اندروید آموزش پایتون

Reza.Mohammadi

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2020/10/27
ارسالی ها
10
امتیاز واکنش
43
امتیاز
72
توی این مجموعه از تاپیک ها قرار هست که پایتون رو یاد بگیریم، با ما همراه باشید
آموزش ها رو از سایت ilikephp.ir کپی کردم
قرار بود که به صورت خودکار مطالب رو از سایتش کراول کنم و بفرستم اینجا
ولی نتونستم و زنفورو ارور داد،
چهار قسمتش رو کپی پیست کردم، این قسمت ها رو بخونین و اگه علاقه مند بودین این لینک قسمت پنجم هست

مقدمه ای بر زبان برنامه نویسی پایتون​

اگر تا حدودی با کامپیوتر آشنا باشید ممکن است این نکته را بدانید که زبان های برنامه نویسی مختلفی برای ساختن یک برنامه وجود دارد. زبان هایی که در قدرت، سرعت، روش برنامه نویسی و مباحث تخصصی دیگر فرقهای زیادی با هم دارند.

در اولین قسمت و در مقدمه آموزش پایتون بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

این آموزش مناسب برای چه کسانی است :​

  • کسانی که تا به حال برنامه نویسی نکرده اند و هیچ آشنایی با نحوه ساخت یک برنامه ندارند.
  • کسانی که تا حدودی با مباحث برنامه نویسی آشنا هستند، چه زبان برنامه نویسی پایتون و چه زبان های دیگر.
  • کسانی که برنامه نویس حرفه ای هستند و علاقه مند به نوشتن برنامه هایی با حجم کمتر، قابل فهم تر و قابل اجرا روی تمام سیستم ها بدون تغییر برنامه هستند!
  • همچنین اگر برنامه نویس حرفه ای پایتون هم هستین باز هم قرار بر این است آموزش هایی داده شود که با اطمینان میشه گفت تو هیچ مرجع فارسی چنین آموزش هایی از پایتون نمیشود پیدا کرد. (بالاخره خودمم زمان یادگیری مراجع فارسی رو زیرو رو کردم دیگه!)
  • برنامه نویسان زبان C یا C++ که علاقه دارند برنامه هایی بنویسند که قسمت هایی از آن برنامه را (به علت کمبود وقت و ...) با زبان پایتون بنویسند و قسمت های دیگه را نیز به همان زبان C یا C++ بنویسند ! همچنین این موضوع برای برنامه نویسان جاوا هم صدق میکند. چون میتوانند در پایتون حتی از کتابخانه های (برنامه نویسان 0 کیلومتر در فصل های بعد با مفهوم کتابخانه آشنا میشئید) جاوا هم استفاده کنند.
  • کسانی که از برنامه نویسی قصد ورود به مباحث هک، امنیت و شبکه را دارند.
  • کسانی که از برنامه نویسی قصد ورود به دنیای طراحی وبسایت و یا ساخت وبسایت های حرفه ای را دارند.
  • کسانی که می خواهند برنامه های اندروید (نسبتا قوی) بسازند.
  • کسانی که قصد دارند از پایتون برای پردازش داده های حجیم و سنگین استفاده کنند.
  • کسانی که میخوان برنامه های سیستمی یا گرافیکی قوی بنویسند.
خلاصه گفتم این مطلب را همین اول کار گوشزد کنم که خیال همه راحت شود. چون زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان برنامه نویسی "همه منظورست" .

نکته: در این سری از آموزش ها فقط و فقط قرار است زبان برنامه نویسی پایتون را یاد بگیریم، نه مباحث تخصصی برنامه نویسی. ولی بعد از یادگیری اصل زبان برنامه نویسی وارد شدن به بقیه مباحث کار آسانی می باشد.

در این قسمت قرار نیست اصلا وارد مباحث برنامه نویسی شویم. بلکه فقط قصد دارم زبان برنامه نویسی پایتون را طوری که خودم شناختم و بدون اغراق معرفی کنم. برای معرفی (به مشتاقان برنامه نویسی) یک سری پیش مقدمه لازم است که به تعریف آن ها می پردازیم.

برنامه چیست؟​

مجموعه ای از دستورات که برای یک ماشن (مخصوصا رایانه) قابل درک و اجر است. برنامه نویسی روش های مختلفی دارد. که برای طولانی نشدن بحث به انواع این روش ها نمیپردازیم. ولی قطعا شما برنامه نویسید یا قصد دارید تا برنامه نویس شوید. پس توصیه میکنم راجع به روش های مختلف برنامه نویسی نیز تحقیق کنید. زبان پایتون (که از این به بعد فقط به آن پایتون گفته می شود) جزو زبان های برنامه نویسی "شئ گرا"ست.

لازم نیست فعلا دنبال مفهوم "شئ گرایی" باشید چون درک این مطلب برای افراد ناآشنا به برنامه نویسی مشکل است، البته میتوانید به نحوه دلخواه هم در پایتون برنامه نویسی کنید اما اگر به شئ گرایی مسلط شوید، حتی اگر 10 زبان برنامه نویسی را نیز بلد باشید همیشه موقع نوشتن برنامه به این فکر میفتید که "ای کاش با پایتون این برنامه را بنویسم." !

این رو هم اضافه کنم که حدودا با 200 نفر برنامه نویس پایتون برخورد داشتم و حدودا 100 برنامه پایتون ازشون دیدم که هیچ کدام به روش شئ گرایی نبوده که این دلیل ضعف آموزش مراجع فارسی در مبحث شئ گرایی در پایتون است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • پیشنهادات
  • Reza.Mohammadi

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2020/10/27
    ارسالی ها
    10
    امتیاز واکنش
    43
    امتیاز
    72

    انواع زبان های برنامه نویسی:​

    در ادامه به توضیح انواع زبان های برنامه نویسی از نظر ارتباط با ماشین یا کامپیوتر می پردازیم.

    زبان های کامپایلری(compile) :​

    به زبان ساده میگم، تو این دسته از زبان ها شما بعد از نوشتن برنامه باید اون برنامه رو به کامپایلر مخصوص همون زبان بدید (کامپایلر ها خودشون برنامه کامپیوتر هستند) تا برنامه شما رو به زبان قابل درک برای کامپیوتر تبدیل کنه. این عمل فقط یک بار انجام میشه و بعد از اون کامپایلر یه فایل اجرایی از برنامتون رو بهتون میده.

    زبان های تفسیری(interpreter):​

    در این زبان ها چیزی به نام کامپایلر وجود ندارد و شما بلافاصله بعد از نوشتن برنامه (بدون صرف وقت برای کامپایل) برنامه را توسط "مفسر" (مفسر ها خود برنامه کامپیوتر هستند) اجرا میکنید.

    پایتون یک زبان تفسیری است! مفسر پایتون بر روی سیستم های وینوز، لینوکس، فری بی اس دی، سولاریز، اندروید ، ... قابل نصب است و به عبارتی میشه گفت برنامه نوشته شده پایتون را بدون تغییر میتوانین روی همه اجرا کنید.

    اینکه پایتون چه سالی و توسط چه کسی و چطور ساخته شد مطلبی است که معمولا چند صفحه ای را از همه کتاب های برنامه نویسی پایتون به خود اختصاص داده است. با فهمیدن آن کاملا موافقم و با بیانش اینجا، آن هم وقتی میشه در حدود چند ثانیه همش رو تو اینترنت پیدا کرد، مخالفم ! در این آموزش هدف چیز دیگریست!

    مشتاقان برنامه نویسی یک نصیحت را از من (یه برنامه نویس ساده) به یاد داشته باشید. قبل از این که اصلا بفهمید اسم زبان های برنامه نویسی مختلف چیست؟ تحقیق کنید که اصلا شاخه های برنامه نویسی چیست؟
    مسلما ساختن یک بازی کامپیوتری برای یک برنامه نویسی که تمام وقت خودش را در برنامه نویسی صرف کار با معادلات ریاضی و رسم نمودار ... کرده است، کار آسانی نیست. شاخه های برنامه نویسی متنوعی وجود دارد.

    • ساخت بازی و ... .
    • هک و امنیت و شبکه و ... .
    • طراحی و ساخت وبسایت و ... .
    • و شاخه های دیگر.
    بهترین راه (راهی که اگر انجام بدید پشیمان نمیشید) این است که اول این شاخه ها را بشناسید و در رابـ ـطه با علاقه خود به شاخه مورد نظر و بازار کارش و ... حسابی فکر و تحقیق کنید. بعد از اطمینان از انتخاب، به فکر پیدا کردن زبان برنامه نویسی باشید، زبانی که در بین بقیه زبان ها در راستای نوشتن برنامه های متناسب با شاخه ای که انتخاب کرده اید، قوی تر ظاهر شده باشد. و یک نصیحت هم از من به برنامه نویسان معمولی:
    از نظر من در مواجه شدن با یه مشکل برنامه نویسی، فقط 50% دانش برنامه نویسی شما به دردتان میخورد. 50% دیگر هوش و زیرکی شما در نحوه استفاده از دانش برنامه نویسی می باشد!
    در قسمت بعد هم قرار است پایتون را روی سیستم نصب کنیم.
     

    Reza.Mohammadi

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2020/10/27
    ارسالی ها
    10
    امتیاز واکنش
    43
    امتیاز
    72

    نصب پایتون روی سیستم عامل های مختلف​

    بعد از گذشت چندین سال از بوجود آمدن زبان پایتون، سازندگان این زبان تصمیم به ایجاد یک سری تغییرات کلی در دستورات و ... این زبان گرفتند. پایتون جدیدی که بعد از آن تغییرات عرضه شد، به پایتون 3 معروف شد و پایتون قدیمی پایتون 2 نامیده شد.دلیل این که پایتون 2 از بین نرفت وجود کتابخانه های غنی و قدرتمند پایتون بود که همگی با پایتون 2 نوشته شده بودند. که البته بعدا اکثر کتابخانه ها را با پایتون 3 بازنویسی کردند. در این سری از آموزش های پایتون قصد دارم پایتون 3 را خدمت شما آموزش دهم. چون سرعت بهتری نسبت به پایتون 2 دارد و همچنین کارایی آن نیز بیشتر است!

    دانلود و نصب پایتون​

    مفسر پایتون (مخصوص سیستم عاملتون) رو میتونید از وبسایت رسمی پایتون دانلود کنید.

    نکته: شما یا یک برنامه نویس هستید و یا قصد دارید یک برنامه نویس بشوید، قبل از هر چیز سعی کنید با موتور جستجوی گوگل دوست شوید ! مطمئن باشید جواب 99% سوالهایتان را به راحتی خواهید یافت. من به طور میانگین روزانه 10 بار در موتور جستجوی گوگل جستجو میکنم و توجه داشته باشید برای دنبال کردن ادامه ی این آموزش ها و شروع به قسمت 3، نصب مفسر پایتون مخصوص سیستم عامل (ورژن 3.5 یا بالاتر) ضروریست.

    نصب پایتون روی سیستم عامل های مختلف​



    تقریبا مفسر پایتون روی سیستم عامل های مختلفی مانند ویندوز (windows)، مک (MAC) و لینوکس (Linux) قابل نصب است که در ادامه به توضیح و نحوه نصب پایتون روی این سیستم عامل ها توضیحات مختصری را می دهیم.

    نصب پایتون روی ویندوز و مک​

    نصب پایتون در ویندوز و مک که مثل نصب برنامه های دیگر روی ویندوز و مک میباشد. از آنجایی که مطمئنم شما تجربه کار با کامپیوتر را به خوبی دارید، به جزئیات نصب در ویندوز و مک نمی پردازم. و همچنین در صورت بروز هر گونه خطا، میتوانید خطای بوجود آمده را در گوگل جستجو کنید. چون ممکن است تعداد خطاهایی که بوجود بیاد زیاد باشد، پس از توضیح و تفسیر یک به یک این خطاها در اینجا معذورم.

    نصب پایتون روی لینوکس​

    پایتون نسخه 2.7 یا 3.4 در بعضی از توزیع های لینوکس موجود است. اما باز هم تاکید میکنم که ورژن 3.5 و یا بالاتر را نصب کنید.
    اگر توزیع شما از دستور apt-get پشتیبانی میکند:

    sudo add-apt-repository ppa:fkrull/deadsnakes sudo apt-get update sudo apt-get install python3.5
    اگر توزیع شما از دستور yum پشتیبانی میکنه:

    yum install python3.5
    بد نیست که بدانید همین دستور yum با پایتون نوشته شده است!

    همچنین میتوانید کد منبع پایتون 3.5 را(هم در فرمت زیپ شده به .xz و هم در فرمت زیپ شده به .gzip ) دانلود و نصب کنید.
     

    Reza.Mohammadi

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2020/10/27
    ارسالی ها
    10
    امتیاز واکنش
    43
    امتیاز
    72

    نصب پایتون روی فری بی اس دی FreeBSD​

    نصب با pkg

    pkg install python3.5
    همچنین اگر پورت ها را نصب کردید میتوانید به راحتی با دستورات زیر پایتون 3.5 رو نصب کنید:

    cd /usr/ports/lang/python35 make install clean

    نصب پایتون روی اندروید​



    برای نصب پایتون بر روی اندروید کافیست برنامه Qpython3 را دانلود کنید. برای همراهی در این سری از آموزش ها Qpython را پیشنهاد نمیکنم چون از نسخه پایتون 3.4 استفاده میکند.

    در صورت بروز هرگونه مشکل در نصب میتوانید مشکل بوجود آمده در نصب را به راحتی با جستجو در اینترنت حل و فصل کنید.

    از این قسمت به بعد برای یادگیری بهتر زبان پایتون، نصب بودن مفسر آن بر روی سیستم عامل شما الزامیست.

    برای امتحان یک بار مفسر پایتون نصب شده در ویندوز را از محلی که در آن نصب کردیم باز میکنیم.

    مفسر پایتون در ویندوز


    مفسر پایتون در ویندوز

    همچنین عکس زیر مربوط به مفسر پایتون 3.5 اجرا شده بر روی freeBSD است.

    مفسر پایتون در free BSD


    مفسر پایتون در FreeBSD

    پس از امتحان درستی روند نصب، مفسر را ببندید و به نکات زیر به دقت توجه کنید.

    عکس های نشان داده شده مفسر استاندارد پایتون بود. همچنین ویرایشگرهای متن و محیط های برنامه نویسی رنگارنگ و گرافیکی زیادی نیز وجود دارند که هم در لینوکس و هم در ویندوز قابل نصب هستند. از این بین میتوان به pycharm یا spyder اشاره کرد.
     

    Reza.Mohammadi

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2020/10/27
    ارسالی ها
    10
    امتیاز واکنش
    43
    امتیاز
    72

    حالات مفسر پایتون:​

    مفسر پایتون چندین حالت دارد.

    > > >
    به این معناست که مفسر متوقف شده است و منتظر دستورات جدید از سوی شماست.

    . . .
    وقتی دستورات شما بیش از یک خط باشد، هنگامی که به خط بعد میروید مفسر این نقاط را به شما نشان خواهد داد بدین معناست که همچنان منتظر ورود ادامه ی دستورات است.

    دستوراتی که شما مینویسید از جلوی < < < شروع میشود. ممکن است یک خط باشد و یا شامل چندین خط که در این صورت شامل . . . هم هست و پس از اجرای دستورات شما، به یک < < < جدید ختم میشود و منتظر دستورات جدید میماند.

    بنابر این میتوان گفت تمام آنچه بین پایان دستورات شما و < < < بعدی است، همان جواب دستورات شماست.

    توجه: در قید معنای دستورات در عکس پایین نباشید زیرا به زودی همه دستورات را فرا خواهید گرفت.

    دستورات برنامه نویسی در عکس پایین، کد های زیر هستند:

    if 2+2 is 4: print("True")
    جواب برنامه هم کلمه ی True نشان داده شده قبل از < < < آخر است.
     

    Reza.Mohammadi

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2020/10/27
    ارسالی ها
    10
    امتیاز واکنش
    43
    امتیاز
    72
    نمونه ای از دستورات پایتون


    ویرایش گر متنIDE یا محیط برنامه نویسی پایتون​

    IDE یا Integrad Development Enviroment به معنای محیط توسعه ی مجتمع است که محیط های برنامه نویسی هستند که به برنامه نویس امکان نوشتن برنامه های کامپیوتری را میدهند و از نظر امکانات تفاوت هایی هم با هم دارند. مثلا اکثر IDE ها کلمات کلیدی زبان برنامه نویسی را با رنگ جداگانه از سایر دستورات نشان میدهند کد برنامه قابل فهم تر باشد.

    پایتون در نسخه ی ویندوز و مک و بعضی از توزیع های لینوکس خود دارای IDE نیز هست. همچنین IDE هایی زیادی برای پایتون وجود دارد که در صورت تمایل میتوانید از آنها نیز استفاده کنید. در ویندوز IDE در محلی که پایتون را نصب کردید و در پوشه ی زیر قرار دارد:

    /Lib/idlelib/idle.pyw
    به پسوند فایل توجه کنید !
    فایل های دارای پسوند .py همگی برنامه های پایتون هستند و فایل های دارای پسوند .pyw برنامه های پایتون مخصوص ویندوز هستند.

    توجه: اکثر عکسهایی که از این به بعد در آموزش ها خواهید دید مربوط به IDE استاندارد پایتون در ویندوز است.

    حالا همون برنامه ی ساده بالا رh در IDE استاندارد پایتون اجرا میکنم.

    اجرای برنامه در پایتون


    همونطور که میبینید دستورات مختلف به منظور درک بهتر برنامه با رنگهای مختلف نشان داده میشوند و بد نیست بدونید که این IDE به زبان پایتون نوشته شده است !

    برای تمرین هم که شده چندین محاسبه ریاضی با مفسر انجام دهید.
    در فصل های بعد خواهیم دید که قدرت این مفسر بسیار بیش از اینهاست.
     

    Reza.Mohammadi

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2020/10/27
    ارسالی ها
    10
    امتیاز واکنش
    43
    امتیاز
    72
    هر زبان برنامه نویسی ساختارهای داده ای مختلفی دارد که هر کدام خواص و رفتار خاص مخصوص به خود را دارند.
    پایتون قدرتمند هم ساختار داده ای قوی و غنی نسبت به دیگر زبان ها دارد. ساختار های داده ای که قرار است در این سری از آموزش ها یاد بگیریم را به ترتیب از آسان به سخت دسته بندی کردم.

    انواع ساختار داده ای در پایتون​

    1. اعداد صحیح
    2. اعداد اعشاری
    3. رشته ها
    4. لیست ها
    5. چند تایی ها
    6. ست ها (set)
    7. دیکشنری ها

    هر یک از ساختار داده ای بالا استفاده های خاص خود را دارند که در این قسمت از آموزش پایتون قصد داریم تا با ساختارهای داده ای اعداد صحیح و اعشاری آشنا شویم. همچنین در بین یادگیری این ساختار داده ای، دستورات و کلمات کلیدی پایتون و ... را نیز یاد میگیریم. فقط به کمی دقت و تمرین نیاز دارید تا بتوانید هر برنامه ای که دوست دارید را با پایتون بنویسید ! پایتون یک زبان برنامه نویسی مخصوص داده های بزرگ است! به این معنی که در مقدار اعداد محدودیت ندارید.

    عملگر و عملوند:​

    به علامت ها و کلمات از پیش تعیین شده در زبان های برنامه نویسی که وظیفه ی انجام یک عملیات بر روی دو ساختار داده ای را دارند عملگر گفته میشد. و همچنین به دو ساختار داده ای که معمولا در سمت چپ و راست عملگر آورده میشود نیز عملوند گفته میشود.
    برای مثال در محاسبه ی زیر علامت + عملگر و اعداد 2 و 9 عملوند هستند.


    9 + 2

    عملگر های مخصوص اعداد صحیح و اعداد اعشاری به شرح زیر است:​

    + جمع دو عدد
    - تفریق دو عدد
    * ضرب دو عدد
    / تقسیم عدد سمت چپ عملگر بر عدد سمت راست عملگر(جواب یک عدد اعشاری است.)
    // تقسیم عدد سمت چپ عملگر بر عدد سمت راست عملگر(جواب یک عدد صحیح است.)
    ** به توان رساندن عدد سمت چپ عملگر به ازای عدد سمت راست عملگر
    % باقیمانده ی تقسیم عدد سمت چپ عملگر بر عدد سمت راست عملگر

    برای درک بهتر چند تا مثال روی مفسر پایتون میزنم.

    نوع داده پایتون


    همانطور که میبینید جواب عملیات 2 // 5 برابر با 2 هست. چون عملگر // یک عدد صحیح را بر میگرداند پس مقدار اعشار رو از بین میبرد. هر قسمت از محاسبات بالا رو نفهمیدید به سراغ توضیحات عملگر ها که قبل از عکس گفته شد بروید.

    قوانین اولویت در محسابات:​

    قوانین اولویت پایتون در محاسبات دقیقا مثل قوانین اولویت ریاضی می باشد. یعنی اولویت اول پرانتزها هستند. بعد توان و بعد ضرب و تقسیم و در آخر هم جمع و تفریق.

    بنابر این مقدار عبارت 2 ** 3 * 4 - 8 / 2 + 4 برابر است با 32.0

    اولویت با پرانتز است که خوب در محاسبه بالا پرانتز نداریم. اولویت بعدی با توان است و پس از محاسبه ی توان، محاسبه ی ما به شکل زیر در میاد:

    8 * 4 - 8 / 2 + 4
    سپس نوبت ضرب است که پس از محاسبه ی آن داریم:

    32 - 8 / 2 + 4
    حالا تقسیم را محاسبه میکنیم و محاسبه به شکل زیر در میاد:

    32 - 4.0 + 4
    که جواب ما 32.0 خواهد بود.

    سوال: چرا جواب محاسبه ما عدد اعشاری 32.0 شد؟

    زیرا از عملگر / برای تقسیم 8 بر 2 استفاده کردیم که جواب این عملگر یک عدد اعشاریست و پایتون در جواب محاسبه ی اعداد اعشاری با اعداد صحیح، از اعداد اعشاری استفاده میکند !
     

    Reza.Mohammadi

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2020/10/27
    ارسالی ها
    10
    امتیاز واکنش
    43
    امتیاز
    72

    متغیرها در پایتون:​

    نوشتن اعداد ساده در یک برنامه (آنهم به صورت مکرر) کار سختی نیست.
    حالا به این فکر کنید شاید نیاز دارید برنامه ای بنویسید که از عدد 123456789987654321 بارها و بار ها باید در برنامه استفاده شود. خوب استفاده از این عدد بارها و بارها در برنامه کار محسابه را مشکل می کند. بهترین راه این است که این عدد را به یک نام کوتاه به مفسر پایتون معرفی کنیم و هر جا از آن نام استفاده کردیم، مفسر خود جای نام، آن عدد را به کار برد که به این عمل نسبت دهی یا متغیر می گویند.

    عملگر = در پایتون مقدار سمت راست خود را در یک متغیر که یک نام در سمت چپش ، ذخیره میکند.

    برای مثال:

    number = 123456789987654321
    در خط بالا با استفاده از عملگر = عدد را در متغیری به نام number ذخیره کردیم. توجه کنید که اسم متغیر حتما باید سمت چپ عملگر باشد.

    قوانین نام متغیر ها:​

    • نام متغیر شما نباید با یک عدد شروع شود و اگر میخواهید از عدد استفاده کنید باید عدد از حرف دوم به بعد آورده شود.
    • نام متغیر شما میتونه دارای کاراکتر "_ " هم باشد.
    • همچنین در پایتون نسخه 3، شما میتوانید از حروف و کلمات فارسی هم برای نام متغیر ها استفاده کنید. ولی قصد من آموزش برنامه نویسی استاندارد در پایتون است که در برنامه نویسی استاندارد شما فقط اجازه ی استفاده از تمامی حروف بزرگ و کوچک لاتین و علامت _ و اعداد را دارید.
    چند مثال از نام متغیر های درست:

    _
    a Test vARAIBLE a_long_name var1 python3456789
    چند مثال از نام متغیر های نادرست:

    1var %test varaible$ while
    سوال: چرا نام while برای متغیر جزو نام های نادرست است؟

    جواب : چون while جزو کلمات کلیدی و دستورات پایتونه که برای ایجاد حلقه ها ازش استفاده میشه.

    کلمات کلیدی پایتون به شرح زیر هستند:
    if elif else while for try except finally yield return import from is not as None True False lambda def class async await

    به بزرگی و کوچکی حروف دقت کنید زیرا پایتون نیز به بزرگی و کوچکی حروف حساس است ! تمامی کلمات کلیدی بالا را در این سری از آموزش ها فرا خواهید گرفت. بریم سراغ مفسر و چند مثال از نسبت دهی و ساخت متغیر بزنیم.

    نمونه متغیر نویسی در پایتون


    کم کم داریم وارد مرحله ای از برنامه نویسی میشویم که ممکن است خطاهایی در محاسبات و برنامه ها پیش آید، پس قبل از شروع آموزش رشته ها، در فصل بعد به توضیح و تفسیر خطاها در پایتون میپردازیم و 3 کلمه کلیدی if, elif, else رو یاد میگیریم.
     

    Reza.Mohammadi

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2020/10/27
    ارسالی ها
    10
    امتیاز واکنش
    43
    امتیاز
    72

    انواع خطاها در زبان های برنامه نویسی​

    قبل از این که به بررسی خطاها در پایتون بپردازیم لازم است تا با کلیه خطاها در زبان های برنامه نویسی آشنا شوید.هنگام توسعه یک نرم افزار یا به عبارت کلی هنگام نوشتن یک برنامه به هر زبان برنامه نویسی خطاهایی پیش می آید که ممکن است به هر نحوی روند برنامه نویسی را تغییر دهد. گاهی این خطاها توسط سیستم اعلام می شود و گاهی حتی برنامه نویس هم متجه بروز خطا نمی شود و خروجی برنامه به دور از انتظار او می باشد. مهمترین خطاها و اشکالات در برنامه نویسی معمولا به شرح زیر است.

    خطاهای نحوی:​

    در این دسته از خطاها برنامه نویس معمولا غلط املایی دارد، البته در بعضی از زبان ها مانند پایتون اگر تو رفتگی ها را رعایت نکنید باز هم غلط املایی محسوب میشود که در قسمت های آینده در مورد این تورفتگی ها بیشتر صحبت می کنیم.

    خطاهای زمان اجرا:​

    در این دسته از خطاها برنامه زمانی که در حال اجراست به خطا برخورد میکند. مثلا شما برنامه ای نوشتید که یک فایل مشخص را باز میکند و محتویاتش را نمایش می دهد. خب اگر فایل مشخص وجود نداشته باشد شما زمان اجرای برنامه به مشکل بر می خورید.

    خطاهای معنایی یا منطقی:​

    تقریبا می توان گفت که بدترین نوع خطا خطاهای معنایی یا خطاهای منطقی هستند زیرا برنامه نویس هیچ خطای نحوی مرتکب نشده است و سیستم نیز خطایی در زمان اجرا نمایش نمی دهد. ولی خروجی برنامه دور انتظار شما است.

    انواع خطاها در پایتون​

    به مثال های زیر که در مفسر میزنم توجه کنید:

    انواع خطاها در پایتون



    دو متغیر به نام های varaible و varaible2 با مقادیر 12 و 20 ساختیم/
    وقتی هر کدام را از مفسر در خواست می کنیم مقدارشان را نمایش می دهد ولی وقتی مقدار varaible3 و varaible4 را در خواست می کنیم با خطا مواجه می شویم. زیرا متغیرهای یاد شده را نساخته ایم. این مثالی از نوع خطاهای زمان اجرا است.

    همچنین وقتی متغیر ^%$ رو خواستیم برنامه بروز خطا را نمایش می دهد ولی این نوع خطا ار نوع خطاهای نحوی می باشد.
    تفسیر کامل خطاها و حتی ساختن خطاهای مورد نیاز خود را در قسمت های بعد یاد میگیرید. (بعضی جاها مفیده که برنامه به کاربر خطا بده !).فعلا همین اندازه لازم است که بدانید هر خطا، نام مخصوص یه خود را دارد. که بعدا به بررسی این نام ها هم میپردازیم.
    بسیار خب حالا که با انواع خطاها در پایتون آشنا شدید به ادامه تعریف انواع داده ای در پایتون می پردازیم.

    رشته ها:​

    در پایتون هر عبارتی که بین ' (تک کوتیشن cotation) یا " (جفت کوتیشن) قرار بگیرد جزو ساختار داده ای رشته به حساب می آید.

    رشته ها هم مانند اعداد قوانین خاص خود را دارند.مثلا اگر ابتدای رشته را با تک کوتیشن شروع کرده باشید، آخر رشته را هم باید حتما با تک کوتیشن ببندید و اگر با جفت کوتیشن شروع کردید با جفت کوتیشن ببندید.
     

    Reza.Mohammadi

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2020/10/27
    ارسالی ها
    10
    امتیاز واکنش
    43
    امتیاز
    72

    در اینجا چند رشته را مثال میزنیم:​

    "puriya" 'persiandevelopers' "سلام" ''%^&*()$#@!~'' """یک رشته ی چند خطی"""
    هر علامتی می تواند داخل رشته استفاده شود که البته بعضی علامت ها قوانین خود را دارند.
    برای این که یک رشته چند خطی ایجاد کنید میتوانید از 3 تک کوتیشن و یا 3 جفت کوتیشن استفاده کنید که در آخر هم باید با 3 تک کوتیشن و یا 3 جفت کوتیشن آن را ببندید.
    راه بعدی برای ایجاد رشته های چند خطی استفاده از علامت خط جدید است:

    "first line n second line" n
    این دو حرف اگر بدون فاصله داخل رشته به کار بـرده شوند زمان به نمایش در آمدن رشته، قسمت های قبل و بعد از این حروف را با خط جدید از هم جدا میکند. حالا اگر خواستیم داخل رشته از علامت کوتیشن و یا جفت کوتیشن استفاده کنیم باید چیکار کنیم؟
    خب باید به جای تک کوتیشن از ' و به جای جفت کوتیشن از " استفاده می کنیم.

    با چند مثال روی مفسر مطلب را بیشتر روشن می کنیم:
    انواع رشته ها در پایتون




    اول از همه نشان دادیم که رشته ها را هم میتوان مانند اعداد به جای مقدار به متغیرها نسبت داد.همچنین دیدیم که از هر حرفی میتوان بین رشته ها استفاده کرد.

    حالا برای برنامه نویسان کنجکاو یک سوال پیش می آید. اگر بخواهیم آدرس C:newdesktop را داخل رشته نمایش دهیم باید چه کنیم ؟
    بعلت وجود n داخل این آدرس، وقتی داخل رشته میرود در دو خط نشان داده میشود و این حروف هم حذف میشوند. راه حل، استفاده از حرف r قبل از شروع رشته است که با استفاده از این حرف رشته دقیقا همانطور که هست نشان داده میشود.


    مشکل رشته ها در پایتون


    عملگر های ریاضی رشته ها:​

    رشته ها در پایتون نمیتوانند مانند اعداد تقسیم یا تفریق شوند و یا به توان عددی برسند. اما میتوانند با رشته های دیگر جمع شوند و یا در اعداد ضرب شوند.
    به مثال زیر توجه کنید:


    عملگرهای ریاضی پایتون


    در مثال بالا دیدید که زمان جمع رشته با اعداد و ضرب رشته در رشته، به خطای زمان اجرا برخوردیم. پس دقت کنید که رشته ها فقط خاصیت جمع با رشته ها را دارند و فقط توانایی ضرب در اعداد صحیح را دارند.
    در این قسمت ما فقط با رشته ها آشنا شدیم. در فصل بعد قدرت رشته ها را بیشتر به شما نشان میدهیم. یه تصویر از یک سری محتویات که در فصل بعد یاد میگیریم را برای شما آماده کردم.


    مثال های مختلف از رشته ها در پایتون


    عکس بالا مربوط به برش از رشته هاست
     

    برخی موضوعات مشابه

    تاپیک قبلی
    بالا