۷۵ دقیقهای را کارگردانی کرد. «جیسون اَکِلز» ، «بروس گرینوود» و «نیل پاتریک هریس» نیز بهترتیب بهعنوان صداپیشههای «رد هود»، «بتمن/بروس وین» و «نایتوینگ/دیک گریسون» هنرنمایی میکنند.
داستان
فیلم، ظهور فرد مرموزی را بهنام «رِد هود» نشان میدهد که بهتازگی در میان مجرمین ظاهر شده و میخواهد کنترل تجارت مواد مخـ ـدر در گاتهام را از چنگ «وید ویلیامز» یا همان «بلک ماسک» در بیاورد؛ اما چیزی که مشخص نیست، این است که آیا «رد هود» میخواهد حکمرانی بر مجرمین شهر را در دست خودش بگیرد یا اینکه آنها را از صفحهی روزگار پاک کند!؟ اما این سوال برای بتمن که به تازگی با شاگرد قدیمی خود یعنی نایتوینگ (دیک گریسون/اولین رابین) همراه شده، اهمیتی ندارد و آنها میخواهند سر از کار فرد جدیدی که در گاتهام ظاهر شده، در بیاورند.
قدرتهای «رد هود» در داستان، اهمیت زیادی ندارند، بلکه نحوهی تعامل او با مسائل و شیوهی مبارزاتش توجه را جلب میکند. او مفهوم عدالت شخصی و خودخواهانهی بتمن را بهخوبی جذب کاراکترش کرده و حتی در برخی مواقع پا را فراتر میگذارد و روی مرز باریک میان برخورد قابلقبول و رفتار شیطانی، طناببازی میکند. هدف او در پاک کردن خیابانها از مجرمین و جنایتکارن با هدف شوالیه تاریکی تفاوت خاصی ندارد و حتی مانند بتمن نیز خارج از چارچوب قانون عمل میکند.
«رد هود» برخلاف سه شخصیت منفی فیلم («بلک ماسک»، «راس الگول» و صد البته «جوکر») کمتر دیوانه است و منطق پیچیدهاش نیز تاحدودی قابلفهم است؛ حتی او از بتمن سوالاتی را میپرسد که او را به فکر فرو میبرد و نمیتواند جواب درستی برای آنها پیدا کند.
هنری که در طراحی فیلم بهکار رفته،کاملا برجسته و متمایز است؛ از زوایای تیز لباس بتمن و ظاهر تهدیدکننده و پیچیدهی جوکر گرفته تا جو بینظیر گاتهام با انبارهای تاریک و آسمانخراشهای همیشگیاش! «برندون ویتی» هنر کارگردانی خود را نهتنها در صحنههای هیجانی و اکشن فیلم، بلکه در رویاروییهای احساسی نیز کاملا به نمایش گذاشته است. خلاقیت در به تصویر کشیدن فلشبکها نیز کاملا تاثیر گذار است و با نشان دادن حرکت روحوار بتمن، زمانی که به رفتارهای گذشتهاش فکر میکند، بیننده کاملا مجذوب به آن صحنه میشود.
طراحی انیمیشن
وارنر در «Batman: Under the Red Hood» نیز توانست کیفیت بالایی را در طراحی فیلم و عرضه نسخهی بلوری حفظ کند؛ با اینکه فیلم زمینهی تاریک و ناراحتکنندهای از گاتهام و شخصیتهای فیلم را نمایش میدهد، اما جزئیات فراوانی در محیطهای مختلف، هم در نور و هم در سایهها، کاملا مشهود است. در صحنههایی که بتمن حضور دارد، میزان تاریکی و خطوط سیاه از اهمیت بالایی برخوردارند؛ پاشیدن رنگ در محیطهای دیگر، بهخصوص جاهایی که «رد هود» وارد ماجرا میشود، رنگپردازی و محیطها کاملا زنده و صحیح هستند. بهطور خلاصه میتوان گفت که این فیلم، تمام استانداردهای کیفیتی را که وارنر و دیسی تا قبل از «Batman: Under the Red Hood» اراپه دادهاند، حفظ کرده و حتی به یک مرحله بالاتر بـرده است.
