VIP خبرنامه «تاریخی»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
مدیرکل میراث فرهنگی البرز:

عملیات مرمت حمام قدیمی «بیلقان» نیازمند اعتبار است


1945057.jpg


کرج - مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان البرز تکمیل عملیات مرمت و رفع خطر حمام قدیمی بیلقان را نیازمند تأمین اعتبار دانست.



عبدالناصر میرچی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اتمام عملیات مرمت اضطراری و رفع خطر حمام بیلقان کرج، اظهار کرد: عملیات مرمت اضطراری و رفع خطر حمام بیلقان از تاریخ هشتم تیرماه سال جاری آغاز شد.

وی بابیان اینکه این پروژه هم‌اکنون در مراحل پایانی خود به سر می‌برد، افزود: حمام بیلقان در شهر کرج؛ ابتدای جاده چالوس و در روستای قدیمی بیلقان قرار دارد.

وی با اعلام اینکه این بنا در سال ۱۳۸۷ به شماره ۲۴۳۷۵ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت میراث فرهنگی رسید، گفت: ساختار بنا سنگی و مربوط به دوره قاجار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز خاطرنشان کرد: بنای حمام و طاق‌های آن از تاریخ ثبت تاکنون زیر کف معبر شهری قرار داشت و از کالبد بنا به‌جز دو نورگیر طاق دیده نمی‌شد.

میرچی تصریح کرد: با آغاز عملیات مرمت اضطراری و گشایش ورودی بنا، حجم زیادی از آوار و نخاله ساختمان که طی سال‌ها در فضاهای داخلی بنا و روی طاق‌های آن (سطح بام حمام) انباشته‌شده بود تخلیه شد.

وی بابیان اینکه ورودی حمام نیز مانند سایر فضاهای بنا زیر کف خیابان بود که پس از گشایش پلکان مسیر منتهی به داخل حمام به‌طور کامل بازسازی و به‌منظور حفاظت فیزیکی بنا درب ورودی آن تهیه و نصب شد، افزود: در ادامه با ورود به فضاهای اصلی حمام شامل سربینه، دالان، بینه و خزینه پس از پاک‌سازی کامل، طاق دالان ورودی، طاق و تویزه های تخریب‌شده حمام به‌صورت موضعی مرمت شد.

میرچی با تأکید بر اینکه نورگیرهای حمام به‌طور کامل مرمت شد تا تهویه فضاهای حمام به‌راحتی انجام گیرد، بیان کرد: عملیات سبک‌سازی بام، شیب بندی و عایق‌کاری سطوح خارجی بام به‌طور کامل به انجام رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز گفت: امید است با اختصاص اعتبارات تکمیلی در مقاطع زمانی بعدی، مرمت تکمیلی و جامع بنا ازنقطه‌نظر احیاء و اعطاء کاربری به بنا برای بهره‌برداری از این اثر تاریخی صورت پذیرد.

وی یادآور شد: تا آن زمان همت مسئولین شهری و همچنین مردم بیلقان را می‌طلبد تا از این اثر تاریخی مراقبت و محافظت کرده و از تخریب آن در اثر عوامل مختلف جلوگیری کنند.


کد خبر 4066061
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    شناسایی چندین محوطه تاریخی در یکی از نخستین دهکده ها


    2551358.jpg


    گمانه زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه تاریخی تل پیر به از شناسایی نزدیک به ۱۲ محوطه در شعاع ۳ کیلومتری که اغلب آنها مربوط به دوران تاریخی هستند، منجر شد.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، احمد سرخوش، سرپرست گمانه زنی گفت: علاوه بر برنامه تعیین عرصه و مشخص کردن حریم محوطه تُل پیر بررسی های فشرده باستان شناسی به شعاع ۳ کیلومتری پیرامون محوطه انجام شد.

    این باستان شناس با اشاره به استفاده از تصاویر هوایی قدیمی سازمان نیروهای مسلح در این بررسی گفت: علاوه بر تصاویر قدیمی مربوط به سال ۱۳۳۵ خورشیدی، تمام محدوده پژوهش به وسیله پهباد عکسبرداری شد و تصاویر قدیم و جدید برای درک بهتر وضعیت محدوده پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت.

    به گفته این باستان شناس، گمانه ها در دور اول با فاصله ۱۵ متر از عرصه قابل رویت ایجاد شدند و با به دست آمدن نهشته های باستان شناسی از گمانه ها دوره دوم با فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری از ردیف اول ایجاد شد.

    او با اشاره به کاوش بیشتر گمانه ها برای رسیدن به لایه های باستان شناختی تا عمق ۲ متر گفت: در اثر جریان های سیلابی و به دلیل قرار گیری محوطه تُل پیر هَرج بر روی تراس رودخانه فصلی مهران، نهشته های رسوبی عموما از جنس سیلت به ارتفاع تقریبا ۲ متر پیرامون محوطه انباشت شده است.

    او سفال های بدست آمده را با سفال های تُل باکون در مرودشت و تل ریگی در فیروزآباد قابل مقایسه دانست و افزود: با توجه به گمانه های ایجاد شده پیرامون محوطه، خطوط عرصه و حریم بر روی نقشه توپوگرافی برداشت شده از محوطه پیاده شد. براساس گمانه های ایجاد شده محوطه تُل پیر، نزدیک به ۳ هکتار وسعت دارد.

    به گفته سرخوش، برای حفظ و جلو گیری از تخریب این محوطه برنامه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این محوطه با مجوز ریاست پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در تیر ماه سال جاری انجام شد.

    وی افزود: تُل پیر یکی از نخستین دهکده های خلیج فارس است که در بخش غربی شهرستان مُهر در کنار روستای هَرج قرار دارد.


    کد خبر 4065540
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مدیرکل میراث فرهنگی البرز:

    عملیات مرمت اضطراری و رفع خطر قلعه «صمصام» پایان یافت


    2415347.jpg


    کرج - مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان البرز از پایان عملیات مرمت و رفع خطر بنای تاریخی قلعه صمصمام السلطنه کرج خبر داد.



    عبدالناصر میرچی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: عملیات مرمت اضطراری و رفع خطر بنای تاریخی قلعه صمصام السلطنه کرج از تاریخ ۲۱ تیرماه سال آغاز شد.

    وی بابیان اینکه این بنادر سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۲۴۵ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت میراث فرهنگی رسید و دارای حریم مصوب نیز است، افزود: ساختار بنا در بخش دیوارهای پیرامونی(باروها) سنگی و در بخش‌های معماری فضاهای داخلی؛ ترکیبی از خشت و آجر است. ساخت قلعه صمصام مربوط به اواخر دوره قاجار و پهلوی اول است.

    مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: این بنا برای محافظت از پل صفوی و کنترل تردد کاروان‌ها همچنین افراد به داخل شهر، با کاربرد دفاعی در حاشیه رودخانه کرج و مساحتی بالغ‌بر ۱۱۲۰ مترمربع ایجادشده است.

    میرچی با تأکید بر اینکه متأسفانه بنا در مدت‌زمانی که توسط نیروهای انتظامی (ژاندارمری و کلانتری) مورداستفاده قرارگرفته دچار تغییرات و دخل و تصرفات فراوانی در ساختار و کالبد آن شده که این مهم عامل آسیب‌های زیادی را به بنا وارد آورد کرده، گفت: کلیت اهداف این پروژه و آیتم‌های اجرایی آن پیرامون مرمت اضطراری و حفاظتی، حفظ ساختار اصلی و اولیه کالبد همچنین معماری بنا متمرکز است.

    وی یادآور شد: بر این اساس با حفظ بقایای کف، بدنه‌های اصلی بنا و تثبیت آن‌ها مبادرت به مستندسازی آن‌ها به‌منظور ثبت تکنیک ساخت بنا برای مرمت‌های آتی شد.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آوار و نخاله‌های بخش‌های آسیب‌دیده داخل بنا تخلیه‌شده و همچنین سایر فضاها نیز به‌طور کامل از زباله پاک‌سازی‌شده است، ادامه داد: باروی شمالی بنا در مراحل تکمیلی بازسازی قرار دارد و سایر بخش‌های بنا (اتاق‌های پیرامون حیاط مرکزی قلعه) نیز در دست مرمت و تثبیت بخش‌های قدیمی است.

    مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز تصریح کرد: در ادامه روند اجرایی، دیوار نرده اطراف بنا به‌منظور مرمت استحفاظی این اثر تاریخی احداث خواهد شد.

    میرچی بیان کرد: بخش‌های جبهه جنوبی بنا (نمای ورودی) به‌طور کامل در سال ۱۳۹۱ توسط این اداره کل موردبازسازی قرارگرفته است.

    وی گفت: این بنا در فهرست بناهای واگذارشده به صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی است که پس انجام امور حقوقی و اسناد آن به بهره‌برداران درخواست‌کننده تحویل داده خواهد شد.


    کد خبر 4065464
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    صدور پارچه زربفت ایرانی به آلمان در دوره اشکانی


    2549103.jpg


    سرپرست کارگاه زری بافی پژوهشگاه میراث فرهنگی قدیمی ترین پارچه زربفت ایرانی به دست آمده را متعلق به دوران اشکانی دانست که برای پوشاندن تابوت پادشاه آلمان به این کشور صادر شده بود.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست کارگاه زری بافی و مخمل بافی گروه هنرهای سنتی امروز شنبه با اعلام این مطلب و با اشاره به قدمت ۲۵۰۰ساله بافت پارچه های نقش دار در ایران گفت: در کتاب های مورخ های یونانی از پارچه های نفیس ایرانی توصیف های فراوانی شده است.
    او درباره شیوه بافت سنتی زربفت گفت: دو نفر همزمان با هم کار می کنند یک نفر به عنوان شاگرد یا گوشواره کش، بالای دستگاه نشسته و باید نقشه را تعیین کند و نفر دوم نیز کار بافت را انجام می دهد.

    دهقانی افزود: با توجه به گران بودن مواد اولیه این پارچه ها و سختی بافت آنها، این پارچه ها تقریبا در دوران معاصر رو به افول و نابودی است و در کل ایران فقط ۱۰نفر در این هنر کار می کنند.

    او با تاکید بر این که اگر از این هنر حمایت نشود، شاهد نابودی آن خواهیم بود، گفت: از دیرباز کارگاه های زری بافی به صورت حکومتی اداره می شد و همواره یک نماینده از سوی حاکم وقت در کارگاه ها حضور داشته و روی تولیدات نظارت می کرده است.

    او حفظ، احیا و اشاعه شیوه بافت های سنتی و قدیمی را از رسالت های کارگاه زربافی و مخمل بافی دانست و افزود: با آموزش هنرجویان تلاش می کنیم این هنر را بار دیگر در کشور گسترش دهیم.

    زری بافی و مخمل بافی در انتظار حمایت

    به گفته دهقانی، در حال حاضر یک هنرجو در حال آموزش زری بافی است و در دوره های قبلی در مجموع حدود ۳۰ نفر آموزش دیده اند.

    او افزود: این در حالی است که به دلیل حمایت نشدن این افراد تاکنون نتوانسته اند جذب بازار کار شده و در این رشته فعالیت کنند. با توجه به گران بودن مواد اولیه این هنر و همچنین بزرگی دستگاه های زری بافی و مخمل بافی و ناسازگاری با وسعت خانه های امروزی، این بافت ها نیاز به کارگاه دارند و باید از این هنرجویان حمایت مالی یا مکانی شود تا بتوانند کارگاه های خود را راه اندازی کنند.

    او قدمت شیوه بافت مخمل نقش برجسته را دوران صفوی دانست و گفت: هم اکنون در کشور فقط دو دستگاه مخمل بافی نقش برجسته وجود دارد، یکی از آنها در کارگاه مخمل بافی گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است که در سال ۱۳۸۱ توسط استاد عنایتی احیا شد.

    وی با اشاره به ورود دستگاه دیگر در کارگاه زری بافی و مخمل بافی شهر کاشان، بر لزوم حمایت از این نوع بافت تاکید کرد.
    دهقانی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ دستگاه زری بافی در کشور موجود است که ۶ مورد از این دستگاه ها در تهران، ۳ دستگاه در کاشان، ۳دستگاه در یزد و ۱دستگاه در اصفهان هستند.

    مخمل بافی پیچیده ترین منسوج سنتی دنیا

    او با اشاره به پیچیدگی های بافت مخمل بافی گفت: مخمل بافی پیچیده ترین منسوج سنتی دنیاست و علاقمندان به این نوع بافت باید در ابتدا زری بافی را یاد بگیرند.

    روح الله دهقانی از برگزاری نمایشگاه تخصصی بافته های زربفت از سال ۱۳۰۹ تا زمان معاصر خبرداد و گفت: اگر شرایط مهیا شود احتمالا در نیم فصل دوم سال جاری این نمایشگاه برای بازدید عموم برگزار خواهد شد.

    او برنامه های دیگر سال جاری را احیا کارگاه گلابتون سازی و احیا شیوه بافت دوران قاجار اعلام کرد و گفت: یکی از پارچه های دوران قاجار در آستان قدس رضوی که پوشش سنگ مزار امام رضا است، مستند نگاری، باز بافی و احیا خواهد شد.

    راه اندازی کارگاه گلابتون سازی

    دهقانی در ادامه از تلاش برای برپایی یک کارگاه مجهز که همه مراحل گلابتون سازی در آن تولید شود ، خبر داد.

    او درباره گلابتون سازی گفت: در ایران تا سال ۱۳۹۳ گلابتون سازی به صورت سنتی انجام می شد اما با فوت استاد فولادگر در اصفهان این هنر سنتی تقریبا رو به فراموشی است هرچند برخی از افراد بعضی از مراحل گلابتون سازی را تا حدودی انجام می دهند اما امروز دیگر کارگاهی وجود ندارد که همه مراحل کار را انجام دهد.

    او با بیان این که این محصولات از زندگی مردم امروز خارج شده است، گفت: برای احیا این محصولات نیاز به فرهنگ سازی داریم زیرا افرادی هستند که از توانایی مالی خرید این پارچه ها برخوردارند و این امر باعث رونق تولید این پارچه های فاخر و اصیل خواهد شد.

    دهقانی افزود: نساجی سنتی در مقایسه با سایر هنرهای سنتی، قابلیت اشتغال زایی زیادی دارد چرا که بافته های معمولی دستگاه های کوچکی نیاز دارند و خانم ها می توانند در منزل به تولید این پارچه ها پرداخته و درآمدزایی داشته باشند.

    او در ادامه به احیا ترمه سنتی، شیوه بافت دورو(دوتایی) و بافت پیچیده چندتایی دوره صفوی به ترتیب در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: این در حالی است که بافت ترمه سنتی از حدود ۵۰ سال پیش در یزد منسوخ شده بود.

    او شاهکار بافت سنتی و حتی نساجی دنیا، را متعلق به قیاس الدین نقش بندی یزدی دانست و گفت: این پارچه منحصر به فرد را قیاس الدین نقش بندی یزدی، رییس کارگاه سلطنتی به سفارش شاه عباس برای پوشش قبر شیخ صفی الدین اردبیلی بافته است.

    دهقان افزود: این شیوه بافت با حمایت مجموعه، در سال ۱۳۸۹ احیا شد و ۷۰۰ رج بافت بدون تکرار نقشه را داشتیم که تقریبا به شیوه بافت اصلی نزدیک شدیم اما برای احیای دوباره این شیوه بافت همچنان نیاز به حمایت است.


    کد خبر 4063445
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    حال ناخوش بنای قرن دهم اردبیل؛

    اعتبارات از بقعه شیخ «جبرئیل»رو گرفت/ ساماندهی بنا نیمه کاره ماند


    2548387.jpg


    اردبیل – کمبود اعتبار موجب شده بقعه شیخ جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اردبیلی در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته و حتی ظاهر آن تناسبی با جایگاه و ارزش این بقعه تاریخی نداشته باشد.



    به گزارش خبرنگار مهر، زمانی که بقعه الله الله بر روی مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد خاندان صفوی احداث می‌شد؛ مقبره مشابهی برای پدر شیخ صفی‌الدین در سه کیلومتری اردبیل در قریه‌ای به نام کلخوران احداث شد.

    هر چند حال ناخوشی در بقعه ثبت جهانی شده شیخ صفی‌الدین اردبیلی مشاهده می‌شود، اما در قریه کلخوران که امروز به یکی از محلات شهر اردبیل تبدیل شده نیز وضعیت بنای تاریخی که زمانی از آن به عنوان دومین بنای اصلی تاریخی اردبیل یاد می‌شد، چندان مطلوب نیست.

    خبرگزاری مهر به مدت بیش از پنج سال است که با تاکید به اهمیت این بنا خواستار ساماندهی مطلوب و معرفی گسترده آن بوده و بارها تلاش کرده نظر مسئولان را به وضعیت این بنای تاریخی که بخش مهمی از تاریخ صفوی در استان اردبیل را بازگو می کند، جلب کند.

    با این وجود مدیران میراثی استان همواره کمبود اعتبار را دلیل وضعیت فعلی این بنا دانسته اند و معتقدند در صورتی که اعتبار مطلوبی تامین می شد، قادر به اجرای برنامه های گسترده مرمت بودند.

    بطوریکه معاون میراث فرهنگی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: سال ۸۵ طرح جامع مرمت و احیای این بنا در فضایی شامل دو هکتار تهیه شده است.

    منصور عالی قدر متذکر شد: این طرح بیشتر شامل بقعه اصلی، سر درب شمالی و جنوبی، مقابر اطراف و قبرستان تاریخی است که در سال های اخیر نیز بخش هایی از آن عملیاتی شده است.

    وی افزود: مشکل اصلی در اجرای مرمت اعتبارات است بطوریکه اعتبارات مورد نیاز سالانه برای مرمت و نگه داری این بنا دو میلیارد تومان برآورد شده و سال گذشته و امسال تخصیص مطلوب نداشتیم.

    معاون میراث فرهنگی استان تصریح کرد: طراحی فضای باغ نیز از سال های قبل با اعتبارات استانی آغاز شده و امسال در قسمت ضلع غربی اجرا می شود.

    عالی قدر میزان هزینه کرده سال گذشته و سال جاری برای مرمت و بهسازی این مجموعه را ناچیز عنوان و اضافه کرد: در این مجموعه مشکل اصلی مرمت کمبود اعتبارات است.


    کد خبر 4062705
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    آریان نصرالهی

    تخت سلیمان ، یادگاری به قدمت ۳۰۰۰ سال


    تخت سلیمان جایگاه مهمترین آتشکده دوره ساسانیان یعنی آذرگشنسب در شمال شرقی شهرستان تکاب و شرق تخت سلیمان در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. تخت سلیمان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان قبل از اسلام بوده اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراتور رومیان، به ایران تخریب شد. آثار باستانی این مجموعه و دریاچه جوشان آن، روی صفحه ای سنگی و طبیعی قرار گرفته که از رسوبات آب دریاچه به وجود آمده است. قدمت این منطقه از لحاظ سکونتگاه انسانی به ۳ هزار سال پیش باز می گردد.تخت سلیمان به عنوان چهارمین اثر ایران سال ۸۲ در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.بخش طبیعی مجموعه تخت سلیمان متشکل از یک کوه آهکی است که در قله آن، چشمه بسیار بزرگی وجود دارد. این کوه در طول هزاران سال در اثر رسوبات آهکی موجود در آب چشمه فوق شکل گرفته است. امروزه تخت سلیمان را خطر ویرانی تهدید می‌کند.





    • 2541762.jpg


    • 2541765.jpg


    • 2541767.jpg


    • 2541766.jpg


    • 2541764.jpg


    • 2541763.jpg


    • 2541768.jpg


    • 2541769.jpg


    • 2541772.jpg


    • 2541771.jpg


    • 2541770.jpg


    • 2541773.jpg


    • 2541774.jpg


    • 2541775.jpg


    • 2541776.jpg


    • 2541780.jpg


    • 2541778.jpg


    • 2541782.jpg


    • 2541779.jpg


    • 2541777.jpg


    • 2541781.jpg


    • 2541783.jpg


    • 2541784.jpg



     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مهر گزارش می دهد؛

    تپه تاریخی حسنلو ساماندهی می شود/جاذبه ای با ۸۰۰۰سال قدمت


    2407045.jpg


    ارومیه- تپه باستانی حسنلو با قدمتی بیش از هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح در نقده استان آذربایجان غربی نمادی از تاریخ کهن ایران اسلامی است که امسال مرمت و بازسازی می شود.



    خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: سکینه اسمی- تپه باستانی حسنلو در کنار دهکده‌ای به همین نام قراردارد و تپه‌های باستانی زیادی پیرامون تپه حسنلو را فرا گرفته و گویا هنگام آبادی حسنلو و تمدن عظیمش تمدن‌های دیگری نیز با این تپه در تماس بوده و هم دوره تمدن حسنلو به وجود آمده‌اند.

    وجود تپه‌های باستانی دیگر حکایت از این دارد که اقوام ساکن در حسنلو با اقوام ساکن در تپه‌های اطرافش از یک تیره بوده و با هم داد و ستد و ارتباط داشته‌اند که از جمله این تپه‌ها می‌توان به تپه باستانی پسدلی، حاج فیروز، تابیه، عقرب تپه، تپه کوییک، میرآباد، ساخسی تپه، نظام آباد و محمدشاه که به فاصله‌های مختلف از یکدیگر و به فاصله دو کیلومتر تا شعاع ۱۵ کیلومتر از تپه حسنلو قرار گرفته‌اند.

    ساکنان اولیه تپه حسنلو احتمالاً قوم مناعی بوده‌اند که تمدن بس وسیع و درخشانی از خود به یادگار گذاشته‌اند و از اشیای مکشوفه در این تپه چنین به نظر می‌رسد که آثار مفرغی آن‌ها کاملاً قابل مقایسه با آثار مفرغی لرستان یعنی قوم کاسی است و شاید قرابتی بین این دو قوم موجود باشد از قوم مناعی و محل سکونت آن‌ها که سرزمین‌های جنوبی دریاچه ارومیه بوده، یادی در تورات شده و قوم مناعی را قوم «مان» هم گفته‌اند.

    2547975.jpg


    مشاهده آثار سکونت از هزاره ششم قبل از میلاد در حسنلو

    بر اساس داده‌های باستان‌شناسی این تپه در ۱۰ دوره مورد سکونت قرار گرفته و ضخامت لایه‌های هر دوره معلوم است که دوره دهم که قدیمی‌ترین دوره سکونت حسنلو به حساب می‌آید، مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از میلاد است و این دوران از دوره ابتدایی سنگی آغاز و تا دوره باستانی، مادها و دوره اسلامی ادامه می‌یابد.

    دورتا دور قلعه را دیواری به قطر سه متر و ارتفاع هفت متر فرا گرفته بوده و در سراسر این دیوار برج‌های مربع شکلی به فاصله‌های ۳۰ متر از یکدیگر و به ابعاد ۱۰ متر در ۱۰ ساخته شده بود و ارتفاع برج‌ها به درستی معلوم نیست.

    با احتساب هر ۳۰ متر یک برج، تقریباً محل هفت برج در روی دیوار دفاعی قلعه روشن می‌شود و طرز قرار گرفتن برج‌ها در میان دیوارها طوری بوده که سه متر از طول برج داخل دیوار و پنج متر آن خارج دیوار و دو متر آن در سوی دیگر دیوار (داخل قلعه) قرار داشته و از این برج‌ها برای حفاظت قلعه استفاده می‌شده است.

    2547973.jpg


    تپه حسنلو میزاث دار تمدن ۸۰۰۰ ساله

    در جانب ورودی حیاط، مجموعه‌ای از بناهایی مانند تالار بزرگ یا معبد و تعدادی اتاق‌های متصل و مربوط به هم قرار داشته و در این میان معبد بیش از دیگر بناها قابل توجه است این پرستشگاه یا معبد دارای سقف و ستون‌های چوبی بود و بیش از ۳۰ متر طول و بیش از پنج متر عرض داشته است.

    در دژ حسنلو، اتاق‌هایی نیز به انبار و آشپزخانه و اسلحه‌خانه اختصاص داشته است از اسلحه‌خانه که معلوم نشده کارگاه اسلحه‌سازی یا محل نگهداری جنگ‌افزار بود، مقدار زیادی شمشیر و سه نیزه آهنی کشف شده است، در اطراف غربی حیاط، حدود ۱۵ باب اتاق بزرگ و کوچک وجود داشته و جام زرین حسنلو در یکی از اتاق‌های همین قسمت کشف شده است.

    بناهای شمالی حیاط مرکزی گویای جایگاه ویژه زنان و کنیزان بوده است چون در این قسمت مقدار زیادی جعبه‌های ویژه نگهداری وسایل آرایشی چون سرمه دان و وسمه دان استخوانی یافت شده است.

    از تپه باستانی حسنلو در سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۵۸ طی حفاری‌های باستان‌شناسان ایرانی و آمریکایی انواع و اقسام ابزار و ادوات جنگی مانند شمشیر، خنجر، نیزه، سرنیزه‌هایی از جنس مفرغ و آهن به همراه هزاران ظروف سفالی و اشیای استخوانی سنگی سفالی، شیشه‌ای و فلزی گوناگون که هر یک دارای ارزش تاریخی، باستانی و هنری هستند، کشف شده است که در موزه‌های ایران باستان، آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای جهان نگهداری می‌شود.

    2547971.jpg


    عشاق ایرانی در تپه حسنلو آرمیده‌اند

    سال ۱۳۵۱ باستان‌شناسانی که در تپه حسنلو مشغول حفاری بودند خودشان هم چیزی را که می‌دیدند باور نمی‌کردند. تیم مشترک تحقیقاتی ایران و آمریکا به سرپرستی دکتر رابرت اچ دایسون مشغول تحقیقات در این تپه باستانی بودند که قبری را پیدا کردند.

    در قبری با قدمت حدود ۳ هزار سال اسکلت دو نفر در کنار یکدیگر پیدا شد. در قبر به جز تخته سنگی که در بالای سر شخص سمت چپ قرار دارد هیچشی دیگری وجود نداشت و از آن زمان آن‌ها لقب «عشاق» را گرفتند.

    از سال ۲۰۰۵ در موزه دانشگاه پنسلوانیا تیمی مشغول به فعالیت تنها برای انتشار نتیجه تحقیقات و گزارش‌های حفاری در تپه حسنلو هستند؛ تپه‌ای باستانی که قدمت آن به ۶ تا ۸ هزار قبل از میلاد می‌رسد. باگذشت سال‌ها، در موزه دانشگاه پنسلوانیا تصویر عشاق ایرانی یکی از موارد مورد توجه است.

    2547972.jpg


    جام زرین حسنلو آمیخته با هنر و اسطوره

    مهم‌ترین اثر مکشوفه تپه باستانی حسنلو که اهمیت ویژه‌ای در جهان و باستان شناسی دارد، جام طلایی حسنلو است. وزن این جام ۹۵۰ گرم، بلندای آن ۲۱ سانتیمتر، قطر آن ۲۵ سانتیمتر و محیط لبه آن ۶۱ سانتیمتر است و در موزه ایران باستان تهران نگهداری می‌شود.

    این جام اثر کاملاً خیره کننده‌ای است زیرا بیش از حد ظریف کاری داشته و فاقد ترکیب مجلل است. قدمت جام طلایی کشف شده از تپه حسنلو در حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است، بر روی بدنه این جام معروف، نقش‌های بسیاری حک شده است که احتمالاً داستان حماسی را روایت می‌کنند.

    در ردیف بالایی، ایزدی بالدار سوار بر گردونه‌ای که یک گاو نر آن را می‌کشد به سوی کاهنی در حرکت است که جامی در دست دارد و در این حال از دهان گاو، رودی جاری است که احتمالاً نماد حیات و باروری محسوب می‌شود، در ردیف پایینی و زیر گردونه حیات، پهلوانی در حال نبرد با موجودی نیمه انسان و نیمه اژدها است.

    از تصاویر قلمزنی شده آن سوی جام می‌توان به ایزدهای شاخدار سوار بر ارابه، کاهنانی که در حال حمل قوچ‌های قربانی هستند، پهلوانی که گرز و کمان در دست دارد، مردی که در حال رام کردن شیر است و پدر و مادری که در حال بازی با کودک خردسالشان هستند، اشاره کرد.

    2547974.jpg


    امسال مرمت و ساماندهی تپه حسنلو در دستور کار قرار دارد

    سرپرست پایگاه ملی حسنلو نقده در گفتگو با خبرنگار مهر از مرمت و ساماندهی تپه تاریخی مذکور خبر داد و گفت: عملیات مرمتی و ساماندهی مجموعه تاریخی حسنلو از اوایل تیر ماه سال جاری آغاز شده است.

    حسن شیری با بیان اینکه این عملیات از محل اعتبارات ملی و استانی سال ۱۳۹۵ شروع شده و با حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی درحال انجام است افزود: از مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال جاری می توان به اجرای اندود حفاظتی از کاهگل بر روی بقایای معماری - از بین بردن پوشش گیاهی مزاحم - اصلاح شیب بندی کف حیاط مرکزی با هدف دفع آبهای سطحی، و حفاظت از کف اصلی جلوگیری از نشست بیشتر آن - خواناسازی قسمتهایی از بقایای معماری و تقویت سیستمهای حفاظتی و امنیتی مجموعه اشاره کرد.

    سرپرست پایگاه ملی حسنلو ادامه داد: ساماندهی و اصلاح مسیر بازدید - اصلاح و ساماندهی تابلوهای معرفی داخل آثار - ساماندهی محوطه اداری و موزه پایگاه و تامین سیستم گرمایشی موزه از دیگر اقداماتی است که در این مدت انجام شده است.

    منطقه تاریخی حسنلو در ۸۰ کیلومتری ارومیه و ۹ کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد که با قدمت ۸۰۰۰ ساله یکی از مهمترین سایتهای باستانی ایران است که دارای شهرت جهانی است.

    جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی است که قدمت ۳۰۰۰ ساله دارد و هم اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می شود.

    این اثر، در سال ۱۳۴۴ به شماره ۴۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده و جهت انجام فعالیتهای علمی، فنی، پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده است و یکی از آثار مهم گردشگری استان آذربایجان غربی به شمار می رود که همه روزه شاهد بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این مجموعه ارزشمند هستیم.


    کد خبر 4062461
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در بازدید از مهر؛

    نهادهای مسئول در بازسازی بازار اراک با میراث فرهنگی همکاری کنند


    2546051.jpg


    اراک- مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: باتوجه به اینکه در موضوع مرمت بازار تاریخی اراک، چند دستگاه مرتبط هستند بدون همکاری و پیگیری وظایف ازسوی هر سازمان، این مهم محقق نخواهد شد.



    سیدمحمد حسینی در جریان بازدید از دفتر خبرگزاری مهر در استان مرکزی، اظهار داشت: وضعیت اعتبارات میراث فرهنگی در حوزه مرمت بناهای تاریخی مطلوب نیست، اما امسال سه میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی بازار تاریخی اراک اختصاص داده شده و در حال حاضر از سه جبهه پیمانکاران در این مکان مشغول به کار هستند.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی توضیح داد: البته برای این کار ۲۲میلیارد تومان بودجه نیاز است و تامین یک چهارم آن برعهده شهرداری است که در حال حاضر فقط همین مقدار تخصیص داده شده و همچنین دستگاه های دیگر نیز به وظایف خود در این زمینه عمل نکرده اند.

    وی در رابـ ـطه با تخصیص اعتبار برای دیگر آثار تاریخی استان مرکزی که در معرض فرسودگی هستند، گفت: وضعیت اعتباری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی پاسخگوی این حجم زیاد از کارها نیست، زیرا در استان مرکزی بیش از دو هزار اثر تاریخی شناسایی شده وجود دارد که باید ابتدا به ۸۶۰ اثری که ثبت ملی شده اند، رسیدگی شود.

    برخی آثار تاریخی مهم استان نیازمند رسیدگی فوری هستند

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اضافه کرد: ازجمله بناهای تاریخی که نیاز به رسیدگی فوری دارند، می توان به بازار و مسجد جامع ساوه، تک بناها، بقاع متبرک ثبت شده و موارد بسیار دیگر اشاره کرد و راهکار برای حل این مشکل این است که اوقاف، هیات امناء و مردم در این زمینه همکاری کنند.

    حسینی خاطرنشان ساخت: با همه مشکلات، گرفتاری ها و نواقص موجود، در سال گذشته و امسال کار در حوزه مرمت، بازسازی و استحکام بخشی آثار تاریخی به خوبی پیش رفته و در حوزه ثبت آثار سال گذشته قنات ابراهیم آباد به عنوان اولین اثر استان به فهرست آثار جهانی در یونسکو اضافه شد.

    وی افزود: در بحث سرمایه گذاری برای گردشگری نیز وضعیت بهتر شده و مراجعات بیشتری در این زمینه داریم، هماهنگی ها نیز به نحو بهتری در حال انجام است و توزیع پروانه های گردشگری برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را داریم که البته برگزاری جشنواره های مختلف کمک بزرگی در این زمینه بوده و دعوت از حوزه های مختلف می تواند به توسعه گردشگری کمک کند.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: اخیرا تفاهم نامه ای بین استان مرکزی با استان های اصفهان و قم تنظیم شده که می تواند به توسعه گردشگری استان کمک کند، زیرا آمار گردشگری در این دو استان نسبت به استان مرکزی بسیار بالاتر است و ما با ایجاد و تقویت امکانات رفاهی در مسیر راه های ارتباطی منتهی به این دو استان می توانیم گردشگری استان مرکزی را تقویت کنیم

    دلیجان، خمین، محلات و شازند در محور گردشگری عراق عجم

    حسینی خاطرنشان ساخت: محورهای تعیین شده برای اجرای طرح توسعه گردشگری در منطقه عراق عجم نیز کاشان، نیاسر، مشهد اردهال، نراق، غار چال نخجیر دلیجان، دلیجان، محلات، خمین و شازند است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: در رابـ ـطه با صنایع دستی و سوغات، نمایشگاه هایی برای آشنایی مردم با صنایع دستی و سوغات این استان برگزار شده، در صورتی که قبل اینگونه نمایشگاه ها در استان کمتر برپا می شد، برپایی نمایشگاه ها از اقداماتی است که باعث تقویت صنعتگران حوزه صنایع دستی می شود.

    وی ادامه داد: در نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان مرکزی که هم اکنون برپا است و تا ۲۷مردادماه نیز ادامه دارد، ۲۲۰ غرفه برای ارائه آثار هنرمندان در نظر گرفته شده که از این تعداد ۱۰۰ غرفه متعلق به استان مرکزی بوده و ۱۲۰ غرفه هم به هنرمندان دیگر استان ها تعلق دارد.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه خبرگزاری مهر استان مرکزی طی سال های اخیر فعالیت خود، همکاری مطلوبی در پوشش به موقع و باکیفیت اخبار حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان داشته، از کارمندان این مجموعه با اهدای لوح قدردانی کرد.


    کد خبر 4060450
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    معاون میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان:

    مرمت و بازسازی بناهای تاریخی نیازمند ۴ میلیارد تومان اعتبار است


    2446426.jpg


    بندرعباس - معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیاز داریم.



    به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان، اشکان مختاری بیان داشت۵۰ اثر فرهنگی، تاریخی و ناملموس در هرمزگان طی سال جاری ثبت ملی شد.

    وی با اشاره به اینکه ۳۳۶ اثر در هرمزگان ثبت ملی شده است، افزود: مهم‌ترین این آثار ساختمان صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس، قنات کهورستان، زیارت حضرت خضر نبی، خانه یونسی کنگ، سنگ‌نوشته‌های دهتل بستک، آرامگاه بی باشه ۱ و ۲، پل آب بر سر چاهان حاجی‌آباد، ساختمان تاریخی گمرک خمیر، گلابتون دوزی و ... است.

    وی خاطرنشان کرد: در کنار ثبت ملی آثار مرمت و بازسازی و تملک خانه‌های تاریخی نیز در دستور کار است.

    مختاری اضافه کرد: امسال ۲۰۰ میلیون تومان برای تملک خانه‌های تاریخی در هرمزگان اختصاص‌یافته است که این اعتبار برای خرید دوخانه تاریخی در بندرکنگ هزینه می‌شود.

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به کسری بودجه در تملک خانه‌های تاریخی، تصریح کرد: بسیاری از خانه‌های تاریخی بندرعباس به علت تملک شخصی و خارج شدن از آثار ثبت ملی از بین رفته‌اند.

    مختاری با اشاره به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در هرمزگان نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: بودجه امسال برای مرمت و بازسازی ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴ برابر است.


    کد خبر 4060629
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    بازخوانی تحلیلی؛

    ریشه‌های تاریخی نقوش اسلیمی در آثار فرهنگ ترکی-اسلامی نخجوان


    2535893.jpg


    گسترش فرهنگ ترکی- اسلامی در آذربایجان در قرن نهم هجری قمری، سبب پیدایش آثار هنری ماندگاری شد؛ آثاری که با معماری‌های باشکوه و نقش‌های غنی توجه همگان را به خود جلب می‌کند.



    به گزارش خبرنگار مهر، رایزنی فرهنگی ایران در نخجوان گزارشی از ریشه‌های تاریخی نقوش اسلیمی در آثار فرهنگ ترکی-اسلامی این منطقه از جمهوری آذربایجان تهیه کرده و آن را برای انتشار در اختیار مهر گذاشته است.

    این گزارش در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد:

    مطالعه نقش‌های فرهنگی روی این آثار تاریخی ارتباط تنگاتنگ آن با آداب‌ورسوم ملت را نشان می‌دهد. به علت دشواری ذکر همه نقش‌های تزئینی آثار تاریخی فرهنگی در این گزارش فقط به ذکر برخی از این نقش‌ها بسنده می‌کنیم.

    یکی از نقوش تزئینی که به‌وفور در آثار تاریخی فرهنگی نخجوان دیده می‌شود، نقوش اسلیمی است. این نقش را در آثار تاریخی و باشکوه معماری فرهنگ ترکی-اسلامی شهر نخجوان و سطح خارجی مقبره‌های احداث‌شده توسط عجمی ابوبکر اوغلو نخجوانی می‌توان دید. نقوش اسلیمی در مقبره باعظمت مومنه خاتون در سمت جنوبی سقف در کنار سطر دوم، سمت راست درب با آجر کار شده است.

    این اثر هنری با مهارت ویژه معمار مقبره مومنه خاتون، با ترکیب آجرهای ریزودرشت به وجود آمده است. این نقش اسلیمی با دو سری آجر ایجاد شده است و ترتیب قرار گرفتن آجرها نسبت به یکدیگر سبب خلق این نقش شده است.

    نقوش اسلیمی در مقبره مومنه خاتون

    تحقیقات تاریخی بر روی نقوش اسلیمی مقبره‌های یادشده نشان می‌دهد این نقوش به‌هیچ‌وجه مشابه نقوش اروپایی نبوده و صرفا نوعی اثر هنری مرتبط با فرهنگ کهن می‌باشد. طبق نظر محققان، این نقوش از زمان‌های قدیم موجود بوده است. علی‌رغم گستردگی کاربرد این نقش در نمونه‌های هنری و صنایع‌دستی دوران کهن آذربایجان، در نخجوان این نوع نقش تزئینی ازلحاظ تعداد کم است.

    2535895.png


    قدیمی‌ترین نمونه این نوع نقش فقط در یک نمونه سفال‌گری دوران کهن نخجوان می‌توان مشاهده کرد. هرچند این ظرف ازلحاظ ویژگی‌های آماده‌سازی و خصوصیات نقوش روی آن معمولی است اما به خاطر داشتن نقش اسلیمی با سایر ظرف‌ها متفاوت است.

    نقوش اسلیمی در مقبره گلستان

    نقش‌ها با رنگ سیاه و قرمز بر روی سطح زرد رنگ کشیده شده‌اند. آن‌ها شامل شبکه‌های مستطیل شکل و سایر زیورآلات تزئینی هستند. چنانچه مشخص است، در عصر برنز سفال‌ها با رنگ پلی کروم در مناطق نخجوان، ارومیه و آناتولی شرقی به‌عنوان نوعی فرهنگ ظروف رنگی معمول بوده است. استفاده از شبکه‌های مستطیل شکل در نقش دهی به این کاسه‌ها در گورستان تازه کند، یایجی و حسن سو مشخص‌شده است. اما به‌کارگیری نقش اسلیمی در این تیپ ظروف برای اولین بار دیده می‌شود.

    2535896.png


    در آذربایجان استفاده گسترده از نقش اسلیمی در فرهنگ سفال‌گری متعلق به منطقه خوجالی-گَدَبَی دیده می‌شود. طبق نظر محققان، این نقش که در شکل‌های مختلف مشاهده می‌شود نام خود را از رودخانه‌ای در ترکیه گرفته است. یونانی‌ها نام این رودخانه را که همچون مار جریان دارد به این نقش دادند و در فرهنگ لغات مردم دنیا وارد شده است.

    تصویر نقوش اسلیمی در سفال‌های شاه تختی

    نقش اسلیمی در عصر برنز نخجوان قدیم نیز کاربرد گسترده‌ای داشته است. برخی اشیا زینتی بدست آمده از شاه تختی، مونجوقلو تپه، ساری دره، قیزیل بورون و کولانی با نقوش اسلیمی تزئین شده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد، نقوش اسلیمی در نمونه آثار هنری و صنایع‌دستی آذربایجان به مدت زیادی استفاده شده است. کاربرد نقش‌های اسلیمی در نمونه‌های فرش متعلق به قرن نوزدهم یک‌بار دیگر این موضوع را اثبات می‌کند.

    2535898.png


    چنانچه مشخص است، ریشه‌های تاریخی نقوش اسلیمی که جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ترکی-اسلامی نخجوان دارد به دوران کهن برمی‌گردد. نقوش اسلیمی در زبان آذربایجانی در معنی پیچ‌درپیچ است. مردم عادی به این تیپ نقش، فرار تازی هم می‌گویند. در اراضی ترکیه این نوع نقش در معنی مسیر آب نیز شناخته می‌شود. احتمالا، نقوش اسلیمی با آب نیز ارتباط داشته است. نقوش به شکل حرکت آب یکی از بیشترین نقش‌های استفاده شده در نمونه‌های قدیمی آثار هنری و تزئینی است.

    تصاویر قدیمی آشکارشده در کول تپه

    تصاویر چرخ‌وفلک هم در نمونه‌های سفالی کهن و همچنین در آثار مادی-فرهنگی متعلق به فرهنگ ترکی-اسلامی مشاهده‌شده است. بر اساس تحقیقات نظامی مراد اوغلو نوشتن نام علی به شکل چرخ‌وفلک این مفهوم را می‌رساند که تا دنیا می‌چرخد اعمال نیک علی نیز از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

    2535899.png


    چنین نقش‌هایی در تصاویر گمی قایا نیز مشاهده می‌شود. دایره تقسیم‌شده به چهار قسمت از نمادهای پرکاربرد خورشید است. بر اساس نظر مصیب اف، دایره تقسیم شده به چهار قسمت در مفهوم انتشار نور خورشید در چهار گوشه جهان است. طبق نظر ریباکف، این دایره به‌عنوان نماد چهار سمت جهان است.

    بر اساس مطالعات انجام شده می‌توان گفت، نقوش اسلیمی چه در نمونه‌های هنری کهن و چه در فرهنگ ترکی-اسلامی دارای مفهوم معنایی بوده و عقاید ملت را منعکس می‌کند. تمدن اسلامی نیز در دوران شکوفایی خود مفهوم اسلامی به این نقوش تزئینی داده است.


    کد خبر 4051025
     

    برخی موضوعات مشابه

    • قفل شده
    • مهم
    • نظرسنجی
    پاسخ ها
    100
    بازدیدها
    5,046
    پاسخ ها
    173
    بازدیدها
    26,074
    بالا