VIP خبرنامه «تاریخی»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
مدیر موزه اسناد و تمدن نیشابور در گفتگو با مهر عنوان کرد:

وجودسکه های قدیمی منحصربه فرد دنیا درنیشابور/مسئولان همراه نیستند


2917616.jpg


نیشابور- مدیر موزه اسناد و تمدن نیشابور گفت: نیشابور پتانسیل راه اندازی ۵۵ موزه تخصصی را دارد اما مسئولان حمایت های لازم را انجام نمی دهند.



سید علی میر معزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حدود ۳۰سال است که کارگاه شماری ایران و جهان را براساس تقویم هجری شمسی می نویسم و بیشتر از ۱۵۰ جلد آن آماده انتشار است که شرایطی هم برای انتشار آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: حدود ۱۰ سال پیش پیشنهاد تاسیس مجموعه ای همچون حسینیه ، زائر سرا ، کتابخانه و موزه را برای این شهر دادم و این موضوع گذشت و بعدها من پیشنهاد طرح بازار ایرانی را ارائه کردم.در طرح بازار یک مغازه در اختیار کسانی که تازه ازدواج کرده بودند به صورت رایگان قرار می گرفت و حتی بخش عمده ای از این هزینه های اولیه را ما تقبل می کردیم و حالت خیریه داشت و تمام قصد و نیت ما راه اندازی این بازار بود که متاسفانه به سرانجام نرسید.

مدیر موزه اسناد و تمدن نیشابور بیان کرد: قدیمی ترین اثر نمایش داده شده در موزه نسخه ای از کتاب سعدی بوده که مربوط به سال ۹۴۴ قمری است ، در زمینه سفال آثاری از ۲ تا ۶ هزار سال قبل موجود است ، همچنین در زمینه مسکوکات سکه هایی مربوط به دوره صفوی، سلوکی، اسکندر مقدونی ، سکه های مربوط به جنگ های ایران و رم ، سکه های اشکانی ۲۰۰۰ ساله و ظروف و اشیا مفرقی مربوط به دوره مغول وسامانی و در زمینه زمین شناسی، فسیل های متعلق به ۱۵۰ میلیون سال قبل و دیگر آثار است که تمام این ها پتانسیل نیشابور را برای تبدیل شدن به قطب گردشگردی فراهم می سازد.

نیشابوری هال ها هم بی اطلاع اند

میرمعزی ابراز کرد: اطلاعات و آثاری که بسیاری از شهروندان نیشابوری از وجود آن بی اطلاع هستند و با برپایی موزه ها امکان اطلاع رسانی خیلی بهتر می شود که این امر یاری مسئولین را می طلبد.

وی اذعان کرد: در موزه اسناد و تمدن نیشابور با وجود تنوع فراوان نمونه ها، مجموعه ای کامل برای تحقیق پژوهشگران ، محققان ، دانشجویان و دانش آموزان فراهم است که همه می توانند از آن استفاده کنند.

مدیر موزه اسناد و تمدن نیشابور تاکید کرد: در این موزه امکان جابجایی نمونه ها نیز فراهم است وبرای بازدیدکنندگانی که از دانشگاه هنر به موزه آمدند بیشتر آثار نقاشی و خوشنویسی های قدیمی را به نمایش گذاشتیم و روز بعد مجددا نمونه های دیگر ازانواع دیگر به نمایش می گذاریم.

وی اظهار کرد: مجموعه سکه ای از سکه های قاتلین ائمه (ع) و همچنین سکه های اختصاصی از زمان ظهور اسلام تا زمان پایان شهادت ائمه اطهار (ع) را در دست دارم که اگر شرایط فراهم شود به نمایش خواهم گذاشت.

میرمعزی ادامه داد: روی برخی از این سکه ها نشانی و سال ضرب سکه آمده است و همچنین سکه های دوران عمر بن عبدالعزیز که کمتر از یکسال حکومت کرد کمیاب شد و حتی سکه های این دوران هم وجود دارد.سکه فضل بن سهل ، سکه های انحصاری که فقط یک رو دارند که در هیچ جای جهان دیده نشده اند در دست دارم.

وی بیان کرد: موزه ای به نام موزه مطبوعات قرار بود در رباط شاه عباسی ایجاد کنم که ممکن نشد و حتی در برنامه ام بود که ۸ موزه در نیشابور راه اندازی شود.یکی دیگر از موزه هایی که در قرار بود در نیشابور تاسیس شود موزه توزین و سنجش بود، که تبریز هم دارد البته با این تفاوت که موزه توزین نیشابور ۷۰ برابر موزه توزین تبریز باشد و اشیاء این موزه از دوره های سلجوقی و قبل از اسلام است که قرا بود در منزل امین اسلامی برپا شود اما متاسفانه این امکان فراهم نشد.

میرمعزی گفت: بنده امکانات ایجاد ۵۵ موزه تخصصی را دارم اما از آنجا که اکنون دچار بیماری هستم و به علت بیماری صعب العلاج هم بازنشسته شدم و در این دهه خیلی توان و انرژی برای شکل گیری موزه و موزه های تخصصی و طرح های دیگر عام المنفعه گذاشتم در صورتی حاضرم که در نیشابور بمانم که یک موزه جامع و کامل ایجاد شود و من هم سعی می کنم که بزرگترین موزه خاورمیانه را در نیشابور ایجاد کنم.

امکان ایجاد ۵۵ موزه داریم

میرمعزی تاکید کرد: متاسفانه امکانات ایجاد ۵۵ موزه برای شهرستان وجود ندارد و از طرفی این کار هزینه دار است و با اوضاعی که حاکم است و تجربه های تلخی که دارم امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به عدم وجود امکانات و تاسیس موزه در نیشابور اظهار کرد: ابرشهر نیشابور ،ابر مدیر می خواهد، کسی که بتواند از مدیریت فسیلی خارج بشود و با خدمت صادقانه به دور از گرایش سیـاس*ـی مشکلات مردم را پیگیری و مطالبه کند. متافسانه جای مدیران ابر فکر در این شهر خالی است.

مدیر موزه اسناد و تمدن نیشابور بیان کرد: نامه ای را اخیرا به مسئولین نوشته ام و در آن درخواست کرده ام که اگر در ۴ ماه آینده مجوزهای کار و فعالیت من صادر نشود دیگر به هیچ قیمتی حاضر به ماندن در این شهر نیستم ، ضمن اینکه هر روز بگذرد و کاری از سوی مسئولین صورت نگیرد شرایط ماندن ما هم سخت تر خواهد شد.


کد خبر 4465448
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    کشف سفال‌های اشکانی از دل صخره‌

    دستکند اشتهارد تافته‌ای جدا بافته از معماری‌ صخره‌ای ایران


    2937858.jpg


    به‌تازگی مجموعه معماری‌ دستکندی در شهرستان اشتهارد کشف‌شده که متولیان می‌گویند تافته‌ای جدا بافته در قیاس با دیگر معماری‌های صخره‌ای ایران است ومتولیان تلاش دارند این مجموعه را ثبت ملی کنند.



    خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - نیوشا فتحی زاده: استان البرز سرزمین پدیده‌های طبیعی دست‌نخورده و بناهای تاریخی فراوان واقع در شمال ایران و در دامنه رشته‌های کوه‌های البرز مرکزی مقصدی مناسب برای گردشگری است. وجود آب‌وهوای متنوع، ویژگی خاصی به این استان بخشیده و در مجموع البرزی دیدنی و شنیدنی را در پیش چشم مسافران و گردشگران و همچنین محققان قرار داده است.

    یکی از مناطق زیبای کشور، کویر اشتهارد و تپه‌های رنگین‌کمانی آن است؛ کویری زیبا در جنوب البرز، استانی که چهارفصل را باهم دارد، سی و یکمین استان ایران که در دامنه رشته‌کوه‌های البرز مرکزی واقع‌شده و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است.

    کاوش‌های باستان‌شناسی در استان البرز به سمت و سویی پیش رفته است که نویدبخش یافته‌هایی جدید در حوزه تاریخ و تمدن ایرانمان استدر ادامه باید گفت؛ کاوش‌های باستان‌شناسی در استان البرز به سمت و سویی پیش رفته است که نویدبخش یافته‌هایی جدید در حوزه تاریخ و تمدن ایرانمان است، به‌گونه‌ای که اکنون در محدوده شهرستان اشتهارد مجموعه بناهای تاریخی متعلق به معماری دستکند وجود دارد که در ساختار آن تولید فضا از طریق ایجاد فضاهایی در بستر کوه و سنگ است.

    در معماری دستکند فضاهای دلخواه با برداشتن توده صخره‌ای و ایجاد بناها در دل حفره‌های ایجادشده در صخره‌ها به وجود می‌آید، اینک این شاهکار معماری در شهرستان اشتهارد کشف‌شده که متولیان به دنبال ثبت ملی آن هستند.

    فرزان احمدنژاد مسئول حوزه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص پروژه معماری دستکند اشتهارد بابیان اینکه موقعیت مکانی قرارگیری آن در این شهرستان میان نقاط روستایی «صحت آباد» و «قشلاق دایلر» است، اظهار کرد: این مکان به لحاظ زمین‌شناسی مشتمل بر یکسری کوه‌های سنگی است که حالت گنبدی شکل دارند.

    2935882.jpg


    ویژگی‌های معماری دستکند اشتهارد

    وی بیان کرد: نوعِ خاک محل قرارگیری این پروژه به‌گونه‌ای است که کندن خاک آنجا راحت‌تر از سنگ‌های سخت‌تر دیگر است؛ به همین دلیل مجموعه بناهای معماری دستکند در این موقعیت مکانی در شهرستان اشتهارد شکل‌گرفته است که تاکنون حدود ۱۳ تا ۱۴ بنای صخره‌ای مجزا در کنار همدیگر اما بافاصله‌های دور و نزدیک در آن محل شناسایی‌شده است.

    مسئول حوزه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز توضیح داد: در محل قرارگیری این بناهای دستکند به بقایای سفالی دست پیداکرده‌ایم که بیشتر آن متعلق به دوران اسلامی و اواخر سده‌های سوم و چهارم تا دوره صفوی است، اما چند تکه از آن‌هم به دوره اشکانی تعلق دارد که ممکن است جزو سفال‌های همراه چوپان‌ها بوده و مربوط به خود این منطقه نباشد.

    احمد نژاد با تأکید بر اینکه نیاز است کاوش‌های باستان‌شناسی بیشتری در این منطقه انجام شود، افزود: در قالب این کنکاش‌ها به‌یقین به شواهد بیشتری دست خواهیم یافت، با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه که به بیابان اشتهارد نزدیک است وجود چنین معماری صخره‌ای در این منطقه یک مورد خیلی خاص است که نیاز به رسیدگی ویژه دارد.

    تلاش برای ثبت ملی مجموعه معماری دستکند اشتهارد

    وی با اشاره به اینکه در قالب پروژه معماری دستکند اشتهارد، حدود ۱۳ تا ۱۴ بنا یافت شده است، گفت: برخی از این بناها تک اتاقی، تعدادی دو اتاقی و دو مورد هم دارای سه اتاق هستند و ورودی این بناها نیز مختلف است به‌نحوی‌که تعدادی از ورودی‌ها به سمت جنوب و بخشی دیگر هم رو به شرق است.

    این کارشناس ارشد حوزه باستان‌شناسی عنوان کرد: در این بناها هیچ ورودی به سمت شمال و غرب تعریف‌نشده است و این نشان می‌دهد که بر اساس نورگیری و جهت باد منطقه که از شمال و غرب در این منطقه می‌وزد ورودی‌های بناها طراحی و جانمایی شده است.

    احمد نژاد بابیان اینکه در سقف این خانه‌ها نیز حفره‌ای برای ورود نور به داخل بنا تعبیه‌شده است، گفت: در حال حاضر به دنبال ثبت معماری دستکند اشتهارد در لیست میراث تاریخی کشور هستیم؛ زیرا در فصول سرد سال چوپان‌ها از این بناها برای اقامت موقت استفاده می‌کنند و با ثبت آن مراقبت‌های ویژه‌ای در خصوص نگهداری از این بناهای تاریخی استان اعمال خواهد شد.

    2935879.jpg


    وی توضیح داد: همه مستندات لازم برای ثبت پروژه معماری دستکند اشتهارد را در قالب یک مجموعه جمع‌آوری کرده‌ایم، نامه‌نگاری‌های قانونی در این خصوص را نیز تا آخر آبان ماه انجام خواهیم داد تا بتوانیم درهمایش بعدی ثبت کشوری، این اثر را برای ثبت در لیست فهرست میراث ملی معرفی کنیم.

    در مجموعه معماری دستکند اشتهارد داخل صخره‌ها بنا دایر شده استمسئول حوزه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در ادامه افزود: بناهای موجود در پروژه معماری دستکند اشتهارد که حدود چهارده مورد هستند در فواصلی معین از یکدیگر ایجادشده‌اند زیرا پستی‌وبلندی صخره‌ها در نقاط مختلف آن محل پیوسته نیست در مسافتی یک و نیم کیلومتری شاهد قرارگیری این بناها هستیم.

    احمد نژاد در خصوص قیاس معماری دستکند اشتهارد با معماری روستای صخره‌ای میمند استان کرمان بیان کرد: روستای میمند در بستر یک رودخانه قدیمی ایجادشده بدین‌صورت که در آنجا بناها در دو سوی بستر رودخانه احداث‌شده است اما در پروژه معماری دستکند اشتهارد داخل صخره‌ها را خالی کرده‌اند و در حفره‌های ایجادشده در صخره‌ها بناها دایر شده است.

    2935880.jpg


    این کارشناس ارشد باستان‌شناسی گفت: معماری کشف‌شده در اشتهارد درواقع در یک نقطه بیابانی ایجادشده که در فاصله کمی از دامنه‌های جنوبی البرز قرار دارد و این امر موجب شده تا معماری دستکند اشتهارد تافته‌ای جدا بافته در قیاس با دیگر معماری‌های صخره‌ای ایران باشد.

    وی تأکید کرد: در نزدیکی این مجموعه معماری صخره‌ای شهرستان اشتهارد ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ویژه‌ای همچون رود شور، دریاچه نمک، بیابان، کوه‌های رنگی، غار نمکی و بافت تاریخی شهرستان اشتهارد وجود دارد که همگی در کنار هم شرایط خاصی را در بحث گردشگری آنجا ایجاد می‌کند.

    احمد نژاد اضافه کرد: پیوند تاریخ و طبیعت را به‌خوبی می‌توانیم در اشتهارد مشاهده کنیم و این مهم یک شرایط ویژه‌ای برای استان البرز است.

    سرمایه گذاری بخش خصوصی نیاز است

    احمد ترکاشوند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به ارزشی که جاذبه‌های گردشگری یک منطقه می‌تواند از لحاظ اقتصادی داشته باشد اشاره کرد و گفت: حمایت از چنین ظرفیت‌هایی نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است‌، ظرفیت‌ها باید در قالب بسته‌های گردشگری معرفی شوند به‌یقین استان البرز از ظرفیت‌های خوب گردشگری بهره‌مند است.

    معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز ادامه داد: فرصت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری برای مردم جذاب هستند حال اگر این ظرفیت‌ها به بهره‌وری اقتصادی برسند دارای ارزش می‌شوند.

    وی تأکید کرد: معتقدیم ظرفیت‌های گردشگری استان به بخش خصوصی معرفی شود چرا که مشارکت سرمایه‌گذاران آورده اقتصادی برای استان به ارمغان می‌آورد.

    ترکاشوند اضافه کرد: به‌منظور تعریف یک بسته گردشگری باید مطالعات اولیه طرح، امکان‌سنجی اقتصادی و یا تأمین زیرساخت‌های لازم انجام و در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده شود.

    معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جاذبه‌های گردشگری شهرستان اشتهارد به‌ویژه معماری دستکندی که به‌تازگی کشف‌شده است، گفت: معماری دستکند اشتهارد در صورت سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی به یکی از جاذبه‌های ارزشمند گردشگری استان تبدیل می‌شود.

    ترکاشوند گفت: حجم سرمایه‌گذاری بر اساس طرح اولیه برآورد می‌شود، با انجام این مهم می‌توان بسته گردشگری ویژه‌ای برای شهرستان اشتهارد تعریف کرد.

    2935881.jpg


    وی تأکید کرد: شهرستان اشتهارد کویر زیبایی دارد، این شهرستان از جاذبه‌های اصلی گردشگری بهره‌منداست به‌یقین در کنار معماری دستکند ایجاد اقامتگاه و دیگر جاذبه‌های حاشیه‌ای اقماری لحاظ خواهد شد.

    لزوم ایجاد پیست شترسواری، موتورسواری و یا اتومبیل‌رانی در اطراف خانه‌های دستکند معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به اینکه در این مجموعه گردشگری استفاده از ظرفیت کویر اشتهارد برای جشنواره‌های نجوم و مسابقات ورزشی می‌تواند به کار بـرده شود، افزود: با ایجاد پیست مخصوص شترسواری، موتورسواری و یا اتومبیل‌رانی در اطراف این خانه‌های دستکند می‌توان یک مجموعه کامل گردشگری تعریف کرد.

    ترکاشوند گفت: مردم به طبیعت‌گردی علاقه زیادی دارند، به همین دلیل وقتی در کنار یک جاذبه گردشگری خوب ظرفیت‌های کافی و امکانات رفاهی گنجانده شود در حقیقت یک بسته مناسب اقتصادی تعریف می‌شود که از هر لحاظ برای سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی مناسب است.

    دستکندها زمان دوری انسان از مدنیت شکل گرفته اند

    وی در خصوص شاخصه‌های مناسب معماری دستکند اشتهارد به‌عنوان یک جاذبه گردشگری، گفت: این خانه‌ها زمانی شکل‌گرفته که انسان‌ها از مدنیت و شهرنشینی به دور بوده‌اند و در حقیقت این خانه‌ها زمان ساختشان اقامتگاه‌هایی اولیه برای سکونت مردم بوده‌اند.

    معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز گفت: خانه‌های معماری دستکند اشتهارد از این لحاظ جذاب و حائز اهمیت است که در دل خود تاریخ و فرهنگ یک دوره تاریخی را به مردم معرفی می‌کند.

    ترکاشوند اضافه کرد: معماری خانه‌های تاریخی دستکند اشتهارد ازلحاظ شناساندن سبک زندگی به مردمی که اکنون امکانات متنوع برای گذران زندگی خود را در اختیاردارند جالب‌توجه است؛ زیرا از طریق هویت و معماری نهفته در دل این خانه‌ها می‌توان با تاریخ آن روزها و شیوه زندگی بشر در آن دوران آشنا شد.

    وی همچنین تأکید کرد: به‌یقین استفاده از ظرفیت جاذبه‌های گردشگری استان البرز ازجمله تپه ازبکی نظرآباد، کاروانسرای یِنگی امام ساوجبلاغ، حمام مصباح و کاروانسرای شاه‌عباسی کرج و یا معماری دستکند اشتهارد همگی نیازمند انجام مطالعات لازم است تا بر اساس آن مجموعه کامل گردشگری در اطراف این جاذبه‌ها تعریف شود و درنهایت بعدازاین اقدامات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری اقتصادی از چنین جاذبه‌هایی رسید.


    کد خبر 4439103
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    در نشست احیای بناهای تاریخی در ایران مطرح شد؛

    بخش زیادی از آثار تاریخی در ۱۰۰ سال اخیر تخریب شده‌اند


    2647995.jpg


    شهردار منطقه ۱۲ گفت: در شهر تهران حدود ۲۰۰۰ اثر تاریخی واجد ارزش وجود داشته است که بخش زیادی از این آثار درطی ۱۰۰ ساله اخیر دستخوش تخریب یا اضمحلال شده اند.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی صندوق احیای بناهای تاریخی، نشست تخصصی احیای بناهای تاریخی در ایران؛ فرصت ها و چالش های پیشرو با حضور محمد حسن طالبیان؛ معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی محمد سعادتی؛ شهردار منطقه ۱۲ بافت تاریخی تهران و رضا فیضی؛ دبیر اجرایی نشست و مدرس دانشگاه و جمعی از دانشجویان و علاقه مندان به حوزه احیاء بناهای تاریخی در عمارت مسعودیه برگزار شد.

    در این نشست رضا فیضی؛ دبیر اجرایی نشست و مدرس دانشگاه گفت: آکادمی صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی که بحث آن ترویج و توسعه دانش احیاء است و دومین نشست احیاء نیز در همین راستا برنامه ریزی شده است.

    این مدرس دانشگاه به ابعاد اقتصادی احیاء بناهای تاریخی پرداخت و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه جریان احیاء بناهای تاریخی در کشور عمومی نیست و برای عمومی شدن آن باید بخش خصوص توانمند، فعال و قدرتمندی داشته باشیم. از سوی دیگر در بعد اقتصادی باید شیوه مالی و همچنین مشوق هایی را برای جریان احیاء ایجاد کرد.

    وی با اشاره به اینکه دولت و بخش خصوصی دو رکن مدیریت هر جریانی است، تصریح کرد: در همه دنیا دولت ها در نقش سیاستگذار و قانونگذار هستند و به منظور جذب سرمایه گذاران مشوق ها و بسته های حمایتی را تدوین می کنند . اکنون موضوع مدیریت توسط خود دولتها منتفی است و باید با تسهیل گری قوانین بتواند جریان سرمایه گذاری را هدایت و راهنمایی کنند.

    دبیر اجرایی نشست افزود: بخش خصوصی باید متصدی، مجری و بهره بردار بناهای تاریخی باشد و امیدواریم بهره برداری از بناهای تاریخی توسط بخش خصوصی انجام گیرد و تنها نظارت بر عهده دولت باشد. مدیریت شهری نیز جریان اقتصادی و شهری را برنامه ریزی نماید تا با رفع موانع از سرمایه گذاران حمایت نماید.

    وی در ادامه به نقش صندوق احیاء در راه اندازی جریان احیای بناهای تاریخی پرداخت و افزود: مدل های حقوقی مشارکت در احیاء وجود ندارد و باید مدل های حقوقی واگذاری ابنیه تاریخی در مشارکت با بخش خصوصی نیز مدل سازی گردد. به جز صندوق احیاء که تجربه های موفقی در این قضیه دارد باید سازوکارها و مدل های متفاوتی و مباحث سرمایه گذاری تهیه گردد تا سرمایه گذاران هم علاقه مند تر به مشارکت در حوزه احیاء آثار تاریخی باشند.

    ریشه یابی در حوزه قوانین باید در راستای حمایت و صیانت از ابنیه تاریخی باشد

    علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ نیز گفت: در شهر تهران حدود ۲۰۰۰ اثر تاریخی واجد ارزش وجود داشته است که بخش زیادی از این آثار درطی ۱۰۰ ساله اخیر دستخوش تخریب یا اضمحلال شده اند.

    سعادتی افزود: ریشه یابی در حوزه قوانین باید در راستای حمایت و صیانت از ابنیه تاریخی باشد و چون این قوانین تا کنون کارآمدی و کارایی خاصی در حفاظت آثار تاریخی نداشته است و خلأ قانونی در حوزه حفاظت، وجود درکنار مباحث حقوقی و نیز اقتصادی وجود دارد که باید بپذیریم و در فرایند اصلاح این قوانین گام برداریم.

    شهردار منطقه ۱۲ بافت تاریخی تهران خاطر نشان کرد: امروزه حساسیت و اقبال عمومی بالایی نسبت به صیانت و حفاظت از بناهای تاریخی وجود دارد و این اقبال عمومیت بسیار ارزشمند است.

    وی افزود : به نظر میرسد حساسیتها نسبت به ابنیه تاریخی و ارزشهای فرهنگی به شدت افزایش پیدا کرده است و تأثیرات مثبت اقتصادی استفاده از ابنیه های تاریخی، تمایل مردم را به خرید و سرمایه گذاری در بناهای تاریخی بیشتر کرده است.

    سعادتی تصریح کرد: سرمایهگذاری در بناهای تاریخی یکی از پالس های مثبت است و این روند رو به رشد، اتکایی برای مدیران شهری به شمار می رود. این فضای اقتصادی بایستی با حفظ هویت های محلی در خدمت حفظ ارزشهای فرهنگی باشد و نباید به ابنیه تاریخی را به عنوان کالا نگاه کرد .

    شهردار منطقه ۱۲ بافت تاریخی تهران در پایان گفت: همچنین پایش صحیح از همه عرصه ها و ارزشهای تاریخی آثار می بایست در نظر گرفته شود و شناسایی این ارزشهای ملی میتواند در برنامه ریزی های آتی در حوزه بناهای تاریخی کمک شایانی کند که این موضوع باید استمرار داشته باشد.

    افزایش مشارکت های مردمی در پروژه های مرمتی نمایانگر اقبال عمومی به میراث ملی

    محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور افزود: حوزه احیا بخشی است که با حوزه های تخصصی دیگر چون معماری، اقتصاد، فرهنگ، علوم اجتماعی، باستانشناسی و ... ارتباطی تنگاتنگی دارد و این حوزه ها در جریان احیاء ضروری است حضور موثری داشته باشند.

    طالبیان با اشاره به اینکه درخواست های زیادی در جهت سرمایه گذاری و احیاء ابنیه تاریخی در شهرهایی همانند یزد و... وجود دارد، تصریح کرد: حفظ اصالت محیط اثر بسیار حائز اهمیت میباشد لذا ضروری است اصالت و یکپارچگی هر اثر یا مجموعه فرهنگی و تاریخی و حتی شهر در جریان احیاء حفظ گردد.

    معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطر نشان کردند: هدف در موضوع احیاء بناهای تاریخی و فرهنگی می بایست آگاهی بخشی باشد. از آنجایی که حوزه احیاء مبحثی بسیار پیچیده است لذا ضروری است در بحث تغییر کاربری آثار تاریخی و فرهنگی و نیز مداخلات مرمتی ارزشهای جدیدی به ارزشهای موجود آثار اضافه شود.

    طالبیان تصریح کرد: حفاظت و احیاء بناهای تاریخی و فرهنگی و به سادگی به انجام نمی رسد و سازمان میراث فرهنگی کشور ، شهرداری و ... به تنهایی از عهده این مسئولیت سنگین بر نمی آیند و باید در این زمینه از مشارکت های همه دستگاه ها در سطوح محلی، میانی و ... استفاده کرد.

    وی افزود: مشارکت های مردم در پروژه های مرمتی بناهای تاریخی در ۵ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته که نمونه موفق این موضوع را در مرمت بازار تبریز شاهد بودیم. دستورالعمل های بسیار خوبی در رابـ ـطه با مباحث مرمتی و شیوه های موثر تعیین کاربری در طی سالهای اخیر در این معاونت تهیه گردیده است که جهت استفاده در اتخاذ تصمیمات صحیح به ادارات کل میراث فرهنگی کلیه استان های کشور ابلاغ گردیده است که در خلال این دستورالعمل ها برخی از وظایف مدیریت های شهری شفاف گردیده است.


    کد خبر 4457612
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    گزارش مهر از نمایشگاه آثار هلندی ها در ایران

    دستخط ونگوگ در موزه ملی/مومیایی با پوست و بدون استخوان


    2951028.jpg


    چند هزار سال پیش مرد هلندی که در مرداب تدفین شده بود، هیچ وقت فکرش را هم نمی کرد مدتها بعد جسد مومیایی شده اش را در محفظه ای شیشه موزه ملی ایران به نمایش بگذارند.



    به گزارش خبرنگار مهر، دهم مهر ماه امسال در پی برپایی نمایشگاهی از آثار تاریخی ایران در موزه درنتس هلند، آثاری از هلندی ها نیز به موزه ملی ایران آمد که شامل ۳۳۱ اثر تاریخی و هنری بود و در میان آنها یکی از آثار برای ایرانی ها جالب تر و جذاب تر بوده است. این اثر متعلق به یک مرد مومیایی شده بود. جذابیت مومیایی ها از آن جهت است که در ایران سنت مومیایی شدن هیچ گاه وجود نداشته و بدین ترتیب این نوع تدفین جذاب به نظر می رسد. اما آنچه که این مومیایی را از مردان نمکی زنجان و مومیایی های دیگر متمایز کرده ، این است که این مرد به صورت طبیعی در مرداب مومیایی شده است. تدفین اموات در مرداب ها و باتلاق ها یک مراسم آیینی بین هلندی ها بوده است.

    به این مرد اکسلورموند گفته می شود چون از دوره آهن تعدادی مومیایی طبیعی انسان در باتلاق‌ها یافت شده که بهترین نمونه آنها مرد اکسلورمند است. این مرد بین سال‌های ۴۳۰ تا ۲۵۰ پیش از میلاد می‌زیسته و جسدش در سال ۱۹۱۴ میلادی (۱۲۹۳ خورشیدی) در باتلاقی نزدیک اکسلورموند کشف شده است. محلی که این مرد کشف شده اکنون معدن زغال سنگ نارس است و کارگران معدن زغال سنگ او را هنگام برداشت از باتلاق کشف کرده اند.

    اکنون بدن مومیایی شده این مرد هلندی در محفظه ای شیشه ای در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است محفظه ای که دمای هوا و میزان رطوبت آن به گفته مسئولان موزه هماهنگ با شرایطی است که قبلا این مومیایی در آن شرایط نگهداری می شده است ضمن اینکه سیستمی نیز در پایین محفظه به کار گرفته تا این دما تغییر نکند.

    این مومیایی هر بازدیدکننده ای را به سمت خود جذب می کند و این سوال را برای او به وجود می آورد که چنین جثه کوچکی چگونه می توانسته متعلق به یک مرد کامل بوده باشد. چون بدن او کاملا جمع شده است. استخوان بدن این مرد در باتلاق حل شده و تنها پوستش باقی مانده که آن هم در اثر زمان شبیه به چرم شده است و اکنون بدون هیچ ماده ای پوست تن به رنگ سیاه باقی مانده است بدون استخوان! برخی از تکه هایی از لباس این مرد هنوز باقی مانده است مانند تکه ای از زیر پوش پشمی، یک کلاه از پوست گوسفند، یک کفش از پوست گوزن و یک کلاهک از پوست گوساله.

    جسد این مرد با کمی ریش و سیبیل کامل است و تنها بخش هایی از ساعد، دست چپ، انگشتان، زانو و پای راست آن از بین رفته است و به صورت طبیعی نیز جسد آن خشک و بنابراین کوچک شده است وگرنه احتمال می رود که کمتر از ۴۵ سال سن داشته باشد.

    2951097.jpg


    یکی از آثار ون گوگ در ایران با دست خط خودش

    در میان آثار به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه آثار هلند، یک تابلو لیتوگراف با استفاده از جوهر سیاه مداد شمعی، قلم و جوهر وجود دارد که یک طرح به نام فرسوده از سری طرح های ونگوگ از فردی بازنشسته و کهنه سرباز در نوانخانه ای محلی واقع در لاهه است. این طراحی اجرای مجدد یک طرح و آبرنگ است که ون گوگ یک سال پیش از آن ترسیم کرده بود او برای ترسیم «فرسوده» از نقاشی «یکشنبه در بیمارستان چلسی » اثر یک هنرمند دیگر الهام گرفته بود. از این لیتوگرافی هفت نسخه سنگی تولید شده که از میان آنها این نمونه دارای زیر نویس «در دروازه ابدیت» است. این زیر نویس دست خط ون گوگ است.

    این اثر جزو آثاری نیست که از هلند به ایران آورده شده باشد بلکه در مخزن و گنجینه موزه هنرهای معاصر ایران نگهداری می شده و برای نمایش در این نمایشگاه از مخزن بیرون آورده شده و دوباره به موزه هنرهای معاصر برمی گردد. بنابراین این نمایشگاه تنها فرصت دیدن تابلوست.

    ۵۶۰ شی تاریخی در ۳۳۱ ردیف از موزه درنتس شهر آسن در هلند در سه گالری «باستان‌شناسی از دوره پارینه سنگی میانه تا اوایل قرون وسطی (۸۰۰ – ۴۵۰۰ میلادی)»، «سفال» و «تابلوهای نقاشی (قرون ۱۹ –۲۰ میلادی)» به نمایش درآمده‌اند، برخی از تابلوهای به نمایش درآمده منحصر به فرد هستند مانند تابلوی «چشم‌انداز خانه روستایی در درنته ۱۸۹۴» که مسئولان موزه درنتس سال گذشته از نهاد دیگری خریداری کرده‌اند، اما تا قبل از انتقال آن به ایران، در هیچ کدام از تالارها یا نمایشگاه‌های هلند نمایش داده نشده بود و ایرانی ها برای اولین بار شاهد آن هستند.

    «سیمون مولین» این نقاشی بسیار مدرن را ۱۲۴ سال پیش به تصویر کشیده است. تصویری از مناظر درنته که در آن یک زن روستایی با فرزندی در آغـ*ـوش، میان گوسفندان و یک خانه‌ روستایی دیده می‌شود با به کارگیری خطوط کناری تیره و همچنین حدفاصل‌هایی بین رنگ‌ها و استفاده از یک طیف محدود رنگی، ناگهان این اثر به یک سبک نقاشی مدرن ساده تبدیل می‌شود.

    در تابلوهای نقاشی هلندی ها یک نکته بسیار جالب است . اینکه اگر سر گوسفندی در نقاشی رو به جلو باشد ارزش آن نقاشی بیشتر از زمانی است که گوسفندان در حال ترک و یا رفتن هستند. این نکته دقیقا در آثار نقاشی هلندی ها به چشم می خورد.

    اما در کنار نقاشی میوان سفالینه های مردم این کشور را هم مشاهده کرد که شباهت زیادی به سفالهای ایرانی دارد و نشان می دهد که روش تهیه سفال در خاورمیانه روی هلندی ها چقدر تاثیر داشته است. در کنار تمام این آثار، ابزار سنگی مانند تبردستی متعلق به دوره پارینه سنگی و انسانهای اولیه نیز به نمایش درآمده آثاری که ۵۰ هزار سال قدمت دارند.

    نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به‌روایت موزه درنتس» از ۱۰ مهر افتتاح شده و علاقه مندان می‌توانند تا ۱۷ فروردین سال ۹۸ از این آثار در ساختمان موزه دوران اسلامی کنار موزه ایران باستان به نمایش درآید. نرخ بلیت ورودی این نمایشگاه ۵ هزار تومان تعیین شده و یک شنبه ها نیز این نمایشگاه تعطیل است.


    کد خبر 4453654
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    کاروانسرایی در فارس به ترمینال تاکسیرانی تبدیل شده بود


    2933480.jpg


    کاروانسرای زکیخانی دوره صفویه در مسیر راه تاریخی شیراز به اصفهان در زرقان فارس که به ترمینال تاکسیرانی تبدیل شده بود برای بازگرداندن به حالت اولیه خواناسازی شد.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اکبر عزیزی، سرپرست برنامه خواناسازی پلان کاروانسرای زکیخانی زرقان امروز شنبه با اعلام این خبر گفت: محوطه کاروانسرا در دو دهه گذشته تبدیل به ترمینال تاکسیهای برون شهری شهر زرقان شده بود و شهرداری با هدف زیباسازی فضای شهری تصمیم به تغییر کاربری به محوطة کاروانسرا گرفته بود از اینرو با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی فارس و شهرداری زرقان برنامه خواناسازی توسط باستانشناسان انجام گرفت.

    او در ادامه گفت: متاًسفانه حدود ۱۲ سال پیش شهردار وقت زرقان با تخریب بخش شرقی بنای کاروانسرا و آسفالت کردن سطح محوطه حیاط کاروانسرا و قسمتهای تخریب شده تلاش در پاکسازی و زیباسازی شهر داشت به همین دلیل کاوش باستانشناسی با اولویت قراردادن خواناسازی پلان بنا ضروری بود.

    او افزود: با استناد و کمک گرفتن از تصاویر هوایی بین سالهای ۱۳۴۵ تا امروز محدوده بخش شرقی در قسمتهای تخریب شده، با ایجاد چند کارگاه کاوش خواناسازی شد. او در ادامه مساحت بخش خواناسازی شده را حدود ۸۰۰متر مربع است، گفت: با پاکسازی این قسمتها از نخاله های شهری و آوارهای ایجاد شده بقایای پی دیوارهای بنا نمایان شد.

    قرینه بودن بخش شرقی با قسمت شمالی

    به گفته این باستان شناس، پلان کاوش شدة بخش شرقی، نشان دهندة قرینه بودن این قسمت با قسمت شمالی کاروانسرا است که هنوز سالم و پابرجاست.

    عزیزی با اشاره به استفاده از سنگهای لاشه و تراش خورده در ساخت پی و دیوار بنا و ترکیب آهک و خاک به عنوان ملات در بین رج سنگها گفت: دیوارها و سقف کاروانسرا با آجر ساخته شده است.

    وی با استناد به متون تاریخی، تاریخ تقریبی ساخت کاروانسرا را بین اواخر دوره صفویه تا آغاز زندیه اعلام کرد و گفت: کاروانسرای زکیخانی که در مسیر راه تاریخی شیراز به اصفهان قرار داشته در زمان ساخت خارج از شهر و از جمله کاروانسراهای برون شهری محسوب میشد و در میان بافت شهری قرار گرفته است.

    تبدیل بخش جنوبی به سرویس بهداشتی

    عزیزی اظهار داشت: بخش باختری کاروانسرا نیز تبدیل به پیادهرو حاشیة خیابان و بخش جنوبی با ساخت سرویس بهداشتی، اتاق فروش بلیط و استراحتگاه رانندگان از بین رفته است و با خواناسازی پلان بخشهای تخریب شده بخش شرقی برنامه در این فصل به پایان رسید.

    او در پایان با اشاره به صدور برنامه خواناسازی پلان کاروانسرای زکیخانی زرقان توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: این برنامه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس و شهرداری شهر زرقان انجام گرفت.


    کد خبر 4451752
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    کتاب «کاخ بردک سیاه» منتشر شد


    IMG01352347.jpg


    کتاب «کاخ بردک سیاه» ، فرضیه خاستگاه راستین هخامنشیان بر پایه کاوش های باستان شناسی دشتستان ، برازجان و روستای دورودگاه توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، این کتاب که بر اساس کاوش و پژوهش اسماعیل یغمایی به رشته تحریر درآمده است در ۸ بخش شامل ؛چشم اندازی چند به دشتستان ، کاوش ، سفالینه ها ، گاهنگاری و نخستین سنجش ها ، بررسی محوطه ده کهنه شهرستان شبان کاره ، شناسای و آزمایش میکروسکوپی و ماکروسکوپی کانسار باستانی پوزه پلنگی ، پیوست و چکیده انگلیسی ترجمه کوروش روستایی ، به همراه تصاویر رنگی و سیاه و سفید چاپ شده است .

    اسماعیل یغمایی نویسنده این کتاب در بخش کاوش آورده است : بردک سیاه یکی از چند محوطه انگشت شماری است که پیش از دستیابی باستان شناسان بیگانه ،خاک برداران غیر مجاز یا آشکار شدن آثار آن در راه سازی ، سد سازی، آب رسانی ، کشاورزی ، خانه سازی و ...یا دیگر ساخت و سازها ، نخست یک باستان شناس ایرانی به آن گام نهاده ، شناسایی و بررسی نموده ، کلنگ زده و به کاوش آن پرداخته است ، متأسفانه این گونه محوطه ها در ایران تعدادشان حتی به اندازه انگشتان یک دست هم نمی رسد.


    کد خبر 4450842
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی:

    ۱۷۲۸ اثر تاریخی در آذربایجان شرقی ثبت شده است


    2946728.jpg


    تبریز - مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی از ثبت هزار و ۷۲۸ اثر تاریخی در این استان خبر داد.



    محمد رحمت پور مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی آمده است هر اثر تاریخی که از لحاظ قدمت تاریخی مربوط به آخر دوره زندیه باشد، آثار تاریخی نامیده می شود که باید شناسایی و ثبت اثر شود، آثاری هم که دارای شأن و مقام ملی باشد می تواند به ثبت برسد.

    وی افزود: هزار و ۷۲۸ اثر تاریخی در استان آذربایجان شرقی ثبت شده که ۵۷ اثر معنوی و ۲۲ اثر طبیعی است، کل آثار ثبت شده کهن شهر تبریز نیز ۲۷۷ مورد است، در تبریز ۳۷۰ اثر حفاظتی شناسایی شده وجود دارد.

    رحمت پور خاطرنشان کرد: ۱۰۰ اثر خانه تاریخی نیز در استان آذربایجان شرقی به ثبت رسیده که ۸۲ مورد مربوط به شهر تبریز است.

    وی ادامه داد: این خانه ها عمدتا در اختیار بخش خصوصی است و برخی نیز در تملک اداره میراث فرهنگی و دستگاه های دولتی است.

    مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اهمیت مرمت خانه های تاریخی گفت: سازمان میراث فرهنگی در بحث علمی و فنی در مرمت خانه های قدیمی و تاریخی، مشارکت می کند، البته سیاست ما تنها خانه های تاریخی نیست بلکه مجموعه های دیگر ابناهای تاریخی وجود دارد که باید مرمت و بازسازی شوند.

    رحمت پور عنوان کرد: خانه های تاریخی مثل زنجیر به هم وصل هستند و باید همه آن ها مرمت و نگهداری شوند، در سال جاری مرمت ۱۱ خانه تاریخی به صورت مشارکتی انجام شده است.

    وی در بخش دیگری از مرمت مجموعه حسن پادشاه تبریز خبر داد و اظهار داشت: در دوره های مختلف تاریخی مجموعه حسن پادشاه از بین رفته اما در حال مرمت این مجموعه هستیم، اثر ربع رشیدی بزرگترین دانشگاه بین المللی جهان اسلام نیز در شهر تبری نیازمند احیاست.

    مسئول ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی همچنین اذعان داشت: ۲۵ هزار پیمانکار حقیقی و حقوقی برای مرمت آثار تاریخی در سطح استان آذربایجان شرقی مشغول فعالیت هستند.

    رحمتی پور تاکید کرد: حدود ۵۰ بنای تاریخی در استان در سال گذشته و امسال در حال مرمت بوده و تعداد ۶۰ اثر نیز در حال واگذاری به پیمانکار است.


    کد خبر 4449886
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    در گفتگو با مهر عنوان شد:

    شهر تاریخی سیروان همچنان زیر خاک/ کاوش ها آغاز شد


    2945859.jpg


    ایلام- روستای سرابکلان سالهاست بر روی شهر تاریخی سیروان قرار گرفته و این شهر تاریخی همچنان زیر خاک است، طبق گفته مسئولان قرار است به زودی این روستا جابجا شود.



    به گزارش خبرنگار مهر، روستای هدف گردشگری سرابکلان سالهاست روی شهر تاریخی سیروان قرار گرفته و به تازگی علاوه بر ایجاد یک سایت برای جابجایی مردم روستای سرابکلان، کاوش ها در این شهر تاریخی آغاز شده و کاوشگران میراث فرهنگی در اولین مرحله از عملیات پاکسازی این منطقه موفق به کشف آثار تاریخی شدند.

    عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از حدود ۲ ماه پیش فعالیت های مختلف پژوهشی و عمرانی در شهر تاریخی سیروان آغاز شده شده و به تازگی اشیایی هم در این منطقه کشف شده است.

    وی افزود: در حین پاکسازی و تمیز کردن محوطه های تاریخی و برخی اتاق های تاریخی مقداری اشیا فرهنگی از جمله مقدار ۹۳ سکه مربوط به دوره اسلامی کشف شده است.

    شنبه زاده بیان کرد: این نشان می دهد این محوطه قطعا یکی از محوطه ها و شهرهای مهم دوران ساسانی و اوایل اسلام است و ما از این پس برنامه های پژوهشی و فعالیت های مختلف عمران را با تیم ها و هیئت های مختلف متخصص به طور مداوم و مستمر ادامه و پیگیری می کنیم.

    آخرین وضعیت جابجایی روستا

    جواد رحیمی مقدم فرماندار سیروان نیز با اشاره به جانمایی جدید این روستا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: موضوع انتقال روستای تاریخی سرابکلان با مشوق های مناسبی که در آن دیده شده در دستور کار قرار گرفته تا کارهای کاوش در این منطقه به سرعت پیش رود.

    وی گفت: تسریع در جابجایی روستا، ارائه تسهیلات به روستائیان می تواند علاوه بر سرعت گرفتن کاوش در این منطقه آینده روشنی برای صنعت توریسم در این منطقه داشته باشد.

    رحیمی مقدم در خصوص آغاز عملیات کاوش آثار تاریخی اظهار داشت: بسیار خوشحال و خرسند از کشف آثار تاریخی در روستای سرابکلان با قدمت یک هزارو ۲۰۰ ساله هستیم.

    وی افزود: کشف و نگهداری از این آثار تاریخی در راستای توسعه گردشگری و رونق ناشی از آن کمک بزرگی به پایداری زندگی مردم منطقه خواهد کرد و مسئله اصلی در اینجا بالا رفتن آگاهی مردم از آثار مثبت میراث فرهنگی و توسعه گردشگری است.

    وی عنوان کرد: متاسفانه در روستای سرابکلان به دلیل استقرار منازل مسکونی مردم بر روی بافت ارزشمند تاریخی امکان کاوش و کشف عملا غیر ممکن است به همین منظور سایت جدیدی برای روستا مکان یابی شده و کلنگ زنی آن انجام گرفته که در آینده و به مرور زمان بخش های مهم بافت تاریخی ارزشمند روستا مورد کاوش قرار می گیرد.

    روستای سرابکلان در استان ایلام سالهاست روی یک شهر تاریخی بزرگ به نام سیروان قرار گرفته و به رغم تلاشهای صورت گفته هنوز این روستا برای کاوشهای تاریخی جابجا نشده، در این بین فعالیتهای مردم نیز در روستا محدود شده است.

    بر اساس گزارشها و آثار مکتوب از جغرافیایی نویسان اسلامی و خاورشناسان، سیروان شهری مهم و معتبر بود و در عصر ساسانیان رونق بیشتری داشت و موقعیت خود را تقریباً تا قرن چهارم هجری حفظ کرده است


    کد خبر 4449162
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی همدان عنوان کرد:

    دستگیری ۱۲ حفار غیرمجاز در استان همدان/کشف شی تاریخی ۳۰۰۰ ساله


    2945003.jpg


    همدان - فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از دستگیری ۱۲ حفار غیرمجاز در استان همدان خبر داد.



    سرهنگ محمدرضا حاجی عزیزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ۱۲ نفر حفار غیرمجاز حین حفاری در شهرستانهای نهاوند، کبودرآهنگ و همدان دستگیر شدند.

    سرهنگ حاجی عزیزی اظهار داشت: طی دو هفته گذشته در ۳ عملیات مشابه در کبودرآهنگ و نهاوند و بخش قهاوند ۱۲ نفر حین حفاری غیرمجاز در تپه های تاریخی دستگیر شدند.

    وی در توضیح این خبر افزود: اخباری مبنی بر حفاری غیرمجاز به عوامل یگان مستقر در پایگاه های تابعه واصل شده بود که این یگان پس از بررسی و تحقیق و تأیید خبر، با تشکیل تیم عملیاتی به همراه عوامل نیروی انتظامی به محل اعزام شد.

    وی گفت: در این خصوص ۸ نفر حین حفاری غیرمجاز دستگیر شدند به طوری که ماموران 4 نفر را در کبودرآهنگ، ۲ نفر را در قهاوند و ۲ نفر را در نهاوند دستگیر کردند.

    فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان عنوان کرد: در عملیاتی دیگر هم در بازرسی منزلی در یکی از روستاهای بخش قهاوند یک شی مربوط به هزاره اول پیش از میلاد کشف و یک نفر در این رابـ ـطه دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شد.


    کد خبر 4448272
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    یکی از قدیمی‌ترین مساجد آلمان؛

    مسجدی با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در شوتسینگن آلمان


    2943135.jpg


    مسجد شهر شوتسینگن، یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین مساجد آلمان است که به فرمان کارل تئودور، دوک بایرن در باغ شوتسینگن ساخته شد.



    به گزارش خبرنگار مهر، مسجد شهر شوتسینگن، یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین مساجد آلمان است که به فرمان کارل تئودور، دوک بایرن در باغ شوتسینگن ساخته شد. این مسجد که متعلق به قرن هجدهم میلادی است، ‌برای عبادت مسلمانان ساخته نشد، بلکه کارل تئودور برای نشان‌دادن انعطاف در برابر سایر ادیان، دستور ساخت آن را صادر کرد.

    او نه تنها بر اساس مد روز پیش می‌رفت، بلکه به اعتقاد بسیاری از مورخان، منعطف و روشنفکر بود. نیکلاس د پیگاگه، معمار فرانسوی، ساختمان اصلی مسجد، دو مناره و سالن مخصوص نمازگزاران را در سال‌های ۱۷۷۹ تا ۱۷۹۵ ساخت.

    او همچنین کار طراحی باغ شوتسینگن را برعهده داشت. برخی معماری فوق‌العاده باغ شوتسینگن را برگرفته از باغ‌های کیو اثر ویلیام چمبرز و باغ‌های طراحی شده توسط یوهان برنهارد فیشر فن ارلاخ، معمار اتریشی می‌دانند. ترکیب معماری غربی و شرقی در مسجد شهر شوتسینگن به جذابیت آن افزوده است.گنبد باروکی، پنجره‌های قوس‌دار، مناره‌ها، فضای داخلی و.. مسجد شوتسینگن را به یکی از زیباترین مساجد جهان تبدیل کرده‌اند.

    در داخل مسجد،‌ یک اتاق مرکزی و دایره‌ای شکل وجود دارد که در آن ستون‌ها و طاقچه‌های زیادی قرار گرفته است. همچنین در طراحی طاقچه‌ها و معماری داخلی این مسجد از رنگ استفاده شده است. کتیبه‌های مسجد به زبان عربی و آلمانی به فضایلی مانند خرد، اختیار و پشتکار اشاره دارد.

    البته نشانه‌گذاری متون عربی در کتیبه‌ها درست نیست. این نشانه‌گذاری اشتباه، حاصل کار سنگ‌تراش آلمانی است که در سال ۱۷۹۴ این کتیبه‌ها را در مسجد نصب کرد. در عوض گنبد این مسجد هر تماشاگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    علاوه بر این، بازی نور در سالن مسجد، زیبایی آن را دو چندان کرده است و از پنجره‌های مشبک چوبی می‌توان حیاط و اطراف باغ ترکی را تماشا کرد. سالن‌ها با سقف‌های گنبدی شکل و طلایی تزئین شده‌اند و بر روی دیوارهای آن، پندهای اخلاقی به زبان‌های عربی و آلمانی نوشته شده است.


    کد خبر 4446195
     

    برخی موضوعات مشابه

    • قفل شده
    • مهم
    • نظرسنجی
    پاسخ ها
    100
    بازدیدها
    5,046
    پاسخ ها
    173
    بازدیدها
    26,072
    بالا