- عضویت
- 2017/04/27
- ارسالی ها
- 2,201
- امتیاز واکنش
- 4,999
- امتیاز
- 606
"جاناتان گلنسی" منتقد هنر و معماری و دبیر صفحه معماری روزنامه گاردین از 1997، عضو افتخاری ریبا و نویسنده کتبی مانند "معماری قرن بیستویکم: ساختمانهایی که قرن را شکل دادند" (1998)، "داستان معماری" (2000)، "ساختمانهای گمشده" (2008) است. از او مقالاتی نیز در مجلات آرکیتکچرال ریویو، آرکیتکت و بلوپرینت به چاپ رسیده است.
تازهترین تأمل این منتقد شناخته شده بر مجموعه آثار و رویدادهای معماری سال 2018 متمرکز است که بر اساس محتوای مقاله او نمونههای درخشانی را در معماری معاصر نشانه گذاری میکند. آنچه در ادامه میخوانید برگردان کامل این مقاله است که "جاناتان گلنسی" طی آن درخشانترین این نمونهها را از خانه لگو در دانمارک گرفته تا کتابخانهای عمومی در چین بررسی کرده است.
جسورانه و چشمگیر
خانه لوگو، بیلوندِ دانمارک، اثر گروه معماری بی.آی.جی.
جاناتان گلنسی : یکی از رایجترین شیوهها برای خردانگاری معماری معاصر آن است که بگوییم این یا آن ساختمان جدید "شبیه لگو به نظر میرسد." لگو، همان آجرهای پلاستیکی مشهور متصلشونده به یکدیگر برای اولین بار در ۱۹۴۹برای فروش عرضه شدند؛ درست هنگامی که معماری مدرن، که در "جنبش باهاوس" ریشه داشت، بهراستی جهانی شد. ساختمانهای چهارضلعی مکعب شکل در خیابانهای شهرهای بزرگ جهان از سیدنی گرفته تا سانفرانسیسکو صف کشیدند.
اکنون پس از ۷۰ سال، مرکز بازدیدکنندگان لگو، در بیلوند دانمارک، زادگاه این اسباببازی، انگار واقعاً از آجرهای عظیم لگو ساخته شده است. و چرا این گونه نباشد؟ کمی آنسوتر پارک لگو قرار دارد. بیارکه اینگلس، معمار دانمارکی سازنده این مرکز لوگو، و گروه معماریاش "بی.آی.جی." به ساخت سازههای چشمگیر و جسورانه مشهورند. ازهمینرو از آنان بعید نبود که بنایی چنین چشمنواز و خوشآبورنگ (یادآور رنگهای درخشان لگو) بسازند؛ خانه لگویی که میتوان از آن بالا رفت و به شیوههای خلاقانه و بازیگوشانه در آن گردش کرد و سروگوش آب داد.
ادای احترام به هنر مد
موزه ایو سنلورن، مراکش، اثر استودیو کو
طراح مد مشهور فرانسوی، سنلورن از ۱۹۶۶ هر ساله به مراکش سفر میکرد و اوقاتی را در آنجا میگذراند. او در همین کشور آخرین مجموعه کوتور (نوعی از طراحیهای بسیار گرانقیمت) خود را خلق کرد. اکنون در مراکش موزهای ساخته شده و به آثار سنلورن اختصاص داده شده است. این سازه را اولویه مارتی و کارل فورنیر از استودیو کو طراحی کردهاند. شرکت آنان در ساخت و طراحی بناهای مینیمالیستی مجرب است و آنها در این طراحی از شیوه معماری سنتی مراکشی نیز بهره بـردهاند. ساختمان انگار از دل زمین بیرون آمده و نمای آجری موزه که همچون سطحی درهمبافته جلوه میکند، به پارچههای پشمی یا فاستونی شباهت میبرد.
سطح کرمرنگ دیوارهای سرسرای ورودی یادآور پارچههای ابریشمین است. بنا با چنین طرح و شمایلی آنچنان بازدیدکنندگان را در برمیگیرد که گویی لباسی که ایو سنلورن طرح ریخته در برکردهاند. این انگاره و تصور معماران، محقق شده و مؤثر از کار درآمده است، زیرا این موزه با تالارها، گالریها، سالنهای نمایش، کتابخانه و کتابفروشی و کافههایش گویی ادای احترامی است به این طراح بزرگ. موزه سنلورن با پوشش گیاهیاش از برگبو و بلوط، و نیزآرایههای بیجانش مانند شیشههای رنگی، سرامیک، سطوح لعابی، کاشیها و سنگمرمر یادآور پارچههایی است که این طراح بزرگ در آثارش به کار میبرد.
تازهترین تأمل این منتقد شناخته شده بر مجموعه آثار و رویدادهای معماری سال 2018 متمرکز است که بر اساس محتوای مقاله او نمونههای درخشانی را در معماری معاصر نشانه گذاری میکند. آنچه در ادامه میخوانید برگردان کامل این مقاله است که "جاناتان گلنسی" طی آن درخشانترین این نمونهها را از خانه لگو در دانمارک گرفته تا کتابخانهای عمومی در چین بررسی کرده است.
جسورانه و چشمگیر
خانه لوگو، بیلوندِ دانمارک، اثر گروه معماری بی.آی.جی.
جاناتان گلنسی : یکی از رایجترین شیوهها برای خردانگاری معماری معاصر آن است که بگوییم این یا آن ساختمان جدید "شبیه لگو به نظر میرسد." لگو، همان آجرهای پلاستیکی مشهور متصلشونده به یکدیگر برای اولین بار در ۱۹۴۹برای فروش عرضه شدند؛ درست هنگامی که معماری مدرن، که در "جنبش باهاوس" ریشه داشت، بهراستی جهانی شد. ساختمانهای چهارضلعی مکعب شکل در خیابانهای شهرهای بزرگ جهان از سیدنی گرفته تا سانفرانسیسکو صف کشیدند.
اکنون پس از ۷۰ سال، مرکز بازدیدکنندگان لگو، در بیلوند دانمارک، زادگاه این اسباببازی، انگار واقعاً از آجرهای عظیم لگو ساخته شده است. و چرا این گونه نباشد؟ کمی آنسوتر پارک لگو قرار دارد. بیارکه اینگلس، معمار دانمارکی سازنده این مرکز لوگو، و گروه معماریاش "بی.آی.جی." به ساخت سازههای چشمگیر و جسورانه مشهورند. ازهمینرو از آنان بعید نبود که بنایی چنین چشمنواز و خوشآبورنگ (یادآور رنگهای درخشان لگو) بسازند؛ خانه لگویی که میتوان از آن بالا رفت و به شیوههای خلاقانه و بازیگوشانه در آن گردش کرد و سروگوش آب داد.
ادای احترام به هنر مد
موزه ایو سنلورن، مراکش، اثر استودیو کو
طراح مد مشهور فرانسوی، سنلورن از ۱۹۶۶ هر ساله به مراکش سفر میکرد و اوقاتی را در آنجا میگذراند. او در همین کشور آخرین مجموعه کوتور (نوعی از طراحیهای بسیار گرانقیمت) خود را خلق کرد. اکنون در مراکش موزهای ساخته شده و به آثار سنلورن اختصاص داده شده است. این سازه را اولویه مارتی و کارل فورنیر از استودیو کو طراحی کردهاند. شرکت آنان در ساخت و طراحی بناهای مینیمالیستی مجرب است و آنها در این طراحی از شیوه معماری سنتی مراکشی نیز بهره بـردهاند. ساختمان انگار از دل زمین بیرون آمده و نمای آجری موزه که همچون سطحی درهمبافته جلوه میکند، به پارچههای پشمی یا فاستونی شباهت میبرد.
سطح کرمرنگ دیوارهای سرسرای ورودی یادآور پارچههای ابریشمین است. بنا با چنین طرح و شمایلی آنچنان بازدیدکنندگان را در برمیگیرد که گویی لباسی که ایو سنلورن طرح ریخته در برکردهاند. این انگاره و تصور معماران، محقق شده و مؤثر از کار درآمده است، زیرا این موزه با تالارها، گالریها، سالنهای نمایش، کتابخانه و کتابفروشی و کافههایش گویی ادای احترامی است به این طراح بزرگ. موزه سنلورن با پوشش گیاهیاش از برگبو و بلوط، و نیزآرایههای بیجانش مانند شیشههای رنگی، سرامیک، سطوح لعابی، کاشیها و سنگمرمر یادآور پارچههایی است که این طراح بزرگ در آثارش به کار میبرد.
دانلود رمان و کتاب های جدید