بتمن و نایتوینگ (دیک گریسون/اولین رابین)
صدا و موسیقی
فارغ از هنرنمایی فوقالعادهی «گرینوود»، «اکلز» و «هریس»، تمامی صداگذاریهای فیلم خوب از آب درآمده و در مجموع، عملکرد خوبی را در اختیار مخاطبان قرار میدهد. «کریستین دریک»، کهنهکار انیمیشنهای دیسی و شوالیهی تاریکی، بخش موسیقی فیلم را برعهده داشته و با موسیقیهای متن بینظیرش، بیننده را کاملا در هیاهوی فیلم قرار میدهد. وقتی موسیقی وارد فضای داستان میشود، کاملا با عناصر مختلف ارتباط دارد و تعادلش را به خوبی حفظ میکند.
بلکماسک
محتوای اضافی در کنار فیلم
دیسک اصلی فیلم که همراه با جلدی بسیار زیبا از «Batman: Under the Red Hood» در باکس قرار گرفته بود، فقط شامل فیلم اصلی نمیشد و وارنر چند محتوای اضافی نیز در آن قرار داده بود:
۱- فیلم کوتاه DC Showcase – Jonah Hex: فیلم ۱۲ دقیقهای «جونا هکس»، در حقیقت دومین نسخه از مجموعه فیلمهای کوتاه DC Showcase بود که بهعنوان محتوای هدیه در کنار فیلم «بتمن پشت نقاب سرخ» عرضه شد. اولین نسخه از این مجموعه، «The Spectre» بود که همراه با فیلم انیمیشنی «Justice League: Crisis on Two Earths» منتشر شده بود. این فیلم کوتاه، بخشی از داستان «جونا هکس» را به تصویر میکشید و دیسی قصد داشت با این ویدیو، فیلم اصلی «Jonah Hex» را که ماه گذشتهاش اکران شده بود، برای مخاطبین تبلیغ کند.
جونا هکس
۲- ویدیوی Robin – The Story of Dick Grayson: با توجه به اینکه دیک گریسون (نایتوینگ/ اولین رابین) نقش مهمی را در این فیلم دارد، وارنر یک ویدیوی ۲۴ دقیقهای را بهعنوان محتوای اضافه در دیسک اصلی قرار داد تا مخاطبین بیشتر درمورد پیشینهی این کاراکتر و چگونگی شکوفاییاش بهعنوان اولین همراه بتمن،اطلاع کسب کنند.
۳- Robin’s Requiem- The Tale of Jason Todd: علاوه بر «دیک گریسون»، «جیسون تاد» نیز بهعنوان دومین رابین، نقش مهمی را در داستان فیلم به خود اختصاص داده و وارنر نیز ویدیویی کوتاهتر از قبلی را به این شخصیت، اختصاص داده است. وارنر در این ویدیو، توضیحی در خصوص داستان «یک مرگ در خانواده» و وابسته بودن سرنوشت جیسون به طرفداران، اراپه می کند.
۴- اپیزودهای هدیه: چهار اپیزود از سریالهای انیمیشنی بسیار محبوب بتمن بهعنوان محتوای هدیه، در کنار فیلم اصلی عرضه شدند که عبارتند از: اپیزود دوقسمتی «Robin’s Reckoning» و اپیزود «The Laughing Fish» از سریال «Batman: The Animated Series» و اپیزود «Mad Love» از سریال «The New Batman Adventures». اپیزود دوقسمتی «Robin’s Reckoning» نسبت به دو اپیزود دیگر، ارتباط بیشتری به ماجرای این فیلم دارد و دیدن این چهار اپیزود از بهترین سریال انیمیشنی دیسی (و حتی بهترین سریال کارتونی کمیکبوکی)، خالی از لطف نخواهد بود.
