VIP خبرنامه «تاریخی»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
نخستین میراث تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار جهانی

قنات تاریخی ابراهیم آباد اراک ثبت جهانی می‌شود


1840750.jpg


اراک- مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: قنات ابراهیم آباد اراک به عنوان نخستین اثر تاریخی استان مرکزی که در فهرست آثار جهانی قرار می گیرد، تیرماه سال جاری ثبت جهانی خواهد شد.



سیدمحمدحسینی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از دو سال پیش پیگیری برای ثبت جهانی قنات روستای ابراهیم آباد اراک آغاز شده و سال گذشته نیز بازرس و نماینده سازمان یونسکو در استان حضور پیدا کرد تا اقدامات اولیه برای ثبت جهانی این اثر تاریخی آغاز شود.

وی افزود: با ثبت قنات ابراهیم آباد در سازمان یونسکو اولین میراث تاریخی این استان به ثبت جهانی می رسد و در صورت موافقت با ثبت جهانی، این بیستمین آثار تاریخی کشور است که در فهرست آثار تاریخی جهانی قرار می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: تاریخچه این قنات به قرن ششم و هفتم هجری قمری و در واقع ۸۰۰ سال پیش بازمی گردد.

حسینی بیان داشت: پرونده این قنات سال گذشته برای قرار گرفتن در فهرست آثار مورد نظر برای ثبت جهانی ارسال شده و طبق روال حضور نماینده سازمان یونسکو برای بررسی وضعیت و آماده سازی آثار تاریخی برای ثبت جهانی از مراحل این فرایند بود که انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی یادآور شد: در حال حاضر پیگیر آماده سازی و اقدامات اولیه برای ثبت جهانی سه اثر تاریخی دیگر استان شامل بازار تاریخی اراک، مسجد جامع ساوه و خانه تاریخی امام خمینی(ره) در خمین نیز هستیم.

وی اظهار داشت: از سه سال قبل ارسال پرونده قنات های ایران برای ثبت جهانی به یونسکو آغاز شد و در این راستا یازده قنات از میان ۳۲ هزار رشته قنات در ایران به عنوان قدیمی ترین قنات ها شناسایی شده اند.

حسینی بیان داشت: قنات ابراهیم آباد جزو قدیمی ترین قنات های کشور است و وجود تپه مربوط به دوره اشکانی و پیشینه روستاهای اطراف این قنات نشان از قدمت بالای آن دارد.

گفتنی است قنات ابراهیم آباد به طول یازده کیلومتر از کوه های هفتادقله اراک سرچشمه گرفته و تا روستای ابراهیم آباد ادامه می یابد و وجه ممیزه آن از سایر قنات ها پیشینه و قدمت تاریخی بالای آن است.

قنات ابراهیم آباد اراک در سال ۱۳۹۳ به عنوان اثر تاریخی ملی به ثبت رسیده است.


کد خبر 3660991
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خبر داد:

    حفظ خانه‌های تاریخی آذربایجان شرقی با تعریف کاربری‌های متناسب


    2079267.jpg


    تبریز - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: خانه تاریخی با کاربری متناسب زنده و پویا می ماند.



    به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی مرتضی آبدار در دیدار با هیئت رئیسه انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی افزود: معتقدم تبریز به عنوان مهد انتشار روزنامه در کشور باید موزه مطبوعات و رسانه داشته باشد.

    وی در ادامه گفت: سیاست گذاری کلی سازمان میراث فرهنگی بر حفظ خانه های تاریخی بعد از مرمت و احیا توسط تعریف کاربری های متعارف و متناسب است که یکی از این تعاریف متناسب راه اندازی موزه ای در خور نام مطبوعات آذربایجان است.

    مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: به منظور تسریع در تحقق این امر با مدیریت شهری تعامل خواهم نمود تا مکانی شایسته در اختیار حوزه مطبوعات، چاپ و رسانه استان قرار گیرد.

    در این نشست اعضای هیئت رئیسه انجمن صنفی روزنامه نگاران استان نیز با اشاره به موارد مطرح شده قبلی و چالشهای موجود در راه ایجاد این موزه ضمن ارائه چند پیشنهاد ابراز امیدواری کردند که با حضور آقای آبدار شاهد افتتاح این موزه و نیز اتفاقات مثبتی در حوزه میراث فرهنگی استان باشیم.


    کد خبر 3660736
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    پل تاریخی باراندوز چای ارومیه مرمت می شود


    2078633.jpg


    ارومیه- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجانغربی از مرمت و بازسازی پل تاریخی باراندوز چای ارومیه خبر داد.



    جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار با بیان اینکه طرح مرمت و بازسازی پل تاریخی باراندوز چای ارومیه یكی از طرح های اولویت دار این اداره كل در سالجاری بشمار می آید افزود: با توجه به اینكه پل تاریخی قلعه جوق باراندوز در دو سه سال اخیر دچار آسب دیدگی شده طرح آسیب شناسی و مرمت جامع آن در سال ۹۳ از سوی این اداره كل تهیه شده است.

    وی ادامه داد: پس از اخذ نظر مساعد معاونت میراث فرهنگی كشور، اقدامات جهت تامین منابع مالی مورد نیاز بعمل آمد ولی متاسفانه تا بهمن ماه سال گذشته این امر محقق نشد كه در نهایت با توجه به اهمیت شایان توجه این اثر تاریخی و پیگیری های این اداره كل، توانستیم ردیف اعتبار مالی را برای آن اخذ كنیم و پس از تشریفات قانونی، در اسفند ماه سال گذشته با پیمانكار ذی صلاح قرارداد منعقد شد.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: شروع عملیلت بازسازی و مرمت این پل، با بارش های كم سابقه اخیر مواجه شد ومتعاقب آن به دلیل بالا آمدن آب رودخانه، امكان ادامه عملیات مرمت كه نیاز به پی كنی و پی ریزی در بستر رودخانه بود، میسر نشد كه عملیات اجرائی آن پس از پایین آمدن آب رودخانه، مجددا از سر گرفته خواهد شد.

    جباری، حساسیت های عمومی نسبت به آثار و ابنیه تاریخی در معرض خطر استان را ارزشمند توصیف كرد و افزود: این اداره كل حسب وظیفه ذاتی خویش متولی حفظ و صیانت از مواریث تاریخی استان است و مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی و باستانی همواره در سرلوحه برنامه های سالیانه ما قرار دارد.

    وی یاد اور شد: این وظیفه مهم و سنگین نیاز به تامین و تخصیص اعتبارات لازم و بموقع دارد كه امیدوارم حداقل در این مورد بخصوص مربوط به پل تاریخی باراندوز ارومیه، بتوانیم با تامین اعتبار تا پایان سال جاری عملیات مرمت و بازسازی آن به اتمام رسد.

    پل تاریخی قلعه جوق باراندوز ارومیه كه قدمت آن به دوران قاجاریه می رسد در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار تاریخی كشور به ثبت رسیده است.


    کد خبر 3660078
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    استاد تاریخ دانشگاه شیراز در نشست «تجربه ایرانی مواجه با علوم انسانی مدرن»:

    احتیاج به خوداگاهی فلسفی داریم/ تاریخ قابل حذف نیست


    2077973.jpg


    خیراندیش، استاد تاریخ دانشگاه شیراز گفت: پاک کردن روایات تاریخی یعنی از بین بردن خیلی چیزها؛ تاریخ نگاری ما احتیاج به خوداگاهی فلسفی دارد.



    به گزارش خبرنگار مهر، نشست «تجربه ایرانی مواجه با علوم انسانی مدرن» به همت گروه فرهنگ ایرانیِ پژوهشکده فرهنگ معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، روز گذشته با حضور رضا داوری اردکانی و سایر اساتید برجسته درپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

    عبدالرسول خیراندیش، استاد تاریخ دانشگاه شیراز به عنوان یکی از سخنرانان این نشست گفت: ما چه از تاریخ خوشمان بیاید چه خوشمان نیاید باید آن را بخوانیم و حذف کردنی هم نیست. تاریخ، مصدر خیلی از خدمات و اتفاقات است و اگر تاریخ نداشتیم، نقص خیلی بزرگی داشتیم.

    وی افزود: آنچه ما به عنوان تاریخ نگاری درسی از دوران دبستان و راهنمایی تا به حال داشتیم از نوع تاریخ نگاری انتقای یا critic است. این نوع تاریخ نگاری از قرن ۱۹ به وجود آمد و جزو یکی از خالص ترین انواع تاریخ نگاری است. این نوع از تاریخ نگاری بر سه پایه ویژگی زمان، مکان و علیت استوار است. تاریخ نگاری انتقادی را می توان تاریخ نگاری محض دانست چون همه اتفاقات در آن براساس تاریخ و زمان دقیق بررسی می شود.

    خیراندیش ادامه داد: تاریخ نگاری انتقادی در اواخر قرن نوزدهم در واکنش به تاریخ نگاری رومانتیک به وجود آمد. آثار ادبی که در ایران به عنوان آثار تاریخی می شناسیم مثل بینوایان همگی تحت تاثیر جریان تاریخ نگاری رومانس بوده است. دلیل از بین رفتن تاریخ نگاری رومانس هم این بود که عده ای انتقاد داشتند این مدل تاریخ نگاری، جدیت و دقت لازم را برای تاریخ نگاری ندارد.

    استاد تاریخ دانشگاه شیراز اضافه کرد: تاریخ نگاری ما همواره تلاش داشته تا بی طرفانه روایت کند در حالی که تاریخ بی طرف نمی شود. تاریخ بی طرف بی مزه است به همین دلیل هم اغلب دانش آموزان ما از این درس خوششان نمی آید. در همه جای دنیا هم مطرح می شود که تاریخ نباید بی طرف باشد. از نظر تاریخ نگاری کریتیک ذکر زمان و تاریخ کفایت می کند به همین دلیل هم از دیدگاه این نوع تاریخ، قصه هایی چون شاهنامه افسانه و اساطیرند نه تاریخ؛ اگر اینطور باشد پس پدران ما در گذشته خوانش غلط از تاریخ داشتند و به ما هم غلط اموختند.

    خیراندیش در پایان گفت: ما باید از تاریخ انتقادی می گذشتیم و به عرصه های دیگری می رفتیم ولی این کار را نکردیم. هیچ ملتی، کاری که ما با تاریخمان کردیم با تاریخش نکرد. ما هیچ گاه نگاه روایاتمان را بر مبنای تاریخ نگاری قرار ندادیم. من پروایی ندارم که رستم و سهراب را واقعی بدانم چنانچه همه جا هم این را گفتم اما متاسفانه ما هیچکدام از این ها را تاریخ نگاری رسمی نمی دانیم؛ پاک کردن روایات تاریخی یعنی از بین بردن خیلی چیزها؛ تاریخ نگاری ما احتیاج به خوداگاهی فلسفی دارد. دانشجویان رشته تاریخ ما باید فلسفه بخوانند و برنامه آموزشی شان گسترش پیدا کند وگرنه در حالت فعلی اوضاعمان از چیزی که هست بهتر نمی شود.


    کد خبر 3660007
    2756714.jpg
    سارا فرجی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    پاسخ مسئولان به مهر درباره یک اثر هنری

    تابلوی کمال الملک صدمه ندیده است/ تعدیل نیرو حاشیه‌ساز شد


    2078465.jpg


    وقتی گفته می‌شود یکی از آثار کمال الملک هنگام ترمیم آسیب‌دیده موضوع آنقدر حساسیت برانگیز است که نشود از کنارش به سادگی گذشت ولی مسئولان مربوطه می‌گویند این مرمت موضوع تازه‌ای نیست.



    به گزارش خبرنگار مهر، «آسیب‌ زدن به تابلوی کمال‌الملک در هنگام مرمت» تیتر مطلبی است که این روز‌ها در برخی سایت‌ها و رسانه‌ها می‌‏چرخد؛ تابلویی که گفته می‌شود با مدیریت بخش مرمت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی مرمت آن به ‏سرانجام رسیده و در این روند به این اثر آسیب وارد شده است. ‏

    مرمت ۶ سال پیش انجام شد

    حسینعلی جعفریان مدیر بخش مرمت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ‏مهر درباره این تابلوی کمال الملک که با عنوان «سردار اسعد بختیاری» شناخته می‌شود و مرمت آن توضیح داد: این ‏تابلو چند سالی است که مرمت شده است و موضوع متعلق به امروز نیست. ما اتفاقا برای مرمت این تابلو خود اثر ‏را مرمت نکردیم بلکه لایه پارچه در بخش تکیه‌گاه و کلاف چوبی‌اش را درست کردیم و نوارگیری انجام دادیم. ‏این اتفاق هم ۶ یا ۷ سال پیش رخ داد. ‏

    ماجراها به دلیل تعدیل نیرو است

    وی درباره اینکه چرا امروز دوباره حرف آسیب زدن به این تابلو مطرح شده است نیز گفت:‌‌ همان سال‌ها هم یک ‏بار چنین اعتراضی شد که کار‌شناسان آمدند و با دستگاه رنگ را چک کردند و تایید کردند آسیبی وارد نشده ‏است. این مرمت را آقای قانونی انجام داده‌اند و بعد از اینکه ایشان این کار را انجام دادند برخی اساتید اصفهان ‏اعتراض کردند که چرا کار به آن‌ها سپرده نشده است. در حال حاضر هم دوباره این داستان بعد از تعدیل نیرویی ‏که مجبور شدیم به خاطر کمبود بودجه در بخش مرمت انجام دهیم دارد رخ می‌دهد. الان هم حاضریم هر ‏کار‌شناسی خواست بیاید و نشانمان بدهد که ما کجای تابلو را رنگ گذاشته‌ایم. ‏

    مدیر بخش مرمت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اساسا بگذارید اینطور توضیح بدهم که رنگ گذاری روی اثر تاریخی تحریف آن نیست چون ‏معمولا جایی از اثر رنگ گذاشته می‌شود که اصلا رنگی وجود نداشته باشد و در این صورت هر رنگی که مرمت‌کار بگذارد قابل برداشتن است. اگر هم تابلو رنگ داشته باشد که لزومی به رنگ گذاری نیست. ‏

    وی با اشاره به اینکه کتابخانه مجلس بیش از صد و بیست اثر فاخر در اختیار دارد، گفت: در سال‌های اخیر ما بالغ ‏بر ۲۰ اثر را مرمت کرده‌ایم، اما بیشتر فعالیت ما روی نسخه‌های خطی است. ما برای مرمت هر اثر، تحقیق ‏می کنیم و وقت بسیاری می‌گذاریم اما بیشتر مرمت ما معطوف به نوارگیری و درست کردن لبه هاست. حتی ما ‏از چسب‌های سنتی و برگشت پذیر در مرمت آثار استفاده می‌کنیم. ‏

    جعفریان تاکید کرد: در حال حاضر به جرات می‌گویم تنها نهادی که کار مرمت را انجام می‌دهد ما هستیم ‏چون باقی نهادهای دولتی پول برای این کار ندارند و قیمت آثار آنقدر پایین است که بخش خصوصی هم اینهمه ‏هزینه برای مرمت نمی‌گذارد. ‏

    وی در پایان از همه اساتید دعوت کرد به بخش مرمت موزه و مرکز اسناد رسمی کتابخانه مجلس شورای اسلامی ‏سر بزنند و این تابلو‌ها را از نزدیک ببینند. ‏

    نظر یک کارشناس درباره این اتفاق

    در ادامه پیگیری سراغ هادی سیف، مرمت کار و پژوهشگر پر کار هنرهای سنتی ایران رفتیم و با ارسال عکس ‏هایی از قبل و بعد از مرمت اثر مورد اشاره کمال الملک که این روز‌ها در سایت‌ها می‌چرخد برای وی نظرش را ‏در این باره جویا شدیم. وی در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: هر چند بسیار مایل هستم از نزدیک این اثر را ببینم اما در این عکس ‏‌ها آسیب آشکاری مشاهده نکردم. ‏

    وی همچنین درباره برگشت پذیر بودن آسیب در صورت رنگ گذاری اشتباهی روی آثار نقاشی نیز گفت: بله این ‏رنگ‌ها قابل برداشتن هستند ولی در مجموع الان مرمت چه در بخش نقاشی چه در بخش نقاشی‌های دیواری ‏و... به این صورت متداول است که تا حد امکان دست به ریختگی‌های اثر زده نشود و اثر آسیب دیده نباید ‏بدون در نظر گرفتن هارمونی رنگ‌ها و قدمت آن‌ها ترمیم شود. لازم است آسیب حتی در بخش‌هایی باقی بماند ‏چون طبیعی است هر اثری در گذر زمان مقداری آسیب بببیند ما باید شرایط نگهداری از آثار را بهبود ببخشیم. ‏

    وی در ادامه گفت: در گذشته خیلی تلاش شد دیواری در چهل ستون ترمیم شود و بعد گروهی از ایتالیا آمدند و ‏همه آن ترمیم را پاکسازی کردند. ‏

    در این میان که خبرگزاری مهر در حال پیگیری موضوع بود روابط عمومی کتابخانه و موزه مجلس شورای ‏اسلامی نیز جوابیه‌ای برای مطبوعات ارسال کرد که در بخشی از آن آمده است: «تابلو سردار اسعد از آثار استاد ‏کمال الملک از جمله کارهای شاخص موزه مجلس می‌باشد که چندین سال پیش جز کارهای تحقیقی بخش ‏مرمت قرار گرفت و توسط دیگر دوستان مرمتگر کشور با نظارت آقای جعفریان کلاف آن ترمیم و دوباره کلاف ‏کشی و تجدید ورنی گردید و اساساً روی آن بازسازی رنگی انجام نگرفته و تصاویری که اخیراً ارائه شده نیز از ‏وضوح خوب و مناسبی برخوردار نیستند و این امر نیز بیان گر همین ادعا خواهد بود. ‏

    مسئله مرمت این اثر ملی سالهای گذشته نیز به صورت کاملاً مغرضانه در یکی از جراید مطرح گردید و جوابیه ‏آن داده شد و حتی جمعی از دوستان هنردوست و هنرمند نیز از موزه مجلس بازدید کرده و صحت ادعای ما به ‏ایشان ثابت شد. ‏

    در هر صورت بازدید از موزه مجلس و تابلو مذکور و کارگاههای مرمتی آن برای عموم مردم عزیز و اهل فن امکان ‏پذیر بوده و هست و افرادی که واقعاً دلسوز هستند می‌توانند به صورت حضوری از این مرکز بازدید کنند و از ‏نزدیک در معرض بازدید و نحوه مرمت و نگهداری آثار این مرکز قرار گیرند.»


    کد خبر 3659815
    2119854.jpg
    آزاده سهرابی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    صفارهرندی خواستار شد؛

    نهضت تالیف کتاب با هدف مقابله با تحریف تاریخ ایران شکل بگیرد


    1958731.jpg


    وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار تشکیل نهضت تألیف کتاب با محوریت مقابله با تحریف تاریخ ایران شد.



    به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه ای از کتاب های تاریخی منتشر شده توسط مؤسسه انتشاراتی قدر ولایت عصر روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور محمدحسین صفارهرندی در سالن یاس نمایشگاه بین‌المللی کتاب رونمایی شد.

    صفارهرندی در این نشست با تشکر از مجمع ناشران انقلاب اسلامی به منظور برپایی سالن یاس که امکان درست مطالعه کردن و درست انتخاب کردن کتاب در اختیار مخاطبان قرار می دهند، گفت: کار بزرگ دوستان ما در انتشارات قدر ولایت چیزی نیست که من بخواهم در چند کلام درباره اش صحبت کنم. ۲۴ سال قبل فعالیت آن مانند نهال کوچکی آغاز و امروز به درختی تنومند تبدیل شده است. البته درباره تاریخ قبل از انقلاب دوستان زیادی هستند که در کار تالیف کتاب هستند اما متمرکز شدن بر روی تاریخ معاصر با نگاه سالم منصفانه توأم با فهم درست و خارج از احساسات محصولی است که قدر ولایت آن را به جامعه کتابخوان تبدیل کرده است.

    وی در ادامه با اشاره به کتاب های رونمایی شده در این جلسه گفت: درباره رضاخان دیکتاتور این روزها خیلی ها روی منبر می روند که بخش عمده ای از حرف هایشان محصول کینه‌ورزی‌های انقلابی است در حالی که نه تطبع انقلابی دارند و نه دریافت ویژه ای از آن دوران و نه حتی سندی. بلکه سعی می کنند القائاتی کنند برای تخطئه دوران انقلاب اسلامی، چنانچه پهلوی ها هم زمانی که خود به حکومت رسیده اند، دوران پیش از خود را به لجن کشیده اند.

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آنچه مایه تاسف است این است که برخی از نوچه های رژیم گذشته دستاوردهای انقلاب را به کمک امکانات حکومتی بی اهمیت جلوه می دهند. آثاری که امروز از آنها رونمایی شد هر چند که برخی از مطالبشان بازتاب دهنده مطالبی است که پیش از این گفته شده است، اما این مطالب از دل مدارک، اسناد، کتاب ها و قضاوت های قبلی بیرون آمده اند. به عنوان مثال وقتی در یکی از این کتاب ها ۱۹۰ تصویر از دوران رضاخان را می بینیم، تازه متوجه می شوید که بسیاری از آنچه وی کرده است، نه یک اتفاق بلکه سیره باور و رویه جاری او بوده است.

    وی ادامه داد: وقتی کتاب خاطرات علم را می خوانیم، متوجه می شویم که اینطور نبوده که پادشاه محض تفنن روزی، غلطی بکند و دیگر به سراغش نرود بلکه این غلط ها جزء رویه جاری زندگی بوده و دائما به افعال حرامی می پرداخته که حتی یکی از آنها برای یکسال عادی هزینه زیادی را دارد و متاسفانه امروز نیز حرکت هایی را شاهدیم که می توان از آن به بالا بردن پرچم احیاء رژیم فاسد پهلوی و به تعبیر رهبر انقلاب، بزک آن چهره پلید از آن یاد کرد.

    وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ضد انقلاب خارج از کشور امروز به صورت رسمی اعلام می کند که سعی دارد صورت تازه‌ای از تاریخ را برای نسلی که آن را ندیده روایت کند. این افراد در دوره ای هم متاسفانه میدان دار اصلی شده اند، اما خوشحالیم که امروز غلبه با صداهایی همچون نویسندگان موسسه قدر ولایت است. رسالت این موسسه به نظر من جلوگیری از تحریف تاریخ است. جوان امروز باید بداند که وقتی ما می گوییم جشن هنر شیراز در سال ۵۵ اقدامی فضاحت‌آمیز بوده است، معنایش چیست و چه حرکتی بوده که حتی روزنامه های وابسته به رژیم هم در آن زمان بر علیه او مطلب نوشتند. به باور من حرکت هایی مانند انتشار این کتاب ها آنچه که مسیر سهم تاریخی صحیح مردم را سد می کند، برطرف می سازد.

    صفارهرندی همچنین گفت: ما امروز نیازمند مقابله با تحریف تاریخ هستیم؛ چراکه مخالفان انقلاب اسلامی سفره ای از تاریخ پیش رویمان باز کرده اند که بوی تعفن و دروغ می دهند سعیشان این است که چهره های پلید را فرشته جلوه دهند، اما مگر می شود فردی قاتل، دیکتاتور، هـ*ـوس‌باز، سوءاستفاده‌چی و... مانند رضاشاه را پاک نشان داد. آثار تاریخی ما باید محل اعتبار و عبرت‌آموزی باشد.

    همچنین در این مراسم، محمد عطایی مدیر نشر قدر ولایت نیز در سخنانی گفت: تاریخ جایگاه شایسته ای در هدایت ملت ها دارد. و متاسفیم که در نمایشگاه کتاب امسال شاهد آثاری هستیم که سعی دارند تاریخ را به شکل دیگری نمایش دهند. ما با توجه به این مسئله و حساسیت ویژه ای که رهبر انقلاب به مسئله تاریخ دارند، سعی کردیم در کتاب هایمان تاریخ معاصر ایران را با زبانی صادق و با اسنادی متقن در اختیار عموم قرار دهیم.

    در این مراسم، از کتاب هایی با عنوان «دولتمردان فرهنگی و فرهنگ دولتمردان»، «حزب اعتماد ملی»، «رضاخان در قاب ۱۹۰ تصویر»، «اشتباه تاریخی مصدق»، «مدارس جدید و نفوذ فرهنگی غرب در ایران» و «دخترهای فرهنگی دهه اول انقلاب» رونمایی شد.


    کد خبر 3620910
    2112393.jpg
    حمید نورشمسی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    معاون میراث فرهنگی استان ایلام خبر داد:

    ۱۰۳ اثر تاریخی در «هلیلان» ایلام شناسایی شد


    IMG12542796.jpg


    ایلام-معاون میراث فرهنگی استان ایلام گفت: ۱۰۳ اثر تاریخی در منطقه «هلیلان» از توابع استان ایلام شناسایی شده است.



    به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی ایلام، رویا ارجمندی اظهار داشت: در بررسی و شناسایی منطقه هلیلان که به سرپرستی آقای داود داودی انجام گرفت، ۱۰۳ اثرشناسایی شده است.

    وی افزود: این آثار شامل پناهگاه و تپه محوطه های پیش از تاریخی بوده و برای پروژه مذکور ۴۰ میلیون ریال هزینه شده است.

    وی افزود: پرونده آثار شاخص این بررسی وشناسایی بعد از تایید شورای ثبت استان جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور به سازمان مرکزی ارسال خواهد شد.

    ارجمندی تصریح کرد: استان ایلام دارای ۷۲۲ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور است.


    کد خبر 3620676
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ۱۲۰۰ حمام تاریخی در کشور شناسایی شد


    2025204.jpg


    معاون میراث فرهنگی کشور گفت: با تشکیل کارگروه حمام تاریخی کشور از ادارات کل میراث فرهنگی درخواست شد تا حمام‌های تاریخی و ارزشمند استان خود را شناسایی و معرفی کنند.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، محمد حسن طالبیان گفت: تا کنون ۱۲۰۰ حمام از سوی ادارات کل استانی شناسایی و به این معاونت معرفی شده است. از این تعداد ۷۳۵ پلاک مربوط به دور ه های صفویه؛ زندیه، قاجار و پهلوی اولدر فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

    معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: حمام های معرفی شده در سه گروه سالم، نیازمند مرمت و تخریب شده از سوی کارگروه حمام های تاریخی مورد بررسی قرار گرفته و با اتمام بررسی و اخذ نظر کارشناسان بناهای مساعد احیاء و مرمت به مراجع درخواست کننده واگذار خواهد شد.

    همچنین معاون دفتر حفظ واحياء بناها، بافت ها و محوطه هاي تاريخي و دبیر کارگروه حمام های تاریخی، حفاظت کالبدی صحیح، احیاء به صورت کاربری حمام و بهره برداری از این اماکن با استناد به کاربری های پیشین به عنوان مراکز بهداشتی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی را از جمله اهداف شناسایی این بناها در کشور بیان کرد

    فریبا کرمانی با اشاره به دعوت از افراد صاحب نظر در این زمینه، پژوهش جامع حمام های تاریخی با تشکیل هیات راهبردی و برگزاری جلسات منظم را فعالیت مشترک معاونت میراث فرهنگی کشور و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بر شمرد و گفت: در صدد هستیم نسبت به ثبت زنجیره ای حمام های شاخص کشور در فهرست میراث جهانی اقدام کنیم.

    به گفته وی این آثار که مالکیت آنها در ۵ دسته؛ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بخش خصوصی، ارگان یا نهاد های دولتی، اوقاف و مشاع طبقه بندی می شود در بازارها، محله ها، باغها و بناهای تاریخی نظیر یک عمارت تاریخی قرار گرفته اند.

    کرمانی در زمینه کاربری این حمام ها افزود: تعدادی از این حمام ها کاربری خود را حفظ کرده و برخی با تغییر کاربری در قالب نمایشگاه، موزه، زورخانه، کارگاه صنایع دستی و... و. مورد بهره برداری قرار گرفته اند.


    کد خبر 3620500
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    معاون میراث فرهنگی به مهر خبر داد؛

    نمایش گل مهره‌های باستانی استردادشده از آمریکا در موزه ملی


    1742903.jpg


    ۷۳ قلم اشیا تاریخی دوره ساسانیان که از سوی دولت آمریکا به جمهوری اسلامی ایران عودت داده شد، طی روزهای آینده در موزه ملی نمایش داده می‌شود.



    محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور به خبرنگار مهر گفت: این اشیاء تاریخی ۷۳ گل مهره دوره ساسانی است که سالم مانده اند و شب گذشته پس از استرداد به ایران، به رئیس موزه ملی تحویل داده شد.

    وی با بیان اینکه این اشیا از قدمتی حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ سال برخوردار هستند ادامه داد: از سه ماه پیش که متوجه این محموله شدیم، کار بررسی تاریخی بودن این اشیا انجام و به اصالت آن پی بردیم.

    طالبیان ادامه داد: این اشیای تاریخی به صورت قاچاق از کشورمان خارج شده بودند و مدتی پیش به سفارت ایران در نیویورک تحویل داده و پس از آن با هماهنگی وزارت امور خارجه به کشور منتقل شدند بنابراین در روزهای آینده این اشیا را در موزه ملی ایران به نمایش می‌گذاریم.

    پیش از این اولین محموله تاریخی شامل ۳۴۹ قلم شی باستانی متعلق به منطقه خوروین در دی ماه ۱۳۹۳ بعد از چند دهه دعوای حقوقی، از بلژیک به ایران بازگردانده شد.

    دومین محموله ارزشمند تاریخی؛ حاوی ۱۰۸ شیء تاریخی منطقه چغامیش از سوی مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در اردیبهشت ۹۴ به مسئولان سازمان میراث فرهنگی تحویل داده شد. سومین محموله اشیا تاریخی ایران، شامل ۳۰ قطعه از اشیا و آثار فرهنگی متعلق به دوران قبل و پس از اسلام توسط دولت ایتالیا تحویل سفارت ایران در رم شد.


    کد خبر 3620241
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    اشیاء تقلبی فاقد ارزش فرهنگ تاریخی ضبط شد


    1972535.jpg


    اسفراین - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسفراین از کشف و ضبط اشیای تقلبی فاقد ارزش فرهنگی و تاریخی با مشارکت پلیس مبارزه مخـ ـدر و پاسگاه بام و صفی آباد خبر داد.



    به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمد محمدی اظهار داشت: ۲۸۰ قطعه سکه برنجی تقلبی برگرفته از سکه های قرون نخست اسلامی، یک مجسمه آهوی برنجی برگرفته از نقوش دوره هخامنشی و جام مسی برگرفته از نقوش دوره هخامنشی کشف و ضبط شد.

    وی افزود: با بررسی کارشناسان میراث فرهنگی این آثار فاقد هرگونه ارزش فرهنگی و تاریخی شناخته شد.

    این مسئول تصریح کرد: به استناد ماده ۵۶۶ مکرر قانون مجازات اسلامی خرید و فروش آثار تقلبی فاقد ارزش فرهنگی و تاریخی ممنوع است که متخلف پس از ارزش گذاری ارزش از سوی کارشناسان به پرداخت نیمی از قیمت اصلی این گونه عتیقه محکوم می شود.


    کد خبر 3619219
     

    برخی موضوعات مشابه

    • قفل شده
    • مهم
    • نظرسنجی
    پاسخ ها
    100
    بازدیدها
    5,068
    پاسخ ها
    173
    بازدیدها
    26,110
    بالا