VIP خبرنامه «تاریخی»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
نمایش میراث مشترک ایران و جهان در ۱۰کشور عضو اکو


1691247.jpg


نمایشگاه تابلوهای پژوهشی در حوزۀ «میراث مشترک ایران و جهان » به مناسبت چهل سالگی انقلاب به طور همزمان در دهه فجر در کشورهای عضو اکو برگزار می شود .



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مرتضی رضوانفر عضو هیأت علمی پژوهشکده زبان شناسی ، کتیبه ها و متون امروز «شنبه » با اعلام این خبر ، پیشینه برگزاری این نمایشگاه را اجرای پروژه «بررسی کتیبه های فارسی در جهان » توسط پژوهشگاه عنوان کرد .

او از جمله دستاوردهای اجرای این پروژه را برگزاری نمایشگاهی با عنوان «مساجد ایرانی در مسیر راه ابریشم» در سمینار راه ابریشم در عشق آباد دانست و افزود : ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این سمینار که توسط یونسکو برگزار شده بود، پیشنهاد این نمایشگاه را در ۴۰سالگی انقلاب با همکاری کشورهای عضو اکو مطرح کرد .

رضوانفر با بیان این که تابلو های به نمایش در آمده در این نمایشگاه متشکل از عکس بنا ، عکس کتیبه و متن خوانده شده از کتیبه و اطلاعاتی در باره بنا، هستند تصریح کرد : این تابلو ها پژوهشی هستند و صرفا جنبه تصویری ندارند .

او با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در ۱۰کشور عضو اکو به طور همزمان با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، اکو و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت :تمامی این کشورها دارای کتیبه های فارسی و میراث مشترک هستند .

رضوانفر با بیان اینکه برخی از این نمایشگاه ها با برگزاری نشست های علمی همراه خواهد بود افزود : پژوهش میراث مشترک ایران و جهان، به صورت میدانی انجام شده و از بنادر شرقی چین تا شرق افریقا و قلب اروپا را شامل می شود و گسترۀ تبادلات فرهنگی و تمدنی ایران و جهان را به نمایش میگذارد


کد خبر 4504426
2113021.jpg
فاطیما کریمی
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    صیانت از میراث اجتماعی لازمه حفاظت از میراث فرهنگی


    2749235.jpg


    عدم توجه و صیانت از میراث تاریخی، امروز به عنوان یک گـ ـناه نابخشودنی نزد نسل فعلی و آیندگان تلقی می‌ شود، لیکن به‌نظر می‌رسد باید به‌صورت عمیق‌تری به علل و منشا این رویدادها پرداخته شود.



    به گزارش خبرنگار مهر: هانی رستگاران کارشناس میراث فرهنگی و مسئول دفتر میراث جهانی و امور بین‌الملل اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است نوشت:

    با پیدایش مکاتب نیولیبرال، امانیسم و نیهیلیسم در جوامع غربی، به‌خصوص آمریکا از دهه 60 میلادی تا کنون، تعاریف متفاوت و جدیدی از فرهنگ و اجتماع از دیدگاه اندیشمندان گوناگون بر تارک علوم فلسفه و انسان‌شناسی نوین نقش بسته است. اگر چه این نوع دیدگاه‌ها و مکاتب، همانا به‌دلیل فقدان تاثیرات متقابل انسان، محیط و نیاز به فراماده، به‌سرعت رو به افول و کاهش تاثیرات ذهنی و معنوی بر روان جوامع گذاشت، اما همچنان بن‌مایه‌های آن در تحریر بسیاری از منشورها و کنوانسیون‌های بین‌المللی نقش به‌سزایی ایفا می‌کند.

    از این‌رو جهت‌گیری اسناد بالادستی و فرابخشی بین‌المللی، رهنمودهای یکسانی را برای کشورهای جهان تجویز و توصیه می کند، بی‌آنکه به ابعاد مادی و معنوی کالبد و بافت اجتماعی جوامع و خطوط سیـاس*ـی کشورها توجه خود را معطوف نماید. مردم یکی از اضلاع شکل دهنده محتوای حاکم بر روابط بین‌الدول و قوانین مترتب بر آن‌ها هستند که همواره از دید مکاتب و جامعه‌شناسان سعی شده تا پیچیدگی‌های بنیان علوم اجتماعی که معرف حیات روزمره انسان بر روی کره خاکی است را مورد توجه قرار داده و تا حد ممکن به مداخله آن اذعان نمایند.

    حال آنکه گذشته از درک این واقعیت که انسان و مکان‌محوری هر دو محصول تفکر قرن بیست و یکم در مواجهه با روش‌های پیدا و پنهان کنترل بر محیط پیرامونی است، هر آنچه زمینه‌ساز رشد و اعتلای انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات در این جهان مادی است، بهره‌مندی از دو عنصر تاریخ، به‌عنوان تجربه و دانش به‌عنوان علوم فکریه است.

    دنیای امروز ریشه بروز و نمود تفرقه‌افکنی‌ها و مفسده‌ها، عموماً عدم توجه به تغییرات بافت اجتماعی و نوعاً چگونگی این تغییر به‌لحاظ سمت و سو معرفی می‌شود. رفتارهای متناقض و غیر منتظره جامعه با محیط پیرامون، غالباً معادلات را در تدوین منشورهای ارشادی و قوانین مدقن دست‌خوش تغییر و غافل‌گیری می‌نماید که این رویه در دراز مدت موجب کاهش اعتماد و شکل‌گیری هسته‌های مخرب اجتماعی در نتیجه ضدیت با آنچه پیش‌تر به آن وابسته بوده، خواهد شد. به قاعده، زمانی شاهد تقابل جوانب مادی و معنوی جامعه خواهیم بود که در اثر مدیریت فرآیندها، یکی را فدای دیگری، و یا ارجحیت‌های ناهمگون وضع نماییم.

    مواریث انسانی همواره در طول تاریخ دچار دگرگونی و دگریسی شده که این خود خاصیت تغییر و تکامل نسل‌های بشری است. بدون شک این صرفاً مرزهای سیـاس*ـی و اقلیمی یک محدوده جغرافیایی نیست که ماهیت یک کشور یا دیار را شکل می‌دهد، کما اینکه بدون مردم و نسل بشری که سالیان دراز و در طول تاریخ، هویت و توده‌های اجتماعی تشکیل داده‌اند، مرزها هم بی معنی و تهی از تعریف خواهند شد. این امر در ابعاد کوچک‌تر و در کالبد شهر هم تعریف مشابهی را خواهد داشت. اساساً ترسیم خطوط نحوه حفاظت و پاس‌داشت از هویت تاریخی، در صورت حذف انسان به‌عنوان یک عضو لاینفک از این معادله، بی معنی و چه بسا مخرب تشریح می‌شود. لازمه حفاظت از یک عنصر مادی یا معنوی، الزاماً احداث دیوار حفاظتی صلب نیست.

    بهره‌گیری از روش‌های سَلبی در نگهداشت یک میراث، عقیده، تفکر یا ایدئولوژی آثار مخرب و غیر قابل جبرانی را در جهان بر جای گذاشته که از مهم‌ترین آن‌ها جنگ‌های جهانی اول و دوم است که برخی تاثیرات آن‌ها تا کنون از چهره جهان پاک نشده و فراموش نخواهد شد. تجربه‌های متفاوتی در دنیا از برخورد با محیط، کالبد یا حفظ میراث بشری وجود دارد که منتج به نتیجه عکس و غیر منتظره گردیده است.

    اگر به واقع ما خود را در بوته آزمایشی قرار دهیم که آتیه آن از قبل هویدا است، چه ضرورتی به اتلاف هزینه و زمان برای تکرار وقایع تلخ و جبران‌ناپذیری است که کشورهای تاریخی و فرهنگی دنیا یک‌بار آن مسیر را پیموده و کم و کیف آن در اختیار ما قرار گرفته است. رویکرد حفاظت و صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی حاضر ما در ایران این پیام را مخابره می‌کند که ما در حال از دست دادن میراث اجتماعی گران‌بها در برابر میراث فرهنگی ارزشمندی هستیم که بدون مردم، به‌عنوان مالکان و پاس‌داران تاریخی آن، فاقد اعتبار و معنا است.

    به زعم تاریخ، هر نوع حرکت اجتماعی و انسانی که منجر به وقوع حوادث تاریخ‌ساز شده، محصول سیر تفکر و تعلیمات معنوی گذشتگان بوده و بدون ساختار شبکه مردمی، پرداختن به آن ناممکن است. عدم توجه و صیانت از میراث تاریخی، امروز به عنوان یک گـ ـناه نابخشودنی نزد نسل فعلی و آیندگان تلقی می‌ شود، لیکن به‌نظر می‌رسد باید به‌صورت عمیق‌تری به علل و منشاء این رویدادها پرداخته شود.

    در شرایط کنونی اینگونه استنباط می‌شود که وظایف ذاتی سازمانی، جای خود را به ارتباطات عمیق و متعالی انسانی داده و ضرورت‌ها دست‌خوش آرمان‌های فردی و اعتقادی شده است. این نکته که قوانین، موجب بازدارندگی و جلوگیری از بروز بسیاری از جرایم خواهد شد حایز اهمیت و امری واقع است، اما در حوزه فرهنگ و تاثیرات آن بروی جامعه، لازم است قوانین هم مانند ماهیت خود فرهنگ از انعطاف برخوردار بوده و از رویه درست در اجرا پیروی کند.

    گاهی احساس می‌شود در تدوین شیوه‌نامه‌ها و ضوابط، شهر به شکل قوطی خالی و خلاء از هر عنصر و ماده تشبیه شده و قرار است در ماوراء طبیعه به اجرا گذاشته شود. شاید بتوان گفت علت ادامه این روند، مصون ماندن برخی ضوابط زمینه‌ساز حفاظت از مواریث شهری و بشری در قامت مادی و معنوی از نقد و اصلاح است که بدون در نظر گرفتن محتوا و دلیل، وضع شده و هیچ‌گاه به‌صورت جدی مورد بحث و تبادل نظر قرار نگرفته است.

    شاید اگر طی چند سال اخیر، میراث اجتماعی به‌عنوان یک ارزش معنوی در اولویت حفاظت و صیانت قرار می‌گرفت، امروز کمتر شاهد شدت عمل در پیوند با از میان بردن میراث فرهنگی و تاریخی ملموس و غیر ملموس یا عدم توجه به آن از جانب مردمی که نامشان در تاریخ با هنر و فرهنگ و مجریان همه ارزش‌های الهی عجین است، می‌بودیم.

    البته که نباید میان این دو مولفه تقدم و تأخری در نظر گرفت، ولی می‌توان اینگونه تعبیر کرد که حفظ میراث فرهنگی و تاریخی برای آیندگان و نسل‌های بعد، در گرو ارزش‌گذاری و توجه به میراث اجتماعی کشوری است که همواره در طول دوران و اعصار مختلف، نجات‌بخش و حافظ اصلی میراثی بوده‌اند که بدون وجود یک ساختار سیـاس*ـی، سازمانی یا نهاد متولی خاص، به‌شکل غریزی از آن پاسداری کردند تا اینک به دست ما برسد و قرار است ما با ابزار روزآمد و اتخاذ تدابیری نواندیشانه، بهتر از قبل به حفاظت از آن بپردازیم.


    کد خبر 4501235
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    قلعه تاریخی گوهران


    قلعه تاریخی گوهران از آثار به جا مانده از دوران قاجار در منطقه بشاگرد هرمزگان است که به دست معماران بومی بر فراز تپه ای ساخته شده است.

    این بنا کاربرد نظامی داشته سه ضلع آن پرتگاه بوده و در ضلع دیگر آن خندق بزرگی با عمق ۶۰متر بوده تا از ورود دشمن به داخل قلعه جلوگیری شود و تنها راه ورود به قلعه ضلع شرقی قلعه بوده است .یکی از عجایب این بنا در آن زمان وجود یک چاه عمیق بیش از ۲۰۰ متر از داخل قلعه تا عمق رود خانه حفر کرده بودند که آب اشامیدنی قلعه را فراهم می کرد و این قلعه به دو قسمت محل زندگی خان و محل زندگی سربازان تشکیل شده است. ملات و مصالح به کار رفته در این بنا ملات گل و سنگ است.





    • 3002458.jpg


    • 3002459.jpg


    • 3002462.jpg


    • 3002460.jpg


    • 3002466.jpg


    • 3002463.jpg


    • 3002464.jpg


    • 3002465.jpg


    • 3002461.jpg


    • 3002468.jpg


    • 3002467.jpg


    • 3002469.jpg


    • 3002472.jpg


    • 3002470.jpg


    • 3002473.jpg


    • 3002471.jpg


    • 3002475.jpg


    • 3002474.jpg



     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    معاون میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

    شناسایی یک پل خشتی دوره قاجار در فومن/ پل ثبت ملی می شود


    3002441.jpg


    رشت- معاون میراث فرهنگی گیلان از شناسایی یک پل خشتی تاریخی در شهرستان فومن خبر داد و گفت: پرونده این پل برای ثبت در آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی ارسال می شود.



    ولی جهانی در گفتگو با مهر با اشاره به شناسایی یک پل خشتی دوره قاجار در شهرستان فومن، اظهارکرد: این پل خشتی در روستای سند و در دو کیلومتری شهرستان فومن قرار دارد که برای نخستین بار توسط میراث فرهنگی گیلان شناسایی و مستندنگاری شد.

    وی با اشاره به ویژگی‌های مصالح به‌کار رفته در پل خشتی که از آجر و ملاط ساروج ساخته شد، افزود: براساس نظر اولیه این پل در دوره قاجار بر روی نهر روستا ساخته شده است. برای استعلام دقیق تاریخ ساخت، تعدادی از آجرهای پل به آزمایشگاه پژوهشکده میراث فرهنگی ارسال شده و پس از مستند سازی کامل سال‌یابی دقیق آجر یا ملاط بکار رفته در این پل، قدمت اثر مشخص می شود.

    جهانی با اشاره به اقلیم گیلان و سرعت رشد گیاهان در حریم بناهای میراثی تصریح کرد: به دلیل فعل و انفعالاتی که طی سالهای اخیر در حریم و بستر رودخانه اتفاق افتاده آبی در زیر پل جریان ندارد و همین امر سرعت رویش گیاهان در حریم و روی پل خشتی را افزایش داده و از دید دیگران پنهان مانده بود.

    معاون میراث فرهنگی گیلان با اشاره به گیاه زدایی و پاکسازی از حریم و روی پل خشتی، ادامه داد: بزودی پرونده ثبتی این پل خشتی برای ثبت در فهرست آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال می شود.


    کد خبر 4502157
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مهر گزارش می دهد؛

    خانه ای تاریخی که خالی از اوقات فراغت شد


    2994010.jpg


    خانه تاریخی دبیرالملک در بافت تاریخی منطقه 12 تهران که قرار بود به عنوان خانه اوقات فراغت توسط یکی از مجریان صدا و سیما فعالیت کند اکنون جز یک بازی 35 هزار تومانی فعالیت دیگری در آن نمی شود.



    به گزارش خبرنگار مهر،خانه دبیر الملک متعلق به میرزا محمد حسین خان فراهانی ملقب به دبیرالملک وزیر داخله ناصرالدین شاه و از مربیان دستگاه مستوفی گری قاجاریه بوده است. معماری این خانه نشانگر تقارن کامل در آن است. اتاق شاه نشین در مرکز و فضاهای فرعی در پشت و کنار آن چیده شده است. تزئینات بنا برگرفته از تزئینات اروپایی بوده و حکایت از نفوذ معماری غربی در ایران می دهد.

    پرونده ثبتی این بنا نیز با نام «خانه کوچه دبیرالملک» به نشانی خیابان امیر کبیر، کوچه فخرالملک تشکیل شده و در روز ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۶۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    این خانه پس از مرمت و بازسازی در دی ماه سال 95 به عنوان خانه اوقات فراغت افتتاح شد. بهره بردار این مجموعه را به انجمنی سپردند که نامش انجمن اوقات فراغت بود و بنا داشت تا در راستای پر کردن فضای خالی فراغت فعالیت کند. رئیس و ایده پرداز این انجمن نیز رامبد جوان از مجریان و هنرمندان صدا و سیما بود و انتظار می رفت که وی بتواند با راه اندازی این انجمن و در نهایت خانه ای که به فکر بازی های سرگرمی، فکری و خلاقیت جوانان و نوجوانان است گامی در جهت رویاپردازی هایش بردارد. اما آنچه که باقی ماند همه پوچ بود و شهرت رامبد جوان هم کاری از پیش نبرد و حالا خانه دبیرالملک مانده و یک حسرت به دل کودکانی که فکر می کردند از این به بعد قرار است این خانه محلی برای بازی و سرگرمی شان باشد.

    2994011.jpg


    استفاده از چهره های خاص برای پر کردن فضای رسانه ای و تبلیغاتی خانه در مراسم افتتاح

    این خانه با سر و صدای رسانه ای زیاد و حضور افرادی از جمله کلاه مخملی ها و رامبد جوان و مسئولان شهرداری منطقه 12 که هزینه های تبدیل این خانه بر دوش آنها بود، افتتاح شد و شکل و شمایل خانه را طوری چیدند که واقعا هر کسی وارد آن می شد فکر می کرد قرار است سرگرم باشد اما این سرگرمی در حد همان مراسم افتتاحیه بود چون دیگر نه رامبد جوان تلاشی برای رونق دادن به این خانه کرد و نه اعضای انجمنش.

    2994012.jpg


    اتاق ها با وسایل بازی و خانه پر بود

    در زمان افتتاح، این خانه پر بود از وسایل بازی وسرگرمی. هر جایی از این خانه را با یک وسیله بازی تزئین کرده بودند اما پس از مدتی همه آن تزئینات برداشته شد و حالا این خانه ماند و چند اتاق با چند قالیچه و یک کرسی که درش روی همه بسته است. در طبقه پایین اما محوطه ای به یک بازی به نام فرار از سلول طراحی شده است در این بازی، شرکت کنندگان وارد اتاق های تاریک شده و راه فرار را باید پیدا کنند. بابت همین بازی نیز 35 هزار تومان باید پول بپردازند.

    2994009.jpg


    درها را هم به روی مخاطب بستند

    برای اینکه افراد را راغب به شرکت در این بازی کنند و مردم هم بتوانند از عهده هزینه این بازی برآیند به هر مناسبتی تخفیف هایی در نظر گرفته می شود اما این بازی همچنان مورد توجه مردم به خصوص اهالی بافت قدیمی تهران و محله پامنار نیست.

    2994007.jpg


    بعدها بسیاری از وسایل که جنبه تزئینی داشت جمع آوری شد

    در واقع پروژه انجمن اوقات فراغت شکست خورد با این وجود اعضای انجمن سری هم به شهرهای اصفهان و یزد زدند و خانه ای نیز در آنجا افتتاح کردند و می خواستند به اراک هم بروند که دیگر به آنجا نرسید.

    2994008.jpg


    کسی برای بازی به این خانه نمی رود

    شعار این خانه «بفرمایید منزل» بود. اما اکنون اگرچه شهرداری منطقه 12 اجازه می دهد تا بازدیدکنندگان پشت درهای بسته رفته و از نورپردازی و باغچه آن دیدن کنند و اگر پول داشته باشند چند دقیقه ای سرگرم بازی فرار از سلول شوند اما در واقع آنها به صرف وعده های انجام نشده دعوت می شوند. این را می توان از زبان کودکی شنید که تبلیغات خانه او و خانواده اش را به اینجا کشانده و وقتی می بیند زمین بازی خانه خالی است می گوید: مگه برای ما نساختند پس چرا در اتاقش هم بسته است؟

    هومن رازدار نائب رئیس انجمن اوقات فراغت در یک نشست خبری پیرامون معرفی فعالیت های این انجمن گفته بود: «اگه عاقل بودیم می رفتیم فلسفه می خوندیم نه اینکه بیایم اینجا این جا رو راه بندازیم!»

    به واقع چرا تصور می کنیم حتما سلبریتی ها می توانند پروژه هایی را که انجام آن به خیلی از عوامل بستگی دارد صرفا به دلیل شهرتشان انجام دهند؟ آیا ارتباط بین شهرداری و این هنرمند باعث شد تا خانه ای تاریخی در اختیار این انجمن قرار بگیرد و بعد هم به روی مردم بسته شود و یا اینکه مسئولان کشورمان تصور می کنند هر کاری به دست بازیگران سپرده شود به سرانجام می رسد؟ از این نوع پروژه های شکست خورده زیاد داریم. مثل زمانی که سازمان میراث فرهنگی یک بازیگر خانم را به عنوان سفیر صنایع دستی انتخاب کرد و او مدتی بعد پالتوی پوست به تن کرد!


    کد خبر 4494165
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    تخریب بخشی از تاریخ جندق در نزدیکی شبستان یک مسجد


    2992796.jpg


    بخشی از بافت و محوطه تاریخی قلعه جندق از جمله یک بنای قدیمی و یک ساباط به بهانه گسترش شبستان مسجد جامع تخریب شد.



    به گزارش خبرنگار مهر، مسجد جامع جندق جزو بناهای تاریخی است که در سال ۹۱ توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است. در کنار آن یک خانه قدیمی قرار داشت که چند سال پیش توسط هیات امنای مسجد خریداری شد و زیلوهای دوره صفوی و قدیمی مسجد در آن نگهداری می شد گاهی نیز هنگام مراسم مختلف زنان مسجد به این خانه می رفتند این خانه با یک گذر و ساباط به مسجد متصل بود حالا اما به بهانه گسترش شبستان زنانه مسجد جندق، ساباط و این خانه تخریب شده است تا شبستان جدید به شبستان قدیمی متصل شود. این تخریب ها با تراکتور انجام شده و مسئولان اداره میراث فرهنگی خور و بیابانک که شهرستان جندق نیز تحت پوشش آنهاست، از این اقدامات بازدید کرده اند.

    در این باره، حسین رئیسی، مدیر اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خور و بیابانک به خبرنگار مهر توضیح داد: داخل قلعه تخریب هایی صورت گرفته است یک خانه و یک ساباط تخریب شده و اگر چه خانه تاریخی نبوده اما چون در محدوده قلعه ثبتی قرار داشته نباید این تخریب انجام می شد اما هیات امنا اقدام به تخریب برای گسترش شبستان کرده اند ما زمانی که از این موضوع مطلع شدیم دستور توقف را دادیم اما دوباره شبانه اقدام به تخریب بخش های دیگر کردند اکنون نیز از هیات امنای مسجد جامع شکایت کرده ایم و در مراجع قضایی پرونده تشکیل شده است. همچنین طرح آنها برای بررسی به اداره میراث فرهنگی استان اصفهان رفته است اما این طرح را زمانی به ما ارائه کردند که کارها انجام شده بود.

    وی ادامه داد: خانه ای که تخریب شده تاریخی نبوده است اما چون در محدوده ثبت ملی شده قلعه قرار داشته نباید تخریب می شد.

    این تخریب ها درحالی انجام شده که این بناها داخل قلعه قرار داشته و محوطه قلعه جندق نیز با قدمت قرن هفتم هجری تا دوره قاجاریه سال ۹۳ به شماره ۳۱۰۹۴ ثبت ملی شده و هرگونه تغییری در آن تخلف است.

    2992795.jpg


    در همان سال ۹۳ که محوطه قلعه ثبت شد، محمد حسن طالبیان در نامه ای به زرگرپور استاندار اصفهان نوشت که این اثر تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی و است و هرگونه دخل و تصرف و یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب با تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

    2992794.jpg


    او در این نامه خواست تا دستور داده شود مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان استان ابلاغ و از نتیجه اقدامات انجام شده این سازمان را مطلع کنند.

    اکنون با وجود چنین اقدامی از سوی هیات امنای مسجد جامع جندق پرونده قضایی برای این موضوع تشکیل شده و سازمان میراث فرهنگی قصد شکایت از آنها را به دلیل تخریب بخشی از تاریخ جندق کرده اند.


    کد خبر 4488413
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ایلام خبر داد:

    دستگیری ۲ باند حفاران غیرمجاز آثار تاریخی در استان ایلام


    2892352.jpg


    ایلام - فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ایلام از دستگیری دو باند حفاران غیرمجاز آثار تاریخی در بخش سراب میمه زرین آباد شهرستان دهلران و منطقه بانخشک بخش چوار شهرستان ایلام خبر داد.



    به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ صیدحسین محمدی با اعلام این خبر اظهار داشت: بامداد روز جمعه ۲۳ آذر ماه ماموران این یگان با همکاری کلانتری ۱۳ بخش سراب میمه موفق شدند یک باند حفاری غیرمجاز به تعداد سه نفر را که شبانه در مناطق تاریخی واقع در غرب بخش سراب میمه زرین آباد شهرستان دهلران اقدام به حفاری می‌کردند را دستگیر و یک دستگاه فلزیاب با ابزار و ادوات حفاری را از متخلفان کشف و خودرو آنان نیز توقیف کنند.

    فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان ایلام افزود: شب گذشته ۲۳ آذر ماه نیز با همکاری مأموران انتظامی کلانتری بخش چوار شهرستان ایلام یک باند دیگر حفاران غیرمجاز در منطقه بانخشک بخش چوار دستگیر شدند.

    وی تصریح کرد: در این راستا شش نفر دستگیر و دو دستگاه خودرو آنان نیز توقیف شد.

    فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان گفت: متهمان به همکاران انتظامی تحویل و سیرمراحل قضایی آن در دستور کار قرار دارد.

    محمدی تاکید کرد: هرگونه حفاری و کاوش برای دستیابی به اشیا تاریخی ممنوع و جرم محسوب می‌شود و فرد خاطی در صورت استفاده از فلزیاب به اشد مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.


    کد خبر 4485653
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    رحمانی سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی شد


    2916535.jpg


    سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حکمی غلامرضا رحمانی را به عنوان سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی منصوب کرد.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، رحمانی کارشناس مرمت اشیاء فرهنگی از دانشکده پردیس اصفهان دانشگاه هنر اصفهان (۱۳۷۵)، کارشناس ارشد مرمت اشیاء فرهنگی (۱۳۷۸) و دکترای همان رشته در دانشگاه هنر اصفهان است.

    او همکاری خود را با مرکز تحقیقات مرمت آثار تاریخی – فرهنگی به عنوان کارشناس مرمت از سال ۱۳۷۴ آغاز کرد و در سال ۱۳۷۵ به عنوان سرپرست کارگاه اجرایی طرح آسیب شناسی و مستند نگاری تزیینات داخلی بنای گنبد سلطانیه منصوب شد.

    وی از آن تاریخ تا امروز عهده دار مسئولیت هدایت و مدیریت پروژه های بزرگ و مهم حفاظت و مرمت در سطح کشور بوده و در سال ۱۳۷۵به عنوان مرمتگر برتر در سطح سازمان برگزیده شد.

    همچنین مقاله رحمانی در پنجمین همایش حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی – فرهنگی، به عنوان یکی از سه مقاله برتر همایش معرفی شد.

    وی با شکل گیری گروه‌های تخصصی در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی -تاریخی در سال ۱۳۷۹ مسئولیت گروه حفاظت و مرمت نقاشی را عهده دار بوده و از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ در سمت معاونت پژوهشکده انجام وظیفه کرد.

    علاوه بر تدریس دروس تخصصی رشته حفاظت و مرمت در مقاطع مختلف تحصیلی، مقالات متعددی در زمینه های گوناگون از وی به چاپ رسیده است.

    پیش از این کامران احمدی به مدت ۴سال و نیم ریاست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی -تاریخی را عهده دار بود.


    کد خبر 4484376
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مهر گزارش می دهد؛

    حمام های تاریخی خراسان رضوی نماد معماری و فرهنگ ایران


    2983351.jpg


    مشهد-حمام های قدیمی یکی از آثار تاریخی ایران به شمار می روند که به دلیل معماری خاص و نحوه گرمایش آب مورد توجه گردشگران قرار گرفته اند.



    خبرگزاری مهر، گروه استان ها؛ ابنیه تاریخی هر منطقه جزو آثار تمدنی آن خطه محسوب می شوند که مورد توجه گردشگران و تاریخ شناسان قرار دارند زیرا از این طریق می توانند با آداب و رسوم مردم آشنا شوند.

    حمام های قدیمی یکی از آثار تاریخی ایران به شمار می روند که به دلیل معماری خاص و نحوه بازچرخانی و گرمایش آب مورد توجه گردشگران قرار گرفته اند و امروز تقریبا تمامی استان های کشور دارای آثاری در این حوزه هستند.

    اگر چه مهم ترین حمام های تاریخی کشور در شهرهای اصفهان و شیراز قرار دارد و هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی از آنها بازدید می کنند، اما در شهرهای دیگر کشور از جمله مشهد نیز حمام های تاریخی زیبایی وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

    2983349.jpg


    حمام مهدی قلی بیگ مشهد

    حمام مهدی قلی بیک مشهد یکی از بزرگ ترین حمام های ایران است که با قدم گذاشتن به درون آن با ساختاری بسیار زیبا از حمام های قدیمی رو به رو خواهید شد. این حمام بنایی قدیمی با سقفی زیبا، رنگین و منحصر به فرد است که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد.

    حمام مهدی قلی بیک درست در کنار یکی از مساجد قدیمی مشهد به نام مسجد شاه قرار دارد و از همین رو تا مدت ها به نام «حمام شاه» شناخته می شد تا آن که پس از انقلاب اسلامی نام حمام رضوی را بر روی آن گذاشتند. همچنین این حمام قدیمی درست در کنار حریم مطهر امام رضا و بازار قدیمی فرش فروشان مشهد قرار دارد.

    این حمام زیبا در سال ۱۳۰۰ خورشیدی بنا به خواسته فردی به نام مهدی قلی بیک ساخته و وقف مردم شد و تا به امروز نام واقف بر روی حمام باقی ماند. این حمام اردیبهشت ۱۳۵۶ با شماره ۱۳۷۴ در فهرست بناهای تاریخی کشور ثبت شد و جنبه ارزشمندش بیش از پیش به چشم آمد.

    این حمام سالیان دراز، یعنی تا همین بیست و چند سال پیش مورد استفاده عموم مردم بود تا آن که با فراگیر شدن لوله کشی آب و وجود حمام در خانه ها، به صورت متروکه درآمد. حمام بی نظیر مهدی قلی بیک چند سالی مورد بی توجهی قرار گرفت تا آن که سازمان میراث فرهنگی و آستان قدس، در اقدامی مشترک تصمیم به بازسازی این بنا گرفتند. بازسازی در سال ۱۳۷۸ آغاز شد و در طی آن، فضاهایی چون سردر حمام، هشتی ورودی، سربینه یا رختکن، گرمخانه، میاندر «فضای ارتباطی بین دو فضای گرمخانه و سربینه» ، خزینه و فضای گربه رو، تون «گلخن»، نظافت خانه، و چال‌حوض «استخر آب سرد» مرمت شدند و وسعت حمام نزدیک به ۲۰۰۰ متر مربع رسید.

    2983348.jpg


    حمام شازده قوچان

    حمام شازده مربوط به اواخر دوره قاجار است و در قوچان، خیابان شهید مطهری، خیابان گوهرشاد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حمام شازده پس از شکل‌گیری شهر قوچان بعد از سال ۱۳۱۲ قمری در مرکز این شهر ساخته شده است. این حمام در دوره پهلوی تغییرات اندکی یافت و تبدیل به حمام دوشی شد. این حمام دارای ۲ در ورودی برای خانم‌ها و آقایان بوده که هر کدام منتهی به فضای معماری مجزایی شامل پاشور، دالان، خزینه، سربینه، مخزن آب، نظافتخانه و مسجد می‌شود.

    حمام نجف خان زاوه

    حمام قدیمی نجف خان از بناهای تاریخی و بسیار دیدنی استان خراسان رضوی در شهرستان زاوه می باشد که متعلق به دهه ی یازده هجری قمری است.

    زاوه در جهات مختلف محدود به شهرستان های رشتخوار، قسمتی از تربت حیدریه، فریمان، تایباد و تربت جام می باشد و مساحت خود این شهرستان ۲۳۳۸ کیلومتر مربع است.

    با توجه به گفته ی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی این استان، حمام نجف خان قابل بازسازی است و می توان فضای آن را مورد استفاده قرار داد. این حمام در سال ۱۱۸۰ هـ. ق توسط نجف قلی خان وقف شد.

    حمام نجف خان دارای باغبانی آجری در وسعتی باعرض ۱۸.۵ متر و طول ۲۳ متربوده و از آثار به ثبت رسیده ی ملی ایران محسوب می شود.

    حمام عزت تربت جام

    بنای تاریخی حمام عزت در خیابان کشتارگاه تربت جام و در نزدیکی دو اثر تاریخی مسجد جامع علوی و بنای میر قوام الدین قرار دارد. این بنا شامل دو بخش حمام عمومی مردانه و زنانه می باشد.حمام مردانه که قدیمی تر از قسمت زنانه می باشد احتمالاً در دوره قاجاریه ساخته شده و شامل پلکان دسترسی از سطح خیابان به رختکن می باشد.

    این بنا دارای طاق های جناغی و گنبد نسبتاً بزرگ و سکویی جهت نشستن و استراحت می باشد . دیگر قسمت های این مجموعه شامل گرمخانه و خزینه بوده که در عمق حدود 4.25متری زمین قرار دارد که در گرم شدن آن کمک می کند. مصالح بکار رفته در این بنا آجر با ملات ساروج و گچ ساخته شده و دارای تزئیناتی در بدنه می باشد.

    2983350.jpg


    حمام قیصریه سبزوار

    این بنا از ابنیه دوره قاجار می باشد که در خیابان اصلی شهر واقع شده است . بخش اصلی حمام هم اکنون تعمیر و مرمت شده و به عنوان چایخانه از آن استفاده می شود سکو های شاه نشین موجود در اطراف صحن در گذشته جهت متمولین تعبیه شده است . سقف بنا در گذشته از ملات ساروج بوده ، ولی اکنون بازسازی و با سیمان سفید پوشانده شده است . حمام دو در ورودی دارد یکی رو به کوچه پشت حمام که برای عبور و مرور خانمها بوده و در رو به خیابان بیهق برای آقایان مورد استفاده قرار می گیرد .


    کد خبر 4484112
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    فرماندار تکاب:

    سالانه ۵۰ هزار گردشگر از مجموعه جهانی تکاب بازدید می کند


    2541784.jpg


    ارومیه – فرماندار تکاب گفت: سالانه بیش از ۵۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از محوطه های تاریخی تکاب بازدید می کنند.



    به گزارش خبرنگار مهر، علی مکرمی عصر یکشنبه در آیین بهره برداری از هتل سینما در تکاب اظهارداشت: استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری و تاریخی این شهرستان برای توسعه و پیشرفت منطقه، نگاه و توجه ویژه مسئولان استانی را می طلبد.

    وی افزود: سالانه بیش از ۵۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از محوطه های تاریخی تکاب بازدید می کنند و این امر بهانه ای برای توسعه خدمات و امکانات گردشگری در این شهرستان است.

    مکرمی ادامه داد: تکاب علاوه بر داشتن جایگاه نخست در بخش هایی مانند ذخایر معدنی طلا و سنگ، دارای توانمندی های بالقوه ای در بخش میراث فرهنگی است که ثبت مجموعه تخت سلیمان به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست سازمان جهانی یونسکو از مهمترین آنها است.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: اندیشه ناب ایرانی و اسلامی عقبه ارزشمند بناها و محوطه های تاریخی کشور است و بازدید کنندگان از آثار تاریخی باید با این ارزش ها نیز آشنا شوند.

    حجت الاسلام ناصر خدایاری با بیان اینکه آثار تاریخی نمادی از ارزش های ایرانی و اسلامی هستند، افزود: امروز نیز باید به دنبال خلق آثار فرهنگی، هنری و معنوی خاص و ماندگاری باشیم که قابلیت و ارزش نگهداری و حفاظت داشته باشند.

    وی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ میراث فرهنگی و حوزه تولیدات فرهنگی و هنری بیان کرد: آذربایجان غربی سرشار از استعدادهای ناب در زمینه فرهنگ و هنر و میراث فرهنگی و معنوی است.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به احداث نخستین سالن سینما در تکاب ادامه داد: سینما بازتاب و انعکاسی ماندگار و تصویرگر جغرافیای فرهنگی و اقتصادی و هنری کشور به شمار می رود که موجب تعالی فرهنگ جامعه می شود.

    حجت الاسلام خدایاری افزود: هویت تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و دینی مردمان کشورمان در بستر سینما امکان ظهور و بروز یافته است.

    وی با اشاره به قابلیت های فرهنگی تکاب گفت: هنرهای زیبا و ماندگار فرش دستباف و خوشنویسی برش هایی از معنا و معنویت در این شهرستان است که باید در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی منطقه جلوه‌گر شود.


    کد خبر 4480740
     

    برخی موضوعات مشابه

    • قفل شده
    • مهم
    • نظرسنجی
    پاسخ ها
    100
    بازدیدها
    5,046
    پاسخ ها
    173
    بازدیدها
    26,072
    بالا