VIP خبرنامه «تاریخی»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
یادداشت؛

حدیث و نقد تاریخی/ زمینه های اجتماعی را برای فهم یک متن دریابیم


2462636.jpg


نقد تاریخی بر آن تأکید دارد که برای فهم یک قطعۀ مکتوب، علاوه بر خود متن، باید زندگی‌نامۀ مؤلف، زمینه‌های اجتماعی، ایده‌های رایج در آن زمان و محیط فرهنگی تألیف متن را نیز دریابیم.



به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر یادداشتی از سعید شفیعی استادیار دانشگاه تهران است که در طومار اندیشه منتشر شده است.

با گسترش علوم انسانی معاصر و پدید آمدن روش‌های نوین نقد، معیارها و روش‌های جدیدی در نقد حدیث پدید آمده است. در رهیافت‌های نوین، نقد حدیث صرفاً به معنای جدا کردن حدیث صحیح از ضعیف نیست، بلکه نقد مفهومی گسترده‌تر دارد و به «مطالعه»، «تحلیل» و «تفسیر» متون شباهت پیدا می‌کند. اصطلاح «نقد تاریخی» یک تعبیر امروزی است، اما معیارهای تاریخی در نقد حدیث از قدیم در میان مسلمانان رایج بوده است. نقد تاریخی/ تاریخی‌نگری، که نقد برتر خوانده می‌شود، هنوز هم رایج‌ترین روش در نقد و تحلیل پدیده‌های تاریخی است؛ هرچند از زمان پیدایش آن، رویکردهای مختلفی نسبت به آن مطرح شده است. نقد تاریخی بر آن تأکید دارد که برای فهم یک قطعۀ مکتوب، علاوه بر خود متن، باید زندگی‌نامۀ مؤلف، زمینه‌های اجتماعی، ایده‌های رایج در آن زمان و محیط فرهنگی تألیف متن را نیز دریابیم.

نقد تاریخی یک روش فهم است، یعنی همانطور که در روشهای علوم طبیعی سعی می‌کنند طبیعت را بفهمند، در روش نقد تاریخی تلاش می‌کنند تاریخ را بفهمند. مثلاً یک کتاب، یک حادثۀ تاریخی است، حتی پیدایش یک دین مانند مسیحیت یا اسلام در برهۀ خاصی از تاریخ رخ داده و یک پدیدۀ تاریخی است. در روش نقد تاریخی، با طی مراحلی سعی می‌شود این امور فهمیده شود. از این دیدگاه، باورهای دینی نیز پدیده‌های تاریخی‌اند و در گذر تاریخ تغییر و تکامل می‌یابند.[۱]

معیارهایی نقد تاریخی بر پیش‌فرضهای کلامی و اعتقادی همچون علم و عصمت و لزوم تطابق حدیث با قرآن، عقل و علم و مانند آن مبتنی نیست. آنچه در اینجا معیار نقد حدیث قرار می‌گیرد، «تاریخ» و روشهایی است که می‌توان در نقد تاریخی از آنها بهره برد. عناصر مهم در روشهای تاریخی عبارتند از: متن (یعنی الفاظ و جملاتی که مضمون و محتوایی را می‌رسانند)، مؤلف یا پدیدآورندۀ متن، مخاطب متن، کانتکست یا زمینۀ شکل‌گیری متن، و مجتمعی که متن در آن شکل می‌گیرد. در اینجا تاریخ، علت و معلول‌های تاریخی، زبان و بافت یا سیاق اهمیت دارند.

بنابراین، اگر حدیث در روشهای درون‌دینی با توجه به میزان موافقت یا مخالفت آن با عقل و علم و حسّ و... نقد می‌شود، در اینجا «تاریخ» اهمیت پیدا می‌کند. مثلاً در روشهای سنتی برای نقد حدیثی مانند «إنما الباذنجان شفاء من کل داء ولا داء فیه»؛ یا «کلوا الباذنجان وأکثروا منه فإنه أول شجرة رأیتها فی جنة المأوی»[۲]، از مخالفت آن با علم یا عقل بحث می‌شود؛ اما در اینجا سخن بر سر این است که در حجازِ عصر نبوی بادنجان بوده است یا خیر؟ ممکن بود در روشهای سنتی گفته شود پیامبر یا امام علم غیب داشته‌اند و در نتیجه حدیث مقبول افتد، اما در اینجا اولاً چنین پیش‌فرضی وجود ندارد و ثانیاً این سؤال مطرح می‌شود که کانتکست بحث چیست؟ مخاطب کیست؟ در جایی که بادنجان وجود ندارد، پیامبر(ص) به چه علت و برای چه کسانی از بادنجان سخن گفته باشد؟!

نقد تاریخی در قرن هفدهم آغاز شد و در قرون نوزدهم و بیستم رسمیت یافت و در آغاز رویکردهای پوزیتیویستی بر آن حاکم بود. از اوایل قرن بیستم، «پدیدارشناسی» در حوزۀ مطالعات ادیان غلبه پیدا کرده و عنصر کشف محوریت یافته است. یعنی علم دین مانند هر علم دیگری به دنبال کشف واقعیاتی است که در عالم خارج وجود دارند. این علم به دنبال حق و باطل نیست، بلکه به دنبال امر واقع است.[۳]

به‌طور کلّی، نقد تاریخی بر اصول و معیارهای عینی، واقعی و قابل‌فهم و تعقّل برای همۀ انسان‌ها تکیه دارد و از تجربیات ذهنی و فردی گریزان است. یک محقق می‌تواند بر یک سکّۀ تاریخ‌گزاری ‌شده توسط یک باستان‌شناس خالی‌الذهن اعتماد کند، اما روایتی که پس از چند قرن در یک کتاب، آن هم بدون ذکر سند و مدرک نوشته شده، قابل تکیه نیست. زبان تاریخ، زبان خشکِ مبتنی بر وقایع تاریخی است، به طوری که در آن کمترین امکان تحریف و تردید و تأویل وجود داشته باشد. و عناصر تاریخی عناصری هستند که همۀ انسانها وقوع مشابه آنها را در عالم خارج حسّ می‌کنند؛ خوبی و پاکی و دوستی و مهربانی را حسّ می‌کنیم، همانطور که بدی و قتل و خــ ـیانـت و دزدی را درمی‌یابیم؛ اما خواب و رؤیا و پیشگویی اعتبار تاریخی ندارند؛ چنانکه دخالت موجودات و عوالم غیبی در تاریخ پذیرفته نیست.

اصول نقد تاریخی عمدتاً مبتنی بر قوانین علیت در عالم مادی است و بیان می‌کنند که همۀ حوادث جهان با یکدیگر ارتباط دارند، یعنی در میان حوادث جهان سلسلۀ علیت وجود دارد. از این منظر، نظام این جهان یک نظام بسته و خودکفاست، یعنی نمی‌توان وقوع حادثه‌ای را به عامل یا عواملی خارج از این جهان نسبت داد و همۀ حوادث آن را می‌توان با حوادث دیگر تبیین کرد. اصل مهم دیگر این است که تنها حوادثی ممکن‌الوقوع‌اند که مشابه عینی دارند و نظیر آنها را می‌بینیم، نه آنچه در ذهن امکان وقوع دارد. از نظر فلسفی، هر حادثه‌ای که امکان عقلی دارد ممکن‌الوقوع است، اما امروزه این معنای ارسطویی معنایی دیگر پیدا کرده، یعنی تنها حوادثی واقع می‌شوند که از سنخ حوادثی است که تا کنون وقوع آنها را دیده‌ایم.[۴]

البته این به معنای حسّ‌گرایی یا تجربه‌گرایی نیست: در روشهای تاریخی و پدیدارشناختی امروزی، این موارد را در زمرۀ فرهنگ و باورهای مردمی می‌شمارند؛ تنها فرق در این است که آنها را تاریخی نمی‌دانند و معتقدند که این عوالم باید از هم تفکیک شوند و هرکدام براساس قواعد و اصول خود تحلیل گردند. به عبارت دیگر، معیارهای سنتی نقد حدیث همچون عقلانی یا علمی بودن مفاد حدیث لزوماً نشانۀ تاریخی بودن آن نیست و برعکس، غیرعقلانی بودن آن لزوماً نشانۀ غیرتاریخی بودن نیست؛ زیرا ممکن است مردم آن روزگار چیزی را عقلی و علمی می‌دانستند که امروزه نمی‌دانند.

بنابراین، محققان امروزی هرچه بیشتر خود را به ابزارهای تاریخی همانند آشنایی با زبانهای مختلف و به ویژه زبانهای باستانی، علوم جدیدی همچون باستان‌شناسی، کتیبه‌شناسی، سکّه‌شناسی، زبان‌شناسی تاریخی و... مجهز می‌کنند.

[۱] . رک: محمد مجتهد شبستری، هرمنوتیک، کتاب، سنت، ص ۱۷۵، ۲۴۴- ۲۴۵.

[۲] . برقی، محاسن، ج۲، ص۵۲۶؛ کلینی، کافی، ج۶، ص۳۷۳؛ ابن سابور زیات، طب الأئمة، ص۱۳۹.

[۳] . رک: احمد پاکتچی، روش تحقیق با تکیه بر علوم قرآن و حدیث، ص۴۰.

[۴] . مجتهد شبستری، همان، ص۱۷۵- ۱۷۷.


کد خبر 3981167
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی زنجان:

    کشف سنگ قوچی ۴۰۰ ساله دراستان زنجان


    2453362.jpg


    زنجان- فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی زنجان گفت: سنگ قبر قوچی شکل ۴۰۰ ساله در ایجرود استان زنجان کشف شد .



    به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از میراث فرهنگی زنجان، سرهنگ علی مرادی افزود: یک سنگ قوچی شکل مربوط به دوران صفوی در روستای بهمن شهرستان ایجرود کشف شد که پس ازتحویل عوامل یگان حفاظتبرای انجام کار کارشناسی دقیق به زنجان منتقل می شود.

    وی ادامه داد: این قطعه کشف شده سنگ قبر تاریخی است و به گفته کارشناسان این سنگ قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارد و متعلق به دوران صفوی است.

    فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان افزود: این سنگ بزودی جهت انجام کارشناسی دقیق به زنجان منتقل می شود.


    کد خبر 3972938
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مبین پیمانکار

    برگزاری مراسم تاریخی کومسای در اورامان


    مراسم پیرشالیار یکی از مراسم ها و آیین های ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است که هر ساله دو بار در ماه های اردیبهشت و بهمن ماه برگزار می شود. در این مراسم که جمع زیادی از گردشگران خارجی و داخلی و خبرنگاران رسانه های جمعی نیز حضور داشتند،بنا به رسوم خاص و دیرینه «سنگ مقدس پیر شالیار» شکسته شد. مردم منطقه معتقدند که این سنگ باید فقط در این روز شکسته شود و هر ساله نیز این سنگ علیرغم شکستن دوباره رشد می کند. به بهانه برگزاری این آیین سنتی، اورامان تخت مملو از جمعیت بود و بسیاری از هموطنان علاوه بر حضور در این مراسم لحظاتی را در دامان طبیعت بکر و سرسبز اورامان سپری کردند. مراسم "کومسای " یکی از مراسم کهن اورامانات است که مردم با تجمع در مرقد پیرشالیار (یکی از شخصیتهای کهن و مقدس اورامان)، به رسوم خاص این روز می پردازند.





    • 2450741.jpg


    • 2450742.jpg


    • 2450744.jpg


    • 2450746.jpg


    • 2450743.jpg


    • 2450745.jpg


    • 2450747.jpg


    • 2450748.jpg


    • 2450750.jpg


    • 2450749.jpg


    • 2450752.jpg


    • 2450751.jpg


    • 2450753.jpg


    • 2450754.jpg


    • 2450755.jpg


    • 2450756.jpg


    • 2450757.jpg


    • 2450758.jpg


    • 2450759.jpg


    • 2450760.jpg


    • 2450762.jpg


    • 2450761.jpg



     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    درگفتگو با مهر عنوان شد؛

    قیمت‌گذاری اشیای تاریخی برای بیمه، اعتباری است


    2412916.jpg


    یک کارشناس میراث فرهنگی گفت: قیمت‌گذاری اشیای تاریخی برای بیمه، اعتباری است تا شرکت بیمه‌گذار مسئولیت اشیا را برعهده بگیرد بنابراین نمی‌شود قیمت نجومی در نظر گرفت.



    حسن قره‌خانی از کارشناسان پیشکسوت میراث فرهنگی که مسئولیت بررسی اشیای تاریخی انتقال داده شده به نمایشگاه آلمان را بر عهده داشت در گفتگویی با خبرنگار مهر پیرامون انتقادها به نحوه قیمت بیمه ۴۴۶ اثر تاریخی ایران در نمایشگاه بن آلمان توضیحاتی داد و گفت: از دو سال مانده به پایان دولت دهم تا الان حدود ده نمایشگاه بزرگ از اشیای تاریخی به کشورهای دیگر رفته است اکنون نیز اگر قیمت گذاری انجام شده است، نرخ سالهای گذشته را در نظر گرفته و درصدی آن را افزایش داده اند و ارزیابی نهایی انجام شده است به نظر من قیمت متعادلی نیز برای بیمه آثار در نظر گرفته شده است. این اثار تاریخی برای خرید و فروش به آلمان نرفته است بلکه قیمت در نظر گرفته شده برای آنها در حقیقت اعتباری است که برای بیمه آنها در نظر گرفته می شود بنابراین معادل نرخ خرید و فروش آن قیمت گذاری نشده است. از سوی دیگر باید به نحوی قیمت گذاری انجام می شد که شرکت های بیمه گذار، این آثار تاریخی را بیمه می کردند.

    وی ادامه داد: شرکت بیمه گذار خارجی باید بپذیرد که اگر اتفاقی برای آن آثار افتاد هزینه بیمه آنها را بدهد بنابراین باید قیمتی که به او داده می شود را بپذیرد. نمی توان به واسطه اینکه این آثار تاریخی هستند قیمت های نجوی به بیمه گذار پیشنهاد کرد. این شرکتهای بیمه گذار معمولا بیمه اشیا و آثار تاریخی نمایشگاههای دیگر را نیز تقبل می کنند با حدود قیمت ها آشنایی دارند آنها می دانند که کدام نمایشگاه در کجا برگزار شده و نرخ بیمه آنها چقدر بوده است. گاهی اگر اهمیت یک شی به ارزش فرهنگی و ... باشد می توان با ادله قیمت بیمه یک شی را تا ۸۰ درصد افزایش داد. مانند قیمتی که برای بیمه جام های زرین گذاشته شده است. این شرکت ها هیچ زمانی آبروی چندین ساله خود را فدای چنین معاملاتی نمی کنند. از این نظر مشکلی برای قیمت گذاری آثار وجود ندارد. قیمت ها باید مطابق با واقعیت باشد.

    قره خانی با تاکید بر اینکه جام مارلیک تنها یک جام نیست گفت: چیزی حدود ۳۸ جام از مارلیک به دست آمده است. هیچ کدام از آثار کشف شده آنجا تک نبوده اند. مشابه آن آثار در مارلیک و در موزه وجود دارد. اگر برای جام مارلیک که اکنون یک و نیم میلیون یورو بیمه در نظر گرفته شده، دو میلیون یورو تخمین زده می شد باز هم عده ای بودند که می گفتند چرا سه میلیون یا چرا چهار میلیون یورو نزدید؟ یک و نیم میلیون یورو یعنی حدود ۷ میلیارد تومان. اگر جام مارلیکی در بازارهای ایران پیدا شود هیچ قاچاقچی نمی تواند این جام را با این قیمت بخرد. البته اگر پیدا شود. جام بدل مارلیک را نهایتا بتوانند با ۵۰۰ میلیون تومان جا به جا کنند. جام حسنلو هم حدود ۲۸۰۰ سال قدمت دارد. از فرهنگ های مستقر در ایران مربوط به دوران حسنلو جام های زیادی کشف شده است. بنابراین این اشیا منحصر به فرد نیستند .

    وی افزود: آلمانی‌ها به دنبال نمایشگاهی از اشیای منحصر به فرد نیستند آنها به جنبه‌های عملی و پژوهشی اشیا توجه دارند اگر به فهرست اشیای تاریخی نگاهی شود متوجه می شوید که بیشتر آنها اشیای سفالی و گلی هستند و درصد کمی از آنها اشیای کمیاب بوده اند.


    کد خبر 3965360
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مهر گزارش می‌دهد؛

    بزرگ‌ترین مجموعه آثار تاریخی ایران چگونه به آلمان رسید؟


    2446426.jpg


    ۴۴۶ اثر تاریخی ایران شامل چهار جام طلا در حالی به نمایشگاه آلمان بـرده شده‌اند که این محموله را می‌توان بزرگترین مجموعه آثار تاریخی خارج شده از ایران دانست.



    به گزارش خبرنگار مهر، در طول سال ۹۵ اخباری از برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی ایران در آلمان شنیده شد که حاکی از انتقال محموله بزرگی از اشیای باستانی ایران به این کشور بود آن هم بعد از ماجراهایی که برای برگزاری نمایشگاهی از تابلوهای موزه هنرهای معاصر در همین کشور مطرح شد و با مخالفت هنرمندان و نقاشان و حواشی بوجود آمده، ملغی شد.

    در سال ۹۵ مدیرکل امور موزه‌های کشور، مدیر موزه ملی و معاون میراث فرهنگی کشور هر بار در مصاحبه‌ها عددهای متفاوتی از تعداد آثار ارسالی ارائه می‌کردند. یک بار از انتقال بیش از ۱۰۰ شی خبر می دادند و بار دیگر از انتقال ۴۰۰ شی و یا از انتقال ۴۲۵ و حتی ۴۴۶ اثر صحبت به میان آمد. در آخر هم گفتند که باید در وهله اول تعداد اشیا به تایید هیات وزیران و تصویب آنها برسد سپس اطلاع رسانی شود.

    با این وجود در اسفند ماه ۹۵ هیات وزیران با خروج ۴۴۶ قلم از آثار تاریخی و هنری در ۴۲۹ ردیف به صورت موقت برای برگزاری نمایشگاهی در آلمان موافقت کرد و مسئولیت آن را نیز به عهده این سازمان گذاشت.

    انتقال این محموله بزرگ میراثی به کشور آلمان که هنوز هیچ نمایشگاهی در ایران برگزار نکرده است، خود به تنهایی انتقاداتی را به چنین تصمیمی وارد می‌کرد.

    2446423.jpg


    یک اینکه چرا کشورهای دیگر نمایشگاهی در ایران برگزار نمی‌کنند و تنها ایران است که آثار باستانی و تاریخی خود را به خارج از کشور ارسال می کند. دوم نرخ بیمه آثار بود. در فهرست منتشر شده مصوبه هیات وزیران، میزان بیمه هر یک از آثار و فهرست اموال مشخص شد. در این فهرست آمده که برای ۴۲۹ اثر حدود ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو معادل ۱۵۰ میلیارد تومان بیمه در نظر گرفته شده است.

    آثاری که برای برگزاری این نمایشگاه انتخاب شده بودند شامل پیکرک‌های گلی انسان و جانوران از هزاره هفتم پیش از میلاد، آثاری از تپه سیلک کاشان مربوط به هزاره اول پیش از میلاد، ظروف سفالی هزاره سوم از تپه حصار، ژتون‌های گلی چغامیش، آثار سنگی و مفرغی شهداد، ظروف سفالی شهر سوخته، ظروف سنگی شهر شوش آثاری از هفت تپه و چغازنبیل، ظروف سنگی جیرفت، آثاری از کلماکره لرستان و آثار زرین جوبجی و رامهرمز هستند که از ۲۰۰ یورو برای ژتون‌های گلی چغامیش تا ۴۰۰ هزار یورو برای آثار زرین هزینه بیمه در نظر گرفته شده است.

    2446420.jpg


    در این میان برخی از آثار ویژه در حوزه باستان شناسی و اشیای موزه‌ای مانند چهار جام طلا نیز به آلمان منتقل شده که فهرست آنها و بیمه در نظر گرفته شده برای آنها نیز به شرح زیر است:

    جام زرین حسنلو متعلق به نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد با سه میلیون یورو

    جام زرین کلاردشت متعلق به نیمه نخست هزار اول پیش از میلاد با یک میلیون یورو

    جام زرین عمارلو و رودبار هر کدام با یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو

    دو جام زرین مارلیک هر کدام با یک و نیم میلیون یورو

    یک جام زرین مارلیک دیگر با ۸۰۰ هزار یورو

    خنجر زرین کلاردشت با ۳۰۰ هزار یورو

    هر چند که پس از انتشار این فهرست برخی از دوستداران میراث فرهنگی اعلام کردند انتشار آن راه را برای قیمت گذاری آثار تقلبی موجود در بازار توسط قاچاقچیان باز می کند اما نشان می داد که دقیقا کدام آثار به آلمان رفته و شرکت بیمه گذار برای هر کدام از آنها چه رقمی هزینه بیمه در نظر گرفته است.

    2446421.jpg


    در این باره نیم نگاهی به فهرست بیمه آثار نشان می‌دهد که جام‌های طلا تنها یک و نیم یورو یعنی حدود ۷ یا ۸ میلیارد تومان بیمه شده‌اند که این رقم بیمه برای جام‌هایی که در نزد ایرانیان منحصر به فرد هستند بسیار کم به نظر می رسد.

    اما حسن قره خانی از پیشکسوتان حوزه میراث فرهنگی که در ارزش گذاری این محموله صاحب نظر بوده به خبرنگار مهر می‌گوید: از دو سال مانده به دولت احمدی‌نژاد تا الان حدود ده مجموعه بزرگ از اشیای تاریخی به کشورهای دیگر رفته و اکنون نیز اگر قیمت گذاری انجام شده است، نرخ سال‌های گذشته را در نظر گرفته و درصدی آن را افزایش داده‌اند و ارزیابی نهایی انجام شده و به نظر من قیمت متعادلی نیز برای بیمه آثار در نظر گرفته شده است.

    وی تأکید دارد: این اثار تاریخی برای خرید و فروش به آلمان نرفته است بلکه قیمت در نظر گرفته شده برای آنها در حقیقت اعتباری است که برای بیمه آنها پیشنهاد می دهند بنابراین معادل نرخ خرید و فروش آن آثار قیمت گذاری نمی‌کنند. از سوی دیگر باید به نحوی قیمت گذاری انجام می شد که شرکت‌های بیمه گذار، راضی به بیمه آنها می شدند.

    2446427.jpg


    قره خانی با تاکید بر اینکه جام مارلیک تنها یک جام نیست می‌گوید: چیزی حدود ۳۸ جام از مارلیک به دست آمده است. هیچ کدام از آثار کشف شده آنجا تک نبوده اند. مشابه آن آثار در مارلیک و در موزه وجود دارد. اگر برای جام مارلیک که اکنون یک و نیم میلیون یورو بیمه در نظر گرفته شده، دو میلیون یورو تخمین زده می‌شد باز هم عده‌ای بودند که می گفتند چرا سه میلیون یا چرا چهار میلیون یورو نزدید؟ یک و نیم میلیون یورو یعنی حدود ۷ میلیارد تومان. اگر جام مارلیکی در بازارهای ایران پیدا شود هیچ قاچاقچی نمی‌تواند این جام را با این قیمت بخرد. البته اگر پیدا شود. جام بدل مارلیک را نهایتا بتوانند با ۵۰۰ میلیون تومان جا به جا کنند. جام حسنلو هم حدود ۲۸۰۰ سال قدمت دارد. از فرهنگ های مستقر در ایران مربوط به دوران حسنلو جام های زیادی کشف شده است. بنابراین این اشیا منحصر به فرد نیستند.

    در مقابل این اظهارات پروانه سلحشوری یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می گوید: با کدام منطق عقلانی اثری مانند جام مارلیک را می‌توان درجه دو تلقی کرد. جام مارلیک در دنیا یگانه است و نمونه دیگری ندارد. از طرف دیگر پشتوانه ریالی این انتقال به آلمان، پول ایران در بانک مرکزی است؛ لذا باید پرسید ملاک انتخاب آثار و دستورالعمل انتقال آن چه بوده است؟ در حالی که حتی برخی از آثار حتی مورد اعتراض برخی از کارکنان موزه نیز بوده است.

    2446425.jpg


    سلحشوری ادامه می‌دهد: تعداد آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه حدودا به اندازه دو سالن موزه ایران باستان است در صورتی که با بررسی کاتالوگ‌های نمایشگاه‌های پیش از انقلاب مشاهده می‌شود که آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه ها بسیار کمتر از این مقدار است.

    با وجود همه این انتقادات به اینکه محموله ارسالی به نمایشگاه حتی با هدف معرفی فرهنگ ایران به کشورهای دیگر بسیار بزرگ بوده و نمی بایست همه این آثار را یک باره به کشوری انتقال می‌دادند اما نمایشگاه ایران، فرهنگ کهن، آب و بیابان در شهر بن آلمان اواخر فروردین ماه افتتاح شد و تا مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

    2446424.jpg


    اکبر میرزایی از کارشناسان موزه داری به خبرنگار مهر می گوید: چینش آثار تاریخی در این فضای موزه‌ای این طور که به نظر می‌رسد خالی از اشکال است و نشان می‌دهد که موزه شهر بن میزبان نمایشگاه‌های بسیاری بوده است.

    وی ادامه می‌دهد: اما نکته مهم اینکه مسئولان و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی که چینش این آثار را می‌بینند و هر بار نیز به نمایشگاه‌های خارجی می روند و از تجربیات آنها با خبر می‌شوند چرا از خلاقیت و نحوه موزه‌داری آنها چیزی یاد نمی‌گیرند آیا بهتر نیست کاری کنیم که مثل موزه‌های آلمان هم تنوع در چینش آثار داشته باشیم هم امنیت آثار را در ویترین‌های مجهز تامین کنیم و نورپردازی آنها نیز استاندارد شود؟

    عکس‌ها از مرجان حاجی رحیمی


    کد خبر 3967191
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام:

    عملیات اجرایی مرمت و بازسازی قلعه والی ایلام آغاز شد


    2444142.jpg


    ایلام-مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام از آغار عملیات اجرایی مرمت و بازسازی قلعه والی شهر ایلام خبر داد.



    به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمالک شنبه زاده امروزدر این ارتباط در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هم اکنون مرمت و بازسازی چنیدن اثر تاریخی مهم در استان ایلام در حال اجراست که یکی از این موارد قلعه والی شهر ایلام است که شامل ساختمان و موزه است.

    وی در این باره گفت: با توجه به فرسودگی قسمت هایی از ساختمان و موزه مردم شناسی قلعه والی، اقدامات مرمتی از جمله ترمیم ایزوله سازی ، اجرای آجر فرش و بند کشی پشت بام ، ترمیم اندود داخلی، ساماندهی فضای سبز حیاط داخلی و بیرونی در دست اقدام است.

    مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام بیان داشت: قلعه والی یکی از مهمترین آثار تاریخی استان ایلام است که مربوط به دوران قاجار است و مهمتر از همه اینکه این قلعه محل موزه مردم شناسی استان است که نمادی از فرهنگ و هنر استان است.

    شنبه زاده تصریح کرد : از جمله قسمت هایی که توسط استاد کاران سنتی ودارای صلاحیت از سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری مرمت می شود قسمت هایی از پشت بام قلعه، سقف ودیواراتاق هایی که دچار نم زدگی وآسیب هستند، کنگره ها،ن اودانی ها و.... است.

    وی اضافه کرد : قلعه والی در زمینی به مساحت چهار هزار و ۶۸۷ متر مربع احداث شده است که از این مقدار زمین، فضای سبزی به مساحت یک هزار و ۷۹۲ متر مربع در ضلع جنوبی باقی مانده است.

    بنای قلعه والی به شماره ۱۷۹۸ در تاریخ ۷۶.۹.۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و هم اکنون موزه مردم شناسی دراین بنا دایرومورد بازدید علاقمندان قرار می گیرد.


    کد خبر 3967097
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    لیلاقدرت الهی فرد

    ایلام سرزمین سبزه و صخره


    ایلام یکی از شهرهای کردنشین غرب ایران و مرکز استان ایلام است که به زبان کردی ایلامی تکلم می‌کنند.شهر ایلام درحصاری از کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی واقع شده وآب وهوایی معتدل کوهستانی و بهاری دارد.

    .





    • 2444918.jpg


    • 2444917.jpg


    • 2444916.jpg


    • 2444915.jpg


    • 2444914.jpg


    • 2444913.jpg




    • 2444911.jpg


    • 2444910.jpg


    • 2444909.jpg




    • 2444907.jpg


    • 2444906.jpg


    • 2444905.jpg


    • 2444904.jpg


    • 2444903.jpg


    • 2444902.jpg


    • 2444901.jpg


    • 2444900.jpg


    • 2444899.jpg


    • 2444898.jpg


    • 2455283.jpg


    • 2455282.jpg


    • 2455281.jpg



     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مهر گزارش می‌دهد؛

    جای خالی آموزش در حفاظت از میراث خوزستان/ پای هر سنگی طلا نیست


    2440482.jpg


    جوامع محلی آموزش‌های لازم را ندیده‌اند تا دریابند که آثار تاریخی، گنج‌های واقعی هستند نه داستان‌هایی که متصور می‌شوند پای هرسنگ نگاره‌ای گنج طلا وجود دارد.



    به گزارش خبرنگار مهر، استان خوزستان سرزمینی است که همه آن را با نفت می‌شناسند، اما خوزستان اقلیمی‌است که با و وجود پتانسیل‌هایی مانند رودهای پرآب، تالاب‌ها، کوه‌ها، چشمه‌ها و پوششی جنگلی زاگرس و داشته‌های طبیعی دیگر توانسته خواستگاه، جایگاه، پایگاه، و مامن بسیاری از تمدن‌ها از دوران ایلامی، هخامنشی، ساسانی، اسلامی‌و تابه امروز باشد. خوزستان هم اکنون با داشتن ۳ اثر ثبت جهانی نشان از اهمیت و جایگاه ویژه آن دارد.

    در این سال‌ها با افزایش جمعیت و بالطبع خودروهای شخصی و ناوگان رفت و آمد همگانی و وجود راه‌های شهری و روستایی پرشمار و از سویی گسترش شبکه‌های مجازی در معرفی جاذبه‌های سرزمینی توسط این شبکه‌ها، عاملی شده که گردشگران زیادی وارد مناطق طبیعی و تاریخی شوند و از آن سو ادارات و سازمان‌هایی که مدیریت میراث، گردشگری و زیست بوم را در کشور، استان و شهرستان‌ها بر دوش دارند و باید به این روند ورود گردشگران جریان درست و منظمی‌ببخشند، هیچ گونه آمادگی و برنامه مشخصی در این زمینه ندارند.

    مدت‌هاست مسئولان میراث تاریخی و همچنین طبیعی کشور بر طبل تبلیغات و مانور بر روی صنعت گردشگری و توریسم می‌کوبند و با صرف هزینه‌های قابل توجه در مجامع مختلف جهانی حضور می‌یابند و کنوانسیون برگزار می‌کنند و حلال بسیاری از مشکلات کشور و اقتصاد را رونق این صنعت می‌دانند. اما چرا چشم انداز روشنی در این حوزه به چشم نمی‌خورد و متصور نیست؟

    2440485.jpg


    طبیعت خوزستان

    دلیل آن برای فعالان و دانش آموختگان و پژوهندگان این حوزه کاملاً مشخص است، نبود و مفقود بودن چرخ دنده و حلقه اصلی این صنعت و گستره، آن هم فقدان آموزش، آموزش و آموزش مهمترین مسئله است. پژوهشی که می‌بایست درستی انجام می‌شد اما هیچگاه به آموزش و کاربردی شدن مبدل نشده است.

    درحالی که اگر آموزش اصولی جوامع محلی که آثار تاریخی طبیعی در آن جای دارند به درستی و با برنامه در هر استان، شهر، روستا و بخش انجام شود، می‌توان امید داشت که در سال‌های آینده و پیش رو، حال و روز این صنعت رو به بهبود رود و با امیدواری به پیشرفت در این گسترده، آن زمان از گردشگری پایدار که مورد توجه، خواست و شعار سازمان جهانی گردشگری ( unwto) نیز قرار گرفته سخن گفت و خوش بین بود. این آموزش‌ها نه با صرف هزینه‌های هنگفت، بلکه با یک مدیریت منسجم، هدفمند و پشتکار قابل انجام است.

    هم اکنون به مناطق تفریحی و تفرجگاهی استان خوزستان که سفر می‌کنید، آثار بسیار تاریخی و خاص طبیعی بصورت پراکنده وجود دارند که در شهرها و پیرامون آنها مانند ایذه، مسجدسلیمان، اندیکا، سوسن سرخاب و از آنسو تا بازفت در استان چهارمحال و بختیاری گسترده اند که با این امکانات کم، کاستی‌ها و سیستم سنگین و کم کار دولتی حتی نمی‌توان خوش بین به حفظ آنها به همین شکل بود، کما اینکه هم اکنون بسیاری از این آثار مورد حفاری، دست اندازی و آسیب‌های جدی قرار گرفته اند بدون آنکه کاری انجام و یا برنامه موثری در این خصوص در دست اقدام باشد، اما اگر این روند ادامه یابد دیگر این سرمایه‌های تاریخی که دست کم از نگاه گردشگری با وجود آنها می‌توان امیدی به جذب گردشگران و علاقه مندان داخلی و خارجی برای بازدید از این آثار و بهتر شدن حال و روز گردشگری داشت و دلخوش بود، با روند کنونی و فقدان آموزش لازم و کارا، به نظر رو به تاریکی و از میان رفتن می‌روند.

    2440483.jpg


    آسیب به سنگ نگاره سوزتینا بخش اندیکا یکی از چند مورد آسیب به میراث تاریخی خوزستان است

    در بسیاری از این مناطق و بخش‌های کوچک و روستاها که این آثار در آنها و یا نزدیکی شان قرار دارند، نوجوانان و جوانان علاقه مندی وجود دارند که به لطف وجود آموزش و پرورش و شبکه‌های مفید اینترنتی و اجتماعی آگاهی نسبتی و علاقه مندی از خود نشان می‌دهند، اما نیاز به آموزش طبق استانداردهایی دارند تا بتوان از این نیرو و پتانسیل بیشترین استفاده را برد، این موضوع از هر سو به سود آثار تاریخی – طبیعی، جامعه میزبان و گردشگران است.

    اما شوربختانه اکنون نه جامعه‌های محلی آموزش‌های لازم را دیده‌اند که هم ارزش این آثار را بیشتر بدانند و دریابند که این آثار گنج‌های واقعی هستند و باید نگهداری شوند، نه داستان‌ها و توهم‌هایی که این موضوع را متصور می‌شوند که در پای هر کدام از این سنگ نگارها و در درونشان گنجینه‌هایی از طلا سکه‌ها و جواهرات قرار دارد. همچنین راه مناسب و تابلوی مشخص و راهنمایی برای گردشگران و دوستداران وجود ندارد، شماره تلفن مشخص، گویا و دردسترسی برای معرفی و راهنمایی گردشگران و دوستداران ین حوزه هم نیست. راهنمای محلی مشخص و کارت داری در این زمینه که گردشگران بتوانند از این مناطق با کمک آنها دیدار کنند نیز وجود ندارد.

    البته در این میان تقصیر و کم کاری بجز میراث فرهنگی استان و ادارات شهرستان‌ها برعهده انجمن صنفی راهنمایان استان و همینطور محیط زیست استان نیز هست و نیاز است با یک کار هماهنگ، منسجم و تیمی‌در کنار کارآموزشی و به روزرسانی دانش پرسنل طبق استانداردها به بالابردن آگاهی آنها پرداخت و از توان گروه‌ها، سازمان‌ها و تشکل‌هایی که توانایی آموزش به جوامع محلی و هدف را دارند بهره جست.

    گزارش و عکس: فرهاد رهبری/دانشجوی رشته گردشگری حرفه‌ای مرکز علمی‌کاربردی میراث خوزستان


    کد خبر 3961434
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    یک میراث ملی فرهنگی در کرمانشاه طعمه حریق شد


    2430950.jpg


    کرمانشاه- «خانه فیض مهدوی» از آثار ملی ثبت شده در کرمانشاه طعمه حریق شد و خسارات زیادی دید.



    به گزارش خبرنگار مهر، «خانه فیض مهدوی» در کرمانشاه که یکی از آثار ملی ثبت شده است در آتش سوخت و خسارات زیادی دید.

    بر اساس این گزارش، آتش سوزی در طبقه همکف این خانه تاریخی سبب سوختن درب های ورودی و پنجره این ساختمان، سوختن تمام تیرهای چوبی ضلع شمال غربی، سوختن بخشی از ابزار آلات صنایع دستی، پشم، نخ و... شده است.

    در حالی که این آتش سوزی روز پنجشنبه هفته گذشته و حدود ساعت ۱۵:۳۰ به وقوع پیوسته، اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از انتشار خبر و اطلاع رسانی این خسارت به ثروت‌های فرهنگی کرمانشاه امتناع کرده است.

    خانه فیض مهدوی اثری ملی و مربوط به دوره قاجار است و در کرمانشاه خیابان مدرس، کوچه علاف خانه واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۵۶۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    خانه فیض مهدوی به دو بخش بیرونی و اندرونی تقسیم می‌شود که به وسیله اختلاف سطحی که ناشی از عوارض زمین می‌باشد قابل تشخیص است که نشانه استفاده هوشمندانه معمار این بنا از اختلاف سطح برای جدا کردن دو بخش بیرونی و اندرونی و ایجاد محرمیت می‌باشد.

    استفاده از پوشش گیاهی برای تقسیم فضا و ایجاد محرمیت به صورت هنرمندانه در این بنا بکار رفته است. فضاهای اندرونی در سه طبقه در جبهه شمال آن "زمستان نشین" و دو طبقه در جبهه جنوبی آن "تابستان نشین" و میانسرا در وسط ساخته ‌شده است.


    کد خبر 3953082
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    گزارش مهر از یک مستند میراثی؛

    مشاهیر از عمارت دولتمرد ایرانی می‌گویند/ «خونه»ی فراموش‌شده


    2378997.jpg


    مشاهیر متعددی از فیلمساز و کارشناس و هنرمند در مستندی به نام «خونه» جمع شدند تا بتوانند عمارت تاریخی مستوفی الممالک تهران را معرفی کنند؛ عمارتی که همچنان در معرض تخریب است.



    به گزارش خبرنگار مهر، عمارت قدیمی‌میرزا حسن مستوفی الممالک از سیاست‌مداران دوره قاجار بعد از عمر ۱۲۵ ساله‌اش در محله گلوبندک تهران روایت‌های ناگفته‌ای را در درون خود دارد. مالک این خانه میرزا حسن مستوفی‌الممالک معروف به «آقا»، دولت‌مرد ایرانی و چند دوره نخست‌وزیر ایران در دوره قاجار و دوره رضاشاه بود. یکی از کارهای مستوفی الممالک وقف قسمت‌هایی از کالج البرز بوده است.

    پرداختن به موضوع خانه و اینکه اساسا خانه به کجا می‌گویند و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد در مستندی توسط یک مستندساز جوان پاسخ داده شده است. در ماه‌های اخیر مستندی به نام «خونه» توسط خدایار قاقانی ساخته شده که به بررسی ابعاد این بنای تاریخی، اتفاقات درون آن و مالکش می‌پردازد. در این مستند به خانه تحت عنوان یکی از مهمترین بخش زندگی هر انسان توجه شده است و اینکه خانه آنقدر اهمیت دارد که همه مفاهیمی‌چون خلوت، امنیت و تمام خصوصیات انسانی و مدنی در آن تعریف شده است.

    2379292.jpg


    در این مستند افرادی همچون، آیدین آغداشلو، محمدرضا اصلانی، سیدعبدالله انوار، زنده یاد فریدون حافظی، نصرالله حدادی، زنده‌یاد محمدعلی سپانلو، همایون شهنواز، زنده‌یاد شهین مستوفی الممالک، علی معلم، لیلا معیری، ناصر ملک مطیعی، سیدعلیرضا میرعلینقی، زنده‌یاد احسان نراقی، جهانگیر هدایت با حضور در خانه مستوفی‌الممالک در چهارراه گلوبندک تهران درباره این عمارت تاریخی و اتفاقات پیرامونی آن و اهمیت یک خانه و نگهداشت آثار تاریخی در کشور صحبت می‌کنند و هر یک نظرات جالب توجهی از اهمیت به میراث فرهنگی دارند.

    2379288.jpg


    جلیل شهناز

    خدایار قاقانی کارگردان مستند «خونه» از سال ۸۱ دغدغه عکاسی از خانه‌های قدیمی‌تهران را داشت که در جریان این عکاسی و ثبت خانه مشاهیر و فرهنگیان به خانه مستوفی الممالک رسید. خانه مستوفی به لحاظ ماهیت خانه، مالک و اتفاقات مهمی‌که درون آن افتاده یکی از خانه‌های ویژه تهران به شمار می‌آید به همین دلیل قاقانی تصمیم گرفت تا افراد مختلف از جمله مشاهیر و کارشناسان را به این خانه دعوت کرده و درباره آن با آنها مصاحبه کند.

    در این مستند که در جشنواره حقیقت سال ۹۵ نیز نمایش داده شد، مرحوم علی معلم نویسنده، ناشر، منتقد، تهیه‌کننده، کارگردان، مجری و مدرس سینما می‌گوید: وقتی کسی ثروتمند است دیگر به مال و اموالش سر نمی‌زند. ما جامعه‌ای کوتاه‌مدت شده‌ایم و این نفرت‌انگیز است باید توجه کرد چند خانه بالای ۱۰۰ سال می‌بینیم. ما متاسفانه همه چیز را نابود کرده‌ایم. هر کسی آمد به جای اینکه خانه قدیمی‌اش را نگه دارد و جای دیگری خانه بسازد، آن خانه قدیمی‌را تخریب و به جایش بنای تازه ساخت. اکنون در خانه‌هایی زندگی می‌کنیم که موقت هستند و تنها برای یک اسکان موقت، مورد استفاده قرار می‌گیرند اما خانه‌های قدیمی‌هتل نبوده بلکه مامن و محل ارتباط با خانواده‌ها بوده اند.

    2379287.jpg


    عبدالله انوار

    عبدالله انوار نیز از تهران شناسان پیشکسوت میراث فرهنگی است که می‌گوید: مفهوم خانه در فرهنگ ایران با فرهنگ جهان متفاوت است. هر انسانی دنبال یک مامن بوده است.

    امینیان از کارشناسان تاریخ و میراث فرهنگی نیز می‌گوید: افرادی که سفارش ساخت خانه را می‌دادند خودشان در آن اعمال سلیقه می‌کردند به همین دلیل هر خانه را که می‌بینید سبک خاص خودش را دنبال می‌کند و در آن می‌توان همه روح مالک را احساس کرد.

    مرحوم محمدعلی سپانلو شاعر تهران نیز در این مستند گفته است: یکی از شلوغ‌ترین تشییع جنازه‌ها در آن زمان، مربوط به تشییع جنازه مستوفی الممالک بوده است. او را در آرامگاه خانوادگی که اکنون بخشی از دانشگاه الزهراست دفن کردند. چون این دانشگاه هم جزو موقوفات این خاندان بوده است.

    2379290.jpg


    لیلا معیری

    لیلا معیری فرزند شهین مستوفی الممالکی است او درباره سرنوشت این بنای تاریخی می‌گوید: قرار بود این عمارت به موزه پست تبدیل شود، به همین دلیل خریداری و قرار شد این تغییر کاربری انجام گیرد تا به این بهانه حفظ شود، اما این کار انجام نشد.

    لیلا درباره پدربزرگش هم می‌گوید: او مردی وطن پرست بوده و مملکتش را دوست داشته است و سعی می‌کرده که همیشه مملکت را از اجانب دور کند. محمد و شاپور عموهایم هستند پدربزرگم تعداد زیادی زن و فرزند داشت ۹ پسر و ۱۲ دختر. همه ما خاطرات بسیار زیاد و خوبی از این عمارت داریم.

    معیری می‌گوید: دایی من محمد مستوفی الممالکی علاقه به فیلمبرداری داشت و برای ما خاطره خوب این است که او برای ما فیلمهایی از کودکی مان توسط آپارات در حوضخانه پخش می‌کرد. اما متاسفانه تمام این فیلمها در یک آتش سوزی از بین رفت.

    2379291.jpg


    در این مستند، گوشه‌هایی از فیلم‌هایی که در خانه مستوفی الممالک ساخته شده، گنجانده شده است؛ از جمله شاه خاموش، دیوانه‌ای از قفس پرید و... لیلا می‌گوید: شخصیت فیلمهایی که در این خانه بازی کرده اند هم خودشان خوش نام بودند و هم خوشنامی‌برای پدربزرگم آوردند. او به یاد می‌آورد که نقاشی‌های روی درهای این خانه توسط دایی و دوست دایی اش کشیده شده و زیبایی خانه را چند برابر کردند.

    جهانگیر هدایت خواهرزاده صادق هدایت نیز در این مستند می‌گوید: خانه‌ها در حال کوچک شدن هستند چون سلول خانواده‌ها کوچک شده است. مردمانی که خانه‌های قدیمی‌را می‌ساخته اند خودشان در این خانه‌ها زندگی می‌کرده و خوش سلیقه بوده اند و به تشریفات، زیبایی و هنر و اینکه خانه زیبا باشد، اهمیت می‌دادند. در کنار این خانه‌ها ما صنایع گرانی داشته ایم. مانند گچ کار، چوب کار، سنگ کار و ... این افراد هنرمندانی بودند که در کار ساخت خانه‌ها فعالیت می‌کردند اما نمی‌دانم آیا هنوز هم آنها وجود دارند یا نه. چون آهن و آلومینیوم همه را از بین بـرده است.

    2379289.jpg


    آیدین آغداشلو نیز می‌گوید: هیچ جایی بیشتر از یک خانه نمی‌تواند تمام هویت و خاطرات آدمها را در خود نگه دارد. خانه همیشه معنای زندگی که در آن جریان داشته را بازگو می‌کند.

    خانه‌ای که بسیاری از هنرمندان یا از آن گفته‌اند و یا در آن فیلم بازی کرده‌اند، حالا مخروبه‌ای است که هر لحظه ممکن است گوشه‌ای از آن فرو بریزد و تمام هویت این خانه را از بین ببرد. مالک فعلی خانه شرکت پست است اما هنوز اقدامی‌برای مرمت و احیای آن انجام نداده‌اند. این درحالی است که هرازگاهی خانه مستوفی الممالک برای لوکیشن گروه‌های فیلمبرداری اجاره داده می‌شود مانند فیلم «خوب، بد و جلف» که به تازگی در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و فروش بالایی را در گیشه سینماها تجربه کرد دریغ از اینکه مقداری از این درآمد صرف مرمت همین خانه شود.

    مستندی که هنوز خانه را نجات نداده است

    اما با ساخت و پخش مستند «خونه» اتفاقی برای این عمارت تاریخی نیفتاد آنطور که خدایار قاقانی به خبرنگار مهر می‌گوید: سقف شیروانی عمارت تعویض و مرمت شد تا از تخریب بیشتر آن جلوگیری شود اما هنوز سقف تالار شام متاسفانه شرایط خوبی ندارد. ولی مدتی است که زیر آن داربست زده اند تا از تخریب بیشتر جلوگیری کنند. اگر اتفاقی برای تالار شام بیفتد ماهیت کل خانه از بین می‌رود چون بخش اصلی خانه همین تالار شام است.

    او ادامه می‌دهد: حدود ده سال پیش نمی‌دانم کدام یک از گروه‌های فیلمبرداری برای اینکه بنای بیرونی عمارت را به فضای فیلمش نزدیک کند، دورتادور دیوار بیرونی و ستون‌ها را برزنت کشیده و روی آن را رنگ کرده‌اند و وقتی کارشان تمام شده برزنت را از دیوار جدا نکرده‌اند و در گذر زمان این برزنت به خشت‌های خانه چسبیده شده و دیگر جدا نمی‌شود حتی اگر این کار قابل انجام باشد دیوار می‌ریزد. این بلایی است که یک گروه فیلبرداری بر سر خانه آورده و سوالم این است که چرا اداره پست که مالک این خانه است و به گروه‌های فیلمبرداری اجاره می‌دهد، نظارتی نداشته است. یک زمان شنیدم که شهرداری می‌خواهد این خانه را از اداره پست خریداری و آن را به رستوران تبدیل کند.

    قاقانی می‌گوید: شهرداری با همه سازمان‌های زیر مجموعه‌اش بودجه هنگفتی دارد که می‌تواند در اختیار مرمت این خانه قرار گیرد چرا که یکی از سازمانهای مسئول در شهر تهران است. سازمان میراث فرهنگی و اداره پست نیز هر کدام وظایفی نسبت به این خانه دارند که انجام نمی‌دهند. حتی پس از پخش این مستند بازهم اتفاق مهمی‌برای این خانه نیفتد. زمانی نیز قرار بود که بازدیدی با خبرنگاران از این خانه داشته باشیم اما اداره پست مجوز ورود به ما نداد. به این بهانه که در حال تعمیر و مرمت هستند.

    اکنون خانه مستوفی الممالک به عنوان یکی از خانه‌های مهم شهر تهران در حال تخریب و فرسایش است و امکان بازدید از آن نیست. شاید روزی برسد که باید فاتحه این خانه را هم مانند بسیاری دیگر از خانه‌های تاریخی شهر به دلیل بی توجهی همه ارگان‌های مربوطه به آن خواند.


    کد خبر 3907385
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    برخی موضوعات مشابه

    • قفل شده
    • مهم
    • نظرسنجی
    پاسخ ها
    100
    بازدیدها
    5,046
    پاسخ ها
    173
    بازدیدها
    26,074
    بالا