۵- نگاهی به انیمیشن بعدی Superman/Batman: در آخر، ویدیویی کوتاه از فیلم انیمیشنی «Superman/Batman: Apocalypse» در دیسک اصلی گنجانده شده که اطلاعاتی را در خصوص این فیلم ارائه میدهد. همچنین، چند تریلر از کارهای قدیمی برادران وارنر از جمله موشنکمیک «Jonah Hex» و انیمیشنهای «Lord of the Rings» ؛ «Legend of the Guardians» ؛ «Justice League: Crisis on Two Earths» ؛ «Batman: Gotham Knight» و «Superman: Doomsday» در دیسک دیده میشود.
اگر کارتونها و انیمیشنهای ابرقهرمانها را دنبال کرده باشید، متوجه شدهاید که در ساخت سریالهای و فیلمهای انیمیشنی، وارنر و دیسی توانستهاند یک سر و گردن بالاتر از مارول، رقیب دیرینهی خود ظاهر شوند. سریال «Batman: The Animated Series» موفق شده در نظرسنجیها و تاپلیستهای بسیاری از منتقدین، لقب برترین سریال کارتونی دنیای ابرقهرمانها را از آن خود کند و بسیاری دیگر از سریالها و فیلمهای انیمیشنی دیسی نیز نمرات بسیار خوبی را از سوی مخاطبین و منتقدین کسب کردهاند.
دیسی علاوه بر ساختن دنیای یکپارچهی انیمیشنی ملقب به DCAU ، چندین فیلم انیمیشنی نیز بر اساس کمیکبوکهایش عرضه کرد که پیوستگی خاصی را دنبال نمیکردند، اما کاملا به داستان اصلی وفادار بودند. فیلم «بتمن پشت نقاب سرخ» نیز در این دسته جای میگیرد.
پیشینه و کادر اصلی
فیلم انیمیشنی «Batman: Under the Red Hood» که از داستان کمیکبوکی به نام «Batman: Under the Hood» الهام گرفته و عناصری کلیدی از خط داستانی «A Death in the Family» را نیز در داستان گنجانده، در ۲۷ جولای ۲۰۱۰ (۵ مرداد ۱۳۸۹) عرضه شد. در سال ۱۹۸۰ که دیسی خط داستانی «یکمرگ در خانواده» را آغاز کردهبود، یک نظرسنجی جنجالی راه انداخت و از مخاطبین خواست تا در مورد زنده ماندن یا کشته شدن «جیسون تاد»، کسی که بعد از «دیک گریسون» لباس رابین را برتن کرده بود، رای دهند؛ این فیلم، ترکیبی از این دو داستان را همراه با سرنوشت جیسون تاد به تصویر میکشد.
«بروس تیم» که پیشتر با عرضهی شاهکارهایی از جمله سریالهای «Batman: The Animated Series» و «Justice League» هنر خود را به مخاطبین ثابت کرده بود و در اکثر پروژههای انیمیشنی دیسی حضور موثری داشت، تهیه کنندگی این فیلم را نیز برعهده داشت. داستان فیلم «بتمن: پشت نقاب سرخ» توسط نویسندهی اصلی کمیکبوک آن، یعنی «جاد وینیک» نوشته شد و «برندون ویتی» این انیمیشن ۷۵ دقیقهای را کارگردانی کرد. «جیسون اَکِلز» ، «بروس گرینوود» و «نیل پاتریک هریس» نیز بهترتیب بهعنوان صداپیشههای «رد هود»، «بتمن/بروس وین» و «نایتوینگ/دیک گریسون» هنرنمایی میکنند.
داستان
فیلم، ظهور فرد مرموزی را بهنام «رِد هود» نشان میدهد که بهتازگی در میان مجرمین ظاهر شده و میخواهد کنترل تجارت مواد مخـ ـدر در گاتهام را از چنگ «وید ویلیامز» یا همان «بلک ماسک» در بیاورد؛ اما چیزی که مشخص نیست، این است که آیا «رد هود» میخواهد حکمرانی بر مجرمین شهر را در دست خودش بگیرد یا اینکه آنها را از صفحهی روزگار پاک کند!؟ اما این سوال برای بتمن که به تازگی با شاگرد قدیمی خود یعنی نایتوینگ (دیک گریسون/اولین رابین) همراه شده، اهمیتی ندارد و آنها میخواهند سر از کار فرد جدیدی که در گاتهام ظاهر شده، در بیاورند.
قدرتهای «رد هود» در داستان، اهمیت زیادی ندارند، بلکه نحوهی تعامل او با مسائل و شیوهی مبارزاتش توجه را جلب میکند. او مفهوم عدالت شخصی و خودخواهانهی بتمن را بهخوبی جذب کاراکترش کرده و حتی در برخی مواقع پا را فراتر میگذارد و روی مرز باریک میان برخورد قابلقبول و رفتار شیطانی، طناببازی میکند. هدف او در پاک کردن خیابانها از مجرمین و جنایتکارن با هدف شوالیه تاریکی تفاوت خاصی ندارد و حتی مانند بتمن نیز خارج از چارچوب قانون عمل میکند.
«رد هود» برخلاف سه شخصیت منفی فیلم («بلک ماسک»، «راس الگول» و صد البته «جوکر») کمتر دیوانه است و منطق پیچیدهاش نیز تاحدودی قابلفهم است؛ حتی او از بتمن سوالاتی را میپرسد که او را به فکر فرو میبرد و نمیتواند جواب درستی برای آنها پیدا کند.
هنری که در طراحی فیلم بهکار رفته،کاملا برجسته و متمایز است؛ از زوایای تیز لباس بتمن و ظاهر تهدیدکننده و پیچیدهی جوکر گرفته تا جو بینظیر گاتهام با انبارهای تاریک و آسمانخراشهای همیشگیاش! «برندون ویتی» هنر کارگردانی خود را نهتنها در صحنههای هیجانی و اکشن فیلم، بلکه در رویاروییهای احساسی نیز کاملا به نمایش گذاشته است. خلاقیت در به تصویر کشیدن فلشبکها نیز کاملا تاثیر گذار است و با نشان دادن حرکت روحوار بتمن، زمانی که به رفتارهای گذشتهاش فکر میکند، بیننده کاملا مجذوب به آن صحنه میشود.
طراحی انیمیشن
وارنر در «Batman: Under the Red Hood» نیز توانست کیفیت بالایی را در طراحی فیلم و عرضه نسخهی بلوری حفظ کند؛ با اینکه فیلم زمینهی تاریک و ناراحتکنندهای از گاتهام و شخصیتهای فیلم را نمایش میدهد، اما جزئیات فراوانی در محیطهای مختلف، هم در نور و هم در سایهها، کاملا مشهود است. در صحنههایی که بتمن حضور دارد، میزان تاریکی و خطوط سیاه از اهمیت بالایی برخوردارند؛ پاشیدن رنگ در محیطهای دیگر، بهخصوص جاهایی که «رد هود» وارد ماجرا میشود، رنگپردازی و محیطها کاملا زنده و صحیح هستند. بهطور خلاصه میتوان گفت که این فیلم، تمام استانداردهای کیفیتی را که وارنر و دیسی تا قبل از «Batman: Under the Red Hood» اراپه دادهاند، حفظ کرده و حتی به یک مرحله بالاتر بـرده است.
بتمن و نایتوینگ (دیک گریسون/اولین رابین)
صدا و موسیقی
فارغ از هنرنمایی فوقالعادهی «گرینوود»، «اکلز» و «هریس»، تمامی صداگذاریهای فیلم خوب از آب درآمده و در مجموع، عملکرد خوبی را در اختیار مخاطبان قرار میدهد. «کریستین دریک»، کهنهکار انیمیشنهای دیسی و شوالیهی تاریکی، بخش موسیقی فیلم را برعهده داشته و با موسیقیهای متن بینظیرش، بیننده را کاملا در هیاهوی فیلم قرار میدهد. وقتی موسیقی وارد فضای داستان میشود، کاملا با عناصر مختلف ارتباط دارد و تعادلش را به خوبی حفظ میکند.
بلکماسک
محتوای اضافی در کنار فیلم
دیسک اصلی فیلم که همراه با جلدی بسیار زیبا از «Batman: Under the Red Hood» در باکس قرار گرفته بود، فقط شامل فیلم اصلی نمیشد و وارنر چند محتوای اضافی نیز در آن قرار داده بود:
۱- فیلم کوتاه DC Showcase – Jonah Hex: فیلم ۱۲ دقیقهای «جونا هکس»، در حقیقت دومین نسخه از مجموعه فیلمهای کوتاه DC Showcase بود که بهعنوان محتوای هدیه در کنار فیلم «بتمن پشت نقاب سرخ» عرضه شد. اولین نسخه از این مجموعه، «The Spectre» بود که همراه با فیلم انیمیشنی «Justice League: Crisis on Two Earths» منتشر شده بود. این فیلم کوتاه، بخشی از داستان «جونا هکس» را به تصویر میکشید و دیسی قصد داشت با این ویدیو، فیلم اصلی «Jonah Hex» را که ماه گذشتهاش اکران شده بود، برای مخاطبین تبلیغ کند.
جونا هکس
۲- ویدیوی Robin – The Story of Dick Grayson: با توجه به اینکه دیک گریسون (نایتوینگ/ اولین رابین) نقش مهمی را در این فیلم دارد، وارنر یک ویدیوی ۲۴ دقیقهای را بهعنوان محتوای اضافه در دیسک اصلی قرار داد تا مخاطبین بیشتر درمورد پیشینهی این کاراکتر و چگونگی شکوفاییاش بهعنوان اولین همراه بتمن،اطلاع کسب کنند.
۳- Robin’s Requiem- The Tale of Jason Todd: علاوه بر «دیک گریسون»، «جیسون تاد» نیز بهعنوان دومین رابین، نقش مهمی را در داستان فیلم به خود اختصاص داده و وارنر نیز ویدیویی کوتاهتر از قبلی را به این شخصیت، اختصاص داده است. وارنر در این ویدیو، توضیحی در خصوص داستان «یک مرگ در خانواده» و وابسته بودن سرنوشت جیسون به طرفداران، اراپه می کند.
۴- اپیزودهای هدیه: چهار اپیزود از سریالهای انیمیشنی بسیار محبوب بتمن بهعنوان محتوای هدیه، در کنار فیلم اصلی عرضه شدند که عبارتند از: اپیزود دوقسمتی «Robin’s Reckoning» و اپیزود «The Laughing Fish» از سریال «Batman: The Animated Series» و اپیزود «Mad Love» از سریال «The New Batman Adventures». اپیزود دوقسمتی «Robin’s Reckoning» نسبت به دو اپیزود دیگر، ارتباط بیشتری به ماجرای این فیلم دارد و دیدن این چهار اپیزود از بهترین سریال انیمیشنی دیسی (و حتی بهترین سریال کارتونی کمیکبوکی)، خالی از لطف نخواهد بود.
۵- نگاهی به انیمیشن بعدی Superman/Batman: در آخر، ویدیویی کوتاه از فیلم انیمیشنی «Superman/Batman: Apocalypse» در دیسک اصلی گنجانده شده که اطلاعاتی را در خصوص این فیلم ارائه میدهد. همچنین، چند تریلر از کارهای قدیمی برادران وارنر از جمله موشنکمیک «Jonah Hex» و انیمیشنهای «Lord of the Rings» ؛ «Legend of the Guardians» ؛ «Justice League: Crisis on Two Earths» ؛ «Batman: Gotham Knight» و «Superman: Doomsday» در دیسک دیده میشود.
آخرین ویرایش توسط مدیر: