VIP خبرنامه «تاریخی»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
بنای قاجاری سرای وکیل التجار به بهره برداری رسید


2866114.jpg


سرای تاریخی در میدان محمدیه که به نام سرای وکیل التجار معروف بود و سالها از آن به عنوان انبار استفاده می شد، پس از سرمایه گذاری برای مرمت و احیا به مرکز پذیرایی و رویدادهای فرهنگی تبدیل شد.



به گزارش خبرنگار مهر، سرای میزانی یا سرای وکیل التجار عنوان یک بنای تاریخی است که در میدان محمدیه واقع شده است. میرزا محمد باقر میزانی در سال 1308 بنای فعلی را در میدان اعدام سابق یا همان میدان محمدیه فعلی ساخت بنای قبلی متعلق به دوره قاجار بود که به دلیل تعریض میدان بخشی از آن را تخریب کردند اما میرزا محمد باقر میزانی این بنا را در سال 1308 دوباره احیا کرد و مجدد از آن به عنوان محل کسب و کار استفاده کرد.

2865813.jpg


نام سرای وکیل التجار یا میزانی از میرزا محمد میزانی ملقب به وکیل التجار تهرانی گرفته شده است در سالهای دور این سرا مکانی برای فروش خشکبار و مواد غذایی خشک بوده است. بعد از او پسرش حاج هاشم میزانی اداره سرا را با همین حرفه به عهده گرفت با این تفاوت که این سرا مدتی به کارخانه قندریزی تبدیل شد. بعد از حاج هاشم میزانی این سرا به دست ورثه افتاد. در این زمان دیگر فعالیتی در سرا انجام نشد و به انبار خانوادگی تبدیل شده بود. تا اینکه در سال 1380 این سرا توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث ملی ثبت شد. در سال 90 مهدی و جواد رمضان، دو نفر از نوادگان وکیل التجار تهرانی تصمیم به مرمت این بنا گرفتند.

2865812.jpg


جواد رمضان نماینده مالکان است و کسب و پیشه اش فعالیت در بازار لوازم خانگی است ام از مدتها پیش در گیر این سرا شده تا آن را مرمت کرده و به بهره برداری برساند او به خبرنگار مهر می گوید: این سرا در واقع ارثیه مادری ماست که محل کسب و کار پدران ما بوده است اما پس از آن وقتی به دست ورثه افتاد استفاده زیادی از آن نمی شد مگر برای انبار. تا اینکه در سال 90 اقدام به مرمت این بنا کردیم چون علاقه داشتیم تا میراث خانوادگی خود را نگه داریم و مادرمان نیز علاقه مند بود تا این بنا حفظ شود. بنابراین از سال 91 کارهای اجرایی آن را آغاز کردیم در این مدت نیز از معماران خوبی برای مرمت بنا بهره بردیم.

2865806.jpg


وی ادامه می دهد: 6 سال مرمت این بنا طول کشید و از سال 96 تا کنون آن را تجهیز کردیم. برای احیا و بهره برداری از بنا تا کنون 6 تا7 میلیارد تومان هزینه کردیم البته هنوز هزینه های تجهیز آن تمام نشده است. ما میخواستیم این بنا برای همیشه باقی بماند و مردم نیز از آن استفاده کنند به همین دلیل به جای اینکه آن را تخریب کرده و برج بسازیم مرمتش کردیم. وقتی شروع به کار کردیم با استقبال زیادی رو به رو شدیم. ما قصد درآمدزایی ازا ین مجموعه را نداشتیم وگرنه می توانستیم به جای آن برج بسازیم بلکه هدفمان حفظ میراث خانوادگی بود.

2865803.jpg


رمضان درباره تغییرات مرمتی در بنا نیز می گوید: برای اینکه جذابیت بیشتری به بنا بدهیم برخی تغییرات را در آن بوجود آوردیم چون این مکان به عنوان انبار و محل کسب و کار استفاده می شد برخی از نقاشی های دیواری و کاشی ها به آن اضافه شد ولی کل بنا در مجموع به همان شکل حفظ شده است سقف چوبی مرمت شده ولی در و پنجره هایی که قابلیت مرمت نداشتند دوباره به مجموعه اضافه شدند.

2865804.jpg


سرای وکیل التجار با یک هزار و 400 متر زیربنای قابل ا ستفاده، مدتی به صورت آزمایشی راه اندازی و برخی از مراسم فرهنگی و هنری نیز در آن برگزار شد تا اینکه در روز 24 مرداد ماه با حضور هنرمندان و جمعی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری منطقه 12 به صورت رسمی افتتاح شد و از امروز 27 مرداد نیز پذیرایی از عموم مردم را آغاز می کند تا غذاهای تهرانی را به مردم عرضه کند. در کنار این مرکز پذیرایی یک کتابخانه با 400 جلد کتاب وجود دارد که هر مراجعه کننده می تواند از آن استفاده کند.


کد خبر 4377393
2113021.jpg
فاطیما کریمی
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی کشور؛

    واگذاری اماکن تاریخی زمینه رونق گردشگری و ایجادشغل رافراهم می کند


    2641415.jpg


    اراک- مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی کشور گفت: واگذاری و تغییر کاربری آگاهانه اماکن تاریخی ضمن حفظ این آثار، زمینه رونق گردشگری و ایجاد شغل را فراهم می کند.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از میراث فرهنگی استان مرکزی، پرهام جانفشان در جریان بازدید از اماکن تاریخی استان مرکزی اظهار داشت: کاروانسرای آوه در شهرستان ساوه از بناهای تاریخی در اختیار صندوق احیا و بهره برداری میراث فرهنگی است که با توجه به ویژگی ها و آرایه های معماری موجود می تواند یکی از پتانسیل های گردشگری و جذب سرمایه استان باشد.

    مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی کشور افزود: در آینده نزدیک این کاروانسرا در لیست واگذاری های صندوق قرار خواهد گرفت تا با یک مرمت اصولی و طرح جامع به پتانسیل گردشگری شمال استان مرکزی بدل شود.

    جانفشان بیان کرد: این صندوق با هدف هدایت و حمایت از فعالیت های قانونی سرمایه گذاران، تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره برداری از اماکن تاریخی، حمایت از احیای بناهای تاریخی و اعطای تسهیلات حمایتی به بهره برداران تشکیل شده تا دغدغه مندان فرهنگی و سرمایه گذاران بتوانند وارد موضوع مرمت و نگهداری از آثار تاریخی کشور شوند و با تغییر کاربری های آگاهانه ضمن حفاظت از آثار تاریخی، زمینه اشتغال آفرینی فراهم گردد.

    وی خاطرنشان ساخت: بازدید از کاروانسرای آوه، کاروانسرای دودهک دلیجان، غار نخجیر، بافت تاریخی و اقامتگاه بومگردی نراق، ارگ میشیجان و بیت تاریخی امام خمینی(ره) و موزه سالار محتشم خمین و همینطور موزه مفاخر، موزه حسن پور و میدان ارگ اراک از برنامه های این سفر بود و این حقیقت را عیان کرد که میزان بالای پتانسیل گردشگری در این استان وجود دارد که به خوبی می توانند نقش آفرینی مثبتی در جذب گردشگر و کسب ارزش افزوده داشته باشند.


    کد خبر 4375856
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    برگزاری نمایشگاه عکس « گذر از دروازه تاریخ » در شیراز


    2863119.jpg


    شیراز- آثار اشکان پردل با عنوان «گذر از دروازه تاریخ» با موضوع بازنمایی تصاویر شیراز در خانه فرهنگ وکیل به نمایش گذاشته می شود.



    به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه عکس های «ریفوتوگرافی» اشکان پردل با عنوان «گذر از دروازه تاریخ» با موضوع بازنمایی(REPHOTOGRAPHY) تصاویر شیراز از دوره قاجار تا پهلوی دوم، عصر روز یکشنبه ۲۱ مرداد جاری در خانه فرهنگ وکیل گشایش می‌یابد.

    در این نمایشگاه که با همت و پشتیبانی شهرداری شیراز برگزار شده، عکاس قصد دارد تا با وجود تصاویری تاریخی و عکس هایی از نماهای شیراز امروز اقدام به بازنمایی هایی از نمایه هایی متفاوت و پرسش برانگیز از مجموعه ابنیه و عمارت های شیراز قدیم را در قالب ۲۱ قطعه عکس در اندازه‌: ۶۰ در ۹۰ سانتی‌متر از روزگار دیروز شهر شیراز در ذهن اهالی امروز شیراز بازآفرینی کند.

    در بخشی از متن قاب نخست این نمایشگاه به قلم اشکان پُردل آمده است: «عکس‌هایی که از شیوه شهرسازی تا تعاملات اجتماعی، از پوشش افراد تا آغاز حرکت‌های بزرگ اجتماعی را در بر می‌گیرد و سفری تصویری از گذشته به اکنون است. گذشته‌ای از شهر شیراز که در قرن اخیر و ماضی، سوژه‌ی نگاه‌های کنجکاو عکاسان بوده است. عکاسانی که برای ثبت تصویری ناب از این دیار رازآلود، رنج سفر از اقصی نقاط جهان به شیراز را متحمل شده و میراثی گرانبها را از دریچه دوربین برای ما به یادگار گذاشته‌اند.

    2863121.jpg


    در دیدن تصاویر نمایشگاه پیش‌رو چه از حال به گذشته سفر کنیم، و چه از گذشته به امروز بیاییم، احساس غرور می‌کنیم، با افتخار به خود می‌بالیم و گاه هم شاید افسوس می‌خوریم. هرچه هست اما، شیراز امروز دسترنج تلاش کسانی است که طی قرن‌ها برای عظمت این دیار تلاش کرده‌اند؛ شیراز فردا نیز در انتظار تلاش ماست تا آینده‌ای درخور بسازیم برای شیرازِ آینده و شهروندان آینده‌ی این فرهنگ‌شهر.»

    اشکان پردل متولد دی ماه سال ۱۳۶۱ و دانش آموخته مقطع مهندسی در رشته عمران و کارشناسی ارتباط تصویری است. پردل دبیر چهاردوره جشنواره عکس «شیراز امروز» بوده و بیش از ۱۵ عنوان نمایشگاه عکاسی گروهی و مستقل برگزار کرده است.

    نمایشگاه «گذر از دروازه تاریخ» ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۲۱ اَمرداد گشایش یافته و علاقمندان می توانند تا پایان روز یکشنبه ۴ شهریور ماه همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۲ از آثار ارایه شده در این نمایشگاه که در خانه فرهنگ وکیل شیراز برپاست، دیدن کنند.

    به گزارش خبرنگار مهر، خانه فرهنگ وکیل در استان فارس، شهر شیراز، خیابان طالقانی، روبه‌روی مسجد وکیل واقع شده است.


    کد خبر 4374824
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی البرز:

    ساخت‌وساز در عرصه تپه «قوهه» ساوجبلاغ تخریب شد


    2861962.jpg


    کرج - فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان البرز از تخریب و رفع تصرف ساخت‌وساز در عرصه تپه قوهه ساوجبلاغ خبر داد.



    به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ فتحیان اظهار کرد: طب بازدیدهای انجام‌شده از تپه قوهه ساوجبلاغ متأسفانه مشاهده شد که این اثر مورد تصرف واقع‌شده به صورتی که وی در عرصه این تپه اقدام به ساخت‌وساز کرده بود.

    وی با اشاره به اخطار به شخص متخلف و اعلام دعوی از سوی میراث فرهنگی، گفت: بلافاصله دستور قضایی مبنی بر تخریب ساخت‌وساز صادر شد.

    فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به اجرای حکم تخریب، گفت: رفع تعـ*رض و تصرف با تخریب کامل ساخت‌وساز انجام شد.

    سرهنگ فتحیان اضافه کرد: نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی برحسب وظیفه خود به‌صورت شبانه‌روزی مشغول حراست و حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی استان هستند و با تعامل و جدیتی که در سیستم قضایی وجود دارد قطعاً مقابل افراد سودجو و تخریب گران آثار تاریخی ایستادگی خواهیم کرد.

    وی تأکید کرد: اجازه هیچ‌گونه تعرضی را به آثار تاریخی نخواهیم داد و از شهروندان می‌خواهیم در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این خصوص مراتب را به اداره کل میراث فرهنگی استان گزارش کنند.


    کد خبر 4373650
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    یادداشت؛

    آتشکده «آتشکوه» بزرگترین چهارطاقی باستانی ایران بر پهنه مرکزی


    2861413.jpg


    اراک- آتشکده «آتشکوه» نمادی از دوران تاریخی و بزرگترین چهارطاقی باستانی ایران بر پهنه استان مرکزی است که امروز تنها بخشی از این بنا باقی مانده است.



    خبرگزاری مهر، گروه استان ها - قاسم فضلی*: شمار بناها و ساخته های متعلق به پیش از ظهور اسلام در استان مرکزی بسیار اندک است، از این روی، وجود آثار باقی مانده مانند بنای آتشکوه، برای ایران دوستان از اهمیت فراوان برخوردار است. بنای آتشکده آتشکوه در فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب غرب شهرستان دلیجان و ۷ کیلومتری جنوب شرق شهر نیمور قرار دارد.

    آتشکوه نام روستایی به همین نام و همچنین نام کوهی در مجاورت روستا، نام یک آتشکده تاریخی و نیز نام یک معدن سنگ تراورتن و یک رشته کاریز می باشد که جملگی آنها در منطقه ای کوهستانی قرار دارند.

    این آتشکده در جنوب غرب روستای مذکور و در پایه کوه کم ارتقاع آتشکوه ساخته شده است. شیب طبیعی زمین این مکان از طرف جنوب به شمال شرق شکل گرفته و بستر مسیل موجود در محل از جانب غرب و شمال شرق آتشکده مذکور عبور می کند.

    مواد و مصالح به کار رفته در ساخت این آتشکده شامل سنگ، آجر، گچ، کاهگل، شفته آهک و نیز تیرچه های چوبی به عنوان کلاف درونی و عامل استحکام بخش و تقسیم کننده نیروی فشار، کارکرد داشته اند.

    بنای آتشکده آتشکوه مشتمل بر چهار قسمت چهار طاق، ایوان، اطاق های واقع در دو طرف ایوان و سایر محدثات است. نظر به اینکه ابعاد چهارطاق بیش از پنج متر در پنج متر می باشد، از این روی، از بزرگ ترین چهارطاق های ایران به شمار می رود. پایه هر یک از ستون های این بنای سنگی مربع شکل است و جنس بدنه بنا نیز از سنگ بوده و از گچ به عنوان ملات استفاده شده است.

    در رأس هر ستون، یک سنگ قواره بندی شده و یکپارچه، به منظور پایه طاق نصب و استوار گردیده است. بین ستون ها نیز دیوار کوتاه به عنوان آستانه وجود ندارد و به این دلیل چهارطرف چهارطاق باز و غیرمستور می باشد. همچنین از طاق ها و گنبد متعلق به فضای چهارطاق اثری باقی نمانده است.

    در سال ۱۳۷۹ برنامه کاوش در این آتشکده به اجرا در آمد که طی آن شماری آجر سالم و شمار فراوانی آجرهای آسیب دیده و شکسته به دست آمد، باتوجه به حجم قابل توجه قطعات گچ صدمه دیده که از لابلای آجرهای شکسته و سالم به دست آمده، می توان نتیجه گرفت که جنس قوس ها و گنبد مربوط به چهار طاق در عصر آبادانی آتشکده از آجر و ملات گچ تشکیل شده بود.

    2861454.jpg


    دورنمای قسمتی از ستون ها، بقایای لایه های کاهگل مشاهده می شود که از عوامل ماندگاری این نوع اندود، استحکام خاک، داشتن کاه کافی و در پناه بودن آن از تیررس مستقیم باران و برف را می توان بیان کرد.

    ایوان در جانب شمال چهارطاق ساخته شده، به طوری که منظر انتهای دو دیوار ایوان در طرف شمال به صورت دو نیم ستون مدور جلوه می کند. کف این ایوان نسبت به سطح چهار طاق بیش از یک متر پایین است و از این روی یک رشته راه پله واقع در جنوب ایوان، ارتباط آن دو فضارا در عصرآبادانی و عمران خود فراهم می کرده است. در کاوش باستان شناسی از این ایوان و پیشخوان آن در سمت شمال آتشکده، تعدادی قطعات گچبری و سفال های متعلق به عصر ساسانیان کشف شدند.

    در رأس دیوارهای ایوان اثری از پایه طاق باقی نمانده و جواب این سؤال که آیا سقف ایوان تیرپوش بوده و یا از طاق تشکیل می شده است را بی پاسخ می گذارد. در طرفین غرب و شرق ایوان، دو اطاق قرار داشته که فقط قسمتی اندک از دیوار و درگاه آنها باقی مانده است. عرض اطاق غربی ایوان به سبب عبور مسیل از محدوده آن، کمتر از همتای دیگر در سمت شرق است.

    طاقچه های مربع شکل منظمی در یک ردیف، در دیوار اطاق غربی که با دیوار ایوان مشترک و یکسان است تعبیه شده و با استفاده از نردبان قابل دسترسی می باشد.

    اثر انگشتان دست معمار این بنا بر روی ملات گچ، درز و بندکشی سنگ های درون طاقچه، تا امروز باقی مانده است. از این طاقچه ها به منظور نگهداری اشیاء و مدارک آتشکده برای مدتی مشخص استفاده می کردند.

    براساس شواهد باستان شناسی در اطراف آتشکده محدثاتی مانند اطاق و ایوان و مخزن (انبار) وجود داشته که عموما از سنگ و گچ ساخته شده بودند. افزون بر اینها، جریان آب دو رشته کاریز بسیار قدیمی که به نام های آتشکده و مسلخ بالا معروف هستند و همچنین زمین های حاصلخیز و سرسبز در غرب و شمال و جنوب غرب آتشکده وجود دارند که مجموعه ی این شواهد و عوامل، ذهن را به وجود یک باغ متعلق به آتشکده در دوره ساسانیان، هدایت می کند زیرا احداث باغ از مبانی فرهنگی ساخت هر آتشکده درآن عهد بوده، اما امروز اثری از این باغ باقی نمانده است

    *دکترای باستان شناسی و مردم شناسی خاورمیانه از دانشگاه گوتینگن آلمان


    کد خبر 4373131
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    یک پژوهشگر گورستان مطرح کرد

    گورستان‌های تاریخی، کتابخانه‌هایی با کتاب‌های سنگی هستند


    2795112.jpg


    گورستان های تاریخی، کتابخانه هایی سنگی با نمادها و نشانه های فراوان هستند و ارزش های ملموس و ناملموس زیادی را در خود دارند.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کاوه منصوری، پژوهشگر، در نشست «حفاظت از گورستان های تاریخی درون شهری به مثابه مناظر فرهنگی» که به همت پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی – تاریخی پژوهشگاه برگزار شد این مطلب را اعلام کرد.

    او در ادامه گورستان را منظر تدفینی معرفی کرد و در توضیح منظر گفت: مناظر با حضور انسان و ناظر معنی پیدا می کند همانطور که یک منظر شهری حاصل فشار انسان در ساخت و ساز و شکل دهی به همه چیزهایی است که به عنوان مفهوم شهر وجود دارد.

    او با بیان این نکته که تعامل انسان ها در ساماندهی مناظر پیرامون باعث ایجاد مناظر گوناگون شده است، گفت: شاید منظر تدفینی یا گورستان تنها رده از مناظر باشد که با نبود حضور انسان نیز شکل می گیرد.

    وی افزود: هر موضوع و متنی یک مولف، مخاطب و محتوا دارد و انسان به عنوان سازندگان گورستان متن را تشکیل می دهد اما از یک حدی به بعد خود انسان هم وارد آن می شود و به همین دلیل رابـ ـطه مولف، مخاطب و محتوا در این مقوله جذاب است و حتی نبود انسان نیز می تواند مانند حضورش به شکل گیری مناظر ختم شود.

    منصوری با اشاره به این نکته که هیچ پدیده ای به اندازه مرگ در زندگی انسان قطعی نیست، مرگ را نقطه ای ویژه دانست و به بررسی مرگ در فرهنگ های باستانی تا به امروز پرداخت.

    او گفت: مرگ در فرهنگ های باستانی موضوع بسیار مهمی بوده است چنانچه با نگاهی به تاریخ معماری می بینیم معماری با آراستن گورها آغاز شده است.

    این پژوهشگر گورستان ها را بدوی ترین تجلی گاه سکونت انسان در یک محیط دانست و گفت: تاریخ بسیاری از گورستان ها به اندازه تاریخ شهر است و تاریخ برخی از گورستان ها حتی از تاریخ شهرشان هم کهن تر است، در واقع شهرهایی وجود دارند که بعد از گورستان ها شکل گرفته اند و ماهیت خود را مدیون گورستان هستند مانند مشهد.

    او در ادامه به ارایه تعریف هایی از گورستان و سپس عوامل موثر در حفاظت و مرمت آنها پرداخت.

    وی با اشاره به دو کتاب «تاریخ مردگان مصر» و « گیلگمش» که هر دو به مرگ اشاره دارند، گفت: قدیمی ترین اسطوره ها مربوط به مرگ هستند.

    گورستان، کتابخانه ای با کتاب های سنگی

    منصوری حفاظت از گورستان را به حفاظت از کتابخانه ای با کتاب هایی از سنگ تشبیه کرد و گفت: گورستان ها دارای ارزش های ملموس و ناملموس زیادی هستند.

    او در ادامه با انتقاد از ناموفق بودن در حفاظت از گورستان ها، به تخریب گورستان های متعدد در سراسر ایران اشاره کرد و از تخریب گورستان هایی در نزدیک تهران، گورستان تاریخی آخوند محله قزوین، بخشی از گورستان امامزاده عبدالله و غیره نام برد.

    وی مرگ هراسی، رشد شتابان شهرها و فقر اطلاعاتی درباره گورستان ها و اهمیت آنها حتی در علوم تخصصی را از مهمترین دلایل ناکامی در حفاظت از گورستان ها دانست.

    او در توضیح مرگ هراسی گفت: انسان سنتی مرگ را می پذیرفت و برای راحتی در آن دنیا، این جهان را مکان آزمایش الهی در نظر می گرفت بنابراین این انسان به دلیل مرگ اندیشی، مرگ را به عنوان بخشی از چرخه حیات خود در نظر می گرفت و گورستان را به عنوان بخشی از مکان عمومی برای اجتماع می دانست، به همین دلیل در گذشته گورستان ها هم مانند یخچال ها و تکیه ها بخشی از محله ها بودند.

    این پژوهشگر با اشاره به فاصله گرفتن مقوله مرگ از چرخه حیات شهری و در نتیجه خروج گورستان ها از شهرهای مدرن گفت: امروز نگرش انسان مدرن به مرگ تغییر کرده است.

    او با اشاره به وجود تعدد متولی در زمینه گورستان های تاریخی اعم از اوقاف، میراث فرهنگی، شهرداری، وزارت کشور و غیره از رفتارهای نسنجیده و غیرعلمی در این زمینه انتقاد کرد.

    منصوری با تاکید بر ضرورت حفاظت از گورستان ها گفت: حفاظت از گورستان ها در واقع حفاظت از ارزش های ملموس و ناملموس است.

    او همچنین به بررسی نمادها و نشانه های مختلف گورستان ها و سنگ مزارها پرداخت و گفت: گورستان به عنوان یک میراث، هویت جمعی را بازنمایی می کند.

    لزوم حفاظت از گورستان های تاریخی

    منصوری با ابراز تاسف از تخریب بسیاری از گورستان های تاریخی گفت: ما هم اکنون در نقطه غیرقابل برگشت قرارداریم و نمی توانیم آنچه را از بین بـرده ایم برگردانیم پس دیگر حتی یک گورستان را هم نباید از دست بدهیم در غیراینصورت تا ۱۰-۲۰ سال آینده چیزی از گورستان های تاریخی در ایران باقی نخواهد ماند .

    او گفت: هرچند سنگ مزارها نوعی نشانه محسوب می شوند اما کارکردی از ترس هم داشته اند به همین دلیل در گذشته سنگ قبر را روی مزار می گذاشتند تا مرده نتواند از آن بلند شود.

    او در ادامه به سیر تاریخی و تغییر تحولات گورستان ها در گذر زمان از شکل گیری گورستان های کلیسایی تا باغ مزارها و شهر مرده ها و سپس تخریب گورستان ها در غرب اشاره کرد و از گورستان پرلاشز فرانسه به عنوان یکی از معروف ترین گورستان های تاریخی نام برد.

    وی افزود: بعد از دوره تخریب و بی توجهی گسترده به گورستان ها از سال ۱۸۸۰ و سپس در طی جنگ جهانی اول و دوم و افزایش مرده سوزی در غرب، از سال ۱۹۸۰ کم کم شاهد توجه به گورستان ها به عنوان عرصه تاریخی – شهری در این کشورها هستیم تا جایی که مرور زمان مفهوم جدیدی تحت عنوان گردشگری مرگ شکل می گیرد.

    او همچنین به نوشته شدن نخستین سند ملی حفاظت از گورستان ها در سال ۱۹۸۵ در استرالیا اشاره کرد.

    این پژوهشگر با اشاره به ورود گورستان ها در فضای شهری در شهرهای اسلامی از دارالسلام شیراز نام برد.

    تبدیل گورستان تجریش به بیمارستان

    منصوری در ادامه با انتقاد از اقدامات ضربتی که عمدتا با تخریب و پاکسازی گورستان ها همراه است گفت: از سال ۱۳۱۰ بسیاری از گورستان های تاریخی با تغییر کاربری از بین رفتند، تغییر کاربری که به دلیل ایجاد یک کاربری جدید یا برای کاهش ناهنجاری های اجتماعی انجام می شد به طور مثال گورستان تجریش به بیمارستان تجریش تبدیل شد.

    وی گورستان ها را به عنوان یک حافظه جمعی دانست و گفت: مرگ قوی ترین رویداد هستی و گورستان نقطه پیوست زنده ها و مرده ها است.

    او در ادامه به توضیح و بررسی برخی از گورستان های تاریخی از جمله تخت فولاد اصفهان، گورستان دروازه دولاب، گورستان امامزاده عبدالله و گورستان ظهیرالدوله پرداخت.

    منصوری با اشاره به تاریخ مند بودن گورستان ها، آنها را بازگوکننده ارزش های اجتماعی و فرهنگی و هنری دانست و گفت: گورستان ها داری ارزش های شناختی، شجره نامه ای ، علمی و باستان شناسی، محیطی و منظری و اقتصادی هستند.

    او با انتقاد از این که در حوزه خدمات شهری به گورستان ها به عنوان یک مزاحم نگاه می شود گفت: نظر سنجی ها نشان می دهد حدود ۶۰درصد افراد قدیمی و بومی که در نزدیکی گورستان زندگی می کنند مشکلی با این موضوع ندارند اما در مناطقی که جابه جایی جمعیتی زیاد بوده است مانند و محله های چیذر و سوهانک در تهران تا حدود ۷۰ درصد شاهد مخالفت ساکنان جدید با وجود گورستان های قدیمی در محله هستیم تاجایی که به آن به عنوان یک لکه مزاحم می نگرند چرا که علقه ای به آن ندارند و عزیزانشان در آنجا دفن نیستند.

    وی با تاکید بر ضرورت توجه به گورستان های تاریخی به عنوان منظر فرهنگی – شهری هویت مند و یک موضوع مطالعاتی، گفت: دنیای غرب سال ها پیش راهی که ما در حال عبور از آن هستیم را پشت سر گذاشته است و امروز به دنبال حفاظت از عرصه های تدفینی است.

    او گورستان ها را موضوع مجهول گردشگری دانست و گفت: باید تلاش کنیم گورستان ها را در معرض دید عموم قرار دهیم چرا که در این صورت نه تنها مرگ گریزی را کاهش می دهد بلکه از بزهکاری و حضور بزهکاران در این محیط ها به دلیل حضور مردم خواهد کاست.

    منصوری افزود: اگر اصالت و ارزش های میراثی گورستان ها درک کنیم توسعه گردشگری یک راهکار خواهد بودکه می تواند یکی از زیرساخت های آن در فضای شهری گورستان ها باشد.

    او همچنین بر لزوم تدفین در گورستان های محلی تاکید کرد و گفت: گورستان های تاریخی باید بیمه شده و منظر اصلی آنها حفاظت شود.

    این پژوهشگر در ادامه از تدوین دستوالعمل تهیه طرح حفاظت از گورستان ها خبر داد و گفت: پیش نویس سند حفاظتی گورستان های تاریخی تهیه شده است.


    کد خبر 4371314
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    بناهای متروکه در روسیه


    در این گزارش سفری داریم به مناطق مختلف کشور پهناور روسیه و نگاهی می اندازیم به بناها و تجهیزات متعلق به دوران اتحاد جماهیر شوروی که سال هاست بدون استفاده رها شده اند.







    • 2857706.jpg


    • 2857703.jpg


    • 2857702.jpg


    • 2857708.jpg


    • 2857709.jpg


    • 2857705.jpg


    • 2857707.jpg


    • 2857704.jpg


    • 2857710.jpg


    • 2857711.jpg


    • 2857712.jpg


    • 2857713.jpg


    • 2857718.jpg


    • 2857715.jpg


    • 2857716.jpg


    • 2857714.jpg


    • 2857719.jpg


    • 2857717.jpg


    • 2857721.jpg


    • 2857722.jpg


    • 2857720.jpg


    • 2857724.jpg


    • 2857726.jpg


    • 2857723.jpg


    • 2857725.jpg


    • 2857728.jpg


    • 2857727.jpg


    • 2857731.jpg


    • 2857730.jpg


    • 2857729.jpg


    • 2857732.jpg


    • 2857733.jpg


    • 2857734.jpg


    • 2857735.jpg


    • 2857736.jpg



     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی:

    ارگ تاریخی میشیجان خمین به جاذبه گردشگری تبدیل می شود


    2851466.jpg


    اراک- مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از مرمت و بازسازی ارگ تاریخی میشیجان خمین به منظور بهره برداری از این اثر تاریخی به عنوان جاذبه گردشگری خبر داد.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از میراث فرهنگی استان مرکزی، سید محمد حسینی اظهار داشت: ارگ تاریخی میشیجان یکی از بناهای بسیار زیبا و منحصر به فرد شهرستان خمین در دوره قاجار می باشد که مشتمل بر سر در ورودی، اتاق‌های انتظار، پس از ورودی، حیاط، کالسکه خانه، عمارت اصلی، گلخانه و دیگر فضاهای خدماتی در جوانب حیاط است و مصالح عمده به کار رفته در شالوده اثر را خشت و گل و در نماها، آجر تشکیل می دهد.

    وی افزود: بنای مذکور قبل از مرمت در آستانه تخریب بود اما با جذب سرمایه گذار، این بنای ارزشمند احیا و با تغییر کاربری آگاهانه به یک فرصت گردشگری قابل توجه تبدیل شد.

    حسینی بیان کرد: در طرح احیا و مرمت ارگ تاریخی میشیجان بعد از اتمام مرمت ساختمان و بناهای اطراف آن که توسط معماران مجرب و با حفظ شکل و شمایل بنای اصلی انجام گرفت، در اطراف باغ اصلی اتاق هایی جهت اسکان گردشگران احداث شده که تمامی تجهیزات این اتاق ها به سبک سنتی و تاریخی است.

    وی گفت: پس از اتمام مرمت و بازسازی ارگ تاریخی میشیجان، بخش هایی از این اثر تاریخی به موزه گالری، موزه مردم شناسی، فضای رستوران سنتی، غرفه های صنایع دستی و عکاسی و همینطور مکان اقامتی اختصاص خواهد داشت که این شرایط می تواند زمینه ساز جذب گردشگر به این منطقه باشد.


    کد خبر 4364492
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مهر گزارش می‌دهد؛

    بی‌توجهی مسئولان به پل تاریخی قلعه حاتم/وعده‌هایی برای رفع مشکلات


    2851444.jpg


    بروجرد- نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی از بی‌توجهی مسئولان به پل تاریخی «قلعه حاتم» این شهرستان انتقاد کرد.



    عباس گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابـ ـطه با مشکلات منطقه پل تاریخی «قلعه حاتم» بروجرد، اظهار داشت: پل قلعه حاتم یک اثر کم‌نظیر تاریخی است که نسبت به آن کم‌لطفی و بی‌توجهی صورت گرفته است.

    وی بابیان اینکه رفع مشکلات مربوط به این پل تاریخی در حوزه وظایف بنیاد مسکن نیست، عنوان کرد: بخشی از کار رسیدگی به این پل تاریخی از سوی میراث فرهنگی انجام شده است.

    نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: راه دسترسی به این پل تاریخی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مرمت خواهد شد.

    گودرزی گفت: تکمیل کانال اصلی منطقه «قلعه حاتم» و راه دسترسی به پل به‌عنوان مصوبه در دستور کار بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت.

    وی افزود: طبق برنامه‌ریزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آسفالت معابر منطقه را نیز انجام خواهد داد.

    ریاضتی مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بروجرد نیز در این رابـ ـطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات موجود در منطقه پل تاریخی «قلعه حاتم» بروجرد، اظهار داشت: اجرای آسفالت معابر و اصلاح کانال اصلی منطقه از مشکلاتی است که انتظار می‌رود با تخصیص اعتبارات لازم رفع شوند.

    وی تصریح کرد: برای اجرای آسفالت معابر حدود ۸۰۰ میلیون تومان برآورد هزینه شده است.

    محمدرضا شاملو معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سفر به بروجرد در رابـ ـطه با این پل تاریخی، اظهار داشت: تمام اعتبارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی محدود بوده و این در حالی است که در مقابل حجم کار بالا است.

    وی تصریح کرد: اما سعی می‌کنیم همه مشکلات مردم روستاها را حل کنیم.


    کد خبر 4364452
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    معاون میراث فرهنگی استان مرکزی:

    حمام تاریخی مامونیه به بازارچه صنایع دستی تبدیل می شود


    1945056.jpg


    اراک- معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: حمام تاریخی مامونیه در شهرستان زرندیه پس از اتمام عملیات مرمت و با تغییر کاربری، به بازارچه صنایع دستی تبدیل می شود.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از میراث فرهنگی، محسن کریمی اظهار داشت: سربینه این بنا از چهار رختکن با قوس های جناقی تشکیل شده که این قوس ها به صورت ضربی بر روی پایه های طرفین و دارای گنبدی در وسط قرار گرفته است. در داخل گرمخانه و خزینه و سایر قسمت ها نیز طاق، تویزه و گنبد وجود دارد. داخل بنا فاقد هرگونه تزیینات بوده و سفید کاری شده و مصالح به کار رفته در ساخت آن متشکل از آجر، گل و گچ است.

    وی افزود: سال های گذشته مرمت های اضطراری این بنا انجام شده و با همت اداره کل و تصویب کمیته برنامه ریزی شهرستان زرندیه با اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال مرمت اصولی در دستور کار است تا این حمام به عنوان بازارچه صنایع دستی شهرستان به کار گرفته شود که در صورت تحقق این هدف علاوه بر حفظ ساختمان حمام و نمایش آن به گردشگران زمینه ای مناسب جهت ساماندهی هنرمندان و تولید و عرضه صنایع دستی شهرستان فراهم خواهد شد.

    کریمی عنوان کرد: اداره کل میراث فرهنگی تلاش خود را جهت حفظ بناهای تاریخی و استفاده مطلوب در زمینه های فرهنگی، هنری و گردشگردی از این بناها به کار خواهد گرفت تا در این راستا به غیر از حفظ ارزش ها، اشتغال مستقیم و غیر مستقیم را ایجاد کند.


    کد خبر 4363650
     

    برخی موضوعات مشابه

    • قفل شده
    • مهم
    • نظرسنجی
    پاسخ ها
    100
    بازدیدها
    5,046
    پاسخ ها
    173
    بازدیدها
    26,072
    بالا