آموزش موسیقی آموزش میکس و مسترینگ (اختصاصی)

>YEGANEH<

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/13
ارسالی ها
10,634
امتیاز واکنش
74,019
امتیاز
1,171
محل سکونت
Clime of love
آموزش میکس و مسترینگ

Mix & Mastering
دوره آموزش میکس و مسترینگ شامل کلیه اصول تئوری مهندسی صدا و تکنیکهای عملی اصلاح , طراحی و ترکیب اصوات در سبکهای مختلف موسیقی می باشد که به صورت کاربردی و دیجیتال در محیط نرم افزارهای تخصصی میکس و مسترینگ DAW انجام می شود.

هنرجو در طول جلسات ضمن فراگیری اصول و تکنیکهای میکس و مسترینگ گام به گام یک پروژه را از ابتدا تا آخرین مرحله استخراج به صورت اثر نهایی قابل پخش در سطح استاندارد روز دنیا پیش خواهد برد تا ضمن تقویت اعتماد به نفس خود ، موجب اطمینان از انتقال و فراگیری صحیح مباحث و تحقق رسالت آموزشگاه موسیقی شود.

سرفصلهای دوره آموزش میکس و مسترینگ :
1. تئوری مهندسی صدا (Audio Engineering)
2. فیزیک صوت (Physics of Sound)
3. طراحی صوت (Sound Design)
4. رزونانس (Resonance)
5. پردازش سیگنال (Signal Processing)
6. تفکیک فرکانس (Frequency Separation)
7. تداخل فرکانس (Frequency Interference)
8. پلاریته (Signal Polarity)
9. لودنس (Loudness)
10. اپراتوری استودیو دیجیتال (استودیو وان ، پروتولز ، سونار ، کیوبیس ، لاجیک پرو)
* با توجه به تاکید دوره بر اصول آکادمیک مهندسی میکس ، کارت صدا و سیستم مانیتورینگ (اسپیکر یا هدفون) الزاما ابزار مورد نیاز هنرجو خواهند بود.

* با توجه به ساختار تخصصی دوره تنها نرم افزارهای کلاس حرفه ای میکس و مسترینگ در محیط ویندوز و مکینتاش یعنی Sonar , Cubase , Pro Tools , Studio One و Logic Pro برای آموزش قابل استفاده خواهند بود زیرا نرم افزارهایی مانند :
Reason , Ableton یا Fl Studio به رغم کاربری ساده و سریع به دلیل کمبودهای تکنیکی و نقاط ضعف فنی برای اجرای اصول تخصصی آهنگسازی و تنظیم ، صدابرداری ، میکس و مسترینگ مناسب نیستند.
 
  • پیشنهادات
  • >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    مهندسی صدا
    مهندسی صدا به صورت کلی مجموعه ای است از دانش دریافت ، بهینه سازی ، طراحی ، ترکیب و انتشار صحیح اصوات از منظر آکوستیک و دیجیتال در جهت ثبت و باز تولید صدایی فراگیر ، واضح ، شفاف ، متعادل ، پر حجم ، جذاب و در عین حال طبیعی.

    صدابرداری یا دریافت اصوات با تمام جزییات و به صورت طبیعی نیازمند شناخت کامل فیزیک صوت یا الگوی رفتاری اصوات و عوامل محیطی یا تکنیکی تاثیرگذار بر آن است.

    بهینه سازی اصوات یا پردازش سیگنال جهت افزایش جذابیت و هماهنگی با سیستم شنوایی انسان علاوه بر لزوم شناخت دقیق این سیستم و نقاط ضعف آن نیازمند تسلط کامل بر سیستمهای صدابرداری و پردازشگرهای آنالوگ و دیجیتال خواهد بود.

    طراحی و چیدمان سازها و اصوات جهت ایجاد فضای شنیداری چند بعدی و قابل تصور نیازمند علوم طراحی صوت خواهد بود.

    پخش و انتشار صحیح اصوات در محیط بر اساس قوانین فیزیک صوت ، محاسبات پلاریته و مهارت تفکیک فرکانس صورت می گیرد.

    ترکیب و انتشار یا میکس و مسترینگ ترکیب پیچیده ای از تمام عملیات های مهندسی صدا بوده و علاوه بر تمام علوم فوق نیازمند اطلاع از استاندارهای لودنس هم خواهد بود.

    مهندسی میکس یا میکس و مسترینگ یک قطعه موسیقی در سطح کیفی استاندارد جهانی بدون آشنایی با مباحث دانش مهندسی صدا کاملا غیر ممکن خواهد بود.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    فیزیک صوت
    فیزیک صوت یا آکوستیک صوت از علوم دانش مهندسی صدا و مجموعه ای است از نتایج علمی آنالیز الگوی رفتاری اصوات یا فرکانس های گوناگون در شرایط مختلف محیطی.

    بر اساس قوانین فیزیک اصوات پس از انتشار با سرعت حدود 340 متر در ثانیه در تمام جهات به حرکت در آمده و پس از برخورد با موانع مختلف با واکنش های متفاوت و بسیار پیچیده ای تغییر مسیر می دهند.

    واکنش اصوات هنگام برخورد با موانع مختلف وابسته به عواملی همچون فرکانس پایه و دامنه هارمونیک صوت ، جنس و ساختار مانع ، زاویه و شدت برخورد آنها خواهد بود.

    شناخت کامل الگوی رفتاری اصوات در شرایط متفاوت برای تمام رشته های مربوط به صدا مفید خواهد بود اما الزاما پیش نیاز امور تخصصی صدابرداری ، طراحی صوت و آکوستیک محیط است.

    مهندس میکس جهت طراحی و ترکیب اصوات به شکل طبیعی و باورپذیر در کنار شبیه سازی محیط های گوناگون مورد نیاز طی عملیات میکس نیازمند شناخت کامل تاثیر محیط بر اصوات یا فیزیک صوت و اصول پردازش سیگنال خواهد بود.

    مهندسی میکس یا میکس و مسترینگ یک قطعه موسیقی بدون اطلاع از قوانین آکوستیک صوت اگرچه غیر ممکن نیست اما دستیابی به سطح کیفی استاندارد جهانی را ناممکن خواهد کرد.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    طراحی صوت
    طراحی صوت یا ترکیب اصوات مجموعه ای است از دانش و مهارتهای تغییر فرم شنیداری اصوات گوناگون در جهت چیدمان فراگیر ، هماهنگ و باورپذیر در دل یکدیگر.

    بر اساس الگوی فیزیک صوت تمام سازها یا اصوات آکوستیک و الکترونیک موجود در یک قطعه موسیقی مانند اجزای مختلف یک مجموعه نیازمند هماهنگی و تناسب خواهند بود.

    مهندس میکس جهت تعیین شخصیت ، نقش ، اندازه و جایگاه شنیداری اصوات در فضای سه بعدی محورهای X ، Y , Z از علوم و تکنیکهای پلاریته ، طراحی صوت و پردازش سیگنال بهره می گیرد.

    عدم تناسب میان اصوات در یک قطعه موسیقی دقیقا مانند به گوش رسیدن صدای انفجاری مهیب همزمان با پخش تصویر شلیک یک اسلحه کوچک ، به دلیل خروج از الگوی ذهنی باور انسان ، موجب ایجاد حس طنز خواهد شد.

    طراحی صوت از علوم مشترک صنایع موسیقی و سینما و جزو مباحث هنری دانش مهندسی صدا بوده و قدرت تخیل و تصور نقش بسیاری در آن خواهد داشت.

    مهندسی میکس یا میکس و مسترینگ یک قطعه موسیقی بدون تسلط بر مهارت های طراحی صوت اگرچه غیر ممکن نیست اما موجب صدادهی دو بعدی موسیقی ، عدم هماهنگی میان فرم و محتوا و در نتیجه افت چشمگیر سطح کیفی اثر خواهد شد.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    رزونان
    رزونان یا تشدید از مجموعه علوم دانش مهندسی صدا با محوریت تاثیر متقابل ارتعاشات و اجسام بر یکدیگر طبق اصول قوانین فیزیک و الگوی رفتاری فیزیک صوت است.

    واحد سنجش سرعت ارتعاشات فرکانس بوده و اصوات بر حسب ارتعاش در ثانیه سنجیده شده و با واحد هرتز Hz عددگذاری می شوند به عنوان مثال صدایی با فرکانس 50 هرتز هوا را با سرعت 50 بار در ثانیه مرتعش می کند.

    بر اساس قوانین فیزیک ، فرکانس تولید شده از یک منبع صوت بسته به میزان قدرت خود عینا به اجسام مجاور منتقل شده و آنها را مرتعش خواهد کرد ، اجسام در صورت قابلیت ارتعاش مجددا همان فرکانس را به منبع اولیه صوت باز می گردانند و نتیجه این رفتار متقابل تقویت قدرت صوت خواهد بود.

    طراحی سیستم تقویت صدا در ساختار سازهای آکوستیک بر پایه رزونانس انجام گرفته و تفاوت معماری داخلی و جنس سازها باعث اختلاف رنگ و قدرت صدای آنها می گردد.

