- عضویت
- 2016/07/11
- ارسالی ها
- 4,853
- امتیاز واکنش
- 14,480
- امتیاز
- 791
رنگها در گذشته بيانگر نيروهاي خير و شر بودند، گاه تداعيکننده ابليس و پليدي و ناپاکي و گاه نشانه تقدس و پاکي و خير بودند. همچنين رنگها در ترکيب با فرمهاي مختلف براي نگهداري بشر از نيروهاي شر مورد استفاده قرار ميگرفتند.
اگر چه اديان رنگ خاصي ندارند، اما به تبعيت از مختصات خاص اجتماعي، فرهنگي و جغرافيايي گاه رنگ خاصي به آنها نسبت داده شده است. نسبت دادن يک رنگ به دين و مذهبي خاص از بسترهاي مختلفي سرچشمه ميگيرد. پيچيدگيهاي فراوان انديشه بشري و حيات اجتماعي، شناخت اين بسترها را گاه بسيار مشکل ميکند.
تقدس رنگ زرد در ميان بوداييها، قرمز در ميان هندوها
و نيز سبز زمردين در ميان مسيحيان و فيروزهاي و سبز در ميان مسلمانان (و ايرانيان) نشان دهنده تفاوت جايگاه رنگها در ميان تمدنهاي بشري است و مويد اين نکته است که هر رنگ با توجه به بينش و جهان بيني اقليم و جغرافيا و آيين و مذهب در هر منطقه اي داراي تفاوت است.
در منظر نگاه اسلامي و عرفاني، رنگها منزلت خاصي دارند و هر يک از آنها به منزله نماد يکي از مراحل تعالي و رسيدن به حق تعالي تلقي ميشوند. به طور مثال در تاويلهاي مختلف عارفانه در عالم تصوف و عرفان از جمله هفت اندام لطيف انسان علاالدوله سمناني تقسيمبندي زير را شاهديم:
1- جسم لطيف يا آدم هستي به رنگ سياه يا خاکستري
2- رده جان حياتي يا نوح (ع)، آبي رنگ
3- رده دل يا ابراهيم (ع)، سرخ
4- رده ابرآگاهي يا موسي (ع)، سفيد
5- رده روح يا داود (ع)، زرد
6- رده سر يا عيسي (ع)، سياه
7- رده مرکز خدايي يا محمد (ع)، واپسين رده نور سبز درخشان
به طور کلي رنگها در اديان مختلف داراي مفهوم و معناي خاصي هستند که به طور اجمالي به آنها مي پردازيم
اگر چه اديان رنگ خاصي ندارند، اما به تبعيت از مختصات خاص اجتماعي، فرهنگي و جغرافيايي گاه رنگ خاصي به آنها نسبت داده شده است. نسبت دادن يک رنگ به دين و مذهبي خاص از بسترهاي مختلفي سرچشمه ميگيرد. پيچيدگيهاي فراوان انديشه بشري و حيات اجتماعي، شناخت اين بسترها را گاه بسيار مشکل ميکند.
تقدس رنگ زرد در ميان بوداييها، قرمز در ميان هندوها
و نيز سبز زمردين در ميان مسيحيان و فيروزهاي و سبز در ميان مسلمانان (و ايرانيان) نشان دهنده تفاوت جايگاه رنگها در ميان تمدنهاي بشري است و مويد اين نکته است که هر رنگ با توجه به بينش و جهان بيني اقليم و جغرافيا و آيين و مذهب در هر منطقه اي داراي تفاوت است.
در منظر نگاه اسلامي و عرفاني، رنگها منزلت خاصي دارند و هر يک از آنها به منزله نماد يکي از مراحل تعالي و رسيدن به حق تعالي تلقي ميشوند. به طور مثال در تاويلهاي مختلف عارفانه در عالم تصوف و عرفان از جمله هفت اندام لطيف انسان علاالدوله سمناني تقسيمبندي زير را شاهديم:
1- جسم لطيف يا آدم هستي به رنگ سياه يا خاکستري
2- رده جان حياتي يا نوح (ع)، آبي رنگ
3- رده دل يا ابراهيم (ع)، سرخ
4- رده ابرآگاهي يا موسي (ع)، سفيد
5- رده روح يا داود (ع)، زرد
6- رده سر يا عيسي (ع)، سياه
7- رده مرکز خدايي يا محمد (ع)، واپسين رده نور سبز درخشان
به طور کلي رنگها در اديان مختلف داراي مفهوم و معناي خاصي هستند که به طور اجمالي به آنها مي پردازيم