تاریخچه
تاریخچه پیدایش موسیقی در ایران
بشر از لحظه تولد با موسیقی زاده شده و می شود، اولین آهنگ و نوای گریه نوزاد قبل از دیدار مادر به او آگاهی می دهد که نوزادش زنده به جهان هستی پا گذاشته و نوزاد با شنیدن طپش های (آوای) قلب مادر آرامش می یابد. بنابراین موسیقی قبل از زبان و گفتار به وجود آمده است
بشر از ابتدای زندگی مانند حیوانات می زیسته و با صداها و نواهای مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند و همچون حیوانات از گیاهان و میوه های جنگلی و همچنین شکار حیوانات مختلف شب و روز خود را سپری می کرده و خواسته های خود را در مواقع شادی، غم، ترس، پیروزی و احساس خطر با نواهای مختلف به یکدیگر منتقل می کردند
بررسی اشیا و آثار به دست آمده از منطقه بین النهرین نشان می دهد پیشینه موسیقی در فرهنگ بشر به هزاره سوم پیش از میلاد می رسد واژه معرب شده موسیقی از واژه «موزیکم» یونانی و موزیکوس لاتینی گرفته شده که در زبان فارسی، نوا _ آوا آهنگ _ ترانه یا سرود گفته می شود همچنین پیش از تاریخ در ایران _ در تپه چغازنبیل واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی دزفول و ۹ کیلومتری جنوب خرابه های جندی شاپور (شهر قدیم ساسانی _ استقرارگاه سربازان شاهپور پادشاه ساسانی) که آرامگاه یعقوب لیث صفاری نیز در آن جاست، قطعه گل پخته به اندازه های ۲ در ۵ در ۸ سانتی متر به دست آمد که مربوط به ۳۵۰۰ تا ۳۰۰۰ پیش از میلاد است و در آن صحنه ای را از یک قایق نشان می دهد که چند نفر در کناره های قایق نشسته اند، یکی مشغول نواختن تنبک و دیگری سرنا و دیگری با دهان باز مشغول خواندن است و یک اسیر دست بسته را در قایق حمل می کنند
آشنایی ما درباره موسیقی و رقـ*ـص در دوره ساسانی بیشتر از هر دوره دیگر است. همچنین موسیقی دانان و خوانندگان بزرگ مانند باربد _ نکیسا _ رامتین _ بامشاد _ سرکش اکثرا در دربار خسروپرویز ظهور کردند که پایه گذار موسیقی ایران پس از اسلام و حتی بعضی کشورهای اسلامی شدند. مدارک مثبتی نشان می دهد که در زمان ساسانیان موسیقی بسیار غنی بوده و در جامعه مقامی بس شایسته داشته است.هنرمندان دربار ساسانی منزلتی شایسته داشتند.
چنانکه در افتتاح پروژه ها، موسیقی دانان هم ردیف فرمانداران از جانب خسروپرویز دعوت می شدند. هنگامی که اسلام بعنوان مذهب مسلط ایران پذیرفته گردید، تصمیم حکمرانان منع کلی موسیقی بود. موسیقی سنتی تا قرن بیستم در دادگاهها نواخته می گردید. در قرون وسطی، موسیقی بصورت مخفیانه نواخته می شد
در زمان عباسیان که به سبک ساسانیان دربار خویش را اداره می کردند، جنبه های دنیوی و غیردینی موسیقی افزایش یافت و موسیقی رونق تازه ای یافت؛ بعضی بزرگان موسیقی این دوران عبارتند از: ابوالفرج اصفهانی، عبدالقادرمراغی، قطب الدین محمود شیرازی، حکیم ابونصر فارابی و صفی الدین ارموی. موسیقی ایران در دوران صفویه بیشترین ضربه را خورد اما شکل مذهبی آن در قالب تعزیه و نمایش های دراماتیک و نیز توسط نوازندگان و شاعران دوره گرد تداوم یافت. در دوره دستگاهی که شروع آن از چند سده بعد از ظهور اسلام بوده شاهد آن هستیم که موسیقی ایرانی به بهترین نحوی جمع آوری شده است یعنی از موسیقی
نواحی مختلف ایران از خراسان گرفته تا خوزستان به دست آمده و تا کنون نیز حفظ و نگهداری شده است این موسیقی همان موسیقی ردیف ایرانی است
مقدمه
موسیقی و خوانندگی
اگر در زندگي به ناگاه يکي از سيم هاي سازت پاره شد آهنگ زندگي را آنچنان ادامه بده که هيچ کس نداند بر تو چه گذشت. بله درست است موضوع کتاب من موسیقی می باشد
این روز ها موضوع خوانندگی بسیار مورد توجه جوانان ایرانی قرار گرفته است و من بر ان شدم تا کتابی مفید با محوریت موسیقی و قواعد ان در زمینه خوانندگی جمع اوری کنم . کتابی که پیش رو دارید حاصل نکات و اموزش های پایه ای خوانندگی می باشد که ابتدا به بررسی جزییات موسیقی پرداخته است و نت خوانی در ان به شیوه ای کاملا روان توضیح داده شده است
تکنیک ها
تکنیک آوازخوانی
فن یا تکنیک آوازخوانی چیست؟ عبارت است از تسلط بر تنفس صحیح، داشتن حنجره ای کاملا آزاد ، قدرت به کارگیری آگاهانه حفره های تشدید صوت، مهارت در تلفظ دقیق کلمات و چالاکی عضلات مربوط به آن و رابطۀ آنها با تنفس و قدرت شنوایی دقیق اصوات و ادای صحیح آنها هنرمند کسی است که بتواند فن هنری را که آموخته است با استعدادها و قدرت خلاقه خود در هم آمیزد تا حقیقتی را که برای گفتن دارد به بهترین و مناسبترین وجه بیان کند. تکنیک آواز عبارت است از تسلط بر فن آوازخوانی ودر مورد هنرمند آوازخوان به کارگیری این فن برای بیان احساسات نهفته در یک آواز و به گونه ای آفرینش دوبارۀ آن هنگام خواندن
بیشتر دست اندرکاران موسیقی ایرانی خصوصا خوانندگان و آموزگاران آواز ایرانی بر این گمانند که یا صدایی تحریر دارد یا ندارد. این طرز تفکر باعث شده است که خواندن آواز تنها در انحصار عده ای معدود که فقط این آموزگاران صلاحیت آنها را تشخیص میدهند باقی بماند و افراد دیگر با این باور که صدایی انعطاف ناپذیر و بدون تحریر دارند ، چیزی که به گمان این آموزگاران غیر قابل علاج است، از یادگیری این هنر والا محروم بمانند. این آموزگاران به خود زحمت پرداختن به نکات زیر را نمیدهند که
چرا صدایی تحریر دارد و صدایی دیگرتحریر ندارد؟ چرا صدایی نرم و متحرک و پرانعطاف است و صدایی دیگر سفت و پرتنش؟ چرا یک صدا با ظرافت و مهارت قادر به اجرای تحریرهای موسیقی ایرانی است و صدایی دیگر با ظرافت و مهارتی کمتر؟ و اصولاً امکان رسیدن به انعطاف و ظرافت در اجرای تحریرها برای صدایی که این توانایی را به طور طبیعی ندارد یا به طور محدود آن را دارا است وجود دارد یا نه؟ باید بدانیم که اصولا شرایط طبیعی برای
تمام کسانی که از سلامت حنجره برخوردارند برای آموختن و پرورش خواندن موجوداست، ساده تر گفته شود قدرت خواندن به طور طبیعی و مادرزادی به هر انسانی داده شده است
چنانچه ارگان آواز را نیز مانند یک ساز مجسم کنیم که در بدن ما قرار دارد اجزای اصلی تشکیل دهنده آن عبارتند از: دستگاه تنفس، دستگاه صوتی یا حنجره که منبع تولید صدا میباشد، حفره های تشدید صوت و اندام گفتار. این مجموعه که از قسمت زیرین ماهیچه های شکم شروع و تا بالای کام ادامه میابد تنها با وحدت و عملکرد هماهنگ خود ارگان آواز را تشکیل میدهند
دستگاه تنفس شامل: ماهیچه های شکم ،قفسۀ سـ*ـینه ـ که خود شامل پردۀ دیافراگم، دنده هاو ماهیچه های بین آنها، ششها، نای و قسمتی از ستون فقرات و ماهیچه های پشت است
دستگاه صوتی یا حنجره که شامل تارهای صوتی و استخوانها و غضروف های مربوط به آن است در میان گروهی از ماهیچه ها که آن را میان خود نگاه داشته اند در بالای نای به اصطلاح آویزان است. مهمترین حفره های تشدید صوت دهان و حفره بینی و سینوسها هستند علاوه بر آن حلق و قفسه سـ*ـینه نیز خود تا حدودی به تشدید صدا کمک میکنند
اندام گفتار مجموعه ای است از ماهیچه های کوچک و بزرگ آرواره ها، ل*ب.ه*ا، زبان و کام که برای شکل گیری صامت ها و مصوت ها بکار گرفته میشوند. یادآوری میکنم در این مقاله از پرداختن به
جزییات خودداری میشود و به معرفی کلی ارگان آواز بسنده شده است. انعطاف ناپذیری وپرتنش بودن صدا به ضعف کلی بدنی و قدرت و انرژی اندک ماهیچهها بخصوص ماهیچههای مربوط به ارگان آواز بازمیگردد. هر ماهیچه ای از بدن که مرتباً به کار گرفته نشود به تدریج قدرت خود را از دست میدهد و ضعیف میشود، این قانون برای ماهیچههای ارگان آواز نیز صادق است. به عبارتی پرورش خواندن به تدریج ماهیچههای مربوط به آن را که به مرور زمان به دلیل به کارنگرفتن قوت خود را از دست دادهاند باردیگر قوی وچالاک کرده و ازتنش ها آزاد میکند تا حنجره بتواند عملکرد طبیعی و زندهای را که در خود نهفته دارد بدون مزاحمت انجام دهد. تمرین های بی هدف، بی جا و ناهماهنگ با توانایی ها و نیازها نه تنها در پرورش صدای هنرجو بی تاثیرند بلکه در بیشتر موارد خود باعث تنش و سفتی عضلات میگردند
وسعت صدای هر فرد بسته به ساختمان حنجرۀ او به طور طبیعی تعیین گردیده است و فقط در این محدوده هر صدا میتواند با حداکثر توانائی و تحرک خود طبیعی ترین و خوشایندترین کیفیت و طنین را دارا باشد. تقسیم کردن صدای انسانها فقط به دو گروه صدای زنانه و صدای مردانه روش دقیقی نیست، زیرا نزد هر یک از این دو گروه تقسیمات فرعی دیگری نیز وجود دارند ( برای نمونه صدای زنانه که به طور کلی به سه گروه صدای زیر ،میانی و بم زنانه تقسیم میگردد) . بعلاوه باید میان صدای بزرگسالان با کودکان و نوجوانان تفاوت قائل شد. تمرینها یا حتی روشی که برای آموزش صدای بزرگسالان در نظر گرفته میشوند در بیشتر مواقع برای صدای لطیف و حساس کودکان و جوانان مناسب نیستند زیرا آمادگی کودکان برای تقلیید بی چون و چرا، حتی از روش خواندن اشتباه آموزگاران، آنها را از گزند آسیب های جدی و غیر قابل علاج مصون نگاه نمی دارد
آموختن تنفس صحیح ا
ولین قدم در راه پرورش صداست. تنها با تنفس صحیح است که حنجره عکس العمل سالم نشان داده و آماده برای خواندن میشود. کیفیت تنفس وپرانرژی بودن یا نبودن آن تعیین کنندۀ نفوذ و قدرت صدا است. تنفس صحیح و آگاهی بر رابطۀ آن با عملکرد سالم دستگاه صوتی برای سلامتی و پرورش صدا ی خوانندگان یا کسانی که بکارگیری صدا جزئی از حرفهشان میباشد، مانند هنرپیشهها ، آموزگاران و گویندگان ، ضروری است
بدانیم
در این بخش قصد داریم شما را با اصطلاحات مهمی در زمینه موسیقی و خوانندگی اشنا کنیم
استایل پاپ چیست : در واقعه همان سلفژ یا به صورت روان تر بگیم خوب عوض کردن گام و تحریر است . گام چیست : ملودی و نت هر موزیک را گام و عوض شدن این ملودی ها را تغییر گام می گویند . تحریر چیست : به مدل و لرزشی که صدا به صورت خدادادی به شعر می دهد تحریر می گویند . آوا چیست : یه صدایی که از ته حلق بیرون می آید و مفهموم شعری ندارد و فقط همراه با نت است آوا میگویند .لاین چیست : به هر خط خوندن خواننده در هنگام رکورد موزیک ، لاین میگویند . فاصله ۳+ چیست : ۳ گام بالا بردن صدا را فاصله ۳+ میگویند . فاصله ۳- چیست : ۳ گام پایین
بردن صدا را فاصله ۳- میگویند . سوپرانو چیست : صدای زیر زنانه. متسو سوپرانو چیست : صدای متوسط زنانه . كنترالتو
چیست : صدای بم زنانه. تنور چیست : صدای زیر مردانه . باریتون چیست : صدای بم یا صدای متوسط مردانه. باس چیست : صدای بم مردانه و بهترین صدای مردانه .
سبک خوندن پاپ به هنگام یک موزیک چگونه است ؟
ابتدا باید گام موزیک را پیدا کنیم. به صدای خود کمی غم می دهیم تا شنونده مفهوم احساسات را درک کند. حروف را می کشیم مانند کجا پیداااااااااات کنم آخــــــــــه. یک نواخت خوندن را حذف می کنیم. صدای خود را بالا و پایین نسبت به نت های موزیک می بریم. موزیک را سر ضرب تمام می کنیم. کلمات را واضح و رسا میگوییم. کلمات تاکیدی را بکوبید. هنگام نوشتن شعر از تکرار کلمات بپرهیزید . اکثراً سعی کنید به جای کلمات سنگین از کلمات آمیانه و رواج دار و ساده استفاده کنیم. اگر در موزیک خود ر پ خون هم دارید سعی کنید در یک سری از ابیات تکس با او شریک و قسمت ، قسمت کنید. به هنگام خواندن زیر جاهایی که موزیک خلوت تر هست آوا ببرین . اگر تعداد بیت هایی که در یک موزیک میخونید کم است سعی کنید موزیک را ۳ لاین بخونید . اگر تعداد بیت ها در موزیک زیاد است به سه روش میتوانید بخونید ۱- ( ۲لاین نرمال) ۲- (۱ لاین نرمال + ۱
لاین اوج) ۳- (یک لاین نرمال + ۱ لاین فاصله سه) قبل از آهنگسازی و رکورد اگر ساز میزنید نت موزیک را روی ساز تست و یکبار بخونید مانند خوندن شعر روی ساز گیتار هنگام آهنگسازی بی
ن ورس هاتون موزیک خالی بگذارین به ۳ دلیل ۱- شنونده کنجکاو ادامه ی شعر شود – ۲- استراحتی باری شما شود ۳-آهنگساز هنر خود را نشان دهد
تاریخچه پیدایش موسیقی در ایران
بشر از لحظه تولد با موسیقی زاده شده و می شود، اولین آهنگ و نوای گریه نوزاد قبل از دیدار مادر به او آگاهی می دهد که نوزادش زنده به جهان هستی پا گذاشته و نوزاد با شنیدن طپش های (آوای) قلب مادر آرامش می یابد. بنابراین موسیقی قبل از زبان و گفتار به وجود آمده است
بشر از ابتدای زندگی مانند حیوانات می زیسته و با صداها و نواهای مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند و همچون حیوانات از گیاهان و میوه های جنگلی و همچنین شکار حیوانات مختلف شب و روز خود را سپری می کرده و خواسته های خود را در مواقع شادی، غم، ترس، پیروزی و احساس خطر با نواهای مختلف به یکدیگر منتقل می کردند
بررسی اشیا و آثار به دست آمده از منطقه بین النهرین نشان می دهد پیشینه موسیقی در فرهنگ بشر به هزاره سوم پیش از میلاد می رسد واژه معرب شده موسیقی از واژه «موزیکم» یونانی و موزیکوس لاتینی گرفته شده که در زبان فارسی، نوا _ آوا آهنگ _ ترانه یا سرود گفته می شود همچنین پیش از تاریخ در ایران _ در تپه چغازنبیل واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی دزفول و ۹ کیلومتری جنوب خرابه های جندی شاپور (شهر قدیم ساسانی _ استقرارگاه سربازان شاهپور پادشاه ساسانی) که آرامگاه یعقوب لیث صفاری نیز در آن جاست، قطعه گل پخته به اندازه های ۲ در ۵ در ۸ سانتی متر به دست آمد که مربوط به ۳۵۰۰ تا ۳۰۰۰ پیش از میلاد است و در آن صحنه ای را از یک قایق نشان می دهد که چند نفر در کناره های قایق نشسته اند، یکی مشغول نواختن تنبک و دیگری سرنا و دیگری با دهان باز مشغول خواندن است و یک اسیر دست بسته را در قایق حمل می کنند
آشنایی ما درباره موسیقی و رقـ*ـص در دوره ساسانی بیشتر از هر دوره دیگر است. همچنین موسیقی دانان و خوانندگان بزرگ مانند باربد _ نکیسا _ رامتین _ بامشاد _ سرکش اکثرا در دربار خسروپرویز ظهور کردند که پایه گذار موسیقی ایران پس از اسلام و حتی بعضی کشورهای اسلامی شدند. مدارک مثبتی نشان می دهد که در زمان ساسانیان موسیقی بسیار غنی بوده و در جامعه مقامی بس شایسته داشته است.هنرمندان دربار ساسانی منزلتی شایسته داشتند.
چنانکه در افتتاح پروژه ها، موسیقی دانان هم ردیف فرمانداران از جانب خسروپرویز دعوت می شدند. هنگامی که اسلام بعنوان مذهب مسلط ایران پذیرفته گردید، تصمیم حکمرانان منع کلی موسیقی بود. موسیقی سنتی تا قرن بیستم در دادگاهها نواخته می گردید. در قرون وسطی، موسیقی بصورت مخفیانه نواخته می شد
در زمان عباسیان که به سبک ساسانیان دربار خویش را اداره می کردند، جنبه های دنیوی و غیردینی موسیقی افزایش یافت و موسیقی رونق تازه ای یافت؛ بعضی بزرگان موسیقی این دوران عبارتند از: ابوالفرج اصفهانی، عبدالقادرمراغی، قطب الدین محمود شیرازی، حکیم ابونصر فارابی و صفی الدین ارموی. موسیقی ایران در دوران صفویه بیشترین ضربه را خورد اما شکل مذهبی آن در قالب تعزیه و نمایش های دراماتیک و نیز توسط نوازندگان و شاعران دوره گرد تداوم یافت. در دوره دستگاهی که شروع آن از چند سده بعد از ظهور اسلام بوده شاهد آن هستیم که موسیقی ایرانی به بهترین نحوی جمع آوری شده است یعنی از موسیقی
نواحی مختلف ایران از خراسان گرفته تا خوزستان به دست آمده و تا کنون نیز حفظ و نگهداری شده است این موسیقی همان موسیقی ردیف ایرانی است
مقدمه
موسیقی و خوانندگی
اگر در زندگي به ناگاه يکي از سيم هاي سازت پاره شد آهنگ زندگي را آنچنان ادامه بده که هيچ کس نداند بر تو چه گذشت. بله درست است موضوع کتاب من موسیقی می باشد
این روز ها موضوع خوانندگی بسیار مورد توجه جوانان ایرانی قرار گرفته است و من بر ان شدم تا کتابی مفید با محوریت موسیقی و قواعد ان در زمینه خوانندگی جمع اوری کنم . کتابی که پیش رو دارید حاصل نکات و اموزش های پایه ای خوانندگی می باشد که ابتدا به بررسی جزییات موسیقی پرداخته است و نت خوانی در ان به شیوه ای کاملا روان توضیح داده شده است
تکنیک ها
تکنیک آوازخوانی
فن یا تکنیک آوازخوانی چیست؟ عبارت است از تسلط بر تنفس صحیح، داشتن حنجره ای کاملا آزاد ، قدرت به کارگیری آگاهانه حفره های تشدید صوت، مهارت در تلفظ دقیق کلمات و چالاکی عضلات مربوط به آن و رابطۀ آنها با تنفس و قدرت شنوایی دقیق اصوات و ادای صحیح آنها هنرمند کسی است که بتواند فن هنری را که آموخته است با استعدادها و قدرت خلاقه خود در هم آمیزد تا حقیقتی را که برای گفتن دارد به بهترین و مناسبترین وجه بیان کند. تکنیک آواز عبارت است از تسلط بر فن آوازخوانی ودر مورد هنرمند آوازخوان به کارگیری این فن برای بیان احساسات نهفته در یک آواز و به گونه ای آفرینش دوبارۀ آن هنگام خواندن
بیشتر دست اندرکاران موسیقی ایرانی خصوصا خوانندگان و آموزگاران آواز ایرانی بر این گمانند که یا صدایی تحریر دارد یا ندارد. این طرز تفکر باعث شده است که خواندن آواز تنها در انحصار عده ای معدود که فقط این آموزگاران صلاحیت آنها را تشخیص میدهند باقی بماند و افراد دیگر با این باور که صدایی انعطاف ناپذیر و بدون تحریر دارند ، چیزی که به گمان این آموزگاران غیر قابل علاج است، از یادگیری این هنر والا محروم بمانند. این آموزگاران به خود زحمت پرداختن به نکات زیر را نمیدهند که
چرا صدایی تحریر دارد و صدایی دیگرتحریر ندارد؟ چرا صدایی نرم و متحرک و پرانعطاف است و صدایی دیگر سفت و پرتنش؟ چرا یک صدا با ظرافت و مهارت قادر به اجرای تحریرهای موسیقی ایرانی است و صدایی دیگر با ظرافت و مهارتی کمتر؟ و اصولاً امکان رسیدن به انعطاف و ظرافت در اجرای تحریرها برای صدایی که این توانایی را به طور طبیعی ندارد یا به طور محدود آن را دارا است وجود دارد یا نه؟ باید بدانیم که اصولا شرایط طبیعی برای
تمام کسانی که از سلامت حنجره برخوردارند برای آموختن و پرورش خواندن موجوداست، ساده تر گفته شود قدرت خواندن به طور طبیعی و مادرزادی به هر انسانی داده شده است
چنانچه ارگان آواز را نیز مانند یک ساز مجسم کنیم که در بدن ما قرار دارد اجزای اصلی تشکیل دهنده آن عبارتند از: دستگاه تنفس، دستگاه صوتی یا حنجره که منبع تولید صدا میباشد، حفره های تشدید صوت و اندام گفتار. این مجموعه که از قسمت زیرین ماهیچه های شکم شروع و تا بالای کام ادامه میابد تنها با وحدت و عملکرد هماهنگ خود ارگان آواز را تشکیل میدهند
دستگاه تنفس شامل: ماهیچه های شکم ،قفسۀ سـ*ـینه ـ که خود شامل پردۀ دیافراگم، دنده هاو ماهیچه های بین آنها، ششها، نای و قسمتی از ستون فقرات و ماهیچه های پشت است
دستگاه صوتی یا حنجره که شامل تارهای صوتی و استخوانها و غضروف های مربوط به آن است در میان گروهی از ماهیچه ها که آن را میان خود نگاه داشته اند در بالای نای به اصطلاح آویزان است. مهمترین حفره های تشدید صوت دهان و حفره بینی و سینوسها هستند علاوه بر آن حلق و قفسه سـ*ـینه نیز خود تا حدودی به تشدید صدا کمک میکنند
اندام گفتار مجموعه ای است از ماهیچه های کوچک و بزرگ آرواره ها، ل*ب.ه*ا، زبان و کام که برای شکل گیری صامت ها و مصوت ها بکار گرفته میشوند. یادآوری میکنم در این مقاله از پرداختن به
جزییات خودداری میشود و به معرفی کلی ارگان آواز بسنده شده است. انعطاف ناپذیری وپرتنش بودن صدا به ضعف کلی بدنی و قدرت و انرژی اندک ماهیچهها بخصوص ماهیچههای مربوط به ارگان آواز بازمیگردد. هر ماهیچه ای از بدن که مرتباً به کار گرفته نشود به تدریج قدرت خود را از دست میدهد و ضعیف میشود، این قانون برای ماهیچههای ارگان آواز نیز صادق است. به عبارتی پرورش خواندن به تدریج ماهیچههای مربوط به آن را که به مرور زمان به دلیل به کارنگرفتن قوت خود را از دست دادهاند باردیگر قوی وچالاک کرده و ازتنش ها آزاد میکند تا حنجره بتواند عملکرد طبیعی و زندهای را که در خود نهفته دارد بدون مزاحمت انجام دهد. تمرین های بی هدف، بی جا و ناهماهنگ با توانایی ها و نیازها نه تنها در پرورش صدای هنرجو بی تاثیرند بلکه در بیشتر موارد خود باعث تنش و سفتی عضلات میگردند
وسعت صدای هر فرد بسته به ساختمان حنجرۀ او به طور طبیعی تعیین گردیده است و فقط در این محدوده هر صدا میتواند با حداکثر توانائی و تحرک خود طبیعی ترین و خوشایندترین کیفیت و طنین را دارا باشد. تقسیم کردن صدای انسانها فقط به دو گروه صدای زنانه و صدای مردانه روش دقیقی نیست، زیرا نزد هر یک از این دو گروه تقسیمات فرعی دیگری نیز وجود دارند ( برای نمونه صدای زنانه که به طور کلی به سه گروه صدای زیر ،میانی و بم زنانه تقسیم میگردد) . بعلاوه باید میان صدای بزرگسالان با کودکان و نوجوانان تفاوت قائل شد. تمرینها یا حتی روشی که برای آموزش صدای بزرگسالان در نظر گرفته میشوند در بیشتر مواقع برای صدای لطیف و حساس کودکان و جوانان مناسب نیستند زیرا آمادگی کودکان برای تقلیید بی چون و چرا، حتی از روش خواندن اشتباه آموزگاران، آنها را از گزند آسیب های جدی و غیر قابل علاج مصون نگاه نمی دارد
آموختن تنفس صحیح ا
ولین قدم در راه پرورش صداست. تنها با تنفس صحیح است که حنجره عکس العمل سالم نشان داده و آماده برای خواندن میشود. کیفیت تنفس وپرانرژی بودن یا نبودن آن تعیین کنندۀ نفوذ و قدرت صدا است. تنفس صحیح و آگاهی بر رابطۀ آن با عملکرد سالم دستگاه صوتی برای سلامتی و پرورش صدا ی خوانندگان یا کسانی که بکارگیری صدا جزئی از حرفهشان میباشد، مانند هنرپیشهها ، آموزگاران و گویندگان ، ضروری است
بدانیم
در این بخش قصد داریم شما را با اصطلاحات مهمی در زمینه موسیقی و خوانندگی اشنا کنیم
استایل پاپ چیست : در واقعه همان سلفژ یا به صورت روان تر بگیم خوب عوض کردن گام و تحریر است . گام چیست : ملودی و نت هر موزیک را گام و عوض شدن این ملودی ها را تغییر گام می گویند . تحریر چیست : به مدل و لرزشی که صدا به صورت خدادادی به شعر می دهد تحریر می گویند . آوا چیست : یه صدایی که از ته حلق بیرون می آید و مفهموم شعری ندارد و فقط همراه با نت است آوا میگویند .لاین چیست : به هر خط خوندن خواننده در هنگام رکورد موزیک ، لاین میگویند . فاصله ۳+ چیست : ۳ گام بالا بردن صدا را فاصله ۳+ میگویند . فاصله ۳- چیست : ۳ گام پایین
بردن صدا را فاصله ۳- میگویند . سوپرانو چیست : صدای زیر زنانه. متسو سوپرانو چیست : صدای متوسط زنانه . كنترالتو
چیست : صدای بم زنانه. تنور چیست : صدای زیر مردانه . باریتون چیست : صدای بم یا صدای متوسط مردانه. باس چیست : صدای بم مردانه و بهترین صدای مردانه .
سبک خوندن پاپ به هنگام یک موزیک چگونه است ؟
ابتدا باید گام موزیک را پیدا کنیم. به صدای خود کمی غم می دهیم تا شنونده مفهوم احساسات را درک کند. حروف را می کشیم مانند کجا پیداااااااااات کنم آخــــــــــه. یک نواخت خوندن را حذف می کنیم. صدای خود را بالا و پایین نسبت به نت های موزیک می بریم. موزیک را سر ضرب تمام می کنیم. کلمات را واضح و رسا میگوییم. کلمات تاکیدی را بکوبید. هنگام نوشتن شعر از تکرار کلمات بپرهیزید . اکثراً سعی کنید به جای کلمات سنگین از کلمات آمیانه و رواج دار و ساده استفاده کنیم. اگر در موزیک خود ر پ خون هم دارید سعی کنید در یک سری از ابیات تکس با او شریک و قسمت ، قسمت کنید. به هنگام خواندن زیر جاهایی که موزیک خلوت تر هست آوا ببرین . اگر تعداد بیت هایی که در یک موزیک میخونید کم است سعی کنید موزیک را ۳ لاین بخونید . اگر تعداد بیت ها در موزیک زیاد است به سه روش میتوانید بخونید ۱- ( ۲لاین نرمال) ۲- (۱ لاین نرمال + ۱
لاین اوج) ۳- (یک لاین نرمال + ۱ لاین فاصله سه) قبل از آهنگسازی و رکورد اگر ساز میزنید نت موزیک را روی ساز تست و یکبار بخونید مانند خوندن شعر روی ساز گیتار هنگام آهنگسازی بی
ن ورس هاتون موزیک خالی بگذارین به ۳ دلیل ۱- شنونده کنجکاو ادامه ی شعر شود – ۲- استراحتی باری شما شود ۳-آهنگساز هنر خود را نشان دهد
آخرین ویرایش توسط مدیر: