وب مستری کار بسیار دشواری است. اینکه شما با خود بگویید «خب، رتبه الکسای سایت من ۲۰۰ است و روزی ۴۰ هزار بازدید دارم!» به نظر طرز تفکر درستی نمیآید زیرا یک وب مستر واقعی، کسی است که دائماً در حال مطالعه در زمینه روشهای تولید محتوای بهتر، استراتژی های بهبود رتبه سایت، به کارگیری از جدیدترین روشهای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و … است. آنچه در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، راه کارهایی است که با عملی ساختن آن ها، تا حد قابل توجهی میتوان این اطمینان را حاصل کرد که سایت ما اصطلاحا تون آپ یا بهینه شده است و میتواند از موتورهای جستجویی همچون گوگل دلبری کند.
موتورهای جستجو دائماً الگوریتم های جستجوی خود را آپدیت میکنند، پس اگر شما جزو آن دسته از وب مسترهایی هستید که چندی پیش چیزی در مورد بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا SEO را فرا گرفته و پس از آن دانش خود را آپدیت نکرده اید، شکی به دل راه ندهید که به زودی موتورهای جستجو به شما پشت خواهند کرد (البته اگر تاکنون چنین چیزی اتفاق نیفتاده باشد!)
جملهای از یک فرد ناشناس وجود دارد با این مضمون که «بهترین مکان برای مخفی سازی یک جسد، صفحه دوم گوگل می باشد!» به عبارت دیگر، همانطور که تحقیقات علمی نشان داده اند، درصد قابل توجهی از کاربران موتورهای جستجو به خصوص گوگل به جزء صفحه اول به سایر صفحات موتور جستجو مراجعه نمیکنند و در همان صفحه اول در بیشتر مواقع روی ۳ الی ۴ لینک اول کلیک می کنند. پس اگر جایگاه شما در موتور جستجو چیزی به غیر از ۳ لینک اول در صفحه اول است، نیاز به تجدید نظر در مورد استراتژی سئوی خود دارید.
در ادامه سعی میکنیم راه کارهایی را به شما بیاموزیم که با عملی ساختن آن ها، خواهید توانست جایگاه سایت خود را ارتقاء بخشید.
بهینه سازی برای موتورهای جستجو
اساسیترین المان های سئو در یک سایت شامل 4 بخش میشوند که عبارتند از تگ عنوان، توضیحات متا، تگ H1 و تگ Alt برای تصاویر، که در ادامه تک تک آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
تگ عنوان یا Title Tag همان بخش آبی رنگی است که در نتایج جستجو نمایش داده میشود و هدف از استفاده از این تگ، نمایش عنوان یک صفحه اچ تی ام ال است و از دید موتورهای جستجو، یکی از مهمترین عناصر دخیل در سئو است. توصیه میکنیم که تعداد کاراکترهای این تگ زیر 65 کاراکتر باشد تا با سیستم جستجو مطابقت داشته باشد که در این صورت درصد قابل توجهی از عناوین صفحات سایت شما به شکلی صحیح نمایش داده میشوند و در غیر این صورت، عناوین صفحات سایت شما به صورت کامل در معرض دید کاربران قرار نگرفته و همین مسأله میتواند منجر به این گردد که کاربران ترغیب به کلیک روی لینک مرتبط با سایت شما نشوند.
توضیحات متا یا Meta Description همان متنی است که در نتایج جستجو زیر تگ Title قرار می گیرد و در واقع توصیفی دقیق (تقریبا 155 کاراکتر) از محتوای صفحه را در معرض دید کاربر قرار می دهد. محتوای تگ توضیحات متا میتواند تأثیر بسزایی در ترغیب کاربران به کلیک روی لینک های مرتبط با سایت شما داشته باشد. در واقع شما می بایست در قالب چیزی در حدود ۱۵۵ الی ۱۶۵ کاراکتر، ماهیت صفحه سایت خود را در اختیار کاربران قرار دهید و در قالب این تعداد کاراکترهای محدود، کاربر را مجاب کنید که این صفحه دارای همان محتوایی است که مد نظر شما است.
گفته میشود که در هر صفحه از سایت، می بایست یک عدد تگ H1 داشته باشیم که محتویات آن هم حتماً می بایست مرتبط با عنوان صفحه و مهمترین محتوای قرار گرفته در صفحه باشد. تا حد ممکن سعی کنید از مهمترین کلیدواژگان به کار رفته در محتوای صفحه در این تگ استفاده کنید و توصیه اکید میکنیم که جایگاه قرار گیری این تگ، تا حد ممکن نزدیک به بالای صفحه باشد.
تگ Alt برای تصاویر وب سایت مورد استفاده قرار میگیرد تا در زمان هایی که مثلاً عکس به دلایل مختلفی لود نمی شود، به جای عکس آن متنی که در داخل تگ Alt قرار گرفته است نمایش داده شود. علاوه بر این، از آنجا که موتورهای جستجویی همچون گوگل، بینگ، یاهو و … امکان یافتن ماهیت تصاویر را آن طور که باید و شاید ندارند، محتوای این تگ به موتورهای جستجو کمک میکند تا درک به مراتب بهتری از تصاویری که در سایت خود استفاده میکنیم داشته باشند. علاوه بر این، بازدیدکنندگان نابینا در هنگام بازدید از وب سایت شما، بسته به نوع دستگاهی که از آن برای وب گردی استفاده میکنند میتوانند محتوای تگ Alt را بشنوند.
محتوای تکراری
گوگل معمولاً صفحاتی که دارای محتوای تکراری باشند را از نتایج جستجو حذف میکند و توجه داشته باشید که اگر به درستی از محتوای تکراری در سایت خود استفاده نکنید، این مسأله سئوی سایت شما را تحت الشعاع قرار خواهد داد چرا که وقتی دو صفحه دارای محتوای یکسانی باشند، مرجعیت آن صفحات از دید گوگل زیر سؤال می ورد. از آنجا که گوگل میتواند محتوای تکراری را از دیتابیس خود حذف کند، این احتمال نیز وجود دارد که از دو صفحه ای که در سایت شما دارای محتوای واحدی هستند، آن صفحه ای حذف شود که برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است. پس مراقب محتوای تکراری در سایت خود باشید که می تواند کلیه معادلات شما را بر هم زند.
محتوای تکراری به انحاء مختلفی میتواند تولید شود. به طور مثال، اگر سایت شما دارای نسخه چاپی هم باشد -به طور کلی، منظور از نسخه چاپی این است که فایل سی اس اس مجزایی برای سایت در نظر گرفته میشود که اگر کسی یک صفحه از سایت ما را خواست پرینت کند، آن فایل سی اس اس اجرا شده و صفحه پرینت شده تاحدی شبیه به یک کتاب درخواهد آمد و به مراتب کاربرپسندتر خواهد شد- این احتمال وجود دارد که نسخه های پرینتی سایت شما هم توسط گوگل ایندکس شده و همین مسأله منجر به تولید محتوای Duplicate یا تکراری میشود (سایت الکسا این امکان را در اختیار وب مسترها میدهد تا محتوای تکراری سایت خود را شناسایی کرده و موتورهای جستجو را از ایندکس کردن آنها منع کند.)
لینک های شکسته
به طور کلی منظور از Broken Links یا لینک های شکسته لینک هایی است که به هیچ صفحهای سایت مرتبط نمیشوند و معمولاً منجر به این میگردند که صفحه ۴۰۴ نمایش داده شود. خبر بد اینکه از دید موتورهای جستجو، لینک های شکسته نشان دهنده کیفیت پایین یک سایت هستند و تا حد قابل توجهی هم منجر به افت رتبه سایت خواهند شد (سایتهایی هستند که پس از وارد کردن آدرس دامین سایت خود، به جستجوی سایت پرداخته و کلیه لینک های شکسته آن را مشخص می سازند که با یک جستجوی ساده در گوگل، می توان به لیستی از این سایت ها دست یافت.)
عملکرد و سرعت سایت
سرعت لود شدن سایت نه تنها سایت شما را به عنوان یک سایت خوب در دید موتورهای جستجو جلوه می دهد، بلکه تجربه کاربری خوبی هم برای کاربران سایت بوجود می آورد. به نظر میرسد که هیچ کاربری تمایل به استفاده از سایتی که لود شدن هر صفحه از آن چیزی در حدود ۵ ثانیه به طول میانجامد نداشته باشد. نتایج یک تحقیق از کاربران اینترنتی حاکی از آن است که چیزی در حدود ۴۷ درصد از افراد انتظار دارند که یک صفحه وب در مدت زمان ۲ ثانیه یا کمتر لود شود.
از دید گوگل هم سرعت لود شدن سایت به عنوان یک از عوامل تأثیرگذار در در الگوریتم های رنکینگ این موتور جستجو است. از سوی دیگر، اگر سایت شما سرعت لود شدن زیادی داشته باشد، موتورهای جستجو هم همچون کاربران عادی خیلی تمایلی به ایندکس کردن صفحات سایت شما از خود نشان نخواهند داد و همین مسأله منجر به شکست استراتژی های بهینه سازی سایت شما خواهد شد.
آنچه مسلم است اینکه مهم نیست در حال حاضر سئوی سایت شما چه نمره ای میگیرد بلکه آنچه حائز اهمیت است این میباشد که عوامل دخیل در موفقیت سایتها از یک سو و همچین نحوه تعامل کاربران با سایتها از سوی دیگر دائماً در حال تغییر هستند و یک وب مستر واقعی کسی است که در زمان مناسب با این تغییرات آشنا شده و به سرعت آنها را در سایت خود اعمال کند.
موتورهای جستجو دائماً الگوریتم های جستجوی خود را آپدیت میکنند، پس اگر شما جزو آن دسته از وب مسترهایی هستید که چندی پیش چیزی در مورد بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا SEO را فرا گرفته و پس از آن دانش خود را آپدیت نکرده اید، شکی به دل راه ندهید که به زودی موتورهای جستجو به شما پشت خواهند کرد (البته اگر تاکنون چنین چیزی اتفاق نیفتاده باشد!)
جملهای از یک فرد ناشناس وجود دارد با این مضمون که «بهترین مکان برای مخفی سازی یک جسد، صفحه دوم گوگل می باشد!» به عبارت دیگر، همانطور که تحقیقات علمی نشان داده اند، درصد قابل توجهی از کاربران موتورهای جستجو به خصوص گوگل به جزء صفحه اول به سایر صفحات موتور جستجو مراجعه نمیکنند و در همان صفحه اول در بیشتر مواقع روی ۳ الی ۴ لینک اول کلیک می کنند. پس اگر جایگاه شما در موتور جستجو چیزی به غیر از ۳ لینک اول در صفحه اول است، نیاز به تجدید نظر در مورد استراتژی سئوی خود دارید.
در ادامه سعی میکنیم راه کارهایی را به شما بیاموزیم که با عملی ساختن آن ها، خواهید توانست جایگاه سایت خود را ارتقاء بخشید.
بهینه سازی برای موتورهای جستجو
اساسیترین المان های سئو در یک سایت شامل 4 بخش میشوند که عبارتند از تگ عنوان، توضیحات متا، تگ H1 و تگ Alt برای تصاویر، که در ادامه تک تک آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
تگ عنوان یا Title Tag همان بخش آبی رنگی است که در نتایج جستجو نمایش داده میشود و هدف از استفاده از این تگ، نمایش عنوان یک صفحه اچ تی ام ال است و از دید موتورهای جستجو، یکی از مهمترین عناصر دخیل در سئو است. توصیه میکنیم که تعداد کاراکترهای این تگ زیر 65 کاراکتر باشد تا با سیستم جستجو مطابقت داشته باشد که در این صورت درصد قابل توجهی از عناوین صفحات سایت شما به شکلی صحیح نمایش داده میشوند و در غیر این صورت، عناوین صفحات سایت شما به صورت کامل در معرض دید کاربران قرار نگرفته و همین مسأله میتواند منجر به این گردد که کاربران ترغیب به کلیک روی لینک مرتبط با سایت شما نشوند.
توضیحات متا یا Meta Description همان متنی است که در نتایج جستجو زیر تگ Title قرار می گیرد و در واقع توصیفی دقیق (تقریبا 155 کاراکتر) از محتوای صفحه را در معرض دید کاربر قرار می دهد. محتوای تگ توضیحات متا میتواند تأثیر بسزایی در ترغیب کاربران به کلیک روی لینک های مرتبط با سایت شما داشته باشد. در واقع شما می بایست در قالب چیزی در حدود ۱۵۵ الی ۱۶۵ کاراکتر، ماهیت صفحه سایت خود را در اختیار کاربران قرار دهید و در قالب این تعداد کاراکترهای محدود، کاربر را مجاب کنید که این صفحه دارای همان محتوایی است که مد نظر شما است.
گفته میشود که در هر صفحه از سایت، می بایست یک عدد تگ H1 داشته باشیم که محتویات آن هم حتماً می بایست مرتبط با عنوان صفحه و مهمترین محتوای قرار گرفته در صفحه باشد. تا حد ممکن سعی کنید از مهمترین کلیدواژگان به کار رفته در محتوای صفحه در این تگ استفاده کنید و توصیه اکید میکنیم که جایگاه قرار گیری این تگ، تا حد ممکن نزدیک به بالای صفحه باشد.
تگ Alt برای تصاویر وب سایت مورد استفاده قرار میگیرد تا در زمان هایی که مثلاً عکس به دلایل مختلفی لود نمی شود، به جای عکس آن متنی که در داخل تگ Alt قرار گرفته است نمایش داده شود. علاوه بر این، از آنجا که موتورهای جستجویی همچون گوگل، بینگ، یاهو و … امکان یافتن ماهیت تصاویر را آن طور که باید و شاید ندارند، محتوای این تگ به موتورهای جستجو کمک میکند تا درک به مراتب بهتری از تصاویری که در سایت خود استفاده میکنیم داشته باشند. علاوه بر این، بازدیدکنندگان نابینا در هنگام بازدید از وب سایت شما، بسته به نوع دستگاهی که از آن برای وب گردی استفاده میکنند میتوانند محتوای تگ Alt را بشنوند.
محتوای تکراری
گوگل معمولاً صفحاتی که دارای محتوای تکراری باشند را از نتایج جستجو حذف میکند و توجه داشته باشید که اگر به درستی از محتوای تکراری در سایت خود استفاده نکنید، این مسأله سئوی سایت شما را تحت الشعاع قرار خواهد داد چرا که وقتی دو صفحه دارای محتوای یکسانی باشند، مرجعیت آن صفحات از دید گوگل زیر سؤال می ورد. از آنجا که گوگل میتواند محتوای تکراری را از دیتابیس خود حذف کند، این احتمال نیز وجود دارد که از دو صفحه ای که در سایت شما دارای محتوای واحدی هستند، آن صفحه ای حذف شود که برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است. پس مراقب محتوای تکراری در سایت خود باشید که می تواند کلیه معادلات شما را بر هم زند.
محتوای تکراری به انحاء مختلفی میتواند تولید شود. به طور مثال، اگر سایت شما دارای نسخه چاپی هم باشد -به طور کلی، منظور از نسخه چاپی این است که فایل سی اس اس مجزایی برای سایت در نظر گرفته میشود که اگر کسی یک صفحه از سایت ما را خواست پرینت کند، آن فایل سی اس اس اجرا شده و صفحه پرینت شده تاحدی شبیه به یک کتاب درخواهد آمد و به مراتب کاربرپسندتر خواهد شد- این احتمال وجود دارد که نسخه های پرینتی سایت شما هم توسط گوگل ایندکس شده و همین مسأله منجر به تولید محتوای Duplicate یا تکراری میشود (سایت الکسا این امکان را در اختیار وب مسترها میدهد تا محتوای تکراری سایت خود را شناسایی کرده و موتورهای جستجو را از ایندکس کردن آنها منع کند.)
لینک های شکسته
به طور کلی منظور از Broken Links یا لینک های شکسته لینک هایی است که به هیچ صفحهای سایت مرتبط نمیشوند و معمولاً منجر به این میگردند که صفحه ۴۰۴ نمایش داده شود. خبر بد اینکه از دید موتورهای جستجو، لینک های شکسته نشان دهنده کیفیت پایین یک سایت هستند و تا حد قابل توجهی هم منجر به افت رتبه سایت خواهند شد (سایتهایی هستند که پس از وارد کردن آدرس دامین سایت خود، به جستجوی سایت پرداخته و کلیه لینک های شکسته آن را مشخص می سازند که با یک جستجوی ساده در گوگل، می توان به لیستی از این سایت ها دست یافت.)
عملکرد و سرعت سایت
سرعت لود شدن سایت نه تنها سایت شما را به عنوان یک سایت خوب در دید موتورهای جستجو جلوه می دهد، بلکه تجربه کاربری خوبی هم برای کاربران سایت بوجود می آورد. به نظر میرسد که هیچ کاربری تمایل به استفاده از سایتی که لود شدن هر صفحه از آن چیزی در حدود ۵ ثانیه به طول میانجامد نداشته باشد. نتایج یک تحقیق از کاربران اینترنتی حاکی از آن است که چیزی در حدود ۴۷ درصد از افراد انتظار دارند که یک صفحه وب در مدت زمان ۲ ثانیه یا کمتر لود شود.
از دید گوگل هم سرعت لود شدن سایت به عنوان یک از عوامل تأثیرگذار در در الگوریتم های رنکینگ این موتور جستجو است. از سوی دیگر، اگر سایت شما سرعت لود شدن زیادی داشته باشد، موتورهای جستجو هم همچون کاربران عادی خیلی تمایلی به ایندکس کردن صفحات سایت شما از خود نشان نخواهند داد و همین مسأله منجر به شکست استراتژی های بهینه سازی سایت شما خواهد شد.
آنچه مسلم است اینکه مهم نیست در حال حاضر سئوی سایت شما چه نمره ای میگیرد بلکه آنچه حائز اهمیت است این میباشد که عوامل دخیل در موفقیت سایتها از یک سو و همچین نحوه تعامل کاربران با سایتها از سوی دیگر دائماً در حال تغییر هستند و یک وب مستر واقعی کسی است که در زمان مناسب با این تغییرات آشنا شده و به سرعت آنها را در سایت خود اعمال کند.
دانلود رمان و کتاب های جدید