اخبار سینما و تلوزیون معرفی و نقد فیلم ماهی و گربه♥♥

♥MASTANE♥

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
1970/01/01
ارسالی ها
4,316
امتیاز واکنش
3,789
امتیاز
546
محل سکونت
شیراز
mahivagorbehPosterfarsi.jpg



ماهی و گربه» دومین ساخته شهرام مکری از 13 مهر ماه در گروه هنر و تجربه اکران می شود. «ماهی و گربه» موفق به دریافت جایزه محتوا نوآورانه افقهای هفتادمین جشنواره فیلم ونیز، جايزه بهترين فيلم در جشنواره فيلم ليسبون، جایزه ویژه هیات داوران دهمین جشنواره بین المللی فیلم دبی،دو جایزه بهترین فیلم از نگاه منتقدان و بهترین فیلم داوران جوان در جشنواره فیلم فریبورگ سوییس، دو جايزه بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه منتقدان جشنواره فيلم استانبول، نشان ويژه هیات داوران و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فيلم بِلد اسلوونی و ... شد.
فیلم «ماهی و گربه» که موفق ترین فیلم سال 92 ایران در عرصه جهانی محسوب می شود به علت حضور در جشنواره های خارجی نتوانست در بخش سودای سیمرغ راه یابد و در بخش نوعی نگاه سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.
خلاصه فیلم «ماهی و گربه»:

چند دانشجوی دختر و پسر برای شرکت در جشن بادبادک بازی در شب یلدا به شمال رفتهاند. در همسایگی کمپ کوچک آنها کلبهای قرار دارد که سه آشپز یک رستوران ساکنین آن هستند. آشپزها برای پخت غذاهای رستوران به گوشت احتیاج دارند و جز این جوانها کسی در آن اطراف نیست.
عوامل فیلم «ماهی و گربه»:

کارگردان، نویسنده: شهرام مکری/ تهیه کننده: سپهر سیفی/ مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری/ صدابرداری، صداگذاری و میکس: پرویز آبنار/ طراح صحنه و لباس: امیر اثباتی/ طراح گریم: احسان روناسی، شیوا پاک نیت/ موسیقی: کریستف رضایی/ عکاس: شاهین آزما/ فیلمبردار پشت صحنه: محمد بدرلوبازیگران: بابک کریمی، سعید ابراهیمی فر، عبد آبست، سیاوش چراغی پور، محمد برهمنی، فراز مدیری، پدرام شریفی، ارنواز صفری، ندا جبرائیلی، میلاد رحیمی، پریناز طیب، نازنین بابایی، سمانه وفایی، علیرضا عیسی پور، محمد رضا مالکی، مونا احمدی، پویا شهرابی، نیما شهرابی، شادی کرم وردی، خسرو شهراز

نظر کار گردان:

شهرام مکری در ارتباط با فیلمبرداری «ماهی و گربه» تنها در یک سکانس پلان 130 دقیقه ای توضیح داد:
"برای اینکه به تعریف روشنی از زمان برسیم و بتوانیم جادوی آن را به تصویر کشیم، بهترین روش این است که شکست زمان را در یک پلان سکانس نمایش دهیم. یعنی اتفاقاتی را که در یک زمان درهم و به طور موازی رخ می دهد را در یک پلان نشان دهیم. الگوی من دراین کار تابلوهای اشر بود که می توانیم با نگاه به این تابلوها حرکت را حس کنیم."

mahivagorbehPosterfarsi2.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • پیشنهادات
  • ♥MASTANE♥

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    1970/01/01
    ارسالی ها
    4,316
    امتیاز واکنش
    3,789
    امتیاز
    546
    محل سکونت
    شیراز
    [h=3]نظر منتقدین:[/h]

    [h=4]علیرضا حسنخانی[/h]
    critic-icon.png
    تجربه تماشای ماهی و گربه آنقدر ویژه و یگانه است که نه به این راحتیها قابل توصیف است و نه تصویرش از حافظه محو خواهد شد. ماهی و گربه یک پلانسکانس ۱۳۰ دقیقهای است که برای درک و دریافتش بجز خودش به هیچ مثال و نمونه و تلاش سینمایی دیگری نمیشود رجوع کرد.» تلاش برای ورود به دنیای تکنیکی و سبک کارگردانی از طریق نمونههایی مانند کشتی روسی الکساندر ساکورف، بازگشت ناپذیر گاسپار نوئه تلاشهای نافرجامی خواهند بود که بیشتر میتوانند توصیفی دربارهی شکل و شمایل ماهی و گربه باشند تا واقعیت عینی آن.
     

    ♥MASTANE♥

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    1970/01/01
    ارسالی ها
    4,316
    امتیاز واکنش
    3,789
    امتیاز
    546
    محل سکونت
    شیراز
    • [h=4]محسن جعفریراد[/h]​
      critic-icon.png
      ماهی و گربه از نظر کارگردانی جزو بهترین فیلمهای جریان مستقل و تجربی سینمای ایران محسوب میشود که به خاطر موضوعهای اجتماعیاش هم میتواند به عنوان اثری روشنگر ارزیابی شود. شهرام مکری با تجربهگرایی و خلاقیتی که در ساخت آثار کوتاه و فیلم اولش از خود نشان داد حالا به حدی از بلوغ در اجرا رسیده که میتواند فرم و هندسه متناسب با محتوا و مضمون داستانش را پیدا کند.
    • [h=4]مهرزاد دانش[/h]​
      critic-icon.png
      کیفیت شگفت آور این فیلم منحصر به فرد، صرفاً به فرایند دشوار ساختش در قالب یک سکانسپلان دو ساعت و ده دقیقهای معطوف نیست، بلکه فرم ساختاریاش در یک هندسهی دوار و توالیها و تکرارها و تلاقیهای مداوم که بهشدت با درونمایهای شامل سیالیت فضا در مفاهیم مختلف عشق، سیاست، جنایت، وحشت، تفنن، خانواده و… همسنخ است.
    • [h=4]مجید اسلامی[/h]​
      critic-icon.png
      ماهی و گربه» گرایش میان سینمای اروپا و آمریکا را به چالش میکشد. انگار ترکیبی از این دو سینما را در این فیلم میبینیم که ذاتا به هم ربط ندارند و همیشه در تضاد با هم بودند. ما به تناوب شکلهای مینیاتوری از این دو سینما را در که در عین تضاد با هم در جوار هم قرار میگیرند، میبینیم.»
    • [h=4]فیلیپ فالاردو[/h]​
      critic-icon.png
      نتیجهی حضورم در هیئت داوران جشنواره استانبول! جایزه را دادیم به «ماهی و گربه»ی شهرام مکری، یک فیلم دو ساعت و پانزده دقیقهای بدون قطع که اعجاز فرمیاش در خدمت فیلمنامهایست بدیع، بازیگوش و تاثیرگذار که با ساختار «پلکان موریس اشر»یاش قوانین روایت داستانی را به چالش میکشد. فیلم با طنینی از تریلرهای ترسناک، دلشورههای یک نسل را در ایران بازگو میکند. هرگز هیچ چیزی شبیه این فیلم ندیدهام. ساکوروف میتواند میدان را خالی کند.»
    • [h=4]هانیه توسلی[/h]​
      critic-icon.png
      دیشب بالاخره آن اتفاق خجسته افتاد. بعد از دو ساعت و ده دقیقه زل زدن به تصویر و هی هیجان خود را قورت دادن، لحظات پایانی «ماهی و گربه» دیگر اختیار اشکهایم دست خودم نبود. فیلم همان چیزی است که هر فیلم دیگری باید تلاش کند باشد؛ ترکیبی از کمالگرایی و تسلط تکنیکی، سرشار از حس و زیبایی، بهروز و عمیق، همدلیبرانگیز و تاثیرگذار. خوشحالم که اگر دوران پیرمردهای سینما به پایان رسیده جوانها با عزمهایی جزم و دلهایی مطمئن و سرهایی پرشور آمدهاند. فیلم شهرام مکری شگفتانگیز است. متاسفانه الان نمیشود زیاد دربارهاش حرف زد. باید ببینیدش، زیر سنگ هم شده!
     

    ♥MASTANE♥

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    1970/01/01
    ارسالی ها
    4,316
    امتیاز واکنش
    3,789
    امتیاز
    546
    محل سکونت
    شیراز
    • [h=4]صفی یزدانیان[/h]​
      critic-icon.png
      ماهی و گربه برایم چنین پنجرهای بود. یکباره قابی در قاب سینمای ایران باز میشود. امکانی نو برای تنفسی.
    • [h=4]امیر پوریا[/h]​
      critic-icon.png
      چطور ممکن ا ست مکری با این همه وسواس ودقت نظر وبا این همه فاصله زمانی میان دو فیلمش، تنهابه خودا ین ا یده خام و ضعیف برای پایه گذاری ساختار روایی و ساختمان تکنیکی ماهی و گربه بسنده کرده باشد که دوربین و آدم هایش درامتداد هم جلو بروند و زمان برای نشان دادن رخدادهای هم زمان به عقب برود و بعد به این فکر قوام نداده باشد و نکوشیده باشد خرده داستان های جداگانه بین دو یا سه آدم را به قبلی ها وبعدی ها ربط دهد. ..؟
     

    ♥MASTANE♥

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    1970/01/01
    ارسالی ها
    4,316
    امتیاز واکنش
    3,789
    امتیاز
    546
    محل سکونت
    شیراز
    نظر چند نفر از بینندگان این فیلم:


    به نظرم فیلم یک فیلم ترسناک نیست بلکه سیاسیه.اما دلایل:
    1- در ابتدای فیلم متنی نوشته شده و راوی می خواند اما نه تا آخرش و ما هم به گفته های او اکتفا می کنیم. آخرش نوشته:بعدتر ، این جنایت مثل باقی جنایات هولناکی که در آن سالها اتفاق افتاد ، به فراموشی سپرده شد! که راوی این را نمی خواند
    2-درخواست مدرک از جوانانی که حصارها را رد کرده و بازجویی از آنها (این رفتار با گشتن کوله پشتی کامبیز تکمیل میگردد)
    3- دانشجویانی که هدفشان آن بوده که بیایند بادبادک هوا کنند اما این کار را هم نمیتوانند آزادانه انجام دهند و به قتل میرسند (دیدن گروه موسیقی، رویای مارال و به پرواز در آمدن بادبادکها در انتها رویای همه است که ناکام می ماند)
    4- عسل تنها شخصی است که قبلا بادبادک با فانوس را توانسته به بالا بفرسته اما در آخر همان فانوس به چشمش خورده و حالا همه ماجراها را دانسته و سکوت میکند!
    5- بابک پلاستیک گوشت انسان را که بوی تعفن میدهد آزادانه با خود حمل می کند و هیچیک هیچ سوالی درباره آن نمی کنند(شاید جراتش را ندارند!)
    تمام موارد بالا را تقریبا سربست گفتم و حداقل 10مورد دیگر از آن ها را میتوان گفت فقط چندتاشو نام میبرم،روح جمشید روزنامه نگار، بریدن سیم تلفن(ارتباط با بیرون)، شخصیت حمید و قهرمان بودن او از نظر سعید و ...
    امیدوارم قانع شده باشید اگه نشدید بیشتر بگم اما به صلاح فیلم نیست!


    يکي از بهترين فيلم هاي تاريخ سينماي ايران!
    اميدوارم مسئولين از اين فرصت استفاده کنن و با معرفي گسترده اين فيلم در سطح جامعه سليقه سينماي کشور رو بالا بـرده و کمکي هم باشه براي پيشرفت کارگردان هاي جوان.


    فیلم بدی نبود ولی در حد این همه سر وصدا هم نبود.به نظر من برداشتی از درباره الی بود به نحوه دیگه.تو 80تا90دقیقه هم میشد فیلمو روایت کرد.در مجموع تجربه ای متفاوت در سینمای ایران بود

     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    5
    بازدیدها
    351
    پاسخ ها
    12
    بازدیدها
    256
    پاسخ ها
    8
    بازدیدها
    349
    پاسخ ها
    4
    بازدیدها
    166
    پاسخ ها
    15
    بازدیدها
    298
    پاسخ ها
    21
    بازدیدها
    386
    پاسخ ها
    3
    بازدیدها
    148
    پاسخ ها
    9
    بازدیدها
    155
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    181
    پاسخ ها
    14
    بازدیدها
    308
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    221
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    690
    پاسخ ها
    1
    بازدیدها
    607
    پاسخ ها
    20
    بازدیدها
    916
    پاسخ ها
    5
    بازدیدها
    339
    پاسخ ها
    7
    بازدیدها
    242
    پاسخ ها
    32
    بازدیدها
    434
    پاسخ ها
    24
    بازدیدها
    1,790
    بالا