آموزش موسیقی آموزش گام به گام موسیقی

Mch:)

کاربر اخراجی
عضویت
2016/09/01
ارسالی ها
461
امتیاز واکنش
2,147
امتیاز
441
سن
23
سلام به دوستان علاقه مند به موسیقی:

خب این تاپیکو صرفا برای آگاهیه موسیقی دوستان زدم هر چند وقت مطالب جدید براتون میذارم سعی کردم از بهترین مطالب باشه همچنین از استعداد خودمم تو این زمینه استفاده کردمو چندتا مطلب اضافه کردم بهش.
سوالاتونو میتونم داخل پیوی جواب بدم البته بیشتر از این سطحی که میذارم باشه چون تاحده ابتدایو میذارم ممنون از توجه تون:)


درآمد: ویژگی های صوت موسیقیایی
1. نواک/ زیروبمی/ زیرایی (pitch): برای مثال صدای کودکان و خانم ها از صدای آقایان زیرتر است و یا کلاویه های سمت راست پیانو از کلیدهای سمت چپ آن زیرترند.

2. دیرند/ کشش/ امتداد (duration): به مدت زمانی که یک صدا طول می کشد گویند.

3. شدت/ دینامیک (dynamics): میزان قوی (بلند) و یا ضعیف (کم) بودن صدا.

4. رنگ/ طنین/ شیوش (timbre): تفاوت صدای ایجاد شده توسط پیانو و ویولون و یا دو انسان که دارای نواک و دیرند و شدت یکسان باشد.

برای نگارش موسیقی باید از خطی استفاده کنیم که قابلیت پیاده شدن این ویژگی ها روی آن وجود داشته باشد.

صوت[/paste:font]
صوت (صدا): در نتیجه ی ارتعاش یک جسم تولید می شود و در محیط مادی مانند هوا یا آب، به صورت موج انتشار می یابد و به گوش ما می رسد.

ویژگی های صوت:

1. بسامد (فرکانس): تعداد حرکت تناوبی ارتعاشی در واحد زمان را گویند که با واحد هرتز (Hz) سنجیده می شود. هرچه بسماد بیشتر باشد، صدا زیرتر است و بعکس. گوش انسان صداهای بین حدود 20 تا 20000 هرتز را می شنود.

2. طول موج: به فاصله ی افقی یک دوره تناوب گویند که با واحد متر (m) اندازه گیری می شود. هر چه طول موج بیشتر باشد، صدا بم تر است و بعکس.

3. دامنه: حداکثر فاصله ی یک دوره تناوب موج از خط میانی تعادل. هرچه دامنه بلندتر باشد، صدا شدیدتر (بلندتر) است و بعکس.

4. طنین/ رنگ/ شیوش صدا: برای مثال اگر یک بسامد معین را با طول موج و دامنه ی یکسان توسط سازهای ویولون و پیانو ادا کنیم، تفاوت ایجاد شده ناشی از تفاوت رنگ صدایی آن هاست.

انواع صوت:

1. صداهای غیرموسیقیایی: صداهای ناگهانی و یا ممتد و...

2. صداهای موسیقیایی: صداهایی جز موارد بالا که عموما توسط سازهای موسیقی تولید می شوند.

بحث ما درباره ی صداهای موسیقیایی است، ابتدا باید ویژگی های این اصوات را بشناسیم تا برای پیاده کردن آن ها از خط و زبان مناسب استفاده کنیم.

ملودی: سیر خطی موسیقی که از تعدادی نت به دنبال هم تشکیل شده و در ساده ترین حالت خود نیز وابسته به دو عامل زیروبمی و کشش صداست.

آکورد: تعدادی (معمولا ۳ یا بیشتر) نت یا صدا که به صورت هم زمان شنیده می شوند.

گام: تعدادی نت که با نظمی مشخص به صورت متوالی پشت سر هم قرار گیرند.

هارمونی: علم بررسی و پیوند آکوردها (خط عمودی موسیقی) که از مبانی آهنگسازی به شمار می رود.

کنترپوآن: علم پیوند ملودی های مجزا با یکدیگر که از مبانی آهنگسازی به شمار می رود.

تعدادی از منابع مورد استفاده قرار گرفته در این تاپیک به شرح زیر هستند:

- کتاب تئوری بنیادی موسیقی، پرویز منصوری

- کتاب تئوری موسیقی، مصطفی کمال پورتراب

- کتاب سلفژ و تئوری موسیقی، علیرضا فریفته

- کتاب فرهنگ تفسیری موسیقی، بهروز وجدانی

- کتاب سازشناسی، پرویز منصوری

- دایرة المعارف آزاد اینترنتی Wikipedia

- دایرة المعارف Britannica

و...........
ممنون از توجهتون:)
 
آخرین ویرایش:
  • پیشنهادات
  • Mch:)

    کاربر اخراجی
    عضویت
    2016/09/01
    ارسالی ها
    461
    امتیاز واکنش
    2,147
    امتیاز
    441
    سن
    23
    سلام دوستداران موسیقیو هنر:
    اینم دومین پست:
    اگه مشکلی بود یا نامفهوم بود بگین تا تو پستای بعد اصلاح کنم لطفا تو پی وی فقط
    به دلیل مشغله و همچنین امتحانات پسته بعدی داخل بهمن ماه گذاشته میشه ممنون از توجه اتون:)

    پیش گفتار: نظری به تئوری موسیقی

    تئوری موسیقی (کلاسیک غرب) که هدف این وبلاگ می باشد، در حالت کلی به دو بخش پایه و پیشرفته تقسیم می شود. مباحثی که در این وبلاگ بحث خواهند شد عموما در رده ی تئوری موسیقی پایه جای می گیرند و به صورت زیر در سه بخش تقسیم بندی می شوند:

    تئوری موسیقی پایه:

    بخش اول: کلیات (صوت و ویژگی ها و انواع آن – صوت موسیقیایی و ویژگی های آن - الفبای موسیقی و نام نت ها – حامل و انواع آن - کلیدها و بخش های صدایی – دیرند نت ها و ریتم – وزن و ضرب – عدد میزان های ساده + ترکیبی – تاکید - ...)

    بخش دوم: فواصل موسیقیایی (پرده و نیم پرده – علائم ترکیبی و عرضی – فواصل ترتیبی – فواصل خوشایند و ناخوشایند - ...)، گام های موسیقیایی (تعریف گام – گام های کروماتیک – مد گام های دیاتونیک ماژور – سری دیز ها و بمل های گام های دیاتونیک ماژور – مد گام های دیاتونیک مینور – سری دیزها و بمل های گام های دیاتونیک مینور – گام های مینور تئوریک، هارمونیک و ملودیک - گام های نسبی مینور و ماژور – دایره ی پنجم ها - ...)

    بخش سوم: تاریخچه ی حامل و کارکردهای آن، تکمیل بحث گام ها (مدهای قرون وسطی و باروک)، انتقال و مدولاسیون، تکمیل مباحث ریتمیک و متریک (عدد میزان های لنگ و مخلوط و... – وزن گزینی)، مقدمه ای بر آکورد شناسی* (تعریف آکورد – آکوردهای سه صدایی/تریادها – انواع آکروهای سه صدایی – حالت های آکوردهای سه صدایی – چهاربخشی کردن آکوردهای سه صدایی – آشنایی اجمالی با دیگر انواع آکوردها)، آشنایی با هارمونی

    از جمله بحث های تئوری موسیقی پیشرفته می توان به موارد زیر اشاره کرد که عموما دارای بخش های عملی نیز می باشند:

    هارمونی – کنترپوآن – مبانی آهنگسازی – سازشناسی – ارکستراسیون – فرم های موسیقی – اصول رهبری ارکستر - ...

    دو پایه ی اصلی شروع موسیقی (چه هدف نواختن ساز باشد، چه آهنگسازی، چه رهبری ارکستر و...) سلفژ و تئوری موسیقی هستند که در سراسر دنیا در هنرستان ها و کنسرواتوارهای موسیقی در آغاز تدریس می شوند.

    تئوری موسیقی به بررسی قواعد و قوانین و نشانه های موسیقیایی می پردازد که در طول قرون متمادی به صورت فعلی درآمده اند.

    سلفژ نیز خود به دو بخش زیر تقسیم می شود:

    - پارلاتی/parlati (دیدخوانی/sight-reading): که در آن هنرجو باید با استفاده از ضرب زدن با رعایت ریتم ها، نام صحیح نت ها را بیان کند (دشیفراژ).

    - کانتاتی/cantata (دیدسرایی/sight-singing): که در آن هنرجو باید علاوه بر رعایت ریتم و ضرب زدن و نام نت ها، نت ها را به صورت آهنگین بسراید و در واقع زیر و بمی آن ها را نیز اجرا کند.

    منبع:وبلاگ تئوری موسیقی(کامل بود فقط گذاشتمش اگه نامفهومه بگین تا در پستای بعد توضیح بدمشون)



    ممنون
    از
    توجه اتون
    :)
     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:

    Mch:)

    کاربر اخراجی
    عضویت
    2016/09/01
    ارسالی ها
    461
    امتیاز واکنش
    2,147
    امتیاز
    441
    سن
    23
    سومین پست از آموزش گام به گام موسیقی:)
    گام دوم
    تا کنون از جای نت‌ها روی خطوط حامل صحبت کردیم که نشان‌دهنده‌ی اسم نت‌ها هستند و مربوط به ویژگی زیروبمی.
    حال که توانستیم نخستین ویژگی صوت موسیقایی - یعنی نواک - را روی خط این زبان پیاده کنیم، سراغ دومین ویژگی - یعنی دیرند/کشش - می‌رویم.
    توضیح درباره ی چند اصطلاح
    - سولو: به اجرای تکنوازی یک ساز یا آواز یک خواننده می‌گویند.

    - دوئت: اجرای 2 نفر (ممکن است یک ساز و یک خواننده باشد، یا دو خواننده، یا دو ساز)

    - تریو: اجرای سه نفر (با هر ترکیبی از ساز یا خواننده)

    - کوارتت: اجرای چهار نفر. معروف ترین نوع کوارتت، کوارتت زهی است که از 2 ویولون، 1 ویولا و 1 ویولنسل تشکیل می‌شود.

    نام موارد بالا برای قطعات مربوط نیز به کار می‌روند.

    - ارکستر مجلسی: ارکستری با تعداد نوازنده‌های به نسبت کم تا حداکثر حدود 40 نوازنده

    - ارکستر سمفونیک: ارکستر بزرگ کامل که معمولاً حداقل بیش از 60 نوازنده و گاه تا بیش از 100 نوازنده دارد.
    سازهای ارکستر از منظر صدا
    همانند صدای انسان که از زیر تا بم از سوپرانو تا باس تقسیم‌بندی می‌شود، سازهای ارکستر سمفونیک* نیز به همین صورت هستند. خانواده‌ی ویولون‌ها بهترین مثال واضح برای این مورد هستند:

    - ویولون که کوچک‌ترین ساز این گروه است سوپرانوست.

    - ویولا یا ویولون آلتو همان‌طور که از نامش پیداست سازی آلتو است.

    - ویولن‌سل که به‌صورت نشسته و روی پایه نواخته می‌شود، ساز تنور این گروه است.

    - درنهایت، کنترباس که بم‌ترین ساز این گروه** است، ساز باس است.

    دیگر سازها را نیز می‌توان به همین ترتیب در گروه‌های صدایی قرار داد؛ برای‌مثال ترومپت یک ساز سوپرانواست؛ اما توبا یک ساز باس است.

    * درمورد ارکستر سمفونیک و چند اصطلاح مرتبط دیگر در پست بعدی توضیح داده خواهد شد.

    ** البته درواقع امر کنترباس به‌لحاظ تاریخی از خانواده‌ی ویولن نیست.
    بخش آوایی

    صدای آوازی انسان را به 6 گروه اصلی تقسیم می‌کنند (از زیر به بم):

    "خانم‌ها":

    سوپرانو متسوسوپرانو آلتو

    "آقایان":

    تنور باریتون باس

    چند نکته:

    * طبق سنت صدای سوپرانو را با حامل کلید دو خط اول، صدای متسوسوپرانو را با حامل کلید دو خط دوم، صدای آلتو را با حامل کلید دو خط سوم، صدای تنور را با کلید دو خط چهارم، صدای باریتون را با کلید فا خط سوم و باس را با کلید فا خط چهارم می‌نوشتند. اما امروز عموماً تنها از کلید سل و فای خط چهارم و البته گاه دوی خط سوم استفاده می‌شود.

    * تعیین گروه آوازی هر فرد علاوه بر دامنه‌ی صوتی او به‌لحاظ زیروبمی به رنگ صدا، قدرت و غیره نیز بستگی دارد.

    * هر کدام از این 6 مورد خود به انواعی تقسیم می‌شوند.

    * تقسیم‌بندی بالا و زیرمجموعه‌های آن درواقع مربوط به خواننده‌های سولو (تکخوان) اپرا است؛ در گروه کُر تنها 4 گروه صدای آوازی وجود دارد؛ دو دسته خانم‌ها و دو دسته آقایان و تقسیم‌بندی هم تنها براساس دامنه‌ی صوتی است:

    سوپرانو آلتو تنور باس
    ممنون از توجه اتون:)
     
    آخرین ویرایش:

    Mch:)

    کاربر اخراجی
    عضویت
    2016/09/01
    ارسالی ها
    461
    امتیاز واکنش
    2,147
    امتیاز
    441
    سن
    23
    سلام به دوستان عزیز نگاهی:)
    شرمنده بخاطر تاخیر در ارسال ادامه ی پست ها اما خب برای جبران این تاخیر در پست بعدی براتون سوپرایز دارم پس تا پایان تاپیک همراهم باشین:)

    "کلید:"

    مفهوم کلید در موسیقی: قراردادی است که با نشان دادن جای یک نت خاص در پنج خط حامل، به طور طبیعی جای دیگر نت ها را نیز مشخص می کند.

