VIP خبرنامه «تاریخی»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
جاذبه های استان ایلام را بشناسید

دره شهر؛ شهر باستانی استان ایلام در انتظار گردشگران


2412998.jpg


ایلام-شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام با وجود تاریخ غنی و زرین و گذشته بسیار دیرین فرصتی مناسب برای گردشگران و مسافران نوروزی است تا با قدمت این منطقه بیشتر آشنا شوند.



خبرگزاری مهر-گروه استان ها: شهرستان دره شهر یکی از شهرستان های مهم استان ایلام در جنوب شرقی استان واقع شده است، دره شهر به عنوان مرکز شهرستان در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان و ۴۵ کیلومتری غرب شهر پلدختر و در دامنه های کبیرکوه و چهار کیلومتری کرانه جنوبی رود تاریخی سیمره قرار دارد.

موزه باستان شناسی شهرستان دره شهر یکی از مهمترین موزه های استان ایلام است چراکه بخش مهمی از آثار شهر تاریخی سیمره را نمایش می دهد.

استان ایلام با تمدن ۹ هزار ساله خود بخش مهمی از تمدن کشور ما است که در همه جای این استان تاریخ نهفته شده و شهرستان دره شهر شهر باستانی و اولین شهر ساسانی به شمار می رود.

شاهکار آثار تاریخی شهرستان دره شهر شهر تاریخی سیمره است که امروز نمادی از تمدن و فرهنگ استان ایلام شده که چیزی در حدود ۲۰۰ هکتار رازهای نهفته تاریخی در خود جای داده است.

2408138.jpg


سیمره نامی آشنا در تاریخی کهن مردم غرب کشور است و امروز مهمترین آثار تاریخی مربوط به دورانهای مختلف در کنار رودخانه سیمره وجود دارد و البته شهری به همین نام که در شهرستان دره شهر به وجود آمده است.

شهر تاریخی سیمره امروز یکی از آثار مهم تاریخی کشور بوده که قرار است در آثار جهانی ثبت شود و البته اشیا تاریخی این شهر حکایت از تمدن مهمی در این منطقه حکایت دارد.

در سالهای گذشته آثار متنوع تاریخی از شهرستان دره شهر به خصوص شهر تاریخی سیمره به دست آمده که امروز موزه باستان شناسی شهرستان دره شهر عنوان تنها موزه باستان شناسی استان ایلام و تخصصی ترین موزه در غرب کشور این آثار را به نمایش گذاشته است.

چهار طاقی دره شهر

شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام دارای آثار تاریخی متعددی از دورانهای مختلف تاریخی به خصوص ساسانی و قرون اسلامی است و هر وجب خاک این شهرستان جای آثار تاریخی به چشم می خورد.

یکی از این آثار آتشکده چهار طاقی است که در حاشیه شهر دره شهر در روستای سرخ آباد در محلی مرسوم به «تنوره سرخ گچی» واقع شده است، این مکان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در نوع خود بی نظیر استیکی از این آثار آتشکده چهار طاقی است که در حاشیه شهر دره شهر در روستای سرخ آباد در محلی مرسوم به «تنوره سرخ گچی» واقع شده است، این مکان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در نوع خود بی نظیر است.

روایت است که چارطاقی ها را آتشکده های دوره ساسانی می دانند و آتشکده‌ها عموما از دوره ساسانی و اسلامی به وجود آمده است.

مشخصات معماری

این چهارطاق در کناره چپ رودخانه سراب دره شهر بر روی تپه ماهوری تنوره سرخ واقع شده که با توجه به مصالح و سبک معماری، قدمت آن به بیش از ۱۴۰۰سال می رسد.

در قسمت جنوبی چهارطاقی بقایای پلکانی به طول ۱۰ متر و عرض یک متر با شیب ملایم وجود دارد که احتمالا ورودی بنا بوده است.

2413000.jpg


این چهارطاقی بر پلانی مربع شکل به ابعاد ۵ در ۵ متر بنا شده است و عرض دیواره ها ۸۰ سانتی متر و ارتفاع طاق از زمین ۷۰ سانتی متر است.

گنبد تک جداره آن بر چهارطاق قوسی شکل و با سیستم گوشواره ساخته شده است و بر بالای گنبد دریچه ای وجود دارد که به هنگام مرمت این دریچه بسته شده است.


کد خبر 3936186
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    جاذبه های آذربایجان غربی را بشناسید؛

    شمال آذربایجان غربی مامن کلیساها و مقبره تاریخی/قدم درجاده ابریشم


    2412879.jpg


    ارومیه- شمال آذربایجان غربی مامن طبیعتی بکر و آثار بی بدیل تاریخی از جمله کلیساها و مقبره‌های تاریخی است که با سفر به این خطه زیبا با تاریخ و تمدنی چند هزار ساله می‌توان آشنا شد.



    خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها:‌ آذربایجان غربی مهد و خاستگاه ادیان و اقوام مختلف ایرانی است. خاستگاهی که شمال آن یکی از مسیرهای بکر گردشگری برای مسافران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال است، مسیری که با عبور از آن می‌توان ضمن بازدید از طبیعت بکر و زیبا در دشت‌های کوه آرارات، آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی و جهانی را دید.

    شمال آذربایجان غربی یکی از مسیرهای اصلی گردشگران نوروزی محسوب می‌شود، ‌ مسیری که با عبور از آن می‌توان مجموعه جهانی قره کلیسا در چالدران، ‌ محوطه جنگ چالدران، مناره شمس تبریزی، نقش برجسته خان تختی، قلعه باغچه جوق، دژ باستانی بسطام و بسیاری از میراث تاریخی و طبیعت بکر را مورد بازدید قرار داد.

    چالدران یکی از شهرستان‌های شمال آذربایجان غربی خود به تنهایی سرایی زیبا برای گردشگران است، دشت زیبای چالدران در دامنه‌های کوه آرارات در مرز ایران و ترکیه، مجموعه جهانی قره کلیسا و مقبره سید صدرالدین و صدها بنای تاریخی بخشی کوچک از بهشت ایران زمین محسوب می‌شود.

    شهرستان خوی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد نیز یکی از مکان‌های ارزشمند برای سفرهای نوروزی است، مرز رازی، دروازه سنگی خوی، مسجد مطلب خان بزرگ‌ترین مسجد روباز تاریخی کشور، بازار قدیمی خوی، کلیساهای سورپ سرکیس و ... نیز بخش کوچکی از جاذبه‌های دیدنی این شهرستان هستند.

    چایپاره در شمال آذربایجان غربی نیز به شهر ارزانسراها مشهور است و قلعه باستانی بسطام متعلق به دوران اورارتویی را در خود جای داده که علاقه مندان به خرید از بازارچه‌های مرزی این شهرستان نیز می‌توانند در کنار بازدید از آثار تاریخی و باستانی این منطقه خرید هم انجام دهند.

    ماکو نگین شهرهای شمال آذربایجان غربی نیز یکی از جاذبه‌هایی است که کمتر کسی به راحتی از کنار آن می‌گذرد، کاخ موز، باغچه جوق، عمارت شهربانی، مسجد تاریخی ابوالفضل، عمارت کلاه فرنگی، قلعه سیاه ماکو در کنار مناطق بکر و زیبای طبیعی گوشه‌ای از زیبایی‌های این مرز و بوم هستند.

    سد ارس و گمرک خانتختی و بازارچه‌های مرزی هم بخشی از جاذبه‌های بی بدیل شهرستان پلدشت در شمال آذربایجان غربی است که همه ساله مسافران نوروزی را به خود فرا می‌خواند. همچین کتیبه خان تختی و بازارچه‌های مرزی سلماس جاذبه‌هایی است که با سفر به شمال آذربایجان غربی می‌توان از آن‌ها بهره برد.

    2412880.jpg


    چالدران با طبیعتی بکر و بناهای جهانی چشم انتظار گردشگران

    قره کلیسا از بناهای مذهبی متعلق به ارامنه، محل دفن تاتائوس از بناهای مذهبی و قدیمی‌ترین کلیسای جهان متعلق به ارامنه است که ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران قرار دارد.

    این کلیسا در دوره‌های مختلفی، به دلایلی ویران و مجدداً بازسازی شده، در سال ۱۲۳۰ میلادی هنگام حمله چنگیز، قسمت بزرگی از این کلیسا ویران شد، ولی هنگام اقامت هلاکوخان مغول در آذربایجان، خواجه نصیرالدین طوسی به مرمت آن همت گماشت.

    این کلیسا یک بار نیز در زلزله‌ای که سال ۱۳۱۹ میلادی اتفاق افتاد، ویران شد و بنا بر روایت «آندرانیک هویان»، سندی درباره تعمیر آن به وسیله زکریای قدیس در سال ۱۳۲۹ در دست است.

    این کلیسا در سال ۱۶۹۱ میلادی با سنگ‌های سیاه، در سال ۱۸۱۰ به وسیله اسقف ماکو، به نام سیمون بزنونی با نصب سنگ‌های سفید و در زمان قاجار به وسیله عباس میرزا تعمیر شد.

    قره‌کلیسا دارای ویژگی خاص معماری ارمنی بوده و از نظر حجم و تکنیک یکی از با ارزش‌ترین آثار تاریخی کشور محسوب می‌شود.

    کلیسای زور در مجاورت روستای بارون شهرستان چالدران، در دامنه شیب تند کوه و در ساحل رودخانه زنگمار قرار دارد، کلیسای زور زور بین سال‌های ۱۳۱۵-۱۳۱۴ میلادی توسط ذکریا اسقف اعظم کلیسای تاتائوس مقدس ساخته شده است.

    این کلیسا در سال ۱۳۶۷ شمسی با احداث سد بارون در معرض آب گرفتگی بود، از این رو به محل مرتفعی در همان ناحیه منتقل شد، انتقال این بنا یک اتفاق مهم در حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی ایران محسوب می‌شود، با انتقال بنا به محل جدید هیچ تغییری در بنا صورت نگرفت، بلکه بسیار زیباتر و دقیق‌تر با همان مصالح بازسازی و در سال ۲۰۰۸ به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد.

    2412925.jpg


    مقبره سید صدر الدین در چالدران، یادآور جنگ چالدران

    مقبره سید صدرالدین علاوه بر ارزش‌های تاریخی به علت تأثیرپذیری از معماری اصیل و غنی اسلامی و کاربرد مصالحی چون آجر قرمز و سنگ‌های سفید در بین آثار تاریخی آذربایجان غربی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    این اثر تاریخی مربوط به دوره صفویه در چهار کیلومتری شهرستان چالدران بین روستاهای گل اشاقی و سعدل در دشت وسیعی قرار گرفته که یادآور واقعه تاریخی جنگ چالدران و نبرد سهمگین ایران و عثمانی در دوم رجب سال ۹۲۰ هجری قمری است.

    مقبره متعلق به سید صدرالدین صفوی، وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی است که در جنگ چالدران با رشادت‌های فراوان با همراهی ۲۷ هزار نفر از سربازان رشید اسلام در این محل به شهادت رسید.

    مقبره آل یعقوب در خیابان طالقانی روبروی ضلع غربی بازار قدیمی خوی و در داخل باقت قدیمی شهر قرار دارد، این بنا دارای سه در ورودی یکی از داخل کوچه‌ای که مقبره در آن واقع است و دو ورودی دیگر مشرف به خیابان طالقانی است و مناره رفیعی از آجر و یک گنبد کوتاه است.

    مناره شمس تبریزی یا شمس دنبلی برج زیبایی است که در گذشته در وسط باغ مشجری در گوشه شمال‌غربی شهر خوی قرار گرفته بود. امروزه این مناره در میان ساخت و سازهای جدید شهری در محله شمس تبریزی شهر خوی قرار گرفته است.

    کلیسای مهلذان در هشت کیلومتری شهرستان خوی و بفاصله ۱ کیلومتری از جاده آسفالته خوی، تبریز در روستایی به همین نام قرار گرفته است و در حال حاضر در میان مزارع و باغات محصور است. کلیسای مهلذان فاقد هر نوع سنگ نوشته و تزئینات است بدین جهت قدمت آن را بطور مشخص نمی‌توان تشخیص داد ولی با توجه به فرم ساختمان و شیوه معماری بکار رفته و مقایسه با بناهای همزمان قدمت آن به احتمال زیاد مربوط به دوره مغول است.

    2400757.jpg


    کلیسای سورپ سرگیس

    کلیسای سورپ سرگیس در قسمت شمال غربی شهرستان خوی و در محله قدیمی امامزاده واقع شده است. با توجه به تحقیقاتی که به عمل آمده زمان ساختمان کلیسا را می‌توان به دوره‌های متفاوت، یعنی قرون چهارم و نهم میلادی نسبت می‌دهند.

    شکل خارجی کلیسا مکعب مستطیل و پلان آن بصورت مستطیل بطول و عرض ۳۲ در ۱۸ و ارتفاع ۶ متر است. در داخل کلیسا شش ستون سنگی با پلان‌های صلیبی وجود دارد. در انتهای ضلع شرقی محراب کلیسا که دو اتاق کوچک در طرفین آن قرار دارد واقع شده است.

    پلان کلیسا تحت تأثیر پلان‌های معابد ایرانی بوده و دارای دو ورودی از سمت جنوب و غرب است. چهار زوج روزنه کوچک در ضلع جنوب و شمال، سه روزنه در شرق و یک روزنه در ضلع غربی کلیسا تعبیه شده است. دو پنجم دیوارهای بنا سنگ چین و بخش فوقانی آن آجرچینی است.

    کلیسای هفتوان مربوط به اواخر دوره صفویه و در شهرستان سلماس، روستای هفتوان واقع شده و این اثر ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۸۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    این کلیسا به امر شاه عباس صفوی احداث شد که در اثر زلزله سال ۱۹۳۰ میلادی خسارات سنگینی دید و پس از آن بازسازی شد. بنا از سنگ‌های سیاه آذرین تراشدار و با دقت خاصی کار شده است.

    گنبد مرکزی آن به صورت هرم دوازده ترک بوده و بنا بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است. در جبهه ورودی بنا چندین کتیبه به خط ارمنی در دیوار کار گذاشته شده که بنای اولیه آن را به قرن ۱۳ و ۱۴ میلادی می‌رساند.

    2412927.jpg


    مسجد مطلب خان خوی اثری بی نظیر

    در محوطه کلیسا تعداد زیادی قبر با کتیبه‌هایی به زبان ارمنی و نقوش مذهبی دیده می‌شود که مربوط به اسقف‌های آن زمان است.

    مسجد مطلب خان خوی در مرکز شهر خوی واقع شده، این مسجد در دوره ایلخانی ساخته شده و پس از ویرانی در اوایل دوره قاجار تجدید بنا شده است. این مسجد شبستان بزرگ روباز مربع شکل دارد که دور تا دور آنرا حجره‌های دو طبقه و شاه‌نشین‌های رفیع و ایوانی عظیم احاطه کرده است.

    جبهه بیرونی و درونی این مسجد آجری فاقد هر نوع تزئینات است، فقط قسمت فوقانی شاه‌نشین بالای محراب ورودی شبستان، با مقرنس‌های درشت گچی آرایش داده شده، قسمت‌های داخلی ایوان و طرفین ورودی آن را بوسیله آجرچینی (با پس و پیش آوردن آجرها) حالت سایه‌روشن دلپذیری به آن داده‌اند.


    کد خبر 3936053
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    رئیس اداره میراث فرهنگی، آران و بیدگل خبر داد:

    کشف بقایای یک آتشدان مربوط به دوران ساسانی در ویگل آران


    2089821.jpg


    آران و بیدگل - رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل گفت: سه مرحله کاوش باستانی شناسی در ویگل، انجام شده که در مرحله سوم کاوش بقایای یک آتشدان مربوط به دوران ساسانی کشف و مرمت شده است.



    جواد صدیقیان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: همایش پاکسازی سایت باستانی ویگل برای سومین سال پیاپی همراه با جشن بادبادک ها برگزار شد.

    وی محوطه ویگل را یکی از محوطه های باستانی مهم کشور معرفی کرد و افزود: تاکنون سه مرحله کاوش باستانی شناسی در این محوطه انجام شده که در مرحله سوم کاوش بقایای یک آتشدان مربوط به دوران ساسانی کشف و مرمت شده است.

    رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل تاکید کرد: اطراف این آتشدان تزئینات گچبری قرار دارد و در اطراف پایه آتشدان و ورودی سطح آتشگاه نیز بقایا و قطعات گچبری زیبایی از همین عصر به دست آمده است.

    وی افزود: مصالح این بنا از گل و چینه تشکیل شده در حالی که مصالح معماری بسیاری از آثار مذهبی مشابه مانند آتشکده‌های نیاسر و نطنز در همین محدوده از لاشه خشت تشکیل شده است.

    صدیقیان تاکید کرد: پلان این ساختمان آتشگاهی چلیپایی شکل و مانند چهار طاقی های دوره ساسانی دارای چهار دهانه ورودی است.

    وی گفت: آثار تاریخی فرهنگی بخشی از هویت ما است و همه ما در برابر آنچه گذشتگان برای ما به یادگار گذاشتند و آنچه ما باید برای آیندگان به یادگار بگذاریم، مسئول هستیم.

    رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل، مشارکت عمومی در حفظ آثار تاریخی و معرفی بیشتر این محوطه را از دلایل اصلی برگزاری همایش پاکسازی بیان کرد.

    شهرستان آران وبیدگل با ۱۳۸ اثر تاریخی ملموس و ناملموس ثبت شده ملی پس از شهرهای اصفهان و کاشان، رتبه سوم استان اصفهان را به خود اختصاص داده است.


    کد خبر 3935893
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مهر گزارش می‌دهد؛

    خرمدره شهری به قدمت تاریخ/طبیعت بی بدیل ابهروخرمدره منتظرگردشگران


    2412303.jpg


    زنجان- خرمدره شهری با فرهنگ وتمدنی هشت هزار ساله وجاذبه های طبیعی شگفت انگیز و با ۹۰ تپه و اثر تاریخی در تعطیلات نوروزی میزبان گردشگران و مسافرین است.



    خبرگزاری مهر-گروه استان ها: شهرستان خرمدره با باغ های سرسبز، چشمه سارها و صخره های عظیم از مناطق دیدنی و زیبا در شمال و غرب شهرستان است که در ایام سال به ویژه در تعطیلات تابستان و نوروز پذیرای تعداد زیادی از شهروندان و هموطنان از سراسر کشور است.

    2412349.jpg


    مهم ترین علت وجودی شهر خرم دره جریان ابهر رود در طول شهر است که دلیل اصلی وجود باغ ها و زمین های کشاورزی و چهره سبز و خرم این منطقه به حساب می آید.

    کشتزارها و باغ های میوه که با دستان پرتوان اهالی شهر و روستاهای خرم دره ایجاد شده، این منطقه را به ناحیه ای خوش آب و هوا و دیدنی تبدیل کرده استروستای خرم دره در گذشته شامل محله‌های لشگری، چاله محله و محله حصاری بوده و پس از آن محله‌های نوکر زک (قنات نو)، حاج ملاعلی، ناوک و گونه ‌زار، سلطان آباد، تازه کند و شهرک قدس به آن اضافه شده است و به این ترتیب شهر در مقاطع مختلف تاریخی توسعه یافته است. همچنین بارندگی مناسب و عبور ابهررود از میان آن، سبزی و طراوت خاصی به خرم دره بخشیده که باعث شده است سفرنامه نویسان و جغرافی دانان از آن با عنوان باغ شهر نیز یاد کنند.

    خرمدره شهری با فرهنگ وتمدنی هشت هزار ساله وجاذبه های طبیعی شگفت انگیز و با ۹۰ تپه و اثر تاریخی در تعطیلات نوروزی میزبان گردشگران و مسافرین مشتاقی است که برای دیدن طبیعت زیبا و سایر آثار تاریخی ایران زمین به این خطه سفر می کنند.

    2412352.jpg


    شهرستان خرم دره با مساحتی معادل۴۰۷کیلومترمربع در قسمت جنوبی استان زنجان واقع شده است که از شمال به استان قزوین و از شرق و غرب به شهرستان ابهر و از جنوب به شهرستان خدابنده محدود می شود.

    کشتزارها و باغ های میوه که با دستان پرتوان اهالی شهر و روستاهای خرم دره ایجاد شده، این منطقه را به ناحیه ای خوش آب و هوا و دیدنی تبدیل کرده است. بیش تر خیابان های خرم دره به دلیل انبوهی درختان، در سایه هستند و در فصول چهارگانه به تابلوهای زیبای طبیعی تبدیل می شوند که تحسین هر بیننده ای را بر می انگیزند.

    شهرستان خرم دره کوچک ترین شهرستان استان زنجان است

    شهرستان خرم دره کوچک ترین شهرستان استان زنجان بوده و از طبیعت زیبا و منحصر به فردی برخوردار است ولی خیابان بندی های منظم، طراوت آب و هوایی، دسترسی به خدمات و بازرگانی مطلوب و نزدیکی به بناهای تاریخی شهرستان ابهر، سبب شده که این منطقه بستر مناسبی برای اسکان مسافران منطقه سلطانیه و ابهر بوده و از قابلیت های خوبی در زمینه جذب جهانگردان برخوردار باشد.

    2412303.jpg


    شهرستان خرمدره به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و بسیار مطبوع و طبیعت با صفا از مهترین مناطق برای گردشگری استان و کشور به شمار می روداز جاذبه های بکر و دیدنی این شهرستان می توان به باغهای وسیع میوه بویژه محمود آباد، جاده بین مزارع داسداران ، کوچه باغهای قدیمی، جنگلهای شاه باغی، ارتفاعات همجوار الوند، پلاس و ویستان، دریاچه کوچک سدهای خلیفه لو و شویر ، مسجد بهمن حجت کاشانی و غار بهمن بعنوان جاذبه های طبیعی و تاریخی اشاره کرد.

    برخورداری از هوای پاک وسالم یکی از ویژه گی های منطقه خرم دره است و مسافران و گردشگرانی که برای گذراندن تعطیلات قصد سفر به این شهرستان را دارند می توانند از هوای پاک و بدون آلودگی این منطقه استفاده کنند.

    شهرستان خرمدره به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و بسیار مطبوع و طبیعت با صفا از مهمترین مناطق گردشگری استان و کشور به شمار می رود.

    باغهای وسیع میوه، کوچه باغهای قدیمی، کوههای همجوار، سدهای خلیفه لو و شویر و وجود بیش از ۹۰ اثر باستانی، شامل قلعه های تاریخی، تپه ها و ابنیه تاریخی قدیمی ترین محوطه شناخته شده سکونت بشری در دوره دهکده نشینی و پیش از تاریخ در تپه ای به نام تپه خالصه در باغات شهر خرم دره بیانگر دیرینگی و سکونت اقوام بشری در شهر خرم دره است که همگی از مناطق بکر و دیدنی این شهرستان در کنار میهمان نوازی مردم فهیم و فرهنگ دوست خرم دره که زبانزد خاص و عام می باشد به شمار می آیند.

    این شهرستان با توجه به خاک حاصل خیز و هوای معتدلی که دارد یکی از مهمترین مراکز کشاورزی استان زنجان محسوب می شود، از مهمترین محصولات این منطقه می توان به سیب ، انگور، گردو، آلوچه، سیب زمینی و ...اشاره کرد که در این میان سیب لبنانی خرم دره از شهرت جهانی برخودار است.

    منطقه خرمدره، منطقه ای کوهستانی محسوب می شود و از نظر طبیعت زیباترین جنگل ها و باغات میوه را در استان زنجان دارد که به همین دلیل به این شهرستان نگین سبز استان نیز می گویند.

    از جاذبه های طبیعی و بکر این شهرستان می توان به کوچه باغ های زیبا و کوه های الوند با سه هزار مترارتفاع وˈ هپی داغی ˈبا ارتفاع تقریبی ۱۵۰۰متراشاره کرد که از گذشته های دور تاکنون نام شهرستان خرم دره با آنها قرین بوده است.

    تپه خالصه،تپه داستاران، تپه آرانج، قیزلر قلعه سی، آینه لر داشی، محوطه گوره چال، محوطه آخارباخار، درمان تپه سی و تپه نصیر آباد از جمله آثار تاریخی خرمدره استاز آثار به ثبت رسیده می توان به تپه خالصه،تپه داستاران، تپه آرانج، قیزلر قلعه سی، آینه لر داشی، محوطه گوره چال، قبرستان سوکهریز، تپه سینداران، محوطه قینرجه، محوطه کرم بلاغی، محوطه خرابه لر، محوطه آخارباخار، درمان تپه سی و تپه نصیر آباد اشاره کرد.

    این شهرستان همچنین دارای تپه ها و محوطه باستانی است و بر اساس یافته هاو نتایج کاوشهای باستان شناسان در تپه خالصه خرم دره که در حدود یک کیلومتری جنوب این شهر واقع شده است نشان می دهد که مردم این دیار درهشت هزار سال پیش ،از فرهنگ و تمدن پیشرفته برخوردار بوده اند.

    صنایع دستی شهرستان خرم دره قالی و فرش بافی ،جاجیم ،گلیم ،گلدوزی ،منبت ،گیپور وخیاطی از مظاهر هنری و فرهنگی این شهرستان می باشد که حاکی از ذوق و استعداد مردم این دیار در گذشته و حال است.

    حیات وحش و طبیعت شهرستان خرم دره به علت واقع شدن در مجاورت کوه های شمال (انجیلین و...) همچنین ارتفاعات بلند منطقه و بارش های فصلی از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است بطوری که در برخی مناطق این شهرستان جانوران و پرندگان حمایت شده همچون بز کوهی ،کبک ،گرگ و...دیده می شوند.

    2412306.jpg


    از جاذبه های بکر و دیدنی این شهرستان میتوان به باغهای وسیع میوه بویژه محمود آباد ، جاده بین مزارع داسداران ، کوچه باغهای قدیمی ، جنگلهای شاه باغی ، ارتفاعات همجوار الوند ، پلاس و ویستان ، دریاچه کوچک سدهای خلیفه لو و شویر و غار بهمن حجت کاشانی بعنوان جاذبه های طبیعی و تاریخی اشاره کرد.

    آرامگاه مولانا قطب الدین احمد ابهری که در میان ایرانگردان و جهانگردان به نام پیر زهرنوش شناخته می‌شود در شهر ابهر به نام بقعه پیر معروف است.

    معروف به پیر زهر نوش که یکی از قطب‌های سلسله تصوف به شمار می‌رود که عالم . فقیه جامع و کاملی بوده است . سال‌های زندگانی وی سال‌های ۵۰۰ تا ۵۷۷ هجری قمری است از وی کتاب‌های شعر و عرفان از جمله : مقام العارفین ،داستان سلامان و ابسال گزارش از قطب المه و الدین مبین الاسلام الابهری و دیوان اشعار عربی بر جای مانده است.

    2412315.jpg


    آرامگاه پیر احمد زهر نوش در منتهی الیه جنوبی ابهر قرار گرفته و شامل بقعه و چند واحد الحاقی در شمال غربی آن استآرامگاه پیر احمد زهر نوش در منتهی الیه جنوبی ابهر قرار گرفته و شامل بقعه و چند واحد الحاقی در شمال غربی آن است. بنای اصلی آرامگاه ، از دو طبقه تشکیل یافته که طبقه زیرین ، محل آرامگاه و تالار بالایی ، محل خانقاه و جایگاه ذکر و بحث دراویش بوده است.

    دیوار خارجی بنا که از آجر و با نقش ساده ساخته شده است ، دارای پیش و پس سازی هایی است که جلوه خاصی به مجموعه بخشیده است پلان این اثر تاریخی هشت ضلعی می‌باشد که گنبد یک پوش آن با هنرمندی تمام اجرا شده است . تبدیل فضای هشت ضلعی به سطح و محیط مدور برای اعمال گنبدزنی به مدد فیلپوش های متقارن که مزین به قاببندی های زیبای گچ‌بری شده‌ انجام پذیرفته است.

    همچنین برای تعدیل دما و رطوبت و تامین نور و روشنایی و بخشهایی از بدنه این فیلپوشها نورگیرهایی جا گرفته‌اند. در داخل بقعه و زیر گنبد، در چهار گوشه ، چهار ترنبه زده شده و طرح چهار ضلعی به هشت ضلعی تبدیل گشته است. در طاق نماهای میان هر دو ترنبه نور گیری جا سازی شده است.

    بر فراز بقعه ، گنبدی مخروطی شکل بر پا شده که به زیبایی این مجموعه افزوده است. بنا ، از آثار قرن نهم شناخته شده وتوجه به نقشه بنای موجود و نگاهی به متون تاریخی نشان می‌دهد که این مجموعه دارای دو کارکرد متفاوت بوده است.

    2412305.jpg


    وجود سردابه در داخل گنبد خانه نشانگر استفاده از این بخش به عنوان یک مکان تدفینی است. هر چند به دلیل حفریات غیر مجاز امروزه اثری از قبر یا قبرهای احتمالی باقی نمانده است، اما شکل سردابه در زیر یک گنبد خانه به عنوان یک مکان تدفینی همواره در معماری دوران اسلامی مورد استفاده قرار گرفته است.

    در متون تاریخی نیز به آرامگاه برخی مشاهیر قرون اولیه و میانی شهر ابهر در نزدیکی شهر به خصوص آرامگاه ابوبکر عبدالله بن طاهر ابهری اشاره شده است.

    به گفته برخی معتمدین در گذشته بر روی سردابه، در داخل گنبد خانه سنگ قبر هایی وجود داشته که هویت مدفونین را مشخص می‌کرده است. امروزه بر روی سنگ قبری که توسط برخی پژوهشگران و علاقمندان ابهر تهیه شده نام چهار شخصیت به عنوان مدفونین در این گنبد خانه ذکر شده است.

    این چهار شخصیت عبارتند از ابوبکر عبدالله بن طاهر ابهری ،ابوبکر محمدین عبدالله بن طاهر طیان ابهری، ابوبکر احمد بن حسن ابهری معروف به پیر احمد زهر نوش، شیخ شهاب الدین ابهری متوفی در دوره صفوی. هرچند در کتاب تاریخ ابهر نام ۶ شخصیت و در کتاب تاریخچه گنبد و پیر احمد نام ۴ شخصیت ذکر شده است.

    برخی متون تاریخی حکایت از وجود مشایخ و صوفیان زیادی در طی قرون اولیه و میانی اسلام در ابهر داشته اند

    در میان تمامی اشخاص ذکر شده نام ابوبکر عبدالله بن طاهر دیده می‌شود. اطلاعات در باره بخش الحاقی بنا به دلیل تخریب بیش از حد آن در گذشته و باز سازی آن در دهه‌های اخیر بسیار ناقص است.

    برخی متون تاریخی حکایت از وجود مشایخ و صوفیان زیادی در طی قرون اولیه و میانی اسلام در ابهر داشته اند.بنابراین با توجه به این که ابوبکر عبدالله بن طاهر یکی از بزرگان مشایخ صوفیه بوده بسیاری از پژوهشگران معتقدند که بنای الحاقی به گنبد خانه از مراکز عبادتی بوده و به عنوان خانقاه صوفیان استفاده می‌شده است.

    این بنا در واقع بقایای مجموعه ای است که از دو بخش اصلی متصل و مرتبط با هم تشکیل شده است. بخش اول گنبد خانه ای مرتفع که به دلیل وجود سردابه ای در آن، محل دفن یک یا چند شخصیت مهم بوده و بخش دوم فضاهای غرب و شمال غرب گنبد خانه که به گفته برخی پژوهشگران محل خانقاه و عبادتگاه بوده است. تصاویر باقی مانده بنا پیش از مرمت، نشان می‌دهد ساختمان گنبد خانه علیرغم آسیب‌های وارده بر آن، پا بر جا بود. اما بخشی که به عنوان خانقاه معروف است، تا حدود زیادی تخریب شده و به صورت تلی از خاک در پیرامون بنا دیده می‌شد. نقشه این بخش از بنا پس از کاوش‌های باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی استان آشکار شده است.

    از سال ۱۳۹۰ موزه باستانشناسی در این مکان دایر است اشیاء موزه درسه بخش تاریخی و اسلامی و سنگ نوشته در معرض نمایش قرار دارند در بخش تاریخی اشیاء مکشوفه از هیدج ابهر شامل ظروف سفالی ساده، آبریز سفالی ،کوزه سفالی ،خنجر مفرغی مربوط به عصر آهن و هزاره اول ق م دیده می‌شود. همچنین انواع ،بازوبند مفرغی ،حلقه مفرغی و ظروف سفالی دوره اشکانی در ویترین‌ها دیده می‌شود.

    2412317.jpg


    در این بخش انواع ظروف سفالی از قرن ۴ ه ق تا دوره قاجار در موزه قرار دارد. همچنین اشیاء مکشوفه از سلطانیه شامل پی سوز ساده و بشقابی و ظروف لعابدار نیز در موزه وجود دارد. در این بخش انواع کتب خطی از دوره تیموری تا قاجار با موضوع مذهبی و نجوم ،انواع تفنگهای دوره قاجار، انواع سکه‌های دوره سلجوقی ، ایلخانی ، صفوی و قاجار و … در ویترین‌ها به نمایش گذاشته شده است . همچنین تعدادی از ظروف مسی قلمزنی دوره قاجار ساخت زنجان نیز در ویترین‌های دوره اسلامی در معرض نمایش است .

    در بخش سنگ نوشته‌ها تعدادی از سنگ مزارهای مکشوفه از روستای دره سجین ابهر و روستای فلج خرمدره مربوط به دوره قاجار و یک نمونه سنگ مزار دوره تیموری مکشوفه از صائین قلعه ابهر نیز در این بخش در معرض نمایش است .همچنین اشیاء اهدایی از سوی اهالی ابهر در این بخش دیده می‌شود .


    کد خبر 3935719
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    کشف یک هرم در چین


    2412222.jpg


    باستان شناسان یک مقبره هرم مانند را زیرساختمانی در حال احداث واقع در چین کشف کرده اند.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فیوچریسم، این سازه عجیب در ژنگژو واقع در ایالت هنان چین کشف شده است.البته باید برای تشخیص میزان قدمت و صاحب مقبره هرمی شکل تحلیل های بیشتری انجام شود.

    رسانه های چینی این مقبره را «هرم ژنگژو» نامیده اند. البته در مقایسه با اهرام مصر این مقبره هرم بسیار کوچکی به شمار می رود.


    کد خبر 3935627
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    زوایایی پنهان تاریخ یک منطقه؛

    سجاس؛ منطقه ای ناشناخته در گرشگری/سنگ نوشته های از عمق تاریخ


    2411605.jpg


    زنجان-در استان زنجان مناطق وامکان گردشگری فراوانی وجوددارندکه به دلیل کثرت جاذبه های گردشگری و نبودتوجه به آنها در گذشته این آثار نا شناخته مانده اند که از این جمله آثار تاریخی شهر سجاس است.



    خبرگزاری مهر-گروه استانها: سُجاس شهری است در استان زنجان ایران. شهر سجاس در بخش سجاس‌رود شهرستان خدابنده واقع شده و ۵۶۸۲ نفر جمعیت دارد.از دیدنی‌های این شهر مسجد سجاس است که متعلق به دوره سلجوقیان و اواخر قرن پنجم هجری است. این مسجد کتیبه‌هایی به خط کوفی، نسخ و ثلث و آیاتی از سوره ملک و گچبری‌های و طرح‌های اسلیمی دوره‌های سلجوقی و ایلخانی دارد.گورستان تاریخی سجاس که به قبرستان شهدا معروف گردیده در منتهی‌الیه شهرک سجاس قرار گرفته‌است.

    2411607.jpg


    حمدالله مستوفی در نزهت القلوب می‌نویسد: سجاس‌رود و سهرورد در اول دو شهر بوده‌است و در فترت مغول خراب شد. و اکنون (تاریخ تالیف کتاب) از هر یک به قدر دهی باقی مانده و چند دهی دیگر نواحی آن دارد.

    در مُعجَم‌البُلدان سجاس بکسر اولش و فتح آخرش آمده‌است: ابوجعفر محمدبن علی پسر عبدالله بن سعید سجاسی ادیب منسوب به آن‌جاست و سروده‌ها و تک بیتی‌های ادبی از او بجا مانده‌است. سجاس شهری است بزرگ با دشتهای خوشبو دارای غلات فراوان و درختان زیاد و همچنین آبی گوارا در جنوب شرقی زنجان و بین این شهر و زنجان فرسنگ‌ها فاصله‌است و معروف است بر سر زبان‌ها و سال‌هاست که باقیست.

    فرهنگ جغرافیایی ایران جلد ۲ در مورد سجاس نوشته‌است: قصبه‌ای است جزء دهستان سجاس‌رود بخش قیدار شهرستان زنجان واقع در ۱۲ هزارگزی شمال باختری قیدار و ۶ هزارگزی راه مالرو عمومی. هوای آنجا سرد و دارای ۱۸۶۷ تن سکنه‌است. آب آنجا از رودخانه سجاس رود تامین می‌شود. محصولات آن غلات، میوه، سیب زمینی و شغل اهالی زراعت و مکاری، قالیچه، گلیم و جاجیم‌بافی. راه آن مالرو است و از طریق مجیدآباد و مزیدآباد اتومبیل می‌توان برد.

    2411616.jpg


    سجاس یکی از شهر های خدابنده محسوب می شود که در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان خدابنده در کنار رودخانه سجاسرود در قسمت جنوبی استان زنجان قرار داردسجاس یکی از شهر های خدابنده محسوب می شود که در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان خدابنده در کنار رودخانه سجاسرود در قسمت جنوبی استان زنجان قرار دارد.

    ازسلطانیه ۵۰ کیلومتر که به سمت جنوب حرکت کنیم از سمت راست راهی منشعب می شود که با طی کردن ۶ کیلومتر به سجاس می رسیم این منطقه دارای آب وهوایی معتدل در موسم بهار و دارای زمستانی سردو خشک است.

    به خاطر سرسبز بودن و داشتن آب و هوایی مناسب در فصول بهار و تابستان مغولان این منطقه را به عنوان منطقه ییلاقی برای خود و لشکریانشان انتخاب کرده و در چادر های مزین در اینجا اردو میزدند که گاهی تعداد آنها به ۴۰۰ چادر میرسید .

    2411609.jpg


    مسجد جامع سجاس تلفیقی از طرح‌های اسلیمی دوره‌های سلجوقی و ایلخانی

    این مسجد در جنوب غربی شهر فعلی سجاس و در نزدیک رودخانه سجاسرود قرار دارد در زمان حال به جمعه مسجد معروف است که یکی از آثار تاریخی برجسته منطقه به شمار می رود. پلان این بنا به شکل مربع از بناهای چهار طاقی همراه با گنبدی تقریبا تخم مرغی شکل به سبک شبستان بزرگ گنبد دار که جرز های چهارگانه سنگینی گنبد را بر عهده گرفته اند ساخته شده است.

    کارشناس ارشد باستان شناسی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: مسجد جامع سجاس به شکل چهار گوش و دارای ابعادی به طول ۱۱ متر از بیرون و ضخامت دیوار های آن حدود ۱/۵ متر است که دو مدخل ورودی در سمت غرب بنا دارد که فاصله آنها از هم ۱/۵ متر است که احتمالا به حیاط یا بیرون باز می شده است قرینه آنها درضلع شرقی نیز موجود است.

    علی نقدی افزود: این بنا تماما از آجر و خشت همرا با ملاط وگچ وخاک ساخته شده بطوری که قسمت خارجی بنا از آجرهایی به ابعاد ۱۰*۲۰*۲۰ سانتیمتر به طور ساده و یکنواخت ساخته شده و پی بنا به نقل از اهالی از سنگ لاشه و ساروج ساخته شده و از کف فعلی به اندازه ۵ سانتیمتر پایین است کف از آجرهای چهار گوش مفروش است.

    2411615.jpg


    وی ادامه داد: بیرون بنا با آجر نماکاری شده که با ملاط و ساروج بند کشی شده است .ارتفاع فعلی بنا از کف زمین تا شروع گوشواره ها در چهار گوشه بنا در حدود ۷ متر و ارتفاع کنبد گشواره تا پای گنبد تقریبا ۲ متر و در گوشه های بنا به طرز جالبی جهت ایجاد چند ضلعی ودر نتیجه تشکیل فرم دایره جهت ایجاد گنبد تو رفتگی هایی را ایجاد کرده است و ارتفاع گنبد تقریبا به ۴ متر می رسد .ارتفاع کل بنا از کف زمین حدود ۱۴ متر است.

    نقدی افزود: با توجه به سبک معماری این بنا را به دوره سلجوقی نسبت می دهند ولی در نزدیکی محراب یک قسمت کوچکی از نمای آجر کاری ریخته شده و در پشت این لایه نمای دیگری با تزئین مخصوص خود که با دیوار اصلی بنا ساخته شده که احتمالا این رویه اصلی دیوار بوده است که رویه دوم بعدها با ملاط گچ و آجر با تزئینی که کاملا با آن فرق دارد کار شده است.

    2411605.jpg


    بنابراین با توجه به تزئینات دیوار زیری و کنده شدن محراب در ضخامت دیوار در زمانهای بعدی احتمالا این بنا به دوره سلجوقی مربوط نبوده بلکه ممکن است مربوط به دوره ساسانی باشد که در آن زمان این مکان آتشکده بوده که در دوره سلجوقی آن را به مسجد تبدیل کرده اند

    بنابراین با توجه به تزئینات دیوار زیری و کنده شدن محراب در ضخامت دیوار در زمانهای بعدی احتمالا این بنا به دوره سلجوقی مربوط نبوده بلکه ممکن است مربوط به دوره ساسانی باشد که در آن زمان این مکان آتشکده بوده که در دوره سلجوقی آن را به مسجد تبدیل کرده اند.

    نقدی افزود: این بنا از داخل به شکل چهار گوش که چهار گوشه آن چهار فیلپوش مشابه هم جهت ایجاد گنبد بر روی جرزهای چهار گانه استوار گردیده ،پا طاق فیلپوشها بر روی تخته قطور احتمالا از جنس درخت سنجد و یا گردو است که با مواد مخصوص اشباع شده مپلپی شکل که با دیوار زاویه ۴۵ درجه می سازد قرار گرفته است .

    وی گفت: چهار فیلپوش در حد فاصل آنها و چهار طاق نما ها متنا وبا قرار گرفته اند.با قوس ۵ و۷ پلان مربع را جهت نشاندن گنبدمدور آماده ساخته است .بالای فیلپوشها طاق نما های زیبایی قطار بندی شده که بدینو سیله گردی کامل را جهت اجرای عرقچین گنبد فراهم کرده است .

    کارشناس ارشد باستان شناسی گفت: قسمت داخل بنا تا حلقه گنبد با آجر نما ساخته شده واز ملاط ساروج بند کشی شده است .جهت تزئین و نما سازی داخل مسجد از گچ بریها و کتیبه های بسیار ارزنده و قابل چشمگیر در قسمتهای مختلف بنا استفاده شده بطوریکه در داخل بنا ۴ کتیبه دورتا دور بنا به چشم می خورد.

    نقدی افزود: کتیبه نخست در ساقه گنبد است که سرتاسر ساقه گنبد با اندازه ۴۰ سانتیمتر ایجاد شده که با خط نسخ ابتدایی گچ بری شده است و احتمالا همزمان با احداث بنا بوده است از قسمت بالای این خطوط تا انتهای گنبد هیچ نوع تزیین گچی و غیره به چشم نمی خورد ولی در بعضی جاها در قسمت داخلی آثار تزئینات گره ای گچبری جزئی به چشم می خورد.

    وی افزود: قسمت دوم تزئینات مربوط به فیلپوشها است که به خط ثلث نوشته شده که این کتیبه با توجه به سبک نوشته احتمالا در دوران ایلخانی نوشته شده باشد.

    2411610.jpg


    کارشناس ارشد باستان شناسی گفت: در زیر فیلپوشها ۳ کتیبه بسیار جالب و ارزنه ای که بزرگترین آنها به عرض حداقل ۵۰ سانتیمتر در گرداگرد مسجد روی گچ نوشته شده است.

    نقدی افزود: متن کتیبه سوره مبارکه الملک آیه ۶۷ قرآن کریم است . این کتیبه با دو خط موازی از بالا و پایین محدود و محصور شده و با گچ بریهای بسیار زیبا و طرحهای اسلیمی پر کار در زمینه آبی دیده می شود . در بالای خطوط کتیبه کوچک دیگری به خط کوفی (مربوط به اوایل قرن ۵)دیده می شود .

    وی ادامه داد: تزئینات گنبد از داخل منحصرا به نقش ستاره ایرانی محدود بوده که از آجر پدیدار گشته است .

    کارشناس ارشد باستان شناسی گفت: قرینه محراب در جرز های غربی و شرقی در حد فاصل در بزرگ ،تزئیناتی نظیر محراب (ولی بصورت خیلی ساده)صورت پذیرفته که به لحاظ تکمیل قرینه سازی اجرا شده است.

    2411608.jpg


    نقدی افزود: قرینه محراب در جرز های غربی و شرقی در حد فاصل در بزرگ ،تزئیناتی نظیر محراب (ولی بصورت خیلی ساده)صورت پذیرفته که به لحاظ تکمیل قرینه سازی اجرا شده است.

    سنگ نوشته‌های سجاس

    این سنگ نوشته ها سنگ مزارهایی هستند که از گورستان رفیعی سجاس جمع آوری و در حیاط مسجد ساماندهی شده اند . سنگ مزارها به صورت صندوقی و مربوط به دوره تیموری و صفوی هستند.

    در این سنگ مزارها نقوش اسلیمی ،نقوش هندسی ،کتیبه هایی به خط نسخ به مضمون اشعار فارسی از سعدی و اشعار عربی دیده می شود . یعدادی از این سنگ نوشته ها دارای تاریخ هستند از قبیل ۹۴۴ ه ق ،۸۴۴ ه ق ،۱۰۳۲، ه ق ۱۰۰۲ ه ق که نشانگر ساخت این سنگ مزارها در دوره تیموری و صفوی است .


    کد خبر 3935046
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    گزارش مهر از آثار تاریخی قم؛

    نقش گنبدهای سبز صفوی بر تاریخ قم/ باغی که همیشه سبز است


    2022965.jpg


    قم - مقابر گنبد سبز قم آثار تاریخی بر جای مانده از دوران صفوی است که مقبره سه تن از فرمانروایان این خاندان در آن، جا خوش کرده است.



    خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: انتهای خیابان چهارمردان (انقلاب)، جنب گلزار شهدا و در بخش شرقی قم، درون باغی کوچک موسوم به باغ گنبد سبز، سه اثر تاریخی از قرن هشتم هجری برجای مانده است. این منطقه در گذشته به دروازه کاشان مشهور و گنبدها به گنبدهای دروازه کاشان معروف بوده‌ است.

    مقابر گنبد سبز قم در قرن هشتم هجری شاهد یادمان‌های مذهبی، تاریخی متعددی بوده که در فرهنگ معماری ایران به برج‌های آرامگاهی معروف هستند.

    شاخص‌ترین بناهای مزبور مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهد که به نام مقابر دروازه کاشان یا گنبد سبز شناخته شده‌اند.

    در گنبد سبز سه مقبره دیده می‌شود مقبره خواجه اصیل الدین که این مقبره در جنوبی‌ترین گنبد محسوب می‌شود

    در این سه بنا که از حیث هنر گچبری از نمونه‌های منحصر به فرد به شمار می‌رود امرای خاندان علی صفی فرمانروایان مستقل قم در قرن هشتم دفن شده‌اند.

    طرح کلی بنا در این سه اثر از بیرون مضلع با گنبد رک از نوع دو پیوسته و از داخل هشت گوشه با هشت صفه و اضلاع بنا می‌باشد که در بالای صفحه به شانزده گوشه دگرگون شده است.

    بدنه داخل بناها از سقف تا نزدیک سطح زمین با آرایش‌های ظریف گچبری و نقش و نگارها و ترنج‌ها زینت داده شده و در هر یک سه کتیبه سراسری گچبری شده است.

    2026233.jpg


    از اواخر دوره سلجوقی و سراسر عصر ایلخانی در نمای داخلی اغلب برج‌های آرامگاهی تزئینات گسترده‌ای رایج بود نکته دارای اهمیت درباره مقابر گنبد سبز شباهت نقش مایه‌های تزئینی آن با گچبری‌های سقف ایوان‌های طبقه دوم گنبد سلطانیه است.

    این شباهت به آن اندازه است که باستان شناسانی چون پروفسور پوپ آن را منطقا کار هنرمند واحدی می‌داند و به احتمال قوی بزرگی و عظمت گنبد سلطانیه این تصور را پیش می‌آورد که هنرمندان و معماران خبره از سراسر کشور دعوت به کار شده‌اند و هنگام کار کردن به تبادل دانش و هنر خودد پرداخته‌اند و هنر خود را در شهر خود به کار بسته‌اند.

    مقبره خواجه علی صفی در وسط گنبد قرار دارد. وی فرمانروای خاندان صفی است که تا سال ۷۴۴ قمری فرمانروای قم بود.

    در گنبد سبز سه مقبره دیده می‌شود مقبره خواجه اصیل الدین که این مقبره در جنوبی‌ترین گنبد محسوب می‌شود.

    این بنا از خارج دوازده ضلعی منتظم و از داخل هشت ضلعی با طاق نمای تزئینی در هر ضلع است.

    مقبره خواجه علی صفی در وسط گنبد قرار دارد. وی فرمانروای خاندان صفی است که تا سال ۷۴۴ قمری فرمانروای قم بود. این بنا از خارج دوازده ضلعی منتظم است که هر ضلع آن با طاق نماهایی به دهانه ۴۰ و ارتفاع ۷۰ تزئین شده است.

    دومین فرد مدفون در این بقعه امیر جلال الدین است که سخنی از وی در متون تاریخی نیامده است. سومین فرد خواجه عمالدین محمود قمی است که تا سال ۷۹۱ قمری عهده دار امور نواحی قم بوده است.

    گنبد شمالی نیز آنگونه که فیض در کتاب گنجینه‌های آثار تاریخی قم آورده مدفن مجد الملک براوستانی وزیر سلطان برکیارق و خواجه برهان الدین وزیر سلطان حسن آق قویونلو است که به قرن نهم نسبت داده است.

    از لحاظ معماری با توجه به خصوصیت مشترک هر سه بنا به نظر می‌رسد که در یک محدوده زمانی ساخته شده‌اند و هرسه متعلق به خاندان صفوی است.


    کد خبر 3933496
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    جاذبه‌های گردشگری شهرستان ساوه؛

    ساوه میزبان۵منطقه نمونه گردشگری/ازشهرتاریخی آوه تا آبشارهای سامان


    2033234.jpg


    اراک- شهرستان ساوه با دارا بودن پنج منطقه نمونه گردشگری، طیف متنوعی از جاذبه های توریستی را دارا است و پس از بازدید از شهر ۷۰۰۰ ساله آوه، آبشارهای سامان گردشگران را به سوی خود فرامی خواند.


    خبرگزاری مهر- گروه استان ها: شهرستان ساوه میزبان جاذبه های تاریخی متعددی است که نشان از قدمت آن دارد و شهر زیرزمینی آوه به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری این شهرستان، بزرگترین محوطه تاریخی استان مرکزی است.

    آثار تاریخی استان مرکزی از تنوع بالایی برخوردار است و از ستون های باستانی خورهه محلات گرفته تا تپه های تاریخی ساوه، حکایت از قدمت چندین هزار ساله و تاریخ کهن تمدن در این دیار دارد.

    شهر ساوه به عنوان یکی از شهرهای کهن استان مرکزی با بهره گیری از قدمت تاریخی و جاذبه های گردشگری متعدد، همواره مقصد مناسبی برای گردشگران نوروزی است.

    آثار بر جای مانده از دوران پیشین و اشیای تاریخی ساوه، گنجینه ای گرانبها و میراثی نفیس از زندگی، آداب و رسوم و سنن گذشتگان و چگونگی شکل گیری تاریخ و تمدن این خطه بوده که ظرفیت مناسبی برای بهره مندی مسافران نوروزی است.

    وجود تپه های باستانی، آب انبارهای قدیمی، زیارتگاه‌های معروف به اشموئیل پیغمبر و شاهزاده سلیمان، کاروانسرای صفوی و آستان مقدس امامزاده عبدالله، فرصت های گردشگری این شهر است.

    مناطق طبیعی ، آبشارها، روستاهای تاریخی، زیبا و سرسبز از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان ساوه به شمار می روند.

    2400242.jpg


    مسجد جامع یک هزار ساله ساوه، از قدیمی ترین مساجد ایران

    مسجد جامع ساوه از اولین مسجدهایی است که در ایران و در شهر ساوه ساخته شده و طی سال‌ها و دوره‌های مختلف توسط هنرمندان ایرانی تزئین و مرمت شده‌است. هرچند با توجه به تغییراتی که این مسجد در طول قرن ها داشته‌است دیگر چیزی از آن مسجد اولیه باقی نمانده‌است. این مسجد تماماً از خشت و گل ساخته‌ شده که در نوع بی‌نظیر است.

    تا به حال به‌طور دقیق قدمت مسجد جامع ساوه تعیین نشده، اما قدیمی‌ترین وسیله‌ای که در این مجموعه پیدا شده، کتیبه‌هایی است که در قرن چهارم نوشته شده‌اند بنابراین این مسجد حداقل یک هزار سال عمر دارد.

    با کاوش‌هایی که طی چند سال گذشته انجام شده و با کشف توده‌های گلی و آواری که به دست آمده، کارشناسان معتقدند که در محل کنونی مسجد جامع، مسجدی قدیمی‌تر وجود داشته که قسمتی از مصالح مسجد امروزی از همان مسجد اولیه تأمین شده‌است.

    این مسجد مانند شهر ساوه در زمان حمله مغول آسیب‌های بسیاری دیده ‌است سپس در دوران‌های مختلف از جمله زمان قاجار مرمت شده‌است.

    این مسجد مشتمل بر یک صحن و گنبدی در جنوب، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب‌هایی متعدد و قدیمی با خطوط کوفی و دو محراب از دوره صفویه با خط ثلث است. این بنا دارای شبستان ها و دهلیزهای زیبای آجری است که از آثار قرن ششم و عصر سلجوقیان به شمار می‌رود.

    محراب مسجد جامعه ساوه دارای کتیبه‌های متعدد عمودی و افقی است که سه جانب آن را فرا گرفته و روی آن به خط ثلث و کوفی سوره‌هایی از قرآن کریم گچبری شده و در ضلع غربی میان شبستان‌های این بنا، ایوان باشکوه و رفیعی قرار دارد.

    منطقه نمونه گردشگری آوه، بزرگترین محوطه تاریخی استان مرکزی

    شهر آوه در بخش مرکزی شهرستان ساوه و در حاشیه آزادراه ساوه ـ سلفچگان در جنوب شرقی شهر ساوه واقع شده که از جنوب به کوه قدمگاه و از غرب به کوه پلنگ آباد محدود می شود.

    در کتاب مرآت البلدان ساخت شهر تاریخی آوه به اردشیر بابکان نسبت داده شده است و وجود محوطه باستانی، آب انبار قدیمی، کاروانسرای صفوی و آستان مقدس امامزاده عبدالله، در شمال این شهر با ۲۲۰ هکتار عرصه، بزرگترین محوطه تاریخی استان مرکزی به شمار می آید.

    محوطه تاریخی آوه یکی از شهرهای مهم دوره اسلامی است که در دوره مغول به دلایلی که هنوز مشخص نشده، متروک شد و پس از گذشت سال ها در زیر خاک مدفون گردید.

    در دامنه تپه باستانی آوه که نزدیک به ۳۰ متر ارتفاع دارد و بقایای برجای مانده از برج یا ساختمانی مرتفع به نظر می رسد، حجم بالایی آجر مربوط به ساخت و سازهای محوطه، از سطوح فوقانی به پائین ریخته شده است.

    طی بررسی ها و مطالعات باستان شناسی، سفال های مکشوفه از این منطقه مربوط به عصر مفرغ، آهن و دوره میانی اسلامی است. کاروانسرای موجود در محوطه، یکی از آثار زیبای دوره صفوی است که به شکل چهار ایوانی و قرینه سازی کامل ساخته شده است.

    این کاروانسرا در حدود دو هزار و ۸۰۰ مترمربع وسعت دارد و آب انباری در مقابل دروازه ورودی آن قرار دارد که مصالح به کار رفته در آن شباهت زیادی با مصالح به کار رفته در کاروانسرا دارد و به نظر می رسد برای تامین آب مورد نیاز مسافران ساخته شده است.

    یکی دیگر از آثار تاریخی این منطقه بقعه امامزاده عبدالله است که ساختمان ساده ای دارد و از آثار دوره سلجوقی است.

    در سال های اخیر محوطه تاریخی آوه تعیین حریم شده و با استقرار پایگاه یگان حفاظت آثار تاریخی محافظت می شود.

    منطقه نمونه گردشگری کهک و بالقلو، میزبان نوادگان امام موسی کاظم(ع)

    روستاهای کهک و بالقلو در ۴۵ کیلومتری جاده ساوه به همدان و از توابع بخش نوبران است.

    پس از گذشت حدود ۴۵ کیلومتر از ساوه، شهر شهر غرق آباد نمایان می شود و پس از گذشت چهار کیلومتر به سمت جنوب، روستای بالقلو خودنمایی می کند.

    روستای بالقلو دارای آب و هوای معتدل و دارای باغات پرمیوه از قبیل گوجه سبز، گردو، انگور، آلبالو و شاه توت است.

    از جاذبه های گردشگری روستای بالقلو وجود امام زاده نوح و کوه بزرگی است که در کنار این امام زاده دیده می شود و دارای چشمه ای است که آب آن از دل کوه تامین می شود.

    امامزاده نوح از نوادگان امام موسی کاظم بوده و تاریخ ساخت بقعه آن به قرن نهم هجری و دوره صفویه باز می گردد.

    مناظر طبیعی بکر و چمنزارهای سبز این روستاها از جمله جاذبه های طبیعی و گردشگری منطقه به شمار می آید.

    2410297.jpg


    منطقه نمونه گردشگری سامان، میزبان آبشارها و آسیاب ها

    سامان نام روستایی در شمال غربی شهرستان ساوه است که در ۱۹ کیلومتری شمال غربی بخش نوبران، در مجموعه دهستان قره چای و در دامنه جنوبی کوه های خرقان قرار دارد.

    رود سامان در تمامی فصول دارای آب است و دارای جاذبه های طبیعی فراوانی مانند آبشارهای بزرگ و کوچک، چرخ آب، دیواره های بسیار بلند، درختان کهن و پوشش گیاهی خاص منطقه است.

    در طول مسیر رودخانه چند آسیاب آبی قدیمی وجود دارد که اولین آن به قازان بیگ (دیگ بزرگ) مشهور است.

    قلعه سامان در غرب منطقه قرار دارد و مشرف به قلعه صلصال و شاهزاده مسلم است که راه تلگرافی و امنیتی بین سه منطقه استراتژیک بوده است.

    بافت منطقه بسیار قدیمی و از میراث فرهنگی و تاریخی کهن پیشینیان برخوردار است و موقعیت بکر و طبیعت چشم نواز آن برای کوهپیمایی بسیار مناسب است.

    منطقه نمونه گردشگری روستای باغ شیخ، از زیباترین روستاهای کویری

    باغ شیخ روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوه است که در هشت کیلومتری شهر ساوه، بین دو روستای احمد آباد وطراز ناهید قرار گرفته است.

    باغ شیخ از جمله روستاهای کویری به شمار می رود و معماری بافت تاریخی روستا نیز مطابق با ویژگی معماری شهرهای کویری است.

    از جمله آثار تاریخی روستا، کاروانسرای عبدالغفارخان است که تاریخ بنای آن به سال ۱۲۴۰ هجری قمری و دوران فتحعلیشاه قاجار باز می گردد که خود می تواند یکی از دلایل شکل گیری روستا باشد.

    این کاروانسرا از زیباترین کاروانسراهای واقع در دشت فلات است که دارای یک حیاط مرکزی و چهار ایوان بزرگ در جوانب آن است. در چهار گوشه حیاط اصطبل هایی که به نام شترخوان معروف بوده اند قرار دارند، اتاق مسافران در اطراف حیاط مرکزی واقع شده که چند پله هم از کف حیاط بالاتر است تا هم از آب و گل و هم از گرد و خاک کف حیاط دور باشند.

    تکیه باغ شیخ در مرکز بافت روستایی با طرحی شبستانی و با ۱۰ ستون استوانه ای با آجر اجرا شده و در محل تلاقی سه گذر اصلی ساخته شده است که حد خارجی آن با تبعیت از بافت ارگانیک به بدنه خانه ها و گذرها محدود شده و حلقه مرکزی آن یک شش ضلعی منتظم را تشکیل می دهد.

    در شرق روستای باغ شیخ محوطه وسیعی در حدود ۵۰۰ متر مربع قرار دارد که با توجه به آثار سفال های فیروزه ای رنگ مکشوفه از این منطقه، مربوط به دوره اسلامی و خصوصا دوره های سلجوقی و ایلخانی تا اواسط قرن هشتم هجری قمری است.

    2410296.jpg


    بنای قیز قلعه، نگینی در پهنه دشت ساوه

    بنای قیزقلعه در بخش مرکزی شهرستان ساوه در ۲۳ کیلومتری جنوب غربی ساوه و مجاور روستای قیز قلعه بر روی صخره ای بلند واقع شده است.

    یکی از مسیرهای دسترسی به قلعه از جاده قدیم ساوه به همدان و مسیری است که به سد الغدیر منتهی می گردد، پیش از رسیدن به سد، از طریق روستای آسیابک بند و روستای قیزقلعه، می توان به بنا دسترسی یافت.

    برای رسیدن به قلعه می توان باوسیله نقلیه سواری تا پای دامنه صخره رفت و سپس مسافتی حدود ‎ ۳۰۰متر را پیاده طی کرد تا به دروازه اصلی ورودی به قلعه رسید.

    در بیشتر موارد در نزدیکی قیز قلعه ها، بناهای منسوب به پسر (قلعه پسر یا اوغلان قلعه) یافت می شود.

    قصر، عبادتگاه و دژ دفاعی قلعه دختر، بر روی صخره بلندی مشرف به دشت ساوه بنا شده که از سه طرف شرق، غرب و جنوب به وسیله صخره های متعدد دیگری احاطه شده است.

    بنا کاملا بر دشت ساوه مسلط بوده و دارای چهار برج دیده بانی در ضلع شمالی، غربی و شرقی است که از میانه صخره تا بالای آن با سنگ و ساروج کار شده است.

    ورود به قلعه از طریق چند راه پله سرپوشیده صورت می گرفته که با مهارت ویژه ای استتار شده اند و استتار راه پله ها با ساختن دیورای از لاشه سنگ و ساروج، درست در امتداد دیواره های صخره صورت گرفته است.

    پنج راه پله پشتی بنا و دو راه پله درغرب بنا که در کنار پرتگاه در ارتفاع چندمتری از سطح رودخانه ساخته شده به اتاقهای تعبیه شده در دل صخره منتهی می شوند.

    ازپله های پشت بنا برای ورود و خروج محافظان و نگهبانان و از پله های غربی برای ورود و خروج مقامات به داخل قلعه و حمل آذوقه استفاده می شده است.

    در اطراف کاخ اصلی حفره های متعددی برای ذخیره آب ساخته شده و لوله های سفالی شکسته ای در این مجموعه یافت شده که نشانگر استفاده از شبکه آبرسانی و فاضلاب است.

    بنای قیز قلعه در سال ۴۷۳ هجری قمری اهمیت و رونق خاصی پیدا کرد، به دستور حسن صباح مورد بازسازی، تعمیر و مرمت قرار گرفته و محل استقرار اسماعیلیان ساوجی شد.

    محوطه و فضای طبیعی و کوهستانی آن به همراه چشمه ای زیبا، فضایی مناسب برای کوهنوردی و جذب گردشگران و دوستداران طبیعت است.

    گفتنی است علاوه بر وجود مناطق بکر گردشگری و تاریخی در حواشی شهر ساوه، وجود بناهای متعدد تاریخی و کهن در شهر ساوه از جمله موزه چهارسوق، مسجد سرخ، آرامگاه امامزاده سید اسحاق، امامزاده سید علی اصغر و مجموعه تاریخی بازار ساوه از دیگر جاذبه های گردشگری در این شهر است.

    کد خبر
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مدیرکل میراث فرهنگی البرز انتقاد کرد:

    مسئولان البرزی به ثبت جهانی تپه اُزبکی بی‌توجه هستند


    2216751.jpg


    کرج - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز نسبت به بی توجهی مسئولان البرزی در خصوص ثبت جهانی تپه ازبکی انتقاد کرد.



    به گزارش خبرنگار مهر، عبدالناصر میرچی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه استان البرز که پیش از ظهر چهارشنبه در کاروانسرای شاه عباسی کرج برگزار شد، اظهار کرد: خدمت به مردم هدف اصلی بنده در حیطه وظایف محوله است به طور قطع مدیران نباید از در معرض قرار گرفتن چالش خبرنگاران دلگیر شوند.

    وی با اشاره به اینکه باید تمام اقدامات انجام شده از صدر تا ذیل استان البرز توسط اصحاب رسانه رصد، بررسی و مورد انتقاد منصفانه قرار گیرد، تصریح کرد: به اقتضای پتانسیل استان البرز در حیطه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ شعار البرز سرزمین تجمع اقوام، تنوع زیست و بزرگترین گذرگاه گردشگری کشور در نظر گرفته شده است.

    میرچی با اشاره به اینکه بنا است این شعار ثبت شود، بیان کرد: این شعار در سه بخش گوناگون جمع آوری شده تا ویژگی های استان البرز در آن نمود خوبی پیدا کند.

    وی البرز را سرزمین علم و فناوری عنوان کرد و افزود: البرز از ویژگی و ظرفیت های فراوانی در حوزه های مختلف برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

    البرز بزرگترین گذرگاه گردشگری کشور است

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز اعلام کرد: برخی استان ها قطب های گردشگری کشور محسوب می شود اما استان البرز به سبب آثار باستانی ویژه، روستاهای زیبا و محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است.

    وی با بیان اینکه شهرستان نظرآباد تحت عنوان سرزمین کهن خشت جهان در کشور یاد می شود، اظهار کرد: تمام طوائف و اقوام مختلف کشور در کرج (ایران کوچک) سکونت دارند، کرج به نوعی مرکز تجمع اقوام به شمار می آید.

    وی با اعلام اینکه بهترین تفسیر قرآن و بهترین سرداران جنگ در استان البرز زندگی می کردند و از این آب و خاک بودند، گفت: یکی از شهروندان البرزی موفق به دریافت شوالیه هنر در کشور فرانسه شده است.

    میرچی با تاکید بر اینکه استان کوچک البرز از سرزندگی و پویایی فراوانی برخوردار است، گفت: البرز بزرگترین گذرگاه گردشگری کشور محسوب می شود، این استان از اهمیت فراوانی در کشور برخوردار است.

    همکاری دستگاه قضا برای آزادسازی تپه اُزبکی

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با تاکید بر لزوم تبدیل ظرفیت های بالقوه البرز به پتانسیل های بالفعل، گفت: سال گذشته موزه خصوصی و تخصصی تمبر «یکتا» در منطقه گوهردشت کرج افتتاح شد.

    وی با اشاره به اینکه می توان با بهره بگیری از ظرفیت های مردمی طرح هر خانه یک موزه را در استان البرز اجرایی کنیم، خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این طرح به همکاری همگانی مردم نیاز دارد.

    میرچی با اشاره به اینکه تپه اُزبکی همچنان محروم است، اعلام کرد: در خصوص آزادسازی این تپه باستانی دستگاه قضا همکاری خوبی با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: اگر پرونده موقت محوطه اُزبکی تشکیل نشود و این آثار باستانی مهم به ثبت جهانی نرسد، مسئولان باید پاسخگو باشند، متاسفانه مقامات استان نسبت به این امر بی توجه هستند.

    نگاه فرهنگی در استان البرز ضعیف است

    میرچی با اعلام اینکه متاسفانه نگاه فرهنگی استان ضعیف است، بیان کرد: باید از مسئولان استان البرز بپرسید که در رابـ ـطه با تپه باستانی اُزبکی چه کرده اند.

    وی با اشاره به اینکه طرح جامع بوم گردی البرز در سه جلد تهیه و تدوین شده است، گفت: در صحن مجلس قانون توسعه صنعت گردشگری تصویب و در این راستا فعالیت های صنعت گردشگری به رسمیت شناخته شد.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز بیان‌کرد: در قانون برنامه ششم توسعه کشور قانون خروج تاسیسات و موسسات گردشگری از شمول قانون نظام صنفی تصویب و در این بخش منتظر تاییدیه شورای نگهبان هستیم.

    وی با تاکید بر اینکه با تایید این مهم تولیت تمام تاسیسات گردشگری متوجه سازمان میراث فرهنگی خواهد شد، تصریح کرد: از شهرداری کرج به سبب توجه به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه می کنیم.

    انتقاد از مدیریت سفره خانه های سنتی توسط اتحادیه چای خانه داران

    وی با بیان اینکه مگر می شود سفره خانه های سنتی با سرمایه گذاری های بالا تحت نظر اتحادیه چای خانه داران مدیریت شود، گفت: هر کار مشخصی باید یک‌متولی داشته باشد؛ انجام امور گروهی در کشور به سختی انجام می شود.

    میرچی خاطرنشان کرد: باید سازگاری و وفاق اجتماعی با اجرای برنامه های مفید فرهنگی بین طوائف و اقوام مختلف کشور در استان البرز ایجاد شود.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز اعلام کرد: متاسفانه همکاری لازم با دستگاه میراث فرهنگی استان البرز صورت نمی گیرد، برخی درصدد خدشه وارد کردن به این بدنه هستند.

    ۷۰ رشته صنایع دستی در البرز فعال است

    وی با بیان اینکه از اصلاح طلبان استان البرز گلایه مند هستم که چرا به مساعدت میراث فرهنگی نمی شتابند، افزود: امید است این موارد مورد توجه دلسوزان میراث فرهنگی قرار گیرد.

    میرچی خاطرنشان کرد: ۲۰۰ رشته صنایع دستی در کشور داریم که از این تعداد ۷۰ رشته در استان البرز فعال است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با تاکید بر اینکه محور کرج - چالوس نباید محور مواصلاتی باشد، گفت: به سبب کم عرض بودن این جاده باید فکر اساسی پیرو تمام مشکلات موجود، مطرح شود.


    کد خبر 3933418
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    کشف مجسمه رامسس دوم در مصر‎


    یک گروه باستان شناسی مصری- آلمانی، مجسمه ۸ متری ای را در میان گودالی از آبهای زیرزمینی در زاغه ای در حومه قاهره کشف کردند که گفته می شود مربوط به رامسس دوم فرعون مصر است.







    • 2409014.jpg


    • 2409015.jpg


    • 2409016.jpg


    • 2409017.jpg


    • 2409018.jpg


    • 2409019.jpg


    • 2409020.jpg


    • 2409021.jpg






     

    برخی موضوعات مشابه

    • قفل شده
    • مهم
    • نظرسنجی
    پاسخ ها
    100
    بازدیدها
    5,046
    پاسخ ها
    173
    بازدیدها
    26,074
    بالا