VIP خبرنامه «تاریخی»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
در واکنش به گزارش مهر در مورد وضعیت طاقبستان مطرح شد؛

وضعیت سنگ نگاره طاقبستان حاصل ۱۵ قرن فرسایش طبیعی است!


2671080.jpg


کرمانشاه – مدیر پایگاه طاقبستان گفت: سنگ نگاره طاقبستان طی ۱۵ قرن عوامل درونی و بیرونی که طبیعتا برای هر اثر صخره ای وجود دارد مواجه بوده که وضعیت کنونی اثر را ایجاد کرده است.



به گزارش خبرنگار مهر، چند روز پیش گزارشی مبنی بر "اولین انیمیشن سنگی جهان «کپک» زد/ طاق‌بستان در چنبره عنکبوتها" بر روی خروجی خبرگزاری مهر استان کرمانشاه قرار گرفت که در این گزارش به وضعیت طاقبستان که شدیدا تحت تاثیر عوامل تخریبی و بیولوژیکی قرار گرفته است پرداخته شد.

در این گزارش خبرنگار مهر برای رعایت عدالت و شنیدن صحبت های مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با جلیل بالایی مدیرکل میراث فرهنگی استان تماس گرفت که وی از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد.

حال پس از گذشت چند روز از این گزارش حسین راعی مدیر پایگاه طاقبستان در واکنش به این گزارش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به طور کلی عوامل تخریبی سنگ‌های طاق بستان را می‌توان در دو دسته عوامل درونی و بیرونی طبقه‌بندی کرد.

وی بیان داشت: بر اساس این طبقه‌بندی عواملی مانند شرایط و نحوه تشکیل سنگ، ترکیب شیمیایی آن و... جزو گروه عوامل درونی و عواملی مانند دما، رطوبت، نور، گرما و ... جزو عوامل بیرونی شمرده می‌شوند.

راعی ادامه داد: اساساً پیدایش تدریجی و تغییر شکل سنگ‌ها در نتیجه اختلافات فیزیکی شیمیایی بین محیط اولیه‌ای که سنگ در آن شکل گرفته و محیط تازه‌ای که در سطح بیرونی سنگ در معرض آن قرار می‌گیرد، صورت می‌پذیرد.

مدیر پایگاه طاقبستان فرسایش و هوازدگی فیزیکی، عمکرد فیزیکی آب، تبخیر، یخبندان، تبلور نمک (شوره‌ها)، باد، تغییرات دما، عوامل شیمیایی، هوازدگی شیمیایی، آلودگی هوا (آلاینده‌های جوی)، جلبک ها، گلسنگ‌ها، قارچ ها، جانوران و عوامل انسانی را از عوامل تاثیرگذار بر سنگ نگاره طاقبستان عنوان کرد.

وی گفت: تخریب یک سنگ علاوه بر شرایط محیطی به نوع و ساختار سنگ نیز بستگی دارد و اینکه رگه های سنگ در چه جهت و به چه صورت است نیز در تخریب سنگ بسیار موثر می باشد.

راعی افزود: سنگهای طاقبستان اصولا جز سنگهای رگه دار هستند و این رگه ها در هدایت آبهای کوه به بیرون نقش به سزایی دارند که بخش زیادی از آسیبهای رطوبتی ایجاد شده تحت تاثیر این رگه¬ها به وجود آمده است.

مدیر پایگاه طاقبستان همچنین تصریح کرد: سنگ نگاره طاق بستان طی ۱۵ قرن با این عوامل که طبیعتا برای هر اثر صخره ای وجود دارد مواجه بوده است و وجود رگه ها و درزه های طبیعی سنگ و چشمه های زیر زمینی که از ابتدای خلق اثر وجود داشته اند وضعیت کنونی اثر را ایجاد کرده اند.

این مسئول یکی دیگر از عوامل آسیب رسان به مجموعه را مرمت هایی بیان کرد که در دوره های گذشته انجام شده است و همچنین بیان داشت: برخی از این مرمت ها نه تنها کمکی به حفظ مجموعه نکرده است بلکه در برخی موارد به تخریب بیشتر منجر شده است.

راعی این موارد را شامل بالا آمدن کف محوطه بیرونی طاقها، بند کشی سیمانی ترکها و کف فرش نمودن زمین با سنگهای تخت و سیمان برشمرد و افزود: کف محوطه بیرونی طاقها در طول زمان و با گذشت سالیان به ارتفاع تقریبی ۵/۱ متر بالا آمده بود که علاوه بر خفه کردن تنفس طبیعی سنگ موجب شده بود که رطوبت صعودی از بخش نقشها به بیرون تراوش کند.

به گفته وی، با کف فرش نمودن زمین با سنگهای تخت و سیمان، بخش زیادی از رطوبت کف و رطوبت صعودی در زیر زمین جمع شده و منبعی از رطوبت را در اطراف طاق به وجود آورده بود که با طرح ساماندهی جدید محوطه و برگشت به فرم قدیمی محوطه و آزاد شدن چشمه های محبوس مشکل خروج آب از پشت نقوش تا حد زیادی مرتفع گردید.

مدیر پایگاه طاقبستان در پایان اظهار داشت: اکنون با بررسی های علمی و به دور از هرگونه غرض ورزی شخصی و تشویش اذهان عمومی و با توجه به عمر اثر می توان ادعا داشت که این اثر ارزشمند تاریخی از وضعیت متعادلی برخوردار است که در آینده با تکمیل عملیات های حفاظتی و مرمتی به وضعیت مناسب تری خواهیم رسید .


کد خبر 4180426
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    گزارش مهر؛

    اولین انیمیشن سنگی جهان «کپک» زد/ طاق‌بستان در چنبره عنکبوتها


    2499621.jpg


    کرمانشاه - طاق‌بستان یا همان نخستین انیمیشن صخره ای جهان در پی غفلت متولیان میراث فرهنگی استان شدیدا تحت تاثیر عوامل تخریبی بیولوژیکی و طبیعی قرار گرفته است.



    خبرگزاری مهر – گروه استانها: حکایت میراث فرهنگی این سامان و بی مهری متولیانش در پاسداری از آنها سر دراز دارد تا آنجا که گهگاهی از قبل غفلت این میراث داران صدمات جبران ناپذیری بر پیکره آثار فاخر این سرزمین که سندهای مصور تاریخ و تمدن این دیار هستند وارد شده است.

    "تاق وه سان" یا همان طاقبستان که به آن لقب نخستین انیمیشن صخره ای جهان داده اند و در سـ*ـینه کش کوه های فرخ شاد جای گرفته یکی از شاهکارهای حکاکی بر روی سنگ در دنیاست که گنجینه های ارزشمندی از تاریخ این سرزمین کهنسال را در لا به لای نقوش برجسته اش جا داده است.

    بنای باشکوه و سترگ به یادگار مانده از پادشاهان ساسانی که نام و آوازه ای بهم زده و در لیست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده، اما سال ها چشم انتظار ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو است و به وعده هایی دلخوش کرده که تاکنون روی زمین مانده اند.

    اما کاش تمام دغدغه دوستداران میراث فرهنگی برای رنجنامه طاقبستان همین ثبت جهانی می بود نه اینکه هر بار شاهد یک رنج تازه برای این آثار تاریخی و هویتی باشند، چنانچه گاهی حریم آن مورد دست اندازی قرار می گیرد، یا گاهی هم به دلیل سوء مدیریت خطر تخریب طاق های زیبا را بیخ گوشش احساس کند.

    زمانی چشمه های هزارساله اش یک شبه کور شدند و زمانی هم به خاطر بی مبالاتی ها و بی توجهی ها به این اثر فاخر و میراث ملی نقوش برجسته آن در خطر فرسایش طبیعی به دلیل چکه کردن آب از سقف طاق ها قرار گرفت.

    حالا هم که با مشکل جدیدی رو به رو شده است و طاق های ارزشمند طاقبستان و مجالس حجاری آنان مورد هجوم عنکبوت های کوچک قرار گرفته به نحوی که تارهای این عنکبوت ها سراسر زوایای نقش برجسته ها را در بر گرفته و با توجه به ترشحات قلیایی این جانوران به انضمام آلودگی محیطی همچون چربی دود کبابی ها و منو اکسید کربن تولید شده و بیش از حد مجاز در منطقه به لحاظ منازل مسکونی و تردد خودروها طاقبستان شدیدا تحت تاثیر عوامل تخریبی قرار گرفته است.

    به دلیل مدیریت غیرمتخصص و عدم بازدید سیستماتیک مدیریت ارشد میراث فرهنگی از آثار و کم اطلاع از منابع تخریب طبیعی و عارضی عملا این مجموعه ارزشمند به حال خود رها شده است.

    2664026.jpg


    بی شک با توجه به گذر زمان و افزایش رطوبت هوا فعل و انفعالات شیمیایی در تارهای تنیده شده افزایش یافته و روند تخریب را سریعتر خواهد کرد و همچنین آنچه مسئولان میراث فرهنگی از آن غافل مانده اند، ظهور و هجوم کپک هایی سفید و سبز رنگ است که به علل نامعلوم در داخل طاق بزرگ بافت آهکی سنگ را تحت تاثیر قرار داده است.

    کارسیب های سبز و سفید، خطر جدی برای نگاره ها

    یک دکترای باستان شناسی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: عملیات ساماندهی طاقبستان از سال ۹۰ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و زیر نظر کارشناسان استان آغاز شده است.

    احسان احمدی نصر افزود: فعالیت های مجموعه طاقبستان در بحث گمانه زنی با دو منظور شکل گرفت که اصلی ترین آن حفاظت از این آثار تاریخی بی نظیر دوره ساسانی و دیگری به منظور ثبت جهانی این اثر بود.

    وی با بیان اینکه در ثبت جهانی این اثر دو فعالیت حذف الحاقات توسط عوامل انسانی و بازگرداندن مجموعه به هویت اصلی مد نظر قرار گرفت، گفت: در ضلع شمال غربی طاق ها، یک ضلع خورد شده وجود دارد که منشاء تشکیل دهنده آبهایی است که به سه چشمه ای که در کناره طاق ها وجود دارد منتقل می شود.

    این دکتری باستان شناسی خاطرنشان کرد: جنس کوه از کارست است و به دلیل سنگ های آهکی کوه دارای خلل و فرج است و یکی از اصلی ترین موضوعاتی که طاقبستان را از زمان ایجاد تاکنون تهدید کرده وجود همین آب است که اگر به درستی با این فرآیند عمل نکنیم قطع به یقین آسیب جدی را خواهد داشت.

    به گفته احمدی نصر، در طول سالیان مختلف به واسطه اینکه کف طاق ها بالا آمده بود آب به درستی خارج نمی شد، به طوری که چشمه آبی که زیر نقش میترا در نگاره اردشیر وجود دارد مدفون شده بود و آبهایی که خارج نمی شد به پشت طاق ها بر می گشت و از خلل و فرج آنها در لا به لای نقش نگاره ها خارج می شد.

    وی ادامه داد: در نهایت در این فصول با توجه به درجه ذوب و انجماد آب در کرمانشاه و در اثر تغییر ماهیت آب به یخ و افزایش حجم آن با انجماد آب یک تهدید جدی برای نقش نگاره ها بود.

    2664025.jpg


    این دکتری باستان شناسی تصریح کرد: در کنار این موضوعات وجود این آب ها باعث ایجاد کارسیب های سفید دور طاق ها می شد که نشان از شوره زدگی و ماحصل وجود آب بود که آب و کارسیب سفید و سبز رنگ از نظر باستان شناسی طاق ها را با تهدید جدی مواجه می کند.

    دود کبابی ها در بلندمدت برای طاق ها آسیب زاست

    احمدی نصر یادآور شد: مجموعه مدیریت طاقبستان این موضوع را قطعا مورد توجه قرار داده تا طاق ها از این تهدید رهایی پیدا کند و تغییرات ایجاد شده در این مجموعه نیز حتما در این راستا بوده است.

    وی در مورد دیگر تهدیدهای این طاق ها و به ویژه دود کبابی های اطراف آن نیز گفت: هرچند به لحاظ مردم شناسی دنده کبابی های اطراف محوطه بخشی از هویت طاقبستان است، اما از لحاظ فنی دود کباب با چربی همراه بوده و در بلندمدت آسیب زاست.

    این دکتری باستان شناسی با تصریح اینکه دود کباب روی آثار با چربی اثرات مخربی دارد، افزود: با تمهید ساماندهی مکان آنها باید به جای دیگری منتقل شود و به لحاظ حریم منظری نیز این محوطه باید آزاد شود.

    احمدی نصر در خصوص هجوم عنکبوت ها به این طاق ها نیز اظهار داشت: این موضوع هم جزء موارد بیولوژیکی است که می تواند آسیب زا باشد هرچند حفظ و حراست از آثار تاریخی و میراث فرهنگی باید با نظافت کافی همراه باشد.

    اظهار بی اطلاعی مدیرکل میراث فرهنگی!

    اما وقتی برای پیگیری این موضوع با جلیل بالایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تماس گرفتیم وی از این موضوع ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: فردا حتما شخصا به آثار سر می زنم و موضوع را بررسی می کنم، هرچند ممکن است این موضوع صحت داشته باشد و وظیفه ما این است که آنرا بررسی کنیم.

    به گزارش مهر، اگر بلاتکلیفی طرح ساماندهی محوطه آثار تاریخی طاقبستان و شکارگاه شاهان ایران کهن که قریب ۱۰ سال از کلید خوردن مطالعات و انجام آن تا به امروز می گذرد و همچنین ناکامی در ثبت جهانی این اثر فاخر را در کنار تشدید شرایط تخریب گر این آثار بگذاریم بی شک به رد پای نوعی بی مبالاتی در حفظ و حراست از این گنجینه ارزشمند و متولیانی که را به خواب زمستانه زده اند خواهیم رسید.


    کد خبر 4173065
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مدیرکل میراث فرهنگی مازندران:

    حریم تپه باستانی « کلار» در کلاردشت تعیین شد


    2565194.jpg


    ساری - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از تعیین حریم تپه «کلار» کلاردشت خبر داد و گفت: ۴۰ هزار هکتار از اراضی اطراف تپه به عنوان حریم درنظر گرفته شده است.



    به گزارش خبرنگار مهر، دلاور بزرگ نیا بعدازظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: پیرو برنامه ثبت حریم «تپه کلار» براساس کاوش های گمازنی سال های گذشته حریم این تپه باستانی تعیین شد و جهت تصویب به شورای ثبت ارسال شد.

    وی به وسعت ۲۰ هکتاری «تپه کلار» اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۴۰ هکتار از ارضی اطراف این تپه باستانی جهت حریم اثر در نظر گرفته شده است و از فاصله ۲۵۰ متری اطراف «تپه کلار» هرگونه ساخت و ساز، حفر چاه، راه سازی و فعالیت عمرانی و خاک برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد و مراتب به مراجع ذیصلاح شهرستان کلاردشت اعلام می شود.

    مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از بررسی و شناسایی آثار باستانی محدوده سد کسیلیان خبر داد و گفت: این پروژه با مجوز پژوهشگاه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و سرپرستی آرش عابدینی در حال انجام است.

    بزرگ نیا یادآور شد: با احداث سد بر روی رودخانه کسیلیان در شهرستان سوادکوه، حوزه آبریز این رودخانه از منظر باستان شناسی و مردم شناسی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.


    کد خبر 4175862
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    سرپرست معاونت میراث فرهنگی گیلان خبرداد؛

    کشف« سبوی شکسته» متعلق به دوران ساسانی در تالش


    2659681.jpg


    تالش- سرپرست معاونت میراث فرهنگی گیلان از کشف یک ظرف سفالی به شکل کوزه و یا سبو شکسته مربوط به دوره ساسانی در منطقه ساحلی روستای پشته جوکندان تالش هنگام تور ریزی صیادان این منطقه خبرداد.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی گیلان، ولی جهانی این ظرف سفالی که به شکل کوزه یا سبوی شکسته بزرگ است، در حین تور ریزی در ساحل روستای پشته جوکندان توسط صیادان کشف شد.

    وی با بیان اینکه شی کشف شده مذکور به صورت یک کوزه بزرگ دسته دار است که رنگ بدنه آن نخودی تیره بوده و دارای خمیره ای به رنگ خاکستری است، افزود: در زیر لبه تزیینات نقش کنده به صورت دوایر افقی و خطوط عمودی در میان کادرهای افقی وجود دارد.

    سرپرست معاونت میراث فرهنگی گیلان تصریح کرد: بر روی بدنه این کوزه سفالی و به ویژه داخل ظرف، رسوبات دریایی که شامل صدف های دریایی است مشاهده می شود که نشانگر قرار گرفتن طولانی مدت در زیر آب دریا می باشد.

    جهانی خاطرنشان کرد: با توجه به رنگ و فرم بدنه و خمیره این ظرف سفالی که به شکل یک کوزه یا سبوی بزرگ است می توان این ظرف را متعلق به دوران اوایل اسلام و یا شاید اواخر ساسانی دانست.

    وی با اشاره به اینکه به دلیل فقدان نمونه های قابل مقایسه در منطقه نمی توان با قاطعیت دوره مرتبط به اثر را بیان کرد و یادآورشد: با توجه به کشف این ظرف سفالی در نزدیکی کشتی به گل نشته واقع در بندرگاه تاریخی ساحل قرق تالش، بررسی باستان شناختی و علمی به خصوص سواحل دریای خزر در این منطقه، جهت روشن شدن قدمت و حضور کشتیرانی در دریای مذکور حایز اهمیت است.


    کد خبر 4168535
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    لزوم مطالعه جامع آثار تاریخی مشگین شهر

    کشف ۱۰ قلعه ناشناخته در سرزمین قلعه‌ها/ مشگین شهر ناشناخته است


    2524071.jpg


    مشگین شهر- با وجود شناسایی صدها اثر تاریخی در شهرستان مشگین شهر، کارشناسان به تازگی از کشف ۱۰ قلعه باستانی دیگر خبر داده‌اند.



    به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان مشگین شهر واقع در استان اردبیل یکی از مناطق تاریخی و باستانی کم‌نظیر محسوب می‌شود که برخی آثار باستانی قدمت تمدن هفت‌هزارساله را به آن نسبت می‌دهند.

    تعدد قلعه‌های باستانی در این شهرستان به حدی کم‌نظیر است که مشگین شهر به سرزمین قلعه‌ها شناخته می‌شود تا جایی که در ورودی مرکز شهرستان کهنه قلعه یکی از آثار شاخص باستانی گویای این مدعا است.

    تعدد آثار در وضعیتی است که کارشناسان معتقدند نه تنها مطالعات کافی از آثار باستانی و تاریخی شهرستان صورت نگرفته بلکه آثار ناشناخته متعددی وجود دارد که می‌بایست بررسی شده و به ثبت برسد.

    رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان مشگین شهر در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: بیش از هزار اثر تاریخی تاکنون در شهرستان مشگین شهر شناسایی شده است.

    2524076.jpg


    محرم جعفری افزود: از این تعداد ۲۵۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ثبت مابقی آثار در دستور کار است.

    وی با اشاره به قدیمی‌ترین آثار تاریخی شهرستان اضافه کرد: از جمله محوطه باستانی شهر یری، کهنه قلعه، دمری داغ و ایلانلو داغ محوطه‌ها و آثار باستانی شهرستان محسوب می‌شود.

    رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان مشگین شهر با تأکید به اینکه قلعه‌های باستانی از آثار شاخص این شهرستان است، اضافه کرد: از گذشته مشگین شهر به سرزمین قلعه‌ها شناخته می‌شود.

    به گفته جعفری همچنان قلعه‌های ناشناخته در این شهرستان وجود دارد بطوریکه در یک سال گذشته ۱۰ قلعه در شهرستان شناسایی شده که در فهرست آثار تاریخی ثبت نشده‌اند.

    وی به ضرورت مطالعه گسترده این آثار تأکید و اضافه کرد: به دنبال ثبت این آثار در فهرست آثار تاریخی مشگین شهر هستیم.


    کد خبر 4165130
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی سمنان:

    کشف حفاری غیرمجاز در محلات سمنان/ یک متخلف دستگیر شد


    2651347.jpg


    سمنان - فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی سمنان از دستگیری یک فرد متخلف در هنگام حفاری غیر مجاز در محلات قدیمی شهر سمنان خبر داد.



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، محمدرضا افضلی از دستگیری فردی که سودای یافتن گنج در سر داشت خبر داد و بیان کرد: این شهروند با وسوسه گنج یابی و به دست آوردن اشیای عتیقه، در منزل مسکونی خود که در داخل بافت تاریخی سمنان واقع شده اقدام به حفاری غیر مجاز به کمک فردی دیگر کرده بود.

    وی افزود: بر اساس گزارش مردمی در رابـ ـطه با حفاری غیر مجاز در یکی از محلات قدیمی شهر سمنان، نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی با همکاری و پشتیبانی ناجا به محل اعزام و با هماهنگی مقام قضائی و اخذ حکم، از این منزل و مکانی دیگر که تعدادی اشیاء تاریخی در آن نگهداری می‌شد، با رعایت ضوابط شرعی و قانونی بازرسی کردند.

    فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی سمنان با بیان اینکه حفاران تعدادی اشیاء عتیقه مربوط به دوره اسلامی و پهلوی را از محل حفر شده به دست آورده بودند، افزود: اشیاء تاریخی و ادوات حفاری، ضبط و حفاران نیز دستگیر و با طرح شکایت، پرونده به محکمه قضائی ارجاع شد.

    افضلی بیان کرد: علاقمندان به حفاظت و صیانت از آثار تاریخی استان سمنان می‌توانند هرگونه تخلف، تعـ*رض، تخریب یا حفاری غیرمجاز علیه آثار تاریخی را به شماره ۳۱۷۰۵ سامانه خبری یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اعلام کنند همچنین باید گفت بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیرات، هر گونه حفاری حتی در منزل و یا ملک خصوصی که به قصد تحصیل و خروج اشیاء عتیقه باشد، جرم محسوب شده و از شش ماه تا سه سال حبس را در پی خواهد داشت.

    پیکر کاروانسرای صفوی میامی زخمی شد

    مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی از حکاکی بر روی کاروانسرای صفوی میامی که سه ماه پیش مجددا مرمت شده بود خبر داد و گفت: وندالیسم به معنای تخریب کنترل نشده اشیاء و آثار فرهنگی باارزش یا اموال عمومی است که یک ناهنجاری اجتماعی به حساب می‌آید لیکن هنوز سه ماه از صرف بخش زیادی از اعتبارات در میامی برای مرمت این کاروانسرا نگذشته که با یادگاری نویسی روی آن مواجه شده ایم.

    محمد صادق رضویان تاکید کرد: سنگفرش اطراف کاروانسرا، ایجاد تاسیسات زیرساخت، نورپردازی، بندکشی جداره‌ها و تعویض آجرهای فرسوده بدنه از جمله فعالیت‌هایی بوده که به تازگی برای مرمت این بنای تاریخی انجام شده، تا تبدیل به جاذبه ای برای بازدید گردشگران و یادگاری برای نسل‌های آینده شود.

    وی افزود: در حالی مخربان آثار تاریخی اقدام به یادگاری نوشتن نامشان بر روی این بنای تاریخی که از کاروانسراهای زیبای عهد صفوی است کرده اند که این بنا از سال ۶۵ و به شماره ۱۷۱۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اما در عین حال تخریب و یا وارد کردن هر گونه خدشه از جمله یادگاری نویسی بر روی آثار تاریخی و باستانی مشمول مجازات حبس و جریمه است.

    مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری میامی همچنین گفت: براساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی هر شخصی به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی- تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ‌ایران به ثبت رسیده است یا تزئینات، ملحقات، تاسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که‌ مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی‌ وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده، به حبس از یک الی ۱۰ سال محکوم می‌شود.

    رضویان بیان کرد: اضافه کردن هر نوشته‌ای که در اصل اثر تاریخی، تغییر ایجاد کند و موجب غیرطبیعی شدن اثر شود، نیز رفتاری مخرب تلقی می‌شود و یادگاری نویسی بر روی کاروانسرای میامی در حالی صورت گرفته که این بنا از نظر سر در ورودی منحصر به فرد است.

    وی افزود: تخریب و یادگاری نویسی بر بناهای تاریخی چنانچه ریشه در سودای جاودانگی یا ناهنجاری های فردی و اجتماعی داشته باشد، جرم است و نتیجه ای جز تخریب و مخدوش کردن چهره تاریخ کهن ایران نخواهد داشت.

    برپایی نمایشگاه صنایع دستی درچهارمین جشنواره انار و خربزه ایوانکی

    رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گرمسار نیز گفت: نمایشگاه صنایع‌دستی در حاشیه چهارمین جشنواره انار و خربزه ایوانکی برپا شد.

    مهوش کمالی بیان کرد: این نمایشگاه در رشته‌های بافته های داری، سفال و سرامیک، زیور آلات سنتی، دوخت و دوزهای سنتی، حجم سازی سنگ نمک، معرق چوب و ... برپا شده است.

    وی افزود: علاقمندان می‌توانند از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب، از این نمایشگاه که در سالن ورزشی کوثر ایوانکی برپا شده است، بازدید کنند.

    چهارمین جشنواره سه روزه انار و خربزه ایوانکی با معرفی قابلیت‌های ایوانکی در بخش محصولات کشاورزی و گردشگری آغاز به کار کرده است.


    کد خبر 4160184
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    در گفت وگو با مهر عنوان شد:

    خسارت۱ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومانی زلزله به آثارباستانی کرمانشاه


    2542005.jpg


    کرمانشاه- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تخریب ۹ اثر تاریخی استان در زمین لرزه خبر داد و گفت: زلزله ۱ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان خسارت به آثار تاریخی وارد کرد.



    جلیل بالایی، در گفت وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حدود ۹ اثر تاریخی استان کرمانشاه با میانگین ۱۵ تا ۲۰ درصد در پی وقوع زمین لرزه اخیر در استان آسیب دیدند.

    بالایی، جمع کل خسارت وارد شده به آثار باستانی و تاریخی استان کرمانشاه در پی زلزله اخیر را یک میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان برآورد کرد و گفت: بیشترین حجم آسیب و خسارات ناشی از زمین لرزه مربوط به سه اثر باستانی ما است.

    مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، ابودجانه در شهرستان دالاهو، ریجاب، مسجد عبدالله بن عمر و کاروانسرای قصرشیرین را سه اثر باستانی استان نام برد که در زلزله اخیر بیشترین آسیب را دیدند و نیازمند مرمت و بهسازی هستند.

    وی ادامه داد: آثار باستانی در شهرستان کرمانشاه نیز ممکن است آسیب جزئی مانند شستگی و ترک خوردگی دیده باشند اما بحمدالله خسارات وارد شده، محدود بوده است.

    بالایی اظهار کرد: خساراتی که به آثار تاریخی استان کرمانشاه وارد شده، هیچکدام جدّی و نگران کننده نبوده است و به یاری خداوند با مرمّت و بهسازی، ترمیم می‌شوند.

    به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه کار مرمت و بهسازی آثار باستانی آسیب دیده استان از چند روز دیگر آغاز می‌شود.

    وی گفت: میانگین تخریب کاروانسرای شاه عباسی، چهارقاپی، عمارت خسرو در شهرستان قصرشیرین، زیج منیژه در شهرستان سرپل ذهاب و قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو کمتر از ۲۵ درصد است.

    بالایی همچنین عنوان کرد: آثار تاریخی معروف استان کرمانشاه مانند طاق بستان، بیستون، بازار سنتی و معبد آناهیتا آسیبی ندیده اند.


    کد خبر 4148877
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    فرمانده انتظامی استان کرمانشاه خبر داد:

    کشف ۱۵ قطعه سکه دوران هخامنشی و ساسانی در روانسر


    2628712.jpg


    کرمانشاه- فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از کشف ۱۵ قطعه سکه تاریخی مربوط به دوران هخامنشیان و ساسانیان در شهرستان روانسر خبر داد.



    به گزارش خبرنگار مهر، سردار منوچهر امان اللهی امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران استان کرمانشاه اظهار داشت: در پی دریافت خبری مبنی بر نگهداری سکه های تاریخی توسط فردی، کارشناسان پلیس امنیت با اخذ نیابت قضایی جهت بررسی موضوع محل مورد گزارش را بازرسی کردند.

    وی ادامه داد: در بازرسی های بعمل آمده تعداد ۳۰ قطعه سکه مشکوک به داشتن ارزش تاریخی کشف شدندکه به گفته کارشناسان میراث فرهنگی ۱۵ قطعه آنها مربوط به دوران هخامنشان و ساسانیان هستند.

    فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با بیان اینکه در این رابـ ـطه یک متهم دستگیر شده است، اظهارداشت: ۱۵ قطعه سکه دیگر با شگردهای ماهرانه ای به همان سایز و شکل سکه های تاریخی به صورت جعلی ضرب شده بودند.

    سردار امان اللهی با بیان اینکه متهم قصد فروش سکه های تقلبی به افراد را داشته است، تاکید کرد: آثار باستانی سرمایه ای ملی و متعلق به همه مردم ایران هستند، از این رو هیچ کس حق ندارد به سود خود آنها را تصرف کند.


    کد خبر 4137614
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    رئیس اداره میراث‌فرهنگی دامغان:

    کتیبه نوشته های برج پیرعلمدار دامغان در کشور منحصر به فرد است


    2627423.jpg


    دامغان-رئیس اداره میراث‌فرهنگی دامغان گفت: برج پیرعلمدار، تنها بنای تاریخی کشور است که بر روی بخش‌های داخلی آن با رنگ آبی تیره و به خط کوفی آیات قرآنی نوشته شده و منحصر به فرد است.



    به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، معصومه داودیان بیان کرد: تحقیقات اخیر نشانگر منحصر به فرد بودن این اثر تاریخی از نظر خط نوشته‌های داخلی بنا است.

    وی افزود: در سایر بناهای تاریخی، خط نوشته‌های رنگی در بخش بیرونی دیده می‌شود، اما برج پیرعلمدار دامغان تنها اثر تاریخی است که در بخش داخلی آن، خط نوشته به رنگ آبی تیره مشاهده می‌شود همچین در این بنا در این بنای مدور، سه نمونه خط نوشته کوفی وجود دارد که با تحقیقات انجام شده مشخص شد این نوع نگارش، تا کنون در هیچ بنای تاریخی مشاهده نشده است.

    رئیس میراث فرهنگی دامغان گفت: بدنه داخلی برج گچ اندود است و تنها تزیین آن یک نوار کتیبه به خط کوفی تزیینی گره دار به رنگ آبی تیره بر زمینه سفید به پهنای ۸۰ سانتی متر است که بر گرداگرد بدنه برج می‌چرخد و حاوی آیه ۵۳ سوره زمر است.

    داوودیان با اشاره به اینکه دربالای کتیبه، دو نورگیر تعبیه شده است، افزود: در مرکز گنبد داخلی یک کاشی مدور لاجوردی با نقش‌های هندسی نصب شده، گنبد بنا دو پوسته است و صدا به طرز زیبایی در داخل آن منعکس می‌شود به طوری که علاقمندان به خوانندگی را برای امتحان صدا در این معماری منحصر به فرد به خود جذب می‌کند.

    وی با بیان اینکه محوطه پیرامون بنای آرامگاه پیر علمدار با دیوارهای آجری محصور شده است، گفت: بقایایی از بناهای خشتی وآجری از سده های پیش در اطراف برج باقی است.

    رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان، بیان کرد: بنای پیر علمدار به شماره ۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و این برج، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری قرن چهارم ه-ق است که در شهر دامغان در محله خوریا نزدیک مسجد جامع واقع شده است.

    داوودیان بیان کرد: برج پیر علمدار ساخته شده از آجر به شکل دایره ای با بدنه استوانه ای، دارای گنبد بوده و ارتفاع این برج تا راس گنبد ۱۳متر و قطر داخلی آن۴.۵ و قطرخارجی آن۵.۵ متر است.


    کد خبر 4136272
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    فصل شانزدهم کاوش های باستان شناسی شهر سوخته آغاز شد


    2035260.jpg


    شانزدهمین فصل پژوهش و کاوش های باستان شناسی در شهر سوخته با تکیه بر فعالیت های میان رشته ای با همکاری ۱۴پژوهشگر ایتالیایی و آلمانی آغاز شد .



    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید منصور سید سجادی سرپرست هیأت کاوش امروز «شنبه » با اعلام این خبر گفت :این کاوش ها بصورت میدانی ۶۰روز به طول خواهد انجامید ولی تحقیقات کتابخانه ای و پژوهش ها تا سال آینده ادامه خواهد یافت .

    او با اشاره به این نکته که در کاوش های پیشتین کارگاه های صنعتی شهر سوخته کمتر مورد پژوهش و مطالعه قرار گرفته اند تصریح کرد :در این فصل فعالیت بیشتر در بخشی از کارگاه های صنعتی که گمان می رود محل ساخت مهره های لاجورد و فیروزه بوده متمرکز شده است .

    این باستان شناس خاطر نشان ساخت که این کار با هدف دستیابی به مواد اولیه و ابزار کار صنعت کاران انجام می شود .

    سید سجادی با اشاره به فعالیت های باستان شناسی در بخش مسکونی شهر سوخته افزود :با توجه به مطالعات سطحی و عکس های هوایی بخش هایی مشخص شده است که حدس می زنیم انبارهای کوچکی باشند که تجمیع آنها یک انبار بزرگ را تشکیل می دهد .

    او گفت :با دست یابی به ساختار این انبارها می توان به شیوه انبار داری در آن زمان پی برد زیرا دست یابی به انبار ذخیره مواد اولیه و غلات به تنهایی مورد توجه نیست بلکه پی بردن به شیوه انبار داری و دست یافتن به آثار مهر و موم ، ابزار شمارشی ، ادوات کنترل اقتصادی و بازرگانی هدف باستان شناسان است که امیدواریم با گذشت ۲هفته با یافتن سر نخ های جدید به آنها دست یابیم .

    وی با اشاره به عکسبرداری های هوایی صورت گرفته با استفاده از پهباد و با شیوه های فتوگرامتری گفت :با این شیوه می توان نقشه شهر را با توجه به پیشرفت علم و فناوری دقیق تر از قبل ترسیم کرد .

    او گفت : دست یابی به نقشه دقیق شهر دسترسی به آثار معماری و در نتیجه کاوش های گسترده تر را در پی خواهد داشت .

    سید سجادی گفت :در ادامه کار در بخش مسکونی هیأت باستان شناسی برای دست یابی به وضعیت سلامت ، بهداشت و شرایط اجتماعی شهر سوخته ناچار است ده درصد از گورهای تخمینی را حفاری کند که این روند نیز در این فصل از کاوش ادامه خواهد یافت .

    او تصریح کرد: بدیهی است حفاری گورستانی با این وسعت در این کاوش ها انجام نمی گیرد و شاید در آینده افراد دیگری این کار را انجام دهند .

    سید سجادی با اشار به حضور ۱۴پژوهشگر ایتالیایی و آلمانی در این فصل از کاوش های شهر سوخته بیان کرد که این افراد به عنوان اعضای مهمان هیأت با گروه همراه هستند و کاوش ها با همکاری هیأت مشترک انجام نمی گیرد.

    این باستان شناس، گفت :این پژوهشگران که اغلب آنها از دانشگاه سالنتو ایتالیا هستند متخصصان درجه یک علوم میان رشته ای هستند که تجربیات زیادی در سوریه ، عراق ، افریقا ، کشورهای آسیایی و ... دارند .

    او دلیل حضور کارشناسان خارجی در هیأت باستان شناسی شهر سوخته را کمبود نیروهای متخصص در علوم میان رشته ای باستان شناسی اعلام کرد و گفت : برای نمونه در برخی از رشته ها مانند جانور استخوان شناسی درایران متخصصی نداریم .

    وی با اشاره به انجام مطالعات جانور شناسی ، گیاه شناسی و آب و هوایی توسط پژوهشگران خارجی گفت :با انجام این مطالعات گروه به شرایط آب و هوایی ، پوشش گیاهی و جانوری و علت گرم شدن هوا ، مسیر مهاجرت و دلایل آ ن پی خواهد برد .

    سید سجادی اظهار داشت شرط ما برای همکاری با پژوهشگران ایتالیایی و آلمانی آموزش همکاران هیأت در حین انجام کار است تا در نهایت با آموزش های مقدماتی زمینه تحصیل آنها در دانشگاه های خارجی در این رشته ها فراهم شود .

    او گفت:همچنین مطالعات پالئو پاتولوژی ، ژنتیک و انسان شناسی در حال انجام است که در رشته پالئو پاتولوژی اساتید دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران حضور دارند .

    این باستان شناس ، با اشاره به چاپ کتاب های متعدد از پژوهش های صورت گرفته در شهر سوخته تصریح کرد:کتاب شواهد فناوری و هنر در شهر سوخته " به قلم اینجانب آخرین کتابی است که از شهر سوخته توسط اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، استان سیستان و بلوچستان به چاپ رسیده است .


    کد خبر 4134273
     

    برخی موضوعات مشابه

    • قفل شده
    • مهم
    • نظرسنجی
    پاسخ ها
    100
    بازدیدها
    5,006
    پاسخ ها
    173
    بازدیدها
    26,036
    بالا