    در تئوری موسیقی کلاسیک غرب سه نوع کلید وجود دارد:

    1- کلید سل: محل نت سل بعد از دو میانی* را مشخص می کند که همواره روی خط دوم حامل قرار می گیرد.
    15px-GClef.svg.png


    2- کلید دو: محل نت دو میانی* را مشخص می کند که در گذشته روی خط های اول، دوم، سوم و چهارم حامل قرار می گرفته، اما در حال حاضر تنها روی خط سوم (و به ندرت خط چهارم) قرار می گیرد.
    18px-CClef.svg.png


    3- کلید فا: در گذشته روی خطوط سوم و چهارم قرار می گرفته و مکان نت فا قبل از دو میانی* را مشخص می کرده، اما امروزه تنها روی خط چهارم قرار می گیرد.
    18px-FClef.svg.png


    در تقسیم بندی امروزی صداهای موسیقی، ۴ گروه در نظر گرفته می شوند که به ترتیب از زیر به بم شامل:«سوپرانو (کلید سل)، تنور (کلید دو خط سوم)، آلتو (کلید دو خط چهارم) و باس (کلید فا خط چهارم)» می شوند، که باز از میان این ها کلید "سل و فا" به ترتیب پراستفاده ترین ها هستند.

    در زیر می توانید نمونه ای از کاربرد کلیدها را (در اینجا کلید سل) ببینید:

    596px-Music_clef_demonstration.svg.png


    "دو میانی:"
    دو میانی (Middle C) که عموماً نقطه‌ی مبدأ پیدا کردن نت‌ها قرار می‌گیرد آن نت دویی است که فرکانس آن حدود 261.6 هرتز است و تقریباً در وسط کلیدهای پیانو قرار دارد:

    320px-MiddleC-Keyboard.svg.png


    در قرارداد نام‌گذاری این نت و نت‌های درون اکتاو بعد از آن به‌صورت C4, D4, E4,.... نام‌گذاری می‌شوند و کتاوهای قبل و بعد از آن نیز بر همین اساس؛ برای مثال نت سل یلافاصله قبل از دو میانی G3 است.

    "حامل:"
    تعریف حامل: پنج خط موازی و هم فاصله با هم به صورت افقی را گویند که نت های موسیقی روی خط ها، بین خطوط، و یکی بالا و یکی پایین پنج خط حامل قرار می گیرند:

    240px-Staff240.svg.png


    خطوط حامل از پایین به بالا از 1 تا 5 شماره گذاری می شوند. هرچه نت ها به سمت بالا می روند زیرتر و هرچه به سمت پایین می آیند بم تر می شوند. پس چنانچه به صورت قراردادی جای یکی از نت ها را مشخص کنیم (برای مثال خط دوم را سل بنامیم) جای دیگر نت ها خود به خود مشخص خواهد شد.

    خطوط کمکی: از آن جایی که این 5 خط تنها توانایی نشان دادن 11 نت را دارند، برای گسترش دادن محدوده ی صدایی حامل، از خطوطی کوچک و موازی خطوط حامل در بالا و پایین آن استفاده می کنیم که با استفاده از 4 تا 5 خط کمکی از بالا و از پایین مجموع تعداد نت های ما 31 عدد خواهد شد، اما این محدوده هم چنان برای سازهایی چون پیانو کوچک است...

    ممنون از توجه تون:)
     
    آخرین ویرایش:

    Mch:)

    کاربر اخراجی
    عضویت
    2016/09/01
    ارسالی ها
    461
    امتیاز واکنش
    2,147
    امتیاز
    441
    سن
    23
    و اینم سوپرایز این دفعه:)
    photo_2017-02-16_20-35-19.jpg photo_2017-02-16_20-35-22.jpg

    دوتا از نت های آهنگ های "سیروان خسروی"
    در ادامه وقتی الفبا رو گذاشتم تا حدی میتونین بزنین البته این نت برای حرفیه ای هاست اما خب امیدوارم بعدها اینقدر حرفه ای بشین که خودتون به راحتی بتونین نت های آهنگ ها رو در بیارین و بزنین:)
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا