VIP خبرنامه «تاریخی»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی:

طرح تفضیلی بافت تاریخی ماکو تهیه شود


2684821.jpg


ارومیه – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: تهیه طرح تفصیلی بافت تاریخی شهرستان ماکو موجب خواهد شد تا چهره تاریخی این شهرستان برای مسافرین ورودی نمایان شود.



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از میراث فرهنگی آذربایجان غربی، جلیل جباری عصر سه شنبه در جریان دیدار با فرماندار ماکو اظهارداشت: همچنین انجام تورهای گردشگری و ایجاد شرایط اقامت در ماکو برای مسافرین ورودی از مرز بازرگان در توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال در این شهرستان کمک می کند.

وی ادامه داد: گردشگری می تواند جایگزین خوبی برای سایر بخشهای اقتصادی شده و بردرآمدزایی در هرمنطقه بیافزاید و ماکو نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی و داشته های تاریخی،‌ فرهنگی و طبیعی می تواند از صنعت گردشگری بهره کافی را بدست آورد.

جباری انجام دیدارهای متقابل با کشورهای همسایه را در توسعه گردشگری بسیار حائز اهمیت دانست و افزود : قطعاً دیدارهای مسئولین شهرهای مرزی با والیان و استانداران شهرهای مرزی کشورهای همسایه موجب رفت و آمد گردشگران دو کشور شده و از این منظر می توان بررشد اقتصادی و پیشبرد اهداف مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی کرد.

فرماندار ماکو نیز در این دیدار از توافق این شهرستان و استان آغری ترکیه برای انجام تورهای گردشگری متقابل درآینده نزدیک خبر داد و افزود: در نشستی که با مسئولین شهر آغری ترکیه داشتیم برای انجام تورهای گردشگری با هدف معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی ماکو و آغری به توافق رسیدیم.

شاهین علیزاده با بیان اینکه اگر دفاتر خدمات مسافرتی ماکو و استان بتوانند برنامه های خود را به ما اعلام کنند مطمئناً از فرصتی که پیش آمده می توانند در جهت معرفی استان بهره مند شوند، ارائه طرحهای گردشگری را لازمه اجرای سیاست های توسعه گردشگری در منطقه عنوان کرد.

فرماندار ماکو همچنین آمادگی شهرستان را برای انجام برنامه های مختلف فرهنگی ، اجرای نمایشگاه و حتی بهره مندی از موضوع خواهر خواندگی ماکو با یکی از شهرهای ترکیه را در جهت توسعه گردشگری این شهرستان اعلام کرد.


کد خبر 4195539
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    در گفتگو با مهر عنوان شد؛

    قلعه بسطام؛سومین محوطه اورارتویی دنیا در راه ثبت جهانی


    2684398.jpg


    ارومیه- قلعه تاریخی بسطام سومین محوطه اورارتویی شناخته شده دنیا و یکی از بزرگترین قلعه های ایران در راه ثبت در فهرست آثار یونسکو است اثری که رازدار تاریخ ۲۸۰۰ ساله به شمار می رود.



    خبرگزاری مهر- گروه استانها: سکینه اسمی- قلعه تاریخی بسطام در قره ضیاالدین آذربایجان غربی به عنوان سومین محوطه اورارتویی شناخته شده در دنیا به شمار می رود، قدمت ساخت این قلعه بر اساس کتیبه ای که از «روسای دوم»، یکی از پادشاهان اورارتویی کشف شده بین سال های ۶۴۵ و ۶۸۵ قبل از میلاد است.

    این قلعه تاریخی که بزرگترین قلعه اورارتویی ایران نیز به شمار می رود و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند، در حدود ۲۸۰۰ سال قبل توسط اقوام اوراتوری ساخته شده است و زمانی یکی از استحکامات مهم و نفوذناپذیر اوراتورها بوده است، این قلعه توسط ویلسرام گلایس آلمانی در حدود ۵۰ سال قبل کشف و به جهانیان معروفی شده است.

    اورارتو نام تمدنی است که در غرب آذربایجان امروز، شرق آناتولی و شمال کردستان کنونی و اطراف دریاچه وان و ارتفاعات ارمنستان وجود داشت و ساکنان آن جزو بخشی از نیاکان گرجی‌ها و ارمنی‌های کنونی بوده‌اند و از حدود ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، تا ششصد پیش از میلاد بر منطقه حکمرانی داشتند.

    بر اساس کاوش های باستان شناسی صورت گرفته در این محوطه تاریخی شهر قدیمی بسطام در سه قسمت ساخته شده که قسمت بالایی ارگ شاهی، قسمت میانی معبد و قسمت پایینی قلعه محل اسب سواران و یا سپاهیان بوده است و در خارج از شهر نیز مردم عادی ساکن بوده اند.

    این قلعه در بالای کوهی در کنار روستای بسطام قرار گرفته و دارای دیوارهای مستحکم سنگی است که به دره پایین آن اشراف کامل دارد، دیوارهای موجود در قلعه، از سنگ های بزرگ ساخته شده و دارای پیش آمدگی و فرورفتگی هایی به شیوه معماری دوره اورارتویی است.

    2684396.jpg


    قلعه تاریخی بسطام طی ۵۰ سال و سه مرحله ساخته شده است

    سه اشکوب تحتانی مشتمل بر دروازه، مهمانسرا، اصطبل و قرارگاه سربازان، اشکوب میانی که معبدی است با اطاقهای متعدد و اشکوب فوقانی که اوج هنر معماری اورارتویی است و دارای سکونتگاه، مقر فرماندهی و راه‌های خروجی به بیرون از قلعه نیز قسمتهای اصلی این دژ باستانی است.

    کاوش های باستانی نشان می ‌دهد که این قلعه طی ۵۰ سال و در سه مرحله ساخته شده و دارای معبد، بازار، مقر حکومتی، برج، بارو، دروازه و راه‌های مخفی خروج مخصوص بوده است.

    هیئت باستانشناسی آلمانی طی کاوش های باستانی از ۱۹۶۹ - ۱۹۷۸ در ناحیه بسطام و اطرافش چهار دژ اورارتویی، یکی در بسطام و سه تای دیگر در قلعه اوغلو، اوزوب تپه و آشاقی قوریل (هریک در چند کیلومتری بسطام) و یک کتیبه آسیب دیده اورارتویی و مقادیر قابل توجهی ظروف سفالی و فلزی کشف کردند.

    دژ اورارتویی موجود در آشاغی قوریل پاسگاه راهداری قلعه مانندی است که در ۱۰ کیلومتری بسطام به سمت بالای رودخانه آغ چای، نزدیک روستای آشاغی قوریل که نامش به قلعه نیز گذاشته شده، قرار دارد، راه رسیدن به قلعه از کنار رودخانه است.

    قلعه اوغلو نیز برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ میلادی توسط گروه باستانشناسی آلمانی دیده شد، این قلعه بر فراز صخره مسطحی از سنگ آهکی که در کناره جلگه ای جدا از رشته ارتفاعات نزدیک قرار دارد بنا شده، هر چند بنایی که قلعه اورارتویی بر آن ساخته شده از سمت مشرق، شمال و غرب، در اثر وضع طبیعی زمین بر پرتگاه قائم منتهی می شود، اما شیب جنوبی آن کم است.

    قلعه اوزوب تپه در ۳۰ کیلومتری بسطام در روستای زنگلان، در کناره شرقی قره ضیاءالدین و در بستر آغ چای واقع شده، این قلعه بر سر راهی است که امتداد آن در آغ چای به سمت پایین آن در امتداد بالایی زیلبیر چای کشیده شده و قلعه بسطام را با قلعه مستحکم اورارتویی و آبادی وسیعی در شمال غربی مرند، متصل می کرده، شکل قلعه رویی اوزوب تپه که صخره است، به طول ۷۲.۵۰ وبه عرض ۳۱.۵۰ متر بنا شده و محور طولی بنا از شمال به جنوب است.

    2684397.jpg


    مسیر گردشگری داخل قلعه تاریخی بسطام مشخص شد

    مدیر پایگاه ملی قلعه بسطام در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت این اثر تاریخی گفت: قلعه تاریخی بسطام از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار بوده که در این راستا پرونده این اثر تاریخی برای ثبت در فهرست آثار جهانی آماده شده است.

    غلام شیرزاده با بیان اینکه مرمت و صیانت از این اثر تاریخی در طول سال تداوم دارد افزود: امسال عملیات فنس کشی در اطراف قلعه در حدود ۶۲۰متر انجام شده که این اقدام برای صیانت از محوطه تاریخی اجرایی شد.

    وی با بیان اینکه عملیات مرمت این اثر به دلیل آماده سازی آن برای ثبت جهانی امسال به صورت جدی تر انجام شد اظهار داشت: بخش پایین قلعه و دیواره دفاعی قلعه امسال مرمت و به اتمام رسید.

    شیرزاده با بیان اینکه در سال ۹۷ عملیات مرمت بخش میان قلعه آغاز می شود افزود: با تخصیص اعتبارات مورد نیاز اوایل سال آینده عملیات مرمت بخش میان قلعه آغاز می شود.

    مدیرپایگاه ملی قلعه بسطام با بیان اینکه این قلعه تاریخی همه ساله پذیرای گردشگران زیاد داخلی و خارجی است گفت: برای بازدید و معرفی بهتر این اثر مسیر جدید گردشگری داخل قلعه بین پایین قلعه و میان قلعه تعریف و معرفی شده است تا گردشگران به راحتی داخل قلعه تردد کنند.

    2684401.jpg


    کاوش های باستان شناسی اوایل سال ۹۷ در قلعه بسطام آغاز می شود

    وی با بیان اینکه اوایل سال ۹۷ کاوش های باستان شناسی در این محوطه تاریخی آغاز می شود افزود: تاکنون دو مرحله کاوش های باستان شناسی در این محوطه تاریخی صورت گرفته که در اولین کاوش باستان شناسی توسط هیئت آلمانی آثار تاریخی زیادی از جمله سنگ نوشته و لوح های گلی دربرگیرنده خطوط میخی اورارتویی که گویای تاریخ و تمدن این محوطه است کشف شده است.

    وی با اعلام اینکه سومین دوره کاوش های باستان شناسی این محوطه با ارزش تاریخی با همکاری هیئت اتریشی اوایل سال آینده آغاز می شود ادامه داد: امسال برای مرمت، فنس کشی و نیز کاوش های باستان شناسی این اثر در مجموع ۳۲۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت.

    شیرزاده اضافه کرد: به دلیل انجام نشدن کاوش های باستان شناسی در سال جاری از این اعتبار مبلع ۸۰ میلیارد تومان آن به مرکز برگشت داده شد و قرار است با تخصیص اعتبارات مورد نیاز در سال آینده و باهمکاری هیئت اتریشی کاوش های باستان شناسی در این اثر تاریخی از سرگرفته شود.

    مدیرپایگاه ملی قلعه تاریخی بسطام با بیان اینکه این اثر با ۵۴ هکتار وسعت بزرگترین قلعه اورارتویی ایران به شمار می رود افزود: امیدواریم با ثبت این اثر در فهرست آثار جهانی بتوانیم گام اساسی در معرفی و شناساندن آن برداریم.

    وی در خصوص مطالعات و کاوش های باستان شناسی در این محوطه تاریخی افزود: در سال ۱۳۹۴ با حمایت و پیگیری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و فرمانداری شهرستان چایپاره پروسه تشکیل پایگاه ملی اورارتوشناسی بسطام آغاز و در همان سال به سرانجام رسید.

    شیرزاده با بیان اینکه با شکل گیری پایگاه ملی در این مکان مطالعات حفاظت، مرمت و ساماندهی قلعه بسطام با انسجام بیشتری دنبال شد اضافه کرد: در این راستا با هماهنگی های انجام شده با دانشگاه اینسبورگ اتریش و پژوهشکده باستان شناسی، انجام مطالعات ژئومغناطیس در دستور کار پایگاه بسطام قرار گرفت.


    کد خبر 4194915
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    کشاورز همدانی اشیای تاریخی ۵هزارساله را به یگان حفاظت اهدا کرد




    فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خبر داد که در پی فرهنگ‌سازی حفاظت از اموال تاریخی، کشاورزی همدانی اشیای تاریخی با قدمت هزاره سوم پیش از میلاد را که در زمین کشاورزی‌اش کشف کرده بود، اهدا کرد.



    به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی یگاه حفاظت میراث‌فرهنگی، سردار امیر رحمت‌اللهی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی گفت: در راستای انجام بهینه مأموریت‌های محوله، با ایجاد سازوکار مشارکتی از طریق جلب حمایت‌های مدنی و آموزش‌های همگانی، ضمن افزایش مشارکت‌پذیری لایه‌های مختلف اجتماعی و برگزاری جلسات متعدد ازسوی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و مسئولان پایگاه‌های حفاظت استان همدان با دهیاران و معتمدان محلی، در ماه جاری فردی از اهالی شهرستان رزن به مقر یگان استان مراجعه کرد و از کشف اتفاقی ۱۷ قلم شیء سفالی در زمین‌های کشاورزی‌اش خبر داد.

    او افزود: با حضور اکیپ یگان و جمعی از کارشناسان میراث فرهنگی در محل، اشیای مورد نظر به امین اموال استان برای انتقال آن به مخزن استان تحویل داده شد. در پی کارشناسی‌های فنی انجام‌پذیرفته ازسوی کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی همدان، اصالت اشیای مکشوفه تأیید و قدمت آن‌ها هزاره سوم پیش از میلاد تخمین زده شد.


    کد خبر 4194307
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مسئولان به جدی نبودن خطر اصرار دارند

    خزش آرام«نم» برپیکرتاریخ مصورکرمانشاه/ تکیه معاون درسراشیبی تخریب


    2681979.jpg


    کرمانشاه- «نم» و رطوبت نشسته بر پیکرستون‌ها و دیواره‌های تکیه معاون‌الملک به عنوان«تاریخ مصور»، این بنای باشکوه را در سراشیبی تخریب قرار داده آنچنان که تزئینات آن در حال تخریب هستند.



    خبرگزاری مهر- گروه استانها: «تاریخ مصور» شاید بهترین واژه برای توصیف این بنای باشکوه ۱۰۰ ساله قجری باشد که هنوز همنگاره های زیبا و کاشیکاری های منحصر به فرد و هفت رنگش روح معنویت را در انسان زنده می کند.

    تکیه ای که جلوه گر هنر ایرانی اسلامی شده و با هویت و فرهنگ ایرانی گره خورده است، مکانی با ارزش هنری بسیار بالا که قدم زدن در اندرونی و بیرونی های تودرتو با زیبایی مسحورکننده‌اش آنچنان آرامش را به روح پراسترس انسان های غرق در زندگی ماشینی هدیه می دهد که دل کندن و بیرون آمدن از این فضای دلچسب را برای بازدیدکنندگان سخت می کند.

    تنوع رنگ و غنای تصویری در حکایات و روایات نقش بسته بر روی کاشی های تکیه معاون الملک که از شاهکارهای کاشیکاری و معماری ایران زمین است اوج ظرافت و تناسب معماری و هنر را به رخ همگان می کشد.

    تخریب آینه کاری های زیبای تکیه معاون به خاطر نم کشیدن دیوارها

    اما این اثر بی نظیر که ۴۰ سال پیش به وزارت فرهنگ و هنر وقت تحویل داده شده و در سال ۵۴ به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده، این روزها حال و روز خوشی ندارد و در پی بی توجهی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کاشیکاری های زیبا و آینه کاری های آن که یکی از جلوه های بصری و با ارزش این تکیه محسوب می شود به خاطر نم کشیدن دیوارهای مجموعه در حال تخریب است و با این روند کم کم شاهد از بین رفتن اوراق این تاریخ مصور خواهیم بود، کمااینکه تاکنون تعداد زیادی از این آثار از بین رفته اند.

    2681978.jpg


    این موضوع در حالی است که اکبر رضایی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفتگوی خود با خبرنگار مهر اعلام کرده بود که «تکیه و تزئیناتش پایدار است و هیچ چیزی تکیه را تهدید نمی‌کند» این اظهارات در حالی است که مشاهدات عینی خبرنگار مهر خلاف این موضوع را نشان می دهد و این یعنی بی خبری متولیان میراث فرهنگی از اوضاع بغرنج این میراث ملی!

    خیس خوردن ستون های قطور تکیه به عرض یک متر

    اما جلوه های قسمت عباسیه تکیه که مدیون ستون های قطوری است که با کاشی های لاجوردی اجرا شده و شکوه خاصی را به تکیه داده نیز خطر تخریب را بیخ گوش خود احساس می کنند و همانگونه در شکل مشخص است حدود یک متر از این ستون ها خیس خورده و با این وضعیت احتمال فروریختن آنها خیلی دور از احتمال نیست.

    2681996.jpg


    متاسفانه مسئولان میراث فرهنگی استان با این اوصاف هنوز هم معتقدند خطری تکیه را تهدید نمی کند و سالهاست که وجود آب های سرگردان در اطراف تکیه را مقصر می دانند که در پی ساختمان نفوذ کرده و آرام آرام از دیواره ها و ستون ها بالا می آید و کاشیکاری های بی نظیر را تخریب می کند.

    تمام زیبایی بصری موزه به همین نقوش زیبای روی در و دیوار تکیه است که آنرا به یک موزه کاشیکاری بدل کرده است و این نقوش هم که فرو بریزند دیگر چیزی برای دیدن باقی نمی ماند و تمام طرح و نقشه های ذهنی و خیالی مسئولان هم روی دستشان می ماند و افسوسش برای نسل آینده ما که از این تاریخ مصور محروم می شوند.

    مقصرتراشی به جای قبول مسئولیت

    معلوم است وقتی مشکل نم کشیدن دیواره های تکیه را به آب های زیر آن مربوط کنند به این راحتی ها کسی زیر بار مسئولیت نمی رود، مسئولان میراث، شرکت آب و فاضلاب شهری را مقصر می دانند که چرا مطالعات رودخانه آبشوران را انجام نمی دهد و اینکه از شهرداری و راه و شهرسازی برای مرمت تکیه کمک می خواهند، در حالیکه مسئولان راه و شهرسازی خود را مسئول و مکلف قانونی برای این موضوع نمی دانند.

    2681983.jpg


    به نظر متولیان میراث فرهنگی استان با انداختن توپ در زمین دیگران تنها به دنبال طفره رفتن از انجام وظیفه ذاتی خود در این زمینه هستند، چون اگر غیر از این بود در این سالها که این همه کارشناسان امر در مورد وضعیت نامناسب تکیه هشدار دادند برای آن راه چاره ای پیدا می کردند نه اینکه هنوز هم دست روی دست بگذارند و نظاره گر این روند ویرانگر عمارت باشند.

    باز هم توجیه کم کاری‌ها متولیان میراث فرهنگی

    یکی دیگر از حامیان متولیان میراث فرهنگی مجتبی نیک کردار، معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه است که در اظهاراتی همسو با مسئولان میراث فرهنگی استان خطر تخریب عمارت تکیه معاون الملک را رد می کند.

    وی جوشش آب از کف یک حمام قدیمی متعلق به تکیه را دلیل اصلی نم کشیدن عمارت می داند که در گذشته به رودخانه آبشوران زه کش می شده و با سرپوشیده شدن این رودخانه این آبها به زیر تکیه هدایت می شوند.

    2681998.jpg


    البته معاون استاندار نگفت که چرا در چند سال اخیر -که این خطر از سوی رسانه ها مطرح شد و بارها به عنوان یک مطالبه جدی وضعیت اسف بار آن به بوته نقد درآمد- هیچ اقدامی در خصوص این تکیه انجام نشده است و حتی در مقام دفاع از میراث فرهنگی درآمده است.

    کاشی‌ها در حال جدا شدن هستند /نگاره‌ها هویت تکیه

    اما دکتر بیژن کلهرنیا، از صاحبنظران معماری و شهرسازی بیشترین خطر تکیه را نم و رطوبت می داند و معتقد است که با هیچ ترتیب فنی نمی‌توان آب را از بین برد، مگر اینکه ساختمان‌های اطراف تکیه تملک شود و با حفر کانال‌های عمیق آب را از آن دور کرد.

    وی نفوذ آب از سوی بافت‌های سمت غرب که از لحاظ ارتفاع بر تکیه مسلط است را دیگر تهدید این بنا ذکر می کند که این آب‌ها در زمین نفوذ کرده و از دیوارها و پشت کاشی‌ها بیرون می‌زند که با خیس شدن دیوار و نم کشیدن آن، کاشی‌ها نیز در حال جدا شدن هستند.

    2681997.jpg


    دکتر کلهرنیا همچنین بیان داشت: اصل هویت تکیه به کاشی‌ها و داستان‌های روایت شده در این تصاویر است و خود تکیه یک موزه‌ از داستان‌های فرهنگ سنتی دو قرن اخیر است.

    به گزارش مهر، تکیه معاون الملک که از آن به عنوان بزرگترین تکیه مینیاتوری جهان هم یاد می کنند و یک موزه کاشیکاری کم نظیر در دنیا محسوب می شوند، در سایه غفلت مسئولان میراث فرهنگی استان در حال تخریب است و شاهد تخریب کاشیکاری ها و آینه کاری های زیبایی است که هویت اصلی خود را از آنها وام دارد و نم کشیدن دیواره ها و ستون هایش برخلاف ادعای مدعیان به وضوح بیانگر وارد شدن این بنا به فاز تخریب است.


    کد خبر 4191884
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    آثار کتیبه دار و الواح اورارتویی در موزه های ایران و خارج از کشور


    2680046.jpg


    الواح، سنگ نبشته، مهرنبشته و گوی نبشته های اورارتویی به جای مانده از اورارتوها که در اطراف دریاچه های ایران، ارمنستان و ترکیه حکومت می کردند در موزه های ایران و جهان نگهداری می شوند.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مریم دارا، استادیار پژوهشکده ‌زبان شناسی،‌ متون و کتیبه ها پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب را در سخنرانی علمی با موضوع «انواع و مضمون کتیبه های اورارتویی در ایران» از سلسله نشست های نمایشگاه ارمنستان و ایران ؛خاطره یک سرزمین مطرح کرد و گفت :اورارتوها حدود سده های نهم تا ششم پیش از میلاد در اطراف دریاچه های ارومیه ایران، سوان ارمنستان و وان ترکیه حکومت می کردند.

    او با اشاره به اینکه از آن ها آثار، اشیاء و کتیبه هایی بر جای مانده که ما را در شناخت بهتر اورارتوها یاری می رسانند تصریح کرد : در ایران عمدة ‌آثار اورارتویی از استان های آذربایجان شرقی و غربی به دست آمده اند.

    به گفته دارا ، از اورارتوها حدود ۱۷۰۰ کتیبه تا کنون شناسایی شده که تعدادی از این کتیبه های میخی و هیروگلیف اورارتویی در ایران به دست آمده اند.

    وی افزود : این کتیبه ها بر روی سنگ، صخره، فلز،‌ سفال،‌گوی و لوح نوشته شده اند.

    استادیار پژوهشکده ‌زبان شناسی،‌ متون و کتیبه ها افزود: موزه‌ ملی ایران سهم به سزایی در نگهداری از آثار کتیبه دار اورارتویی دارد و الواح، سنگ نبشته، مهرنبشته و گوی نبشته هایی در آن نگهداری می شود.

    به گفته او ، همچنین کتیبه هایی از محوطه های اورارتویی ایران در موزة رضا عباسی و موزه های باستان شناسی آذربایجان شرقی و غربی و همچنین موزه رشت هستند. در خارج از ایران نیز در موزة برلین، هرمیتاژ، وان و مجموعه هایی دیگر آثار کتیبه دار اورارتویی که از ایران خارج شده اند دیده می شوند .

    دارا در ادامه به شکل، ترجمه و مضمون این کتیبه ها پرداخت و گفت :کتاب " کتیبه های میخی اورارتویی از ایران"نوشته وی به تازگی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده که شامل ۷۴ کتیبه و ۱۴ نوع مهرنبشتة میخی ارورارتویی است .


    کد خبر 4190200
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    در گفتگو با مهر اعلام شد:

    پیشنهاد تخصیص اعتبار مرمت آثار تاریخی البرز در بودجه سال آینده


    2411566.jpg


    کرج - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز از پیشنهاد تخصیص اعتبار برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی استان در بودجه سال آینده خبر داد.



    حجت الاسلام فخرالدین صابری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پیشینیان، پدران و نیاکان ما ساختمان ها و بناهای مختلف کشور را با یک نوع معماری خاص و براساس وجدان کاری ویژه احداث کرده اند، اظهار کرد: استحکام این بناها به گونه ای است که بعد از گذشت سالیان طولانی علی رغم رخ داد حوادث طبیعی و انسانی همچنان پار برجا هستند.

    وی با بیان اینکه اغلب ساختمان های امروزی از نظر استحکام قابل قیاس با بناهای تاریخی نیستند، افزود: بناهای تاریخی به طور معمول از استحکام برخوردار هستند و حوادثی چون زلزله موجبات تخریب آن ها را فراهم نمی کند.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز در ادامه تاکید کرد: کارشناسان حوزه میراث فرهنگی نظارتی خاص و ویژه بر بناهای تاریخی در خصوص مشکلات ایجاد مشکلاتی ساختاری بر آن ها دارند.

    حجت الاسلام صابری گفت: موضوع مرمت و بازسازی بناهای تاریخی که بیشتر در معرض خطر حوادثی چون زلزله قراردارند و از وضعیت اضطراری برخوردار هستند از جمله اقداماتی است که در حوزه میراث فرهنگی انجام می گیرد و به طور مثال البرز نیز از این قاعده مسثتثنی نیست.

    وی با بیان اینکه وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری در البرز نشان داد بناهای تاریخی این استان از استحکام بالایی برخوردار هستند، اظهار کرد: اگر بنای تاریخی از شرایط اضطراری برخوردار باشد در اسرع وقت مقدمات کار برای پیشگیری از تخریب در صورت بروز حادثه فراهم می شود.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز تصریح کرد: برای سال آینده پیشنهادات لازم برای تخصیص اعتبار مرمت و بازسازی بناهای تاریخی استان ارائه شده است.


    کد خبر 4189102
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان:

    بخشی نگری‌ها سبب عدم پیشرفت صنعت گردشگری شده است


    2303401.jpg


    اصفهان- مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان گفت: بدلیل نگاه بخشی بین مدیران اصفهان، با وجود اقدامات بسیاری که در حوزه صنعت گردشگری صورت می‌گیرد این صنعت پیش رفتی نداشته است.



    به گزارش خبرنگار مهر، فریدون اللهیاری پیش از ظهر یکشنبه، در هجدهمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان اظهار داشت: از چند سال گذشته اقدامات زیادی در حوزه پیشرفت صنعت گردشگری صورت گرفته است اما نگاه بخش نگری سبب شده که پیشرفتی در این حوزه نبینیم.

    وی بیان داشت: هم اکنون زیرساخت های لازم برای احیای بافت‌های تاریخی در اصفهان فراهم شده که این اقدام با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی و با استفاده از سرمایه گذاری از سوی بخش های خصوصی، قابل انجام است.

    مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: این در حالی است که هنوز در اصفهان نتوانستیم از ظرفیت بخشی خصوصی استفاده کنیم.

    میراث فرهنگی اصفهان به تنهایی توانایی حفاظت از بافت های تاریخی را ندارد

    وی از ۲۲ هزار اثر تاریخی دارای ارزش فرهنگی در استان اصفهان خبر داد و افزود: از یک هزار و ۸۵۰ اثر تاریخی استان اصفهان که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، ۴۸۰ مورد آن در شهر اصفهان قرار دارد.

    اللهیاری گفت: بسیاری از آثار تاریخی ما هنوز به ثبت نرسیده است که در گذشته ردیف اعتباری برای ثبت آثار به میراث اختصاص می یافت و این در حالی است که امسال بدون هیچ ردیف اعتباری تعداد آثار ثبت شده را از ۱۶۷ مورد در سال ۹۴ به ۴۴۸ اثر باستانی در سالجاری افزایش دادیم.

    وی با بیان اینکه بافت‌های فرهنگی و تاریخی بسیاری در سطح استان داریم که سازمان میراث فرهنگی به تنهایی امکان حفاظت از آنها را ندارد، ادامه داد: هر چند شهرداری گام های خوبی در مسیر احیای این بافت ها برداشته است اما نیاز به حمایت بخش خصوصی نیز داریم.

    مرمت مسجد امام اصفهان تا سال 97 پایان می یابد

    مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اظهار اینکه در شهر کاشان با استفاده از سرمایه گذاران ملی، ۴۰ خانه تاریخی در حال مرمت است، اضافه کرد: در صدد هستیم که خانه‌های تاریخی را تبدیل به مراکز تفریحی و گردشگری کنیم.

    وی تصریح کرد: اگر میراث فرهنگی بخواهد از همه آثار تاریخی حفاظت کند، نیاز به صرف هزینه های هنگفت و نیروی انسانی زیادی است که میراث در هر دو حوزه می لنگد و نیاز به همکاری سایر دستگاه ها است.

    اللهیاری با بیان اینکه ۳۴۴ پروژه گردشگری در حال ساخت است که ۹۰ پروژه آنها مربوط به احداث هتل و اقامتگاه هاست، اظهار کرد: در چهار سال گذشته ظرفیت اقامت برای گردشگران دو برابر شده است و تا پایان برنامه ششم توسعه باید به ظرفیت ۸۰ هزار نفر جمعیت برسیم زیرا سیاست میراث فرهنگی اقامت فوریتی گردشگران است.

    وی اضافه‌کرد: مرمت پروژه میراثی همچون مسجد امام اصفهان، عالی قاپو، باغ فین کاشان در دست اجراست و درصددیم تا سال ۹۷ مرمت مسجد امام را تکمیل کنیم.

    مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه همکاری میراث فرهنگی و شهرداری رو به بهبود است، گفت: تعداد زیادی خانه ستاره دار در شهر اصفهان وجود دارد که باید با تشکیل کمیته‌ای بافت‌های تاریخی، ارزش‌گذاری شود.


    کد خبر 4187720
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی:

    عملیات مرمت کاروانسرای تاریخی دودهک دلیجان رو به اتمام است


    2677912.jpg


    اراک-مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: عملیات مرمت کاروانسرای تاریخی دودهک دلیجان روبه اتمام بوده و میراث فرهنگی استان برای این اقدام تاکنون یک میلیارد و۸۰۰میلیون ریال بودجه صرف کرده است.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از میراث فرهنگی استان مرکزی، سید محمد حسینی اظهار داشت: بخش عمده ای از مرمت کاروانسرای دودهک دلیجان توسط اداره کل میراث فرهنگی استان به انجام رسیده و پس از واگذاری این بنا به بخش خصوصی، بقیه تعمیرات با هماهنگی و نظارت این اداره کل توسط بهره بردار بنا در حال انجام است.

    وی افزود: طی سال گذشته و جاری اداره کل میراث فرهنگی با صرف مجموع اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اقدام به مرمت بخش هایی از کاروانسرای دودهک دلیجان کرده و در این عملیات کف سازی محوطه خارجی بنا، استحکام بخشی دیوارها، پی بندی دیوارهای اصلی و محوطه سازی ضلع شمالی کاروانسرا به انجام رسیده است.

    حسینی ادامه داد: با واگذاری مجموعه تاریخی دودهک به بهره بردار بخش خصوصی ادامه مرمت و احیا بنا به بهره بردار سپرده شد که در حال حاضر تعمیر اساسی بام بنا شامل سبک سازی، تعمیرات و کاهگل کردن آن در حال انجام بوده و همچنین مرمت نمای بیرونی این بنای مهم تاریخی در حال اتمام است.

    مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در ادامه گفت: به دلیل محدودیت های بودجه دولتی و همچنین فراوانی ابنیه نیازمند به مرمت، واگذاری بخشی از این بناها طبق ضوابط و بندهای قانونی به بخش خصوصی و محول کردن مرمت آن ها به بهره بردار تحت نظارت میراث فرهنگی می تواند در تسریع روند مرمت و همچنین احیا و بازشناسی این بخش از میراث معماری و تاریخی کشور نقش به سزایی ایفا کند.

    حسینی گفت: قدمت کاروانسرای دودهک دلیجان را به دوره صفوی نسبت داده اند اما معماری آن، از شیوه معماری سلجوقیان پیروی می‌کند که همین امر، تخمین قدمت بنا را مشکل می‌کند. وجود بارقه های چند شیوه معماری مرتبط با ادوار مختلف تاریخی در کنار وجود سه برج دیده بانی در این بنا که نشانگر کاربرد نظامی در کنار کاربرد اصلی آن است، اهمیت رسیدگی به این کاروانسرای تاریخی را دو چندان می کند.


    کد خبر 4187361
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    بازچاپ ترجمه‌ای از علی‌اصغر حکمت پس از نیم قرن


    2677014.jpg


    ترجمه علی اصغر حکمت از کتاب تاریخ سیـاس*ـی پارث پس از نیم قرن بازچاپ شد.



    به گزارش خبرنگار مهر، کتاب تاریخ سیـاس*ـی پارث نوشته نیلسون دوبواز، ۵۴ سال پس از نخستین انتشار در موسسه انتشارات فرانکلین تهران، از سوی انتشارات علمی و فرهنگی تجدید چاپ شد.

    این کتاب که ترجمه علی اصغر حکمت را بر خود دارد، حاصل تلاش‌های دوبواز برای تدوین تاریخ دوروان پارث از میان الواح گلی خط میخی، کتیه‌ها، نوشته‌های به زبان پهلوی بازمانده از این دوران و گزارش‌های پراکنده ضمنی تاریخی در این زمینه است که توسط مولف صورت گرفته است.

    دوبواز در زمان تالیف این کتاب در دانشگاه ایلی نویز و سپس در موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به مطالعه تاریخ شرق مشغول بوده و سعی کرده با گردآوری مطالبی درباره تاریخ این دوره بر مبنای تازه‌ترین کشفیات باستان‌شناسی در آن زمان، کتابی مستقل درباره تاریخ قوم پارث در این تدوین کند.

    وی برای تالیف این کتاب از همکاری و نظرات شرق‌شناسان مهمی همچون اولم استد نیز بهره بـرده است.

    این کتاب در یازده بخش تالیف شده است که به ترتیب مساله پیدایش قوم پارث، مناسبات آنها با بیگانگان، مرزها و جنگ‌های این پادشاهی با همسایگان و پادشاهی‌های همسایه و در نهایت بررسی دلایل سقوط آنها را بررسی می‌کند. همچنین در فصلی جداگانه موضوع فعالیت آنها در زمینه تجارت و نیز ادبیات نیز مورد توجه مولف قرار گرفته است.

    علی اصغر حکمت به گواهی مقدمه‌ای که بر این ترجمه نوشته است در سال ۱۳۴۰ و به دعوت انتشارات فرانکلین این کتاب را در دست ترجمه قرار می‌دهد و دو سال پس از آن این کتاب منتشر می‌شود و در همان ایام نیز در مقدمه خود از ناکامل بودن اطلاعات این کتاب و توجه نشدن به بسیاری از اطلاعات تازه کشف شده در آن زمان درباره این تمدن باستانی سخن به میان می‌آورد با این همه بر این مساله نیز اذعان می‌کند که انتشار این ترجمه به دلیل اهمیت آن برای فارسی‌زبانان یک ضرورت بوده است.

    انتشارات علمی و فرهنگی چاپ تازه این اثر را در ۲۲۶ صفحه با قیمت ۱۳۵۰۰ تومان روانه بازار کتاب کرده است.


    کد خبر 4186553
    2112393.jpg
    حمید نورشمسی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    جشنواره ملی بناهای تاریخی با عنوان احیا در بهمن ماه افتتاح می شود


    2641415.jpg


    سرپرست صندوق احیاء بناهای تاریخی از افتتاح نخستین جشنواره ملی عکس بناهای تاریخی با عنوان«احیا»همزمان با آغاز به کار یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در بهمن ماه خبر داد.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان صندوق احیای آثار تاریخی، پرهام جانفشان با اعلام این خبر افزود: از جمله اهداف برگزاری این رویداد فرهنگی ملی در عرصه عکاسی، می توان به فرهنگ سازی و توجه به میراث فرهنگی و بناهای تاریخی کشور، اهمیت بخشی به بناهایی که کمتر دیده شده اند از رهگذر لنز دوربین عکاسان و شناسایی بهتر و امکان برنامه ریزی برای ابنیه تاریخی کشور، اشاره کرد.

    سرپرست صندوق احیاء، با بیان اینکه نشان دادن جریان زندگی در ابنیه احیاء شده یکی از محور های اصلی این جشنواره است، ادامه داد: دیده شدن بناهای تاریخی نظیر کاروانسراها، حمام ها، آب انبارها، محوطه های تاریخی در کشور، توجه به ارزش های فرهنگی و متمایز کردن آن ها در آثار تاریخی ایران از دیگر مواردی است که در برگزاری این جشنواره مدنظر قرار داده شده است.

    وی در همین راستا، تصریح کرد: انتشار فراخوان این جشنواره تا دو هفته آینده انجام می شود و عکاسان و عموم علاقه مندان در بازه زمانی سه ماه( از ابتدای بهمن) فرصت دارند که عکس های خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.


    کد خبر 4184508
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    برخی موضوعات مشابه

    • قفل شده
    • مهم
    • نظرسنجی
    پاسخ ها
    100
    بازدیدها
    5,046
    پاسخ ها
    173
    بازدیدها
    26,073
    بالا