آموزش موسیقی موسیقی وخوانندگی

*فریال*

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
1970/01/01
ارسالی ها
7,020
امتیاز واکنش
7,770
امتیاز
465
محل سکونت
لارستان
تاریخچه


تاریخچه پیدایش موسیقی در ایران

بشر از لحظه تولد با موسیقی زاده شده و می شود، اولین آهنگ و نوای گریه نوزاد قبل از دیدار مادر به او آگاهی می دهد که نوزادش زنده به جهان هستی پا گذاشته و نوزاد با شنیدن طپش های (آوای) قلب مادر آرامش می یابد. بنابراین موسیقی قبل از زبان و گفتار به وجود آمده است

بشر از ابتدای زندگی مانند حیوانات می زیسته و با صداها و نواهای مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند و همچون حیوانات از گیاهان و میوه های جنگلی و همچنین شکار حیوانات مختلف شب و روز خود را سپری می کرده و خواسته های خود را در مواقع شادی، غم، ترس، پیروزی و احساس خطر با نواهای مختلف به یکدیگر منتقل می کردند

بررسی اشیا و آثار به دست آمده از منطقه بین النهرین نشان می دهد پیشینه موسیقی در فرهنگ بشر به هزاره سوم پیش از میلاد می رسد واژه معرب شده موسیقی از واژه «موزیکم» یونانی و موزیکوس لاتینی گرفته شده که در زبان فارسی، نوا _ آوا آهنگ _ ترانه یا سرود گفته می شود همچنین پیش از تاریخ در ایران _ در تپه چغازنبیل واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی دزفول و ۹ کیلومتری جنوب خرابه های جندی شاپور (شهر قدیم ساسانی _ استقرارگاه سربازان شاهپور پادشاه ساسانی) که آرامگاه یعقوب لیث صفاری نیز در آن جاست، قطعه گل پخته به اندازه های ۲ در ۵ در ۸ سانتی متر به دست آمد که مربوط به ۳۵۰۰ تا ۳۰۰۰ پیش از میلاد است و در آن صحنه ای را از یک قایق نشان می دهد که چند نفر در کناره های قایق نشسته اند، یکی مشغول نواختن تنبک و دیگری سرنا و دیگری با دهان باز مشغول خواندن است و یک اسیر دست بسته را در قایق حمل می کنند

آشنایی ما درباره موسیقی و رقـ*ـص در دوره ساسانی بیشتر از هر دوره دیگر است. همچنین موسیقی دانان و خوانندگان بزرگ مانند باربد _ نکیسا _ رامتین _ بامشاد _ سرکش اکثرا در دربار خسروپرویز ظهور کردند که پایه گذار موسیقی ایران پس از اسلام و حتی بعضی کشورهای اسلامی شدند. مدارک مثبتی نشان می دهد که در زمان ساسانیان موسیقی بسیار غنی بوده و در جامعه مقامی بس شایسته داشته است.هنرمندان دربار ساسانی منزلتی شایسته داشتند.

چنانکه در افتتاح پروژه ها، موسیقی دانان هم ردیف فرمانداران از جانب خسروپرویز دعوت می شدند. هنگامی که اسلام بعنوان مذهب مسلط ایران پذیرفته گردید، تصمیم حکمرانان منع کلی موسیقی بود. موسیقی سنتی تا قرن بیستم در دادگاهها نواخته می گردید. در قرون وسطی، موسیقی بصورت مخفیانه نواخته می شد
در زمان عباسیان که به سبک ساسانیان دربار خویش را اداره می کردند، جنبه های دنیوی و غیردینی موسیقی افزایش یافت و موسیقی رونق تازه ای یافت؛ بعضی بزرگان موسیقی این دوران عبارتند از: ابوالفرج اصفهانی، عبدالقادرمراغی، قطب الدین محمود شیرازی، حکیم ابونصر فارابی و صفی الدین ارموی. موسیقی ایران در دوران صفویه بیشترین ضربه را خورد اما شکل مذهبی آن در قالب تعزیه و نمایش های دراماتیک و نیز توسط نوازندگان و شاعران دوره گرد تداوم یافت. در دوره دستگاهی که شروع آن از چند سده بعد از ظهور اسلام بوده شاهد آن هستیم که موسیقی ایرانی به بهترین نحوی جمع آوری شده است یعنی از موسیقی

نواحی مختلف ایران از خراسان گرفته تا خوزستان به دست آمده و تا کنون نیز حفظ و نگهداری شده است این موسیقی همان موسیقی ردیف ایرانی است




مقدمه


موسیقی و خوانندگی

اگر در زندگي به ناگاه يکي از سيم هاي سازت پاره شد آهنگ زندگي را آنچنان ادامه بده که هيچ کس نداند بر تو چه گذشت. بله درست است موضوع کتاب من موسیقی می باشد
این روز ها موضوع خوانندگی بسیار مورد توجه جوانان ایرانی قرار گرفته است و من بر ان شدم تا کتابی مفید با محوریت موسیقی و قواعد ان در زمینه خوانندگی جمع اوری کنم . کتابی که پیش رو دارید حاصل نکات و اموزش های پایه ای خوانندگی می باشد که ابتدا به بررسی جزییات موسیقی پرداخته است و نت خوانی در ان به شیوه ای کاملا روان توضیح داده شده است




تکنیک ها

تکنیک آوازخوانی

فن یا تکنیک آوازخوانی چیست؟ عبارت است از تسلط بر تنفس صحیح، داشتن حنجره ای کاملا آزاد ، قدرت به کارگیری آگاهانه حفره های تشدید صوت، مهارت در تلفظ دقیق کلمات و چالاکی عضلات مربوط به آن و رابطۀ آنها با تنفس و قدرت شنوایی دقیق اصوات و ادای صحیح آنها هنرمند کسی است که بتواند فن هنری را که آموخته است با استعدادها و قدرت خلاقه خود در هم آمیزد تا حقیقتی را که برای گفتن دارد به بهترین و مناسبترین وجه بیان کند. تکنیک آواز عبارت است از تسلط بر فن آوازخوانی ودر مورد هنرمند آوازخوان به کارگیری این فن برای بیان احساسات نهفته در یک آواز و به گونه ای آفرینش دوبارۀ آن هنگام خواندن

بیشتر دست اندرکاران موسیقی ایرانی خصوصا خوانندگان و آموزگاران آواز ایرانی بر این گمانند که یا صدایی تحریر دارد یا ندارد. این طرز تفکر باعث شده است که خواندن آواز تنها در انحصار عده ای معدود که فقط این آموزگاران صلاحیت آنها را تشخیص میدهند باقی بماند و افراد دیگر با این باور که صدایی انعطاف ناپذیر و بدون تحریر دارند ، چیزی که به گمان این آموزگاران غیر قابل علاج است، از یادگیری این هنر والا محروم بمانند. این آموزگاران به خود زحمت پرداختن به نکات زیر را نمیدهند که

چرا صدایی تحریر دارد و صدایی دیگرتحریر ندارد؟ چرا صدایی نرم و متحرک و پرانعطاف است و صدایی دیگر سفت و پرتنش؟ چرا یک صدا با ظرافت و مهارت قادر به اجرای تحریرهای موسیقی ایرانی است و صدایی دیگر با ظرافت و مهارتی کمتر؟ و اصولاً امکان رسیدن به انعطاف و ظرافت در اجرای تحریرها برای صدایی که این توانایی را به طور طبیعی ندارد یا به طور محدود آن را دارا است وجود دارد یا نه؟ باید بدانیم که اصولا شرایط طبیعی برای

تمام کسانی که از سلامت حنجره برخوردارند برای آموختن و پرورش خواندن موجوداست، ساده تر گفته شود قدرت خواندن به طور طبیعی و مادرزادی به هر انسانی داده شده است

چنانچه ارگان آواز را نیز مانند یک ساز مجسم کنیم که در بدن ما قرار دارد اجزای اصلی تشکیل دهنده آن عبارتند از: دستگاه تنفس، دستگاه صوتی یا حنجره که منبع تولید صدا میباشد، حفره های تشدید صوت و اندام گفتار. این مجموعه که از قسمت زیرین ماهیچه های شکم شروع و تا بالای کام ادامه میابد تنها با وحدت و عملکرد هماهنگ خود ارگان آواز را تشکیل میدهند

دستگاه تنفس شامل: ماهیچه های شکم ،قفسۀ سـ*ـینه ـ که خود شامل پردۀ دیافراگم، دنده هاو ماهیچه های بین آنها، ششها، نای و قسمتی از ستون فقرات و ماهیچه های پشت است

دستگاه صوتی یا حنجره که شامل تارهای صوتی و استخوانها و غضروف های مربوط به آن است در میان گروهی از ماهیچه ها که آن را میان خود نگاه داشته اند در بالای نای به اصطلاح آویزان است. مهمترین حفره های تشدید صوت دهان و حفره بینی و سینوسها هستند علاوه بر آن حلق و قفسه سـ*ـینه نیز خود تا حدودی به تشدید صدا کمک میکنند
اندام گفتار مجموعه ای است از ماهیچه های کوچک و بزرگ آرواره ها، ل*ب.ه*ا، زبان و کام که برای شکل گیری صامت ها و مصوت ها بکار گرفته میشوند. یادآوری میکنم در این مقاله از پرداختن به

جزییات خودداری میشود و به معرفی کلی ارگان آواز بسنده شده است. انعطاف ناپذیری وپرتنش بودن صدا به ضعف کلی بدنی و قدرت و انرژی اندک ماهیچهها بخصوص ماهیچههای مربوط به ارگان آواز بازمیگردد. هر ماهیچه ای از بدن که مرتباً به کار گرفته نشود به تدریج قدرت خود را از دست میدهد و ضعیف میشود، این قانون برای ماهیچههای ارگان آواز نیز صادق است. به عبارتی پرورش خواندن به تدریج ماهیچههای مربوط به آن را که به مرور زمان به دلیل به کارنگرفتن قوت خود را از دست دادهاند باردیگر قوی وچالاک کرده و ازتنش ها آزاد میکند تا حنجره بتواند عملکرد طبیعی و زندهای را که در خود نهفته دارد بدون مزاحمت انجام دهد. تمرین های بی هدف، بی جا و ناهماهنگ با توانایی ها و نیازها نه تنها در پرورش صدای هنرجو بی تاثیرند بلکه در بیشتر موارد خود باعث تنش و سفتی عضلات میگردند

وسعت صدای هر فرد بسته به ساختمان حنجرۀ او به طور طبیعی تعیین گردیده است و فقط در این محدوده هر صدا میتواند با حداکثر توانائی و تحرک خود طبیعی ترین و خوشایندترین کیفیت و طنین را دارا باشد. تقسیم کردن صدای انسانها فقط به دو گروه صدای زنانه و صدای مردانه روش دقیقی نیست، زیرا نزد هر یک از این دو گروه تقسیمات فرعی دیگری نیز وجود دارند ( برای نمونه صدای زنانه که به طور کلی به سه گروه صدای زیر ،میانی و بم زنانه تقسیم میگردد) . بعلاوه باید میان صدای بزرگسالان با کودکان و نوجوانان تفاوت قائل شد. تمرینها یا حتی روشی که برای آموزش صدای بزرگسالان در نظر گرفته میشوند در بیشتر مواقع برای صدای لطیف و حساس کودکان و جوانان مناسب نیستند زیرا آمادگی کودکان برای تقلیید بی چون و چرا، حتی از روش خواندن اشتباه آموزگاران، آنها را از گزند آسیب های جدی و غیر قابل علاج مصون نگاه نمی دارد
آموختن تنفس صحیح ا
ولین قدم در راه پرورش صداست. تنها با تنفس صحیح است که حنجره عکس العمل سالم نشان داده و آماده برای خواندن میشود. کیفیت تنفس وپرانرژی بودن یا نبودن آن تعیین کنندۀ نفوذ و قدرت صدا است. تنفس صحیح و آگاهی بر رابطۀ آن با عملکرد سالم دستگاه صوتی برای سلامتی و پرورش صدا ی خوانندگان یا کسانی که بکارگیری صدا جزئی از حرفهشان میباشد، مانند هنرپیشهها ، آموزگاران و گویندگان ، ضروری است




بدانیم

در این بخش قصد داریم شما را با اصطلاحات مهمی در زمینه موسیقی و خوانندگی اشنا کنیم

استایل پاپ چیست : در واقعه همان سلفژ یا به صورت روان تر بگیم خوب عوض کردن گام و تحریر است . گام چیست : ملودی و نت هر موزیک را گام و عوض شدن این ملودی ها را تغییر گام می گویند . تحریر چیست : به مدل و لرزشی که صدا به صورت خدادادی به شعر می دهد تحریر می گویند . آوا چیست : یه صدایی که از ته حلق بیرون می آید و مفهموم شعری ندارد و فقط همراه با نت است آوا میگویند .لاین چیست : به هر خط خوندن خواننده در هنگام رکورد موزیک ، لاین میگویند . فاصله ۳+ چیست : ۳ گام بالا بردن صدا را فاصله ۳+ میگویند . فاصله ۳- چیست : ۳ گام پایین

بردن صدا را فاصله ۳- میگویند . سوپرانو چیست : صدای زیر زنانه. متسو سوپرانو چیست : صدای متوسط زنانه . كنترالتو

چیست : صدای بم زنانه. تنور چیست : صدای زیر مردانه . باریتون چیست : صدای بم یا صدای متوسط مردانه. باس چیست : صدای بم مردانه و بهترین صدای مردانه .

سبک خوندن پاپ به هنگام یک موزیک چگونه است ؟
ابتدا باید گام موزیک را پیدا کنیم. به صدای خود کمی غم می دهیم تا شنونده مفهوم احساسات را درک کند. حروف را می کشیم مانند کجا پیداااااااااات کنم آخــــــــــه. یک نواخت خوندن را حذف می کنیم. صدای خود را بالا و پایین نسبت به نت های موزیک می بریم. موزیک را سر ضرب تمام می کنیم. کلمات را واضح و رسا میگوییم. کلمات تاکیدی را بکوبید. هنگام نوشتن شعر از تکرار کلمات بپرهیزید . اکثراً سعی کنید به جای کلمات سنگین از کلمات آمیانه و رواج دار و ساده استفاده کنیم. اگر در موزیک خود ر پ خون هم دارید سعی کنید در یک سری از ابیات تکس با او شریک و قسمت ، قسمت کنید. به هنگام خواندن زیر جاهایی که موزیک خلوت تر هست آوا ببرین . اگر تعداد بیت هایی که در یک موزیک میخونید کم است سعی کنید موزیک را ۳ لاین بخونید . اگر تعداد بیت ها در موزیک زیاد است به سه روش میتوانید بخونید ۱- ( ۲لاین نرمال) ۲- (۱ لاین نرمال + ۱

لاین اوج) ۳- (یک لاین نرمال + ۱ لاین فاصله سه) قبل از آهنگسازی و رکورد اگر ساز میزنید نت موزیک را روی ساز تست و یکبار بخونید مانند خوندن شعر روی ساز گیتار هنگام آهنگسازی بی

ن ورس هاتون موزیک خالی بگذارین به ۳ دلیل ۱- شنونده کنجکاو ادامه ی شعر شود – ۲- استراحتی باری شما شود ۳-آهنگساز هنر خود را نشان دهد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • پیشنهادات
  • *فریال*

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    1970/01/01
    ارسالی ها
    7,020
    امتیاز واکنش
    7,770
    امتیاز
    465
    محل سکونت
    لارستان
    بخش ها و نت های موسیقی

    موسيقي از دو بخش نظري و عملي تشكيل شده است. دانستن آنچه مي نوازيم يا مي شنويم همان اندازه مهم است كه در هنگام صحبت كردن بايد مفهوم كلمات يا جملات را بدانيم. يك نوازنده خوب اگر نتواند مطالبي كه مورد استفاده قرار مي دهد را تجزيه و تحليل كند، به يك مجري بدون علم و دانش تبديل مي شود و با كسي كه از لحاظ تئوري موسيقي آگاهي دارد و نوازندگي را خوب مي داند، قابل مقايسه نيست. شعر گفتن بدون دانستن دستور زبان ممكن است ولي در جايي محدود مي گردد. نواختن و آهنگسازي نيز چنين است. پس چه بهتر كه به موازات نواختن ساز، از تئوري موسيقي نيز آگاهي داشته باشيم
    در اين جا به نكاتي اشاره مي كنيم كه در موسيقي ايراني مورد استفاده قرار مي گيرند مي پردازيم : الفباي موسيقي از هفت حرف تشكيل شده كه به آنها نت مي گويند. دو، ر، مي ، فا ، سل ، لا ، سي. از توالي اين هفت نت، يك هنگام يا گام بوجود مي آيد. مثل: دو، ر، مي ، فا ، سل ، لا ، سي ، دو. از يك نت تا نت بعدي فاصله اي وجود دارد. هر فاصله اي را به فواصلي كوچكتر تقسيم كرده اند و آنها را با علامت هايي نشان مي دهند. مثلا: از دو تا ر را اگر يك بدانيم، آن را به دو قسمت تقسيم مي كنند. دو ا-----ا------ار. از دو تا ر را پرده و هر كدام از فواصل نصف شده را نيم پرده مي نامند. اگر از نتي نيم پرده كم شود، مثل ر كه نيم پرده به سمت دو ميرود، آن را با علامتي به نام بمل ( b) مي شناسيم، و اگر نيم پرده به آن اضافه شود، مثل دو كه نيم پرده به سمت ر ميرود، آن را با علامت ديز (#) مي شناسيم. در موسيقي ايران، فواصلي نيز وجود دارند كه كمتر از نيم پرده هستند. اين فواصل از تقسيم شدن يك پرده به تقريبا چهار قسمت تشكيل شده اند. دو اا---الف---ب---پ---اا ر. اگر از يك پرده به اندازه يك چهارم كم كنيم، علامت كرن را براي آن در نظر مي گيريم. مثل: ر كه به سمت حرف « پ» ميرود. و اگر از دو به سمت «الف» برويم، آنگاه از دو تا « الف» با علامت سري شناخته مي شود. حال به مثالي براي درك فواصل مي پردازيم. دستگاه شور از اين فواصل تشكيل شده: سل، لا كرن، سي بمل، دو، ر كرن، مي بمل، فا، سل. البته در نوشتن صحيح توالي نتهاي شور بايستي نوشت: فا، سل، لا كرن، سي بمل، دو، ر، مي بمل، فا. از نت فا تا سل فاصله اي وجود دارد به نام پرده طنيني كه در آينده در مورد آن صحبت خواهيم كرد. با توضيحات و مثالهايي كه آورده شد، به تشريح اصطلاحات موسيقي ايراني مي پردازيم
    آنچه از موسيقي ايران در دست است، مجموعه اي از نواها يا آهنگهاي گذشتگان است كه به هر يك از آنها گوشه گفته مي شود، كه سابقه اي در حدود دويست سال دارد (با توجه به روايات مختلفي كه وجود دارد)، اين گوشه ها با توجه به فواصلي كه دارند مرتب شده اند كه از مجموعه اين گوشه هاي مرتب شده، دستگاه تشكيل مي شود و از مجموع دستگاه ها رديف بوجود مي آيد. در هر دستگاه، گوشه ها طوري مرتب شده اند كه فراز و فرودي را مي توان در آنها مشاهده كرد. اين فراز و فرود را با نام هايي مي شناسيم، مثل آغاز هر دستگاه كه با گوشه اي به نام درآمد شروع مي شود. در ادامه به گوشه هايي بر مي خوريم كه در قسمتهاي مياني دستگاه قرار دارند و هر كدام را با نامي مشخص مي شناسيم. مثل مواليان، دلكش، سپهر، ماوراالنهر و... . در هر دستگاه گوشه هايي وجود دارد كه همنام با گوشه هايي در دستگاه هاي ديگرند، مثل: خسرواني، نغمه، زنگوله. با اين توضيحاتي كه داده شد، از مرتب شدن و در كنار هم قرار دادن گوشه هاي مختلف، تعداد هفت دستگاه تشكيل شده كه البته در بعضي از آنها و با توجه به قدمت، نوع فواصل، شخصيت و حالت ها، چند زير مجموعه را مي بينيم كه به آنها آواز مي گويند . آواز ها در همه دستگاه ها نيامده اند، و فقط در دو دستگاه وجود دارند. در دستگاه هاي شور و همايون. آوازهاي دستگاه شور عبارتند از: بيات ترك يا بيات زند، ابوعطا، دشتي، افشاري و بيات كرد. آوازهاي دستگاه همايون تشكيل شده اند از: بيات اصفهان و شوشتري. در توضيح بايد گفت كه بعضي ها شوشتري و بيات كرد را از آوازها نميدانند و البته ما در اينجا فقط به روايتهاي مختلف اشاره مي كنيم. در توضيح اين آوازها بايد گفت كه آوازهاي بيات ترك يا بيات زند، ابوعطا، دشتي، افشاري و بيات كرد كه از مشتقات شور بودند از فواصل يكساني همانند شور تشكيل شده اند كه تفاوت آنها در مواردي است كه خواهيم گفت. در اجراي يك گوشه گاهي يك صدا يا يك نت بيشتر از همه به گوش ميرسد يا تاكيد بيشتري بر روي آن است كه به اين نت، نت شاهد مي گوييم. در پايان هر گوشه نوعي خاتمه يا پايان دادن وجود دارد كه از يك سري جملات تشكيل مي شوند، و در آخر روي يك صدا يا نت مي ايستد، نتي كه گوشه بر روي آن مي ايستد و به پايان مي رسد را نت ايست مي نامند

    همانطوريكه قبلا گفته شده بود، حروفي كه در زبان موسيقي كاربرد دارند، هفت نت هستند. اين هفت نت، تفاوتشان در فركانسي است كه توليد مي كنند و از لحاظ زير يا بم بودن طبقه بندي و مرتب مي شوند. پس ميان اين نت ها فواصلي وجود دارد كه باعث تمايز آن ها مي شود. اين فواصل از واحدهايي به نام نيم پرده تشكيل مي شوند. يعني كوچكترين فاصله اي كه ميان دو نت وجود دارد، نيم پرده است. البته اين فاصله در موسيقي بين المللي به اين شكل است و در موسيقي مناطق مختلف دنيا، و در كشورهاي مختلف، كوچكتر از آن هم وجود دارد كه فعلا به آن نمي پردازيم. پس ميان نت ها نيم پرده و يا دو نيم پرده يا يك پرده وجود دارد. حال به تعريف و همينطور چگونگي وجود فواصل مي پردازيم. با توجه به اسامي نت ها، اين شكل را ترسيم مي كنيم دو- - ر - - مي - فا - - سل - - لا - - سي - دو به فاصله ميان دو نت دو تا ر نگاه كنيد، دو خط ديده مي شود، هر خط نشان دهنده يك نيم پرده است، پس از دو تا ر يك پرده است. بين ر تا مي هم يك پرده وجود دارد. از مي تا فا يك خط، پس از مي تا فا نيم پرده است. همينطور تا نت دو. از دو تا ر، يك پرده و از دو تا مي دو پرده و... هر كدام از اين فواصل براي خود اسمي دارند. براي نامگذاري آن ها لازم است به اين نكات توجه داشته باشيم. فاصله مورد نظر از چند نت تشكيل شده، و ديگر اينكه اين فاصله چند پرده است. مثلا، از دو تا ر، فاصله، بين دو نت و يك فاصله يك پرده اي است. به فاصله يك پرده اي كه بين دو نت پشت سر هم وجود دارد، فاصله دوم بزرگ مي گويند. پس ر تا مي هم مي شود، دوم بزرگ، سل تا لا، لا تا سي و فا تا سل. حال اگر فاصله بين دو نت پشت سر هم نيم پرده باشد، به آن فاصله دوم كوچك مي گويند. پس مي تا فا و سي تا دو مي شود دوم كوچك. ممكن است اين فاصله از وجود يك علامت تغيير دهنده پديد آيد، مثلا، دو تا ر بمل، كه باز هم مي شود دوم كوچک. در نتيجه در مي يابيم آنچه اهميت دارد محاسبه عددي نت ها نسبت به هم و همينطور محاسبه مجموع پرده ها و نيم پرده هاي ميان آن هاست. اگر فاصله دو تا ر بيشتر از يك پرده شود و يك و نيم پرده گردد، يعني از دو تا ر ديز، به آن فاصله دوم افزوده مي گوييم. از سل تا لا ديز هم به همين شكل است. ابتدا مي گوييم، از سل تا لا مي شود دو نت، و سپس حساب مي كنيم كه بين اين دو نت چند نيم پرده وجود دارد، دو نيم پرده. و اينكه با اضافه شدن علامت ديز، به چه فاصله اي تبديل مي شود. سه نيم پرده، پس از سل تا لا ديز مي شود، دوم افزوده. از سل بمل تا لا، از سل تا لا مي شود دو نت و فاصله يك پرده، ولي با قرار گرفتن علامت بمل جلوي سل، نيم پرده به فاصله اضافه مي شود و در نهايت مي شود، دوم افزوده. از سل تا سي، مي شود سه نت يعني، سل، لا و سي. فاصله ميان آن ها دو پرده است، پس از سل تا سي مي شود سوم بزرگ. از دو تا مي هم مانند مثال قبلي است. سه نت و دو پرده كه مي شود، سوم بزرگ. از دو تا فا، چهار نت و دو و نيم پرده. براي اين فاصله مي گوييم، چهارم درست. پس چهارم درست، فاصله چهار نتي است كه دو و نيم پرده ميان آن ها وجود دارد. از دو تا سل هم مانند مورد قبلي است. پنج نت و سه و نيم پرده كه مي شود، پنجم درست. از دو تا لا، مي شود شش نت و چهار و نيم پرده كه مي شود، ششم بزرگ. از دو تا سي، هفت نت و پنج و نيم پرده كه مي شود هفتم بزرگ و از دو تا دو، هشت نت و شش كه مي شود، هشتم درست. اين فواصل ممكن است از هر نتي شروع شوند، مهم آنست كه بين آن دو چند نت فاصله است و همچنين چند پرده يا نيم پرده ميان آن ها وجود دارد. در نهايت، حالت هاي زير بدست مي آيد. نتيجه فاصله پرده فاصله نت ها از هم يكم درست يا همصدا صفر يا شش يك دوم بزرگ يك دو سوم بزرگ دو سه چهارم درست دو و نيم چهار پنجم درست سه و نيم پنج ششم بزرگ چهار و نيم شش هفتم بزرگ پنج و نيم هفت هشتم درست يا يكم يا هنگام يا اكتاو شش هشت و همچنين: هرگاه به يك فاصله بزرگ نيم پرده اضافه شود، به يك فاصله افزوده تبديل مي شود. دو تا مي ديز، مي شود سوم افزوده. هرگاه به يك فاصله درست نيم پرده اضافه شود، به يك فاصله افزوده تبديل مي شود. دو تا سل ديز، مي شود پنجم افزوده. هرگاه به يك فاصله افزوده نيم پرده اضافه شود، به يك فاصله افزوده تر تبديل مي شود. دو تا سل ديز ديز، مي شود پنجم افزوده تر. در اين حالت مي گوييم، سل دابل ديز ## Sol هرگاه از يك فاصله بزرگ نيم پرده كم شود، به يك فاصله كوچك تبديل مي شود. دو تا مي بمل، مي شود سوم كوچك. هرگاه از يك فاصله درست نيم پرده كم شود، به يك فاصله كاسته تبديل مي شود. دو تا سل بمل، مي شود پنجم كاسته. هرگاه از يك فاصله كوچك نيم پرده كم شود، به يك فاصله كاسته تبديل مي شود. دو تا مي بمل بمل مي شود سوم كاسته. در حالت بالا، اصطلاحا مي گوييم، مي دابل بمل
     

    *فریال*

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    1970/01/01
    ارسالی ها
    7,020
    امتیاز واکنش
    7,770
    امتیاز
    465
    محل سکونت
    لارستان
    درس3
    m.mazaeri
    الفباي موسيقي نت مي باشد به دلیل اهمیت نت و نت خوانی در موسیقی دوباره در این بخش به معرفی اساس و پایه نت خوانی می پردازیم : تعريف نت : علامتي است كه بوسيله آن صداهاي موسيقايي نوشته شده ، خوانده و اجرا مي شود. براي بيان نت دو نظام وجود دارد




    سي لا سل فا مي ر دو C D E F G A B : نظام الفبايي
    Do Re Mi Fa Sol La Si : نظام هجايي

    خطوط حامل : پنج خط موازي و با فاصله معين و يكسان نسبت به هم مي با شد كه نت ها بر روي خطوط و ما بين خطوط قرار مي گيرند و خطوط حامل را از پايين به بالا مي شماريم درحالت كلي نت ها به چهار صورت بر روي خطوط حامل قرار مي گيرند که عبارتند ازپنج نت بر روي خطوط قرار مي گيرد . چهار نت بين خطوط قرار ميگيرد. و

    يك نت از پايين چسبيده به خط اول قرار مي گيرد. يك نت از بالا چسبيده به خط پنجم قرار مي گيرد

    خطوط اضافه : گستره صدايي ما بيشتر از اين 11 نت مي باشد كه براي دستيابي به آن از خطوط اضافه كمك مي گيريم
    كليد : علامتي است كه سمت چپ خطوط حامل قرار مي گيرد و نام و موقعيت نت را روي خطوط حامل مشخص مي كند. انواع كليد در موسيقي كليد های سل كليد فا كليد دو می باشد. كليد سل: در ساز گيتار تنها كليد سل است كه كاربرد دارد هنگامي كه اين كليد اول خطوط حامل قرار مي گيرد ، نتي كه روي خط دوم حامل قرار مي گيرد سل نام دارد. كشش نت در موسيقي: به مدت زمان ماندگاري صداي هر نت كشش نت گفته مي شود. سكوت در موسيقي : نبودن صدا..... كه معادل هر كشش نت سكوتي وجود دارد.
    ريتم : به كارگيري انواع كشش ها و سكوتها ( ضرب آهنگ ) به طوري كه از نظر زماني با هم هماهنگ باشند . ضرب در موسيقي : واحدي زماني در موسيقي مي باشد كه به كمك آن كشش ها سوكتها را در موسيقي اجرا مي كنيم . ضرب را ميتوانيم با شمارش بوسيله حركات رفت و برگشت دست يا پا نگهداريم
     

    *فریال*

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    1970/01/01
    ارسالی ها
    7,020
    امتیاز واکنش
    7,770
    امتیاز
    465
    محل سکونت
    لارستان
    درس4
    m.mazaeri
    اهمیت و اساس سلفژ ما را بر ان داشت تا دوباره در این قسمت به توضیح پایه ای سلفژ از ابتدا بپردازیم

    سلفژ (یا سلفاژ) چیست؟ سلفژ در تعریف متعددی بیان میشود. سلفژ را می توان خواندن یک سری نت ها به صورت پی در پی و پشت سر هم و با رعایت قوانین نت ها و سکوت ها و ... معرفی کرد. پایهء یادگیری سلفژ دانستن ارزش زمانی هر نت است و در کنار این باید ارزش زمانی هر سکوت را نیز بدانیم . مهمترين عاملي كه به معناي اعم ، پايه و اساس جدي در اموزش موسيقي به شمار ميرود سلفژ است كه از دو قسمت عمده تشكيل ميشود : قسمت عملي و قسمت نظري . قسمت عملي شامل خواندن و تلفظ نتها به شكل اوازي و به شكل وزن خواني است و قسمت نظري شامل شناخت كليه علامتها و قواعدي است كه در طي قرنها به منظور اجراي دقيق موسيقي به تدريج ابداع شده و تكامل يافته است تا بتوان شناخت هنري را كه واقعيتي دروني است و بيشتر جنبه عاطفي دارد با اين علامتها و قواعد به شناخت علمي تبديل كرد

    باید بدانیم صداي انسان به 1- سوپرانو : صداي زير زنانه. 2-متسو سوپرانو : صداي متوسط زنانه. 3-كنترالتو : صداي بم زنانه. 4- تنور : صداي زير مردانه. 5- باريتون : صداي بم يا صداي متوسط مردانه. 6- باس : صداي بم مردانه و بهترين صداي مردانه
    تقسیم می شود
    در هنگام نوازندگي يا خوانندگي اواز سكوتها را بايد اجرا كرد به صورت نخواندن نت و ساكت شدن ولي در ابتدا براي اموزش سلفژ ما باديدن علامت سكوت ، سكوت نميكنيم بلكه به جاي ان كلمه اوم ميگوييم و به اندازه ارزش زماني سكوت انرا ادامه ميدهيم
    مثال: سكوت گرد را با هم اجرا كنيم : بايد 4 ضرب پا اجرا كنيم و و كلمه اوم را تا پايان 4 ضرب پا ادامه دهيم
    نكته : براي درك بيشتر ارزش زماني نتها ميتوانيم اينگونه بيان كنيم كه اگر نت گرد 4 ثانيه در يك قطعه موسيقي طول بكشد نت سفيد 2 ثانيه و نت سياه 1 ثانيه طول خواهد كشيد
    خواندن نتها با اجراي صداي ان نت را كانتات گويند و خواندن نت بدون اجراي صدا و فقط گفتن نام انرا پارلات گويند شما بايد توانايي خواندن بي صداي نتها را پيدا كنيد و نتهايي كه به شما داده ميشود را با تمپوي مشخص بخوانيد و بعد كم كم قدرت نت خواني خود را افزايش دهيد بطوريكه نت بعدي را هم در ذهن داشته باشيد و اگر كسي نت بعديِ نتي را كه شما خوانده ايد با دست بپوشاند شما باز هم انرا بخوانيد. مساله ديگري كه اينجا بياد خاطر نشان كرد مساله فركانس گيري است كه شما بايد با سازي كه در اختيار داريد اين كار را انجام دهيد كه البته ما در اينجا فركانس گيري با پيانو را توضيح ميدهيم

    فركانس گيري چهار مرحله دارد که شامل : 1- شنيدن صداي نت اجرا شده. 2- اجراي ان در ذهن. 3- اجراي ان با صدا. 4-تطابق دادن هر چه بيشتر صداي خود با صداي ساز كه در فضا باقي مانده است می باشد
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا