اصفهان معرفی استان اصفهان و مناطق دیدنی آن

ATENA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/02/17
ارسالی ها
23,992
امتیاز واکنش
29,350
امتیاز
1,104
قارنه روستایی تاریخی است که در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اصفهان واقع در پناه گاه حیات وحش پارک ملی کلاه قاضی قرار دارد. این روستا در بخش جرقویه در شهرستان اصفهان واقع شده‌است. قدمت این روستا به حدود ۳۵۰۰تا ۷۰۰۰ سال تقریب زده می‌شود. جمعیت فعلی این روستا به دلیل خشکسالی‌های متعدد، از 100 نفر تجـ*ـاوز نمی‌کند. کنار این روستا و سمت کوه قارنه قبرستانی با قدمت بالا وجود ر سال‌هایی نه چندان دور این روستا از روستاهای پر رونق بوده‌است. بناها وعمارت‌های این روستا خشتی وگلی بوده وعلی رغم گذشت سال‌های بسیار پرمخاطره همچنان پا برجا هستند.. شغل اکثر اهالی در حال حاضر کشاورزی، دامداری و کارمند در واحدهای اداری و صنعتی اطراف است. در نزدیکی این روستا کوه قارنه با بلندی ۳۵۰ متر و ارتفاع ۱۹۷۰ متر از سطح دریا قرار دارد که بر روی قله کوچکی که در نزدیک این کوه‌است نیایشگاه آناهیتا قرار دارد. آناهیتا فرشته و نگهبان آب و فراوانی و زیبایی و باروری در نزد ایرانیان دارای مقام بلند و ارجمندی بوده‌است. طبق بررسی‌های باستان شناسی، شواهدی از کاربرد تیرهای آهنی در پی این بنا وجود دارد. مصالح بکار رفته در این نیایشگاه لاشه سنگ و گچ و بست‌های آهنی است. هم اکنون تنها صحن این بنا باقی مانده‌است. این روستا در گذشته ایی نه چندان دور دارای آبی کافی بوده‌است که کشاورزی پر رونقی را برای اهالی همراه آورده بود. شاهد این مورد عکس‌های ماهواره ایی است که وسعت کشت و زرع را در این ناحیه نشان می‌دهد. منابعی آبی که استفاده می‌شده‌است همگی حاصل ابداعات بشری بوده و در گذشته موارد زیر بوده‌اند: ۱-آب انبار ۲-قنات‌ها ۳-چاه‌های آب ایی که در خانه‌ها وجود داشته‌است. آب انبار بزرگ این روستا که بیشتر شبیه یک دریاچه مصنوعی است، در زمان قدیم در طول سال آب داشته و آب خود را از سیلاب‌ها و قنات‌ها تامین می‌کرده‌است. طبق گفته اهالی آب این دریاچه در زمستان یخ می‌بسته و در بعضی موارد ضخامت آن به حدی بوده‌است که گله ایی گوسفند می‌توانسته از رو ی آن عبور کند. این روستا در دهه ۱۳۴۰ دچار کم آبی می‌شود که علت آن استفاده نادرست از آبهای زیر زمینی با حفر چاه‌های عمیق با دبی خروجی بالا است. خشکسالی علت اصلی کوچ اهالی به دهستان‌های اطراف و شهر اصفهان است. با وجود کم آبی مردم این روستا هنوز هم به کشاورزی مشغول اند و چهره این روستای تاریخی را زنده نگاه داشته‌اند. با عبور خط لوله انتقال آب از کوهرنگ به یزد از کنار کوه قارنه، این روستا سهمیه آب شرب را بدست آورد. روستای قارنه به‌عنوان یک روستای خان‌نشین، چند سرای اربابی دارد. در اطراف بافت کلی روستا نیز دیواره‌ای بلند و چند برج از خشت و گل هستند و در بعضی قسمت‌ها شواهدی از لاشه‌چینی‌های سنگین به‌چشم می‌خورد. این قلعه روستا چند خانهٔ اربابی با تزیینات بسیار پرکار نقاشی دیواری، تزیینات مقرنس، کاشی‌کاری هفت‌رنگ، گچ‌بری، آیینه‌کاری و نماسازی‌های آجری دارد. هم‌چنین دارای چهار حیاط و هشتی‌های مرتبط با آن است و هر حیاط به‌جز فضای سبز، دارای چاه‌های آب، حوض و فواره‌است.

3193.jpg


3192.jpg


3191.jpg


3190.jpg


3189.jpg


3187.jpg


3186.jpg


3185.jpg


3183.jpg


3182.jpg


3181.jpg


3180.jpg


3179.jpg
 
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    غیاث آباد- 120 خانوار و 330 نفر جمعیت دارد و ارتفاع 900 متر از سطح دریا قرار داردروستای زیبا و خوش آب و هوایی در منطقه اردهال است که در 35 کیلومتری غرب کاشان واقع شده است. بارگاه حضرت علی بن باقر علیه السلام فرزند امام محمد باقر علیه السلام در این منطقه قرار دارد که مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در آن برگزار می گردد. بقاع متبرکه امامزادگان شاهزاده حسین (ع) – شاهزاده زید (ع) – سلطان محمود (ع) و قتلگاه حضرت علی بن باقر (ع) از دیگر نقاط زیارتی و مذهبی این منطقه می باشد این منطقه علاوه بر مکان های که در بالا ذکر گردیده دارای جاذبه های مذهبی – گردشگری و طبیعی فراوانی می باشد از جمله قلعه قدیمی آل یاسین و خانه اربابی قدیمی که زندگی در آن جریان دارد ما شما را برای بازدید این منطقه دعوت می نمائیم شرح حالی از حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) در مشهد اردهال حضرت سلطانعلی (ع) فرزند بلافصل امام باقر (ع) و برادر بزرگوار امام صادق (ع) و ابوالزوجه امام کاظم (ع) می باشد در سنه دوم هجری قمری مردم فین و کاشان و چهل حصاران نماینده ای به نام عامر بین ناصر را همراه با هدایای زیادی و تعدادی افراد دیگر روانه مدینه ساخته و از امام باقر (ع) تقاضای پیشوا و مبلغ برای هدایت و راهنمایی نمودند. این گروه بعد از گذشت هفته ها در راه به خدمت امام باقر (ع) رسیدند. امام باقر (ع) از آنها استقبال گرمی نمود و فرمودند که به من اجازه دهید تا فردا با خدای خود در مورد تقاضای شما مشورت نمایم. فردا امام باقر (ع) فرمودند آنچه جدم به تو فرموده (عامربن ناصر ) من هم مامور به آن میباشم و فرزندم علی را به همراه شما برای تبلیغ دین به آن دیار میفرستم .پس از دیدن این خواب امام باقر (ع) دستور می دهد که سفر فرزندش سلطانعلی (ع) را مهیا نمایند و تا دروازه مدینه این گروه را همراهی می نماید. چند کیلومتری مانده به فین بشیر بر مردم کاشان و چهل حصاران و فین مژده می دهد که امام باقر (ع) نور چشمش حضرت سلطانعلی (ع) را برای راهنمایی و ارشاد همه مردم به این منطقه روانه ساخته است در آن زمان (سنه دوم هجری قمری) قریب به 3000 نفر گرداگرد حضرت سلطانعلی (ع) جمع شدند و مقدمش را به منطقه گرامی داشتند. او مدتی در فین و کاشان و به مدت 3 سال در مشهد اردهال «40 کیلومتری غرب کاشان» به تبلیغ دین مبین اسلام مشغول بود و روزهای جمعه در منطقه اقامه نماز جمعه می نموده است.

    باریکرسف- روستای زیبا و خوش آب و هوایی در منطقه اردهال است که در 40 کیلومتری غرب کاشان واقع شده است. بارگاه حضرت علی بن باقر علیه السلام فرزند امام محمد باقر علیه السلام در این منطقه قرار دارد که مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در آن برگزار می گردد. بقاع متبرکه امامزادگان شاهزاده حسین (ع) – شاهزاده زید (ع) – سلطان محمود (ع) و قتلگاه حضرت علی بن باقر (ع) از دیگر نقاط زیارتی و مذهبی این منطقه می باشد این منطقه علاوه بر مکان های که در بالا ذکر گردیده دارای جاذبه های مذهبی – گردشگری و طبیعی فراوانی می باشد شرح حالی از حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) در مشهد اردهال حضرت سلطانعلی (ع) فرزند بلافصل امام باقر (ع) و برادر بزرگوار امام صادق (ع) و ابوالزوجه امام کاظم (ع) می باشد در سنه دوم هجری قمری مردم فین و کاشان و چهل حصاران نماینده ای به نام عامر بین ناصر را همراه با هدایای زیادی و تعدادی افراد دیگر روانه مدینه ساخته و از امام باقر (ع) تقاضای پیشوا و مبلغ برای هدایت و راهنمایی نمودند. این گروه بعد از گذشت هفته ها در راه به خدمت امام باقر (ع) رسیدند. امام باقر (ع) از آنها استقبال گرمی نمود و فرمودند که به من اجازه دهید تا فردا با خدای خود در مورد تقاضای شما مشورت نمایم. فردا امام باقر (ع) فرمودند آنچه جدم به تو فرموده (عامربن ناصر ) من هم مامور به آن میباشم و فرزندم علی را به همراه شما برای تبلیغ دین به آن دیار میفرستم .پس از دیدن این خواب امام باقر (ع) دستور می دهد که سفر فرزندش سلطانعلی (ع) را مهیا نمایند و تا دروازه مدینه این گروه را همراهی می نماید. چند کیلومتری مانده به فین بشیر بر مردم کاشان و چهل حصاران و فین مژده می دهد که امام باقر (ع) نور چشمش حضرت سلطانعلی (ع) را برای راهنمایی و ارشاد همه مردم به این منطقه روانه ساخته است در آن زمان (سنه دوم هجری قمری) قریب به 3000 نفر گرداگرد حضرت سلطانعلی (ع) جمع شدند و مقدمش را به منطقه گرامی داشتند. او مدتی در فین و کاشان و به مدت 3 سال در مشهد اردهال «40 کیلومتری غرب کاشان» به تبلیغ دین مبین اسلام مشغول بود و روزهای جمعه در منطقه اقامه نماز جمعه می نموده است. قالیشویان آیین سوگواری سنتی و مذهبی “شهید اردهال” معروف به آیین “قالیشویان جلوه‌- ای از عشق و ارادت مردم كاشان است كه هر سال در دومین جمعه مهرماه در منطقه اردهال از توابع این شهرستان برگزار می‌شود. این آیین برخلاف سایر مناسبتهای مذهبی كه براساس سال قمری در گردش است، تنها آیین سنتی و مذهبی ایران است كه تقویم آن بر اساس شمسی قرار دارد. اردهال در فاصله ‪ ۳۵كیلومتری غرب شهرستان كاشان، نام سرزمین مقدسی است، كه سمبل حماسه‌ای بزرگ و نمادی از عشق و ارادت مردم این دیار به اهل بیت (ع) است كه چندین قرن بصورت سنتی برگزار می‌شود. مشهد اردهال شهادتگاه سلاله‌ای پاك از خاندان عصمت و طهارت (ع)، حضرت سلطانعلی (ع) فرزند بلافصل امام محمد باقر (ع) است. آن حضرت به دعوت مردم خطه فین كاشان، جهت ارشاد مردم و تبلیغ دین به این دیار هجرت كرد، اما پس‌ازچند ماه بدست دشمنان همچون جدش حسین (ع) به شهادت می رسد. اردهال پس از شهادت حضرت سلطانعلی (ع) به مشهد اردهال‌وبه سبب حرمت تخته قالی كه پیكر پاك آن امامزاده (ع) توسط جمعی از ارادتمندان پس از درگیری با دشمنان به كنار نهری حمل و سپس شستشو و غسل داده شد، بعدها به “مشهد قالی شویان” شهرت یافت و همان حركت هرسال بصورت نمادی از آن واقعه غمبار اجرا می‌شود. در شب و روز مراسم مردم در فضاهای حرم و اطراف آن و زیر چادرهایی كه به این منظور برافراشته شده، استقرار می‌یابند. بابرآمدن آفتاب صبح روزجمعه،عده زیادی از مردان به ویژه جوانان در حالی كه جامه سیاه بر تن كرده و چوب‌های دستی بلندی را در دست دارند در كنار نهر آبی كه جلوی بقعه شاهزاده حسین(ع) می‌گذرد،گرد هم می‌آیند و با تشكیل دسته‌ای بزرگ كه چند تن ازریش سفیدان محلی درجلوی آنها هستندباشعار یاحسین (ع) و بلند كردن چوب هادربالای سر خود به سوی صحن امام زاده سلطانعلی (ع) حركت می‌كنند. آنهاپس‌ازپیمودن فاصله‌بین بقعه شاهزاده حسین(ع) تاصحن‌امامزاده‌سلطانعلی (ع) از ضلع جنوبی آن وارد صحن صفا می‌شوند و چند نوبت در این صحن دور می‌زنند و با شور و هیجانی كه می‌آفرینند همه تماشاكنندگان و زایران را تحت تاثیر قرار می‌دهند. گروه” فینی‌ها ” نیز با بالا بردن و حركت دادن چوب‌های دستی خود با شعار یا حسین، یاحسین (ع) در میان صحن و انبوه جمعیت حاضران دور می‌زنند در همین زمان جمعی از ” خاوه‌ای ها” در داخل بقعه و كنار ضریح و قالی پیچیده شده كه‌روی آن را پارچه‌ای سبزیاسیاه پوشانده‌اند، به عزاداری مشغول می‌شوند. پس از آن بر اساس هماهنگی‌ای كه از قبل توسط مسوولان ستاد برگزاری مراسم با بزرگان و معتمدان فین و خاوه انجام شده، عده‌ای‌ازچوب بدستان و بزرگان فین از جمعیت جدا شده، برای تحویل قالی از معتمدان و بزرگان خاوه به سوی ایوان و درب اصلی جنوبی حرم می‌روند و قالی را تحویل می‌گیرند و به میان جمعیت باز می‌گردند. زمان تحویل قالی شور و هیجان خاصی به چوب بدستان و حاضران دست می‌دهد و با شتاب بیشتراز قبل درحالی كه دسته‌ای كوچك از چوب بدستان از جلوی آنها حركت می‌كنند و راه را باز می‌كنند، برای غسل از صحن صفا خارج و از همان راهی كه آمده بودند، به كنار نهر جنب بقعه شاهزاده حسین(ع) باز می‌گردند. آنها قالی را در نهر می‌گذارند و دور آن را حلقه می‌زنند، سپس سر چوب- های خود را وارد آب نهر می‌كنند و قطرات باقی مانده سر چوب را روی قالی می پاشند و قاتلان و مسببان شهادت حضرت سلطان علی (ع) و یارانش را لعن و نفرین می‌كنند. این حركت نمادی ازتمثیل واقعه هواخواهی عده‌ای طرفدار شیعه‌ازشهید اردهال و برداشتن پیكر پاك آن حضرت و غسل دادن آن است. پس از آن این عده قالی را روی دوش گرفته و با همان حالت چرخاندن چوب‌ها بالای سر خود و حسین گویان به صورتی كه عده‌ای از معتمدان و بزرگان فین و خاوه پیشاپیش آنها قرار دارند و به نوحه خوانی و سـ*ـینه زنی مشغول هستند، از گذرگاه شرقی آستانه وارد صحن فینی‌ها می‌شوند و در این صحن چند نوبت دور می‌زنند و در نهایت قالی را به سمت ایوان این صحن كه درب ورودی شرقی حرم امامزاده سلطانعلی (ع) است،می برند و آن رابه‌بزرگان و معتمدان خاوه كه در انتظار گرفتن قالی هستند، تحویل می‌دهند. خاوه‌ای‌ها پس از تحویل قالی‌ازفینی‌ها آن را با احترام به داخل حرم بـرده و به خادمان آستانه تقدیم می‌كنند. زایران و تماشاكنندگان به شدت تحت تاثیر اعمال و حركات پرشور و هیجان قرار می‌گیرند و با چشمانی اشك آلود و حالتی غمگین صحن را ترك می‌كنند و و گروهی هم به زیارت مرقد آن حضرت مشرف می‌شوند. “مریم بوجار آرانی”دركتاب تذكره سلطانعلی امام محمد باقر(ع) آورده است: حمل قالی آستانه یا تابوت تمثیلی شهید اردهال به سرچشمه‌وپاشیدن آب با چوب بر روی آن و شستشوی نمادین آن از سویی اشاره به رسم كهن باران خواهی از طریق تابوت شویی تمثیلی در حوزه آداب مذهبی شیعیان حاشیه كویر دارد و از سویی دیگر خاطرات مصایب، شهید اردهال از طریق شستشوی تابوت تمثیلی زنده نگه می‌دارد و آرمان دین خواهی شهادت جویی را در ذهن جمعی تشییع‌كنندگان تابوت برمی‌انگیزند و روحیه ستیزندگی و استقامت را در آنها تقویت می‌كنند. مسوول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان كاشان نیز از آمادگی و تدارك این ستاد برای برگزاری مراسم قالیشویان در جمعه این هفته خبر داد. حجت‌الاسلام ” حسن درخشان”درگفت و گو با ایرنا،تعداد زایران وشركت‌كنندگان در این آیین را بیش از یكصد هزار نفر پیش بینی كرد. وی گفت: جهت برگزاری هرچه مطلوب‌تر این مراسم و ارایه تسهیلات به زایران و شركت‌كنندگان كمیته‌ای متشكل ازفرمانداری، راهنمایی و رانندگی، هلال احمر ، ارشاد اسلامی، اتوبوسرانی، شهرداری، سازمان رفاهی تفریحی شهرداری كاشان و تیپ سوم پیاده عاشورا تشكیل شده‌است. وی یادآور شد: امسال تقارن این آیین با روز جهانی قدس و شهادت مولی الموحدین حضرت علی(ع) شكوه بیشتر و معنویت خاصی به این مراسم خواهد داد. مسوول روابط عمومی ستاد برگزاری مراسم قالیشویان نیز گفت: با توجه به شروع این مراسم از عصر روز قبل از آن، تعداد ‪ ۱۵دستگاه اتوبوس شركت واحد جهت جابه جایی زایران و افطاری شش هزار نفر تدارك دیده شده‌است. “عباسعلی سعیدی پور” در گفت و گو با ایرنا افزود: برای روز مراسم نیز تعداد ‪ ۱۰۰دستگاه اتوبوس برای جابه جایی مسافران پیش بینی شده است. به گفته وی، جمعه قبل از مراسم قالیشویان به “جمعه جار” و هفته بعد از مراسم هم به “جمعه طوغ” معروف است و جمعی از اهالی “نشلج” كاشان در مشهد اردهال آیین عزاداری برپا می‌كنند. حضرت سلطانعلی ابن امام محمدباقر (ع) یكی از چهار امامزاده معلوم النسب مدفون در ایران است

    3178.jpg

    3177.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    تیدجان روستایی نسبتا کوچک واقع در 10 کیلومتری شهرستان خوانسار از توابع استان اصفهان می باشد . این روستا نزدیک به 1500 سال قدمت دارد . از شمال با روستاهای قودجان و بابا سلطان ، از غرب با روستا های ماکوله و خشکرود ، از جنوب با روستای وانشان و از شرق با روستاهای صفا دشت ، مهراباد ، تجره و خم پیچ همسایه است . دین مردم این روستا اسلام و مذهبشان شیعه دوازده امامی است . مردم این روستا دارای زبان خاصی نیستند ، اما کمی لهجه دارند و شغل اکثر انها کشاورزی و دامداری است . هوای نسبتا گرمی دارد ، وضعیت آب و خاکش نیز تا حدودی مساعد است . دارای 5 محله اصلی است که به ترتیب قدمت محله پایین ، محله سیل آباد ، محله دررباط ، محله قلعه و محله بالا یا شهرک یاسر سه نام دارند و باز هرکدام از این محلات پنج گانه نیز دارای محله های کوچکتری می باشند . روستای تیدجان در حال حاضر تقریبا جمعیتی در حدود ششصد نفر دارد . معرفی محله قلعه روستای تیدجان محله قلعه یکی از 5 محله اصلی روستای تیدجان به شمار می اید که قدمتی کهن دارد . ساکنان کنونی این محله را افرادی تشکیل میدهند که در روزگاران قدیم در هنگام گذر از این منطقه به علت خوش اب و هوا بودن این محله و علی الخصوص وجود قنات بسیار مهم در این منطقه با نام قنات کهریز که تاثیر با لقوه ای در رونق کشاورزی تیدجان دارد در این منطقه سکونت یافته و به مرور زمان با خریداری زمینهای مجاور این قنات شروع به ساخت و ساز نموده تشکیل زندگی داده اند . علت نام نهادن قلعه نیز این بوده که در طی سالیان پیش این محله دارای دروازه ورودی بوده واکنون نیز اثاری از برج های آن باقیست که انشا الله در روز های آتی به نمایش خواهیم گذاشت . اکنون نیز ساکنین مهمان نوازاین محل از ملاکین روستای تیدجان به شمار میروند و در زمینه دامداری و دامپروری هم بسیا توانا میباشند . لازم به ذکر است که عزیزانی که در این محله ساکن هستند در زمینه فرهنگی هم بسیر فعال بوده و معلمانی زحمت کش تحویل جامعه داده اند . مسجد صاحب الزمان نیز در این محله واقع می باشد . خالی از لطف نیست که در مورد عزاداری در ماه محرم در این محله صحبتی به میان نیاوریم چرا که عزاداری های ساکنین خدا ترس این محله بسیار با شکوه بوده و زبانزد خاص و عام میباشد . معرفی محله در رباط روستای تیدجان در رباط اولین محله ای است که هنگام ورود به تیدجان به آن برخورد خواهیم کرد . ساکنین این محله مردمانی اصالتا بومی بوده و بنا به گفته پیشینیان از جمله طایفه های هستند که ذاتا رگ و ریشه تیدجانی دارند . به جرات میتوان گفت که اکثر سید های ساکن تیدجان در محله این محله سکونت دارند . علت نام گذاری این محله نیز این بوده که به عنوان درب ورودی روستای تیدجان به محله پایین تلقی میشده . محله در رباط از جمله محله هایی است که شهیدان زیادی در راه وطن عزیزمان تقدیم اسلام و انقلاب کرده است . از بزرگان این محله میتوان آقا سید هاشم را نام برد که از سید های به حق در زمان خود بوده و بنا به گفته بزرگان محل آب به اذن پروردگار برای ایشان همچون نفت چراغ را روشنایی می بخشیده . مسجد ولی عصر نیز در این محله واقع میباشد که هر شب به خصوص شبهای جمعه با برگزاری نماز جماعت و دعای پر فیض کمیل و توسل ، برگزاری جلسه قران و روضه خوانی اهالی این محل را دور یکدیگر جمع میکند و به فیض میرساند . دومین مدرسه رسمی تیدجان نیز در این محله و در خانه آقای شریعتی قرار داشته و توسط خود ایشان نیز اداره می شده . نهر کهریز که از قنات کهریز در محله قلعه سرچشمه میگیرد نیز از این محله رد میشود و به زمینها و باغات همین محله میرود که به دشت پایین معروف هستند . اماکن تاریخی روستای تیدجان روستای تیدجان بنا بر شواهد و قراین و بنا بر گفته پیشینیان چیزی در حدود 1500 سال قدمت دارد و نام قبلی این روستا تیرجان بوده است . جالب اینجاست که قدمت این روستا از خود شهرستان خوانسار نیز بیشتر است . در واقع این روستا با دو عصر متفاوت با دو دین متفاوت رو به رو بوده است . عصر مربوط به زردشتیان و عصر مربوط به مسلمانان که در ان به سر می بریم . تیدجان در چند صد سال پیش محل سکونت زردشتیان بوده است که بیشتر در دامنه کوه هیکل سکونت داشته اند . کوه هیکل که در ضلع شمالی روستا واقع می باشد بنا به گفته پیشینیان عبادتگاه و به عبارتی اتشگاه انان بوده است که همچنان اثاری از ان اتشکده به جا مانده است . تعدادی از روستاییان نیز هنگام کار در دامنه این کوه به قبرستان انان برخورده اند که حتی در بعضی از موارد توانسته اند استخوانهای انان را مشاهده کنند . یکی دیگر از اثار تاریخی و باستانی روستای تیدجان پل ساسان می باشد که به لفظ عامه به ان پل ساسون گفته می شود . این پل مربوط به دوره ساسانیان بوده که البته به مرور زمان و شرایط محیط قسمتی اعظم پل ریزش کرده و در حال تخریب کامل می باشد . تا کنون هیچ گونه اقدامی هم از طرف سازمان میراث فرهنگی و دیگر سازمانهای مربوطه جهت مرمت و نگهداری ان نشده است . حسینیه روستا هم که به ان اشاره شد از دیگر اثار تاریخی می باشد که حدودا 300 سال قدمت دارد . از دیگر اماکن تاریخی می توان به حمام خزینه ای قدیمی ، سه اسیاب قدیمی که در سالهای دور از انها برای تبدیل گندم به ارد استفاده می شده و با جریان اب کار می کرده اند اشاره کرد . تیدجان دارای چندین برج کبوتر و چند کنده گوسفندیی قدیمی نیز هست . همچنین قدیمی ترین ساختمان روستا واقع در محله رباط واقع در محله پایین است که این ساختمان نیز قدمتی 250 ساله دارد و بنا به گفته بزرگان محل پی ان به اندازه 8 خشت گلی یعنی حدودا دو متر می باشد . امکان مذهبی روستای تیدجان همانطور که اشاره شد تیدجان 5 محله دارد که بحمدلله هر محله به غیر از محله شهرک یاسر سه به تنهایی دارای یک مسجد می باشد . مسجد جامع واقع در محله پایین ، مسجد ولی عصر واقع در محله دررباط ، مسجد حجت ابن الحسن عسگری واقع در محله سیل اباد و مسجد صاحب الزمان (عج) واقع در محله قلعه . هر کدام از مسجد های نام بـرده هر ساله با شروع ماه مبارک رمضان با برگزاری مراسم نماز جماعت ، روضه خوانی مداحی ، خواندن دعاهای کمیل و جوشن کبیر و دیگر دعاهای سفارش شده در این ماه ، اعمال شبهای قدر و روز عید فطر ، سـ*ـینه زنی و افطاری و با شروع ماه محرم با بر گزاری مراسم نماز جماعت ، روضه خوانی ، مداحی ، سـ*ـینه زنی ، زیارت عاشورا و شام پذیرای اهالی روستا می باشند . لازم به ذکراست که در ماه محرم جمعیت روستا به 3 برابر حد معمول خود رسیده و تعداد زیادی از افراد روستا که قبلا به شهرها ، مخصوصا تهران مهاجرت کرده بودند برای بر پایی مراسم عزاداری به روستا باز می گردند . همچنین مراسم مشابهی در ده روز اخر ماه صفر برگزار میگردد . شبهای جمعه هر هفته نیز در مسجد ولی عصر محله در رباط مراسم نماز مغرب و اشاء ، روضه خوانی و دعای کمیل و شبهای شنبه نیز مراسم نماز مغرب و اشاء و جلسه قران منقعد میگردد . از دیگر مکان های مذهبی می توان به حسینیه روستا اشاره کرد که حدودا قدمتی سیصد ساله دارد . هر ساله در دهه اول ماه محرم مراسم تعزیه خوانی در این حسینیه بر قرار می باشد که پزیرای خیل عظیمی از مشتاقان و عزاداران امام حسین (ع) میباشد . بارها جهت بازسازی این حسینیه تصمیماتی صورت گرفته اما نظر اهل محل این است که حسینیه بافت تاریخی خود را حفظ نماید ، البته در طی این سالها این بنا فرسوده شده و علیرغم تعمیرات صورت گرفته نیازمند یک فکر اساسی است . امام زاده بابا غیبی در محله پایین ، توت دو شاخه در حسینیه روستا ، حوزه علمیه در محله سیل اباد و مقبره اقا سید هاشم در محله سیل اباد از دیگر اماکن مذهبی این روستا به شمار میروند. در ضمن باید این را هم بگویم که این روستا در جریان انقلاب و هشت سال دفاع مقدس حدود 50 شهید ، یک مفقود الاثر و ده جانباز در راه دین اسلام و وطن اهدا نموده که این نشان دهنده فرهنگ غنی مردم این روستا و ارادتشان نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است . محصولات کشاورزی روستای تیدجان روستای تیدجان خاک حاصلخیز و مرغوبی داشته و میزان بارندگی و و دارایی اب ان نیز در حد متوسط است . از این رو دارای محصولات کشاورزی متعددی می باشد که در زیر به چند مورد اشاره خواهیم کرد : از مهمترین تولیدات کشاورزی منطقه گردو و بادام می باشد و می توان به جرات گفت کمتر باغی را می توان در روستا یافت که در ان درخت گردو و بادام نباشد . میوه هایی همچون سنجد ، زردالو ، البالو ، گیلاس ، گلابی ، سیب و الوچه را نیز می توان نام برد که افراد روستا بنا به سلیقه و نیاز خود در باغهایشان یا حیاط منزلشان دست به کاشت این درختان می زنند . از دیگر محصولات کشاورزی می توان به انگور اشاره کرد که معمولا اکثر افراد روستا دارای باغهای انگوری هستند . گندم ، جو ، یونجه شبدر و ماشک که کشاورزان جهت تامین علوفه دامهایشان به کاشت بذرانها در زمینهایشان می پردازند. در گذشته نه چندان دور یعنی یکی دو نسل پیش از ما نیز در مردم روستا پا از زمینهای کشاورزی اطراف روستا فراتر گذاشته و در بیابان های اطراف که دارای اب لازم بود دارای مزرعه بودند و در این مزارع اقدام به کشت علف و درخت برای کسب مایحتاج زندگی و تامین اذوقه دامهایشان میکردند، که از طرفی با مهاجرت مردم روستا و بخصوص جوانان روستا به شهرهایی همچون تهران ، اصفهان و گلپایگان برای کار پس از پیروزی انقلاب و کم شدن نیروی کار و سالخورده شدن نیروی موجود و از طرف دیگر کم شدن میزان بارندگی و خشکسالی این مزارع به تدریج رها شدند . از جمله این نزارع مزرعه دکتر ، مزرعه رباطی ها ، مزرعه درگنگ و مزرعه باب چل گزی را میتوان نام برد که از میان این مزارع مزرعه دکتر بر خلاف بقیه مزرعه ها به خاطر داشتن اب بیشتر و اسپانسر قویتر در حال پیشرفت است و علاوه بر داشتن کشاورز و درخت و زمین علوفه دارای استخر اب ، استخر ماهی ، مرغداری و نعمت برق نیز میباشد. همه ساله در ماه شهریور و مهر مردم روستا مشغول چیدن و جمع کردن محصولات کشاورزی خود به خصوص گردو و بادام هستند که این کار لـ*ـذت خاصی دارد. از دیگر محصولات کشاورزی تیدجان میتوان سیب زمینی و چغندر را ذکر کرد . وضعیت اشتغال و اقتصاد در روستای تیدجان به طور کلی می توان گفت که سطح اشتغال و اقتصاد در روستا پایین می باشد . بیش از دو سوم افراد روستا به کار کشاورزی و دامداری مشغول می باشند که به خاطر مکانیزه نبودن کشاورزی و کهولت سن کشاورزان و بسیاری دلایل دیگر رونق خوبی ندارد . تعدادی در کارخانه های اطراف مشغول به کار هستند که اکثر انها نیز به صورت قرارداری کار میکنند . تعداد اندکی کارمند مراکز دولتی می باشند . برخی نیز یا مرغداری و گاوداری دارند یا مغازه سوپر مارکتی و یا گلخانه . در واقع از مهمترین دلایل مهاجرت افراد روستا به شهر ها همین میزان اشتغال و در امد پایین می باشد . از انجایی که جوانان نمی توانند کار مورد علاقه خود را پیدا کنند تصمیم به مهاجرت گرفته و برای یافتن کار پر درامد به شهر های دیگر از جمله تهران مهاجرت می کنند. دامداری این روستا بیشتر معطوف به دامداری خانگی و غیر مکانیزه میباشد . کشاورزان شاید فقط بتوانند علوفه دام خود را به دست اورند و وضع محصولات دیگر مثل میوه جات ، سیب زمینی و انگور نیز بهتر از دیگر محصولات نیست و چیز زیادی برای فروش باقی نمیماند. دام های این روستا منحصر به گاو ، گوسفند ومرغ و خروس میشوند . تعدادی از اهالی روستا دامدار هستند و گله های گوسفند دارند که به صبع ان دارای کنده نیز میباشند که این شغل نیز به سبب گران شدن علوفه و کاه مورد نیاز گوسفندان و فقر گیاهی بیابان های اطراف چندان در امدی ندارد در صورتی که در قرن گذشته همین بیابانها کشت میشدند و حتی گاو درون انها می چراندند . آبیاری سنتی ، خشکسالی ، افات ، نبودن نیروی کار ، عدم سم پاشی بموقع ، کاشت و برداشت نادرست و بسیاری از عوامل دیگر باعث کاهش چشمگیر کشاورزی و محصولات کشاورزی در این روستا شده و هم اکنون این شغل در روستا در خطر است . پرورش مرغ و خروس در اکثر خانه های در این روستا نیز وجود دارد . بخشی از درامد مردم روستا نیز از فروش مستقیم شیر گاو و گوسفندانشان به کارخانه پگاه گلپایگان یا فروش غیر مستقیم ان به صورت ماست و کره و دوغ و امثالهم به دیگران است.

    بزرگترین روستای شهرستان کاشان، در فاصله ۴۳ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان واقع شده است .موقعیت مکانی این روستا در پنج کیلومتری عمق شمالی جاده دلیجان-کاشان در منطقه اردهال می باشد.قرار گرفتن این روستا در شیب شمالی، موقعیت آب و هوایی معتدل، زمستانهای پر برف و تابستانهای خنک را به این روستا هدیه کرده است. کوههای بلند و مرتفع، بافت زیبای روستا را مانند نگینی در خود محصور کرده است. همچنین ارتفاعات بلند و مرتفع ارهال که ارتفاع آن بالغ بر ۴۰۰۰ متر از سطح دریا می باشد موقعیت مناسبی را جهت ذخیره و انبار برف به وجود آورده است که علاوه بر تغذیه قنوات و چشمه سارهای فراوان- که آب بسیار گوارا و مناسبی را جهت استفاده اهالی به وجود آورده است- این ارتفاع بلند مکان مناسبی جهت کوهنوردان و کوهگشتهای خانوادگی گردیده است. علاوه بر آن موقعیت آب و هوایی این منطقه محل مناسبی را جهت رویش گونه های نایاب دارویی به وجود آورده است؛ به عنوان مثال وجود مراتع و رویشگاههای بیش از ۱۲ هکتار باریجه، که یک گیاه دارویی و صنعتی است، خود به نوعی شاید احداث واحد اسانس گیری شرکت باریج اسانس را در نزدیکی این روستا به وجود آورده است. همچنین وجود جریانهای دائمی آب از ارتفاعات فوق، باغات پر بار بادام و گردو را که مهمترین محصولات باغی این روستا می باشد را به ارمغان آورده است .حوزه آب ریز بالای ۱۵۰ کیلومتر مربع روستای نشلج، با میانگین بارندگی ۲۰۰ میلیمتر در سال، قنوات و چشمه سارهای فراوانی را در نقاط مختلف حوزه این آب ریز، محل مناسبی را جهت تولید و کشت و کار گلستانهای گل محمدی -که به زعم کارشناسان و تولید کنندگان گل و گلاب آن دارای کیفیت بسیار بالا می باشد- به ارمغان آورده است . وجود گلستانهای گل محمدی همه ساله در بهار محل مناسبی را جهت عرضه گل و گلاب و تولید آن فراهم آورده است .عرضه بیش از ۲۵۰ تن گل محمدی و همچنین ۴۰ دیگ گلاب سنتی در مکانهای مختلف روستا، نمود این خصوصیت زیبای روستا می باشد. باغات بادام و گردو که سطح زیر کشت آن بالغ بر ۱۰۰ هکتار می باشد، اشتغال بیش از ۴۰۰ خانوار از اهالی را به انواع مختلف تولید، بهره برداری و توزیع به وجود آورده است. مراتع بسیار مناسب این روستا توانسته است محیط مناسبی برای پرورش ۲۰۰۰ راس دام باشد. کشاورز فعال و پر تلاش روستایی همراه با زنان پر تلاش و هنر پرور این روستا- که در هنر تولید فرش پا نهاده و با کیفیت ترین فرش شهرستان را نیز به وجود آورده است- با استفاده صحیح از منابع طبیعی که در فرهنگ این روستا جایگاه خاصی دارد، سطح تولید را هر ساله به نحو شایسته ای افزایش داده اند. موقعیت مکانی این روستا با توجه به قرار گرفتن در شیب شمالی و همچنین ودر شیب دره تند،ساختمانهایی زیبا از نظر بافت و مصالح و معماری، زیبایی بسیار خاصی را به این روستا بخشیده است ،بطوری که در نگاه اول به نظر بام هر خانه ای حیاط خانه دیگر می باشد. وجود یک تپه کم ارتفاع با شیب ملایم، در مرکز دره روستا، اهالی را ترغیب به ساخت وساز در حواشی و نقاط ارتفاعی آن در روی خط تراز نموده و موقعیت بسیار زیبایی را به وجود آورده است. جاده ورودی روستا که از مرکز باغات و کشتزارهای اهالی عبور و وارد روستا می شود، یاد آور جاده های بسیار زیبای جنگلی در قلب حاشیه کویر است ، این زیبایی در ورودی روستا ،محل مناسبی را جهت تفریح و تفرج اهالی محترم شهرستان فراهم نموده است ،که در فصل تابستان در این جاده کم عرض ورودی، پارکینگ های دوطرفه در حواشی جاده مسائل و مشکلات عدیده ای را پدید آورده که مسئولین روستا را بر آن داشت تا در اقدامی خیر خواهانه و خدمت به مردم اقدام به تعریف محل و مکانی مناسب جهت استقرار تفریح و گردش به شکل سازمان دهی شده اقدام نماید.

    3165.jpg


    3166.jpg


    3167.jpg


    3168.jpg


    3169.jpg


    3170.jpg


    3171.jpg


    3172.jpg


    3174.jpg


    3175.jpg

    3194.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای اسحاق آباد یکی از روستاهای شهرستان کاشان میباشد که در سی کیلومتری این شهرستان واقع شده است این روستا در انتهای جاده ی منتهی به مشهد اردهال واقع شده به دو بخش ییلاقی ومسکونی تقسیم میشود که بخش ییلاقی آن به گویش مردم محلی رودگله نام دارد. این روستا در طول شرقی 51.9وعرض شمالی 33.57 وارتفاع 1680متر واقع است .اسحاق آباددر شهر نیاسر ودر 31 کیلومتری جنوب غربی کاشان قرار دارد جمعیت این روستا در آمارغیر رسمی ۷۰۰نفر اعلام شده است که شامل ۱۱۰ خانوار میباشد. این روستا درهمسایگی شهرنیاسر قرار دارد که در مراسم گلابگیری حال وهوای خاصی پیدا میکند. شغل عمده مردم این روستا دامداری و کشاورزی است اما به دلیل رشد جمعیت و عدم وجود امکانات کافی جوانان این روستا مجبور به ترک دیار ومهاجرت به کاشان شده اند.. مراسم عزاداری دراین روستا به نحو بسیار زیبا وجالب وسنتی برگزار میشود.. اینگونه که در روز عاشورا مردم روستا درمحلی جمع شده ونخل بلند میکنند..روی نخل نیز فرد سیدی به عنوان راهنما وپیشوا قرار میگیرد.. مردم به همراه نخل ازکوچه هاگذشته وبه داخل بعضی خانه ها میروند ودرآنجا به مدیحه سرایی میپردازند..همچنین در ظهر عاشورا مراسم تعزیه خوانی نیز برگزار میشود که بسیار جالب ودیدنی است.. ازمشکلات این روستا میتوان به کمبود آب آشامیدنی اشاره کرد که مردم این روستا از این لحاظ واقعا تحت مضیغه هستند وبرای به دست آوردن آب سختی میکشند این روستا در سالهای اخبر به دلیل داشتن آب وهوای معتدل و دلنشین مورد توجه برخی افراد متمول قرار گرفته است که امید است با سرمایه گذاریهای این افراد وتوجه بیشتر شهرداری کاشان وشهرداری نیاسرمراحل رشد وترقی را طی کند. این روستا نسبت به جمعیت خود در جنگ تحمیلی نیز سهم قابل توجهی داشته است که از شهدای این روستا میتوان به شهید علیمحمد اشاره کرد.. محصولات عمده آن گندم ،جو ،گردو ،بادام ،زرد آلو وگل محمدی است . فعالیت عمده اهالی کشاورزی است وفعالیت اقتصادی نظیر دامداری (600) راس ،زنبور داری وقالیبافی (82دار )نیز رواج دارد . اسحاق آباد راه آسفالته ،شورای اسلامی روستایی ،شرکت تعاونی روستایی ،آب لوله کشی ،حمام ،برق ،تلفن وپست دارد .خانه بهداشت هم دارد از جمله شاخص ترین آثار تاریخی وطبیعی روستا بافت تاریخی ،چهار صفه ها وخانه تاریخی ودرخت چنار کهنسال است

    3155.jpg


    3156.jpg


    3157.jpg


    3158.jpg


    3159.jpg


    3160.jpg


    3161.jpg


    3162.jpg


    3163.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای آب ملخ در شهرستان سمیرم در دامنه کوه دنا ، سرشار از چشمه‌ساراهای گوارا و سرد و آبشارهای خروشانی است که آب خود را از ذوب شدن برف کوه دنا تامین می‌کند. آبشار آب ملخ، یکی از عجیب‌ترین آبشارهای ایران است که ترکیبات خاص موجود در آب آن، تمام ملخ‌های مهاجم را درجا نابود می‌کند. این روستا و چشمه آن نیز به همین علت آب ملخ نام گرفته‌اند. به گفته اهالی روستا سال‌ها قبل، وقتی مزارع گندم روستاهای اطراف مورد تهاجم ملخ‌ها قرار گرفت، از آب این چشمه بزرگ برای دفع آفت استفاده کردند و آنها را یکجا نابود کردند. آین آبشار به آبشار تخت سلیمان نیز معروف است. وجه تسمیه این منطقه به دلیل قطعه سنگ بزرگ و طبیعی است که به مانند یک پل روی رودخانه آب ملخ قرار گرفته است و دو دره را به یکدیگر متصل می‌کند. برخی از اهالی این منطقه اعتقاد دارند که این پل به مانند یک تخت، محل استراحتگاه حضرت سلیمان بوده است. منظره خیال انگیز و بی مانند تخت سلیمان روی رودخانه آب ملخ همچون تخت طاق مانندی که بر بالای رودخانه قرار گرفته است بسان پلی زیبا و طبیعی مسافران و گردشگران را به غار داخل کوه هدایت می‌کند. از دهانه غار طبیعی که در تخت سلیمان وجود دارد، چشمه‌ای با آب زلال و گوارا می‌جوشد و از اطراف این تخت به رود پایین دست آن می‌پیوندد. موقعیت جغرافیایی روستای آب ملخ به شکلی است که بیش از 3 ساعت نمی‌توان خورشید را بالای سر روستا دید. آبشار آب ملخ از دو بخش تشکیل شده است. اولین قسمت آن سرچشمه آبشار است که از دل کوه بیرون می‌آید و بخش دیگر که در زیر سرچشمه آن قرار گرفته، طاقدیسی سبز رنگ است که مثل پل روی رودخانه ماربر خم شده است. پشت آبشار پرتگاه خطرناک و زیبایی وجود دارد که آب ملخ را به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران تبدیل کرده است. بهترین زمان بازدید از آبشار آب ملخ فصل‌های بهار و تابستان است.

    3142.jpg


    3143.jpg


    3144.jpg


    3145.jpg


    3146.jpg


    3147.jpg


    3148.jpg


    3149.jpg


    3150.jpg


    3151.jpg


    3152.jpg


    3153.jpg


    3154.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای کاهگانک از روستاهای توابع شهرستان فریدون شهر می باشد که تا این شهر 170 کیلومتر مسافت دارد این روستا از روستاهای کوهستانی و خوش آب و هوای منطقه فریدونشهر می باشد و خانه های آن از چوب و خشت و گل ساخته شده و اهالی آن از طریق دامداری و کشاورزی امرار معاش می نمایند جمعیت روستا دارای 27 خانوار و نزدیک به صد نفر جمعیت دارد و کشاورزی آن بصورت اربـاب رعیتی است این روستا از نعمت آب لوله کشی و برق برخوردار شده است و دارای بهداشت عمومی خوبی است منطقه ییلاقی کاهگانک در 15 کیلومتری روستا قرار داردو وزنها و کودکان در چادرها می مانند و مردان برای دامداری به منطقه می روند و حوزه بسیج عشایری سپاه منطقه فعالیتهای فرهنگی برای این روستا اجرا می کند.

    ازوار (کاشان)، روستایی از توابع بخش برزک شهرستان کاشان در استان اصفهان ایران است.این روستا در دهستان گلاب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۲۷ نفر (۲۱۶خانوار) بوده‌است. تاریخ این روستا به قبل از اسلام برمیگردد که آثار به جا مانده ماننده تپه گیس کن یا دیوارهای خرابه سمت راست ده نشان از قدیمی بودن دارد.آثار کشف شده در موزه مردم شناسی کاشان موجود میباشد.همچنین این روستا قبلاً مرکزیت روستاهای اطراف رابه واسطه در کنار راه اصلی بودن راداشتهواز دهات های بزرگ نیاسر بوده است.دین قدیم مردم این مکان احتمالاً زرتشتی یا کلیمی بوده که احالی منطقه به آن گبری میگویند.در این روستا در قدیم‌الایام جوی آبی بوده که مورد مصرف آشامیدن وشستشو وآبیاری بوده که بواسطه حفر چاه عمیق خشک گردید اکنون این روستا با داشتن باغات بزرگ به عنوان بهترین دارنده میوه مانند به،وگل محمدی در منطقه شهره میباشد اما متأسفانه به دلیل شهر نشینی بسیاری از جوانان از این روستا کوچ کرده وبه کاشان نقل مکان نموده اند.

    3129.jpg

    3141.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای کچوئیه از توابع شهر باغ بهادران در فاصله 60 کیلومتری از مرکز استان واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا 1750 متر است و وجه تسمیه آن در فرهنگستان دهخدا به معنای مرواریدی در خشکی می باشد و جمعیت آن 3000 نفر و وسعت آن 200000 متر مربع است و از محصولات کشاورزی آن گردو بادام گیلاس و جو و گندم می باشد روستای کچوئیه مرکز دهستان زیر کوه می باشد و جمعیت آن حدود2600نفر است این روستا دارای یک دبستان ویک مدرسه راهنمایی ودبرستان پسرانه آن بنام مسیح صفایی است . درقدیم مکتب خانه هایی داشته که ملا هاشم وملا میرزا وملا حفیظ اله وملا صادق وملاهای دیگر در آن تدریس می کرده اند . عالمان بزرگ کچوئیه حاج آقا حسین نظام الد ینی وحاج آقا حسن نظام الدینی هستند .ازجمله شعرای کچوئیه ملا عبدالکریم متخلص به صابر را می توان نام برد ونیز غلام رضا عطایی وفیض الله یزدانی در قدیم کچوئیه ازدو باب قلعه با نام های قلعه بالا وقلعه پایین تشکیل گردیده است .محصولات عمده کچوئیه عبارتست از :گندم ،جو،ماش ،گردو،بادام، انار وانگور درکچوئیه یک باب حمام باطاق وچشمه و مصالح آجر وساروج وجود دارد هم چنین دوآسیاب آبی وجود داشته که هردوی انها ازنیروی اب سه رشته قنات که یکی می شده بنام (مزرا)معروف بوده گردش می کرده وآرد مورد نیاز سکنه را تهیه می کرده است.

    3139.jpg


    روستایی از توابع بخش نیاسر شهرستان کاشان در استان اصفهان ایران است این روستا در دهستان نیاسر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر (۳۴خانوار) بوده‌است. این روستا در فاصله 35 کیلومتری تا شهرستان کاشان و 240 کیلومتری تا مرکز استان قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1700 متر می باشد وجه تسمیه این روستا از درخت چنار بزرگی است که در کنار نهر آب و منبع آب بزرگی که قرار دارد گرفته شده است این روستا دارای صد هکتار باغ انار زاغه است که زبانزد منطقه کاشان است و پس از انار بادام کشت می شود و از فعالیتهای کشاورزی آن زنبورداری است این روستا دارای دامداری با 200 راس گوسفند و 20 راس گاو می باشد و یک مرغداری صنعتی دارد در این روستا باغ سهراب سپهری قرار دارد.

    3137.jpg


    3138.jpg

    3140.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    روستای کردآباد از توابع بخش کوهپایه و شهرستان اصفهان است . به گفته اهالی ، نام روستا (کردآباد) در اصل با ضمه “ک ” یعنی کُردآباد بوده که به تدریج به کِردآباد تغییر نام پیدا کرده است. اهالی بر همین اساس می گویند احتمال آغاز پیدایش این روستا ، اسکان جمعیتی از اقوام کرد باشد . جالب است بدانید بخش ورودی روستا که در حال حاضر تقریبا به صورت کامل تخریب شده است ، اشک نام داشته و دلیل این نام هم حفر و احداث قنات در دوران اشکانیان گفته می شود. در کل از شواهد و قرائن چنین برمی آید که این روستا قدمت بسیار زیادی دارد. روستای کردآباد در دهستان جبل قرار دارد و فاصله این روستا از مرکز استان اصفهان ، 80 کیلومتر است. جمعیت فعلی کردآباد حدود 100 نفر است . شغل بیشتر مردم اهالی کشاورزی و باغداری است و محصولاتی که در روستا به دست می آید ، شامل گندم ، جو نخود ، لوبیا ، عدس در بخش کشاورزی و و گردو و بادام و زردآلو در بخش باغداری است.

    3134.jpg



    3135.jpg



    روستای دهسور در ۱۳ کیلومتری شهر فریدونشهر و در ۱۷۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد. این روستا شامل “دهسور علیا” و “دهسور سفلی” می باشد و دارای جمعیتی بالغ بر ۱۲۰۰ نفر می باشد. دارای آب و هوای سرد و کوهستانی که در ۹ ماه از سال شاهد نزولات آسمانی هستیم. ارتفاع روستا از سطح دریا ۲۷۶۰ متر که می توان از آن به بام ایران نام برد. دمای منطقه در تابستان حداکثر ۲۹ درجه و در زمستان حداقل ۱۲ درجه است بارندگی سالانه ۵۲۰ میلیمتر می باشد. زبان۸۰ درصد اهالی روستا، ترکی و ۲۰ درصد به صورت لری بختیاری و مختلط می باشد. سطح اراضی آبی روستا بیش از ۶۰۰ هکتار می باشد که ۴۵۰ هکتار آن آبی می باشد. محصولات کشاورزی عمده روستا شامل گندم و جو و سیب زمینی و یونجه و کلزا می باشد و از دیگر محصولات می توان به لوبیا و عدس و گیاه شادانه و خیار اشاره کرد. اکثر اهالی روستا به دلیل متوسط سن بالا و شرایط نامناسب دارای سطح سواد پایینی می باشند. ولی نکته مهم میزان پایین رفتارهای غیر اجتماعی و ارتکاب جرم و پرونده های مطروحه در دادگاه است که این نشان می دهد که مردم روستا اهمیت زیادی به آداب و رسوم خود می دهند. از دیگر خصوصیات مردم روستا رابـ ـطه فامیلی بین افراد روستا است که این باعث شده زندگی مردم راحتر باشد.

    3130.jpg


    3132.jpg


    3133.jpg

    3136.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    لاو روستا در اصفهان، مبارکه، مرکزی جمعیت: 232 نفر نشانی و آدرس: استان اصفهان، شهرستان مبارکه، بخش مرکزی، دهستان طالخونچه، روستای لاو فاصله این روستا تا شهر مبارکه 16 کیلومتر و تا مرکز استان 75 کیلومتر است وارتفاع آن تا سطح دریا 1810 متر است قلعه تاریخی لاو این قلعه تاریخی در روستای لاو در بخش مركزی شهر مباركه واقع گردیده و مساحت آن حدود 3600 متر مربع و قدمت آن مربوط به دوره قاجار است. قسمتهایی ازآن دارای سكنه و بخش عمده آن بصورت متروكه میباشد. متاسفانه این قلعه تاریخی بدست عوامل طبیعی در حال تخریب است و نیاز به مرمت اضطراری دارد، لازم بذكر است حدود ده سال پیش مقداری اشیاء عتیقه توسط اهالی در این مكان كشف و مورد سرقت قرار گرفت. بدلیل بافت تاریخی روستای لاو، در صورت مرمت این قلعه و تبدیل آن به یك میهمان خانه سنتی این مكان میتواند پذیرای گردشگران زیادی باشد.

    روستای کلیشادرُخ یکی از زیبا ترین روستاهای استان اصفهان است. اگر در روی نقشه ایران نشانه بعلاوه را كه راس آن از شمال به جنوب و شرق به غرب نقشه ایران باشد ترسیم كنید مركز نشانه بعلاوه كه همدیگر را قطع كرده اند به تقریب خیلی نزدیك روستای كلیشادرخ، در مركز این بعلاوه قرار گرفته است. كه بر این اساس در مركز و قلب ایران قرار گرفته. موقعیت این روستا دقیقاً در غربی ترین نقطه مرزی شهرستان لنجان است. و همین طور در جنوب غربی استان اصفهان و در نقطه مرزی بین 2استان اصفهان واستان چهارمحال وبختیاری قراردارد. دقیق تر این که روستای کلیشادرُخ، در 70کیلومتری اصفهان و30کیلومتری شهرکُرد (استان چهارمحال وبختیاری) قراردارد. روستای کلیشادرُخ از غرب به روستای رُکن آباد وازشرق به روستای قلعه آقا منتهی می شود. جنوب وشمال این روستا را 2رشته کوه است. رشته کوه جنوب که از رشته کوه های زاگرس است به نام کوه رُخ، و شمال هم، کوه معروف به بر آفتاب یا(پیشمعُ الدین)است. درقدیم به جهت نمایان ساختن مسیر آمد و شد کاروانها قلعه هایی از خشت و گل می ساختند تا ساربانان راه را از بیراهه تشخیص دهند.قلعه های لایبید ، حاجت آقا ، قلعه آقا و کلیشادرخ قلعه های قدیمی هستند که در مسیر کاروانهای شهرکرد اصفهان ساخته شده و به مرور زمان تبدیل به آبادی و روستا شده است ودر این قلعه ها کاروانسراهایی جهت استراحت کاروانها ساخته می شد. از فرهنگ و تمدین این خطه که با معماری اصیل ایرانی معجون شده است حمام عمومی یا حمام کهنه با خزینه می باشد. وجه تمسیه روستای کلیشادرخ: نام روستای كلیشادرخ به گمان های زیادی و حدس های زیادی از قدیمی ها زده می شود كه خود من هم در نامگذاری آن سردر گم مانده ام. مانند: هلیساد، گلیشاد… . ولی این طور كه به من گفتند نام این روستا به دلیل كاشت زیاد گل محمدی و گوناگونی و رنگارنگی و فراوانی انواع گلها به گلی شاد معروف بوده است كه بعد ها به دلیل شكسته لفظی ها به كلیشادرخ معروف گردیده است. كلمه و لفظ رخ هم از كوه رخ برگرفته شده است كه بدلیل مجاورت بودن روستا و كوه رخ نامیده شده است. اما در لغت نامه ی … گلیشاد. [ گ ُ ] (اِخ ) دهی است از قرای معظم ناحیت لنجان از توابع اصفهان (از نزهة القلوب چ لیدن ص (51. غیر از چشم انداز های طبیعی روستا، دخالت و تصرف انسان در منطقه چشم انداز های مصنوعی پدید آورده است كه خالی از لطف نیست. مثلا: عبور دكل ها وسیم های فشارقوی برق سراسری ایران كه طول این دكل ها به 50 متر هم میرسد. عبور لوله انتقال گاز بین كشور ایران-تركیه. دكل های مخابراتی و ایرانسل و صدا و سیما. كمربند كوه رخ و گردنه رخ كه همان مسیر جاده اصفهان-شهركرد از تونل رخ و مسیر جاده اصفهان شهركرد از گردنه رخ موجب كمربندی شده است كه كمر كوه رخ را محكم بسته است. 2 منبع بزرگ آب روستا هم ناگفته نماند. همچنین از همه مهم تر باغات و كشت و زار های اهالی روستا هست كه چشم انداز به خصوصی و خیره كننده ای را جلب تماشای بازدید كنندگان به نمایش در می ‌آورد. خیلی از سازه های روستا هم بر اثر تصرف انسانی از بین رفته اند. مثل قهوه خانه ها… از قدیمی ترین درخت های گردوی روستای کلیشادرخ می توان به دو گردو در همجوارهم نام برد. اسم این دو گردو به نام گردو تخم مرغی (علت نام گذاریش به این اسم این بود که شباهت زیادی به تخم مرغ داشت) شهرت پیدا کرده بودند. محل قرار گیری این دو گردوی بزرگ به زمان حال در محوطه باغ دکتر(ورودی شرقی روستا) قرار گرفته اند. جریان کاشت این درختها به زمان های قدیم ختم می شود که یک نفر آخوند بانی کاشت این دو گردو بوده که مالک آن زمان خود بوده. طی گذشت زمان و بدلیل ناسازگاری مردم با حکومت او در آن زمان ها این دو گردو را به اربـاب آن زمان روستا به فامیلیت سردارجنگ می فروشد. بعد از سردار جنگ دخترش به نام بی بی کوکب آن را به مالکیت می گیرد وبعد از او دخترش به نام باران کیان نرسی مالکیت را بر عهده می گیرد. پس از باران پسرش بهرام صاحب این دو گردو می شود… از مراسمات مذهبی می توان به مراسم بلند كردن الم و كاروان سـ*ـینه زنی و زنجیر زنی روز تاسوعا وا عاشورا نام برد كه اهالی این روستا به دلیل نزدیك بودن و هم مجاورتی با روستای ركن آباد، مرا سمات تاسوعا و عاشورای خود ر با مشاركت با هم برگذار می كنند و كل اهالی به سوگ عزای حسینی چشم گریان به دیدار و استقبال هم می روند. در روز تاسوعا اهالی روستای كلیشادرخ به روستای ركن آباد می روند و در روز عاشورا اهالی روستای ركن آباد به روستای كلیشادرخ می آیند. گفتنی است كه در این مراسم تمامی اهالی گرد هم می آیند و جمعیت كثیری به دنبال الم ها راه می افتند. از اصطلاحات رایج بین اهالی روستا می توان به موارد زیر اشاره كرد (از معنی كردن آنها اینجانب را عفو كنید): خوراكی ها: كاكولی، كاچی، دمپختی، آتیشی، آش برگ، ابزار: توبه، هرچوم، سه دنده، یانه، دفتچی، اوسر، چوم، افعال: ناشتایی، یه وختی، بذارم، هشتم، وخی ، اوی، بیال، خدابره، خدا قوت، درو، بید، چوم جا و مكان: محله بالا، محله پایین،اوشا،لابار، صحرابالا، صحراپایین، تیكنداشت، قله نو، قله، قل، جوق، واره، مردوقل، مرپلنگی، برافتو، حجراكبر، حسین آباد، پیرغلوم، چشمه موزك، خارسنگا، مرپلنگی، سنگ ارمنی، گاراژ، گود، دره سنجدی، چشمه كمری، چشمه پنه، قهوه خونه، باغ دكتر، مدبغ، كادون، توله، باربند، دره جوق، باغسنگی، خاكستون، سیاگل، خطه، دولت آباد؛ شوردونی بازی ها: چوقو پل، لی لی، یه قل دو قل، دوز، كارتی(عكس بازی)، بیگیری، قایم موشك، اتل متل توتوله، عمو زنجیر باف او، گردو تكونی، باغپایی، باغ كنی، چوق، چوری، جل، چلفتی، چوم

    3127.jpg

    3128.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    كجان در لغت به معنای جایی كه همه جای آن كج است در واقع كلمه «كَجان» درست است زیرا اگر به این روستای خوش آب و هوا و بكر قبل از اسلام سفر كرده باشید می بینید كه تقریبا ً جایی صاف و همورار نیست و همه چیز كج است رود خانه ها ، درختان ، تپه ها و حتی بسیاری از دیوار ها هم كج است • اما در عوض مردمان با فرهنگ و اصیل آن، با فرهنگ ترین اصالت را در تاریخ خود به ثبت نموده که نشانه ی آن علمایی است که نام آن یادگار دلها است • جمعیت کجان در گذشته • کجان ( kajan ( دهی است از دهستان بهارستان شهرستان نایین در 36کیلومتری جنوب اردستان و شمال غربی شهرستان نایین دارای آب و هوای کوهستانی و معتدل که براساس فرهنگ فارسی معین (چاپ 1350 ه.ش )1594 تن سکنه داشته است • محله های کجان • روستای با صفای کجان دارای7 محله به نام های زیر است: • محله اسده • ( به نام اسدالله نامی ، گویا وی آدم خدمتگزار و مردم دوستی بوده است که نامش در تاریخ مانده است ) • این محل در قسمت شمال کجان در دامن تپه کِرکِری واقع شد است. • محله بالاده • که در قست مغرب کجان واقع شد است، درست درمسیر کجان به روستای خاروان • خانه های این محل نوعاً جدید و نسبت به جاهای دیگر از نظر استفاده از آب مهرجنان که مسیر آن خوشبختانه مسیر سیمانی است بسیار مناسب است اغلب خانه ها دارای آب انبار برای ذخیره آب دارند. • محله پایین ده • در قسمت مشرق کجان در کنار باغستان واقع شده است • محله پشته • در قسمت جنوب در مجاورت راه اصلی و روبروی قبرستان بسیار قدیمی واقع شد است • عموما آفتاب نشینان در این محل می نشینند و آفتاب می گیرند و بسیاری هم بدون تعارف غیبت می کنند . • ( لازم به ذکر است که این قبرستان قدمتش به به سالهای قبل از اسلام می رسد و هنوز آثاری از قبور زرتشتیان در بعضی از مناطق آن به چشم می خورد در جای خود شرحی برای آن باید نوشته شود ) • محله قلاع • این محله در واقع «محله قلعه» بوده است که به غلط عده ای تصور می کنند بواسطه کلاغها این نام گزاری صورت گرفته وبه غلط عده ای آنرا محله عقلا می گویند هرچند که بزرگان و مردمان نجیبی در این محل ساکنند این محل نیز در قسمت شمال شرقی واقع شده است • این محل به علت واقع شدن تنگاتنگ درکنار باغستان تابستانی بهاری و مسرتبخش دارد با مردمانی میهمان نواز • 6-محله سراب یا پاچنار • که به علت چشمه آب بسیار قدیمی و چنار کهنسال چند صد ساله به این نام مشهور شده است • مسجد سراب در بستر این قنات واقع شده است که مردم براحتی در این بستر وضوء گرفته و به آسانی در نزدیکترین مکان در این مسجد نماز اقامه می کنند • ولی متاسفانه اغلب نماز ها به فرادا برگزار می شود که نظر قرآن همیشه به جمع خواندن است • اقلاً دو نفر دوست که همدیگر را می شناسند چرا بایستی علیرغم اینهمه تًاکید علما و بخصوص قرآن و احادیث هریک جدا جد اقامه می کنند؟. • محله میدان • به علت واقع شدن در کنار میدانی که در جنب مسجد جامع واقع است به این نام مشهور شده. • باستانی ترین محله همین مکان است • معمولاً در روزهای تعطیل فروشندگان دورگرد در این محل جمع می شوند وکالا های خود را عرضه می کنند . • در گزشته افراد آهنگر و قلعگر در این محل جمع می شدند و البته کالاهایینیز بفروش می رسانیدند کالاها عبارت بود از گیوه- بیل زمین کنی- کلنگ- سیخ وسه پایه – و اره و… • ولی امروزه بیشر کارها بجای تولید تبدیل به فروشندگی تبدیل شده است • کالاهای امروز ی عبارت است از لباس – ظروف پلاستیکی – حبوبات و….. o بازی های محلی در کجان • بازی گوب ( توپ بازی ) • به این صورت است که یک نفر توپ لاستیکی کوچک را با تمام قدرت بوسیله چوب به هوا پرتاب می کند هریک از منتظر فرود توپ هست و سعی می کند آن را بگیرد فردی که توپ را گرفت مجدد این بازی را ادامه می دهد در واقع برنده آن کسی است که فعالیت بیشتر کند • نتیجه : این بازی ضمن تقویت جسمانی و شادابی موجب قوی شدن نیروی تنفسی می شود. • بازی شُوّ • وسیله ی اصلی این بازی طنابی بود کلفت از پنبه که معمولاً 4-5 متر طول داشت بود . • یک سر این طناب به درخت یا دیواری محکم بسته می شد سپس سر دیگر آن را به دست فردی می دادند که در حال فراراز دست اطرافیان بود 100 کیلومتری شمال شرق اصفهان مرکز دهستان بهارستان واز توابع بخش مرکزی شهرستان نایین.واقع در فلات مرکزی ایران درحاشیه کویر مرکزی ایران با اقلیمی نیمه کوهستانی و خشک به زیبایی در کنار کوه میل آرمیده این کوه با ارتفاع 3035متر ازآبهای آزاد در ناحیه جنوب غربی شهرستان نائین قرارگرفته است.ازدیگرروستاهای اطراف کجان مانند خاروان ، جِزن آباد، جوی آباد، كمال آباد، بَلان ، مَزیَك وجنوبش به شهرهای كوهپایه، تودِشك وروستاهایی ازجمله ، دَخرآباد، سُهر ،جِزِه و علون اباد واز غرب به ارتفاعات مارشِنان وروستاهای وآبادیهای ییلاقی جَبل واز شرق به روستاهای باداَفشان ،وَج، دِلگُشا ، پایگاه هاشم آباد وكوههای اطرف گردنه معروف ملا احمد . کوه میل از بلند ترین ارتفاعات این منطقه است وبه آن بام نائین نیز گفته می شودوهمانند نامش مقاوم واستوار در حاشیه کویر خودی نشان می دهد. در کتاب اتشکده اردستان جلد 1 صفحه 142 تفاسیری از روستای کجان امده است.

    3123.jpg


    3124.jpg


    3125.jpg


    3126.jpg
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا