VIP خبرنامه «تاریخی»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد؛

کشف بقایای معماری تاریخی در عملیات مرمت بازار اراک


2546051.jpg


اراک- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی از کشف بقایای معماری پیش از تاریخ احداث بازار اراک در این بازار خبرداد و گفت: بررسی دقیق برای تعین قدمت این آثار در حال انجام است.



به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسینی اظهار داشت: در پی انجام عملیات احداث کانال تأسیسات در سرای وکیل (مسگرها) بازار اراک، بقایای دو ستون و یک طاق آجری به دست آمده است.

وی افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته در خصوص ویژگی های مصالح و عناصر معماری فوق به ویژه ابعاد و اندازه آجرها، به نظر می رسد قدمت سازه های معماری مذکور به قبل از زمان احداث بازار اراک و سرای مسگرها باز می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: ارتفاع این دو ستون حداکثر دو متر است و عرض یکی از ستون ها ۸۶ سانتیمتر و عرض دیگری ۵۴ سانتی متر است که به فاصله ۹۰ سانتیمتر از یکدیگر احداث شده اند. طاق آجری کشف شده نیز در زیر ورودی فعلی سرای مسگر ها قرار دارد.

حسینی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت این کشف، اظهار نظر دقیق در مورد قدمت این آثار، بعد از بررسی های کارشناسی و تحقیقات بیشتر قابل اظهار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: همچنین تعداد قابل توجهی کاشی و قطعات سفال های ساده و لعابدار در این قسمت کشف شده که همگی آنها در دست مطالعه و بررسی به منظور تعیین میزان قدمت و گونه شناسی است.


کد خبر 4229655
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مهران خاکی زایی

    قلعه تاریخی سب


    قلعه تاریخی سب از توابع شهرستان سیب و سوران است.این قلعه با ارتفاع ۳۰ متر از قلعه های دوره اسلامی با قدمت حدود هزار سال است و آخرین بار این قلعه در سال ۱۲۱۷ توسط غلام رسول خان حاکم وقت از طایفه میرمرادزهی مرمت و بازسازی شده است.

    این بنا از خشت خام است که در سقف قلعه سب تنه درخت خرما، حصیر و طناب به کار رفته است و اندود کاری آن از کاه گل و گیاهی به نام توتری می باشد که چسبندگی کاه گل را دوچندان کرده و مقاومت آن را در مقابل بارندگی زیاد می کند.هم اکنون این بنا تحت حفاظت میراث فرهنگی است و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.قلعه سب سالم‌ ترین قلعه‌ ای است که از دوران اسلامی سیستان و بلوچستان، مانده‌ است. این قلعه که آیینه تمام نمای حاکمان صفویه و بعد از آنها است، از جمله ۲۷ بنای تاریخی استان است که هنوز پابرجاست.





    • 2718282.jpg


    • 2718283.jpg


    • 2718285.jpg


    • 2718288.jpg


    • 2718286.jpg


    • 2718284.jpg


    • 2718287.jpg


    • 2718289.jpg


    • 2718290.jpg


    • 2718292.jpg


    • 2718291.jpg


    • 2718293.jpg



     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی:

    لزوم اطلاع رسانی پایگاههای میراث فرهنگی/ خبرنگاران علم غیب ندارند


    2661177.jpg


    سید محمد بهشتی گفت: اینکه خبرنگاران علم غیب از فعالیت کارشناسان میراث فرهنگی ندارند گـ ـناه آنها نیست این وظیفه پایگاه های میراثی است که باید اطلاع رسانی را به عنوان سرمایه اجتماعی خود بداند.



    به‌گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی پایگاه‌های میراث‌جهانی و میراث‌فرهنگی کشورکه امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن با حضور معاون میراث‌فرهنگی و مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی در سالن اجتماعات ارگ آزادی برگزار شد، در این برنامه سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: در سالهای دور شرایط به گونه ای بود که فعالیت ما در آثار و سایت های مهم بسیار محدود بود. به عنوان مثال در سایت مهم تاریخی کشور از جمله چغازنبیل ما فقط آثار تاریخی را نگهداری می کردیم. در سایت مهمی چون تخت سلیمان تنها با دو نگهبان نگهداری می شد و در ایام سال کارشناسان حضور جدی در آنجا نداشتند و به ندرت پیش می آمد که حفاظت، مرمت، پژوهش و معرفی در کنار هم انجام شود.

    وی افزود:پس از بررسی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که باید یک الگوی مدیریتی راجع به اینکه آثار ما چیست و باید چه کاری برای آنها انجام داد به دست آوردیم. به این نتیجه رسیدیم که ما باید در آثار خود حضور دائمی و همه جانبه داشته باشیم نه موقت. به طوری که حفاظت، پژوهش و معرفی توامان باید اتفاق بیفتد. چند سالی طول کشید تا این فکر به مرحله عمل درآید.

    رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور بیان کرد: آثاری که پایگاه ها در آن ایجاد شده آثاری هستند که از ظرفیت فوق العاده ای برخوردار هستند و در مقابل تمامی پژوهش هایی که انجام می دهند مسئولیت دارند. از سوی دیگر پایگاه هایی چون پارسه و پاسارگاد شاخص ترین آثار دوره هخامنشی را دارد و باید تبدیل به پایگاه جهانی در مطالعات هخامنشی شود.

    وی افزود: پایگاه یک چتری باز می کند به اندازه همه جهان. بنابراین پایگاه ها در عمل می توانند جهانی و بین المللی باشند. آنها باید امکان و تبادل گفت وگو با مراکز جهانی داشته باشند و دستاوردهایی که در پایگاه ها رخ می دهد باید پژواک جهانی داشته باشد.

    بهشتی اما به موضوع نبود اعتبار در پایگاه ها اشاره کرد و افزود: با اینکه بحث اعتبار موضوع قابل توجهی است و ما هم اکنون در دایره محدودی از منابع به سر می بریم اما تجربه نشان داده است که این اعتبارات نیست که ما را از اهداف خود دور می کند این افول رویاها و تنزل همت است که مانع از فعالیت های جدی می شود. به طوری که اگر همت ما عالی تر و رویاهای ما وسیع تر شود این وسعت و ارتفاع تحقق پیدا می کند.

    او گفت: در عمارت عالی قاپو اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است به طوری که برای ما را سورپرایز می کند. اما با اینکه سورپرایزشدن اتفاق خوبی به نظر می رسد اما در این مورد بسیار بد است. چراکه شما پشت درهای بسته کارهای خوب می کنید اما هیچکس خبر ندارد.

    رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: اطلاع رسانی سرمایه اجتماعی پایگاه های میراث فرهنگی است. و میراث فرهنگی بدون سرمایه اجتماعی پیش نمی رود. یکی از کارهای پایگاه ها هنر اطلاع رسانی است. مدیران و کارشناسان پایگاه ها باید در رسانه حضور داشته باشند و لحظه لحظه اقدامات خود را خبر دهند.

    وی افزود: رسانه های ما دچار سوءتفاهم هستند در شرایط فعلی اینگونه به نظر می رسد که کارشناسان میراث فرهنگی کمر به قتل میراث فرهنگی بسته اند درحالی که این اتفاق و این سوتفاهم ناشی از نبود اطلاع رسانی به موقع است. اینکه خبرنگاران این حوزه علم غیب از فعالیت ها و تخصص کارشناسان را ندارند گـ ـناه آنها نیست این وظیفه پایگاه هاست که باید اطلاع رسانی را به عنوان سرمایه اجتماعی خود بداند و در این راستا فعالیت های جدی کند.

    در ادامه، فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‌های میراث‌جهانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: ۷۵ پایگاه ملی و ۲۲ پایگاه جهانی در کشور وجود دارد که در این پایگاه‌ها علاوه بر موضوعات حفاظت، مرمت و سامان‌دهی آثار، ایجاد امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگران و معرفی ارزش‌های برجسته جهانی آثار در دستور کار قرار دارد. تمام فعالیت‌ها در پایگاه‌های میراث‌فرهنگی به ویژه پایگاه‌های جهانی طبق پلان مدیریت و براساس برنامه‌ریزی‌های مصوب، هر سال از سوی همکاران امور پایگاه‌ها انجام می‌شود، این اقدامات با هدایت و نظارت بالغ بر ۴۰۰ کارشناس، استاد خبره و شورای راهبردی انجام می‌شود.

    عزیزی ادامه داد: به‌رغم توجه به مسائل و مشکلات و کمک‌های بسیار زیاد بخش‌های مختلف سازمان میراث‌فرهنگی و سایر دستگاه‌ها به‌ویژه سازمان برنامه و بودجه به پایگاه‌های میراث جهانی و ملی، محدودیت‌های متعددی به لحاظ مالی و تشکیلاتی پیش روی پایگاه‌ها قرار دارد و تا رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه فاصله بسیار زیادی وجود دارد، اما با تلاش صادقانه فعالان این حوزه دستیابی به وضعیت مطلوب دور از دسترس نیست.

    در ادامه این برنامه، منظر باستان شناسی ساسانی فارس ، اقدامات و تهیه پرونده ثبتی آن توسط عسگری از باستان شناسان استان مطرح شد . توضیحات مربوط به پرونده جهانی شهر تاریخی یزد را نیز فرهمند مدیر پایگاه ارائه کرد و گفت: پایگاه یزد در سال ۸۲ تشکیل شد و در سال ۸۸ بنا به دلایل مختلف متوقف و تعطیل شد تا اینکه در مهر ماه سال ۹۳ این پایگاه مجددا با هدف ثبت جهانی و حفاظت از بافت تاریخی بازگشایی شد.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه پرونده ثبت جهانی شهر یزد به عنوان اولین پرونده زنده مطرح بود، نحوه مدیریت اثر نیز پیچیدگی هایی داشت.


    کد خبر 4227881
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    امکان جعل و مشابه سازی آثار تقویت شده است


    2446423.jpg


    با توجه به پیشرفت فناوری های نوین امکان جعل و مشابه سازی آثار بسیار تقویت شده و ادامه روند ورود آثار جعلی بسیار به موزه ها روند نگرانی ها در مورد اصالت آثار موزه ای را به همراه دارد.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این مطلب در کارگاه دوم نخستین روز همایش و کارگاه تخصصی "تعیین اصالت اشیا تاریخی، فرهنگی و هنری که با ارایه مقالاتی با عنوان های " تعیین اصالت دو قطعه سفال نخودی متعلق به موزه خصوصی اسدی در شهر بشرویه، موانع موجود درمطالعات آزمایشگاهی اصالت سنجی اشیاء تاریخی- فرهنگی، سنجش اصالت تار منسوب به عباس صنعت با استفاده از گاه شناسی درختی و " مقدمه ای بر روش‌های شناسایی و تعیین اصالت گوهرها و سنگ‌های قیمتی" همراه بود، ارایه شد.

    جواد عباسی، دانشجوی دکتری مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی دانشگاه هنر تهران مقاله خود را با عنوان " تعیین اصالت دو قطعه سفال نخودی متعلق به موزه خصوصی اسدی در شهر بشرویه" ارایه داد.

    وی گفت: اصالت آثار هنری از موضوعاتی است که همواره توجه بسیاری از فیلسوفان و نظریه پردازان هنر را به خود جلب کرده است.

    او افزود: موزهها، مجموعهها و مراکز نگهداری آثار در ایران، به دلیل این که بیشتر آثارخود را در گذشته و حال از طریق کاوشهای باستانشناسی، آثار وقفی و امانی به دست آوردهاند، تا پیش از چند دهه اخیر آثار جعلی آسیب چندانی به آنها وارد نکرده است اما در نیم قرن اخیر آثار جعلی بسیاری از راههایی غیر از کاوشهای باستانشناسی وارد موزهها شده که ادامه این روند نگرانیهایی را در رابـ ـطه با اصالت آثار موجود در موزهها در پی خواهد داشت.

    عباسی با اشاره به این که موضوع مورد بحث در این مقاله دو نمونه سفال نخودی رنگ، که احتمالاً اجزا یک یا دو قلیان بودهاند، از شناسایی یک ساباط در ضلع غربی مسجد میانده شهر بشرویه (استان خراسان جنوبی) درسال ۱۳۸۶ درجریان سبک سازی بام خبر داد.

    او با بیان این نکته که این قطعات دارای تزئینات کنده کاری (نقوش گیاهی) و برشدار هستند، گفت: این سفالها امروزه در موزه خصوصی اسدی در شهر بشرویه نگهداری میشوند و باتوجه به تزئینات و جنس سفال، به نظرمیرسد مربوط به دوره های میانی اسلامی باشند.

    او افزود: هنگام مواجه مرمتگر با اثر، این دو قطعه به هم وصل شده بودند که پس از بررسیهای به عمل آمده مشخص شد که این کار به تشخیص مسئول موزه انجام شده است.

    به گفته عباسی، درنگاه اول به نظر میرسد که دو قطعه مربوط به یک شی است و درگذشته دارای اتصال بودهاند اما پس از مشاهده دقیقتر اختلاف رنگ دو قطعه توجه را جلب می کند.

    وی با اشاره به این که لبههای شکست دو قطعه نیز تا حدودی حداقل در بخش کوچکی از اثر منطبق بر هم به نظرمیرسد، چند پرسش را مطرح کرد و گفت: سفالها چگونه مرمت شوند؟ آیا دو قطعه وصالی شوند؟ به صورت جداگانه نگهداری شوند؟

    موانع موجود در مطالعات آزمایشگاهی

    سخنران بعدی ملیحه مهدیآبادی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود که مقاله خود را با عنوان " موانع موجود درمطالعات آزمایشگاهی اصالت سنجی اشیاء تاریخی- فرهنگی" ارایه کرد.

    او اظهار داشت: هنگامی که مطالعات میدانی و کتابخانهای برای تعیین قدمت و اصالت یک شئ تاریخی کافی نباشد، باستان شناسان یا همکاران آنها، مطالعات آزمایشگاهی را به عنوان گزینهای مطمئن و قابل اجرا در تعیین اصالت اشیاء انتخاب می کنند.

    وی مطالعات آزمایشگاهی را گزینه ارزشمندی دانست و گفت: هرچند این روش در اغلب موارد به پرسش های پیچیده باستان شناسی و علوم مرتبط با آن پاسخ میدهد اما گاهی این مطالعات نیز نمیتواند به پرسش های تعیین اصالت و قدمت یک اثر پاسخ مناسب بدهد، زیرا دادهها برای تعیین اصالت کافی نیست و زمانی نتایج درستی به دست می آید که داده ها درست باشد.

    مهدی آبادی در ادامه به بررسی موانع مطالعات آزمایشگاهی تعیین اصالت پرداخت و برای نمونه به دو اثر یکی سنگ نبشته جزیره خارک مربوط به دوره هخامنشی و دیگری اثری بر روی پوست منسوب به مانویان در دوره ساسانی اشاره کرد و گفت:

    مطالعات آزمایشگاهی برای تعیین اصالت این دو اثر نمیتواند پاسخگوی پرسش های مربوط به تعیین قدمت و اصالت باشد.

    سنجش اصالت تار منسوب به عباس صنعت

    در ادامه مهزاد سلطانی از دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان مقاله ای با عنوان " سنجش اصالت تار منسوب به عباس صنعت با استفاده از گاه شناسی درختی" ارایه کرد.

    او با بیان این نکته که با توجه به سنجش اصالت چوبهای تاریخی میتوان اطلاعات بسیار مهمی برای مطالعه آثار و بناهایی به دست آورد که از این ماده ارزشمند ساخته شدهاست، گفت: ساختار چوب به صورت تشکیل حلقه های سالیانه است که اطلاعات بسیاری از جمله وضعیت جوی با متغییرهای مکان و زمان را در خود دارد.

    او افزود: با استفاده از علم گاهشناسی و اندازهگیری حلقهها و مقایسه با نمودار شاهد و بررسی آنها می توان اطلاعاتی از جمله زمان و منطقه جغرافیای چوب را به دست آورد.

    سلطانی ساز تار را به نامترین و پرطرفدارترین آلات موسیقی ایرانی و یکی از سازهای ملی ایران دانست و از معروفترین سازندگان ساز تار در دوره قاجار به هوانس آبکاریان (یحیی) تار ساز و شاگردان وی، عباس و جعفر صنعت اشاره کرد.

    به گفته وی، محبوبیت سازهای ساخته شده توسط آنها در بین نوازندگان موجب شده که تارهای زیادی منسوب به آنها جعل شود به گونه ای که تشخیص ساز اصل از بدل را دچار مشکل می کند.

    او با اشاره به مطالعه اصالت یک ساز تار منسوب به عباس صنعت موجود در موزه موسیقی اصفهان با استفاده از روش گاهشناسی گفت: در این بررسی حلقههای سالیانه قسمتهای پشت، پایین و بالای کاسه و نقاره با استفاده از تصویربرداری و آنالیز تصویری اندازهگیری شد و داده های حاصل با دادههای به دست آمده از یک ساز تار ساخت عباس صنعت مورد تحلیل آماری و مقایسه قرار گرفت.

    سلطانی افزود: نتیجه نشان داد که حلقههای سالیانه در جهات مختلف در هر دو ساز تار مشابه هستند و چوب هر دو ساز مربوط به یک دوره زمانی است که میتواند دلیلی بر اصالت تاریخی ساز مورد مطالعه باشد. بهعلاوه، چوبهای مورد استفاده در ساخت هر دو ساز مربوط به یک منطقه است.

    روش‌های شناسایی و تعیین اصالت گوهرها و سنگ‌های قیمتی

    امیرحسین مجتهدزاده، دانش‌آموخته گوهرشناسی از انستیتو جواهرشناسی آمریکا، آخرین سخنران این کارگاه بود که با عنوان " مقدمه ای بر روش‌های شناسایی و تعیین اصالت گوهرها و سنگ‌های قیمتی" سخن گفت.

    این دانش‌آموخته کارشناسی ارشد زمین‌شناسی پترولوژی تعیین ماهیت و اصالت آثار هنری، فرهنگی، تاریخی و باستانی را از چالش‌های مهم حوزه میراث دانست و گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های نوین، امکان جعل و مشابه‌سازی آثار بسیار تقویت‌شده و از سوی دیگر، بهره‌گیری از علوم روز و تکنیک‌های مدرن محققان را به تفکیک و تشخیص هرچه دقیق‌تر آثار معتبر و اصیل رهنمون می‌سازد.

    او افزود: گوهرهای قیمتی و نیمه قیمتی به دلیل ارزش مالی و اهمیت ذاتی خود ازجمله مواردی هستند که شناخت و تشخیص ماهیت، منشأ و اصالت آنها توجه ویژه‌ای را طلب می‌کند.

    به گفته وی، وجود شبه‌گوهرها، گوهرهای فرآوری و بهسازی شده، گوهرهای سینتتیک و یا نمونه‌های بدل و مصنوعی، تنها بخشی از جنبه‌هایی هستند که گوهرشناسان و کارشناسان جواهرات می‌بایست آنها را تفکیک کرده و مورد ارزیابی و شناخت قرار دهند.

    مجتهدزاده افزود: هر یک از گروه‌های ذکرشده، دارای شاخصه‌هایی هستند که با بررسی‌های آزمایشگاهی دقیق و کامل می‌توان با درصد بسیار بالایی نوع، ماهیت و اصالت نمونه‌های به‌کاررفته در آثار را تعیین و ارزیابی کرد لذا شاخصه‌هایی همچون ناخالصی‌ها و ساختارهای درونی و خصوصیات فیزیکی راه را برای تشخیص و تفکیک این قبیل موارد هموار می کند.

    او گفت: استفاده از ابزارآلات و روش‌های غیر تخریبی همچون استفاده از میکروسکوپ، پلاریسکوپ و طیف‌سنجی‌های مرسوم باعث می‌شود تا بررسی دقیقی بر روی نمونه‌ها و شاخصه‌های ماهیتی آنها انجام‌گرفته و داده‌های به‌دست‌آمده از این فرآیندها، نقش کلیدی را در تعیین منشأ گوهرها ایفا کنند.

    مجتهدزاده اظهار تشخیص نوع تراش و سبک‌های ساخت و جنبه‌های هنری و تکنیکی را نکات حساس و مهم تعیین اصالت اعلام کردو گفت: تحلیل آنها نیازمند صرف زمان و تسلط کامل بر اطلاعات موجود در این حیطه است.

    او افزود: با بهره‌گیری از ابزارآلات و روش‌های گوهرشناسی و کانی‌شناسی و همچنین اشراف بر تکنیک ساخت و تاریخچه این دست آثار و شناخت مواد، می‌توان ماهیت و اصالت یک اثر را تعیین کرده و ارزشیابی و ارزش‌گذاری درستی را انجام داد.


    کد خبر 4227962
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مهر گزارش می دهد؛

    گام بلند شبکه کردستان برای تولید یک اثرفاخر/سنجرخان سریال می شود


    2715599.jpg


    سنندج – شبکه استانی کردستان با همکاری شبکه یک و مشارکت استانداری کردستان گام بلندی برای تولید یک اثر فاخر با محوریت زندگی یکی از شخصیت های تاریخی این استان برداشته است.



    خبرگزاری مهر – گروه استانها؛ آرمان نصراللهی: تولید سریال های فاخر با محوریت شخصیت های تاریخی در رسانه ملی با بازخورد مناسبی همراه بوده است و به همین دلیل نیز شبکه کردستان در تدارک تهیه و تولید یک سریال فاخر تاریخی با محوریت یکی از شخصیت های برجسته در تاریخ کردستان است.

    سنجرخان وزیری که علیرغم اینکه در مقابله و مبارزه با استعمار یکی از شخصیت های برجسته تاریخ معاصر ایران است، ولی به دلیل کم توجهی رسانه ها تا حدود زیادی ناشناخته باقی مانده است و به همین دلیل شبکه استانی کردستان در تدارک تهیه و تولید سریالی با محوریت این شخصیت تاریخی است.

    در طول یک دهه اخیر بارها تهیه و تولید سریال سنجر خان در کشور مطرح شده ولی این بار و با انتصاب ابوالقاسم امان الهی به عنوان مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان، این کار جنبه عملیاتی به خود گرفته و حتی اعلام شده است که تاکنون بخش های اصلی این سریال نیز نوشته شده است.

    سنجرخان وزیری معروف به سردار اکرم فرزند حاج یوسف مالک روستای نران از توابع شهر سنندج و فرزندجیران خانم از خانواده اردلان (خاندان حاکم کردستان) و فرزند چهارم از ۹ فرزند خانواده است.

    در این زمان که روسها مناطق مختلف ایران از جمله کردستان را اشغال کرده‌اند و آزار و اذیت مردم باعث اعتراض عمومی می شود. سنجر خان بعد از این وضعیت نیروی متشکل از مردم محلی را تشکیل داده و از روستاهای اطراف کامیاران شروع به جنگ و زد و خورد می‌شود و روسها را تا شهر سنندج فراری داده و با شکست دادن آنان، آنها را مجبور به ترک روستاها و شهرها می‌نماید.

    وی با فراهم کردن سوارانی از روستاهای اطراف و با یاری مردم دوباره راهی میدان می‌شود و از شهر دهگلان روسها را در پی یک نبرد سخت شکست و فراری داده و با به دست آوردن مقدار زیادی غنایم جنگی سبک و سنگین و مهمات به جنگهای بعدی ادامه می‌دهد.

    جنگ به شهرهای دیواندره و سقز کشیده می‌شود و در اکثر مناطق سواران سنجر خان موفق به شکست روسها و آزاد سازی مناطق مذکور می‌گردند. باهمکاری یکی از حاکمان منطقه سقز و بوکان سنجرخان روسها را تا پل منجیل فراری می‌دهد و به عقب می‌راند و تمامی خاک کردستان را از نیروهای روسی پاکسازی می‌کند و به همین نامه‌ای به میرزا کوچک خان می‌نویسد و میرزا را از کار روسها آگاه می کند که آنها را از کردستان فراری داده‌ام و اکنون نوبت شماست که آنها به طرف شما در راهند.

    قیام سنجرخان آنگونه که شایسته است، مورد توجه قرار نگرفته است

    یک مدرس دانشگاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه سنجرخان در راستای مبارزه با استعمار روس، گفت: سنجرخان در عصر خود یکی از مهمترین شخصیت های در راستای مقابله با استعمار به شمار می رود ولی متاسفانه به دلایل مختلف وی هنوز ناشناخته است.

    اسماعیل احمدی که با محوریت قیام سنجرخان وزیری یک پژوهش تاریخی تحلیلی را انجام داده است، افزود: جایگاه سنجرخان در راستای مقابله با بیگانگان اگر بیشتر از میرزاکوچک خان نباشد بدون شک کمتر نیست و به همین دلیل پرداختن به این شخصیت یکی از ضرورت های فعلی است.

    وی بیان کرد: در حال حاضر آثار مکتوب و حتی سینمایی و تلویزیونی در خصوص قیام سنجر خان بسیار اندک و ناچیز است و می طلبد که رسانه ملی برای نشان دادن هویت تاریخی ملت بزرگ ایران در این زمینه ورود پیدا کرده و زمینه برای تولید اثری فاخر و در خور شان را فراهم کند.

    مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان در خصوص روند تهیه و تولید این سریال به خبرنگار مهر گفت: شبکه کردستان در طول سه سال اخیر رویکرد جدیدی را در دستور کار قرار داده و سعی می شود که با استفاده از ظرفیت های فرهنگ بومی و محلی برنامه های متناسب با نیاز مخاطب تهیه و تولید شود.

    ابوالقاسم امان الهی بیان کرد: تهیه و تولید سریال های تاریخی یکی از اولویت های شبکه کردستان است و در همین راستا بعد از رایزنی های متعدد و مختلف از مسئولان رسانه ملی، ساخت سریال تاریخی سنجر خان تصویب در در دستور کار قرار گرفت.

    امضای تفاهم نامه همکاری صدا و سیما و استانداری کردستان برای تولید سریال سنجر خان

    وی گفت: بعد از این مهم تفاهم نامه های بین معاون امور مجلس و استانهای سازمان صدا و سیما و استانداری کردستان در سال جاری به امضا رسید و کار تهیه و تولید سریال سنجر خان جنبه عملیاتی به خود گرفت.

    مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان ادامه داد: همزمان با امضای این تفاهم نامه، با هماهنگی صورت گرفته کار نوشتن سریال سنجر خان در ۲۶ قسمت از سوی سیدضیا الدین دری یکی از نویسندگان و کارگردان های برجسته تلویزیون آغاز شد.

    وی یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد این سریال نوشته شده و تحول شبکه استانی کردستان شده است و هماهنگی های لازم برای آغاز کار ضبط این سریال تلویزیونی در استان کردستان نیز در دست اجراست.

    امان الهی عنوان کرد: قرار است که این سریال در استان کردستان تهیه و تولید شود و از حضور هنرمندان برجسته سینما و تلویزیون نیز در این اثر فاخر استفاده خواهد شد و بعد از تولید نیز با هماهنگی های لازم از شبکه یک و همچنین شبکه استانی کردستان پخش خواهد شد.

    بخش های اصلی سریال سنجرخان نوشته شده است

    در همین حال سیدضیاالدین دری کارگردان سینما و تلویزیون چندی قبل در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جدیدترین فعالیت های خود گفت: در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه سریالی با عنوان «سنجرخان» هستم که فکر می کنم تا دو سه هفته آینده نگارش متن آن به پایان برسد زیرا تاکنون حدود دو سوم آن انجام شده است.

    وی افزود: سنجر خان نام یکی از شخصیت های تاریخی است که در دوره ای به جنگ علیه روس ها و انگلیس‌ها می‌پردازد و از همین رو این سریال هم موضوعی تاریخی دارد.

    این کارگردان پیشکسوت تاکید کرد که فعلا نمی توان درباره زمان ساخت این سریال خبری اعلام کرد زیرا باید نگارش فیلمنامه به پایان برسد و سپس درباره آن برنامه ریزی کرد.

    همزمان با این مهم و بر اساس اعلام مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان قرار است که بخشی از هزینه تهیه و تولید این سریال تاریخی از سوی استانداری کردستان تامین و بخش دیگر نیز از سوی صدا و سیما پرداخت می شود و به همین دلیل در تلاش برای تامین اعتبار مورد نیاز برای این کار هستیم.

    تهیه و تولید اثری فاخر در خصوص زندگی یکی از قهرمانان تاریخ معاصر کشور که در استان کردستان برای حفظ تمامیت ارزی این کشور و بیرون راندن بیگانگان قیام کرد می تواند بهترین فرصت برای تحکیم وحدت و همدلی در جامعه باشد و این مهم نشان می دهد که مردم کرد همواره در دفاع کشور پیشگام بوده و بر خلاف توطئه های غربی و بیگانگان از کشور خود دفاع کرده اند.


    کد خبر 4225784
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    همایش تعیین اصالت اشیا تاریخی، فرهنگی و هنری برگزار می شود


    2486474.jpg


    همایش و کارگاه تخصصی تعیین اصالت اشیا تاریخی با حضور کارشناسانی از کشورهای اتریش و آلمان توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی از ۲۴ تا ۲۶ بهمن برگزار می شود .



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، حمید فدایی دبیر علمی نخستین همایش "تعیین اصالت اشیاء تاریخی –فرهنگی و هنری با اعلام این خبر گفت :جعل آثار و اشیاء تاریخی، فرهنگی و هنری مختص فرهنگ یا منطقه جغرافیایی خاصی نیست و همه جوامع از دیرباز با این مشکل رو به رو بوده اند.

    او افزود :امروزه بازار خرید و فروش قانونی یا غیرقانونی آثار تاریخی– فرهنگی به گسترش ساخت اشیاء جعلی دامن زده و شناسایی این آثار را به یکی از دغدغه های باستان شناسان، موزه داران، مرمت گران، دانشمندان علوم مختلف و کارشناسان نیروی انتظامی و علوم جنایی برای مقابله با جاعلان آنها مبدل کرده است.

    فدایی با بیان اینکه تا چند دهه پیش تنها راه تعیین اصالت اشیاء، بررسی دقیق آنها توسط متخصصان زبده ای بود که سالها با مطالعه، تفحص در سبک و ویژگی های اشیاء و ممارست در مقایسه آنها اصل را از جعل تمیز می دادند تصریح کرد که در سالهای اخیر علوم طبیعی، مهندسی، پزشکی و زیست شناسی جایگاه مهمی در بررسی اشیاء و تعیین اصالت آنها به دست آورده اند.

    او در ادامه افزود: نخستین همایش و کارگاه تخصصی با عنوان " تعیین اصالت اشیاء تاریخی-فرهنگی و هنری" با حضور کارشناسان داخلی و خارجی از کشورهای اتریش و آلمان توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی، از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه سال ۱۳۹۶مطابق با ۱۳ تا ۱۵ فوریه ۲۰۱۸ میلادی، در موزه ملی ایران برگزار می شود

    دبیر علمی نخستین همایش و کارگاه "تعیین اصالت اشیاء تاریخی –فرهنگی و هنری " هدف از برگزاری این همایش و کارگاه را یافتن زبان مشترک میان متخصصان علوم طبیعی و کارشناسان باستان شناسی، تاریخ، موزه داری، مرمت و تعمیق روند همکاری آنها و آشنایی با روشهای علمی مورد استفاده در مطالعات موردی و مشابه تعیین اصالت اشیاء در ایران و جهان اعلام کرد .

    او گفت :آشنایی متخصصان علوم طبیعی با روشهای کارشناسان تعیین اصالت ، طرح و بررسی مسائل و مشکلاتی که کارشناسان ایران در عمل با آن مواجهند ، آشنایی با روند تفسیر نتایج آزمایشگاهی وآشنایی با امکانات و محدودیتهای روشهای سالیابی ازدیگر اهداف برگزاری این همایش است .

    وی اصالت از دیدگاه باستان شناسان، مرمتگران، موزه داران و مجموعه داران، جنبه های جعل و تزویر در آثار تاریخی فرهنگی و بررسی روش های علمی و آزمایشگاهی تعیین اصالت را محورهای اصلی این همایش اعلام کرد .

    فدایی بیان کرد :در روز ۲۶ بهمن ماه نیز به طور همزمان ۳ کارگاه در باره روشهای علمی و آزمایشگاهی بررسی آثار فلزی، سفالی و نسخ خطی و نقاشی توسط کارشناسان داخلی و خارجی برای جمعداران موزه ها و متخصصان میراث فرهنگی برگزار می شود.


    کد خبر 4225924
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ابوالفضل محمدی

    تاراج تاریخ در روستای توران پشت‎


    توران پشت نام یکی از روستاهای کهن با قدمتی پنج هزار ساله در شهرستان تفت واقع در استان یزد است که آثار تاریخی موجود در این روستا نشان می دهد حیات در این روستا از زمان ساسانیان یا هخامنشیان وجود داشته است.

    این روستا در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرستان تفت و ۷۵ کیلومتری مرکز استان یزد قرار دارد و عده ای نام آن را برگرفته از توران دخت ساسانی می دانند که به مرور زمان تغییر یافته و به توران پشت مشهور شده است.

    آنچه توران پشت را نسبت به دیگر روستاهای استان یزد متمایز کرده، قدمت تاریخی و وجود آثار تاریخی و طبیعی بسیار در آن است که هر یک به سهم خود می توانند گردشگران و کاوشگران بسیاری را به این منطقه بکشاند. یکی از این آثار تاریخی، سنگ قبرهایی است که به خط کوفی نگاشته شده است.

    وجود این سنگ قبرها در قدیمی ترین گورستان کشور موجب شده تا پای سارقان اشیای تاریخی و عتیقه به این روستا باز شود و اشیایی از جمله کتیبه های تاریخی و بخش عمده ای از این سنگ قبرها به سرقت رفته به طوریکه اخیرا نیز این سرقت ها به شکل نامحسوسی در حال وقوع است.

    بنا به گفته اهالی این روستا، قبرستان توران پشت، قبرستانی تاریخی و کهن است و کتیبه هایی که به عنوان سنگ قبر در قدیم مورد استفاده بوده، در واقع سنگ هایی است که با خط کوفی روی آن حکاکی شده است.

    انجام حفاری هایی در اطراف تپه توران پشت و حتی حفاری در این گورستان قدیمی برای یافتن اشیای عتیقه از جمله اقداماتی است که سارقان در این منطقه انجام می دهند.

    گرچه این روستا و بناهای موجود در آن با قدمت ساسانیان و قاجار به ثبت رسیده است اما میراث فرهنگی بسیار کم در این روستا حضور می یابد و هیچ نظارت و مراقبتی از بناهای تاریخی، کتیبه ها و ... ندارد و مردم روستای توران پشت به صورت خودجوش مراقبت از روستا و آثار تاریخی را به عهده دارند به طوری که وقتی برای عکاسی از این روستا در منطقه حاضر شدم پس از پاسخگویی به بومیان روستا و دقایقی از حضور، پاسخگوی نیروی انتظامی نیز بودم.





    • 2695668.jpg


    • 2695669.jpg


    • 2695670.jpg


    • 2695674.jpg


    • 2695671.jpg


    • 2695673.jpg


    • 2695667.jpg


    • 2695675.jpg


    • 2695672.jpg


    • 2695678.jpg


    • 2695680.jpg


    • 2695679.jpg


    • 2695677.jpg


    • 2695682.jpg


    • 2695676.jpg


    • 2695681.jpg


    • 2695685.jpg


    • 2695686.jpg


    • 2695684.jpg


    • 2695687.jpg


    • 2695683.jpg



     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    میراث فرهنگی: اعتبار نداریم

    تازیانه باد و باران بر تن «سنگ‌نوشته»/ اثر سلجوقی فرسوده شد


    2703331.jpg


    خرم‌آباد- در حالی «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد زیر باد و باران در حال فرسودگی و نابودی است که مسئولان میراث فرهنگی می‌گویند برای حفاظت از این اثر تاریخی اعتبار ندارند.



    خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: سنگ‌نوشته، نوشته‌ای تاریخی بر سنگی مکعبی شکل است که به‌صورت یکپارچه متصل به صخره‌ای طبیعی در مرکز شهر خرم‌آباد (ضلع شرقی - خیابان شریعتی) و در مسیر قدیمی شاپور خواست به خوزستان قرار دارد و نمادی از فرهنگ غنی مردمان این سرزمین است.

    ارتفاع متون کتیبه دار با احتساب دوپله در چهار ضلع سنگ‌نوشته، ۳۴۴ سانتیمتر است، این کتیبه به خط کوفی و زبان فارسی دورتادور ستون سنگی تحریر شده است که درگذشته به «بردنوشته» معروف بوده است. کتیبه با «بسم‌الله» شروع‌شده و موضوع آن مربوط به‌حکم امیر اسفهسالار کبیر ظهیرالدین و الدوله معین الاسلام طغرل لتکین ابوسعید برسق در خصوص بخشش علفچر درچراگاه های شاپور خواست و ممنوعیت برخی سنت‌هایی ناپسند در عهد سلطنت ملکشاه سلجوقی به تاریخ ۵۱۳ هجری قمری است.

    حک شدن وعده‌های مسئولان بر روی بدن «سنگ‌نوشته»

    «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد این روزها حال‌وروز خوشی ندارد، عدم حفاظت و ساماندهی از این اثر تاریخی موجب شده تا شاهد فرسودگی و تخریب آن باشیم و در این میان بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی لرستان نسبت به وضعیت این اثر تاریخی قابل‌تأمل است.

    پیش‌ازاین در تاریخ ۱۰ تیرماه سال ۹۱ عباس گودرزی مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در رابـ ـطه با حفاظت از این اثر تاریخی گفته بود: این سنگ‌نوشته تاریخی در خیابان دکتر شریعتی خرم‌آباد و در مرکز شهر واقع‌شده که این مسئله، کار حفاظت از آن را دشوار می‌کند.



    وی افزود: در هفته گذشته و پس از بازدیدهایی که از این اثر داشتیم، تصمیم گرفته شد تا برای حفاظت از این اثر شاخص و تاریخی، قابی شیشه‌ای بر روی آن نصب شود که این طرح در اسرع وقت اجرایی شد.

    گودرزی تصریح کرد: در این بازدیدها همچنین مصوب شد تا در کنار این سنگ‌نوشته، تابلویی با عنوان معرفی اثر نصب شود تا گردشگران در بازدید از آن، اطلاعات کافی را درباره پیشینه اثر به دست آورند.

    سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان همچنین از نورپردازی این اثر تاریخی در آینده نزدیک خبر داد.

    مسئولان: اعتبار نداریم!

    اما امروز بعد از گذشت پنج سال نه‌تنها از نصب قاب شیشه‌ای در اطراف این اثر تاریخی خبری نیست، بلکه شاهد فرسودگی و تخریب آن در سایه بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی استان هستیم.

    زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در رابـ ـطه با برنامه میراث فرهنگی برای حفاظت از این اثر تاریخی به خبرنگار مهر گفت: یکی از برنامه‌های ما ساماندهی و حفاظت از این اثر تاریخی است.

    وی بابیان اینکه برای حفاظت از این اثر تاریخی نیازمند به اعتبار هستیم گفت: مقرر بوده که تا بهمن‌ماه امسال در این زمینه از محل اعتبارات ملی برای ساماندهی و حفاظت از این اثر تاریخی اعتبار لازم اختصاص یابد.

    معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان تأکید کرد: ما منتظر تخصیص اعتبار در این رابـ ـطه هستیم و اگر به ما اعتبار بدهند اقدام به حفاظت از «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد خواهیم کرد.

    حال باید تن نحیف «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد در زیر باد و باران و در کنار خیابان شریعتی خرم‌آباد منتظر بماند تا شاید مسئولان اعتباری برای حفاظت از آن اختصاص دهند.


    کد خبر 4215247
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    کشف اموال تاریخی از کاوشگران غیر مجاز


    2446424.jpg


    رئیس کلانتری ۱۳۲ نبرد، گفت: شب گذشته عوامل گشت کلانتری در خیابان خاوران به یک دستگاه خودرو سمند مشکوک شدند.



    به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ جهانشاه تیموری، افزود: در بازرسی از این خودرو، یک عدد گاو برنجی، سر آدمک برنجی، سکه های تاریخی، تابلو چوبی و دو گوشواره برنجی کشف کردند.

    وی ادامه داد: با توجه به فعالیت احتمالی راننده خودروی سمند در زمینه کاوشگری غیرمجاز محوطه های تاریخی تحقیقات تخصصی در این زمینه ادامه دارد.

    تیموری با عنوان این مطلب که اموال مکشوفه جهت کارشناسی به سازمان میراث فرهنگی تحویل داده شد، تاکید کرد: با عنایت به اینکه در قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری به قصد به دست آوردن اموال تاریخی جرم است و خرید و فروش اینگونه اموال در حکم قاچاق محسوب می گردد، چنانچه شهروندان قصد خرید یا نگهداری این اموال را دارند حتما با اجازه اداره میراث فرهنگی محل می بایست صورت پذیرد.


    کد خبر 4215065
    2127368.jpg
    حبیب احسنی پور
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    در گفتگو با مهر عنوان شد؛

    اصلاح در قرارداد واگذاری ۱۲ بنای تاریخی به بخش خصوصی


    2218941.jpg


    صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، به تازگی ۱۲ بنای تاریخی را به مزایده گذاشته و این بار در قرارداد واگذاری بناها تغییراتی را اعمال کرده است.



    به گزارش خبرنگار مهر، صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی در روزهای اخیر اقدام به اعلام عمومی مزایده ۱۲ بنای تاریخی در استان‌های اردبیل، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، چهارمحال‌وبختیاری، سمنان، یزد، مازندران و فارس کرد و برای آن‌ها شرایط جدیدی در نظر گرفت.

    این بناها که از طریق مزایده دومرحله‌ای واگذار می‌شوند، به‌ترتیب حمام ابراهیم‌آباد، خانه فاطمی، خانه بخردی، خانه و ساباط مستوفی، کاروانسرای مهر، خانه حفیظی‌ها، خانه تدین، خانه ابراهیمی، مجموعه چرخاب، کاخ چایخوران، خانه منوچهری و خانه افشاری هستند.

    علی کاظمی مدیر سرمایه‌گذاری این صندوق به خبرنگار مهر درباره تغییراتی که در واگذاری بناها انجام شده گفت: یکی از این تغییرات درباره منطقی کردن زمان مرمت و افزایش مدت زمان بهره‌برداری توسط سرمایه‌گذار است. کوتاه کردن زمان مزایده تا اعلام برنده و حمایت بیشتر از سرمایه‌گذار برای بهره‌برداری‌های قبل از مرمت یعنی بهره‌برداری‌های موقت از شرایط جدید قراردادهاست.

    وی همچنین درباره اعلام چند باره برخی از بناها برای واگذاری به بخش خصوصی نیز گفت: خانه تدین چند بار آگهی شده بود و این بار هم به فهرست جدید اضافه شد. سرمایه‌گذار کاروانسرای مهر هم خلع ید شد و برای واگذاری جدید، آن را به مزایده گذاشتیم. دلیل به مزایده گذاشتن دوباره خانه بخردی اصفهان نیز این بود که سرمایه‌گذار به تعهداتش عمل نکرد یا تعهدات قابل اجرا نبود. مابقی بناها هم برای اولین بار در این فهرست اعلام شده‌اند.

    کاظمی درباره حمام سالار که به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی واگذار شده نیز توضیح داد: کانون این حمام را آماده کرده اما بر سر اینکه چطور به بهره‌برداری برساند هنوز به نتیجه نرسیده و به لحاظ قانونی هم باید خودشان سرمایه‌گذار پیدا کنند ما همه چیز را به آن‌ها واگذار کردیم.


    کد خبر 4212244
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    برخی موضوعات مشابه

    • قفل شده
    • مهم
    • نظرسنجی
    پاسخ ها
    100
    بازدیدها
    5,046
    پاسخ ها
    173
    بازدیدها
    26,072
    بالا