قزوین معرفی استان قزوین و مناطق دیدنی آن

ATENA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/02/17
ارسالی ها
23,992
امتیاز واکنش
29,350
امتیاز
1,104
دشت قزوین در شرق استان قزوین دارای یکی از کهن‌ترین زیست‌گاه‌های انسانی است. کاوش‌هائی که به منظور شناسایی محوطه‌‌های باستانی این منطقه انجام شده از زندگی انسان در ده هزارسال پیش در این نواحی حکایت می‌کند. از جمله سفالهای جدیدی که در تپه‌ای باستانی در ابراهیم آباد کشف شده، کاربرد آنها را تا نه هزاره پیش نمایان می‌سازد. باستان شناسان دشت قزوین را به عنوان یکی از نخستین پایگاه‌های استقرار بشر در مرکز فلات ایران می‌دانند. حصار خروان، دهستانی در شرق قزوین است که از شمال به دامنه‌های البرز (ارتفاعات طالقان-الموت) و از جنوب به دشت حاصلخیز قزوین منتهی می‌شود. گزارش زیر به موقعیت اقلیمی و تاریخی این دهستان می‌پردازد.
نام و نسب
حصار خروان، از مجموع دو روستای متحد به نام‌های “حصار” و “خروان” تشکیل شده است. پیشتر روستای خروان در مجاورت امامزادگان احمد و محمود (سلام الله علیهما)، قرار داشته و گویا بر اثر تهدیدهای مهاجمان و احتمالا ترکتازی‌های مغول، اهالی خروان هم به روستای حصار که حدود 2 کیلومتر با هم فاصله داشتند، پیوسته‌اند.معمرین و کهن‌سالان روستا، خرابه‌های خروان را در مجاورت این دو امامزاده دیده بودند. آنها براین اعتقاد بودند که خروان به معنای خورایوان-ایوان خورشید-بوده است. این ایوان-طاق بزرگ- سردر ورودی یک کاروانسرا در مسیر ری-قزوین بوده است.آب شُرب خروان قدیم، از قناتی که هنوز آثار چاه‌های آن پابرجسات از دامنه‌های زرجه بستان، تامین می‌شده است. مسیر این قنات پس از انتقال خروان به مجاورت حصار، به سمت مکان جدید منحرف شده است که هنوز مظهر آن در خیابان سرچشمه کنار بزرگراه قزوین-تهران کمی پائین‌تر از منبع آب موجود است. آثار باغ‌های کهن، قبرهای قدیمی و خاندانی(اَجز) در کنار امامزادگان هنوز مشهود است. بین دو روستا، پیوندی قدیمی برقرار بود. به طوری که در سده‌های دور، اهالی روستای حصار نیز اموات خود را در مجاورت امامزادگان، دفن می‌کردند، گویا هفتصد سال پیش به دلیل پر شدن محوطه این امامزادگان، گورستان مشترک روستا به قبرستانی در ضلع جنوب غربی حصار منتقل شده است. در دهه 60 کارشناسان محلی در این گورستان قبری با سنگنوشته متعلق به 600 سال پیش یافته بودند.در دهه‌های اخیر-یعنی حدودا از دهه1350- بازهم به دلیل پر شدن محوطه گورستان مذکور، اموات اهالی حصارخروان در مجاورت امامزادگان دفن می‌شوند. از انجایی که طی سده اخیر، اهالی روستای کوندج نیز اموات خود را در مجاورت امامزاده محمود به خاک می‌سپردند، اهالی حصارخروان تدفین اموات خود را بیشتر در مجاورت امامزاده احمد دفن می‌کنند. به همین سبب، از آنجائی که اهالی کوندج کُردزبان هستند، امامزاده محمود به لهجه محلی به کِردان امامزاده (امامزاده کردها) هم موصوف می‌شود.اما روستای حصار، که امروز مجموعا حصارخروان نامیده می‌شود، تقریبا در همین نقطه کنونی مستقر بوده است. از نام آن و علت مهاجرت اهالی خروان به آن می‌توان دریافت که این روستا دارای دژ مستحکمی بوده است. اما معمرین جز یک برج کوچک از “حصار” این روستا را به یاد نمی آورند. با این حال، تا سالهای اخیر ارگ حکمرانی هر دو روستای حصار و خروان، پابرجا بود و هنوز مکان ارگ خروان به نام “اربابی” خوانده می‌شود. هر دو روستا به رغم اتحاد اهالی آن، دارای مسجد جداگانه(شهدا و صاحب‌الزمان-عج)، مالکان مستقل و به همین سبب تا پیش از خشکسالی اواخر دهه 1330، دارای کدخدایان جدایی بودند. با اعمال نظام اصلاحات ارضی، این تقسیم‌بندی عملا کمرنگ شد در حالی که به ویژه کشاورزان(رعیت‌ها) هنوز براثر مکان زمین زراعی خود “حصاری” یا “خروانی” خوانده می‌شوند.
گزارش لغت نامه
مرحوم علی اکبر خان دهخدا که خود اهل قزوین بوده و منطقه را تا حدودی می‌شناخته است در لغت‌نامه خود ذیل مدخل “حصارخروان” نوشته بود: “دو ده متصل جزء دهستان بشاریات بخش آبیک شهرستان قزوین. واقع در سی هزارگزی باختر آبیک، کنار جاده شوسه قزوین واقع شده. ناحیه ای است واقع در دامنه. معتدل. دارای 1093 تن سکنه می‌باشد. [دارای زبان]فارسی با لهجه مخصوص. از چهار رشته قنات در بهار و از فاضلاب رودخانه زرجه‌بستان نوشیدنی می‌شود. محصولات آنجا غلات، بنشن، چغندر قند، انگور، بادام. اهالی با کشاورزی و گلیم، جاجیم بافی گذران می‌کنند. یک باب دبستان دارد.»
وارث روستاهای گمشده
اما، غیر از خروان کهن، روستاهای فراموش شده دیگری را هم در حوالی حصارخروان می توان یافت. در ضلع شمالی حصار خروان، کنار جاده روستای ولامدر(حدود 1200 بالاتر از بزرگراه قزوین-تهران) تپه‌ای بود که هم اینک در محوطه کارخانه پارس ماکان محصور شده است، آثار یک محوطه مسکونی باقی بود که تا دهه 1360 امکان مشاهده بقایای آن وجود داشت.حدود هزارمتری شرق همین مکان تپه دیگری بود که به تپه حاج‌رضالله(اسدی) موسوم شده بود، در این مکان نیز آثاری سکونت مشهود بود. معمرین از وجود گورستان و آثار یک روستا هم در منتهی الیه “کهریز دره” دو کیلومتر بالاتر از همین دو مکان-یعنی در ضلع جنوبی روستای ولامدر-گزارش می‌دهند. آثار این گورستان گویا در اوائل سده حاضر هم مشهود بوده است. در ضلع شمالی خولَه‌دره حدود دو کیلومتر بالاتر از کارخانجات هفت الماس نیز آثاری از یک سلسله باغ‌های آباد بادام، قیسی، انگور و آثار زیست انسانی گزارش شده است. معمرین از وجود باغات و روستای مشابهی در مجاورت چاه‌های مادر قنات کنونی خروان در شمال‌شرقی حصارخروان-حصاردشت- هم گزارش داده‌اند. این روستا حد فاصل روستای کنونی کبریت‌میان، حصارخروان و انجیلاق بوده است. آثار و به ویژه باغات هر دو روستای فراموش شده اخیر تا اوائل سده حاضر مشاهده می‌شده است.در ضلع شرقی روستای انجیلاق-حدفاصل حصاردشت و قلور انجیلاق-نیز روستای دیگری بوده است که تا سده اخیر آثاری از آن مشهود بوده است.بنابراین می‌توان گفت، حصار خروان کنونی، وارث بخش مهمی از چند روستای خروان کهریز دره، خوله‌دره، حصار دشت می‌باشد. البته بخشی از خاندان‌های قدیم که مقیم در حصارخروان بوده‌اند اصالتا اهل روستاهای دیگری چون “چناسک”، “چاله”، “ولامدر”، “باورس”، “شترک ماخورین”، “خاکعلی”، “زرجه بستان” و… بوده‌اند. طی ده‌های اخیر هم به سبب نزدیکی حصارخروان به قزوین و کارخانجات صنعتی حومه آن، سیل مهاجران غیر بومی نیز از شهرها و استان‌های دیگر به حصارخروان سرازیر شده‌اند و ترکیب جمعیتی روستا را تا حدودی تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. حصارخروان، در دهه‌های گذشته مسقط‌الراس راههای تعدادی از روستاهای طالقان و الموت بود به همین دلیل و براساس رسم “خانه‌خواهی” روابط اهالی روستاهای کوهستانی با اهالی حصارخروان بسیار صمیمانه بود. همچنین جاده خراسان-ری-قزوین و آذربایجان از روستای کهن”خروان” عبور می‌کرد. اما در سالهای اخیر، مسیر اغلب این روستاها به جاده انجیلاق-شکرناب و نیز شهر محمدیه، منتقل شد. با این حال موقعیت حصارخروان همچنان به دلیل استقرار در مجاورت سه کریدور بین‌المللی زمینی (مجاورت با راه آهن غرب به شرق و نیز استقرار بین جاده قدیم و بزرگراه تهران قزوین)، ممتاز و به عنوان یکی از مقاصد مهاجران، مطلوب بود. پیش بینی می‌شود با تحقق قریب الوقوع پروژه بزرگراه قزوین-مازندران که از حصار خروان آغاز و به شهرستان ساحلی تنکابن منتهی می‌شود، و ارتقاء چشمگیر موقعیت این روستا در تلاقی دو بزرگراه تهران-قزوین و قزوین-مازندران، حصارخروان بیش از گذشته کانون روابط انسانی باشد.

26032012020-300x225.jpg
 
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    یکی از محبوب‌ترین مراکز بین‌راهی، مجتمعی در کیلومتر 16 آزاد راه قزوین-زنجان، در ضلع‌های شمالی و جنوبی آزادراه است. آمار بازدیدکنندگان این مجموعه به گفته سیامک سلطانی مدیر این مرکز، در روزهای عادی در حدود 5هزار نفر و در روزهای شلوغ به پنجاه هزار نفر نیز می‌رسد.
    این مجموعه خدمات خود را که شامل رستوران، کافی شاپ، فست فود، سفره‌خانه سنتی، سوپر مارکت، صندلی‌های آرامش و فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، عطریات، پوشاک و همچنین یک پمپ بنزین و پمپ گاز است، در هر دو طرف جاده به مسافران ارائه می‌دهد و از این نظر در ایران کم نظیر است. در آینده نیز قرار است یک پمپ CNG، یک متل و بازیگاه کودک نیز به خدمات این مرکز اضافه شود.
    مدیر مجموعه می‌گوید که ساخت این مجتمع به سال 1387 باز می‌گردد. یعنی زمانی که آقای پرویزیان، یک ایرانی مقیم آمریکا، زمینی به وسعت هفت هکتار به همراه یک ساختمان نیمه‌کاره را که سال‌ها به همان حال رها شده بود، از شرکت ملی آزاد راه قزوین- زنجان خریداری کرد و
    «آفتاب درخشان صحرا» را بنیان نهاد.

    آدرس: کیلومتر 16 آزادراه قزوین – زنجان(6 کیلومتر بعد از دانشگاه آزاد و 1 کیلومتر قبل از خروجی رشت)

    تلفن: 7223395-0281 ، 5529642-0912

    621.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مسجد سبز قزوین از جمله مساجد تاریخی قزوین و مربوط به دوره قاجار است که در خیابان مولوی و محله آخوند واقع شده است.

    این بنا در سال 1263 هجری قمری توسط حاجی یوسف قزوینی بنا شده و اکنون فاقد حیاط و مشتمل بر شبستانی با شش ستون در میانه است و بر درگاه مسجد کتیبه ای متضمن اشعار، زمان و نام بانی آن می باشد

    این مسجد در تاریخ7/10/1380 با شماره ثبت 4202 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

    355.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    اين مسجد در جانب غربي خيابان پيغمبريه و نزديک مزار پيغمبريه واقع گرديده، فاقد کتيبه تاريخي و معروف است که آن را شاه تهماسب صفوي به عنوان مسجد حرمسراي شاهي بنا کرده است . اين مسجد دو در دارد . يکي، از جانب خيابان پيغمبريه و ديگري در کوچه جنوبي مسجد که از آنجا به حياط مدرسه و مسجد مي توان راه يافت . اين در را در حدود سال، 1300ه-. ق، در راهرويي زيرزميني که به حرمخانه منتهي مي گرديده است ، احداث کرده اند . اکنون مدرسه را خراب کرده و به جاي آن، دبستان نوبنيادي ساخته اند . داخل مسجد ، محوطه سرپوشيده اي به وسعت 200 متر مربع است که با طاق هاي آجري و ستون هاي سنگي پوشش يافته است . ازاره و ديوارهاي اطراف و ده ستون وسط مسجد، از سنگ مرمر است . بالاي ازاره مرمري به پهناي بيش از نيم متر ، کاشيکاري است و کاشي هاي آن زيبا و ظريف و به رنگ آبي است و دور آنها را با کاشي مشکي و سرمه اي حاشيه داده اند . در وسط طاق دوم مسجد ، محرابي است که دور آن کاشي آبي رنگ کار گذاشته اند و اسامي ائمه (ع) به خط نسخ و به رنگ سفيد در آنها منقوش است . محراب مزبور با اسلوب مقرنس سازي گچبري و رنگ آميزي شده و در جبهه آن در وسط ديوار، قطعه سنگي از مرمر صيقل کاري گذاشته شده که اثر پنجه بزرگ فرورفته اي را نشان مي دهد که در سنگ کنده کاري شده است . شهرت دارد که اين، اثر پنجه امام علي (ع) است . بقيه طاق ها و ديوارهاي مسجد با گچ سفيد شده و طاق هاي پنجم و ششم را هم از وسط تخته کوبيده و دو اشکوبه کرده اند که اشکوب بالا به بانوان اختصاص دارد .

    353.jpg


    354.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    زیاران کجاست ؟

    زیاران از لحاظ تقسیمات کشوری جزو استان قزوین و شهرستان آبیک به حساب می آید. جمعیت ثابت این شهرک 5000 نفر و با محاسبه جمعیت مهاجر قریب به 7000 نفر می رسد.

    زیاران در فاصله ۷۰ کیلومتری غرب تهران و ۴۵ کیلومتری شرق قزوین واقع شده‌است. ارتفاع زیاران از سطح دریا ۱۶۰۰ متر است و در عرض جغرافیایی ۷ دقیقه و ۳۶ درجه و طول جغرافیایی ۳۲ دقیقه و ۵۰ درجه قرار گرفته‌است.

    قدمت تاریخی زیاران بیش از هزار سال می باشد و آثار باستانی بسیاری در مناطق مختلف به یادگار مانده است. متاسفانه علی رغم نظریات مختلف، هنوز سند دقیق تاریخی راجع به چگونگی نام گذاری این محل به نام زیاران در دست نیست.

    اشتغال اصلی مردم زیاران کشاورزی و صنعت می باشد. زمین های کشاورزی در جنوب و مکان های صنعتی به صورت کارگاه های کوچک در نقاط مختلف زیاران واقع گردیده است.

    باید این رو بدونید، مردم زیاران بسیار مذهبی بوده و در طول دوران دفاع مقدس 33 شهید و ده ها جانباز تقدیم کشور نموده اند.

    مراسم های تعزیه و یادواره شهدای زیاران بسیار مشهور می باشد، به این صورت که افراد بسیاری از شهرهای مختلف جهت شرکت در این مراسم ها حضور به هم می رسانند.

    مهمان نوازی مردم زیاران زبان زد خاص و عام می باشد، شما می توانید این موضوع را در روز عاشورا مشاهده نمایید. ظهر روز عاشورا، بعد از اتمام مراسم تعزیه حضرت ابا عبدا… الحسین(ع)، افرادی که از نقاط دور و نزدیک کشور در این مراسم شرکت نموده اند، می توانند در هر خانه ای وارد شده و ناهار را مهمان مردم خون گرم زیاران باشند.

    زیاران جزء مناطق توریستی کشور به شمار می آید و از آب و هوای بسیار مطلوبی بر خوردار می باشد. در قسمت جنوبی زیاران(قسمت جنوبی مناطق مسکونی) رودخانه ی شاهرود می گذرد که مایه خیر و برکت و به وجود آمدن باغستان های فراوان بوده و همواره تفریگاه بسیاری از مردم کشور می باشد.

    زبان مردم زیاران به تاتی بسیار نزدیک می باشد. جهت آشنایی بیشتر شما با زبان مردم زیاران، در زیر چند نمونه از کلمات و ضرب المثل های زیارانی به همراه معنی آن را قرار می دهیم:

    اَیِ یه نَفَرِ ما بِشناسی یا هَمپاش آو شِریک باش، یا گآو شریک.

    این ضرب المثل به چگونگی شناخت پیدا کردن نسبت به افراد مختلف اشاره دارد.

    معنی ضرب المثل: اگر می خواهی کسی را بشناسی یا باید با او در آبیاری شراکت کنی، و یا اینکه در گاوداری با او شریک باشی.

    وَرِک پُوته دِی گندم پوتِی دیم دِ آو مُوخورَ

    این ضرب المثل اشاره به این موضوع دارد که همیشه عده ای افراد سوء استفاده گر، خود را به شکل گروه خاصی در آورده، به آنها نزدیک می شوند و از این طریق سوء استفاده می کنند.

    معنی ضرب المثل: ورک پوته (بوته خاردار که معمولا در زمین های بایر می روید) از کنار بوته ی گندم آب می خورد.

    IMG07432240.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    خرم پشته . [ خ ُرْ رَ پ ُ ش ت َ ] دهی است جزء دهستان بشاریات بخش آبیک شهرستان قزوین ، واقع در 42هزارگزی باختر آبیک و 12هزارگزی راه عمومی . این ناحیه جلگه ، معتدل و دارای 2 رشته قنات است . محصول آن غلات و چغندرقند و شغل اهالی ، زراعت است . این مردم محروم با 180 فرد کشاورزی و340 خانوار با داشتن زمین زراعی بیشتر از 1500 هکتار دارای 3حلقه چاه آب 4 اینچ و 2 حلقه چاه 8 اینچ بوده که باعث افت رونق کشاورزی در این روستا شده است.

    21-4-13915CIMAGE634775968947973136.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    انجیلاق واقع در شهرستان ابیک از استان قزوین در بخش کوهپایه غربی با حدود دویست خانوار که بالغ برهشتصد نفر جمعیت دارد . از شمال به زرجه بستان و کهوانک، از شرق به اصغرآباد، از جنوب به اسد آباد و کوندج، از غرب به حصار خروان و کبریت میان قرار گرفته است.دارای محصولات باغی از قبیل انگور، بادام، گردو و گیلاس می باشد. اما معروفترین میوه آن انجیل است که وجه تسمیه آن هم به همین خاطرمی باشد .انجیلاق یعنی باغ انجیل . انواع انجیل در این دهکده زیبا وجود دارد .

    ********************

    انجیلاق دارای پیشینه تاریخی زیادی دارد . انشا اله دراین بخش با توجه به اثار تاریخی به جامانده از گذشتگا ن در حد توان به پیشینه تاریخی انجیلاق خواهیم پرداخت . درنقاط مختلفی از صحراهای انجیلاق اثار سکونت گذشتگان دیده میشود .
    در اسفناغ چشمه که یک از این نقاط میباشد در اطراف چشمه اثار خانه های تخریب شده وجود دارد که حاکی از ان است تعداد اندکی خانواده بصورت موقت در فصولی لز سال زندگی میکرده اند که شغل اصلی انان گله دلری بوده است .

    دشت وسیعی در شرق روستا قرار دارد که بنام زرین گلک معروف است در تپه ورودی این دشت آثار سکونت دیده میشود به نظر میرسد این تپه از تخریب خانه های قدیمی که چندان هم محکم نبوده تشکیل شده است .با کمی دقت وتامل متوجه میشویم سکنه اینجا از سکنه اسفناغ چشمه متمدن تر بوده اند . مکان دیگری که آثار سکونت دیده میشود در شمال قرار دارد این مکان در میان تپه های زیادی که چشمه زیبایی را در دل خود قرارداده بنام انجیلاق قدیم یا به زبان محلی کهنه انجیلاق نامید ه میشود.در این محل علاوه بر وجود اثار سکونت قبرستان قدیمی نیز وجود دارد .کشاورزی در اینجا رونق خوبی داشته است لوبیا . ذرت . پنبه . کندم . جو .عدس . ماش از محصوولات و حبوبات معروف این منطقه می باشد .مکانهای سابق ا لذکر از مناطق قشلاقی و کهنه انجیلاق منطقه ییلاقی مشترک بین انها بوده است . در سالهای پر ابی زندگی کوچ نشینی به همین منوال بوده است . اما با گذ شت سالهای پر ابی و وجود سالهای متمادی خشکسالی زندگی وشیوه ان تغییر کرد . اب که مایه حیات اولیه همه انسانها بوده زیادی یا کمبود و فقدان ان بر زندگی انسانها تاثیر به سزایی داشته است . در انجیلاق هم خشکسالی باعث خشکی تنها چشمه این محل شده . و سکنه مجبور به ترک انجا شده .

    ایجاد وپیدایش قنات که اب ان دایمی تر از چشمه میباشد باعث کوچ سکنه به نزدیکی ان شده سکنه انجیلاق قدیم باساختن خانه هایی در محل کنونی امامزاده تپه به این مکان امدند . زندگی ییلاق وقشلاق قدیم دیگر وجود نداشت تقریبا زندگی دایم در این مکان برای هردو طایفه رضایت بخش بوده .

    ضمن کار کشاورزی وگله داری شغل جدیدی با وجود قنات ایجاد شد . این شغل جدید که سکنه روستا های اطراف هم به ان نیاز داشتند .رونق نسبتا خوبی به وضعیت امرار معاش اهالی بخشیده این شغل آسیابانی بود . قنات که علاوه بر تامین اب شرب و اب کشاورزی میتوانست اسیاب را جهت ارد گندم بگردش دراورد. این اسیابها با توجه به مسیر اب قنات در غرب رودخانه به سمت حصاردشت و در امتداد رود خانه به سمت جنوب ان قرار داشت .آثار و بقایای این آسیابها در کنار رود خانه مدام اباد هنوز به چشم میخورد .سالهای زیادی به این منوال گذشته . وجود قبرستان قدیمی درکنار زمین فوتبال فعلی حکایت ازر زندگی سالهای زیادی را در امامزاده تپه دارد. وقوع زلزله مهیب وتخریب تمام خانه ها و کشته شدن زیادی از اهالی و غیر باز سازی خانه های تخریب شده بازماندگان مجروح واسیب دیده را به سمت جنوب تپه یعنی مکان فعلی کشاند تا مجددا زندگی جدیدی را آغاز نمایند .استقرار در محل جدیدباعث گردید تا مهاجران دیگری از اطراف به اینجا رو اورند .

    2016-5-17-1-26-33-955.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای آقچری در غرب تهران واقع شده و ۱۱۰ کیلومتر از تهران تا این روستا فاصله است. این روستا نزدیک شهر طالقان و از توابع شهر آبیک در استان قزوین بوده و برای رسیدن به آن باید از شهر های کرج ، هشتگرد و آبیک بگذریم و وارد جاده طالقان شویم. سپس با پشت‌سر گذاشتن شهرک زیاران و روستای خوزنان می‌توان وارد این روستا شد. روستای آقچری تقریباً ۵۰ کیلومتر با استان قزوین فاصله دارد. وجود اماکن دیدنی و مردمی خون گرم ، آب و هوای معتدل و از همه مهم‌تر شهدای هشت سال دفاع مقدس بر ویژگی‌های این روستا افزوده است. موقعیت دقیق این روستا بعد از زیاران می‌باشد.
    آقچری در لغت به معنای چراگاه سفید بوده و یک واژه ترکی است. این روستا دارای معادن سنگ بوده که سهام دارانی را به خود جذب کرده‌ است.

    Aghchari-3.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    قشلاق یکی از روستاهای کهن و بسیار قدیمی شهرستان ابیک که شرقی ترین روستای قزوین نیز میباشدکه در مجاورت استان جدید البرز قرار دارد.
    اثار و نشانه هایی که در این محل وجود داشته و دارد نمایانگر انست که قشلاق تمدنی دیرینه دارد.
    وجود دو کاروانسرای بزرگ در این روستا دال بر عبور کاروانها و رواج داد و ستد در این محل بوده است.
    و تاسیس چهار برج بلند دیدبانی در چهار طرف این روستا که در قدیم وجود داشته به خاطر ارزش سیـاس*ـی ونظامی این محل بوده است. به خصوص که این روستا در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است.
    و مهمتر از ان تپه قشلاق است که به زمان قبل از اسلام تعلق دارد و کاوشگران قدمت انرا به7500سال قبل نسبت داده اندو قرار گرفتن این تپه بین تپه های ازبکی و زاغه که هر دو از قدمت زیادی برخوردارن نشان دهنده انست که این منطقه بسیار کهن و باستانی است.

    از خصوصیات مردم شجاع و نترس بودنشان است به همین علت شهرک ما شهدای زیادی را تقدیم میهن نموده است و درصد زیادی از مردان جانباز و ایثارگر و ازاده هشت سال دفاع مقدس میباشند…

    IMG_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B6%DB%B0%DB%B4%DB%B0%DB%B6_%DB%B2%DB%B3%DB%B0%DB%B7%DB%B4%DB%B4.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    دشت قزوین در شرق استان قزوین دارای یکی از کهن‌ترین زیست‌گاه‌های انسانی است. کاوش‌هائی که به منظور شناسایی محوطه‌‌های باستانی این منطقه انجام شده از زندگی انسان در ده هزارسال پیش در این نواحی حکایت می‌کند. از جمله سفالهای جدیدی که در تپه‌ای باستانی در ابراهیم آباد کشف شده، کاربرد آنها را تا نه هزاره پیش نمایان می‌سازد. باستان شناسان دشت قزوین را به عنوان یکی از نخستین پایگاه‌های استقرار بشر در مرکز فلات ایران می‌دانند. حصار خروان، دهستانی در شرق قزوین است که از شمال به دامنه‌های البرز (ارتفاعات طالقان-الموت) و از جنوب به دشت حاصلخیز قزوین منتهی می‌شود. گزارش زیر به موقعیت اقلیمی و تاریخی این دهستان می‌پردازد.
    نام و نسب
    حصار خروان، از مجموع دو روستای متحد به نام‌های “حصار” و “خروان” تشکیل شده است. پیشتر روستای خروان در مجاورت امامزادگان احمد و محمود (سلام الله علیهما)، قرار داشته و گویا بر اثر تهدیدهای مهاجمان و احتمالا ترکتازی‌های مغول، اهالی خروان هم به روستای حصار که حدود 2 کیلومتر با هم فاصله داشتند، پیوسته‌اند.معمرین و کهن‌سالان روستا، خرابه‌های خروان را در مجاورت این دو امامزاده دیده بودند. آنها براین اعتقاد بودند که خروان به معنای خورایوان-ایوان خورشید-بوده است. این ایوان-طاق بزرگ- سردر ورودی یک کاروانسرا در مسیر ری-قزوین بوده است.آب شُرب خروان قدیم، از قناتی که هنوز آثار چاه‌های آن پابرجسات از دامنه‌های زرجه بستان، تامین می‌شده است. مسیر این قنات پس از انتقال خروان به مجاورت حصار، به سمت مکان جدید منحرف شده است که هنوز مظهر آن در خیابان سرچشمه کنار بزرگراه قزوین-تهران کمی پائین‌تر از منبع آب موجود است. آثار باغ‌های کهن، قبرهای قدیمی و خاندانی(اَجز) در کنار امامزادگان هنوز مشهود است. بین دو روستا، پیوندی قدیمی برقرار بود. به طوری که در سده‌های دور، اهالی روستای حصار نیز اموات خود را در مجاورت امامزادگان، دفن می‌کردند، گویا هفتصد سال پیش به دلیل پر شدن محوطه این امامزادگان، گورستان مشترک روستا به قبرستانی در ضلع جنوب غربی حصار منتقل شده است. در دهه 60 کارشناسان محلی در این گورستان قبری با سنگنوشته متعلق به 600 سال پیش یافته بودند.در دهه‌های اخیر-یعنی حدودا از دهه1350- بازهم به دلیل پر شدن محوطه گورستان مذکور، اموات اهالی حصارخروان در مجاورت امامزادگان دفن می‌شوند. از انجایی که طی سده اخیر، اهالی روستای کوندج نیز اموات خود را در مجاورت امامزاده محمود به خاک می‌سپردند، اهالی حصارخروان تدفین اموات خود را بیشتر در مجاورت امامزاده احمد دفن می‌کنند. به همین سبب، از آنجائی که اهالی کوندج کُردزبان هستند، امامزاده محمود به لهجه محلی به کِردان امامزاده (امامزاده کردها) هم موصوف می‌شود.اما روستای حصار، که امروز مجموعا حصارخروان نامیده می‌شود، تقریبا در همین نقطه کنونی مستقر بوده است. از نام آن و علت مهاجرت اهالی خروان به آن می‌توان دریافت که این روستا دارای دژ مستحکمی بوده است. اما معمرین جز یک برج کوچک از “حصار” این روستا را به یاد نمی آورند. با این حال، تا سالهای اخیر ارگ حکمرانی هر دو روستای حصار و خروان، پابرجا بود و هنوز مکان ارگ خروان به نام “اربابی” خوانده می‌شود. هر دو روستا به رغم اتحاد اهالی آن، دارای مسجد جداگانه(شهدا و صاحب‌الزمان-عج)، مالکان مستقل و به همین سبب تا پیش از خشکسالی اواخر دهه 1330، دارای کدخدایان جدایی بودند. با اعمال نظام اصلاحات ارضی، این تقسیم‌بندی عملا کمرنگ شد در حالی که به ویژه کشاورزان(رعیت‌ها) هنوز براثر مکان زمین زراعی خود “حصاری” یا “خروانی” خوانده می‌شوند.
    گزارش لغت نامه
    مرحوم علی اکبر خان دهخدا که خود اهل قزوین بوده و منطقه را تا حدودی می‌شناخته است در لغت‌نامه خود ذیل مدخل “حصارخروان” نوشته بود: “دو ده متصل جزء دهستان بشاریات بخش آبیک شهرستان قزوین. واقع در سی هزارگزی باختر آبیک، کنار جاده شوسه قزوین واقع شده. ناحیه ای است واقع در دامنه. معتدل. دارای 1093 تن سکنه می‌باشد. [دارای زبان]فارسی با لهجه مخصوص. از چهار رشته قنات در بهار و از فاضلاب رودخانه زرجه‌بستان نوشیدنی می‌شود. محصولات آنجا غلات، بنشن، چغندر قند، انگور، بادام. اهالی با کشاورزی و گلیم، جاجیم بافی گذران می‌کنند. یک باب دبستان دارد.»
    وارث روستاهای گمشده
    اما، غیر از خروان کهن، روستاهای فراموش شده دیگری را هم در حوالی حصارخروان می توان یافت. در ضلع شمالی حصار خروان، کنار جاده روستای ولامدر(حدود 1200 بالاتر از بزرگراه قزوین-تهران) تپه‌ای بود که هم اینک در محوطه کارخانه پارس ماکان محصور شده است، آثار یک محوطه مسکونی باقی بود که تا دهه 1360 امکان مشاهده بقایای آن وجود داشت.حدود هزارمتری شرق همین مکان تپه دیگری بود که به تپه حاج‌رضالله(اسدی) موسوم شده بود، در این مکان نیز آثاری سکونت مشهود بود. معمرین از وجود گورستان و آثار یک روستا هم در منتهی الیه “کهریز دره” دو کیلومتر بالاتر از همین دو مکان-یعنی در ضلع جنوبی روستای ولامدر-گزارش می‌دهند. آثار این گورستان گویا در اوائل سده حاضر هم مشهود بوده است. در ضلع شمالی خولَه‌دره حدود دو کیلومتر بالاتر از کارخانجات هفت الماس نیز آثاری از یک سلسله باغ‌های آباد بادام، قیسی، انگور و آثار زیست انسانی گزارش شده است. معمرین از وجود باغات و روستای مشابهی در مجاورت چاه‌های مادر قنات کنونی خروان در شمال‌شرقی حصارخروان-حصاردشت- هم گزارش داده‌اند. این روستا حد فاصل روستای کنونی کبریت‌میان، حصارخروان و انجیلاق بوده است. آثار و به ویژه باغات هر دو روستای فراموش شده اخیر تا اوائل سده حاضر مشاهده می‌شده است.در ضلع شرقی روستای انجیلاق-حدفاصل حصاردشت و قلور انجیلاق-نیز روستای دیگری بوده است که تا سده اخیر آثاری از آن مشهود بوده است.بنابراین می‌توان گفت، حصار خروان کنونی، وارث بخش مهمی از چند روستای خروان کهریز دره، خوله‌دره، حصار دشت می‌باشد. البته بخشی از خاندان‌های قدیم که مقیم در حصارخروان بوده‌اند اصالتا اهل روستاهای دیگری چون “چناسک”، “چاله”، “ولامدر”، “باورس”، “شترک ماخورین”، “خاکعلی”، “زرجه بستان” و… بوده‌اند. طی ده‌های اخیر هم به سبب نزدیکی حصارخروان به قزوین و کارخانجات صنعتی حومه آن، سیل مهاجران غیر بومی نیز از شهرها و استان‌های دیگر به حصارخروان سرازیر شده‌اند و ترکیب جمعیتی روستا را تا حدودی تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. حصارخروان، در دهه‌های گذشته مسقط‌الراس راههای تعدادی از روستاهای طالقان و الموت بود به همین دلیل و براساس رسم “خانه‌خواهی” روابط اهالی روستاهای کوهستانی با اهالی حصارخروان بسیار صمیمانه بود. همچنین جاده خراسان-ری-قزوین و آذربایجان از روستای کهن”خروان” عبور می‌کرد. اما در سالهای اخیر، مسیر اغلب این روستاها به جاده انجیلاق-شکرناب و نیز شهر محمدیه، منتقل شد. با این حال موقعیت حصارخروان همچنان به دلیل استقرار در مجاورت سه کریدور بین‌المللی زمینی (مجاورت با راه آهن غرب به شرق و نیز استقرار بین جاده قدیم و بزرگراه تهران قزوین)، ممتاز و به عنوان یکی از مقاصد مهاجران، مطلوب بود. پیش بینی می‌شود با تحقق قریب الوقوع پروژه بزرگراه قزوین-مازندران که از حصار خروان آغاز و به شهرستان ساحلی تنکابن منتهی می‌شود، و ارتقاء چشمگیر موقعیت این روستا در تلاقی دو بزرگراه تهران-قزوین و قزوین-مازندران، حصارخروان بیش از گذشته کانون روابط انسانی باشد.

    26032012020-300x225.jpg
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا