VIP خبرنامه «تاریخی»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
در گفتگو با مهر مطرح شد:

اسب بالدار اوج می گیرد/ سهمی به اندازه یک تندیس از اثری در «لوور»


1721027.jpg


کوهدشت - باغ مفرغ لرستان در حالی هر روز بالنده تر و پررونق تر می شود که به گفته استاد محمد حسین آزادبخت به زودی اسب بالدار در این باغ به پرواز در می آید تا سهم استان از این اثر ارزشمند یک تندیس باشد.



به گزارش خبرنگار مهر، پیش ازاین خبرساخت چهارتندیس مفرغی و نصب آنها در باغ مفرغ لرستان در خبرگزاری مهر منتشرشد و حالا ساخت پنجمین تندیس مفرغی لرستان که برگرفته از یک اثر مکشوفه در لرستان است، به پایان رسیده تا به جمع چهارتندیس نصب شده در باغ مفرغ لرستان اضافه شود.

این تندیس تصویریک اسب بال دار است که هم اکنون اصل آن در موزه لوور پاریس قراردارد.

باغ مفرغ لرستان فضایی است در خرم آباد که قرار است محل نصب مجموع تندیس های مفرغی شاخص لرستان باشد تا درمعرض دید گردشگران و علاقمندان قرار گیرد.

1721022.jpg


استادمحمدحسین آزادبخت دراین رابـ ـطه درگفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که اندازه تندیس اسب بالدار ساخته شده ۱۸۵ سانتی متراست، می گوید: برای ساخت تندیس این اسب بالار ترکیبی از آهن و نوع خاصی از بتن به کاررفته وبه اندازه ۱۰ برابرتندیس مفرغی مکشوفه بزرگ نمایی شده است.

سازنده تندیس های مفرغی لرستان ادامه می دهد: ساختن تندیس اسب بالدار از آن جهت دارای اهمیت است که لرستان جایگاه پرورش اسب بوده؛ چرا این اقلیم زیستگاه مناسبی برای پرورش اسب بوده و هست و اخیرا درمسیر ساخت یک جاده درنزدیکی الشتر به فسیلی برخورده اند که مربوط به یک اسب در شش میلیون سال پیش است که همین نشان دهنده اهمیت و قدمت پرورش آن دراین استان است.

آزادبخت با اشاره به وجود افسانه هایی پیرامون اسب در حوزه جغرافیایی لرستان، اظهار می دارد: اهالی لرستان به وجود اسب های آبی دراین سرزمین اعتقاد داشتند و درافسانه های ما سخن از اسب هایی نامرئی است که درجریان رودخانه سیمره حضور دارند و هروقت این رودخانه شیهه می کشد حتما قراراست یک قربانی درخود غرق کند.

1721021.jpg


وی می گوید: داشتن اسب تندرو درذهن سوارکاران تاریخ ما همیشه وجود داشته و سازنده اولیه اسب بالدار مفرغی که به عنوان دهنه از آن استفاده کرده در ذهن خود شاخصه های بسیاری برای ساخته مفرغی خود درنظرگرفته است.

استاد محمدحسین آزادبخت ادامه می دهد: اودرساخت اسب مفرغی خود با ترسیم چشم هایی بسیار درشت و گردنی برافراشته وپرغرور و دمی بلند به شیوه ای اغراق آمیز عمل کرده است تا عناصری باشند برای زیبانشان دادن این اسب.

سازنده تندیس های مفرغی لرستان معتقداست پاهای اسب مفرغی مکشوفه با نمد تزئین شده و زیر پایش رشته کوهی ترسیم شده است که می تواند همان نقوشی باشد که در گلیم های دست سازاین منطقه به کار بـرده می شود.

آزادبخت می گوید: متاسفانه کشف این اثر مفرغی به صورت علمی و کاوشگرانه صورت نگرفته تا امروز درموزه های ملی کشورباشد و درحال حاضردرموزه لوور پاریس قرار دارد و من تنها عکسی از آن دراختیار داشتم تا از روی آن تندیسش را بسازم.

1721023.jpg


سازنده تندیس های مفرغی لرستان با بیان این که خرم آباد جلوه های دیدنی زیبایی دارد، می گوید: باغ مفرغ لرستان درکنار دیگر آثار تاریخی و اماکن دیدنی خرم اباد می تواند جلوه گاهی دیدنی دیگری برای این شهرستان باشد.

وی تصریح کرد: شهردارخرم آباد نگاه ویژه ای به باغ مفرغ لرستان دارد و درملاقات های حضوری از ساخت این باغ قدردانی کرده و این باعث خوشحالی است که مفرغ های لرستان که درواقع برند لرستان درجهان هستند مورد نگاه ویژه مسئولان قرار گیرد چرا که دنیا درعرصه فرهنگ و هنر لرستان را با مفرغ ها و سنگ نگاره هایش می شناسد و نمی توان به راحتی از کنار این داشته های عظیم فرهنگی گذشت.

استاد آزادبخت می افزاید: درجهان هیچ کتابی در حوزه هنریافت نمی شود که درآغازین ترین صفحاتش به مفرغ ها و سنگ نگاره های لرستان اشاره نشده باشد.

بنابر این گزارش مفرغ لرستان، محصول هنرمندی قومی هنرمند و هنرآفرین است که آثاری آمیخته به چابکی و چیره دستی با الهام از طبیعت اطرافشان داشته‌اند؛ مکتب فلزکاری که ضرورت معرفی آن بیش از پیش احساس می‌شود.

1721024.jpg


بشر در هزاره پنجم ق. م توانست به تکنیک ذوب سنگ مس دست یابد و انقلابی در صنعت فلزکاری ایجاد کند که نتیجه منطقی این تحول، تنوع زیاد اشیاء فلزی بود. این تکنیک جدید نتایج مثبت دیگری را هم در فرهنگ و تمدن بشری به بار آورده بود، انسان هزاره سوم ق. م. توانست با آمیختن مس و فلزات دیگری همچون قلع، آلیاژی به نام مفرغ به وجود آورد.

به کارگیری این آلیاژ در صنعت فلزکاری که همزمان با تحولات دیگری نظیر پیدایش خط، پیدایش سیستم تجارت و شهرنشینی بوده، عصر مفرغ را نزد باستان شناسان از اهمیت خاصی برخوردار کرده است.

عصر مفرغ، یکی از شاخص ترین دوران های فرهنگ بشری به شمار می‌رود و شاهد زیباترین و عجیب ترین آثار در این دوره زمانی چند هزار ساله در میان ملل مختلف هستیم.

ابزار و سلاح‌های مفرغی از هزاره سوم ق. م. به بعد در درون گورهای سنگی دفن شده اند، لیکن پرکاربردترین مفرغ هایی که منحصر به فرد است از غرب ایران و در خطه لرستان پیدا شده و در حقیقت زیباترین مکتب فلزکاری را می توان در لرستان مشاهده کرد. مفرغ های لرستان در دوره زمانی از حدود ۲۶۰۰ تا ۷۰۰ ق. م. ساخته شده‌اند.

IMG12514644.jpg


مفرغ لرستان، محصول هنر قومی کوهستانی است که هنری آمیخته به چابکی و چیره دستی با الهام از طبیعت اطرافشان داشته‌اند. نیروی تخیل این هنرمندان باستانی در روش کارشان اعجاب انگیز بوده که در انعکاس آن بر روی آثار مفرغی به وضوح نمایان است.

در راستای معرفی زیبایی های این هنر - صنعت به همت شهرداری خرم آباد باغ مفرغ در خرم آباد با دو تندیس افتتاح شد تا در انتظار دیگر تندیس ها باقی بماند، تندیس هایی که استاد محمد حسین آزادبخت سازنده آنها از مراحل پایانی ساخت برخی از آنها برای نصب در این باغ خبر داد.








کد خبر 2761766
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    شنبه زاده در گفتگو با مهر:

    ارسال ۷۰ پرونده آثار ایلام برای ثبت ملی/ زمین لرزه تاریخی ثبت شد


    1718738.jpg


    ایلام-مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام از ارسال ۷۰ پرونده آثار مختلف استان برای ثبت ملی خبر داد.



    عبدالمالک شنبه زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون بیش از هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در استان ایلام شناسایی شده و بیش از ۷۴۵ اثر استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

    وی بیان داشت: طی یک سال اخیر برنامه اصلی میراث فرهنگی در جهت ثبت آثار ملی، معنوی و ...در استان بوده است، به طوری که هم اکنون چهار اثر طبیعی استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

    شنبه زاده، آثار تاریخی استان ایلام را یکی از مهمترین آثارهای تاریخی کشور برشمرد و گفت: کاوش و پژوهش به عنوان دو اولویت در دستور کار میراث فرهنگی استان برای آثار تاریخی استان است.

    وی حفاظت از آثار تاریخی استان را منوط به همکاری مردم دانست و گفت: به دلیل نبود نیرو و اعتبارات برای هر یک از آثار تاریخی نمی توان نیرو گذاشت، بنابراین از خود مردم تقاضا داریم در حفظ آثار تاریخی استان تلاش کنند.

    ثبت زمین لرزه ۱۱ هزار سال پیش در ایلام

    شنبه زاده بیان داشت: هم اکنون نیز ۷۰ پرونده آثار استان ایلام در بخشهای مختلف به مرکز برای ثبت ملی ارسال شده است که تلاش ما این است از این آثار بیشتر حفاظت کنیم.

    مدیر کل میراث فرهنگی از ثبت زمین لرزه تاریخی در استان ایلام خبر داد و گفت: این زمین لرزه در منطقه شهرستان دره شهر در حدود ۱۱ هزار سال پیش اتفاق افتاد که هم اکنون به نام ایلام ثبت ملی شده است.

    وی عنوان کرد: برای نخستین بار پرونده سه اثر منقول استان ایلام برای ثبت در فهرست آثارملی تهیه و به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است و همچنین مستندسازی و ثبت آثار معنوی ناملموس در دیگر حوزه ها شامل ادبیات شفاهی، باورها، اعتقادات و زبان و گویش در سال جاری در دستور کار قرار دارد.

    شنبه زاده بیان داشت: یکی از مهمترین اقدامات میراث فرهنگی ایلام تجهیز و تکمیل موزه های استان ایلام بود، به طوری که هم اکنون سه موزه کشاورزی واقع در کاخ فلاحتی، باستان شناسی دره شهر و مردم شناسی قلعه والی در استان فعال است.

    توسعه گردشگری ایلام

    وی افزود: چند روز آینده نیز نخستین جشنواره مناطق زاگرس نشین در ایلام با حضور استانهای آذربایجان غربی، کردستان، همدان، لرستان، زنجان، خوزستان، چهارمحال وبختیاری و ایلام بر گزار می شود.

    شنبه زاده از توسعه گردشگری خارجی در استان خبر داد و گفت: یک تفاهم نامه در راستای تبادل گردشگری بین ایلام و بابل عراق فراهم شده که این کار مقدمه توسعه گردشگری خارجی در استان است.

    وی از توسعه گردشگری در مناطق مستعد استان ایلام نظیر چشمه های آبگرم شهرستان دهلران خبر داد و گفت: هم اکنون بخش خصوصی در این منطقه فعال شده و قرار است در این منطقه یک مجموعه بسیار خوب احداث شود.

    شنبه زاده از توسعه کمپهای گردشگری در استان ایلام خبر داد و گفت: کمپهای گردشگری به منظور تسهیل در اسکان گردشگران و مسافران در استان انجام می شود.

    وی توسعه زیرساختهای گردشگری در استان ایلام را بسیار ضروری دانست و گفت: هم اکنون در آثار شاخص استان ایلام مانند غار زینه گان، اره ارتباطی و جاده دسترسی در حال ساخت است که فاز اول آن به اتمام رسیده است.

    شنبه زاده بیان داشت: غار زینه گان شاخص ترین اثر طبیعی استان ایلام است و در فصل تابستان با توجه به گرمای هوا و خنک بودن داخل غار، مورد استقبال گردشگران می گیرد.


    کد خبر 2759679
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    تدابیر دمشق برای جلوگیری از نابودی آثار باستانی به دست داعش


    1694706.jpg


    مقامات سوریه با اشاره به تهدید تروریست های داعش برای از بین بردن آثار باستانی این کشور، از تدابیر ویژه دمشق برای مقابله با این اقدامات خبر دادند.



    به گزارش مهر، خبرگزاری روسیا الیوم با انتشار گزارشی در مورد انهدام آثار باستانی سوریه توسط گروهک تروریستی-تکفیری «داعش» نوشت: منابع رسانه ای وابسته داعش تهدید کرده اند که همه آثار منحصر به فرد و تاریخی سوریه را از بین خواهند برد و به همین علت وزارت کشور سوریه جهت این اقدامات تروریستی تدابیر امنیتی جهت حفظ منابع تاریخی سوریه اندیشیده است.
    روسیا الیوم در ادامه نوشت: منابع رسمی سوری اعلام کرده اند که نمی گذارند این آثار تاریخی توسط داعش از بین برود زیرا آنها می دانند که در عراق همه آثار تاریخی متعلق به قبل از میلاد مسیح توسط داعش از بین رفت.
    در همین راستا، سازمان جهانی یونسکو از سازمان ملل درخواست کرده که برای حفظ منابع تاریخی اقدامات لازمی را اتخاذ کند.
    این در حالی است که نمایندگان سازمان ملل و کشور‌های عربی برای رایزنی پیرامون راه‌ های جلوگیری از ویرانی آثار باستانی توسط گروهک داعش شاخه مصر نیز گرد‌هم آمده ‌اند. گفتنی است مدیرکل یونسکو این اقدام تروریست های تکفیری را «جنایت علیه بشریت» دانسته است.


    کد خبر 2581625
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی:

    شرایط کنونی بازار اراک برای ثبت جهانی مناسب نیست


    IMG11132998.jpg


    اراک- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: برای اینکه بتوانیم بازار اراک را به ثبت جهانی برسانیم، این بازار باید از هر گونه عناصر زائد و مدرن پاک و به سبک قدیم احیا شود.



    به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد حسینی صبح امروز در جمع خبرنگاران، با بیان این مطلب افزود: بازاری که انواع عناصر زائد و مدرن در آن به چشم می خورد و دخالت های غیرمسئولانه در آن انجام می شود و بازاری که مرمت های غیراصولی در آن انجام می شود، قطعا برای ثبت جهانی شرایط مناسبی نخواهد داشت.

    وی اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی هم از لحاظ اعتبارات و هم از نظر نیروی انسانی، به تنهایی قادر نیست از بازار تاریخی اراک حفاظت کند.

    حسینی خاطر نشان ساخت: استانداری به عنوان نماینده عالی دولت در استان، سازمان اوقاف به عنوان بهره بردار بخش عمده ای از بازار، شهرداری به عنوان برنامه ریز مسائل شهری، فرمانداری به عنوان متولی امنیتی- سیـاس*ـی، کسبه و هیات امنای بازار، همگی باید در این مساله حضور و همکاری جدی داشته باشند.

    وی افزود: برگزاری جشنواره ملی عکس بازار اراک، از اقداماتی است که ضمن معرفی، روند ثبت جهانی بازار تاریخی اراک را تسهیل می کند.

    حسینی خاطر نشان ساخت: برگزاری این جشنواره به صورت ملی، فرصت مناسبی برای حضور عکاسان از سراسر کشور و معرفی این بازار تاریخی است.

    مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: این جشنواره از ۲۸ لغایت ۳۱ تیرماه امسال، همراه با برگزاری نمایشگاهی از آثار برگزیده در بازار اراک انجام می شود.

    وی اظهار داشت: این جشنواره در سه بخش حضوری، غیرحضوری و جنبی برگزار می شود و از میان آثار رسیده، ۶۰ اثر برای داوری پذیرفته خواهد شد.

    حسینی افزود: در بخش حضوری جشنواره، عکاسان در اراک حضور پیدا کرده و از بازار عکس می گیرند؛ در بخش غیر حضوری عکاسانی که در سال های گذشته، در اراک حضور پیدا کرده اند و از بازار اراک عکس تهیه کرده اند عکس های خودرا می توانند ارائه دهند و بخش جنبی نیز مربوط به عکس های تاریخی و قدیمی است که از بازار اراک گرفته شده است.

    مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بازار تاریخی اراک از ارزشمندترین آثار تاریخی استان است و در ردیف بازار های شاخص کشور قرار دارد که ثبت ملی شده است.

    وی اظهار داشت: این بازار به صورت دو مسیر مستقیم عمود بر هم ساخته شده و فردی که در نقطه مرکزی این بازار که چهار سوق نامیده می شود بایستد، می تواند چهار ضلع بازار را تا انتها ببیند و این از ویژگی های منحصر به فرد معماری بازار اراک است.

    حسینی گفت: در بازار تاریخی اراک، ۲۵ مولفه تاریخی وجود دارد که شامل سراها، گذرها، تیمچه ها، آب انبارها، حمام ها و... است.

    گفتنی است در پایان این مراسم از پوستر نخستین جشنواره ملی بازار اراک رونمایی شد.


    کد خبر 2577387
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی:

    شرایط کنونی بازار اراک برای ثبت جهانی مناسب نیست


    IMG11132998.jpg


    اراک- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: برای اینکه بتوانیم بازار اراک را به ثبت جهانی برسانیم، این بازار باید از هر گونه عناصر زائد و مدرن پاک و به سبک قدیم احیا شود.



    به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد حسینی صبح امروز در جمع خبرنگاران، با بیان این مطلب افزود: بازاری که انواع عناصر زائد و مدرن در آن به چشم می خورد و دخالت های غیرمسئولانه در آن انجام می شود و بازاری که مرمت های غیراصولی در آن انجام می شود، قطعا برای ثبت جهانی شرایط مناسبی نخواهد داشت.

    وی اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی هم از لحاظ اعتبارات و هم از نظر نیروی انسانی، به تنهایی قادر نیست از بازار تاریخی اراک حفاظت کند.

    حسینی خاطر نشان ساخت: استانداری به عنوان نماینده عالی دولت در استان، سازمان اوقاف به عنوان بهره بردار بخش عمده ای از بازار، شهرداری به عنوان برنامه ریز مسائل شهری، فرمانداری به عنوان متولی امنیتی- سیـاس*ـی، کسبه و هیات امنای بازار، همگی باید در این مساله حضور و همکاری جدی داشته باشند.

    وی افزود: برگزاری جشنواره ملی عکس بازار اراک، از اقداماتی است که ضمن معرفی، روند ثبت جهانی بازار تاریخی اراک را تسهیل می کند.

    حسینی خاطر نشان ساخت: برگزاری این جشنواره به صورت ملی، فرصت مناسبی برای حضور عکاسان از سراسر کشور و معرفی این بازار تاریخی است.

    مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: این جشنواره از ۲۸ لغایت ۳۱ تیرماه امسال، همراه با برگزاری نمایشگاهی از آثار برگزیده در بازار اراک انجام می شود.

    وی اظهار داشت: این جشنواره در سه بخش حضوری، غیرحضوری و جنبی برگزار می شود و از میان آثار رسیده، ۶۰ اثر برای داوری پذیرفته خواهد شد.

    حسینی افزود: در بخش حضوری جشنواره، عکاسان در اراک حضور پیدا کرده و از بازار عکس می گیرند؛ در بخش غیر حضوری عکاسانی که در سال های گذشته، در اراک حضور پیدا کرده اند و از بازار اراک عکس تهیه کرده اند عکس های خودرا می توانند ارائه دهند و بخش جنبی نیز مربوط به عکس های تاریخی و قدیمی است که از بازار اراک گرفته شده است.

    مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بازار تاریخی اراک از ارزشمندترین آثار تاریخی استان است و در ردیف بازار های شاخص کشور قرار دارد که ثبت ملی شده است.

    وی اظهار داشت: این بازار به صورت دو مسیر مستقیم عمود بر هم ساخته شده و فردی که در نقطه مرکزی این بازار که چهار سوق نامیده می شود بایستد، می تواند چهار ضلع بازار را تا انتها ببیند و این از ویژگی های منحصر به فرد معماری بازار اراک است.

    حسینی گفت: در بازار تاریخی اراک، ۲۵ مولفه تاریخی وجود دارد که شامل سراها، گذرها، تیمچه ها، آب انبارها، حمام ها و... است.

    گفتنی است در پایان این مراسم از پوستر نخستین جشنواره ملی بازار اراک رونمایی شد.


    کد خبر 2577387
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    به همت پژوهشکده زبان شناسی/

    اطلس زبان کتیبه‌ها و دانشنامه سکه‌های ایرانی تهیه می‌شود


    1678725.jpg


    اطلس زبان، اطلس کتیبه‌های ایران و دانشنامه سکه‌های ایران از مهمترین طرح‌های ملی پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال جاری است.



    به گزارش خبرگزاری مهر، مژگان اسماعیلی رئیس پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه‌ها و متون با اعلام این خبر گفت: این ۳ طرح ملی با همکاری مراکز دانشگاهی اجرا می شود. اجرای این طرح ها از سال گذشته آغاز شده است تا سال ۱۳۹۶ ادامه خواهد داشت.

    اسماعیلی با اشاره به فعالیت پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون در ۳ گروه گفت: پژوهشگران درگروه های فرهنگ و زبان های باستانی، متون و کتیبه های دوران اسلامی و زبان و گویش طرح های پژوهشی زیادی را در سال گذشته به انجام رسانده اند که برخی از آنها امسال نیز ادامه دارد.

    او هدف پژوهشگران در گروه فرهنگ و زبان های باستانی را شناخت خطوط و زبان های باستانی، مطالعات کتیبه ای وبررسی نسخ خطی باستانی اعلام کرد و افزود :سال گذشته طرح های پژوهشی زیادی در این حوزه انجام شد که برخی به اتمام رسید و تعدادی هم در سال ۹۴ دنبال می شود.

    وی گفت :ادامه طرح پژوهشی اطلس کتیبه های ایران باستان، تدوین کتاب گنجینه سکه های ساسانی موزه ارومیه، تدوین مجموعه مقالات سخنرانی های تخصصی گروه، بازنگری کتیبه های اوراتویی آذربایجان و تدوین دستور زبان آرامی از طرح های پژوهشی است که در گروه فرهنگ و زبان های باستانی در سال گذشته انجام شده است.

    رییس پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون تکمیل طرح های واژه نامه گویش شهمیرزادی، ادامه ویرایش طرح تدوین دستورالعمل، تهیه مجموعه مقالات نشست های تخصصی گروه و ادامه طرح اطلس زبانی را از عمده فعالیت های گروه زبان و گویش در سال گذشته اعلام کرد و تصریح کرد :حفاظت از میراث زبانی شفاهی در اولویت گروه زبان و گویش است.

    او مطالعه متون و کتیبه های دوران اسلامی را اصلی ترین کار پژوهشگران گروه متون و کتیبه های دوران اسلامی دانست و افزود : تألیف کتاب های آشنایی با علم معانی در زبان فارسی وکتیبه های فارسی عادلشاهیان هند و مجموعه مقالات و سخنرانی تخصصی گروه ازفعالیت های این گروه در سال ۹۳ بوده است.

    اسماعیلی تدوین کتاب های پژوهشی در کتیبه های تاریخی شهر اصفهان با محتوای شعر را از اقدامات گروه متون و کتیبه های دوران اسلامی اعلام کرد و از تدوین و آماده چاپ شدن جلد چهارم کتاب تخت فولاد یادامن تاریخی اصفهان توسط این پژوهشکده خبرداد و مطالعات مقدماتی در موزه کتیبه های آسیای میانه و طرح پژوهشی آثار تاریخی تهران بر اساس سفرنامه های خارجی در قرن ۱۹ را از فعالیت های دیگراین گروه اعلام کرد.

    رییس پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون با اشاره به دنبال شدن تعدادی از طرح های پژوهشی دنباله دار شروع شده از سال ۹۳ در سال جاری افزود: پژوهشی جامع در باره سکه های اشکانی، آیین های زورخانه درایران، نسخه برداری، ترجمه و تفسیر کتیبه های هیروگلیف اوراتویی از طرح هایی است که امسال اجرایی خواهند شد.

    او عنوان پژوهش های دیگر امسال را اطلس کتیبه های ایران باستان –کتیبه های کازرون، کتیبه های سلطنتی، پایگاه داده جامع آثار کتیبه دار ایران باستان و کتیبه های لاخ مزار اعلام کرد.

    اسماعیلی برگزاری کارگاه های مختلف اعم از خط و زبان فارسی باستان، خط و زبان فارسی میانه، خط و کتیبه های اوراتویی، تاریخ و فرهنگ اوراتویی و اساطیر ایرانی را از جمله برنامه های دیگر امسال پژوهشکده زبان شناسی اعلام کرد که در راستای برگزاری کارگاه های تخصصی سال گذشته برگزار می شود.


    [لنگر]


    کد خبر 2567777
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    گزارش مهر از میراث مازندران/

    خروج آثار تاریخی از فهرست ملی/ انبار علوفه فرجام بناهای تاریخی


    1617571.jpg


    ساری - خروج آثار تاریخی از فهرست آثار ملی و تغییر کاربری اماکن تاریخی مازندران شتاب نگران کننده ای بخود گرفته، بگونه ای که برخی از این بناهای قدیمی به سفره خانه و برخی به انبار علوفه تبدیل شده اند.



    به گزارش خبرنگار مهر، بیش از دو هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی در مازندرن شناسایی شده که به گفته متولیان میراث فرهنگی حدود ۷۰۰ اثر در سالهای گذشته به دلایل مختلف از جمله تخریب و یا تغییر کاربری از فهرست میراث فرهنگی خارج شده است.

    سرنوشت بسیاری از اماکن تاریخی که رازهای نهفته ای از تاریخ و میراث کهن مازندران را در خود ثبت کرده اند نامعلوم است و در طالع برخی از آنان سفره خانه و یا چراگاه دامها نوشته است و برخی از خانه های تاریخی در مرکز مازندران بجای پاتوق گردشگران، نشیمنگاه جوانان برای کشیدن قلیان تبدیل شده و برخی از غارهای طبیعی استان نیز آغل دام شده است.

    مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تغییر کاربری اماکن و محوطه های تاریخی در استان، اظهار داشت: با توجه به کاربری مسکونی، فرهنگی و نظافتی که اماکن تاریخی دارند بر اساس طرح احیاء شده نوع کاربری آنان مشخص می شود.

    1617571.jpg


    وی با بیان اینکه کاربری های در نظر گرفته شده باید توجیه اقتصادی داشته باشد، افزود: تغییر کاربری بر اساس امکان سنجی هایی است که سازمان می تواند با برنامه های خود محقق کند.

    ایزدی نخستین اقدام در تغییر کاربری بناهای تاریخی را حفظ و صیانت اثر و همچنین درآمد اقتصادی توسط سرمایه گذار عنوان کرد و گفت: برنامه تغییر کاربری در شورای فنی مصوب و از طریق آن ابلاغ و بر اساس اقدامات انجام شده، ارائه می شود.

    وی با اشاره به اینکه صندوق بهره برداری و احیای سازمان میراث فرهنگی یکسری از آثار را مرمت می کند و در اختیار بخش خصوصی می گذارد، گفت: این برنامه بدلیل هزینه های بالا با پروسه ۵ الی ۱۰ سال به بخش خصوصی واگذار می شود.

    معاون میراث فرهنگی بیان کرد: برخی سرمایه گذاران برای احداث مراکز تفریحی و سرگرمی بدنبال مجوز هستند و برنامه سازمان برای واگذاری از طریق صندوق احیا واگذار می شود که تا کنون انجام نشده است، همانند خانه حاج آقا نسب در بابل، آب انبار نو، مسجد فرح آباد در ساری، خانه نیما در یوش و خانه منوچهری در آمل متقاضی داشت اما روند واگذاری خوب نبود و این پروژه ها انجام نشد.

    ایزدی خاطرنشان کرد: امیداریم در آینده با واگذاری این مجموعه ها بناها نجات یافته، کاهش هزینه دولت و همچنین اشتغال و سرگرمی برای مردم فراهم شود.

    1628532.jpg


    غاری که انبار علوفه و آغل دام شد

    غار دسکند آمل از جمله غارهای زیبا و باستانی مازندران است که در ۸۵ کیلومتری آمل و شرق روستای پلمون واقع شده است اما این اثر طبیعی و باستانی به گفته برخی از طبیعت گران و کوهنوردان، توسط روستاییان بومی دامدار تبدیل به آخور و محل نگهداری علوفه و دام شده است .

    شهر کهن در قلب کهن شهر آمل با قدمت پنج هزار ساله نیز نفس های آخرش را می کشد و با آنکه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اما با شکایت مالکین باغ موسوم به باغ توکل با رای دیوان و با استدلال به اینکه این ملک شخصی است از فهرست آثار ملی خارج شده است.

    خسرو ابراهیم زاده رئیس شورای شهر آمل با بیان اینکه اگر شهرداری اقدام به خرید این ملک تاریخی کند، می توان از مدفون شدن این اثر تاریخی جلوگیری کرد گفت: راه جلوگیری از نابودی میراث فرهنگی بجامانده از شهر کهن آمل، خریداری آن از صاحب ملک است.

    وی خواستار حمایت مسئولان برای خرید این ملک شد و گفت: با توجه به بودجه اندک شهرداری آمل راهکاری جز تامین مالی از منابع ملی یا استانی نداریم.

    به گزارش مهر، شهر کهن آمل از میراث های ماندگار استان مازندران است که خطر ساخت و ساز و ویلاسازی آن را تهدید می کند و بیم آن می رود تنها بقایای این شهر تاریخی زیر خروارها برج و بارو دفن شود.

    771631.jpg


    ‌دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، شمار بناها و بقایای تاریخی و طبیعی که در فهرست آثار ملی ثبت شده اند را ۲۵۰۰ اثر دانست و تعداد آثار خارج شده از فهرست را ۷۰۰ اثر اعلام کرد.

    وی تصریح کرد: از علاقمندان به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در بخش خصوصی دعوت می کنیم برای نگهداری و حفاظت و مرمت از این آثار در کنار ما باشند، چون اقلیم استان مازندران و شرایط جوی آن در تضاد با بناهای تاریخی است.

    مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: به همین دلیل حفظ و مرمت آنها نیاز به بودجه و هزینه بالایی دارد.


    کد خبر 2564537
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    امکان بازدید عموم از اشیاءچغامیش فراهم شد


    1669140.jpg


    ۱۰۸ قلم از اشیاء بازگشتی چغامیش از مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در سالن موزه ایران باستان جای گرفت.



    به گزارش خبرگزاری مهر، مهناز گرجی، رئیس کل موزه ملی ایران گفت: دومین مجموعه از اشیای استردادی باستانی ایران در پی تلاش های پیگیرانه مسئولین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت تدبیر و امید در سالن موزه ایران باستان جای گرفت.

    گرجی با اشاره به اینکه بازدید عموم از این اشیای تاریخی ارزشمند از روز چهارشنبه ۹ اردیبهشت امکانپذیر خواهد بود، خاطر نشان کرد: ۱۰۸ شی باستانی که د‌ر این نمایشگاه ارائه شد‌ه‌اند‌ بخشی از مجموعه ۲۶۴ قطعه‌ای از مجموعه‌ای است که د‌ر سال ۱۳۴۳ برای مطالعات علمی به موسسه شرقی د‌انشگاه شیکاگو به‌امانت واگذار شد‌ه بود‌. این اشیا شامل مد‌ارک مد‌یریت بازرگانی د‌ر ۵۴۰۰ هزار سال پیش است که د‌ر روز د‌وم ارد‌یبهشت ۱۳۹۴ به ایران برگرد‌اند‌ه شد‌ند‌.

    رئیس موزه ملی ایران افزود: این اشیای گلی که شامل توپک‌های گلی و ژتون‌های شمارشی هستند‌ از جمله کهن‌ترین شواهد‌ مد‌یریت اقتصاد‌ی د‌ر یک بستر شهرنشینی به‌شمار می‌روند‌.

    گرجی یادآور شد: چغامیش، از كهن‌ترين زیستگاه‌های پیش‌ از تاریخي ایران د‌ر خوزستان است. یازد‌ه فصل پژوهش‌های مید‌انی باستان‌شناسی د‌ر این محوطه با همکاری مشترک مرکز باستان‌شناسی ایران و مؤسسه شرقی د‌انشگاه شیکاگو از ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۶ خورشید‌ی نشان د‌اد‌ه كه چغامیش از اواخر هزاره هفتم تا اواخر هزاره اول پیش‌ازمیلاد‌ به‌طور پیوسته آباد‌ بود‌ه است و چغاميش د‌ر سال ۱۳۴۴ به شماره ۴۸۷ د‌ر فهرست آثار ملي ايران ثبت شد‌ه است.

    وی تصریح کرد: کاوش‌های باستان‌شناسی آشكار ساخته که از همان ابتد‌ای سکونت انسان د‌ر چغامیش (نزد‌یک به هشت هزار سال پیش) ساکنان آن از خشت برای ساختن خانه‌های خود‌ استفاد‌ه می‌کرد‌ند‌، با تولید‌ سفال به‌خوبی آشنا بود‌ند‌ و از کشاورزی و فن آبياري آگاهی د‌اشتند‌ که یکی از شواهد‌ آن استفاد‌ه‌ی گسترد‌ه از خیش‌های سنگی و تنبوشه‌هاي سفالیِ انتقال آب است. همراه با پیچید‌ه‌ترشد‌ن ساختار‌هاي اجتماعی، اقتصاد‌ی و سیـاس*ـیِ جامعة انسانی، سبك معماری و فن تولید‌ جلوه‌های پیچید‌ه‌تری به خود‌ گرفت و ساکنان چغامیش علاوه بر معماری شخصی و خانگی، بناهای یاد‌مانی با شكوهي برپا نمود‌ند‌. تا پیش از شکل‌گیری و شکوفایی شوش باستان د‌ر نیمة هزاره پنجم پیش‌ازمیلاد‌، چغامیش کلید‌ی‌ترین زیستگاه انسانی د‌ر خوزستان بود‌. نخستین شواهد‌ مد‌یریت اقتصاد‌ی د‌ر این مرکز باستانی خوزستان تحول یافت و سپس به شوش منتقل شد‌.


    کد خبر 2564109
    2113021.jpg
    فاطیما کریمی
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    پرویزی تاکید کرد:

    مشارکت دستگاه های اجرایی در حفاظت از آثار تاریخی خراسان شمالی


    721236.jpg


    بجنورد- استاندار خراسان شمالی گفت: دستگاه های اجرایی خراسان شمالی باید در حفاظت و حراست از آثار تاریخی این استان با میراث فرهنگی مشارکت داشته باشند.



    به گزارش خبرنگار مهر، سید علی اکبر پرویزی عصر یکشنبه در جلسه انجمن میراث فرهنگی خراسان شمالی با بیان این مطلب اظهار کرد: ریشه تاریخی هر کشور و هر استانی به آثار به جا مانده از مردم آن بستگی دارد.

    وی افزود: برای حفظ هویت خود و استان می بایست علاوه بر حفظ آثار باستانی و تاریخی از آثار علمی، طبیعی، مفاخر و ... آن نیز حفاظت شود.

    نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با تاکید بر مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی در حفاظت و حراست از آثار تاریخی افزود: باید بسترهای معرفی این آثار به مردم نیز فراهم شود.

    وی تصریح کرد: اگر آثار تاریخی و باستانی به خوبی به مردم معرفی شوند، مردم در حفظ آن نیز پیشگام و اثر گذار خواهند بود.

    پرویزی اظهار داشت: در خراسان شمالی از ظرفیت دهیاری ها و بخشداری ها نیز می توان برای حفاظت از آثار تاریخی و باستانی استفاده کرد.

    استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه آثار باستانی و تاریخی بسیاری در بخش های مختلف این استان وجود دارد، گفت: باید به مرمت و بازسازی این آثار نیز توجه و مرمت اماکن تاریخی براساس الویت بندی انجام شود.

    وی همچنین از آمادگی استانداری با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در راستای ثبت و بهره برداری از آثار باستانی استان خبر داد.

    مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به وجود یک هزار و ۲۰۰ آثر باستانی در استان، گفت: باید در راستای معرفی این آثار به مردم توجه و تلاشهای لازم در این زمینه انجام شود.

    محمد سویدانلویی همچنین از تشکیل انجمن میراث فرهنگی برای نخستین بار در خراسان شمالی خبرداد و افزود: ۱۲ نفر عضو این انجمن هستند که وظایف هر یک مشخص شده است.

    به گزارش خبرنگار مهر، انجمن میراث فرهنگی با هدف حفاظت، صیانت و معرفی آثار تاریخی، فرهنگی تشکیل می شود و اعضای آن در مناطق شهری و روستایی به عنوان بازوان اصلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حراست از یادمان های تاریخی به شمار می روند.

    تلاش در شناسایی و شناساندن میراث فرهنگی محل، ترغیب مردم به حفظ و صیانت از میراث فرهنگی، همکاری با گروه های تخصصی و کارشناسان و بازرسان اعزامی توسط سازمان، معرفی خریداران اشیای تاریخی و کاوشگران غیرمجاز به مراجع ذیربط از جمله وظایف اعضای انجمن های میراث فرهنگی در مناطق شهری و روستایی است.


    کد خبر 2562833
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    روستایی که مردمش در خانه ها را باز می گذاشتند؛

    معرفی یکی از روستاهای تاریخی ایران در قالب کتاب


    1672097.jpg


    کتاب «خوئین تاریخ مغفول» شامل اطلاعاتی درباره روستای تاریخی خوئین توسط انتشارات رساله منتشر شد.



    به گزارش خبرنگار مهر، روستای خوئین در ۶۰ کیلومتری شهر زنجان قرار دارد که دارای آثار تاریخی زیادی از جمله یک شهر زیرزمینی است که حدود ۴ یا ۵ نمونه مشابه این شهر زیرزمینی در کشور وجود دارد.

    زنده یاد دهخدا در لغت نامه خود، این روستای تاریخی را چنین معرفی کرده است: «قصبه ای است از دهستان ایجرود، بخش مرکزی شهرستان زنجان واقع در ۶۰ هزار گزی جنوب باختری زنجان؛ این ناحیه کوهستانی، سردسیر و دارای آب و هوایی خوش است... جمعیت قصبه فعلا (سال ۱۳۳۰) در حدود ۳ هزار نفر است و اکثر مردان آن در تهران به کسب مشغول بوده و قسمت عمده آن ها نانوا می باشند؛ عده زیادی از آن ها هم در تهران سکونت اختیار کرده اند. مذهب ساکنان خوئین، شیعه اثنی عشری و اکثر از سادات و عمده باسوادند و علمای مشهوری از این قصبه برخاسته اند...»

    آثار سفالی به دست آمده در شهر زیرزمینی دژمنده در این روستا، حاکی از وجود تاریخ حداقل هزارساله است. آثار سفالی و کوزه های به جا مانده در این روستا، متعلق به دوره حکومت سلجوقیان است اما کارشناسان میراث فرهنگی با بازدید از این روستا درباره میل خوئین یا بنای تاریخی کمبز که یک برج دیده بانی تاریخ در بالای ارتفاعات روستاست، عُمر این بنا را ۲ هزار و ۳۰۰ سال تخمین زده اند.

    اهالی روستای خوئین به زبان ترکی تکلم می کنند و بسیاری از آن ها، اشعار فارسی و ترکی قدیمی زیادی را به همراه حکایات و ضرب المثل های ترکی که سـ*ـینه به سـ*ـینه منتقل شده اند، از بر هستند. پیرمردها و ریش سفیدان خوئین اطلاعات زیادی از تاریخ شفاهی و ادبیات این منطقه یعنی شهرستان ایجرد در استان زنجان دارند که بسیاری از آن ها، اشعار و مدایحی در منقبت ائمه اطهار هستند. یکی از عادات و رسوم قدیمی مردم این روستا این بوده که در بیرونی خانه خود را باز می گذاشتند و البته بعد از در بیرونی، راهرو و درگاه درونی خانه قرار داشته است.

    کتاب «خوئین تاریخ مغفول» ضمن معرفی این روستا و ارائه اطلاعاتی درباره مساجد، گرمابه، قلعه ها، آسیاب ها، چشمه ها، قبرستان ها، بازار و دکان ها، ضرب المثل ها و ... در این روستا، شامل گفتگو و مصاحبه هایی با پیرمردان و نسل های گذشته اهل خوئین پرداخته است. یعنی این اثر ۲ بخش اصلی دارد: ویژگی های روستای خوئین و گفتگوها. مطالب تاریخی و گفتگوهای این کتاب به همت داود و حامد وفایی تهیه و گردآوری شده اند.

    نویسندگان و گردآورندگان کتاب، آن را به روح ملاخدیجه تقدیم کرده اند. این شخصیت، پیرزنی بوده که بسیاری از مردان و زنان خوئینی تحت آموزش او، قرائت قرآن و گلستان سعدی را آموخته اند. انتهای کتاب نیز به بخش تصاویر اختصاص دارد که در آن عکس های رنگی مختلف از اماکن تاریخی و خانه های این روستا درج شده است.

    در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

    محمدیوسف کیانی در کتاب معماری ایران می نویسد: میل (مناره) که در قدیم به آن چراغدان و چراغپایه نیز گفته می شده در لغت به معنای کانون یا محل نور و روشنایی و جای نار (آتش) است... . میل خوئین در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۸۷۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا به تشخیص کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به روایتی دست کم ۲۳۰۰ سال قدمت دارد.

    میل خوئین از سه قسمت پایه، ساقه یا بدنه و کلاهک یا تاج مناره تشکیل شده است.

    پشت کمبز، قبرستان هایی وسیع بر دامنه کوه ها خودنمایی می کنند؛ قبرستان هایی که حکایت از جمعیت قابل توجه روستا در گذشته دارند. فرد مستقر بر فراز کمبز علاوه بر روستا و راه های منتهی به آن، بر کوه ها و دشت های اطراف نیز اشراف نسبتا کامل داشته است...

    این کتاب با ۲۶۴ صفحه مصور، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر شده است.


    کد خبر 2562313
    2112056.jpg
    صادق وفایی
     

    برخی موضوعات مشابه

    • قفل شده
    • مهم
    • نظرسنجی
    پاسخ ها
    100
    بازدیدها
    5,068
    پاسخ ها
    173
    بازدیدها
    26,111
    بالا