قزوین معرفی استان قزوین و مناطق دیدنی آن

ATENA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/02/17
ارسالی ها
23,992
امتیاز واکنش
29,350
امتیاز
1,104
ندج یکى از روستاهاى منطقه الموت, استان قزوین مى باشد که در 17 کیلومترى شهر معلم کلایه، در دل صخره های عظیم و در مختصات طول جغرافیائی 36 درجه و 28 دقیقه و عرض جغرافیائی 50 درجه و 31 دقیقه و در ارتفاع 1600 متر از سطح دریا واقع شده است. بر اساس سرشمای سال 1385 تعداد 61 خانوار و 179 نفر در این روستا ساکن هستند. در اثر فعل و انفعالات آتشفشانى کوه هاى رشته کوه البرز و در اثر فرسایش ناشی از باد و باران بر روی صخره های آسمان سای, منظره‏اى در یکى از خوش آب و هواترین نقاط ایران ایجاد شده که بیشتر به نظر خواب و خیال مى آید. نام این روستا ریشه در موقعیت منحصر به فرد آن دارد که به دلیل محصور بودن در بین صخره های عظیم و رودخانه های خروشان و چشمه های متعدد جوشان “اندج” نامیده شده اسست. “آنا دژ” یا دژ آناهیتا (ایزد بانوی آبها) به مرور زمان به “آندژ” و بعد از تسلط اعراب بر ایران به “اندج” تغییر فرم داده است. دو رودخانه خروشان در این روستا وجود دارد یکی در شرق و چسبیده به روستا به نام “محله رودخانه” و دیگری در غرب روستا به نام “کلا رودخانه” (بر گرفته از مزرعه ای به نام کلا در امتداد حاشیه غربی این رود) که این دو رود در جنوب روستا به هم وصل شده و “اندج رود” را می سازند. اندج به لحاظ قابليت هاي زيست محيطي، وجود غارهاي طبيعي و بافت كوه هاي آن هميشه براي سكونت انسان مناسب بوده است. وجود رودخانه و چشمه هاي فراوان در اين منطقه سبب آبادي روستا، ايجاد مزارع و باغات ميوه شده است و در مسير رودخانه نيز روستاهاي زيادي را به وجود آورده كه حتي بقايايي از اين روستاها يافت شده است كه تاريخ آن به دوره پيش از اسلام باز مي گردد و خانه هاي آن با سنگ هاي كوچك و بزرگ اطراف رودخانه ساخته شده است. در طول دره اندج و در مسير رودخانه، چند غار طبيعي ديده مي شود كه از نظر موقعيت جغرافيايي و شرايط زيست محيطي به نظر مي رسد در گذشته محل سكونت انسان بوده است.
اندج رود در گذر تاریخ
قلعه چال

قلعه چال در جنوب شرقي روستاي اندج، بر روي يک کوه تک افتاده، قرار دارد. بخشهاي جنوبي و غربي اين قلعه را دره هاي ژرف در بر گرفته اند و تنها راه دسترسي به آن از سوي شرق است. در کف دره شرقي آن، بين اين دو کوه و چند کوه ديگر، محوطه وسيعي وجود دارد که سراسر گورستان است. در اين محوطه، سفالينه هاي لعاب دار برجاي مانده از سده هاي پنجم تا هفتم ه.ق کشف شده است.در اين قلعه ، آثار اندکي از يک برج نگهباني با سنگهاي لاشه و ملاط ساروج، ديده مي شود. سطح قلعه به صورت شيبدار از شمال به جنوب کشيده شده و در جنوب آن يک آب انبار به صورت شرقي غربي در دل سنگ ايجاد شده است. وسعت قلعه در حدود 7050 مترمربع است. به نظر ميرسداين قلعه ، جايگاهي براي نگهباني بوده و گورهاي موجود در دره هاي شرقي و شمال شرقي آن ، مربوط به همان افرادي است که آثارشان را ميتوان در سطح قلعه ديد.

دولوكان

در جنوب روستای اندج و در دل صخره سنگی دواطاق تراشيده شده دیده می شود که سالیانه تعداد بیشماری از علاقه مندان فرهنگ و هنر این سرزمین را به سوی خود می کشاند. در زبان محلی “لوکا” به معنی سوراخ بوده و نام این دژ زیبا دولوکان به معنی “دو سوراخ” می باشد. اين اثر ارزشمند به همراه سایر غارهای طبيعي دژ گونه، جزئي از سازه معماري دفاعي دژها را تشكيل داده و منظرگاه و چشم انداز آنان بخشي از ميراث طبيعي با ارزش منطقه به شمار مي آيد. از آنجا که نخستين ورودگاه حسن صباح به الموت دره اندج بوده, شايد كه زيستگاه پنهاني وي دولوکان و یا سایر غارهای طبیعی واقع در اطراف این روستا بوده است که تعداد آنها متجاوز از 15 غار است. مسئول گروه كاوش‌هاي دره اندج رود الموت قزوين, دکتر آتوسا مومنی, در گزارش خود بیان داشته که: در كاوش‌هاي اين دره آثار منحصر بفردي مربوط به دوران پيش از تاريخ و اسلام بدست آمده‌است. وی آثاربدست آمده را مربوط به قرن چهارم و پنجم دانست و افزود: چهار قلعه مورد مطالعه و ‪۱۸ اتاقك نگهباني شبيه ومرتبط با قلعه ‌اصلي اسماعيليه‌ است كه از آثار سلجوقيان است.

گورستان تاریخی


‪۲۰گورستان در کاوش های این دره شناسایی شده که اين گورستان‌ها داري گورهايي باساختار منحصر بفرد هستند كه‌از شمال به جنوب مربوط به دوران‌هاي مختلف تاريخي گسترده شده‌اند. گورها شامل سنگ لحد مشخص وطاقچه‌هايي در درون آن هستند كه ظروف مربوطه به ‌گنج شكسته ‌شده و از بين رفته ‌است، اين ظروف بنا به اعتقاد پيشينيان براي استفاده مرده‌ها در دنياي آخرت بر روي طاقچه‌ها قرارداده شده ‌است. يكي ديگر از گورستان‌هاي كشف شده مربوط به نظاميان دوره سلجوقي است كه با خاكبرداري از رودخانه كنار آن استخوان، سرنيزه، دستبند و سپر نظاميان بدست آمده‌است.

مزرعه کاسیگر

کاسیگر نام مزرعه ای شیبدار در غرب روستا است که كوره‌هاي سفالگري كشف شده در اين تپه حاكي از توليد ظروف سفالي براي كل منطقه در دوران سلجوقيان بوده است.
 
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    زبان, آیین و فرهنگ

    زبان مردم این روستا گویشی است بر گرفته از گویش های “مازنی” و ” گیلکی” که دلیل آن قرن ها مبادلات تجاری با سرزمین های آن سوی البرز می باشد. البته تمام ساکنین به زبان فارسی تسلط کامل داشته و امروزه جوانتر ها, بخصوص مهاجرین به زبان رسمی فارسی تکلم می کنند. تمامی ساکنین روستا مسلمان بوده و شیعه دوازده امامی می باشند.

    پوشاک زنان و دختران روستا تحت تأثير محيط طبيعي، آب و هوا و شيوه كار عبارت است از بلوز شلوار و دامن به همراه روسری که بنابر ذوق و روح زيباپسند خود در رنگهای متفاوتی دیده می شوند. مردان نیز کم و بیش از پوشش رسمی رایج در کشور تبعیت می کنند. زنان و مردان روستا از دیرﺑاز ﺑا هنر و صنایع دستی آشنا ﺑوده اند که از جمله آن می توان ﺑه گلیم ﺑافی, حصیر بافی و .. اشاره کرد که امروزه تحت تاثیر مدرنیته در کمتر خانه ای میتوان از دار گلیم بافی سراغ گرفت.

    کار و پیشه

    اکثر اهالی روستا به کارهایی همچون کشاورزی ، باغداری ، دامداری و پرورش زنبور و ماهی عسل مبادرت می ورزند. عمده ترین فراورده زراعی روستا لوبیا چیتی است که از کیفیت فوق العاده ای برخوردار است. در گذشته کشت برنج نیز مرسوم بود که با توجه به توسعه باغداری و تغییرات جوی امروزه کمتر به آن می پردازند. گندم, جو و … نیز به منظور تغذیه دام و طیور کشت می شود ولی میزان کشت آن نسبت به گذشته که اهالی مجبور به تامین آرد خود بودند به شدت کاهش یافته است. نان روستا توسط خانم ها در تنور های سنتی که در هر خانه ای میتوان یافت پخته می شود که هنگام پخت نان در منازل بوی نان تازه تا چند محله آن طرفتر به مشام میرسید. كشت يونجه در روستا نیز بسيار متداول است و تنها علوفه اي است كه بطور فراوان براي تغذيه دام مصرف مي شود. درامد باغبانی روستا نیز عمدتا محدود به گیلاس و گردو است ولی سیب, گلابی, زردآلو, انگور, گوجه سبز و آلبالو و همچنین کیوی, خرمالو و انجیر هم به چشم می خورد. اهالی روستا با نگهداری گاو و گوسفند نیاز خود به لبنیات را نیز براورده می سازند. اخیرا یک کارخانه تولیدی مواد غذایی و دو مزرعه پرورش ماهی قزل آلا پویایی تازه ای به کسب و کار در روستا داده است.
    سایر امکانات روستا

    آب این روستا که بسیار شیرین و گوارا است از چشمه ای واقع در غرب روستا و در مزرعه کاسیگر تامین میشود . و همچنین می توان ﺑه وجود مدرسه ابتدایی، کتابخانه, پوشش تلفن بی سیم، مسجد امام علی (که اخیرا با همت اهالی و خیرین بازسازی شده)، مقبره امام زاده محمود (با شجره نامه معتبر), نعمت ﺑرق و جاده آسفالت و زمین فوتبال خاکی اشاره کرد. دستیابی به روستا از مسیر اصلی آن که جاده ای است در امتداد اندج رود و با گذر از روستاهای صایین کلایه, ملاکلایه و کندانسر امکان پذیر است. و همچنین یک جاده خاکی منشعب از راه اصلی اهالی روستاهای کوچنان و دک که از دل صخره های بزکش می گذرد دستیابی به اندج را برای همسایگان شمالی ممکن ساخته است.

    image_gallery-1.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای یحیی آباد در شمال شرقی تاکستان در بخش مرکزی واقع شده است . فاصله یحیی آباد تا تاکستان
    حدود 20 کیلومتر و تا استان 30 کیلومتر است . یحیی آباد حدود 1000 خانوار و 5000 نفر جمعیت دارد . و دارای

    بخش های خدمات کشاورزی ، درمانگاه ، بهداری ، پاسگاه ،کتابخانه ، باشگاه ورزشی و حوزه مقاومت و … می باشد .

    و دارای محصولات کشاورزی از قبیل :سیب ، هلو ، انگور ، گندم ، جو ، ذرت و محصولات دیگر می باشد .

    IMG18181943.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    تپه تاریخی روستای ولازجرد

    این تپه در شمال غربی روستا واقع است که قدمت این تپه تا 1000 سال نیز تخمین زده می شود(مربوط به عهد اسلامی و ساسانی)،این تپه با وضعیت جغرافیایی نیمه بیابانی در ارتفاعات و مرتع در دامنه های پایین می باشد.
    ارتفاع بلند ترین نقطه این تپه به بیش از 50 متر می رسد.این در حقیقت یک تپه مرتفع نیست وفقط وسعت آن زیاد است،شکل تقریبی این تپه شبیه یک اژدهای خفته می باشد.از کنار این تپه راه عمومی میگذرد.
    متاسفانه در سال های اخیر این تپه توسط انسان های سود جو حفاری شده است (شایان ذکر است که این حفاری ها برای استحصال اشیاءباستانی میباشد.)طبیعت زیبای این تپه را بر هم زده است.و یکی دیگر از عواملی که باعث تخریب طبیعت این تپه شده است استفاده از آن به عنوان پیست موتور سواری است.
    این ذکر مختصری از تپه باستانی ولازجرد بود.
    ارسال شده توسط آقای جواد برزگری

    GoogleEarth_Image.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    از انجای که هر شهر وهر روستایوده وبه طور کلی هر تمدنی در کنار رودخانه ای تاسیس شده ورودخانه ها در دوران باستان در بنای هر زیستگاه برای ادمی حرف اول را زده اند .وروستای نهب نیزاز این قاعده وقانون دوام حیات خود بیرون نبوده.این روستا در کنار رودخانه خرودبنا شده است.واین رودخانه مهد روستای نهب بود وتا کنون هم تاثیر بسزایی در ادامه حیات این روستا داشته ودارد.روستای نهب از انچه که مشخص است ویا از زبان بزرگان این روستا که انهاهم به نقل از اجدادشان برما بیان کرده اندتاریخ وقدمت ان به دوران کیانیان وسلسه ماده هابرمیگردد.ودلیل این مداعا وجود قبرستان قدیمی در منتها علیه غربی روستا میباشد.در سالهای اخیر بدلیل لایه روبی نهر اب توسط کشاورزان روستا که این نهر اب از کنار همین گورستان باستانی میگذرد ویا بخاطر خاکبردار برای احداث کانال برای اب رسانی بمزارع کشاورزان -بطور اتفاقی تعدادی از این قبر ها بگشوده شدن اجساد ی که در درون این گور هادفن شده اندبصورت جنیینی که درشکم مادر باشد دفن شده بودن که این نوع دفن اموات بااداب وروسوم دفن اموات در شرع مقدس اسلام کاملا در تضاد است.این نوع دفن کردن بدوران کیانیان وسلسه ماده ها برمیگرد بس این موضوع این مطلب را میرسانداین گورستان مطلق است بدوران قبل از اسلام گرچه بخاطر ظهور اسلام در ایران مردم حق پرست وخداپرست به دین اسلام ایمان اوردن ومردم این روستاهم بادلو جان اسلام را بعنوان دین خود برگزیدن ومدتی تاسال 1340مردم مردگان خویش را در همان قبرستان دفن میکردن.واما دلیل دیگر در منتها علیه شمال شرقی این روستا کشاورزانی که برای حفر چاه ویاشخم زدن زمین دران قسمت از روستا مشغول فعالیت بوده انددرهنگام حفر چاه به لوله کشی منظمی برخورد میکنند که جنس این لوله ها که از سفال بوده در ابعاد60 سانتمتر وبه قطر20 الی 15 سانتمتر که بهم متصل بودهان یافتن که این شبکه لوله های سفالی متصل بهم شبیه شبکه ابرسانی امروزی بوده وادلیل دیگر…در همین سه چهار سال گذشته ودر قسمت پایین دست همان زمینها بدلیل خاکبرداری واحداث کانال ابرسانی بمزارع شهرک خرمدشت مجموعه ای از 8 تنورسالم که همگی انها بصورت مظم در یک ردیف قرار داشتن نمودارشد که از خاکستر درون انهامشخص میشد که همه انها مورد اسفاده قرار گرفته اند واین گواه بر این مطلب است که اونجا چیزی جز یک نانوایی چیزی دیگر نبود.واین سوال در ذهن پدیدار میشود که نانوایی در یک روستای کوچک به چه کاری می اومد در حالی که هر خانه در دوران قدیم یک تنور داشته اند واحتیاجی به نانوایی نبود.جزاینکه میتوان گفت اینجا به یقیین یک شهر یا یک تمدن بزرگتر از روستا بوده.واما دلیل سوم وجود یک کتبه سنگی که در گورستان باستانی این روستا میباشد این کتیبه که بدلیل طمع قاچاقچیان اثار فرهنگی مورد بی رحمی قرار گرفته واز بین رفته.اما انچه که از ان کتیبه سنگی بجا مانده یه تخته سنگ لاجوردی تراشیده شده.بر روی هرمی مانند اان حجاری وهکاکی شده.بگفته کسانی که این کتیبه رادیده اند ابعاد ان در 160سانتمتر در 55الی66 سانتیمتر بوده وبرروی ان تصاویری از حیوانات ودیگر تصاویر هکاکی شده بوده.بس نتیجه این است وجودیه قبرستان باستانی وکتیبه سنگی و یافتن نانوای ویافتن شبکه ای از سیستم لوله کشی سفالی این را میرساند اینجا یا یه تمدن بزرگی بوده که هنوز کشف نشده ویا چیزی شبیه قلعه نظامی که در هرصورت بایدمورد کاوش باستان شناسان منطقه قرار بگیرد.گرچه گوشه گوشه این مناطق را سودجویان وغارتگران اثارفرهنگی حفاری کرده اند ولی امید است مسولین محترم امیراث فرهنگی تیمی را برای کنکاش این روستا بفرستند.واما معنی لفظی نهب ……بسیاری از اهالی این روستا را غارتگر میدانند.اگرچه این بنظر من نادرست میباشداما چون این روستا مابین دوجاده استراتزیک دوران قدیم که یکی جاده ابریشم که از جنوب این روستا میگذشت ودیگری جاده قافله بندی که از شمال ان میگذشت واین روستا محل خوبی برای غارت کاروانهای که از این جادها میگذشتن بود.ولی انچه را که من را برشک در معنی نهب به غاتگر بهشک مینداز این ایست درواقع اسم اصلی وباستانی این روستا به اعتماد زیاد نهبان بوده وان هم بمعنی نه نگهبان است ولی بخاطر گذر زمان وبرای تلفظ راحت وزیبا شدن اسم روستان کلمه(ان)از پسوند ان حذف شده و نهب خوانده شده.مث یزد که دوران قدیم یزدان بوده.انچه که مرا بر تاکید براین دارد تعریف بزرگانی هست ازتصاویر روی کتیبه . که در قسمتی از این کتیبه نه دانه مروارید یا دانه ای شبیه به تسبح بود.نهبان نه نگهبان یا نه سردار طلایه داری بوده ان که این تمدن را بنا کرده اند.که باز باید مورد مطالعه دقیق باستان شناسان قرار بگیرد.تا مهر رازهای پنهان این روستا گشوده شود به امید ان روز…………….

    DSC01868.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای لوشکان در استانن قزوین حد فاصل تاکستلن و بوئین زهرا قرار دارد .

    قدمت این روستا به قیل از مهاجرت آریایی ها به سرزمین ایران باز میگردد .

    یعنی زمانی که کاسی ها در این سر زمین می زیستند . کاسی ها دو قوم بودند .

    1- کاسی های مجاور دریای کاسپین که بعدها کسپین و قزوین نام گذاری شد .

    2- کاسی های دشت مرکزی که بعدها کاشی و کاشان نامیده شد .

    نکته قابل توجه این که هیچ سندی مبنی بر این که جنگ یا درگیری در این زمان رخ داده در دست نیست

    و همه مربوط به بعد از مهاجرت آریایی هاست و در تاریخ افرادی آرام و صلح طلب شناخته شده اند.

    از نمونه آثار به جای مانده تاریخی روستا میتوان به تپه باستانی آن اشاره کرد .

    این تپه در جزء میراث فرهنگی به ثبت رسیده است .

    عمده محصول این روستا انگور است که از صد گونه انگور درایران 70نوع آن در این روستا کشت میشود

    دیگر محصولات : پسته(در فرهنگ لفت قزوین یعنی جایی که پسته زیاد یافت میشود یا محل زندگی کاسی ها)

    بادام / گردو / سیب / به / گندم / جو / صیفی جات / تخمه آفتاب گردان / و…

    *****************

    « بيوگرافي روستاي لوشكان ــ از زبان بزرگان »
    نام قديم روستا : لَشگان ـــ به لوشكان از توابع قزوين شهرستان تاكستان

    * در ميان همسايگان چون اسفرورين كه محلي براي ساخت و ساز سپر جنگي بوده و قرقسين داراي سربازها و لشكر عظيمي در خود جاي داده بود و قنبر شاه قبلي و قنبر آباد فعلي محل تخت پادشاه بوده و لوشكان به محل پست تر يا پائين تر و دره بوده لاشه هاي خونين را از آنجا به بيرون انتقال مي دادند لششگان نام داشته و بعدها به لوشكان تغيير نام يافته است .
    قدرت اين روستا به زمان اشكانيان برمي گردد و از اقوام مهاجر آريايي و از جمله شهرهاي تبريز ـ نجف ـ قزوين ـ ضياباد بودند كه در اين روستا سكونت مي گزيدند .
    * زبان يا لهجه اصلي اين بوم تركي مي باشد و مردم هنوز به اين لهجه تكلم مي كنند .
    * فعاليت هاي كشاورزي : واما در زمينه كشاورزي كه چند نوع ميوه بهشتي مانند انار، انجيل ،سيب ،به انگوربسيار يافت مي شود و در زمانهاي بسيار دور امورات به وسيله ي خانه ها اداره مي شد و موتورآب شخصي و قنات هاي آبياري و موتورهاي آب براي كشاورزان بدست اسرائيل ها در زمين هاي كشاورزي ساخته شده است و قطره اي بوده كه كم كم از بين مي رود هم اكنون مردم براي كشاورزي خود از آنها استفاده مي كنند و داراي دو رود خانه فصلي براي كشت كشاورزان وجود دارد .
    * مهمترين محصولات كشاورزي : گندم ، جو ، افتاب گردان ، چغندر قند ، ذرت ، گوجه فرنگي ، ميوه جات ، يونجه ، شبدر ميباشد و ديگر محصولاتش مانند كاشت پسته و زعفران و پرورش زنبور عسل و سبزيجات است .
    * از نظر دام : پرورش گوسفند ، گاو و طيور مي باشد .
    * از نظر بهداشت : نسبت به سالهاي گذشته بهداشت عمومي خيلي بهتر شده است حدود 25 سال پيش دكتري به نام آقاي حدادي هفته اي يك روز در اين روستا به مداواي مردم مي پرداخت تا اين كه خانه بهداشت شروع به فعاليت نمود .
    * فعاليت هاي فرهنگي اجتماعي : متولدين 53 به بعد همه داراي تحصيلات ديپلم مي باشند بالاتر و قبل آن هم مدارس وجود داشته است كه در آن سالها اين خطه معلّم ، پزشك ، نظامي ،روحاني،دادستان و غيره را در دامن خود پرورش به جامعه تحويل داده است و امروزه روستا تاريخ فرهنگي خاصي را به خود زينت بخشيده و زنان بيشترين جايگاه اجتماعي و فرهنگي و شخصيت را به خود اختصاص داده اند و داراي تحصيلات دانشگاهي مي باشند و درسممت هاي مهم دولتي مشغول به كار هستند و سفرهاي درون شهري و برون شهري و خارج از كشور بسيار به چشم مي خورد .
    * فعاليت هاي مذهبي و هنري : از سال 1380 مدارس و حسينيه ها و مساجد و پايگاه و كانون فرهنگي در اين زمينه ها بسيار فعال شدند :
    1. در حوزه شهرستاني و استاني و كشوري مقام كسب شده است .
    2. در اين سرزمين قاري ـ حافظ و شاعر و نقاش و ورزشكار محبوبي پرورش شده است .
    3. عقيدتي و احكام ـ تفسير كوتاه ـ گزيده مفاهيم ـ قصه هاي قرآني جدا در مكانهاي عمومي .
    4. قرآن « ترتيل خواني ، روان خواني ، تجويد ، روخواني » طول هفته در مكانهاي عمومي
    5. ادعيه « دعا كميل ، دعاي ندبه ، دعاي توسل ، زيارت عاشورا » هر هفته در مكانهاي عمومي
    6. هنري « صنايع دستي مانند فرش ابريشم بافي ساليانه 10 مورد و… نقاشي » در اوقات فراقت تابستان
    7. ورزشي « آقايان در برون شهر و خانم ها در سوله ورزشي روستا »
    8. همراه با مسابقات كلاسهاي عقيدتي ، قرآن ، ادعيه خواني ، هنري و ورزشي
    * مراسمات : مذهبي و تاريخي ، هفته دفاع مقدس ، عيد نوروز ، سيزده بدر ، 14 خرداد ، دهه ي فجر ، اعتكاف ، ايام فاطميه ، مولودي ، شهادت ، عيدين .
    * اماكن عمومي و دولتي و تاريخي : تاريخ تأسيس مكتب خانه 1343 ومدارس سال 61 و اولين معلم آقاي علي طاهر خاني بوده است، ابتدايي و راهنمايي و دبيرستان مي باشد ، كوره ملي هاي دستي و صنعتي ، ايستگاه گاز ، نانوايي ، شعبه نفت ، منبع آب ، مساجد ، حسينيه ها ، خانه بهداشت ، دهياري ، مخابرات ، پست بانك ، پايگاه بسيج خواهران و برادران ، حمام هاي عمومي ، آب انبار و تپه ، كانون هاي فرهنگي ، موسسه ي قرآني ، سوله ورزشي ، كتابخانه ، خانه عالم ، خانه قرآن روستايي ، هيئت هاي مذهبي ، بابا پير ، تنورهاي خانگي ، …
    * از نظر جغرافيايي وآمار نفوس و مسكن : روستاي لوشكان از سمت جنوب به شهر شال و از شمال به شهر اسفرورين هر دو داراي 4 تا 5 كيلومتر فاصله از اين روستا مي باشند كه از سال 80 اين خطّه سيماي روستايي بودنش را عوض كرده و داراي امكانات خدادادي و غيره مي باشد بافت روستايي 80% از بين رفته است .
    * تعداد كل وخانوار : 3076 هزار نفر ـــ خانوار : 800 خانوار
    تولد : 66 مورد در سال
    تعداد زنان : 1550
    تعداد مردان : 1560
    تعداد جوانان : 950
    تعداد دانش آموزان : 392
    تعداد دانش جويان : 20 %
    طلاق و ازدواج : 80 مورد ازدواج ، 4 مورد طلاق
    * يادگاران و شهداء اين روستا در دوران دفاع مقدس : 4 شهيد ، 1 جانياز ، 1 شيميايي ، 1 آزاده ، ديگر سرفرازاني كه آثار جنگ در روحيات آنان مشاهده مي شود .
    * آمار مهاجرت : به علت شغل و كار از سالهاي 49 به بعد به شهرهاي تهران ، كرج ، شهريار ، الموت ، تاكستان ، قزوين مهاجرت افزايش يافته است و در مواردي هم فصلي مي باشند مهاجرت به داخل روستا كم مي باشد .
    * گياهان دارويي : گل ختمي ، گل بابونه ، مارچوبه ، گل گاوزبان ، تره خاص سلمان ، كَل كاسني ، خاك شير ،بوي ماداران، بسياركَياهان دارويي كه نامشان را نمي دانيم .
    * آداب و رسوم : مهريه شيربها هزينه عروسي بسيار كمتر+ هزينه مراسم ختم بسيار حجيم ، مردمي بسيار اعتقادي مذهبي فرهنگي مهمان نواز ، ازدواج دختران در سنين پائين 18 سال ، زنان تلاشگر در زمينه كشاورزي ، مردان بسيار ضعيف دركمك رساني به امور خانه داري خانم ها ، زنان بسيار فعال در زمينه هاي فرهنگي ـ هنري ـ اجتماعي ـ بهداشتي و آداب و رسوم گذشته وجود ندارد و همه به سبك امروزي هستند .
    * درآمد و شغل : اكثراً در زمينه كشاورزي ، آزاد ، فرهنگي ، درآمدها نسبت به سالهاي گذشته رو به افزايش داشته است .
    از نظر مشاغل : تعداددانش آموزان 45% و تعداد دانشجو 20% وتعداد كارگران20% و تعداد شاغل 5% و تعداد كشاورز : 5% و شغل هاي متفرقه : 5%
    * از نظر خاك : حاصلخيز و پاك
    از نظر آب : تصفيه شده ، كلر براي تصفيه آب
    از نظر هوا : هواي بسيار تميز و پاك
    * ساختمان مسكوني قديمي : خالي از سكونت و محل زندگي براي سگهاي ولگرد و محل زباله و آلودگي
    وبسيار اندك كساني هستند كه صاحب مسكن نمي باشند .
    * آمار مرگ و مير: بيشتر به علت حوادث و تصادف ، بيماري قلبي عروقي ، سرطان، 14 مورد مرگ و مير
    * اعتياد و روي آوري به مواد مخـ ـدر افزايش يافته است .

    22-3.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستاي كندر از توابع بخش مركزي شهرستان تاكستان استان قزوين است.

    اين روستا از شمال با روستاي سنجانك ازشمال غرب با روستاي جمجرد از غرب با روستاهاي بهرام آباد ومشگين از جنوب با روستاي شيرازك واز شرق با روستاهاي آشتجين ودستجرد هجوار ميباشد

    اين روستا داراي 1450 نفر جمعيت است . و 1500 هكتار مساحت دارد

    در اين روستا محصولاتي از قبيل گندم جو عدس ونخود كشت ميشود ومحصولات باغي آن انگور وبادام است
    %D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF%D8%B1.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    کشمرز، روستایی از توابع بخش خرمدشت شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است.

    جمعیت

    این روستا در دهستان افشاریه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۳ نفر (۸۶خانوار) بوده‌است

    Capture.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای قرقسین از توابع دهستان اک از بخش اسفرورین می باشد که در 5 کیلومتری غرب شهر اسفرورین و 22 کیلومتری شهر تاکستان واقع شده است .

    در وجه تسمیه قرقسین اعلام می دارند حدود صدها سال پیش فردی به نام حسین که دراین منطقه کشاورزی می کرده است کارگران خود را برای استراحت و سکونت به این محل می آورده است به طوری که مشهور شده به محل کارگران حسین و به مرور زمان مخفف شده به کرگسین ،پس همانند اسامی بسیاری از روستاها که بر اثر نفوذ ادبیات عرب معرب شده(گ به ق)تبدیل شده و با گذشت زمان به قرقسین تبدیل شده است زبان این مردم تاتی می باشد روستای قرقسین دارای حمام بهداشتی و خانه بهداشت و همچنین دو واحد مدرسه ابتدایی و راهنمایی می باشد و همچنین جاده آن آسفالته است .

    درآمد مردم قرقسین از طریق کشاورزی و دامداری تامین می شود انواع میوه جات از ابتدای بهار تا انتهای پاییز برگ ربز در روستا وجود دارد.میوه ها و سبزیجاتی مانند:گوجه، زردآلو،انواع سیب،انواع هلو،انواع شلیل،نمونه های متفاوت آلو و باغات انگور که درسطح کشور و گاها به صورت صادرات به فروش می رسد بیشتر باغ های روستا به صورت غرقابی آبیاری می شود که چند سالی است مردم برای آبیاری قطره ای و تحت فشار ،حرکاتی انجام داده اند .

    گندم و جو نیز از محصولاتی است که در روستا وجود دارد و به صورت آبی می باشد که برداشت به وسیله کمابین است و گندم نیز به سیلو تحویل داده می شود .صیفی جات در روستا نیز رونق خوبی دارد از جمله فراوان آن: گوجه فرنگی ،خیار سبز،هندوانه و آفتاب گردان می باشد که بعد از باغ های میوه جزء مهمترین و بیشترین محصولات روستا می باشند.این بود گزیده ای از وضعیت کشاورزی و محصولات تولیدی در روستای قرقسین که مانند نگینی سرسبز در استان می درخشد و این امکان پذیر نیست مگر با تلاش و کوشش فراوان .

    5-3.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای شیزند افشاریه با جمعیتی حدودا چهارصد ۴٠٠ خانوار در جنوب غربی استان قزوین واقع شده است.روستا دردل کوه های “آباد قاپوسو” و”گناب” قرار دارد و از سمت شرق با روستای برزلجین و از سمت غرب با روستای سینک و از سمت شمال با روستای کشمرز، همجوار می باشد.از اماکن دیدنی که در اطراف روستا وجود دارد می‌توان به چشمه‌های آب‌گرم با خاصیت‌های دارویی فراوان و معجزه‌گر و همچنین چشمه آب سرد “چشمه علی” که در دل کوه‌های “آباد قاپوسو” و در نزدیکی روستای “ارتش آباد” واقع شده است، اشاره کرد که این اماکن در فصول مختلف سال پذیرای تعداد کثیری از اهالی استان و میهمانانی از استان‌های همجوار و کل کشور هستند. برای رسیدن به روستای شیزندافشاریه پس از عبور از شهر تاکستان در جاده قزوین- همدان، به سه‌راه تختی می‌رسیم که آنرا به سمت بوئین زهرا ادامه داده و بعد از رودخانه که در کیلومتر 5 جاده بوئین زهرا قرار دارد به جاده‌ی فرعی می‌رسیم که دسترسی محلی روستای شیزند افشاریه است. امام‌زاده عبدالله مکان زیارتی است که در این روستا قرار دارد و همه ساله اهالی روستا درآنجا مراسم‌های مذهبی همچون تعزیه خوانی و پختن نذری را اجرا می‌کنند. در مجاورت امام‌زاده در شب عاشورا جوانان و عده کثیری از مردم روستا برای پختن حلیم نذری شب را تا صبح پای دیگ های نذری، که تعداد آنها به 40 دیگ می‌رسد، بیدار می‌مانند و با پخش نذورات فضایی معنوی و روحانی رقم می‌زنند. صبح عاشورا ساکنان روستا و روستاهای اطراف برای گرفتن نذری صفهای طولانی می‌بندند. از محصولاتی که در شیزند افشاریه کشت می‌شود می‌توان به گردو، بادام و انگور و غیره اشاره کرد، آب باغات و زمین های کشاورزی از کهریزی که در دامنه کوههای “بالو در بند” و کوهی معروف به “آباد قاپوسو” که به سمت روستا جاری است، تامین می‌شود. گفتنی است کشاورزی و خیاطی از پر رونق ترین مشاغل رایج در روستا است. قابل بیان است که بیشتر جوانانی که از شیزند افشاریه به استان تهران و استانهای همجوار مهاجرت کرده بودند و به کار خیاطی مشغول بودند، به خانه و دیار خود بازگشته و در همان جا ایجاد اشتغال کرده اند.

    380187_Pe3lDzXx.jpg
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا