نقد و بررسی فیلم ایرانی نقد فیلم سرخ پوست

husnavalizadeh

.
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/06/18
ارسالی ها
2,550
امتیاز واکنش
13,490
امتیاز
793
سرخپوست نام دومین فیلم داستانی بلند نیما جاویدی است. این فیلم با بازی نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، مانی حقیقی، ستاره پسیانی و آتیلا پسیانی در سال ۱۳۹۷ ساخته شده است. اگر ساخته‌ی پیشین نیما جاویدی را دیده باشید، بلافاصله در مواجهه با فیلم سرخپوست و یا حتی عکس‌های آن متوجه می‌شوید که این اثر فاصله‌ی زیادی با اثر قبلی کارگردان دارد. در ادامه با تحلیل و نقد فیلم سرخپوست با نت نوشت همراه باشید.
 
  • پیشنهادات
  • husnavalizadeh

    .
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/06/18
    ارسالی ها
    2,550
    امتیاز واکنش
    13,490
    امتیاز
    793
    نقد فیلم سرخپوست
    پیش از آن که به نقد فیلم سرخ پوست بپردازیم لازم است بدانیم که سازنده‌ی این فیلم با ساخت اثر اول خود نشان داد که علی رغم تمام ایرادهایی که بر فیلمش وارد بود، دغدغه مند است. او در ملبورن یک مسئله‌ی انسانی و اخلاقی به نام مسئولیت پذیری را به چالش کشیده بود. در نقد فیلم سرخپوست هم لازم است بگوییم که این اثر نیز مانند ملبورن دارای یک دغدغه‌ی اخلاقی است اما این دغدغه به شکل متفاوتی روایت می‌شود.

    شاید این بار فیلمساز خواسته تا توانایی خود را در شکل روایت داستانی و حتی مختصات فنی فیلم به نمایش بگذارد که البته تا حد زیادی هم موفق بوده است. این اتفاق شاید به این دلیل افتاد که عده‌ای درباره‌ی فیلم ملبورن اعتقاد داشتند که این کارگردان تنها تقلیدی صرف از آثار فرهادی انجام داده است.

    حال در ادامه بهتر است دست از حواشی برداشته و به نقد فیلم سرخ پوست بپردازیم. سرخپوست روایت ماجرای یک روز در یکی از زندان‌های جنوب کشور است که در سال ۱۳۴۷ اتفاق می‌افتد.
     

    husnavalizadeh

    .
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/06/18
    ارسالی ها
    2,550
    امتیاز واکنش
    13,490
    امتیاز
    793
    Sorkh_Post_Poster.jpg

    پوستر فیلم سرخپوست به کارگردانی نیما جاویدی

    این زندان در حال تخلیه شدن است و رییس زندان در همان روز تخلیه متوجه ترفیع درجه‌اش می‌شود. شخصیت اصلی سرگرد نعمت جاهد (نوید محمدزاده) است که در این فیلم تلاش بسیاری شده تا بازی‌های پیشین خود را تکرار نکند. او در موقعیت بسیار دشواری قرار می‌گیرد و تقریبا تمام فیلم نگاه ویژه‌ای به وی و موقعیتش دارد. همراه شخصیت جاهد تعدادی از کارکنان زندان هستند که به هیچ وجه بر روی آن‌ها شخصیت پردازی انجام نشده است.

    این نکته حائز اهمیت است که با اینکه آن‌ها دارای شخصیت‌های عمیق نیستند ولی تیپ‌های تکرار شده و پیش بینی شده هم نیستند. بلکه تعدادی انسان به غایت معمولی هستند که تنها پیرامون شخصیت اصلی می‌گردند. شخصیت مهم دیگر فیلم سرخپوست شخصیت زن مددکار (پریناز ایزدیار) است که به هیچ وجه مانند شخصیت‌های اصلی نه عمل می‌کند و عمق دارد.

    در مواجهه با فیلم سرخپوست مخاطب می‌تواند این سوال را داشته باشد که این زن که الگوی ساده‌ی همیشگی مددکار مهربان است، از کجا پیدایش شد؟ در این قیل و قال با آن لباس‌های اتو کشیده و ظاهر مرتب به دنبال درست کردن چه چیز است؟!

    159486_220.jpg



    ماجرا همانطور که گفته شد در سال ۱۳۴۷ اتفاق می‌افتد، محل زندان اطراف روستایی محروم است. زن مددکار به خودی خود امری عجیب در این اقلیم و در آن تاریخ است. پس اگر قرار است که به این واقعیت بی اعتنا باشیم بهتر است در فضای خود داستان دلیل موجهی برای حضور وی و همچنین حضور قوی و پرصلابتی از آن داشته باشیم.

    در این زندان که گویی دنیایی دیگر است و فضایش مانند فیلم‌های غیرایرانی است، گویی تنها سرگرد جاهد حضور دارد. سرگرد جاهد با تمام تضاد‌ها و کشمکش‌های درونی‌اش تنها است و دیگر شخصیت‌ها مانند اشباحی کم رنگ و پر رنگ گرد او جمع شده اند تا او درونیات خود را در مواجهه با آن‌ها و اتفاقات برون ریزی کند.

    گفتنی است که خود شخصیت سرگرد جاهد نیز شخصیتی است که نظیرش به کرات به ویژه در آثار خارجی و بالخصوص در فضای زندان دیده شده است. او سرگردی جاه طلب و باهوش است که با احساسات خود تا حدی بیگانه است. او دلباخته‌ی تنها زن داستان شده است اما آن زن بر خلاف خواسته و راه او قدم برمی دارد. این گره‌ی ظاهری داستان است ولی گره‌ی اصلی داستان جای دیگری بین منفعت و وجدان است که در اصل ماجرا جاری است.
     

    husnavalizadeh

    .
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/06/18
    ارسالی ها
    2,550
    امتیاز واکنش
    13,490
    امتیاز
    793
    sorkh1.jpg



    در ادامه نقد فیلم سرخپوست نکته‌ی دیگر درباره‌ی شخصیت زن زندانی فراری است که کل داستان حول آن زندانی غایب می‌گذرد. اینکه داستان حول محور شخصیتی غایب باشد البته که جالب است اما آیا کافی نیز هست؟! زن شخصیت غایب که نقش آن را ستاره پسیانی ایفا می‌کند به همراه دختر کوچکش وارد داستان می‌شود.

    دلیل محکم منطقی برای حضور او وجود ندارد و انگار او به داستان می‌آید تا فضای سرد و سخت زندان را تلطیف کند و همچنین بر بیننده و شخصیت جاهد اثر احساسی بر جای بگذارد که با چند سکانس از شیون‌های او و کودک درمانده‌اش احتمالا موفق نیز شده است.

    در آخر با در نظر گرفتن کل فیلم از نظر فرم و محتوا می‌توان سرخ پوست را یک تلاش برای روایت متفاوت داستانی قدیمی دانست که می‌توانست با شخصیت پردازی‌های عمیق تر و حتی نگاهی تازه تر تبدیل به اثری قابل تامل تر شود.
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    280
    پاسخ ها
    6
    بازدیدها
    185
    پاسخ ها
    7
    بازدیدها
    176
    پاسخ ها
    7
    بازدیدها
    171
    پاسخ ها
    8
    بازدیدها
    358
    پاسخ ها
    6
    بازدیدها
    557
    پاسخ ها
    9
    بازدیدها
    313
    پاسخ ها
    5
    بازدیدها
    357
    پاسخ ها
    12
    بازدیدها
    267
    پاسخ ها
    8
    بازدیدها
    362
    پاسخ ها
    5
    بازدیدها
    209
    پاسخ ها
    4
    بازدیدها
    178
    پاسخ ها
    1
    بازدیدها
    590
    پاسخ ها
    15
    بازدیدها
    315
    پاسخ ها
    21
    بازدیدها
    408
    پاسخ ها
    3
    بازدیدها
    157
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    144
    پاسخ ها
    9
    بازدیدها
    163
    پاسخ ها
    3
    بازدیدها
    130
    پاسخ ها
    11
    بازدیدها
    634
    پاسخ ها
    1
    بازدیدها
    346
    پاسخ ها
    1
    بازدیدها
    167
    پاسخ ها
    6
    بازدیدها
    124
    پاسخ ها
    5
    بازدیدها
    122
    پاسخ ها
    3
    بازدیدها
    102
    پاسخ ها
    7
    بازدیدها
    123
    پاسخ ها
    3
    بازدیدها
    158
    پاسخ ها
    4
    بازدیدها
    112
    پاسخ ها
    1
    بازدیدها
    121
    پاسخ ها
    3
    بازدیدها
    155
    پاسخ ها
    3
    بازدیدها
    136
    بالا