VIP خبرنامه «تاریخی»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
در گفتگو با مهر مطرح شد:

تپه پوستچی به شیراز ارزش باستانی می‌دهد


2078871.jpg


شیراز – مشاورعالی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: کاوش در تپه «پوستچی» شیراز مدارک بسیار مهمی برای قدمت شیراز است و به این شهر ارزش باستانی می‌بخشد.



محیط طباطبایی در حاشیه بازدید از تپه پوستچی در شیراز که اخیرا باستان شناسان در حال کاوش آن هستند، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه لایه های تاریخی در خاک این تپه به خوبی نمایان است، تاکید کرد: ارزش باستانی این منطقه تا این لحظه به طور کامل مشخص نشده اما آثار تمدن تاریخ قطعی است.

وی ادامه داد: سن این تپه تاریخی در حال بررسی است زیرا این تپه به طور حتم تمدن تاریخی شیراز را نشان می دهد.

مشاورعالی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی تصریح کرد: وجود و کشف چنین تپه ای در شیراز به طور یقین ارزش افزوده برای این منطقه شهر شیراز است زیرا همانگونه که برخی از مشاغل باعث کاهش ارزش یک منطقه می شود وجود چنین اثر تاریخی بر قیمت و ارزش منطقه می افزاید.

2078870.jpg


طباطبایی تاکید کرد: شهر شیراز در گذشته با توجه به مدارک موجود فاقد ارزش باستانی بود که این کشف این تپه قدمت باستانی شیراز را نشان می دهد.

قدمت شیراز ۶ هزار ساله می‌شود

وی یادآور شد: به طور دقیق نمی توان گفت اما با کشف این تپه قدمت شیراز به حدود ۶ هزار سال می رسد.

2078762.jpg


مشاورعالی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به اینکه مسئولین شهر شیراز و استان باید از این فرصت بسیار بزرگ استفاده مناسب داشته باشند، گفت: موضوع سایت موزه شهری در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته اما مسئولین شهر شیراز می توانند از این فرصت به دست امده برای راه اندازی چنین سایتی بهترین استفاده را داشته باشند.

طی چند مدت گذشته باستان شناسان مشغول کاوش در تپه ای به نام پوستچی در شیراز هستند که در صورت اثبات شواهد موجود، به قدمت تاریخی شیراز سه الی چهار هزار سال می افزاید.


کد خبر 3659738
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    برای نخستین بار پس از اکتشاف صورت می گیرد؛

    نمایش یافته‌های باستان‌شناسی ۷هزار ساله دردانشگاه شهیدچمران اهواز


    2032579.jpg


    اهواز- به مناسبت هفته میراث فرهنگی، یافته های باستان‌شناسی ازمحوطه های تاریخی چغازنبیل و هفت تپه درنگارخانه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز به نمایش درمی آیند.



    به گزارش خبرنگار مهر، در نمایشگاه یافته های باستان شناسی هفت هزار ساله در داشگاه شهید چمران، که با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان برپا می شود، از فردا ۲۸ اردیبهشت ماه- جاری تا سوم خردادماه ۹۵ دایر خواهد بود و بازدید از آن برای عموم همشهریان آزاد است.

    آیین گشایش این نمایشگاه، فردا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه با حضور مسئولان دانشگاه شهید چمران اهواز و مسئولان میراث فرهنگی استان در نگارخانه معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار می شود. همچنین بعدازظهر همان روز، جعفر مهرکیان (باستان‌شناس) در خصوص نویافته‌های باستان‌شناسی منطقه کل چندار (شمی) در تالار معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سخنرانی خواهد کرد.

    مقرر شده به همین مناسبت تفاهم‌نامه‌ای در زمینه تأسیس موزه منطقه ای خوزستان و علم و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز منعقد شود.

    به گزارش مهر، هفته گرامی‌داشت میراث فرهنگی از بیست و هشتم اردیبهشت تا سوم خرداد سال ۹۵ می باشد و طی این هفته، برنامه های متعددی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در سطح شهر اهواز اجرا خواهد شد.


    کد خبر 3660153
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مژده غیاثی

    یونان


    یونان کشوری در جنوب شرقی اروپا و جنوب شبه جزیره بالکان است. این کشور از شمال با آلبانی، مقدونیه و بلغارستان و از شرق با ترکیه دارای مرز مشترک زمینی است.







    • 2078223.jpg


    • 2078224.jpg


    • 2078222.jpg


    • 2078225.jpg


    • 2078226.jpg


    • 2078227.jpg


    • 2078229.jpg


    • 2078228.jpg



     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ابوطالب ندری

    قلعه تاریخی نسا در ترکمنستان


    نسا شهری از خراسان نزدیک سرخس و ابیورد و واقع میان شهر مرو و بلخ در 16 کیلومتری جنوب عشق آباد پایتخت ترکمنستان که پایتخت تیرداد دومین پادشاه اشکانی و زادگاه پادشاهان پارت بوده است.







    • 2071107.jpg


    • 2071111.jpg


    • 2071108.jpg


    • 2071110.jpg


    • 2071112.jpg


    • 2071109.jpg


    • 2071114.jpg


    • 2071117.jpg


    • 2071116.jpg


    • 2071115.jpg


    • 2071118.jpg


    • 2071119.jpg


    • 2071120.jpg



     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    چرا داعش به جان تاریخ افتاده است؟


    2040497.jpg


    هدف واقعی از تخریب آثار باستانی تنها سود اقتصادی نیست؛ بلکه کنترل روانی در محدوده جدیدی از رفتارها و تفکرات است.



    باشگاه خبرنگاران نوشت: گروه تروریستی داعش با غارت و چپاول و همچنین تخریب آثار و مراکز باستانی اهداف شومی را در سر می پروراند. برآورد های اخیر نشان می دهد تقریبا نیمی از درآمد ماهانه داعش از مصادره و سرقت اموال تامین شده است.

    خصومت‌های ایدئولوژیک داعش به اندازه کافی روشن است. این امر به اندازه کافی و با تخریب آثار باستانی و موزه‌ها در فیلم‌های تبلیغاتی این گروه در بوق و کرنا شده است. این موضوع همچنین در مجله آنلاین این گروه موسوم به «دابق» توضیح داده شده و از سوی بسیاری به سخره گرفته شده است: «دشمنان داعش خشمگین از دست دادن یک میراث ارزشمند بودند. کفار این مجسمه‌ها و خرابه‌ها از نسل‌های قبلی را کشف کرده و تلاش می‌کنند آنها را به عنوان بخشی از هویت و میراث فرهنگی به تصویر بکشند.»



    4462717_544.jpg




    مجله «نشنال اینترست» در گزارشی نوشت: چرا داعش آثار باستانی را نابود و غارت می‌کند؟ دو توضیح برای این اقدام ارائه شده است. اولین دلیل ارائه شده، نفرت و بیزاری این گروه نسبت به گذشته است. دومین دلیل، سودی است که از فروش آثار باستانی غارت شده عاید این گروه می‌شود. اما دلیل سومی هم که به ندرت ذکر شده نیز وجود دارد. هم تخریب و هم چپاول یک سیستم کنترل اجتماعی بر جمعیت مناطق تحت اشغال اعمال می‌کند، سیستمی که بر رفتارهای کنترل شده فردی تاثیر می‌گذارد.

    اما انگیزه سود آفرینی این اقدام برای داعش نیز به همان اندازه روشن است. غارت آثار باستانی از مراکز و موزه‌ها در سوریه از زمان آغاز جنگ سر به فلک کشیده است. عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که چگونه از تونل‌هایی که به مراکز باستان‌شناسی منتهی می‌شود، آثار باستانی توسط عناصر داعش غارت و چپاول می‌شود. اسناد نشان می‌دهد که رفتار داعش با آثار باستانی به عنوان یک منبع طبیعی در تاریخ همتراز با سنگ‌های قیمتی و اموال به سرقت رفته است. داعش پروانه حفاری صادر می‌کند و در رسانه‌های اجتماعی به تبلیغ و بازاریابی برای این کالاها می‌پردازد.



    4462712_546.jpg




    تکفیری‌ها به دلایل معدودی آثار باستانی را تخریب می‌کنند

    ۱. گسترش و توالی چنین رخدادهای هولناکی نشانگر بی‌حد و حصر بودن کج اندیشی، انحراف و گمراهی گروهی است که فکر و کنش آن نتیجه‌ای جز خسارت و کشت و کشتار به بار نمی‌آورد. این گروه به دنبال ساختن آرمانشهری از گذشته در حال، به بالاترین بهای ممکن است که با ریختن خون انسان‌ها و نابودی دستاوردهای بشری برابری می‌کند. در قاموس تاریخ بشری بسیاری از گروه‌های جنایتکار و تمامیت‌خواه نام خود را به ثبت رسانده‌اند که طالبان و داعش نیز به آن ها پیوسته‌اند. خطر بزرگ اینجا است که داعش و داعش‌سانان حقیقت را نزد خود می‌پندارند و دیگر انسان‌هایی را که چون آنان نمی‌اندیشند، مستحق تباهی می‌دانند.



    4462727_400.jpg




    ۲. تکفیری‌ها از نبرد با اندیشه انسان به نبرد با طبیعت و زیست او رفته‌اند؛ چرا که چنین گروه‌هایی به دلیل عقل‌ستیزی، بی‌توجهی به مقتضیات زمان و غرق شدن در افکار سیاه و بسته خود چیزی برای ارائه ندارد جز آنکه بر هر چیز ممکن چنگ اندازد. رهبران این گروه‌ها تنها می‌کوشند در دل دیگران هراس بیافکنند، اما با نمایش دادن اعمال شرم‌آور خود در رسانه‌ها از درون شیطانی خود پرده برمی‌دارند، گویی توهم ساختن دنیایی مطلوب در دیدگاه تنگ‌نظرانه این گروه‌ها هیچ غیر و دیگری را برنمی‌تابد.

    این گروه‌های تکفیری تروریستی مثل داعش و طالبان دایره طرد گسترده‌ای دارند؛ چنان که هیچ دین و آیین و مسلکی را جز آنچه خود می‌اندیشند و مطلوب می‌دانند جایز نمی‌دانند. البته این ویژگی همه گروه‌های تمامیت‌طلب و تکفیری است که خود را میان دیوارهای تاریک خود ساخته محصور کرده‌اند. چنین گروه‌هایی از هر وسیله‌ای بهره می‌برند تا به هدف خود برسند، زیرا در این نوع نگرش «هدف وسیله را توجیه می کند». گاهی این فکر به ذهن متبادر می‌شود که شاید روزی بیاید که این گروه‌تروریستی به حذف خود به دست خود برسد؛ چرا که ممکن است جنایت‌های هولناک؛ اما قابل تصور هم نتواند داعش را ارضـ*ـا کند.



    ۳. با مطالعه تاریخ به این نکته می‌رسیم که تولد و رشد داعش و امثالهم در خلاء شکل نگرفته، بلکه چنین گروهی دارای ریشه‌های فکری است که از سده‌های نخست تا عصر کنونی را در بر می‌گیرد. برخی از ویژگی‌های فکری داعش همچون «نص‌گرایی افراطی و مخالفت با عقل‌گرایی»، «توجه نکردن به مقتضیات زمان»، «جستجوی اتوپیایی در گذشته»، «بی‌توجهی به مبانی فقهی»، «تکفیر گسترده دیگران»، «ظاهرگرایی و بی‌توجهی به عمق دین»، «ارایه تصویری خشن از دین»، «بدعت در دین» را می توانیم در اعمالی که مرتکب می‌شوند، به وضوح ببینیم.



    4462868_462.jpg




    ۴. مبارزه با تکثرگرایی و گفتمان‌های دیگر از ویژگی‌های گروه‌های تمامیت‌خواه همچون طالبان و داعش است؛ گروه‌هایی که فضای اندیشه را محصور در دنیای خود می‌دانند و تفکری جز نگرش بنیادگرایانه شان را بر نمی‌تابند و نابود می‌کنند. به مسلخ بردن اندیشه با نگرشی سیاه که خروجی‌اش چیزی جز نابودی داشته‌ها و فرهنگ بشری نیست در عملکرد و مشی فکری و رفتاری همه تکفیری‌ها نمود می‌یابد. دلیل این مشی فکری و رفتاری این است که تکثرگرایی می‌تواند بزرگترین موانع را بر سر رشد تفکرات بنیادگرایانه ایجاد کند و این اندیشه‌ها را از سکه بیاندازد. به این ترتیب، گروه‌هایی همچون داعش و طالبان چیزی برای ارایه نخواهند داشت. تخریب آثاری که به عنوان میراث تمدن بشری ثبت شده؛ تنها به این بهانه صورت می‌گیرد که هر چیزی خارج از دایره تفکر بسته تکفیر محکوم به نابودی است. چنین تفکری حتی نمادها را خطرناک می‌داند؛ از این رو در پی نابودی نشانه‌ها و نمادهای تاریخی و تمدنی بشر است و گمان می‌برد که با از میان بردن نمادها می‌تواند اندیشه‌ها را هم از بین ببرد.



    4462719_849.jpg




    ۵. داعش گروهی است که در تنگنای تفکر تک‌ساختی زاده شده، از عقل ستیزی زیست می‌کند و تنها از دریچه‌ای غیر عقلانی به رخدادها و تحولات می‌نگرد. تخریب آرامگاه بزرگان و آثار تاریخی ریشه در اندیشه‌های وهابی‌گری دارد که از دوران طالبان به آن جامه عمل پوشانده شد؛ با این تفاوت که داعش دایره غیریت‌سازی را گسترش داده و آن را تا به حدی رسانده که حتی هم‌کیشان را هم در بر می‌گیرد. این چنین است که میراث تمدنی اسلامی و غیر اسلامی پیش روی تیشه داعش از هر تفاوت و تمایزی خالی است.

    طالبان و داعش و اقدام‌های این گروه‌ها نماد و در واقع تجسم عینی یک تفکر است. این تفکر با هر چه غیر از خود مخالف است. نکته قابل تامل اینکه فرایند مخالفت پیروان چنین منش و دیدگاهی پیامدی چون گفت‌وگو برای رفع تعارض را بر نمی انگیزد، بلکه به تلاش برای تخریب و حذف مخالف منتهی خواهد شد. این تفکر غیریت‌ساز و غیرستیز که حتی نماد دیگری را برنمی‌تابد و آن را نشانه کفر و الحاد قلمداد می‌کند، قلمرویی نه در حد سرزمین زیر اشغال؛ بلکه عرصه عملی جهانی و ماورای زمانی خاص دارد.

    بشر یازجی وزیر گردشگری سوریه، گفت: بخش گردشگری سوریه آماج حملات است و خسارات بسیاری سنگینی را متحمل شده است. گردشگری سوریه در سال ۲۰۱۰ درآمدزایی خوبی داشت و درآمدهای گردشگری ۱۴ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌داد؛ این کشور طبق رتبه‌بندی بین‌المللی یکی از امن‌ترین کشورهای جهان بود و سال ۲۰۰۹ رتبه نخست را در هزینه مبارزه با تروریسم سازمان یافته داشت.

    وی تأکید کرد: تخریب بخش گردشگری سوریه اقدامی برنامه‌ریزی شده است، و مناطق و شهرهای قدیمی باستانی از جمله معلولا و تدمر دستخوش غارت شده و شهرهایی همچون حلب قدیم نیز خسارات زیادی دیده‌اند. یازجی تحولات و رویدادهای سوریه را "جنایت قرن" توصیف کرد و گفت: حلب، تدمر، قلعه باستانی سمعان (شمال حلب) و تخریب آرامگاه‌های باستانی و قدیمی بخشی از این جنایت است .



    4462834_499.jpg




    یازجی اعلام کرد: بخش گردشگری خسارات زیادی دیده است که قابل شمارش نیست، زیرا تروریست‌ها مناطق باستانی را از جمله ماری (دیر الزور) و ایبلا (ادلب) تصرف کرده‌اند و همچنان به غارت این مناطق می‌پردازند و آثار باستانی را به قاچاقچیان ترکیه و چند کشور همسایه دیگر می‌فروشند تا علاوه بر تأمین هزینه جرایم تروریستی خود، ثروت‌اندوزی کنند. سوریه از لحاظ میراث فرهنگی غنی است، و بیش از ۱۳ هزار محل باستانی دارد و دولت از سازمان‌های بین المللی خواسته است که به حفاظت از مناطق باستانی این کشور بپردازند ولی واکنش جدی نشان نمی‌دهند و فشاری به حامیان مالی گروه‌های تروریستی برای دست کشیدن از سرقت آثار باستانی اعمال نمی‌کنند.



    4462713_247.jpg




    وزیر گردشگری سوریه خاطرنشان کرد: کشورهای حامی گروه‌های تروریستی، از این گروه ها حتی در غارت و فروش آثار باستانی نیز حمایت می‌کنند . یازجی تأکید کرد: برخی از آثار باستانی سوریه برای رژیم اسرائیل فرستاده می‌شود و برخی از گروه‌هایی که به غارت آثار باستانی می‌پردازند ، با این رژیم مرتبط هستند.

    طی هزاره‌های گذشته این تفکر با شدت و ضعف از دوره زنده سوزی اصحاب اخدود تا کشتار رنگین پوستان آمریکا و سپس عصر حاضر و قتل عام مسلمانان روهینگیا در میانمار امتداد داشته و در قلب اروپا با راستگرایی افراطی پیوند خورده و با ظهور طالبان در دهه‌های قبل و داعش امروز به اوج خود رسیده است. نکته مهم توجه به زمینه‌های بروز و ظهور چنین دیدگاهی است که در بزنگاه‌های زمانی و مکانی می‌تواند به ابزارهای قدرت دست یابد و چنان پیش رود که همه درهای ممکن به روی جنایت را بگشاید.

    فاشیسم وهابی که تاریخی از قتل و کشتار و جنایت و تروریسم دارد، انسان را در رویکردهای تخریب‌گرایانه بشریت به یاد نازی‌ها می‌اندازد. البته نقش و کارکرد اعلام شده و اعلام نشده آل‌سعود در منطقه عربی در راستای از بین بردن تمامی نشانه‌های اسلامی و تمدن انسانی است. آنها پرچم وهابیت را بعنوان شعار و مسلک خود بالا بـرده و به این ترتیب به اسب تروای امت اسلامی در خدمت رژیم صهیونیستی تبدیل شده اند.



    4462735_648.jpg




    با کنترل آثار باستانی همچون دیگر منابع، داعش جای پای خود را سفت‌تر می‌کند. هدف واقعی از این کار تنها سود اقتصادی نیست بلکه کنترل روانی در محدوده جدیدی از رفتارها و تفکرات است. پست‌های بازرسی داعش، نظارت و بازرسی، تحقیر عمومی و دیگر جنایات در حقیقت تلاش این گروه برای کنترل مطلق مناطق تحت اشغال است. شاید سود چپاول آثار باستانی کم باشد، اما داعش در واقع راه دیگری را برای کنترل رفتار و افکار جمعیت و تبدیل آنها به اسیر پیدا می‌کند.




    کد خبر 3614268
    2131464.jpg
    شراره داودی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    پیگیری مهر؛

    تخریب۵۰تخته سنگ باستانی تیمره/ بهره‌برداری بدون مجوز میراث فرهنگی


    2052405.jpg


    اراک- مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: فعالیت های معدنی اخیر در منطقه باستانی تیمره که موجب تخریب ۵۰تخته سنگ باستانی در این منطقه شده، بدون مجوز میراث فرهنگی استان مرکزی انجام گرفته است.



    سید محمد حسینی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فعالیت های معدنی اخیر در منطقه تیمره که موجب تخریب بخشی از سنگ نگاره های باستانی این منطقه شده با مجوز سازمان صنعت و معدن استان مرکزی و بدون استعلام از میراث فرهنگی استان مرکزی صورت گرفته است.

    وی با بیان اینکه هر گونه فعالیت صنعتی و معدنی و بهره برداری از عرصه ها، باید با مجوز سه سازمان میراث فرهنگی، محیط زیست و منابع طبیعی انجام شود، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی استان، اقدام به صدور مجوز برای بهره برداری معدنی از این منطقه کرده اند و با استناد به همین مجوزها و بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی، سازمان صنعت و معدن استان مجوز بهره برداری معدنی را از این منطقه صادر کرده است.

    حسینی ضمن بیان اینکه با شکایت سازمان میراث فرهنگی استان، دستور توقف عملیات بهره برداری معدنی از این منطقه، از سوی مرجع قضایی صادر شده است، تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی طی شکایتی به استانداری مرکزی خواستار رسیدگی به این مساله شده تا موضوع در هیئت حل اختلاف استان مرکزی مورد بررسی قرار گیرد.

    ۵۰ تخته سنگ باستانی در فعالیت های معدنی اخیر در تیمره نابود شد

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: طی بررسی کارشناسان میراث فرهنگی، مشخص شده فعالیت های معدنی اخیر در این منطقه به بخشی از سنگ نگاره های تیمره خمین آسیب وارد کرده و تعدادی از این آثار ارزشمند تاریخی را تخریب کرده است.

    حسینی بیان داشت: متاسفانه طی مدت اخیر حداقل پنجاه تخته سنگ باستانی در این منطقه که هر کدام از آنها نقش ها و سنگ نگاره های متعددی داشتند تخریب شده است.

    وی افزود: آسیب های وارد شده به سنگ نگاره ها طی مدت اخیر به سبب ایجاد راه های دسترسی برای فعالیت های معدنی بوده و بیشترین آسیب در منطقه قیدو به بوم های سنگی باستانی و نقوش آنها وارد آورده است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تاکید کرد: با توجه به پراکندگی سنگ نگاره های تیمره خمین در منطقه ای وسیع، باید نقشه جامعی برای تعیین عرصه و حریم این منطقه باستانی تهیه شده تا بتوان ضوابط حفاظت از این منطقه باستانی را تدوین و پیاده سازی کرد.

    گفتنی است تیمره منطقه ای باستانی در شهرستان خمین است که ۲۱هزار سنگ نگاره را همراه با اسرار شگفت انگیز ۴۰ هزار ساله در دل خود جای داده است.

    بزرگ ترین تابلوی سنگی کشور در منطقه تیمره به مساحت ۴۰مربع به تصویر کشیده شده که به کتیبه بزرگ معروف است. در این تابلوی سنگی بیش از ۱۵۰نقش یک جا جمع شده که رازگشایی از این سنگ نگاره سال ها کار پژوهشی در سطح بین المللی نیاز دارد.


    کد خبر 3603742
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    آثار دزیده‌شده تاریخی تهران از کجا سر در می‌آورد؟


    2020531.jpg


    روزنامه ایران در گزارشی آثار باستانی دزدیده شده در تهران را مورد بررسی قرار داده است.



    روزنامه ایران نوشت: «جای خالی‌شان بدجوری توی چشم می‌زند. بردند، دیگر بردند. معلوم نیست چی شدند. من که می‌گویم کار حرفه‌ای‌هاست وگرنه دزد معمولی که نمی‌تواند کاشی‌های به این محکمی را جابه جا کند. دو تاش باقی مانده بود خودم کندم، با سختی. گفتم اون دو تای باقیمانده را دیگر نبرند.»

    در خیابان امامزداه یحیی هستم، محله عودلاجان تهران. مقابل مسجد- مدرسه معمار باشی. جای خالی کاشی‌های سردر بنا به قول سرپرست مدرسه معمارباشی که حالا محل سکونت طلبه‌های جوان است بدجوری توی چشم می‌زند. اسمش را نمی‌گوید اما چند بار تکرار می‌کند که دو شب اینجاست، دوشب می‌رود خانه‌اش. هیچ کس تا حالا نفهمیده چه بلایی سر کاشی‌های مسجد آمده. دو تکه باقیمانده‌اش را هم خودش کنده گوشه‌ای گذاشته. آنقدر سفت کنده شده‌اند که به یقین رسیده نمی‌تواند کار معتادها یا دله دزدها باشد. کار حرفه‌ای‌ها بوده. با تأسف زیاد درباره کاشی‌های لاجوردی سردر مدرسه حرف می‌زند. اجازه نداریم داخل مدرسه شویم. می‌گوید بدون هماهنگی امکان ندارد. اما حیاط مسجد و مدرسه معمار باشی در یک روز بهاری بارانی تهران واقعاً زیباست. حوض پر آبی در حیاط دایره‌ای شکل به چشم می‌خورد. این بنا میراث دوره قاجاریه است.

    این فقط کاشی‌های مدرسه معمار باشی نیست که در ماه‌های اخیر هدف دزدی قرار گرفته. تعداد دیگری از بناهای تاریخی شهر تهران هم در ماه‌های اخیر دستبرد خورده‌اند. کتیبه‌ها و کاشی‌های سردر خانه‌های قدیمی کنده شده‌اند. کلون درها از جا کنده شده و حتی برنزهای روی سردر باغ ملی هم ناپدید شده‌اند. کنده که نه انگار موریانه جویده باشدشان. تکه تکه از روی درباغ ملی گم شده‌اند. مثل درختی که اول میوه‌های شاخه‌های پایینش را می‌چینند و کم کم به شاخه‌های بالاترش می‌رسند. در باغ ملی هم همین طور است. آرایه‌های برنزی رویش از پایین در کم شده و به بالا رسیده‌.‌

    در محله عودلاجان دقیقاً کسی ندیده چه اتفاقی افتاده همه حیرت زده‌اند از این نوع دزدی‌ها. شب بوده و شاهد عینی وجود ندارد. می‌گویند حتماً این کاشی‌ها بازار خوبی دارد که شبانه می‌برندشان. یکی از اهالی درست روبه روی مدرسه معمار باشی بنگاه معاملات ملکی دارد: «خیلی ناراحت شدم وقتی دیدم کاشیها را بـرده‌اند، زنگ زدیم نیروی انتظامی و میراث فرهنگی. چند باری هم آمدند و رفتند اما خب مال دزدی را باید بی‌خیال شد. رفت که رفت.»

    میوه فروشی که همان نزدیکی‌ها دکان کوچکی دارد می‌گوید: «کاشی‌های امامزاده یحیی را هم بردند. یک خانه قدیمی هم هست چند تا کوچه بالاتر. هنوز توش زندگی می‌کنند ان یکاد بالای سردرش را دزدیده‌اند. یکی از همسایه‌ها می‌گفت می‌برند بازار سید اسماعیل می‌فروشند. خودش دیده بود. یکی دیگر هم می‌گفت صادر می‌کنند خارج. تو حراجی‌های آنجا می‌فروشند. با قیمت‌های بالا.»

    راننده تاکسی که در خیابان امام خمینی کار می‌کند: «مطمئن باشید دزدی از در باغ ملی کار معتادهاست و گرنه برنج تکه پاره به چه دردی می‌خورد؟ چه ارزش تاریخی دارد؟ اینجا هم که محله مسکونی نیست و شب‌ها راحت می‌توانند سراغش بیایند. باید نگهبان بگذارند.»
    خانه تاریخی ملک در بازار تهران هم کوبه‌هایش گم شده‌. با اینکه این خانه سرایدار دارد اما کسی نفهمیده بر سر این کوبه‌های قدیمی چه آمده است. مسجد حاج قنبرعلی خان کُرد مافی و سردرِ خانه مخروبه عیسی صدیق، سومین رئیس دانشگاه تهران، از جمله دیگر بناهایی هستند که کاشیکاری‌های ورودی آن‌ها دزدیده شده‌اند. دزدی از سردر مسجد -مدرسه سپهسالار هم چندی پیش خبر ساز شد.

    سرنوشت نامعلوم آثارتاریخی تهران

    اما چه بلایی بر سر کاشی‌ها و دیگر آثار دزدیده شده بناهای تاریخی تهران آمده است؟ آیا واقعاً آن‌ها از عتیقه فروشی‌ها یا بازارهای مختلف تهران و خارج از ایران سر در می‌آورند؟ اصلاً چه کسانی حاضرند کاشی‌های تکه پاره شده از یک بنای تاریخی را که مشخص است دزدیده شده، بخرند.

    جمعه بازار پروانه در خیابان جمهوری یکی از مکان‌هایی است که گفته می‌شود در آن می‌توان کوبه‌های قدیمی و کاشی‌های تاریخی را یافت. جمعه است و پاساژ چند طبقه مثل همیشه شلوغ و پر رفت و آمد. گوشه‌ یکی از طبقات پارکینگ، پیرمردی بساط دستفروشی دارد. کوبه‌های قدیمی و کاشی هم در بینشان هست. کاشی‌های لاجوردی با نام خداوند، ائمه، ان یکاد و... قیمت چندانی ندارند. کاشی‌ها ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان. یک کوبه در کوچک هم هست ۵۰ هزار تومان. بزرگ‌ترش ۱۰۰ هزار تومان. از صاحب بساط می‌پرسم این کاشی‌ها و کوبه‌ها از کجا آمده‌اند؟

    «از خانه‌های قدیمی شهر تهران. آن‌ها که خراب شده‌اند یا صاحبشان کوبیده تا به جایش خانه‌های نوساز بسازد. همه هم برای تهران نیست. بعضی هم از یزد و کاشان آمده‌اند. مثل این یکی که از کاشان آمده اینجا.»
    اشاره‌اش به کتیبه‌ای است که نام پنج تن را بر خود دارد.

    - چه کسانی بیشتر دنبال خرید این کاشی‌ها هستند؟
    - بیشتر آن‌هایی که دنبال نگهداری از عتیقه هستند. آن‌هایی که ایران و فرهنگ ایرانی را دوست دارند. چند نفر آمدند برای خانه‌های جدیدساز از این‌ها خریدند.

    آقایی از کنارم عبور می‌کند. مسن است و با دقت به کاشی‌ها خیره شده. کمی آن سوتر از بساط می‌گوید: «خانم من همیشه اینجا می‌آیم شب عید همین آقا یک کاشی لاجوردی را که رویش عنوان کوچه حافظ ثبت شده بود، یک میلیون و هشتصد هزار تومان می‌فروخت. نمی‌دانم کوچه حافظ کجاست. کاشی پانزده در پانزده بود. خیابان منوچهری هم بروی خیلی از همین کاشی‌ها را می‌بینی.» صدایش را پایین می‌آورد: «بین خودمان باشد، خیلی‌هایش را از بناهای تاریخی می‌کنند.» در جمعه بازار که قدم بزنی خیلی از این چیزها باز به چشمت می‌خورد از کاشی و کوبه هست تا آلبوم‌های خانواده‌های قجری و مجموعه سکه‌های قدیمی.

    عتیقه فروشی‌های خیابان منوچهری یکی دیگر از جاهایی است که خیلی‌ها معتقدند در آنجا می‌شود این آثار تاریخی را یافت. به خیابان منوچهری می‌روم . در همه این فروشگاه‌ها کاشی قدیمی پیدا نمی‌شود. می‌گویند فقط چند عتیقه فروشی معروف هستند که کاشی می‌فروشند.

    در یکی از این عتیقه فروشی‌ها کاشی‌های قدیمی چیده‌اند. از ۱۰ هزار تومان هست تا ۳۰ هزار تومان. صاحب مغازه توضیح می‌دهد: «این کاشی‌ها برای قبل از انقلاب است. برای همین هم قیمت زیادی ندارد.» کاشی‌ها کنار دیوار چیده شده‌اند.از سایز خیلی کوچک تا بزرگ. یک کاشی هم درون ویترین شیشه‌ای جای دارد. صاحب عتیقه فروشی می‌گوید: «۵۰ هزار تومان است و متعلق به دوره قاجار.»

    - این کاشی‌ها را از کجا می‌آورید؟ ممکن است از آثار قدیمی تهران اینجا هم پیدا کرد؟ مثلاً کاشی‌هایی که از آثار تاریخی تهران کنده‌اند؟
    - خانم من از هر کسی جنس نمی‌خرم. من آدم شناسم. معتاد شیشه‌ای اینجا کاشی اصل آورده ۱۰ هزار تومان اما من نمی‌خرم. این جنس‌ها به نظر من هیچ ارزشی ندارد. می‌گویند کاشی‌های مدرسه سپهسالار را دزیده‌اند، من نمی‌خرم.

    عتیقه فروش دیگری در یک پاساژ می‌گوید: «در سال فقط ۴-۵ کاشی می‌خرم. جنس اصل را از غیر اصل تشخیص می‌دهم. کاشی زرد قیمتش بالاتر از کاشی لاجوردی است.»
    کاشی‌های روی دیوار را نشانم می‌دهد. زمینه زرد رنگ دارند. قاب گرفته‌اند.

    آن کاشی که دورش زرد رنگ است و داخلش گلهای صورتی دارد، ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد و به گفته صاحب عتیقه فروشی برای دوره قاجار است و کاشی روبرویش هم که روی دیوار مقابلم قرار دارد متعلق به عصر صفویه. یک میلیون تومان قیمت دارد. آقای عتیقه فروش کاشی را در می‌آورد و دو برجستگی کاهگلی پشتش را نشانم می‌دهد.

    - می‌بینی؟ معلوم است قدیمی است.
    - خانم کاشی بزرگ دارم، متعلق به دوران زندیه که ۱۰۰ میلیون قیمت دارد. اگر خریدار بودی می‌آوردم ببینی.

    - ممکن است برخی از این کاشی‌ها از بناهای تاریخی تهران کنده شده باشند؟
    - این چه حرفی است! مگر دزدی از بنای تاریخی با آن همه دوربین و نگهبان ممکن است؟ این کاشی‌ها را بچه‌های کسانی که خانه‌های تاریخی دارند و حالا تخریب‌شان کرده‌اند به ما می‌فروشند.
    در عتیقه فروشی دیگری در خیابان منوچهری هم کاشی‌های طرح برجسته به چشمم می‌خورد.عتیقه‌فروش می‌گوید: «مال اصفهانند. سایزشان بزرگ است و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارند.» روی این کاشی‌ها تصویر حیوان و منظره به چشم می خورد.

    حفاظت از بناهای تاریخی و آموزش شهروندان

    تعداد زیادی از بناهای تاریخی تهران در منطقه ۱۰، ۱۵،۱۱، ۱ و ۲۰ قرار دارند و البته منطقه ۱۲ تهران که بافت قدیمی و تاریخی ویژه‌ای برخوردار است. آیا برای حفاظت از این بناها دولت باید نگهبان‌های ویژه‌ای را به کار گیرد؟ آیا یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی برای حفظ این بناها کافی نبوده است؟ اصولاً حفاظت از این بناها توسط دولت ممکن است یا شهروندان باید در این باره آموزش ببینند؟
    سجاد عسگری، دبیر کمیته مردم‌نهاد پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران در این باره می‌گوید: «بیشتر این دزدی‌ها در منطقه ۱۲ تهران رخ داده‌اند. خیلی از این کاشی‌ها بعد از سرقت از بازارهای تهران، مثل سید اسماعیل، عتیقه فروشی‌های خیابان منوچهری و سعدی و حتی عتیقه فروشی‌های کاشان و دیگر شهرها سر در آورده‌اند. حتی ردپای فروش برخی از این آثار در سایت‌های خارجی مثل آمازون هم دیده شده که تا قیمت ۳۰۰ یورو به فروش رسیده‌اند. ردیابی این آثار اصلاً کار سختی نیست. به نظر می‌رسد آنقدر که درباره گم شدن کوزه‌های سفالی حساسیت وجود دارد، درباره این کاشی‌ها، کوبه‌ها و کلون‌ها، حساسیت قانونی برای برخورد وجود ندارد. خیلی از این آثار در چمدان مسافران قرار می‌گیرد و به راحتی از کشور خارج می‌شود.»

    او معتقد است برای جلوگیری از فروش کاشی‌های دزدیده شده باید تصاویر آنها را چاپ و در بازارهای فروش عتیقه پخش کرد.

    به گفته او باتوجه با اینکه بسیاری از آثار تاریخی تهران در منطقه ۱۲ تهران قرار دارند حفاظت از آنها ممکن است. وی اعتقاد دارد یگان حفاظت از میراث فرهنگی باید از نظر امنیتی به وسایل پیشرفته حفاظتی، دوربین و نگهبان مجهزشوند.

    شیوه برخی سرقت‌ها هم نشان می‌دهد که همه آنها دزدی‌های موردی نیست و دربرخی موارد به نظر می‌رسد یک باند با برنامه‌ریزی در ساعت‌های مشخص و آشنا به شیوه‌های جدا کردن آثار از بنا دست به این کار می‌زند. خیلی از مردم در میان همه دغدغه‌های شهری‌شان این روزها نسبت به این موضوع حساس شده‌اند. ولی نمی‌دانند باید با کجا تماس بگیرند و این دزدی‌ها را اطلاع دهند. مثلاً مردم می‌دانند برای مسائل شهری و حتی آشغال‌های خیابان باید با ۱۳۷ یا ۱۸ ۱۸ تماس بگیرند اما در حوزه میراث فرهنگی نمی‌دانند باید با کجا تماس بگیرند و یا چه کسی پاسخگویشان است.

    اسکندر مختاری، تهران شناس و پژوهشگر مطالعات تهران اما درباره دزدی از آثار تاریخی تهران عقیده دیگری دارد: «من این موضوع را نوعی وندالیسم (تخریب گرایی) می‌دانم. یعنی همان عده‌ای که روی آثار تاریخی یادداشت نویسی می‌کنند می‌توانند این آثار را بدزدند. این کارها حاصل بی‌هویتی است. اصلاً وندالیسم حاصل بی هویتی است. چون هرکسی که شهر یا کشورش را دوست داشته باشد حاضر نیست این گونه به آن صدمه بزند. من با اطمینان کامل به شما می‌گویم این کاشی‌ها، کلون‌ها و کوبه‌ها قیمت زیادی هم ندارد و جدا از این آثار و محل‌شان کاملاً بی‌معنا هستند. در بازار سید اسماعیل یا دیگر بازارها این اشیا بیشتر از ۱۰- ۲۰ هزار تومان به فروش نمی‌رسد. این موضوع را باید از عوارض ناخوشایند کلانشهرها دانست که هر روز ابعاد تازه‌ای از آن به چشم می‌آید.»

    این تهران شناس راه حل مقابله با این پدیده را نه استفاده از یگان‌های ویژه حفاظت از میراث فرهنگی که اطلاع رسانی و آگاه‌سازی مردم می‌داند: «تعداد این آثار آن قدر زیاد هست که تک تکشان قابل نگهبانی نباشند.

    راه حل مقابله با این مسأله نگهبانی نیست بلکه افزایش تعلق شهری افراد و آگاه سازی‌شان است. مگر آرایه‌های تزئینی درهای چدنی مانند سر در باغ ملی چقدر قیمت دارد؟ کنار آن ریسک بالای دزدی از آنها را هم در نظر بگیرید چون در معرض دید عموم قرار دارد. مگر برنج فله کیلویی چند است. درباره قیمت این آثار تصور باطل وجود دارد.

    آن سوی قضیه را هم ببینید کدام آدم با فرهنگی در شأن خودش می‌بیند که اموال دزدیده شده را بخرد و انگ دزدی‌خری را بر خود بپذیرد؟ این آثار قیمت زیادی ندارند، اما دزدی از آنها می‌تواند هویت شهری ما را مخدوش و پیشینه معماری تهران را تضیعف کند. اگر میزان تعلق شهری و مکانی را بالا ببریم و درباره این قبیل دزدی‌ها به مردم اطلاعات بدهیم کمتر شاهد آنها خواهیم بود.» گاهی جای خالی بعضی چیزها بدجوری توی ذوق می‌زند. بعضی مکان‌ها، اشیا. نبودن چند کاشی لاجوردی بالای سردر یک مسجد تاریخی و آرایه‌های برنزی روی در یک باغ مهم و تاریخی شهر هم یکی از همان جاهای خالی است. جاهای خالی که هرگز با هیچ چیز دیگری پر نخواهند شد. حتی با ارزشمندترین و گران‌ترین چیزها.


    کد خبر 3602552
    2131464.jpg
    شراره داودی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    نابودی قدیمی‌ترین نشانه‌های تمدن

    تیشه برقامت ۴۰هزارساله سنگ‌نگاره‌های تیمره/تاریخ زیرتیغ بولدوزرها


    2052483.jpg


    اراک- قامت سنگ نگاره های باستانی تیمره خمین این روزها زیر بار تجـ*ـاوز، قد خم کرده و صدای تاریخی کتیبه‌هایی که ۴۰هزارسال ابر و باد و آفتاب و باران نابودشان نکرده، به دست انسان درحال خاموشی است.



    خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ثمین مامقانی نژاد: دست تجـ*ـاوز گر انسان بر عرصه صخره نوشته‌هایی که دروازه ورود بشر معاصر به دنیای باستان است طی هفته‌های اخیر دو هزار سنگ نگاره از ۲۱ هزار سنگ نگاره منطقه باستانی تیمره خمین را نابود کرده است.

    سنگ نگاره‌هایی که از پنج هزار تا ۴۰ هزار سال قدمت دارند و زبان گویای انسان باستان با بشر عصر جدید هستند اما بر اثر بی توجهی و سودجویی حالشان رو به وخامت و عمرشان در حال اتمام است.

    بزرگ‌ترین تخته سنگ سنگ نگاره‌ای جهان در منطقه تیمره به تصویر کشیده شده که به کتیبه بزرگ معروف است. در این تابلوی سنگی بیش از ۱۵۰ نقش یک جا جمع شده که رازگشایی از این سنگ نگاره‌ها به تنهایی سال‌ها کار پژوهشی نیاز دارد اما به نظر می‌رسد قبل از آنکه پژوهشی به میان بیاید این صداهای تاریخی رو به خاموشی می‌روند.

    آواز گذشتگان، امروز در تیمره زیر پای خشن بولدوزرها به سکوت تبدیل می‌شود و طرح‌های سنگی که ۴۰ هزار سال ابر و باد و آفتاب و باران را برتابیده و مقاومت کرده‌اند این روزها طی چند دقیقه خرد و نابود می‌شوند.

    تیمره که میزبان قدیمی‌ترین خط کشف شده در ایران بوده، حالا میزبان سنگ نوشته‌های تکه تکه شده‌ای است که دیگر احیا نمی‌شود و این سنگ نگاره‌ها که موزه‌هایی در باد هستند به باد می‌پیوندند و به عنوان تنها دریچه ارتباطی دنیای باستانی و جهان امروز، برای همیشه بسته می‌شوند.

    2052408.jpg


    ۲۰۰۰ سنگ نگاره طی روزهای اخیر در تیمره متلاشی شدند

    پژوهشگر سنگ نگاره‌های ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی روزهای اخیر مطلع شدیم که افرادی در حال نابود کردن سنگ نگاره‌های تیمره هستند و پس از حضور در این منطقه در نهایت شگفتی متوجه شدم بیش از دوهزار سنگ نگاره که قدمت بعضی از آنها به ۱۷ هزار سال قبل می‌رسد نابود و خرد شده‌اند.

    محمدناصری فرد با بیان اینکه این حجم عظیم تخریب آثار تاریخی طی چند روز فاجعه بار است، افزود: برخی سنگ نگاره‌های این محوطه تبدیل به تلی از ماسه و سنگ شده و متاسفانه قسمت‌هایی از کتیبه‌های تصویری محوطه‌های دیگر نیز از جای کنده شده بودند.

    وی تاکید کرد: اگر از این نابودگری جلوگیری نشود، سنگ نگاره‌های منطقه قیدو و مزاین تماماً نابود خواهند شد و هیچ اثری از تاریخ کهن در این منطقه باقی نمی‌ماند.

    برخی سنگ نگاره‌های این محوطه تبدیل به تلی از ماسه و سنگ شده و متاسفانه قسمت‌هایی از کتیبه‌های تصویری محوطه‌های دیگر نیز از جای کنده شده بودند که اگر از این نابودگری جلوگیری نشود، سنگ نگاره‌های منطقه قیدو و مزاین تماماً نابود خواهند شد و هیچ اثری از تاریخ کهن در این منطقه باقی نمی‌ماندناصری فرد با بیان اینکه طی سال‌های اخیر عامل انسانی باعث از بین رفتن بیش از شش هزار اثر تاریخی در سنگ نگاره‌های تیمره شهرستان خمین شده است، بیان داشت: توسعه سد در منطقه گلپایگان، طرح انتقال آب از سد کوچری، احداث جاده و احداث سدهای خاکی شهیدآباد، لوزدر و فرنق بسیاری از سنگ‌نگاره‌های منطقه تیمره را نابود کرده است.

    وی با اشاره به فعالیت‌های معدنی در این منطقه تاریخی اظهار داشت: احداث معادن برای دستیابی به سیلیس و تراورتن نیز در منطقه تیمره طی سال‌های اخیر بخشی از میراث باستانی و گرانبهای سنگ‌نگاره‌های تیمره را تخریب کرده است.

    ناصری فرد عامل انسانی را خطرناک‌ترین و مخرب‌ترین تهدید برای این آثار باستانی دانست و تصریح کرد: علاوه بر فعالیت‌های عمرانی و اکتشافات معدنی، عوامل انسانی در شکل‌های مختلف همچون تخریب، دستکاری سنگ نوشته‌ها و اضافه کردن اسامی و نوشتن یادگاری بر آنها از دیگر عوامل تهدید این آثار بی‌بدیل است.

    وی تصریح کرد: علاوه بر ارزش تاریخی و یافته‌های بی بدیل و بی مثال در مورد زندگی بشر روزگار باستان در تیمره خمین، این منطقه باستانی پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری کشور با ارزآوری چند میلیارد دلاری در سال را دارد اما طی سال‌های اخیر عوامل طبیعی و انسانی در کنار سرقت‌های صورت گرفته از این منطقه، نگرانی‌ها را در زمینه نابودی این منطقه باستانی تشدید کرده است.

    پژوهشگر سنگ نگاره‌های ایران با اشاره به تخریب‌های اخیر سنگ نگاره‌های منطقه تیمره افزود: ما از استاندار مرکزی استدعا داریم اندیشه‌ای برای رفع این مشکل به کار بسته و سریعاً دستور توقف این روند نابودگرانه را صادر کنند.

    2052407.jpg


    فعالیت معدنی در منطقه باید با مجوز میراث فرهنگی انجام شود

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: طبق عکس‌ها و گزارش‌هایی که در چند روز اخیر از این منطقه به دست میراث فرهنگی استان مرکزی رسیده تحقیق و بررسی در مورد این اقدامات از روز گذشته آغاز شده تا با پیگیری مساله تخریب، از ادامه آن جلوگیری شود.

    سیدمحمد حسینی افزود: در حال حاضر کارشناسان میراث فرهنگی با حضور در منطقه تیمره در حال ارزیابی و بررسی میزان و عامل تخریب این سنگ نگاره‌ها هستند تا اگر این نابودگری به سبب فعالیت های معدنی است، در اسرع وقت متوقف شود و اگر عامل دیگری وجود دارد فورا پیگیری و رسیدگی شود.

    سایت موزه‌ها و سنگ نگاره‌ها در بستر طبیعی معنا و مفهوم می‌یابند و صخره نگاره‌های تیمره نیز در منطقه گسترده‌ای پراکنده هستند که امکان حفاظت از آنها و یا انتقالشان به نقطه دیگر یا جمع آوری این سنگ نگاره‌ها در موزه وجود ندارد بنابراین در محل باید از این آثار ارزشمند تاریخی حفاظت شودمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تامید کرد: صنعت و معدن برای اعطای مجوز فعالیت معدنی در چنین مناطقی باید از میراث فرهنگی استعلام کند و در صورتی که امکان فعالیت بدون آسیب در این منطقه فراهم باشد مجوز داده می‌شود اما متاسفانه طبق قواعد برخورد نشده و از میراث فرهنگی استعلام نمی‌شود.

    وی بیان کرد: سایت موزه‌ها و سنگ نگاره‌ها در بستر طبیعی معنا و مفهوم می‌یابند و صخره نگاره‌های تیمره نیز در منطقه گسترده‌ای پراکنده هستند که امکان حفاظت از آنها و یا انتقالشان به نقطه دیگر یا جمع آوری این سنگ نگاره‌ها در موزه وجود ندارد بنابراین در محل باید از این آثار ارزشمند تاریخی حفاظت شود.

    حسینی خاطرنشان کرد: در سطح استان مرکزی دو هزار اثر تاریخی وجود دارد که یگان حفاظت میراث فرهنگی نیرو و امکان رسیدگی و محافظت از نقطه به نقطه این بناها و محوطه‌های تاریخی را ندارد و سنگ نگاره‌های تیمره نیز منطقه گسترده‌ای را در بر گرفته‌اند بنابراین مهمترین اقدام در این شرایط فرهنگ سازی برای جلوگیری از هر گونه تخریب این آثار تاریخی به دست انسان است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: در این راستا علاوه بر اینکه صنعت و معدن می‌بایست در اعطای مجوزهای اکتشاف معدنی در این مناطق از میراث فرهنگی استعلام کند باید فرهنگ سازی انجام شود تا عوامل مخرب دیگر این آثار تاریخی و باستانی نیز تا حد امکان کاهش یابد.


    کد خبر 3600116
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    سوریه معبد باستانی «بل» را بازسازی می‌کند


    اداره آثار باستانی و موزه‌های سوریه از امکان مرمت و بازسازی معبد دوهزار ساله «بل» در شهر باستانی تدمر خبر داد. این معبد به طور کامل ویران شده اما گفته می شود زیربنای آن سالم است.



    .


    کد خبر 3588036
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    آمار بازدیدکنندگان اماکن تاریخی خراسان رضوی ۱۵ درصد رشد داشت


    2036488.jpg


    مشهد- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: آمار بازدیدکنندگان اماکن تاریخی و موزه های خراسان رضوی امسال با رشد ۱۵ و نیم درصدی همراه بود.



    محمد رکنی با بیان اینکه از ابتدای تعطیلات نوروزی تا پایان روز یازدهم فروردین ماه حدود یك میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از موزه ها و اماكن فرهنگی – تاریخی خراسان رضوی بازدید كردند به مهر گفت: این رقم در مقایسه با رقم مشابه در سال گذشته به میزان یك میلیون و ۶۰۰ هزار نفر پانزده و نیم درصد رشد داشته است.

    وی هم چنین با اشاره به فعالیت موزه های استان خراسان رضوی در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه جاری نیز گفت: با توجه به فعالیت موزه ها و اماكن فرهنگی – تاریخی استان در دو روز پایانی تعطیلات نوروز پیش بینی می شود تعداد بازدید كنندگان از اماكن و آثار فرهنگی – تاریخی استان افزایش یابد.

    ركنی ادامه داد: در مجموع ۱۴۰ اثر تاریخی در این استان قابل بازدید و حضور گردشگران است که شاهد حضور پررنگ گردشگران در این زمینه هستیم.

    معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این این استان دارای ۱۰ هزار اثر فرهنگی و تاریخی است افزود: هم اکنون یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

    وی خاطر نشان كرد: ضمن اینكه ۲۲ موزه در استان خراسان رضوی تحت پوشش این اداره كل فعالیت می كنند


    کد خبر 3587925
     

    برخی موضوعات مشابه

    • قفل شده
    • مهم
    • نظرسنجی
    پاسخ ها
    100
    بازدیدها
    5,046
    پاسخ ها
    173
    بازدیدها
    26,071
    بالا