اصفهان معرفی استان اصفهان و مناطق دیدنی آن

ATENA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/02/17
ارسالی ها
23,992
امتیاز واکنش
29,350
امتیاز
1,104
روستای آغچه واقع در بخش بوئین میاندشت در فاصله در حدود 15 کیلومتری غرب از مرکز بخش و 42 کیلومتری از مرکز شهرستان با جمعیت 1300 نفری از گرجی زبانان یکی از روستاهای زیبای منطقه بوده با دارا بودن چشمه هائی پر آب معروف به سراب آغچه در منتهی الیه روستای آغچه و در دل کوه با ارتفاعات بسیار زیبا و مشرف بر منطقه ، مراتع غنی و سرسبز ، چشمه های جوشان و رودخانه خروشان با عبور از میان تاکستانهای وسیع واقع در دره ای سر سبز و زیبا و در سالهای اخیر احداث سد ذخیره ای در حاشیه جاده و در مدخل ورودی روستا یکی از مناطق بسیار مستعد و با پتانسیل برای جذب توریست و گردشگر میباشد چنانچه هر ساله بخصوص در فصول بهار و تابستان پذیرای گردشگران فراوانی از نقاط مختلف میباشد.

%D8%A2%D8%BA%DA%86%D9%87-1.jpg


%D8%A2%D8%BA%DA%86%D9%87-2.jpg


%D8%A2%D8%BA%DA%86%D9%87-3.jpg


وجود کوههای بسیار بلند و بارندگی زیاد در فصول مختلف سال در فصل زمستان به صورت برف در ارتفاعات و ایجاد برف انبارهای فراوان در دره های عمیق و گودال ها باعث شده است که چشمه های بسیاری از این منطقه روان شود. مهمترین این چشمه ها چشمه بزرگ قبله ( سراب سرچشمه )می باشد. به همین علت شهر افوس را شهر چشمه ساران نیز می گویند.

سرچشمه تا شهر 3 کیلومتر فاصله دارد و در دل کوه واقع شده است. آب آن با جوشش از زمین و از ریشه کوه تامین کننده یکی از سرشاخه های زاینده رود می باشد. طبیعت بکر و دست نخورده سرچشمه افوس بین شهر و سرچشمه و دامنه کوه قبله ساخته شده است و در اطراف آن، مناظر بسیار زیبا و طبیعی، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. وجود مناظر طبیعی، دیدنی، و چشمه ساران فراوان ، سد خاکی در جوار مسیر ارتباطی شهر و سرچشمه و آب و هوای بسیار خنک در اوج گرمای تابستان باعث جذب گردشگران و دوست داران طبیعت به این منطقه شده است.

سد و سرچشمه افوس در سفرهای استانی ریاست محترم جمهور در دولت نهم به عنوان منطقه نمونه گردشگری به تصویب رسید که در پی آن با تلاش و پیگیری مجدانه مسئولان محلی و شهرستان و مساعدت استاندار محترم و دیگر مسئولین مربوطه با اختصاص اعتبارات لازم زیرساختهای مورد نیاز آن فراهم گردید که در این راستا احداث آلاچیقها ، سرویسهای بهداشتی ، احداث 3200 متر جاده آسفالته و برقرسانی به سرچشمه و تامین روشنائی آن موجب ورود گردشگران بسیار زیاد از نقاط مختلف استان و کشور را فراهم نموده است و در صورت سرمایه گذاری در این منطقه که مقدمات آن فراهم شده قطعا” در آینده ای نزدیک از رونق فراوانی برخوردار خواهد گردید.

شایان ذکر است سرچشمه افوس در نظر ساکنان محلی شهر از حرمت و قداست خاصی به عنوان نذرگاه برخوردار میباشد

علاوه بر سد و سرچشمه افوس همانطور که در آغازین کلام مطرح گردید شهر افوس به شهر چشمه ساران معروف است . لذا با توجه به وجود چشمه های فراوان به همراه درختان و بیشه زارهای سرسبز و همچنین وجود چندین هکتار تاکستان به همراه سایر درختان میوه در اطراف شهر محیطی بسیار جذاب برای گردشگران فراهم نموده است.

%D8%A7%D9%81%D9%88%D8%B3-41.jpg


%D8%A7%D9%81%D9%88%D8%B3-51.jpg


%D8%A7%D9%81%D9%88%D8%B3-81.jpg

%D8%A2%D8%BA%DA%86%D9%87-4.jpg
 
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    در فاصله 7کیلومتری از شهرقمصر (حد فاصل قمصر -کاشان )در ارتفاعات غربی روستای مسلم آباد (گبرآباد قدیم )تقریبا ارتفاعات 60متری از رودخانه قهرود حفره هایی در دل کوه وجود دارد که از این میان یکی از آنها به لحاظ معماری و فضای ایجاد شده در آن نسبت به بقیه شاخص تر می باشد که در اصطلاح محلی به سوراخ وروو معروف است . درباره وجه تسمیه مکان مذبور بر طبق گفته اهالی وروو نام راهزنی بوده است که در گذشته های خیلی دور با توجه به مشرف بودن چنین مکانی بر مسیر کاروان رو اصفهان به کاشان از این مکان به عنوان پایگاهی جهت کنترل وغارت کاروانها استفاده می کرده است .

    قهرود- بند قهرود

    قهرود در 42 کیلومتری کاشان و 20 کیلومتری قمصر قرار دارد. برخلاف کاشان که معمولا هوایی گرم و کویری دارد این روستا به دلیل واقع شدن در منطقه ای کوهستانی از آب و هوایی بسیار خنک و مطبوع برخوردار است. اهالی این روستا دارای اعتقادات مذهبی عمیق وریشه داری بوده و شهدای زیادی تقدیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نموده اند. همچنین نیروهای مومن و مکتبی که اصالتا از این روستا می باشند در مسئولیت های مختلف با اخلاص مشغول به کار بوده و منشا خدمات فراوانی هستند.

    بند قهرود در 12 کیلومتری جنوب خاوری قریه قهرود در میان دره عمیقی که دو رشته کوهسار را به فاصله‌ کمی از یکدیگر جدا می ‌کند با سنگ و ساروج ساخته شده است. شاه صفی در مصب آب این سد که در حومه شهر کاشان است باغ شاه جدید یا بناهای چندی بر پا ساخت که به همین مناسبت آن محوطه صفی آباد نامیده شد. در اواسط قرن گذشته رفته رفته خرابی ‌هایی در سد پیدا شده بود که در عهد محمد شاه قاجار مرمت شد .

    %D9%82%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%AF-1.jpg


    %D9%82%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%AF-2.jpg


    %D9%82%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%AF-3.jpg


    %D9%82%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%AF-4.jpg


    %D9%82%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%AF-5.jpg


    %D9%82%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%AF-6.jpg


    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    103.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای قزاآن در ۵ کیلومتری جنوب غربی قمصر و در 40 کیلومتری کاشان قرار دارد. ارتفاع متوسط منطقه مسکونی آن از سطح دریا 2240 متر است. قله گرگش با ارتفاع ۳۵۸۸ متر از سطح دریا در انتهای غربی روستا قرار داشته و در برخی قسمتهایش حتی در تابستان دارای برف است. قزاآن به علت کوهستانی بودن و دارا بودن رودخانه پردرخت و ارتفاع بالایی که دارد، دارای آب و هوایی خنک و مطبوع بوده و از این رو جزو جاذبه‌های گردشگری کاشان قرار گرفته است. شغل اغلب مردم قالی بافی و کشاورزی است. مذهب آنان تشیع و زبان آنان فارسی و نژادشان آریایی است.

    روستای سر سبز وتاریخی کمال الملک (کله)

    دهکده ییلاقی و سردسیر کمال الملک (کلّه) از توابع شهرستان کاشان می باشد که در 40 کیلومتری شمال غربی این شهرستان واقع شده است . این دهکده زیبا در نزدیکی مشهد اردهال و در جوارحرم مطهر حضرت سلطانعلی ابن محمد باقر (ع) (15 کیلومتری) آن قرار دارد.

    در طول قرنهای گذشته همواره شخصیت های علمی و قضات باسوادی در این دیار می زیسته اند که مهمترین سند این مطلب وجود خاندان غفاری وآخرین بازماندگان آنها از کمال الملک تاسرهنگ علی اکبر غفاری (وکیل آیت الله طالقانی) در این دیارمی باشد.

    شجره نامه ای که این خاندان را بعد از 40 نسل به اباذز غفاری می رساند ، در مقبره خاندان غفاری در کلّه روی لوحی برنزی و طلایی رنگ حکاکی شده است .

    این روستا از دیر باز به مهد علم و فرهنگ در بین روستاها و حتی شهر های اطراف معروف بوده که وجود هنرمندان و عالمان و کاتبان برجستهدر گذشته و امروز دلیل این مدعاست .

    روستای سر سبز وتاریخی کمال الملک ، کلّه

    دارای ابنیه تاریخی بسیاری است که درکنار اماکن بی نظیر طبیعی وگردشگری اش می تواند برای مخاطبین تازگی و جذابیت منحصر به فردی داشته باشد. این اماکن به قدری کم نظیر و ماندگارند که در کتاب مرجع و نفیس تاریخ کاشان به چهارمورد از این اماکن اشاره شده که در این بخش به این موارد اشاره ای می کنیم

    1-قدمگاه علی

    در ارتفاع 1900متری کوه زیبا وی تجر کوه کلّه شکاف بزرگی خود نمایی می کند که دران مکان شکافهای است در سقف که به صورت دائم و یکواخت(قطره قطره)اب ازانها جاری است و مردم قدیم تاامروز آن رااز معجزات حضرت علی (ع) میدانند.

    2-آبجه کَهره

    در جنب قدمگاه نیز چشمه ای است که ان راهم ازمعجزات مولا میدانند این چشمه ابی گوارا دارد که فقط به قدردهانه گلابدانی آن آب میاید از عجایب آن این که در قدیم رسم بوده که در سرچشمه فرد سر خود رادرون سوراخ چشمه می کرده و با صدای بلند و 3مرتبه می گفته:های آبجه کهره سه مهمان عزیزت بمدا(آمده) آب سر ده وآب در هربار گفتن زیاد میشده

    3-سوراخ سه میله

    در 500 متر پایین تر از قدمگاه علی در ارتفاع 1500 متری سوراخی است که هر گاه در طول سال بخصوص بهار 3 روز پیاپی باران ببارد آب ازاین سوراخ ناگهان جستن می کند و به شیب کوه جاری شده آبشارهای زیادی با مناظر زیبا در مسیرش ایجاد می شود.

    شخصیت های مهم روستا عبارتند از:

    1-محمد غفاری کلّه کمال الملک

    بزرگترین نقاش کشورمان (پدر نقاشی ایران سبک رئالیسم استاد تا 12 سالگی در کلّه می یسته و نیز خواندن و نوشتن و ذائقه بی نظیر نقاشی اش را در این دهکده زیبا کسب کرده است (متولد 1226) شمسی در کلّه کاشان – متوفی 1319 در نیشابور)

    2-میرزا بزرگ غفاری(پدر استاد کمال الملک)

    ایشان در نقاشی و دورنما سازی استاد بوده و از تصویرگران کتابهای چاپ سنگی بوده که بیشترین نقش را در نبوغ استاد داشته است.

    3-ابونصرفتح الله خان شیبانی کلّه .(متولد 1200 شمسی کلّهمتوفی 1265 تهران )شاعر حماسه سرا و چیره دست دوره قاجاریه وی 187 سال قبل در کله به دنیا آمده

    4-محمدجلال الدین ابن عبدالغفار خطاط و کاتب.(تولد 1220 کله-فوت 1276 کله)

    5-ملا لطف الله تاج (حاجی تاج کله ای) تولد1275ش ،کله فوت ومدفن1340

    واعظ بزرگ دوره قاجاریه -خانه تاریخی تاج(خانه هنر مندان وموزه مردم شناسی کاشان)منزل شخصی ایشان است

    6- ابوترب خان نقاش باشی ، برادر کمال الملک

    7- ابوالحسن نقاش باشی (صنیع الملک ) عموی کمال الملک

    8- قاضی عبد المطلب غفاری کله متولد 100 کله (پدر قاضی احمد کله ) به دعوت نادر شاه (نماینده قاضیان کاشان ) در دشت مغان جهت دتاجگذاری و تایید پادشاهی نادر شاه افشار حاضر بوده .

    9- معزالدین خان غفاری کله حاکم کاشان ، قم و نطنز (در سال 1120 ش ) به دستور کریم خان زند (در اداره حکومت کاشان )زبانزد مردم بود .

    10- قاضی احمد غفاری کله – پدر معزالدین خان کله . سنگ قبر تاریخی ایشان در زمان مرمت مقبره خاندان غفاری در کله (به دست سرهنگ علی اکبر غفاری) کشف شد که چند سال قبل به غارت رفت . (ت 1050 ش کله – فوت 1135 ش کله)

    11- فرخ خان امین الدوله غفاری(ت 1187 ش –فوت 1246 ش )

    از رجال نامی و کارآمد دربار ناصرالدین شاه .مزرعه فرح آباد کله تیول فرخ خان بوده . از اماکن دیدنی کله عمار ت بسیارزیبا حوض خانه و حمام تاریخی امین الدوله فرح آباد کله است که در گذشته به فردوس مشرقی مشهور بوده است .

    12 – نظام الدین غفاری (مهندس الممالک وزیر عدلیه ناصرالدین شاه وزیر معادن مظفرالدین شاه مولف کتب مختلف ریاضیا ت وی در تاریخ ضرابی کاشان وجود معادن سنگ مرمر در کله (تجرکوه و کوه کره ) را پیشبینی کرده بودند (ت 1218 ش برزآباد کله – متوفی 1293 ش تهران). سرهنگ اریا وزیر راه رضا خان

    13-معاون الدوله غفاری(محمد جلال الدین خطاط کله کاتب و منشی ایشان بودند)از کارگذاران و شخصیتهای بزرگ حکومت مظفرالدین شاه.

    14-جهانشاه صالح (ت1275 ش کله کاشان)

    وزیر بهداری ورئیس دانشکده پزشکی تهران.وی به کله بسیار علاقه داشت و با همکاری ایشان در سال 1335 درمانگاه کمال الملک در کله تاسیس شد.

    %DA%A9%D9%84%D9%87-2.jpg


    %DA%A9%D9%84%D9%87-3.jpg


    %DA%A9%D9%84%D9%87-4.jpg


    Please, ورود or عضویت to view URLs content!


    %DA%A9%D9%84%D9%87.png


    %D9%82%D8%B2%D8%A7%D9%86-3.jpg


    %D9%82%D8%B2%D8%A7%D9%86.jpg


    %D9%82%D8%B2%D8%A7%D9%86-2.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    این شهر در بخش قمصر شهرستان کاشان و در دامنه کوه کرکس قرار دارد. جوشقان و کامو در 60 کیلومتری کاشان و 90 کیلومتری اصفهان قرار گرفته‌است. این شهر از ادغام دو روستای جوشقان و کامو تشکیل شده‌است و شهرداری این شهر در 23 اسفند 1380 آغاز به‌کار کرد. آب و هوای این شهر، سرد و معتدل است. دو کوشک (کاخ) در جوشقان وجود داشته‌است، یکی در جنوب روستا و دیگری در شمال آن. نام این روستا نیز کوشکان (به تلفظ محلی: کوشکون) است که با نگارش عربی‌وار ملایان به صورت جوشقان درآمده‌است. نام کامو نیز از کام‌آو (کام آب=دهانهٔ آب) ریشه گرفته‌است. اقتصاد و دیدنی‌ها به باور آرتور پوپ در کتاب هنر ایران، جوشقان، در روزگار صفوی مرکز کارگاه‌های سلطنتی بافت بوده‌است. از حدود 150 قالی نفیس ایرانی که او در کتابش معرفی کرده، 36 نمونه آن جوشقانی است. از کشتزارهای جوشقان و کامو هر ساله 500 تن گل محمدی به‌دست می‌آید و به خاطر هوای خوب آن بوته‌های گل محمدی تا 60 روز گل دارند. دشت‌های کامو نیز از چراگاه‌های خوب ناحیه مرکزی ایران است. گلاب به دست آمده گاه به خارج از کشور هم صادر می‌شود. انگور و کشمش از دیگر محصولات این شهر است. در این شهر درختان گردوی 200ساله‌ای وجود دارد که محصول فراوانی هم می‌دهند. این شهرستان 4امامزاده دارد: «قاسم» و «محمد» در جوشقان و «محمد» و «عبدالله» در کامو. قلعه دز و قلعه میرزا حسن خان در کامو از آثار دیدنی آن است. از بزرگان این شهر می‌توان به میرعلاءالدین اشاره کرد که بقعه‌اش هنوز پابرجاست. سنگ‌های بنای میدان آزادی تهران همه از کوهی در جوشقان کنده شده‌اند. احداث بلوار اصلی جوشقان، خیابان باهنر، خیابان شهیدآوینی، کتابخانه و مجتمع فرهنگی، و مصلای جدید نماز از طرح‌های در دست اقدام در جوشقان و کامو هستند. در جوشقان و کامو، 35 روز پیش از نوروز، روز اول سال است. در میان جوشقانی‌ها و کامویی‌ها رسم است که مردان در این روز به زنان هدیه‌ای بدهند که به آن «اسفندی» می‌گویند. این رسم مشابه رسم هدیه روز والنتین است. از جشن‌های دیگر محلی جشن «قوچ پاجن» (قوچ (گوسفند نر) و پازن (بز نر)) است. در این جشن مردم به شاخ قوچ‌ها انار می‌آویزند تا بره‌های بیشتری به‌دنیا آورد. شیرینی بومی جوشقان برشتوگ نام دارد. قالی و سفره‌بافی از صنایع دستی اصلی محل (بوده)است. ویژگی نقشه قالی جوشقان، ترنج لوزی‌شکلی است که با خطوط دندانه‌ای رسم شده. زبان مردم جوشقان و کامو از گویش‌های ایرانی مرکزی است. در جوشقان تمامی افراد از کوچک به بزرگ حتی جوشقانیهایی که سالیان دراز در خارج از جوشقان بوده و با زبان فارسی صبحت می‌کنند هنگامی که وارد جوشقان می‌شوند با زبان محلی تکلم می‌کنند. ادوارد براون انگلیسی که در زمان ناصرالدین شاه قاجار در تاریخ چهارم اکتبر 1887 میلادی تا سپتامبر 1888.م به صورت یک جهانگرد به ایران آمده و کتابی به نام «یکسال در میان ایرانیان» را به رشته تحریر درآورده هنگام عبور از کاشان به اصفهان توقف کوتاهی در روستای «قهرود» کاشان وقاع در سی کیلومتری شمال جوشقان قالی داشته و تحقیق مختصری را در مورد این زبان انجام داده است.او می‌نویسد: «راجع به مبدا و چگونگی پیدایش این زبان از مردم سوال کردم ولی آنها نتوانستند جوابی به من بدهند و همین قدر گفتند که فارسی قدیم است. در ایران فارسی قدیم به تمام لغات و ریشه‌هایی اطلاق می‌شود که در زبانهای پهلوی جدید و پهلوی قدیم و ریشه‌های سانسکریت وجود داشته است. اما زبان قهرودی ( جوشقانی) یک رشته زبان تقریباً مستقلی است که در قسمت مهمی از ایران و با تغییر لهجه متداول می‌باشد و زبان نطنزی همین زبان است. این زبان همچنین با زبان زردشتیان یزد و کرمان قرابت زیادی دارد.» در قدیم فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 می‌نویسد: جوشقان قصبه مرکزی دهستان تابع بخش میمه شهرستان کاشان و به جوشقان قالی معروف است. جوشقان میمه را بواسطه معروفیت قالی آن جوشقان قالی مینامند. این قصبه در 18 هزارگزی شمال میمه واقع و دارای 2766 تن جمعیت است. آب قصبه از 7 رشته قنات و رودخانه کن تامین می‌گردد. محصول عمده آن غلات، حبوبات، انگور و سیب زمینی و میوه‌جات سردسیری و لبنیات و صنایع دستی قالی بافی بدون نقشه و کرباس‌بافی است. قالیهای نقش جوشقان در کشور معروف است. خط تلفن کاشان به میمه از این قصبه میگذرد. راه فرعی ماشین‌رو به میمه و دبستان و 20 باب دکان دارد. مزارع وروستای چوگان که مابین کامو و جوشقان است و حدود صد خانوار در ان زندگی میکنند که مسجد جامع ان در منطقه معروف است و معجزات زیادی داره، روانج و چند مزرعه کوچک دیگر جزء این قصبه‌است. از آثار قدیم برج خرابه روی تپه مجاور و بنای امامزاده آن است.

    %D8%AC%D9%88%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%86-1.jpg


    %D8%AC%D9%88%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%86-2.jpg


    %D8%AC%D9%88%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%86-3.jpg


    %D8%AC%D9%88%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%86-4.jpg


    %D8%AC%D9%88%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%86-5.jpg


    %D8%AC%D9%88%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%86.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    يكي از معروفترین سوغات های اصفهان گز می‌باشد. مواد اولیه این شیرینی مطبوع و مشهور که گزانگبین است، در اطراف این شهر به عمل می‌آید.

    سابقه تولید گز در اصفهان به 450 سال پیش باز می گردد که درانواع مختلف آردی ، لقمه ای شامل پسته ای ، بادامی و شکلاتی در کارگاه هاي سنتی و صنعتی تولید می شود.

    گز انگبین ریشة گیاهی به نام بته یا درخت گز است. ارتفاع این درخت کوهستانی حداکثر به دو متر می‌رسد و بیشتر در مناطق خوش آب و هوای بختیاری و خوانسار در دامنه کوهها به عمل می‌آید.

    در اواخر تابستان محصول این درخت آماده برداشت می‌شود و دانه‌های برّاق و زرد رنگی مثل دانة ارزن از ساقه‌های این درخت بیرون می‌زند. در این هنگام صاحبان درختان گز باید محصول را، قبل از اینکه ریزش بارانهای پاییزی شروع شود، برداشت کنند.

    جهت برداشت محصول، پوست دباغی شدة گوسفند را – که تمیز و سفید می‌باشد و به آن دباله می‌گویند – زیر درختچه پهن می‌کنند سپس با چوب سر کجی که به همین منظور تهیه شده و آن را دگنک می‌نامند، به تنة درخت ضربه می‌زنند تا دانه‌های ارزن مانند، از بدنة درخت جدا شده و داخل دباله بریزد. این گزها ناخالص و با برگ و مواد دیگر مخلوط است که برای تمیزکردن آن از غربال آهنی که به همین منظور ساخته شده استفاده می‌شود و آن مواد ناخالص را غربال می‌کنند تا دانه‌های گز از سوراخهای غربال عبور کرده و مواد اضافی در غربال باقی بماند. در طول سال بالغ بر ده مرتبه این کار تکرار می‌شود که هر چه بیشتر تکرار شود، نوع محصول بعدی نامرغوب می‌گردد و محصول بار اول به صورت گل و از همه مرغوب‌تر است. مواد اضافی که در غربال باقی می‌ماند هم، مصارف مختلف دارد. از جملة آن مواد، گز علفی است که در پزشکی استفاده می‌شود. اما دانه‌های گز اصلی که در کیسه‌ها جمع‌آوری می‌شود بسیار گرانبها و مادة اصلی به شمار می‌آید. چنانچه قبل از برداشت محصول بارندگی بشود، از مرغوبیت گز خواهد کاست و اگر تعداد بارش بارانها زیاد باشد در آن سال، محصول قابل استفاده نمی‌باشد.

    برای تهیه گز مرغوب نیمی از مواد مصرفی، دانه‌های گز گیاهی و نیمی دیگر شکر و مغز پسته و یا بادام و مواد دیگر استفاده می‌شود. گاهی هم بنا به سفارش متنفذین ماده‌ای به نام شیر خشت به گز اضافه می‌شود و حتی به جای آب خالص در آن آب هندوانه می‌رخیتند. این نوع گز سفارشی و مخصوص بوده که برای پادشاهان و رؤسای ممالک دیگر به عنوان سوغات فرستاده می‌شده و در بازار یافت نمی‌شد. اما گز بسیار مرغوب به علت کمبود و گرانی ماده اولیه، کمتر تهیه می شود. این روزها گزفروشیها برای پایین نگه داشتن قیمت، از ماده دیگری به نام بادکا که از سیب زمینی تهیه می‌شود، به جای گز گیاهی استفاده می‌کنند. اما این گز به هیچ وجه طعم و لطافت گز اصلی را ندارد. نوع دیگر گز که در جعبه‌های کوچک فلزی به فروش می‌رسد، گز انگشت پیچ است که در آن از مغز پسته و بادام استفاده نمی‌کنند تا سالخوردگان به راحتی آن را تناول نمایند.

    گز اصفهان
    مواد لازم:
    ـ شکر : ۳۲‎/ ۱ پیمانه (۲۵۰ گرم)
    ـ آب : ۱ پیمانه (۱۶۰ میلی لیتر)
    ـ بادکا : ۳۰۰ گرم (۱ پیمانه سرخالی)
    ـ سفیده تخم مرغ : ۵ عدد (۱۵۰ گرم)
    ـ گلاب: ۱ قاشق سوپخوری (۱۴ میلی لیتر)
    ـ مغز پسته :۲۱‎/ ۱ پیمانه (۱۵۰ گرم)

    روش تهیه :
    شکر و آب را روی حرارت ملایم قرار دهید تا حدی که فقط شکر آب شود. سپس بادکا را اضافه کنید. در این زمان مواد کف می کند و بالا می آید. مایه را مرتب با قاشق چوبی هم بزنید تا شهد مانند آب نبات کشی شود.
    سفیده تخم مرغ را با همزن برقی بزنید تا کاملاً فرم بگیرد. برای اینکه بدانید شهد آماده است، کمی از شهد را داخل آب یخ بریزید، پس از سردشدن باید حالت شکننده پیدا کند.
    مایه را از روی حرارت بردارید و مرتب هم بزنید. گلاب را به سفیده اضافه کنید و با همزن برقی بزنید. دو قاشق از شهد را داخل سفیده بریزید و با همزن خوب بزنید.
    سپس محتوای کاسه سفیده را داخل شهد بریزید و هم زدن را تا زمانی که مواد گرم است (حدود ۱۰ دقیقه) ادامه دهید. باید مراقب باشید که مواد سرد نشود، زیرا خراب می شود. مواد را روی شعله پخش کن با حرارت ملایم قرار دهید تا جایی که همزن قدرت دارد با همزن بزنید. وقتی که مواد سفت شد، با قاشق به صورت پارویی هم بزنید. سپس مغز پسته را اضافه کنید.
    از مایه تکه های کوچکی برداشته و آن را گردکنید و روی مقداری آرد با کمک کاردک فرم دهید.
    ـ نکته
    برای امتحان مقداری از گز را بگذارید تا خنک شود، وقتی در دست غلطاندید، اگر به دست نچسبید آماده است.
    ـ پیشنهاد
    در صورت دلخواه پس از فرم دادن برای اینکه مرتب تر شود، می توان قالب زده سپس در آرد غلتاند.

    جایگزین
    می توانید به جای مغز پسته از مغز بادام استفاده کنید.

    esfehan.jpg2_.jpg


    %DA%AF%D8%B2-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86.png
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    پولکی یکی از سوغاتی‌ها و شیرینی‌های معروف اصفهان است. طرز تهیه ی این شیرینی ساده است، شما نیز به سادگی می توانید آن را در منزل تهیه کنید:

    ● پولکی زعفرانی

    مواد لازم:

    ـ شکر :یک پیمانه (۱۵۰ گرم)
    ـ آب :۲۱‎/ پیمانه (۸۰ میلی لیتر)
    ـ سرکه ی انگور: ۴۱‎/ پیمانه (۴۰ میلی لیتر)
    ـ زعفران (حل شده در آب جوش) : ۱ قاشق سوپخوری (۱۴ میلی لیتر)
    ▪ روش تهیه

    شکر، آب و سرکه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر آب شود. سعی کنید مواد را روی حرارت، زیاد هم نزنید.
    زعفران را اضافه کنید. برای امتحان آن می توانید کمی از آن را با قاشق روی یخ بریزید، اگر مایه سریع گرفت و حالت شکننده پیدا کرد، پولکی آماده است.
    آن را از روی حرارت بردارید. با یک قاشق سوپخوری روی کاغذ آلومینیومی که از قبل چرب کرده اید، بریزید تا سرد شود.
    ـ نکته

    اگر پولکی زیاد روی حرارت بماند، مزه تلخی به خود می گیرد و اگر زمان کمی روی حرارت بماند، ترد و شکننده نمی شود.
    اکنون تنها کاری که باید انجام دهید، شکستن و میل کردن آن با چای است.( کاری که بسیاری از همشهریان بنده بدان عادت دارند).
    15803.jpg


    شهر ‘نوش آباد’ از جمله مناطق باستانی و تاریخی است که در شمال استان اصفهان و به فاصله پنج کیلومتری از کاشان، شهر تپه های باستانی سیلک قرار گرفته که هنوز نشانه های اعجاز هنر مردمانی از دوره های سلجوقی تا قاجار را با خود به امانت دارد. کتیبه های مناره مسجد جامع و محراب گچ بری مسجد امام علی (ع)، نشان از اهمیت تاریخی این شهر دارد، اما شهر زیر زمینی نوش آباد، با معماری دست کن، یکی از آثار شگفت انگیز ایران و جهان است که زندگی در زیر نور چراغ های پیه سوز داخل آن، به مثابه زندگی در شهر سایه هاست. وسعت این اثر باستانی که از عمق چهار متری شروع شده و تا عمق 16 متری ادامه دارد هنوز مشخص نیست، اما بنا به شواهد موجود و گفته شهروندان کهنسال، تا غار ریس در شهر سبز ‘نیاسر’ از توابع شهرستان گسترش داشته است. آثار معماری بدست آمده تاکنون در سه طبقه، شامل راهروهای باریک به همراه اتاق های چهار گوش با طاقچه های ایجاد شده در دیوارهاست و ارتباط بین طبقات بوسیله چاه های عمودی حفر شده با عمق پنج تا هتف متر است که با توجه به آثار و شواهد بدست آمده، تاریخ ایجاد معماری دست کن نوش آباد به دوره ساسانی می رسد. نوش آباد همچون دیگر شهرهای این منطقه از مناطق قدیمی ایران بشمار می‌آید. اما آنچه که شهر نوش آباد را بر سر زبان‌ها انداخته وجود شهر زیرزمینی در آن است که بسیاری از علاقه مندان به تاریخ، هنر و باستان شناسی را به آنجا کشانده است. ** رویایی که فقط در حد تصور بود ** ورودی شهر زیرزمینی نوش آباد، راهرویی باریک به اندازه یک نفر است، زمانی که به داخل شهر وارد شوی، بوی خاک مرطوب به مشام می‌رسد. دالان‌های تنگ با ارتفاعی کمتر از یک انسان ایستاده، تو را به بخش‌های داخلی شهر می‌رسانند. فضاهای در نظر گرفته شده برای شهر در حد فضاهای ضروری است و سیستم تهویه‌ آن بر اساس اختلاف فشار هوا با سطح زمین کار می‌کند که گردش و تصفیه هوا برای تنفس در آن را امکان پذیر می سازد. حجره‌های کوچک ‌به ابعاد دو متر در دو متر، سرویس‌های بهداشتی ابتدایی، فضاهای پناهگاهی، تونل‌های ارتباطی و تهویه هوا و چاه‌های آب از جمله‌ فضاهای این شهر زیرزمینی است. می گویند، در زمان حمله‌ مغولان از این شهر بطور گستره‌ای استفاده می‌شده است. اگرچه بسیاری از جزییات شهر در اثر نفوذ سیلاب و مرور زمان نابود شده اند ولی سفالینه‌های پیدا شده به یک هزار و 800 سال پیش و زمان ساسانیان برمی‌گردد و تا زمان قاجاریه مورد استفاده بوده است. به مرور زمان و استفاده نکردن‌، این شهر بدست فراموشی سپرده شد و به علت نفوذ سیلاب نشانه‌های این شهر نابود شده بودند. مرحوم دهخدا، نوش آباد را از ریشه ‘انوشه’ به معنی بی‌زوال و جاویدان و بی‌مرگ دانسته و از آن به عنوان جایی که خوش و خرم است و روان جاویدی دارد، یاد کرده است. روان جاودانه نوش آباد، آثار تاریخی فراوانی است که تاکنون فقط 30 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. ‘مسجد جامع عتیق’، از آثار دوره سلجوقی است که پس از مسجد جامع و قلعه جلالی کاشان قدیمی ترین اثر تاریخی دوران اسلامی این منطقه است. این مسجد شامل مناره، دو صفه جنوبی و شمالی، شبستان، جلوخان و سه در تاریخی است. این اثر با شماره 2015-19/2/1377 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است . مسجد ‘امام علی(ع)’ از آثار دوره مغول، قلعه خشتی ‘سی زان’ با وسعتی بیش از یک هکتار به جای مانده از دوره های سلجوقی و تیموری، بقعه ‘امامزاده محمد’ و بقعه مخروطی شکل فیروزه ای آن مربوط به دوره صفویه، از جمله مکانهای دیدنی نوش آباد است. ‘پل تاریخی اسحاق آباد’ که از آثار دوره سلجوقی است، قلعه ها و آب انبارهای متعدد زیبای دوره صفویه و طبیعت زیبای کویر، افزون بر قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیت شمال – جنوب کشور، نوش آباد را به یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است. شهر نوش آباد با 12 هزار نفر جمعیت از توابع آران و بیدگل در سه کیلومتری این شهرستان و پنج کیلومتری شمال کاشان قرار دارد.

    %D8%A7%D9%88%DB%8C%DB%8C.jpg




    noshabad-2810-mm1.jpg


    noshabad-2810-mm.jpg


    noshabad-2810-mm7.jpg


    noshabad-2810-mm8.jpg


    noshabad-2810-mm9.jpg


    noshabad-2810-mm6.jpg


    noshabad-2810-mm5.jpg


    noshabad-2810-mm4.jpg


    noshabad-2810-mm3.jpg



    image_gallery.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    حمام سلطان امیر احمد در سال 1292 قمری در کوچه سلطان امیراحمد شهرستان کاشان ساخته شد.

    حمام سلطان امیر احمد کاشان، نمونه‌ای از زیباترین حمام‌های ایران از نظر معماری، تزئین و کاربرد فضاها به شمار می‌رود.

    این حمام با وسعت 1000 متر مربع نام خود را از امامزاده سلطان امیراحمد (نوه امام جواد (ع)) که بقعه آن حضرت در مجاورت آن می‌باشد گرفته است.

    حمام سلطان امیر احمد کاشان، شامل دو بخش سربینه و گرم‌خانه است. سربینه فضایی با قاعده 8 ضلعی است که 8 ستون آن را به دو فضای متفاوت تقسیم کرده است.

    فضای میانی محل تردد و عبور است و با سقف رسمی بندی مرتفع وکاشی معرق پوشیده شده است، فضای پیرامون(صفه‌ها)، که کف آن بالاتر است، محل رخت کن و استراحت است.

    راه خروج از سربینه و ورود به گرم‌خانه، با دو چرخش 90 درجه از طریق میان‌در است. چهار ستون در میانه، گرم‌خانه آن را به 3 بخش تقسیم کرده است. دو قسمت طرفین که نسبتا کوچک‌تر بوده و هر یک حوضی در میانه دارد.

    دیوارهای این حمام با کاشی‌های آبی فیروزه‌ای و زرفام به شکل زیبایی تزیین شده است. فضاهای حمام سلطان امیر احمد کاشان، متشکل از پیشخوان، هشتی، راهروهای ارتباطی، سربینه، سرماخوان، گرماخوان، صفه شاه نشین، خزینه، اتاق تنظیف، سرویس‌های بهداشتی، و دو حلقه چاه آب می‌باشد.

    بام این حمام، یکی از زیباترین بام‌های گنبدی شکل ایران بوده که روی هر گنبد، شیشه‌های عدسی محدب قرار گرفته تا ضمن تامین نور کافی برای قسمت‌های مختلف حمام، مانع دید به داخل شود.

    حمام سلطان امیر احمد در سال 1355 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 1351 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    ahmad.jpg


    ahmad_002.jpg


    ahmad_003.jpg


    ahmad_004.jpg


    ahmad_005.jpg


    ahmad_006.jpg


    ahmad_007.jpg


    ahmad_008.jpg


    ahmad_009.jpg


    ahmad_010.jpg


    ahmad_011.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    کمپ متین آباد در 25 کیلومتری جنوب نطنز و 45 کیلومتری جنوب شرقی کاشان در موقعیت جغرافیایی 09 45 33 N و 32 59 51 E قرار دارد.کمپ متین آباد که به همت مهندس اشرف واقفی در ابتدای رملهای بزرگ کویر منطقه پشت ریگ واقع در جنوب دریاچه نمک مسیله (80 کیلومتر) و بیابان بندریگ ونزدیکترین مسیر به قلعه کرشاهی ومسقط الرأس آستان آقاعلی عباس احداث شده است شامل اماکن چادر های دایمی در شنها،کمپ شتر سواری با 40 نفر شتر ، رستوران وسوئیت ومزرعه ارگانیک کاملأ طبیعی، یکی از اماکن زیبای مناطق گردشگری کشور محسوب میگردد . اقامت در کمپ به دو صورت اقامت در سویت های سنتی و چادر امکانپذیر است. سوئیت ها هرکدام به متراژ ۲۵ متر مربع است که فضای داخلی آن جهت اسکان ۲ نفر در نظر گرفته شده است. اقامت در چادر به دو سبک سنتی ( رختخواب پیچ ) و امروزی ( تخت ۱ نفره) به تعداد ۲ عدد در هر چادر امکان پذیر است. کف چادرها با استفاده از زیلوهای محلی مفروش شده است. در طراحی شکل کلی چادرها سعی شده است تا حتی الامکان شبیه چادرهای عشایر کویری ایران باشد. جنس بدنه چادرها پلی استر پنبه است تا در برابر رطوبت مقاوم باشد که توسط واحد طراحی و اجرای سازمان هلال احمر تولید شده اند. طراحی آنها بگونه ای است که دارای یک پنجره سراسری که ارتفاع درسطح میدان دید مسافران قرار دارد و مسافران می توانند بدون هیچگونه تغییر موقعیت به محیط بیرون اشراف داشته باشند و از طبیعت لـ*ـذت ببرند. در هر چادر امکان استفاده از برق و روشنایی در شب ٬ با استفاده از انرژی برق محیا شده است. كمپ متین‌آباد به عنوان اولین كمپ طبیعی در ایران براساس گردشگری پایدار و بر مبانی اولیه اكوتوریسم پایدار ایجاد شده است.

    هدف از تاسیس

    هدف از احداث این کمپ فراگیری از طبیعت، تماشای حیات وحش منحصر بفرد منطقه شامل پرندگانی از قبیل زاغ بور، هوبره ، تیهو و چکاوک ، آشنايي با پوشش گياهي کویری و گیاهان زراعی و کشاورزی محلی ، عكاسي از مناظر بدیع ، رصد ستارگان در شب و ماجراجویانه تر از اینها ، شترسواری٬ پیاده روی و دوچرخه سواری در کویر، استفاده از ویژگیهای آب و هوایی بهمراه آرامش موجود در منطقه و مدیتیشن بر روی شنهای کویری بنوعی گردشگری سلامت را برای ما تعریف می کند. تنوع فرهنگی در سنت ها و آداب و رسوم ٬ گردشگری رویدادهای منطقه را به رخ می کشد تا آنجا که به مناسبت های مختلف٬ بهانه ای برای جمع شدن کنار هم داشته باشیم. برداشت محصولات مختلف ( گندم٬ انار و …) و جشنهای باستانی مانند مهرگان ٬ سده ٬ چهارشنبه سوری و یلدا این بهانه ها را پر رنگ تر می کند.تاسوعا و عاشورا در ابیانه به فاصله 40 کیلومتری ٬ اربعین و چهل و هشتم در جوار مرقد امامزاده آقا علی عباس (ع) به فاصله 5 کیلومتری و قالیشویان در اردهال به فاصله 100 کیلومتری و وجود 32 امامزاده و بقاع مذهبی شهرستان نیز برای اهل زیارت و معنویت جایگاه با اهمیتی را دارند. مکان جغرافیایی متین آباد و قرار گرفتن آن در نزدیکی دو شهر بزرگ کاشان و اصفهان از یکطرف و نزدیکی به طبیعت کویر و کوهستان از طرف دیگر٬ تنوع و گوناگونی سفرهای گردشگری کوتاه مدت را امکان پذیر کرده است.

    امکانات تفریحی کمپ

    در این اکو کمپ برای رفاه حال مسافران و گردشگران شتر سواری و دوچرخه سواری از ساعت ۹- ۶ و ۲۰- ۱۶ با توجه به فصل در نظر گرفته شده است . همچنین لازم است گروههای گردشگری از روز قبل نسبت به درخواست تعداد متقاضیان شترسواری ، دوچرخه سواری و رصد ستارگان با مسئول کمپ و یا بهنگام خرید تور با دفتر مرکزی هماهنگی نمایند . امکانات رصد ستارگان بر روی تراس کاروانسرای اکو کمپ و از ساعت ۲۲ به بعد برقرار است.

    مزرعه ارگانیک

    در حاشیه اکو کمپ متین آباد یک مزرعه ارگانیک دایر گردیده تا طبیعت دوستان را با این روش کشت آشنا نمایند.کشاورزی ارگانیک (آلی) همان کشاورزی سنتی است که ساده ترین راه استفاده از روشهای سنتی و احیاء آن٬ عدم استفاده از کودها و سموم شیمیایی در تولید محصولات اعم از گیاهی و دامی می باشد. کشاورزی ارگانیک با اکولوژی هماهنگ است و باعث تثبیت بافت خاک، حفظ چرخه آب، چرخه کربن، چرخه مواد غذایی و آلودگی کمتر زمین، آب و هوا می گردد. موارد ذیل از نتایج استفاده از کشاورزی آلی است: طعم غذاهای ارگانیک بهتر است، محصولات ارگانیک خطر بیماری ها را کمتر می کند، سبب حفظ منابع آبی می گردد، باعث ایجاد خاک سالم می شود و به حفظ سلامت جوامع بشری کمک کرده سبب ایجاد کشاورزی پایدار و نهایتا توسعه پایدار می گردد.

    حیات وحش

    موقعیت اکو کمپ متین آباد واقع در جنوب شرقی بیابان بندریگ که از مناطق بکر کویری ایران محسوب میگردد باعث شده که طبیعتگردان در این منطقه بتوانند گونه هایی از پوشش جانوری مناطق کویری و بیابانی ایران را مشاهده کنند. از جمله جانوران موجود در منطقه میتوان به زاغ بور، هوبره، تیهو، چكاوك، روباه شنی، گربه شنی، گرگ، بزمجه بیابانی، جرد، خرگوش و … اشاره کرد.

    سایر نقاط گردشگری

    از جمله نقاط گردشگری این منطقه میتوان به کوه های یخاب اشاره کرد. صعود به قله یخاب با ارتفاع 1700 متری از سطح دریا و مشاهده مناظر کویر بند ریگ، دشت کرشاهی و دریاچه نمک مسیله بی شک یکی از مهمترین جاذبه های منطقه محسوب میگردد. همچنین تپه های ماسه ای کویر بندریگ در نزدیکی این اکو کمپ قرار دارند که برای طبیعتگردان منطقه جذابی محسوب میشود. دریاچه نمک مسیله در 80 کیلومتری شمال کمپ از دیگر نقاط گردشگری است که دسترسی به آن نیاز به خودروهای دو دیفرانسیل دارد. از آثار باستانی منطقه میتوان به قلعه کرشاهی و قلعه سردار اشاره کرد که در دامنه های کوه یخاب و در 30 کیلومتری شمال محل کمپ واقع شده اند. همچنین مسیرهای آفرود کرشاهی به سفید آب در پارک ملی کویر و مسیر پشت ریگ به مرنجاب میتوان اشاره کرد که برای علاقمندان به رانندگی آفرود و خارج از جاده از جذابیتهای زیادی برخوردار است.

    مسیر دسترسی

    برای دسترسی به اکو کمپ متین آباد نیازی به خودروها دو دیفرانسیل نیست و با خودرو سواری نیز قابل دسترسی است. برای دسترسی به اکو کمپ اتوبان قم-کاشان، 40 کیلومتر بعد از عوارضی کاشان وارد خروجی ابیانه شوید و در خلاف جهت ابیانه (به سمت جنوب) تغییر مسیر دهید. پس از طی 16 کیلومتر و پشت سر گذاشتن آقا علی عباس و شهر بادرود و روستاهای خالدآباد و ده آباد به روستای متین آباد میرسید.

    %D9%85%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF-1.jpg


    %D9%85%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF-2.jpg


    %D9%85%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF-3.jpg


    %D9%85%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF-4.jpg


    %D9%85%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    کتیبه سر در مسجد جامع نطنز که متصل به خانقاه است بخط ثلث برجسته با کاشی فیروزه ای بر زمینه آجری و مورخ به سال 704 هجری بشرح زیر است :

    ” بسم الله الرحمن الرحیم امر بالعمارت المستحده فی المسجد المولی المعظم الصاحب الاعظم دستور ممالک العالم ممهد قواعد الخیر و کرم خواجه زین الدنیا والدین خلیفه ابن الحسین الماستری بمساعی الصدر المعظم شمس الدین محمد بن علی نطنزی فی سنته اربع و سبعمائه ”

    مسجد نطنز درب قدیمی جالبی دارد که دارای کتیبه است و قسمتی از آن به مرور زمان ساییده و محو شده است. خطوط بر جای مانده درب مزبور و تاریخ آن بشرح زیر می باشد :

    ” …… بن یحیی النطنزی تقبل الله عمل استاد………… الاصفهانی فی رمضان سنته خمس و عشرین و ثمانمائه ”
    %DA%A9%D8%AA%DB%8C%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C.jpg


    کتیبه ایوان شمالی

    در ایوان شمالی مسجد جامع نطنز به خط ثلث سفید بر زمینه آبی آیات 9 و 10 سوره جمعه و آیه 114 سوره هود نقاشی شده و دنباله کتیبه به عبارات زیر ختم می شود :

    ” قال النبی صلی الله علیه و آله یا علی الائمه بعدی اثنی عشر اولهم انت و آخرهم القائم الذی یفتح الله علی یدیه مشارق الارض و مغاربها قال من کان القرآن حدیثه و المسجد بیت نبی الله له بیتاً فی الجنته کتبه محمد رضا الامامی ”

    %DA%A9%D8%AA%D8%A8%D9%87.jpg

    کتیبه گج بری هلال دلخل ایوان شمالی شامل آیه 18 و 19 سوره توبه است و قسمت آخر کتیبه به تاریخ سبع و سبعمائه یا همان 707 هجری قمری ختم می شود. در آرایشهای گچبری آخر این کتیبه نام حیدر نیز ذکر شده است که یقیناً نام استاد گچ بر این کتیبه است ضمناً در آرایشهای گچبری محراب مسجد اولجایتو در مسجد جمعه اصفهان مورخ به سال 710 هجری نیز که سه سال پس از اتمام گچبری های مسجد جامع نطنز به انجام رسیده نام این استاد ذکر شده است.

    %D8%A7%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C.jpg


    اشعار فارسی در ایوان شمالی

    در قسمت فوقانی یکی از مداخل ایوان شمالی که این ایوان را به ساختمانهای مجاور آن اتصال می دهد اشعار زیر به خط نستعلیق سفید بر زمینه قهوه ای گچ بری شده است :
    صفه روح فزائی که هر آنکس دیدش دل زکیفیت آن صافی و نورانی شد
    کرده گچ کاری این ابن غظنفر مهدی آن که توفیق حقش ….. ارزانی شد
    همتش کرد سفید از ره اخلاص چنان که نجاتش دو جهان رحمت سبحانی شد
    تازه ابر کف دستش گهر فیض چکید قدر و قیمت ز در و گوهر عمانی شد
    فکرت و ذهن امامی پی سال و تاریخ چون گدایان به در موسی عمرانی شد
    پنج پنجه بفکند از ید بیضا و بگفت رو سفیدی وی از مهدی کاشانی شد

    کاشیکاری کف ایوان شمالی کتیبه ای بشرح زیر دارد :

    “کارخانه حسن اسلامی نطنزی 1326 ”
    “ساعی و بانی کاشیکاری این مسجد حضرت آقای حاج سید نعمت الله مرتضوی امام جماعت نطنز”
    “رقم کریم پور نطنزی 1326 – 1366 ” سالهای هجری قمری و شمسی

    %D8%AF%D8%B1%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C.jpg


    کتیبه یک در قدیمی

    در قدیمی مسجد جامع نطنز که به کوچه مجاور شمالی باز می شود دارای کتیبه هایی بشرح زیر است ”

    ” اللهم صل علی النبی و الوصی و البتول و السبطین و زین العابدین و الباقر و الصادق و الکاظم و الرضا و التقی و النقی و العسکری و المهدی صلوات الله و سلامه علی نبینا و علیهم اجمعین ”
    بر در قدیمی مزبور بخط نستعلیق تاریخ اتمام و نصب آن بشرح زیر منقور است :

    ” اتمام این در تاریخ سنه اثنی و سبعین و تسعمائه شد و نصب این در در تاریخ شهر ذی الحجه الحرام سنه اثنی عشر و الف شد”

    در پایین در به خط ثلث برجسته عبارت زیر نوشته شده است :

    ” وقف کرد استاد علی ابن استاد حسین نجار نطنزی به سعی و عمل خود این در را مع چهار حبه از جمله سی و شش حبه عصار خانه واقعه در جنب چهار سوق جنب بلده مزبوره بر مسجد جامع بلده که اجاره آن صرف روشنایی مسجد شود.”

    %D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C.jpg


    الواح تاریخی بر نمای ایوان جنوبی

    برلوح سنگی منصوب به جرز چپ ایوان جنوبی مسجد جامع نطنز به طول 50 و عرض 25 سانتی متر به خط نستعلیق برجسته کتیبه ذیل حجاری شده است :

    ” بنای تعمیر و سفید نمودن مسجد جامع به سعی عالی حضرات فضیلت و افادات پناه مولانا محمد باقرا دماوندی و سلاله السادات و النجبایی حاجی میر ابراهیم الحسینی النطنزی به اتمام رسید به تاریخ شهر ذی القعده الحرام سنه 1178 کتبه محمد علی ابن محمد سعید الحسینی النطنزی”

    کتیبه لوح سنگی منصوب بر جرز راست ایوان جنوبی به خط نستعلیق برجسته و مورخ به سال 1103 هجری به شرح زیر است:
    ” هوالواقف”
    “بسم الله الحمن الرحمن الرحیم بتوفیق حضرت جبار استاد حیدر نجار ولد مظفر نطنزی بشرح وقفنامچه علیحده تمامت سه طاق از ممر قناتین دستجرده نطنز و باغ و ملک تابعه آنرا وقف مسجد جامع نطنز نمود که متولی آن هر ساله خاصل آنرا بعد از وضع موضوعات در وقفنامچه مزبوره صرف تعمیر بر بوریا و روشنایی مسجد مذکور نماید و خلاف کننده به لعنت خدا گرفتار گردد و کان ذلک فی ثامن شهر رجب سنه ثلاث و مائه و الف کتبه العبد الراجی اسنکدر ابراهیم آبادی النطنزی ”

    مضمون لوح سنگی دیگری بر جرز چپ ایوان جنوبی وقف دو روز آب قناتین دستجرده نطنز مورخ شوال 1259 هجری است.
    %D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-11.jpg


    %D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9.jpg


    %D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-41.jpg


    %D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-51.jpg


    %D9%86%D8%B7%D9%86%D8%B231.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    بنای این بقعه با مسجد جمعه چنان مربوط و متصل است که به نظر می‌رسد مقارن یکدیگر یعنی در سال ۷۰۷ هجری ساخته شده‌اند. محور اصلی بقعه و محراب آن که با محور مسجد نزدیک به ۱۰ درجه انحراف دارد و نیز موقعیت راهرو، مقبره و دهلیز مسجد دلیل دیگری است برآن که هر دو بنا در یک زمان ساخته شده‌اند. گنبد این بقعه هرمی شکل و هشت ضلعی است. براساس لوحه‌ای در بقعه شیخ عبدالصمد، ساخت این بقعه به اسماعیل بنای اصفهانی نسبت داده شده‌است. در راهرو مشترک مسجد و مقبره شیخ عبدالصمد سردر مخصوصی برای خانقاه ساخته شده که کتیبه آجری آن به خط ثلث برجسته به خوبی قابل خواندن است. برضریح چوبی روی آرامگاه شیخ عبدالصمد نیز کتیبه‌ای به خط ثلث به چشم می‌خورد با این مضمون «عمل استاد حسین بن استاد اسماعیل سرشگی النطنزی فی تاریخ نه اربع و سنین و الف سنه ۱۰۶۴ کتیبه عبداللطیف.» و بر لوح سنگی روی قبر شیخ چنین حکاکی شده‌است: «هذا الغفور الرحیم الرحمن اللهم صل علی النبی و الولی و الحسن و الحسین و العباد و الباقر و الصادق و الجعفر و الکاظم الموسی و الرضا و التقی و النقی و العسگری و الحجته القائم محمدالمهدی الغازی صاحب الزمان(عج)» “همت مصروف داشت عصمت پناه صالحه خدیجه سلطان بنت شمس طلا در سنه ۱۰۴۵ و این اثر خیر از او باقی ماند. گفتنی است؛ قسمتی از بالای محراب آرامگاه شیخ عبدالصمد هم اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود. قسمت‌هایی از این محراب در اواخر قرن گذشته به سرقت رفته بود.

    %D8%B4%DB%8C%D8%AE-%D8%B5%D9%85%D8%AF.jpg


    آبشار طامه نطنز در موقعیت جغرافیایی E515047 N332755 در استان اصفهان واقع است. شهرستان نطنز از شهرهای تاریخی و مرکزی ایران است که در استان اصفهان و در میانه راه کاشان به اصفهان در دامنه کوهستان کرکس قرار دارد. روستای تاریخی طامه نیز در دل دامنه های کوه کرکس در حدود 7 کیلومتر جاده فرعی آسفالت ( ابتدای نطنز سرابان ) در شرق کوه کرکس واقع شده است. از طریق این روستا و از مسیری زیبا می توان به قله کرکس دست یافت. قابل ذکر است که این مسیر جبهه شرقی میباشد که نسبتا مسیر دشواری است. در انتهای روستای طامه رود کوچک آبی که سرچشمه آن از دامنه های کرکس میباشد جریان دارد که در مسیر خود چندین آبشار زیبا را پدید آورده است و کوهنوردان را به طرف قله هدایت میکند. وستای طامه در جنوب شهر نطنز واقع است و بدلیل واقع شدن در دامنه کوه سر به فلك كشيده کرکس از نقاط بسیار خوش آب و هوا، بي نظير و ییلاقات درجه اول نطنز به شمار می آید. مهمترین سوغات طامه گلابی است. پوشش گیاهی منطقه غنی و شامل گیاهانی چون آنغوزه، رناس ،هندوانه ابوجهل ،آویشن ،گزنه ،گون ،شنگ و..که به خاطر کمبود بارندگی رشد در خور توجهی ندارند.

    در قسمت غربي روستا، دو دره زيبا ديده مي شود که يکي از آنها در امتداد باغ هاي روستا قرار داشته و به پاپول معروف است. در انتهاي اين دره يكي از زيباترين آبشارهاي موجود در منطقه به نام آبشار طامه با ارتفاع تقریبی ۲۳ متر نمايان است، آب آن ازمنطقه دلاوان به سمت آبشار سرازير مي گردد. دره ديگر نيز که به پاکدار معروف است، به دليل وجود آب فراوان، آبشارهاي زيبايي در مسير قله کرکس بوجود آورده است. چشمه دلاوون، چشمه لاگله، چشمه خواجه فاضل، امامزاده سید فاضل طامه با بقعه‌ی دوره تیموری، خانه های سنتی با پوشش چوب و خار و پشت بام هایی با پوشش کاه گل، از دیگر دیدنی های این روستا می باشد. در دره ديگر نيز که به پاکدار معروف است، به دليل وجود آب فراوان، آبشارهاي زيبايي در مسير قله قله کرکس بوجود آمده است. در مسيرهاي جنوبي قله کرکس(از مبدا روستاي کشه) و همچنين مسير شمالي(از مبدا روستاي اوره و امامزاده سلطان) نيز آبشارهاي فصلي ولي زيبايي به چشم مي خورند.

    %D8%B7%D8%A7%D9%85%D9%87-1.jpg


    %D8%B7%D8%A7%D9%85%D9%87-2.jpg


    %D8%B7%D8%A7%D9%85%D9%87-3.jpg


    %D8%B7%D8%A7%D9%85%D9%87-4.jpg


    %D8%B7%D8%A7%D9%85%D9%87-5.jpg


    %D8%B7%D8%A7%D9%85%D9%87-6.jpg


    %D8%B7%D8%A7%D9%85%D9%87-7.jpg


    %D8%B7%D8%A7%D9%85%D9%87.jpg



    %D8%B4%DB%8C%D8%AE-%D8%B5%D9%85%D8%AF-1.jpg
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا