نقد و بررسی فیلم ایرانی نقد فیلم مغز استخوان

  • پیشنهادات
  • 🍫 Dark chocolate

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/09/06
    ارسالی ها
    2,828
    امتیاز واکنش
    38,895
    امتیاز
    1,056
    سن
    23
    محل سکونت
    °•تگرگ نشین•°
    حمیدرضا قربانی در فیلم‌های «درباره‌ی الی» و «جدایی نادر از سیمین» دستیار اصغر فرهادی بوده است
    در نتیجه عجیب نیست که از او توقع داشته باشیم از یکی از مهم‌ترین درام‌نویسان این سال‌های سینمای ایران چیزهایی درباره‌ی فیلمنامه یاد گرفته باشد.
    فیلم اولش «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» که سه چهار سال پیش در جشنواره‌ی فیلم فجر در بخش نگاه نو حضور داشت چندان امیدوارکننده نبود
    و حالا فیلم دومش «مغز استخوان» به کلی ناامیدکننده است.

    در حقیقت برآیند دو فیلم نشان می‌دهد تنها چیزی که قربانی از فرهادی یاد گرفته این است که کاراکترهای فیلمش را در موقعیت یک انتخاب دشوار قرار بدهد. نکته‌ای که یاد نگرفته این است که فرهادی درام باورپذیر و معقولی می‌نویسد و از انتخابی حرف می‌زند که برای هر کدام از ما ممکن است پیش بیاید.
    اگر فیلم‌های فرهادی موفق و تاثیرگذار هستند چون ما می‌توانیم با کاراکترهایش همذات‌پنداری کنیم. خودمان را جای آن‌ها بگذاریم و ببینیم که در موقعیت دراماتیکی که فیلمساز برایشان نوشته تا چه حد دچار درد و سرگشتگی می‌شویم.

    قربانی به جایش موقعیت‌های فانتزی نادر عجیب و غریب به وجود می‌آورد.
    اگر در فیلم اول قتل برادر به دست برادر و ماجرای رضایت گرفتن پسر مرد از زن عمویش و بچه‌ی عمویش دستمایه‌ی فیلم بود در «مغز استخوان» با فیلمنامه‌ی علی زرنگار با یک داستان دور از ذهن طرف هستیم که حتی همان داستان هم به درستی روایت نمی‌شود.
     

    🍫 Dark chocolate

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/09/06
    ارسالی ها
    2,828
    امتیاز واکنش
    38,895
    امتیاز
    1,056
    سن
    23
    محل سکونت
    °•تگرگ نشین•°
    بچه‌ی زن و مردی سرطان خون دارد و گویا تنها راه نجاتش این است که از بند ناف نوزادی که همخونش باشد به او پیوند بزنند.
    دکتر که این ایده را می‌دهد مادر بچه با بازی پریناز ایزدیار تصمیم می‌گیرد ظرف نه ماه یک بچه‌ی دیگر تحویل بدهد که از بند نافش بتواند استفاده کند! مشکل کجاست؟
    حسین، مردی که ما از اول کنار زن و پسربچه دیدیم شوهر دوم زن است و شوهر اولش و پدر اصلی بچه الان به جرم تجـ*ـاوز و قتل در زندان است و تا یک ماه آینده هم قصاص می‌شود!

    حیرت‌انگیز است.
    ایده‌ی این موقعیت بیمارگونه تنها در صورتی می‌توانست قابل قبول باشد که فیلم مثلا کشمکش درونی زن را با خودش تصویر کند در شرایطی که زن نمی‌داند برای نجات بچه‌اش از زندگی فعلی‌اش و مردی که دوست دارد بگذرد یا نه.
    بگذریم که باز هم به دنیا آوردن یک بچه صرفا برای نجات بچه‌ای دیگر ایده‌ای غیرانسانی و بیمار است.

    اما فیلمساز حتی از همین موقعیت هم استفاده نمی‌کند. در همان پرده‌ی اول فیلم زن تصمیمش را می‌گیرد و برای پر کردن بقیه‌ی فیلم سراغ ماجراهای شوهری می‌رویم که در زندان است.
    کاراکتر بابک حمیدیان که مثلا قرار است مرد روشنفکری باشد که موقعیت زن و بچه را درک می‌کند بیشتر به یک هویج شباهت دارد! فیلم به طور کلی از احساسات بشری خالی است
     

    🍫 Dark chocolate

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/09/06
    ارسالی ها
    2,828
    امتیاز واکنش
    38,895
    امتیاز
    1,056
    سن
    23
    محل سکونت
    °•تگرگ نشین•°
    زن قهرمان فیلم به شدت دافعه‌برانگیز است.
    این دافعه هم از کاراکترش می‌آید و خودخواهی‌اش در قبال همسرش و هم از بازی بد پریناز ایزدیار که در این دو سه فیلمی که در جشنواره از او دیده‌ایم همه جا شبیه همان سمیه «ابد و یک روز» است.
    معصوم و مظلوم و در حال گریه.

    پرده‌ی سوم فیلمنامه کلا تغییر جهت می‌دهد و داستان معطوف به کاراکتر جواد عزتی می‌شود.
    جواد عزتی که هر چند بازیگر درجه یکی است ولی بالاخره امسال آن‌قدر در فیلم‌های زیادی حضور داشته که کیفیت بازی‌اش تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

    سینمای ایران امسال آن‌قدر به کف رسیده که بعضی‌ها همین که «مغز استخوان» داستانی دارد و روایتی احساساتی شده‌اند و به فیلم امتیاز می‌دهند.
    اما روایت را باید در کلیت فیلم سنجید و مهم‌تر از همه باید منطق آن را دریافت کرد.
    «مغز استخوان» از هیچ منطقی پیروی نمی‌کند.
    یک موقعیت فانتزی کمیاب عجیب و غریب را وسط می‌کشد و اتفاقا جوری روایتش می‌کند که هیچ معنایی از دل آن نمی‌شود بیرون کشید.

    فیلم در کارگردانی هم حرف تازه‌ای ندارد و صرفا به مدد اتفاقات عجیب و غریبش است که تا پایانش را می‌شود تحمل کرد.
    و طبق معمول بیشتر فیلم‌های سینمای ایران یک پایان‌بندی فاجعه داریم که تکلیفش معلوم نیست. قهرمان زن داستان عملا برای پایان قصه‌اش خودش تصمیم نمی‌گیرد و برایش تصمیم می‌گیرند و آن صحنه‌ی آخر که معلوم نیست تن دادن به تقدیر است یا زنده نگهداشتن امید سردستی‌ترین پایان ممکن برای فیلم «مغز استخوان» بود.



    صوفیا نصرالهی
    دیجی کالا مگ
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    275
    پاسخ ها
    6
    بازدیدها
    175
    پاسخ ها
    7
    بازدیدها
    167
    پاسخ ها
    7
    بازدیدها
    167
    پاسخ ها
    8
    بازدیدها
    354
    پاسخ ها
    6
    بازدیدها
    540
    پاسخ ها
    9
    بازدیدها
    308
    پاسخ ها
    5
    بازدیدها
    354
    پاسخ ها
    12
    بازدیدها
    259
    پاسخ ها
    8
    بازدیدها
    352
    پاسخ ها
    5
    بازدیدها
    202
    پاسخ ها
    4
    بازدیدها
    171
    پاسخ ها
    1
    بازدیدها
    565
    پاسخ ها
    15
    بازدیدها
    303
    پاسخ ها
    21
    بازدیدها
    392
    پاسخ ها
    3
    بازدیدها
    151
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    139
    پاسخ ها
    9
    بازدیدها
    158
    پاسخ ها
    3
    بازدیدها
    127
    پاسخ ها
    11
    بازدیدها
    605
    پاسخ ها
    1
    بازدیدها
    342
    پاسخ ها
    1
    بازدیدها
    163
    پاسخ ها
    6
    بازدیدها
    120
    پاسخ ها
    5
    بازدیدها
    117
    پاسخ ها
    3
    بازدیدها
    98
    پاسخ ها
    7
    بازدیدها
    118
    پاسخ ها
    3
    بازدیدها
    152
    پاسخ ها
    4
    بازدیدها
    109
    پاسخ ها
    1
    بازدیدها
    117
    پاسخ ها
    3
    بازدیدها
    150
    بالا