VIP خبرنامه «تاریخی»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
گزارش مهر از یک جشنواره ملی؛

تلاش برای ثبت جهانی بازار اراک


1771109.jpg


اراک- جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک که از ۲۸ تیرماه جاری در حال برگزاری است، حرکت در مسیر اصالت بخشی به این بازار بوده و در واقع با هدف ثبت جهانی این اثر تاریخی برگزار شده است.



به گزارش خبرنگار مهر، ورود ۹۰ هنرمند عکاس بومی و غیربومی در روز نخست جشنواره ملی عکس بازار اراک و انعکاس زوایای مختلف این بازار از لنز دوربین آنان در واقع بازار را به گونه ای دیگر برای همشهریان اراکی تعریف کرد و سبب شد که آنان نیز هنگام عبور از سراها و کاروانسراهای مختلف، با نگاه دیگری به تنها یادگار یوسف خان گرجی بنگرند و بیاد بیاورند که باید دست مهربانی بر روی این بنای تاریخی فراموش شده بکشند.

برگزاری نخستین جشنواره ملی عکس بازار اراک، با دعوت از هنرمندان عکاس مطرح کشوری و داوران برجسته و صاحب نظر در این حوزه در واقع حرکتی به سمت توجه به بازار و ارزش های نهفته آن است که به دلایل مختلف مدتی به فراموشی سپرده شده بود.

این جشنواره در دو موضوع معماری و مستند اجتماعی و در سه بخش حضوری، نیمه حضوری و بخش با هدف رسیدگی و توجه ویژه به بازار اراک و نیز شناساندن آن به سایر استان های کشور برگزار شده است.

هدف ما پیگیری ثبت جهانی بازار تاریخی اراک است

سیدمحمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری این جشنواره اظهار داشت: ثبت جهانی بازار اراک یکی از اهداف مهم ما در سازمان میراث فرهنگی استان مرکزی است که برگزاری این جشنواره نوعی آماده سازی شرایط برای دستیابی به این هدف مهم و اساسی است.

وی افزود: استان مرکزی دارای ارزش های تاریخی فراوان است که از میان تمامی آنها بازار به عنوان تاج افتخاری برای آن به شمار می آید که حفظ و حراست از این ارزش تاریخی یکی از مسئولیت های خطیر ما به شمار می آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: هنر عکاسی از میان تمامی هنرها گویاترین راه به منظور بیان ویژگی های بازار و سایر آثار تاریخی است که برگزاری این جشنواره، می تواند آثار مثبت بسیاری بر این اثر ارزشمند تاریخی استان مرکزی داشته باشد.

حسینی با اشاره به اهداف دیگر این جشنواره گفت: با برگزاری این جشنواره برای نخستین بار در استان مرکزی به صورت ملی، می توان حساسیت و ضرورت ویژه ای در میان مردم، کسبه بازار، مسئولین استانی و نیز کشوری ایجاد کرد تا بستری برای جلب حمایت در جهت ثبت جهانی بازار تاریخی اراک فراهم شود.

1771111.jpg


با حضور عکاسان ملی، گنجینه عکس گرانبهایی از بازار اراک برجای می ماند

احسان کمالی، عکاس بجنوردی حاضر در این جشنواره در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: با توجه به اینکه عکاسان از استان های مختلف در این جشنواره حضور دارند و هر یک دارای دید خاصی هستند به طور قطع عکس های منتخب به جا مانده از این جشنواره، گنجینه گرانبهایی برای میراث فرهنگی استان مرکزی به شمار می آید.

وی افزود: با برگزاری این جشنواره و انعکاس مطلوب کار عکاسان شرکت کننده، شرایط برای برگزاری جشنواره های دیگر نیز در حوزه آثار تاریخی و میراث فرهنگی استان مرکزی فراهم می شود.

کمالی تصریح کرد: نکته مثبتی که در بازار اراک به عنوان یک عکاس با سابقه عکاسی از بازارهای دیگر کشور، مشاهده کردم این بود که در بازار اراک دستفروشان کمتری حضور دارند و این می تواند نقطه مثبتی برای این بنای تاریخی است.

وی افزود: مساله دیگری که در بازار اراک کمتر به چشم می خورد مشاغل قدیمی است و در بیشتر راسته ها و گذرها مشاغل امروزی مشاهده می شود.

عکاس شرکت کننده در جشنواره ملی عکس بازار اراک تصریح کرد: ما عکاسان شرکت کننده در این جشنواره باید سعی کنیم که با زدن شات های مناسب که اصالت بازار را بیان کند، حرکت بازار اراک به سمت ثبت جهانی را تسریع کنیم.

کمالی با اشاره به ضرورت دید خوب و هدفمند از سوی عکاسان گفت: یک عکاس باید توجه داشته باشد که از میان تمام چیزهایی که شاید در نگاه نخست بسیار عادی به نظر می آید، کادرهای مناسبی را بسته و نگاه و عکس های متفاوتی خلق کند.

وی افزود: به طور مثال در بازار اراک مانند برخی دیگر از بازارهای کشور، پوشش محلی خاصی وجود ندارد که یک عکاس بتواند از این قابلیت استفاده کند و درست در این شرایط است که عکاس باید نگاه حرفه ای خود را اعمال کرده و دید متفاوتی از این میان همین مشاهدات موجود داشته باشد.

1771126.jpg


بازار اراک نمونه منحصر به فردی از سبک معماری اسلامی است

مهدی سعادت، یکی دیگر از عکاسان شرکت کننده که از ارومیه در این جشنواره حضور یافته نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابـ ـطه با نوع معماری بازار گفت: من در رزومه کاری خود سابقه عکاسی از بازارهای دیگر کشور را دارم و سبک معماری اسلامی را به وضوح می توان در سراها، تیمچه ها و گذرها دید.

وی افزود: برخلاف این ویژگی ممتاز موجود در بازار اراک، اما لباسی خسته بر تن این بازار رخ می نماید و آن را بیشتر به مکانی فراموش شده تبدیل کرده است.

سعادت تصریح کرد: برخورد کسبه بازار در هنگام عکاسی کردن بسیار مناسب بود و یکی از نکات قابل توجه در بازار این بود که با وجود پاساژهای مدرن امروزی، اما همچنان ازدحام مردم در محدوده اصلی بازار قابل توجه بود و بیانگر این است که هنوز ریشه های انس و الفت مردم اراک با تاریخ و فرهنگ آن وجود دارد.

عکاس شرکت کننده در جشنواره گفت: در بازار اراک می توان تنوع مشاغل و همچنین تفاوت نسلی که در کسبه وجود دارد را به خوبی مشاهده کردم.

وی افزود: به نظر من برای آماده سازی ثبت یک اثر به منظور ثبت جهانی، ابتدا باید آن اثر و ویژگی های منحصر به فرد آن را در داخل کشور به خوبی شناساند تا در مرحله بعدی آن را به جهان معرفی کنیم.

عکاس شرکت کننده در جشنواره تصریح کرد: ثبت جهانی بازار اراک می تواند باب ورود گردشگران بیشتری را به استان مرکزی بگشاید و سبب رونق این صنعت در استان مرکزی شود.

به نظر می رسد کلید خوردن جشنواره عکس آن هم برای نخستین بار در استان مرکزی و در سطح ملی، در واقع گامی به سمت توجه به میراث فرهنگی و ارزش های تاریخی این استان بوده و می تواند شروعی خوبی برای سوق دادن بازار به ثبت جهانی و همچنین تلنگری برای تمامی افراد جامعه باشد تا با نگاه دلسوزانه تری به یادگارهای گذشتگان و پیشینیان خود بنگرند.

گفتنی است در این جشنواره تورهایی نیز به منظور معرفی بناهای تاریخی شهر اراک و استان مرکزی به ویژه زادگاه امام راحل(ره) و بازدید از سنگ نگاره های تیمره خمین برگزار می شود.

خبرنگار: مهری کارخانه


کد خبر 2862811
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    قدیمی‌ترین مسجد ایران کجاست؟


    1770815.jpg


    قدیمی ترین مسجد ایران در یکی از روستاهای باستانی یزد قرار دارد. روایت بازدید از این مسجد می تواند خواندنی باشد.



    مجله مهر - محمدالیاس قنبری: راستش برای من همیشه سوال بوده است که انسانی که اینقدر شیفته پیشرفت است چرا باید به آثار تاریخی گذشته علاقه نشان دهد؟ اصلاً ما چرا به موزه می رویم؟ برای اینکه ببینیم گذشتگان چقدر عقب مانده بودند و ما چقدر پیشرفت کرده ایم؟

    برای من که رفتن به موزه و دیدن آثار تاریخی همواره همراه با حس حسرت است. اشیایی که در موزه ها ما را شگفت زده می کنند روزگاری اشیای عادی زندگی آدمها بوده اند. خانه ها و مساجدی که ما برای دیدن شان بلیط می خریم نیز همچنین محل زندگی و عبادت آدمها بوده است.

    بسیاری از آثار اصیل تاریخی را باید در روستاها جست. بناهای تاریخی ما را به دل تاریخ می برند و مسلماً مساجد مهمترین بناهای معماری پس از دوره اسلامی هستند که گردشگران حرفه ای را به خود جذب می کنند. مساجد گذشته با مساجد امروز چه فرقی دارند؟ قدیمی ترین مساجد چگونه بوده اند؟ اصلاً قدیمی ترین مسجد ایران کجاست؟

    1770819.jpg


    درباره قدیمی ترین مسجد ایران اختلاف نظر وجود دارد. برخی مسجد «تاریخانه دامغان» را قدیمی ترین مسجد ایران می دانند که متعلق به قرن دوم هجری است. اما مرحوم محمدکریم پیرنیا، معمار و محقق و مورخ معماری که از قضا روزی در مسیر بافق به یزد مسیرش به روستایی به نام «فهرج» در ۲۵ کیلومتری یزد می افتد؛ چشمش به مناره ای گِلی می افتد و کنجکاو می شود که این مسجد را ببیند و درباره آن تحقیق کند. مسجدی ساده و بی پیرایه و بنا شده از خشت و گل بدون گنبد و با یک مناره (به سبک مساجد اهل سنت) که به شکلی عجیب دست نخورده باقی مانده بود.

    این محقق ایرانی از نشانه های معماری ساسانی نهفته در معماری این مسجد حدس می زند که قدمت آن باید متعلق به صدر اسلام باشد. پیرنیا اصرار دارد که علائمی در این مسجد وجود دارد که نسبت به مسجد تاریخانه دامغان به معماری ساسانی نزدیک تر است. اما هر دو مسجد شباهت های زیادی به یکدیگر دارند.

    1770817.jpg


    ماجرای احداث قدیمی ترین مسجد ایران

    مسأله ای که نظر پیرنیا را تقویت می کند وقوع حادثه ای در صدر اسلام در این منطقه یعنی فهرج است. در زمان خلیفه دوم و پس از شکست یزدگرد ساسانی از لشگریان مسلمان، خلیفه دوم عده ای را به فرماندهی «هویط ابن هانی»، خواهرزاده حضرت علی(ع) مأمور می کند برای دستگیری یزدگرد که این افراد راهی طبس می شوند و زمانی که یزدگرد توسط آسیابانی کشته شد در طبس نیز عده ای از آنان شهید می شوند که مقبره آنان در طبس امروز زیارتگاه است.

    باقیمانده آنان به این منطقه فهرج می رسند و اهالی زرتشتی این منطقه را دعوت به پذیرش اسلام یا پرداخت جزیه می کنند اما برخی زرتشتیان با یهودیان روستاهای دیگر متحد می شوند و شبانه بر مسلمانان هجوم می برند و آنان را قتل عام می کنند که از جمله شهدای این واقعه در صدر اسلام، هویط ابن هانی، عبدالله سلام، عبدالله ابن رواحه و عبدالله ابن تمیمی هستند و مقبره هویط ابن هانی نیز امروز در این منطقه مبدل به زیارتگاهی بزرگ و زیبا شده است.

    1770818.jpg


    ماجرای چاه چهل دختر چیست؟

    نقل شده است که زنان و دختران سپاه اسلام برای اینکه به دست قاتلان شوهران و پدران و برادران خود نیفتند خود را به درون چاهی انداختند که به چاه چهل دختر معروف است. جالب اینکه نام چهل دختر در مکان های مختلفی از ایران و حتی افغانستان امروزی وجود دارد و داستان های مشابهی از آن وجود دارد که بیشتر آن را شبیه اسطوره ها می کند تا واقعیت!

    به هر حال بعد از واقعه شهدای فهرج خلیفه دوم لشگر مجهزتری به این منطقه گسیل می دارد و مردم آن منطقه تسلیم می شوند. به هر رو اگر مسجد فهرج به این واقعه ارتباطی داشته باشد متعلق به قرن اول هجری است و از مسجد تاریخانه دامغان که مربوط به اواسط قرن دوم است، بیشتر از صد سال قدیمی تر است!




    کد خبر 2862609
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    چرا همه پایگاههای میراث ملی تعیین حریم نشده اند؟


    703699.jpg


    ۱۱۰ پایگاه میراث ملی در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها ۶۰ پایگاه دارای حریم مصوب هستند این درحالی است که ۷۰ پایگاه از آن تحت نظر امور پایگاههای جهانی قرار گرفته است.



    به گزارش خبرنگار مهر، سازمان میراث فرهنگی ۱۱۰ پایگاه ملی دارد که از این تعداد ۷۰ پایگاه زیر نظر دفتر پایگاه‌های میراث جهانی و ۴۰ پایگاه دیگر تحت نظر اداره کل بافت ها و محوطه های تاریخی است از همین تعداد پایگاه ملی موجود در کشور تنها ۶۰ پایگاه تعیین حریم شده‌اند و بقیه فاقد حریم مصوب هستند.

    این درحالی است که هر پایگاه برای جهانی شدن می‌بایست اول در کشور دارای پایگاه ملی باشد و اقدامات لازم برای آن انجام شده باشد ولی هنوز این پایگاه‌ها در مهمترین مسئله که تعیین حریم برای آنهاست، دچار مشکل هستند.

    با این وجود در سال ۹۳ تنها ۳۹ اثر در دفتر ثبت آثار تاریخی تعیین حریم شدند که از این تعداد، حریم سه اثر مانند باغ فردوس تهران، روستای تاریخی ماسوله و آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی بازنگری شده است اما هنوز پایگاهی مانند زیویه و کرفتو حریم ندارد!

    از سوی دیگر ایران دارای ۳۹ هزار اثر ثبتی بدون حریم است و اگر قرار باشد با همین روند اقدام به تعیین حریم آثار تاریخی کند، معلوم نیست باید چند صد سال دیگر وقت صرف آن شود! ضمن اینکه حجم ساخت و سازها به حدی خواهد رسید که دیگر حریمی برای آثار باقی نخواهد ماند تا بتوان آن را تعیین کرد.

    با این وجود در زمان تعیین حریم ها قانونی وجود دارد که می گوید اگر قبلا ساخت و سازی انجام شده، پس از پایان عمر مفید آن ساختمان، باید تجدید بنا مطابق با ضوابط حریم مصوب انجام گیرد.

    با این وجود ۴۰ پایگاه ملی قرار است روزی به پایگاه جهانی برای ثبت در فهرست یونسکو تبدیل شوند اما شاید چون اعتبارات آنها به حساب اداره های کل میراث فرهنگی استانها واریز می شود، عملا بودجه ای برای این منظور ندارند.


    کد خبر 2855878
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    رئیس میراث فرهنگی شهریار در گفتگو با مهر:

    خزانه آثار تاریخی شهریار غنی است/ احداث موزه جدید در اولویت


    1759735.jpg


    شهریار-رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شهریار گفت: خزانه اشیای تاریخی این شهرستان بسیار غنی است.



    فرشید ستایش راد رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شهریار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان شهریار یکی از مناطق حائزاهمیت در استان و حتی کشور محسوب می شود که با اتخاذ تدابیر و تمهیدات ویژه می توان رشد و شکوفایی این منطقه را به نحو مطلوب تری تسریع کرد.

    وی افزود: بـرخورداری از موقعیت اقلیمی و آب و هـوایی مناسب، بافت تـاریخی و تنوع قـومی، وجود باغات متعدد، همجواری با دو کلان شهر البرز وتهران، نزدیکی به فرودگاههای امام خمینی، پیام و مهر آباد از ویژگی هایی به شمار می رود که جایگاه وزینی برای این شهرستان ایجاد کرده است.

    ستایش راد گفت: صنعت گردشگری، یکی از حوزه های جذاب و ارز آور محسوب می شود که با سرمایه گذاری و برنامه ریزی مدون و اصولی در آن، می توان مسیر توسعه اقتصادی و اشتغالزایی را تسهیل کرد.

    رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان شهریار در ادامه با اشاره به قدمت تاریخی این منطقه افزود:پیشینه تاریخی و باستانی این شهر، موردتایید وستایش اهل فن و کارشناسان این حوزه است که با تامین زیر ساخت ها می توان،گردشگری و جذب توریست را به نحو فزآینده ای در این منطقه رونق بخشید.

    وی عنوان کرد: خزانه میراث فرهنگی و تاریخی این شهرستان بسیار غنی است و درحال حاضر قادر خواهیم بود اشیای تاریخی مورد نیاز دو موزه دیگررا نیز تامین کنیم.

    ستایش راد گفت: با وجود خزانه غنی اشیای تاریخی در شهریار، متاسفانه با محدودیت در فضای ساختمانی مواجه هستیم و امکان به نمایش گذاشتن بسیاری از آثار تاریخی برای ما فراهم نیست.

    رئیس میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی شهرستان شهریار با اشاره به مساعدت شهرداری شهریار در ارائه ساختمان و موزه فعلی عنوان کرد: احداث ساختمان و موزه جدید با مقیاس وسیع تر از اولویت هایی است که در آینده مد نظر ما قرار دارد.

    ستایش راد یادآور شد: با احداث و بهره برداری از این ساختمان، پیشینه غنی تمدنی، تاریخی و فرهنگی این شهرستان به نحو شایسته تری به نمایش گذاشته خواهد شد و امکان جذب توریست و گردشگر نیز به مراتب افزایش پیدا می کند.


    کد خبر 2853463
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    «خوراک و تاریخ» منتشر شد


    1748297.jpg


    کتاب «خوراک و تاریخ» نوشته تام ستندیج با ترجمه محسن مینوخرد توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.



    به گزارش خبرنگار مهر، روزگاری که ملت های اروپایی گرم رقابت با یکدیگر بر سر برپایی امپراتوری های جهانی بودند، خوراک دومین تغییر بزرگ در تاریخ بشر را پدید آورد که همان خیزش پیشرفت اقتصادی از رهگذر صنعتی شدن است. شکر و سیب زمینی و نیز ماشین بخار پایه و مایه انقلاب صنعتی شدند.

    خوراک همواره و از گذشته های دور در حکم جنگ افزار به کار می رفته است. ولی درگیری های نظامی بزرگ سده های ۱۸ و ۱۹، بر اهمیت این نقش خوراک افزودند. خوراک در فرجام دو جنگی که به شکل گیری ایالات متحده انجامیدند، سهم بزرگی داشت: جنگ انقلابی دهه های ۱۷۷۰ تا ۱۷۸۰ و جنگ داخلی دهه ۱۸۶۰. تاکنون از مواد خوراکی گوناگون و مراسم و سنت های خوراک پزی و چگونگی پیدایش شیوه های خوراک پزی ملت ها داستان های بسیاری گفته شده است، ولی کمتر به مساله تاریخی جهانی خوراک پرداخته شده است. این دلیل نوشته شدن کتاب «خوراک و تاریخ» است.

    نویسنده این کتاب می گوید: در این کتاب نمی خواهم بگویم که کلید فهم تاریخ را در تک تک خوراک ها باید جست، همچنین نمی خواهم چکیده ای از سراسر تاریخ خوراک یا تاریخ جهان را به دست بدهم، بلکه با بهره گرفتن از رشته هایی علمی مانند ژنتیک، باستان شناسی، انسان شناسی، گیاه شناسی قومی و اقتصاد، بیشتر و به ویژه به تقاطع های تاریخ خوراک و تاریخ جهان پرداخته ام تا پرسش ساده ای را به میان آورده باشم: کدام خوراک بیشترین سهم را در شکل دادن به جهان کنونی ما داشته است و چگونه؟

    بخش های مختلف این کتاب به ترتیب عبارت اند از: سرآغاز، بخش نخست: شالوده خوراکی تمدن، بخش دوم: خوراک و ساختار اجتماعی، بخش سوم: بزرگراه های جهانی به سوی خوراک، بخش چهارم: خوراک، انرژی و صنعتی شدن، بخش پنجم: خوراک جنگ افزار است، بخش ششم: خوراک، جمعیت و پیش رفت، سخن پایانی.

    در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

    بوشمن ها برای این که موضوع را پیچیده تر کنند سنتی دارند که بنابر آن گوشت شکار به صاحب تیری که حیوان را کشته تعلق دارد، و نه به کسی که تیر را پرتاب کرده است (اگر دو تیر یا بیشتر جانور را از پا درآورند، گوشت از آن صاحب اولین تیر است.) شکارگرها بسیاری وقت ها تیرهاشان را با هم عوض می کنند، برای همین هم کمتر پیش می آید که بخواهند لاف برتری بزنند. بنابراین شکارگران چابک دست نمی توانند میان این و آن گوشت پخش کنند و برای خود اعتبار دست و پا کنند. کاملا هم برعکس، وقتی شکارگری بخت یار بوده و خوراک فراوانی فراهم آورده، چه بسا چند هفته ای به شکار نرود تا به دیگران فرصت بدهد بخت خود را بیازمایند و آزرده نشوند. در این چند هفته شکارگر می گذارد دیگران شکمش را سیر کنند تا بدین ترتیب دِین شان را به او برآورند.

    انسان شناسی کانادایی به نام ریچارد برشی لی در دهه ۱۹۶۰ چندین بار به افریقا رفت و با بوشمن های کونگ زندگی کرد. او برای سپاسگزاری از بوشمن ها جشنی برپا کرد و شقه ای گاو برای شان برد و بدین ترتیب کاری خلاف قاعده ایشان انجام داد. جا خورد که دید بوشمن ها دستش می اندازند و ایراد می گیرند که شکار خیلی پیر و لاغر است و گوشتش آن قدر سفت است که نمی شود خورد. اما دست آخر معلوم شد که گوشت خیلی هم خوشمزه و ترد است. پس چرا بوشمن ها این قدر ایراد گرفته بودند؟ پاسخ لی این است که «بوشمن ها بسیار برابری خواه اند و سر سوزنی خودپسندی و ناخن خشکی و کناره جویی مردم خود را تاب نمی آورند. اگر کوچک ترین نشانه ای از چنین رفتاری در مردم خود ببینند، با زور ریشخند سر جاشان می نشانندشان.»...

    این کتاب با ۲۳۱ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۵۰ هزار ریال منتشر شده است.


    کد خبر 2786736
    2112056.jpg
    صادق وفایی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    کتاب آداب و رسوم تهران قدیم چاپ می‌شود/تدوین تاریخ پرچم‌های ایران


    1747066.jpg


    دو کتاب «پرسه در دارالخلافه» درباره آداب و رسوم تهران قدیم و «درفش ایران در روزگاران» شامل تاریخ پرچم های ایران به زودی توسط انتشارات کتاب سرا منتشر می شوند.



    به گزارش خبرنگار مهر، «پرسه در دارالخلافه» عنوان کتابی است که داریوش شهبازی درباره آداب و رسوم تهران قدیم نوشته است. این کتاب یک مجموعه ۴ جلدی خواهد بود که توسط انتشارات کتاب سرا به چاپ می رسد.

    در حال حاضر نسخه نهایی جلد دوم این کتاب به دست ناشر رسیده و مطالب مجلدات سوم و چهارم هم در حال ویرایش نهایی هستند. این کتاب شامل مستندات مکتوب و تصویری است و ناشر در نظر دارد تصاویر آن را با کیفیت مطلوب به چاپ برساند. به همین دلیل فرایند آماده سازی کتاب کمی طول خواهد کشید. آداب و رسوم، اماکن دیدنی، اولین کافه ها و کافی شاپ ها، رستوران ها و ... همگی از عناوینی هستند که در این کتاب درباره شان صحبت شده است. همه مجلدات این کتاب، مجوز چاپ گرفته اند و تا چندی دیگر به انتشار می رسند.

    شهبازی همچنین مشغول نگارش مجموعه «فرهنگنامه جغرافیایی تاریخی ایران» است که قرار است در نهایت، یک مجموعه ۲۰ جلدی شود.

    کتاب دیگری که این ناشر در دست انتشار دارد، «درفش ایران در روزگاران» نام دارد که تاریخ پرچم های ایران از ابتدا تا آخرین پرچم را در بر می گیرد. این کتاب هم که چندی است مجوز چاپ را دریافت کرده، اثر سری سلیمانی است.

    «درفش ایران در روزگاران» با مطالب، تصاویر رنگی و کاغذ گلاسه منتشر می شود و در حال حاضر در دست گرافیست بوده و مراحل صفحه بندی را طی می کند.

    انتشارات کتاب سرا تا چندی دیگر کتاب «پادشاه سازان» با عنوان «King Makers» نوشته کارل ارنست مایر را با ترجمه کامل حلمی منتشر می کند. این کتاب درباره شکل گیری منطقه خاورمیانه است.


    کد خبر 2785523
    2112056.jpg
    صادق وفایی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    دو کتاب سرگذشت جدید از مجموعه «فرهنگ و تمدن ایرانی» منتشر شد


    1742409.jpg


    دو کتاب «سرگذشت معماری در ایران» و «سرگذشت پزشکی در ایران» به عنوان هشتمین و نهمین عنوان های مجموعه «فرهنگ و تمدن ایرانی» توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شدند.



    به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «سرگذشت معماری در ایران» نوشته کاوه فولادی نسب و مریم کهنسال نودهی است. معماری از مهم ترین یادگارهای هر تمدن است و پیدایش آن در ایران به ۵ هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. معماری ایرانی همانند تمدن ایران، یکی از کهن ترین معماری های جهان است. تلاش معماران ایرانی برای تجسم بخشیدن به اندیشه های معنوی، باعث شباهت بناهای ایران در طول تاریخ شده است. این مساله، از جمله موضوعات مطرح شده در این کتاب است.

    نویسندگان این کتاب، از فارغ التحصیلان رشته معماری در آلمان هستند و کتابی که تدوین کرده اند، ۱۱ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: معماری در ایران، معماری شیوه پارسی: تصویری از شکوه، معماری شیوه پارتی: تصویری از تناسب، معماری شیوه خراسانی: تصویری از سادگی، معماری شیوه رازی: تصویری از ظرافت، معماری شیوه آذری: تصویری از بداعت، معماری شیوه اصفهانی: تصویری از زیبایی، معماری شیوه تهرانی: تصویری از تجدد، آغاز معماری مدرن در ایران: وقتی معماری پوست می اندازد، تعالی معماری مدرن در ایران: یک گام به پیش، معماری امروز ایران.

    در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

    مسجد جامع فهرج از ابتدا مسجد بوده. بعضی از تاریخ نگاران معماری آن را نخستین مسجد ایران دانسته اند. این مسجد طرح شبستانی بسیار ساده ای دارد: شبستانی با سه دهانه که دهانه میانی بزرگ تر از دو دهانه کناری است. این سه دهانه در جبهه جنوبی میان سرای کوچک مسجد قرار دارند. در جبهه های غربی و شرقی هرکدام دو دهانه وجود دارد که متعلق به رواق هاست. در جبهه شمالی، چهار صفه وجود دارد که در گذشته با درگاه هایی به هم راه داشته اند و امروز این راه ها مسدود شده است...

    این کتاب با ۱۳۶ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

    کتاب بعدی، «سرگذشت پزشکی» در ایران است که توسط یاسر مالی و احسان رضایی نوشته شده است. این کتاب هم مانند «سرگذشت معماری در ایران» روایتی داستانی تاریخی دارد.

    این کتاب ۱۲ فصل دارد که عناوین آن ها به ترتیب عبارت است از: پیشگامان پزشکی ایرانی، پزشکی زرتشتی، ظهور جندی شاپور، ورود اسلام، عصر ترجمه، عصر تالیف، رازی و ابن سینا، پایان یک عصر طلایی، حمله مغول، پزشکی صفوی، ورود طب جدید، پزشکی معاصر.

    یکی از مطالب تاریخی که کتاب آن را اصلاح کرده است، اشاره به شخصیت جعفر وزیر در بغداد است که یکی از خدمات او و خاندانش، تاسیس بیت الحکمه در زمان حکومت عباسیان در بغداد بود. جعفر وزیر در انیمیشن آمریکایی «علاءالدین» شخصیتی منفی است اما او و سایر اعضای خاندان برمکی در واقع، در متون تاریخی شخصیت هایی مثبت و محبوب هستند. خاندان برمکی و جعفر همان شخصیت هایی هستند که بغدادِ هزار و یک شب را به وجود آوردند.

    در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

    اروپاییان ابن سینا را ارسطوی اسلام، بقراط ثانی و «شاهزاده پزشکی» لقب داده اند (در مقابل لقب جالینوس عرب برای رازی).

    معاصران و رقبای ابن سینا از نبوغ او وحشت داشتند؛ برای مثال آتش سوزی کتابخانه سامانی را که ابن سینا متولی آن بود، کار او می دانستند: فکر می کردند او ابتدا تمام این کتاب ها را حفظ (از بر) کرده و سپس برای اینکه دیگران نتوانند آن ها را بخوانند آتش شان زده است. ابن سینا در تالیف کتاب های خود مثل «قانون»، برخلاف رازی و اهوازی، منبع مطالب خود را بیان نکرده و رقبای او باز معتقدند ابن سینا نمی خواسته دیگران به منابع او دست پیدا کنند.

    این کتاب با ۱۳۶ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.


    کد خبر 2781294
    2112056.jpg
    صادق وفایی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    فعله گری در گفتگو با مهر خبر داد:

    مرمت آثار تاریخی کرمانشاه/ ساماندهی معبد آناهیتا آغاز شد


    1621444.jpg


    کرمانشاه- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ پروژه مرمتی آثار باستانی استان از اعتبارات سال ۹۳ درحال انجام است.



    علی فعله گری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۷۰ پروژه مرمتی آثار باستانی با اعتباری بالغ بر ۲۷۰ میلیارد ریال برای سال ۹۴ به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پیشنهاد شده است که با احتساب دیگر برنامه های سازمان میراث فرهنگی مانند کاوش ها، صنایع دستی، مباحث گردشگری، آموزش و احیاء رشته های مختلف صنایع دستی، نیازمند اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال است.

    وی افزود: از آنجا که بودجه کافی برای تخصیص چنین اعتباری وجود ندارد، افق دید برای اجرای این پروژه ها دو ساله خواهد بود.

    فعله گری گفت: مرمت تمامی آثار تاریخی استان از جمله سراها، بازارها، تیمچه ها، حمام ها، پلهای تاریخی، مساجد و ... دراین طرح گنجانده شده است که پس از تخصیص اعتبار کار اجرایی آنها آغاز خواهد شد.

    مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۲۰ پروژه مرمتی از اعتبارات سال ۹۳ درحال انجام است که از جمله این پروژه ها می توان به حمام های تاریخی روستای چرمله و سرتل از توابع سنقر و کلیایی، تکیه معاون الملک، بازارچه توپخانه، منزل سوری، محل استانداری قدیم، دیوارنویسی های طاق گرا و تغییر کاربری کاروانسرای بیستون به یک هتل میراثی و سنتی اشاره کرد.

    فعله گری بیان داشت: در سال جاری با خیز بلندتر و تندتری کارها را انجام خواهیم داد و امیدواریم با تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، موافقتنامه ها به موقع مبادله شود که روند تخصیص اعتبار و مرمت آثار تاریخی سرعت بیشتری یابد.

    وی درخصوص برنامه های مرمتی سال ۹۴ نیز گفت: علاوه بر ادامه برنامه های سال گذشته، جداره سازی خیابان مدرس با همکاری شهرداری، مرمت بافتهای تاریخی شهرستانهای کرمانشاه، نودشه و سنقرو کلیایی، حمام معاون در شهرستان صحنه و شروع ساماندهی معبد آناهیتای کنگاور پس از سالها، از برنامه های این اداره کل میراث فرهنگی استان است.

    این مسئول علت اجرایی نشدن طرح ساماندهی معبد آناهیتا در سال ۹۳ را تخصیص اعتبار دیرهنگام عنوان کرد و افزود: متأسفانه برخی اختلاف سلیقه ها موجب شد تا اعتبار لازم برای این طرح در اواخر سال گذشته تخصیص یابد که عملا در سال جاری تخصیص اعتبار صورت نگرفت و میراث فرهنگی موفق به تهیه طرح مرمتی پروژه فوق نشد.


    کد خبر 2770460
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مهر گزارش می دهد؛

    زخم‌های فرسایش بر پیکر مسجد جامع یک‌هزار ساله ساوه


    1730560.jpg


    ساوه- مسجد جامع یک هزار ساله ساوه که به عنوان یک اثر ملی ثبت شده؛ این روزها حال و روز چندانی خوشی ندارد و زخم های فرسایش، هر ساله بخشی از پیکر این مسجد را تبدیل به ویرانه می کنند.



    به گزارش خبرنگار مهر، مسجد جامع ساوه از اولین مساجدی است که در ایران ساخته شده و تاکنون چندین بار مرمت شده‌ است. این مسجد دارای گنبد، صحن، مناره، شبستان و محراب‌هایی با خطوط کوفی و ثلث است.

    عمر بنای مسجد جامع ساوه تاکنون به طور دقیق تعیین نشده، اما کتیبه‌هایی در این مسجد یافت شده که قدمتشان به قرن چهارم هجری قمری برمی گردد؛ با این توصیف مسجد جامع ساوه، حداقل یک هزار سال قدمت دارد.

    این مسجد از بناهایی است که با توجه به قدمت آن، از شگفتی‌ های معماری ایران به شمار می رود، اما به دلیل بی توجهی مسئولان، هم اکنون علاوه بر آن که جایگاه فرهنگی و تاریخی اصیل خود را از دست داده؛ از نماد فرهنگ و تاریخ شهر ساوه، به نماد عقب ماندگی آن تبدیل شده است.

    مسجد جامع ساوه هم اکنون یک مکان متروکه در جنوب شهر ساوه است که به دلایل مختلف مانند عدم رسیدگی و مرمت، موریانه زدگی، نمور بودن دیوارها و ترک خوردگی، دچار فرسایش شده و با پیشرفت چنین روندی تا چند سال آینده، دیگر نای ایستادن نخواهد داشت.

    1730562.jpg


    پتانسیل های تاریخی شهر ساوه به طور مناسب ساماندهی نشده اند

    محمد بهاروند، فرماندار ساوه با اشاره به اهمیت آثار و بناهای تاریخی شهر ساوه گفت: تاکنون از ظرفیت این بناها در این شهر به درستی استفاده نشده و لازم است که تمامی دستگاه های ذیربط با همکاری و تعامل، در جهت احیای بناهای تاریخی این شهر به ویژه مسجد جامع که نگین این شهر است، گام های عملی بردارند.

    وی ابراز داشت: بناهای مشابه مسجد جامع ساوه، در دیگر شهرهای کشور وجود دارد که مسئولان آن شهرها با استفاده از این پتانسیل فرهنگی و تاریخی، توانسته اند علاوه بر معرفی منطقه خود، در زمینه جذب گردشگر نیز موفق عمل کنند.

    1730563.jpg


    مسئولان میراث فرهنگی احیا و مرمت مسجد جامع ساوه را پیگیری گنند

    محمود نجفی، رئیس کمیسیون نظارت و بازرسی شورای شهر ساوه نیز با ابراز گله مندی از کم توجهی اداره میراث فرهنگی و گردشگری به این مسجد، گفت: هم اکنون این مسجد و سایر بناهای تاریخی شهر ساوه در آستانه نابودی قرار دارد و لازم است که مدیران کل این سازمان، برای این مساله چاره اندیشی کنند.

    وی ادامه داد: ساوه هم اکنون نخستین شهر استان مرکزی از نظر داشتن بناهای تاریخی است، اما متاسفانه بناهای تاریخی ارزشمند آن که از ظرفیت های مناسبی برای جذب گردشگر نیز برخوردارند، مورد غفلت مسئولان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

    رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر ساوه افزود: برخی شهرهای کشور مانند کاشان و خوی از ظرفیت های تاریخی و فرهنگی خود، در جهت جذب بازدیدکننده و گردشگر به نحو احسن استفاده کرده اند و ما نیز از مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری استان و شهرستان، می خواهیم تا ضمن احیا و سرمایه گذاری در بناهای تاریخی ساوه به ویژه مسجد جامع، زمینه جذب گردشگر به این شهر را فراهم کنند.

    نجفی با بیان این که باید اهتمام بیشتری در زمینه معرفی جاذبه های تاریخی شهر ساوه انجام شود، ابراز داشت: لازم است تا ضمن فراهم کردن امکانات لازم و شرایط مناسب برای رفاه حال گردشگران و مسافران در این شهر، پیشینه تاریخی ساوه نیز معرفی و اطلاع رسانی شود.

    1730555.jpg


    اعتبارات ۱۰۰ میلیون تومانی جوابگوی هزینه مرمت این مسجد نیست

    علی اکبر صدیف، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه گفت: مرمت مسجد جامع ساوه نیازمند بیش از ۷۰ میلیارد ریال اعتبار و ایجاد یک مجموعه گردشگری در محوطه این مسجد برای جذب گردشگران، نیازمند حدود ۸۰ میلیارد ریال اعتبار است و اعتبارات کنونی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی، جوابگوی هزینه های مرمت این مسجد نیست.

    وی بیان داشت: مسجد جامع ساوه در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ثبت شد و قطعا شرایط ثبت جهانی را نیز داشته، اما به دلیل کم توجهی به مرمت این بنای ارزشمند، این اتفاق حاصل نشده و در حال حاضر نیز با توجه به آسیب دیدگی و عدم مرمت، امکان ثبت جهانی را ندارد.

    صدیف ادامه داد: این مجموعه همچنین به دلیل نداشتن شرایط لازم مانند خدمات و امکانات مورد نیاز برای جذب گردشگر، تاکنون مورد موافقت برای ثبت جهانی قرار نگرفته است.

    به گفته وی، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه هم اکنون کار مرمت مسجد جامع ساوه را با اعتبارات محدود آغاز کرده تا مشکلات مهم و اولیه این مسجد برطرف شود.

    مساجد تاریخی در کشور ما، علاوه بر آن که از نظر فیزیکی یک بنای قدیمی و ارزشمند محسوب می شوند، به نوعی فرهنگ و هنر آن منطقه در روزگار پیشین را نیز با خود به همراه دارند و جزو ذخایر معنوی و انتقال دهنده فرهنگ و ارزش های دینی مذهبی هستند.

    با آگاهی به این مساله، لزوم رسیدگی و حفاظت از این بناهای تاریخی آشکار می شود و مسجد جامع ساوه نیز به عنوان یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی و فرهنگی استان مرکزی، از این امر مستثنا نیست. امید است این مسجد در سایه حمایت مسئولان، مربوطه رنگ و جانی تازه به خود بگیرد و به جای متروکه شدن، جایگاه شیفتگان فرهنگ و هنر اسلامی و آثار تاریخی شود.

    گزارش و عکس از بهرام جاپلقی


    کد خبر 2769440
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    جعفری ماجد خواستار شد:

    «قصر حمیدیه» به اداره میراث فرهنگی تحویل داده شود


    713888.jpg


    اهواز- فعال میراث فرهنگی حمیدیه گفت: به رغم عقد قرارداد، كاركنان شبكه كرخه و شاوور همچنان در «قصر حمیدیه» حضور دارند و ما خواستار تحویل كامل این قصر به میراث فرهنگی هستیم.



    احمد جعفری ماجد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: با گذشت هفت ماه از عقد قرارداد تحویل قصر حمیدیه به اداره میراث فرهنگی، حضور كاركنان شبكه كرخه و شاوور در قصر به قوت خود باقی است و ما خواستار تحویل كامل این قصر به میراث فرهنگی هستیم. ورود ماشین های سنگین در محوطه كوشك حمیدیه و تخریب های شبكه آب كرخه و شاوور همچنان ادامه دارد و این امر دوستداران میراث و تاریخ این سرزمین را آزرده كرده است.

    وی با اشاره به تفاهم نامه تحویل قصر به اداره میراث فرهنگی بیان كرد: اداره كل میراث فرهنگی با شبكه كرخه و شاوور حمیدیه قرارداد دو ساله ای را منعقد كرد كه بر اساس آن قصر حمیدیه در تصرف كامل میراث فرهنگی قرار گیرد.

    فعال میراث فرهنگی شهرستان حمیدیه افزود: در قرارداد بین میراث فرهنگی و شبكه آب كرخه و شاوور ذكر شده كه ساختمان قصر را به صورت كامل به اداره میراث فرهنگی تحویل دهند ولی با گذشت هفت ماه از انعقاد این قرارداد هنوز ساختمان در اختیار شبكه آب و كرخه است.

    جعفری ماجد با اشاره به تخریب سه ساختمان اصلی قصر توسط این شبكه اظهار كرد: فضای كامل قصر چیزی در حدود هشت هكتار و چهار ساختمان تاریخی بود كه شبكه آب كرخه و شاوور با اقدامات غیر اصولی سه ساختمان آن را تخریب كردند.

    وی عنوان كرد: شبكه آب كرخه و شاوور این بنای تاریخی كه در سال ۱۳۸۰ به ثبت ملی رسیده است را به عنوان یك انبار مورد استفاده قرار می دهد و حاضر نیست كه ساختمان را ترك و آن را به اداره میراث فرهنگی واگذار كند.

    فعال میراث فرهنگی شهرستان حمیدیه با اشاره به اقدامات غیر قانونی در محوطه كوشك بیان كرد: از سالها پیش این شبكه به صورت غیر قانونی با عبور و مرور ماشین های سنگین به فضای داخل كوشك باعث وارد آمدن خسارت هایی به این بنا شده است.

    جعفری ماجد افزود: این اقدامات دور از تدبیر و بر خلاف قوانین كشور مبنی بر حفاظت از میراث و تاریخ این سرزمین تا روزهای قبل نیز ادامه داشته است.

    وی در پایان گفت: خواسته فعالان میراث فرهنگی در این شهرستان این است كه اداره كل میراث در استان برای تحویل قصر به صورت كامل و خارج كردن كاركنان شبكه كرخه و شاوور اقدام كند.











    کد خبر 2764650
     

    برخی موضوعات مشابه

    • قفل شده
    • مهم
    • نظرسنجی
    پاسخ ها
    100
    بازدیدها
    5,068
    پاسخ ها
    173
    بازدیدها
    26,111
    بالا