    شناخت تاثیرات آکوستیک و دیجیتال رزونانس از ملزومات امور طراحی صوت و پردازش سیگنال است.

    مهندسی میکس یا میکس و مسترینگ یک قطعه موسیقی بدون اطلاع از تاثیرات رزونانس اگرچه غیر ممکن نیست اما موجب خطای محاسبات شنیداری و در نتیجه افت چشمگیر سطح کیفی اثر خواهد شد.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    پردازش سیگنال
    پردازش سیگنال مجموعه عملیات هایی است که با ابزار تخصصی پردازشگر سیگنال آنالوگ یا دیجیتال برای اصلاح و تغییر ساختار اصوات صورت می گیرد.

    پردازشگرهای سیگنال آنالوگ و دیجیتال DSP مجموعه سخت افزارهای تخصصی اعمال تغییرات در ساختار سیگنال هستند و نرم افزارهایی که الگوی رفتاری سیگنال پروسسور را در محیط کامپیوتر شبیه سازی می کنند Audio Plugins نام دارند.

    پردازش سیگنال با توجه به گستردگی طیف ابزارهای تخصصی آن ، از مباحث بسیار فنی و پیچیده دانش مهندسی صدا بوده و کاربردهای گسترده ای در کلیه امور تخصصی صدا دارد.

    مهندس میکس جهت اصلاح و تغییر رفتار سازها یا اصوات گوناگون بر اساس الگوی فیزیک صوت از پردازشگرهای سیگنال بهره می گیرد.

    بسیاری از ایده های مهندس صدا در طراحی صوت فقط به وسیله پردازشگرهای سیگنال تخصصی قابل اجرا و پیاده سازی خواهند بود.

    استفاده صحیح از هر ابزار پردازش سیگنال علاوه بر شناخت کامل آن نیازمند اطلاع از علوم مختلف دانش مهندسی صدا به ویژه پلاریته خواهد بود.

    مهندسی میکس یا میکس و مسترینگ یک قطعه موسیقی بدون اطلاع از دانش پردازش سیگنال اگرچه غیر ممکن نیست اما موجب تاثیر منفی پردازش غلط بر ساختار اصوات و در نتیجه افت چشمگیر سطح کیفی اثر خواهد شد.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    تفکیک فرکانس
    تفکیک فرکانس مجموعه ای است از علوم و مهارتهای دانش مهندسی صدا پیرامون تفکیک قابل لمس سازها و تطبیق تعادل اصوات با الگوی سیستم شنوایی انسان.

    تقسیم متناسب انرژی اصوات در محدوده وسیع شنوایی گوش انسان یعنی فرکانس های 20 تا 20000 هرتز نیازمند اطلاع دقیق و پیروی کامل از اصول تفکیک فرکانس است.

    استفاده متعادل و قابل تفکیک از تمام گستره فرکانسی قابل شنود توسط انسان از ویژگی های اصلی یک میکس استاندارد محسوب شده و نیازمند فراگیری اطلاعات دقیق و آزمایشگاهی از الگوی شنوایی گوش خواهد بود.

    مهندس میکس با درک و بکارگیری محاسبات کشف شده از ساختار سیستم شنوایی انسان از جمله منحنی Fletcher Munson و جداول سیگنال به نویز SNR به رنگین کمان اصوات و نهایت قدرت تفکیک فرکانس گوش انسان خواهد رسید.

    تطبیق دقیق وضعیت فرکانسی میکس با الگوی شنوایی و اطمینان از تقسیم صحیح انرژی در فرکانس های مختلف با استفاده از ابزار آنالیز پیشرفته و دانش پردازش سیگنال صورت می گیرد.

    مهندسی میکس یا میکس و مسترینگ یک قطعه موسیقی بدون اطلاع از محاسبات و تکنیکهای تفکیک فرکانس اگرچه غیر ممکن نیست اما موجب درهم رفتگی اصوات ، شکل گیری نمودار فرکانسی نامتعادل و در نتیجه افت چشمگیر سطح کیفی اثر خواهد شد.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    تداخل فرکانس
    تداخل فرکانس از مجموعه علوم دانش مهندسی صدا و با محوریت روشهای علمی کشف و رفع اختلالات فرکانسی اصوات بر یکدیگر است.

    تداخل فرکانس یکی از اصلی ترین چالشهای ترکیب اصوات گوناگون ، با الگوی رفتاری و فرکانس های مختلف ، در غالب یک قطعه موسیقی است.
    فرکانسهای مشترک میان سازها یا اصوات ، هنگام ترکیب با هم باعث ایجاد ازدحام یا گره در بسیاری از فرکانسها می شوند که با استفاده از دانش طراحی صوت کاملا قابل حل هستند.

    عدم مدیریت گره فرکانسی باعث شکل گیری و تشکیل همپوشانی فرکانسی می گردد که با استفاده از دانش پردازش سیگنال قابل اصلاح است.

    عدم اصلاح هر یک از همپوشانی ها باعث ایجاد نقطه درگیری شده و بسته به شرایط مختلف از جمله پلاریته فرکانسهای درگیر ، موجب بروز یکی از خطاهای رزونانس و یا تداخل فرکانس خواهند شد.

    مهندس میکس با درک و بکارگیری مبانی تداخل فرکانس موفق به خلق ترکیبی بی نقص و رنگارنگ از اصوات درهم تنیده خواهد شد.

    مهندسی میکس یا میکس و مسترینگ یک قطعه موسیقی بدون اطلاع از روشهای تشخیص و تصحیح تداخل فرکانس اگرچه غیر ممکن نیست اما موجب صدادهی گنگ و کدر ، هدر رفت انرژی اصوات زیر پوشش یکدیگر و در نتیجه افت چشمگیر سطح کیفی اثر خواهد شد.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    پلاریته یا اختلاف فاز از پیچیده ترین علوم دانش مهندسی صدا با محوریت تاثیر قطبیت فاز یا الگوی حرکتی سیگنال ها بر یکدیگر است.

    ساختار هر صوت یا سیگنال از حرکات پریودیک و تکراری در دو جهت مثبت و منفی تشکیل می شود که تعداد سیکل ها در هر ثانیه ، فرکانس صوت را مشخص خواهد کرد.

    هر کدام از حرکات کامل مثبت یا منفی ، 180 درجه حرکت فاز محسوب شده و در یک سیکل کامل ، حرکت 360 درجه فاز تکمیل می شود.

    نقطه شروع یا قطبیت سیکل می تواند از ابتدای نیمه مثبت ، منفی یا درجات میان آنها باشد که تعیین کننده فاز خواهد بود.

    دو سیگنال با پلاریته یا درجات حرکتی متفاوت دارای اختلاف فاز بوده و بسته به شرایط مختلف از جمله درجه اختلاف فاز ، الگوی طراحی صوت ، آنالیز پردازش سیگنال و تداخل فرکانس تاثیرات سازنده یا مخربی بر هم خواهند داشت.

    مهندسی میکس یا میکس و مسترینگ یک قطعه موسیقی بدون دانش پلاریته و مهارت کنترل فاز و آنتی فاز ، اگرچه غیر ممکن نیست اما موجب درهم پیچیدگی اصوات ، تغییر سونوریته و صدادهی در سیستمهای پخش مختلف یا ایجاد فضای دو بعدی میکس و در نتیجه افت چشمگیر سطح کیفی اثر خواهد شد.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    لودنس
    لودنس از علوم در حال توسعه دانش مهندسی صدا و مجموعه ای است از قوانین جهانی جامعه مهندسین صدا AES و مهارتهای افزایش چگالی یا قدرت موثر صوت در سبکهای مختلف موسیقی.

    بر اساس قوانین دیجیتال و استاندارد صوتی سخت افزارها و نرم افزارهای تخصصی موسیقی ، سقف و ظرفیت معین و غیر قابل عبوری برای میزان ولوم یا بلندای صوت در نظر گرفته شده.

    عبور از سقف مذکور در تمام عملیاتهای صدابرداری ، صدارسانی و استخراج فایل دیجیتال نهایی ، مانند سرریز شدن لیوان آب ، باعث از دست رفتن اطلاعات صوتی Clipping خواهد شد.

    تنها راه افزایش قدرت موثر اصوات بدون از دست دادن اطلاعات حیاتی آنها ، افزایش چگالی اصوات با استفاده دقیق و علمی از ظرفیت مجاز آنها خواهد بود ، همانطور که لیوان پر از آب ، سنگین تر از لیوان پر از هوا و لیوان پر از سرب ، سنگین تر از هر دو احساس خواهد شد.

    همزمان با پیشرفت سیستمهای پخش صوت ، افزایش سطح درک شنوایی شنونده و شکل گیری سبکهای جدید موسیقی ، قوانین لودنس هر روز در حال تغییر و توسعه هستند.

    مهندسی میکس یا میکس و مسترینگ یک قطعه موسیقی بدون استفاده از مبانی لودنس اگرچه غیر ممکن نیست اما موجب احساس ضعف حجم و قدرت صدا یا از دست رفتن اطلاعات دینامیک و در نتیجه افت چشمگیر سطح کیفی اثر خواهد شد.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا