نقد و بررسی فیلم خارجی معرفی و نقد فیلم و سریال ها

  • شروع کننده موضوع >YEGANEH<
  • بازدیدها 309
  • پاسخ ها 14
  • تاریخ شروع

>YEGANEH<

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/13
ارسالی ها
10,634
امتیاز واکنش
74,019
امتیاز
1,171
محل سکونت
Clime of love
باره فیلم « انزوا » :
« انزوا » از سوژه مناسبی برخوردار است. داستان مردی که از زندان خارج می شود تا همسرش را دفن کند اما در تقابل با آدمهای زندگی اش اطلاعات ضد و نقیضی از اخلاقیات همسرش در زمانش در زندان بدست می آورد، می تواند جذابیت بالقوه ای برای مخاطب سینما داشته باشد و او را تا انتهای داستان کنجکاو نگه دارد تا متوجه شود آیا زهره واقعاً دچار مشکلات اخلاقی بوده یا این صحبت ها به دلایل متفاوتی مطرح شده اند ؟

اما این داستان ساده اما پُرکشش ، با کارگردانی ضعیف علی عباس میرزایی سقوطی آزاد را تجربه کرده بطوریکه می توان در تمام دقایق فیلم ردپای بی تجربگی را در ساخت یک فیلم سینمایی جستجو نمود. « انزوا » نخستین تجربه سینمایی علی عباس میرزایی است، فیلمسازی که پیش از این آثار کوتاه شاخص و ارزشمندی که از او به نمایش درآمده و نوید ظهور نسل جدیدی از فیلمسازان را در سینمای ایران مطرح می کرد. اما او در « انزوا » بیش از اینکه توجه خودش را معطوف فیلمنامه نماید، به فرم و تکنیک های سینمایی پرداخته که در اینجا بی کارکرد جلوه می نمایند.
 
  • لایک
واکنش ها: Diba
  • پیشنهادات
  • >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    استفاده مکرر و بی رویه از " جامپ کات " در بخش تدوین، آسیب جدی به اثر وارد نموده است. بطور کل فلسفه وجود جامپ کات در یک فیلم سینمایی معمولاً به صحنه هایی اطلاق می گردد که در آن تنش بالا بوده و ضرباهنگ کلی اثر نیازمند گام بالایی می باشد. اما در « انزوا » ریتم کلی داستان نه تنها بالا نیست بلکه در دقایق زیادی از فیلم ، داستان بی خود و بی جهت به طول می انجامد و در این شرایط ، استفاده از " جامپ کات " بی مفهوم است و مشخص نیست که علی عباس میرزایی با چه منطقی حاضر به استفاده از چنین تکنیک هایی در نخستین ساخته سینمایی اش شده است.

    « انزوا » همچنین در بخش فیلمنامه علی رغم محتوای پُر مایه ای که در دقایق ابتدایی ارائه می دهد، نمی تواند در ادامه جذابیت خود را حفظ نماید و این ایراد مستقیماً متوجه شخصیت های فیلم و گره گشایی های ابتدایی آن است.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    در
    شخصیت های فیلم اطلاعات قطره چکانی در طول داستان ارائه می نمایند اما به یکباره فیلم با گره گشایی بسیار سطحی و دور از انتظار، مخاطب را به فکر فرو می برد و ارزش های فیلمنامه نیز زیر سوال می رود. در این میان گره گشایی های آخر داستان بدترین محسوب می شوند که طی آن به یکباره همه چیز سیاه و سفید و غیرمنطقی می گردد.
    انتخاب بازیگران هم از نکات عجیب فیلم محسوب می شود. حضور امیر علی دانایی در نقش اصلی فاصله بسیاری با خودِ شخصیت اصلی داستان دارد. می توان گفت دانایی در نقطه مقابل شخصیت پرویز قرار دارد و هرچند که تلاش کرده تا تصویر قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد اما تلاش او به ثمر ننشسته است. دیگر بازیگران پرتعداد فیلم نیز به دلیل پرداخت گنگ فیلمنامه نتوانسته اند حضور درخشانی در فیلم داشته باشد. اما حضور سیامک صفری و جمشید هاشم پور در میانشان قابل توجه است و توجه تماشاگر را به خود جلب می نماید.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    « انزوا » می توانست یکی از آثار تماشایی سال باشد اما با بی تجربگی کارگردان، این فرصت از دست رفته است و از نخستین تجربه فیلمسازی عباس میرزایی اثری به جای مانده که علی رغم موسیقی متن غنی اش، مشکلات عدیده ای چه در بخش فرم و چه در محتوا دارد. با توجه به سابقه درخشان عباس میرزایی در ساخت فیلم کوتاه ، به نظر می رسد باید به آینده او در سینما امیدوار باشیم به شرط اینکه توجه ویژه ای به محتوا داشته باشد و به دنبال استفاده از تکنیک های تدوین و فیلمبرداری بی مورد در روایت نباشد.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    گروه فیلم : اجتماعی
    ژانر : اجتماعی
    سال تولید : 1395
    سال انتشار: 1396
    کارگردان : مرتضی علی عباس میرزایی
    تهیه کنندگان : پیمان جعفری
    بازیگران : امیرعلی دانایی، بهنوش بختیاری، اندیشه فولادوند، لیندا کیانی، شقایق فراهانی، لعیا عباس میرزایی، همایون ارشادی، سیامک صفری، علی استادی، مهران رجبی، امید روحانی، وحید نفر، جمشید هاشم پور و نادر فلاح .
    خلاصه داستان : زهره در راه منزل احساس می‌کند کسی او را تعقیب می‌کند. او فرار کرده و همین عامل باعث می‌شود تا او در یک سانحه‌ی تصادف فوت کند. پرویز همسر زهره بعد از 6 سال، برای اولین بار، با ضمانت رییس زندان به مدت 72 ساعت به مرخصی می‌رود تا زهره را دفن کرده و در مراسمش شرکت کند. اما او دغدغه‌اش چیز دیگری‌ست…
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    جامپ کات


    برش پرشی یا جامپ کات (به انگلیسی: Jump Cut)
    نوعی برش است که در آن به جای تداوم بصری شاهد پرش هستیم. معمولاً با شباهت بسیار زیاد بین دو نما یا حذف بخشی از حرکت می‌توان برش پرشی ایجاد کرد. طبق قوانین کلاسیک سینمایی این نوع برش خطا محسوب می‌شود. اما در دوران مدرن استفاده از برش پرشی یک جایگاه زیبایی‌شناسی ویژه پیدا کرد. برای نخستین بار ژان لوک گدار با فیلم از نفس افتاده به شکلی افراطی این فن را به کار بست و آن را به عامل قاعده‌شکنی در سینما بدل ساخت. امروزه در سینمای نوین هالیوود هم از برش پرشی استفاده می‌شود. اما برخلاف سینمای مدرن، در سینمای داستانگو استفاده از برش پرشی به منظور ارائه بهتر داستان استفاده می‌شود. برای مثال در صحنه‌های پرزدوخورد استفاده از این تکنیک تنش را افزایش می‌دهد. هیروشیما عشق من ساخته آلن رنه از دیگر فیلم‌هایی است که این تکنیک را به کار می‌برد.
    برای مثال در نمای اول راننده داخل ماشین نشسته در نمای دوم همان راننده جلوی ماشین در حال قدم زدن است به این تکنیک جامپ کات گفته میشود که معمولا برای ایجاد تنش استفاده میشود
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    م زیر سقف دودی

    هشدار! این متن ممکن است بخشهایی از داستان فیلم را لو دهد.پیشنهاد می شود بعد از دیدن فیلم بخوانید۰

    در مواجهه با آثار فیلمسازان مطرح سینما لازم است تا کمی سختگیرانه تر نظر داد. دلیل این امر بدون شک سطح انتظاراتی است که در گذشته فیلمساز از بینندگانش برآورده ساخته و برای آثار بعدی در آنان ایجاد کرده است. این امر به گونه ای است که ما انتظار داریم هر اثر با بهرهگیری از تجربیات اثر پیشین و عوامل موفقیتش نمایش بی عیب و نقص تری ارائه دهد. با این مقدمه وقت آن است تا کمی در مورد آخرین اثر پوران درخشنده بیشتر درنگ کنیم. در ابتدای امر و بدون تردید باید اذعان داشت که “زیر سقف دودی” عاری از نمایش تجربیات و عوامل موفقیت اثر پیشین فیلمساز و حتی به طور کلی تجربیات دوران کاری فیلمساز است. به نظر می رسد در این اثر درخشنده بیش از آن که به عنوان یک کارگردان یا تهیهکننده یا حتی نویسنده ی سینمایی حضور داشته باشد به عنوان یک مشاور خانواده و یک روانشناس حضور داشته است.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    نقد فیل شاید بهتر بود به جای نقد سینمایی این فیلم به نقد روانشناختی آن پرداخته شود، چراکه این اثر حتی به سختی قادر به نمایش حداقل های یک اثر سینمایی است.فیلم دارای روایتی ساده و عاری از پیچیدگی های جذابی است که ذهن بیننده را درگیر داستان خود کند. فیلمنامه با روایت چند قصه به موازات هم سعی در تقویت بُعد واقعگرایی و رئال داستان دارد، گویی که بیننده با دیدن آن متوجه شباهت داستان گویی با زندگی واقعی شود و با فیلم به این همانی بپردازد. اما متاسفانه ضعف فیلمنامه در همین امر نیز مشهود است، به شکلی که فیلم تنها نمایشی سطحی از زندگی شخصیت هایش دارد و هیچ تلاشی در جهت نمایش ابعاد مختلف شخصیتی آنها و روابط موجود میان آنها نمیکند و به سختی به آنان نزدیک می شود. دیالوگ ها و مونولوگ های فیلم به جای تلاش در اثرگذاری هرچه بیشتر بر بیننده و پیشبرد روایت قصه، تنها یک هدف را دنبال میکند و آن رساندن پیام های آموزنده است. این مسئله در بخش هایی از فیلم تا مرز آزاردهندگی نیز پیش می رود و بیننده را از سالن سینما و در حال تماشای یک اثر سینمایی به جلوی تلویزیون و در حال تماشای برنامه ی خانواده پرتاب میکند!
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    وجود شخصیت هایی تک بعدی در فیلم و عدم شخصیت پردازی و نمایش عمیقتر نقش ها نیز، در راستای رساندن پیام های آموزنده به بیننده، به نظر می رسد.رابـ ـطه ی میان بهرام، رعنا و شیرین که به سختی می توان نام مثلث عشقی بر آن گذاشت به نوعی سوژهی اصلی فیلم قلمداد میشود. هرچند که تک بعدی بودن غیرقابل توجیه شخصیت ها موجب خنثی کردن نمایش عمق زندگی یک خانواده را دارد. در اصل فیلم برای به تصویر کشیدن یک اثر خانوادگی که در تلاش برای نمایش یک معضل میان روابط اعضای خانواده است نیاز به تعریف شخصیت های خاکستری تر و نه تک بعدی را دارد. مسئله ی مهمی که فیلمساز در میان گنجاندن انبوه پیامهای اخلاقی در دهان شخصیت هایش، فراموش کرده است.
    از جنبه ی بصری نیز “زیر سقف دودی” غنای کافی یک اثر سینمایی را ندارد و فیلم از نظر تصویری نیز چیزی برای عرضه از خود نشان نمی دهد. شاید هدف کلوزآپ های متعدد در فیلم بیش از آن که نمایش دقیق تری از سوژه باشد، تلاشی برای عدم نمایش میزانسن های تعریف نشده و موثر است که این مهم نیز به نظر محصول در نظر نگرفتن بعد بصری اثر در فیلمنامه است.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    مجموعه ای از این نقاط ضعف در بازی ها نیز قابل مشاهده است و بازیگران در تلاششان برای ایفای نقش ها موفق ظاهر نمیشوند. هرچند که این تلاش برای نمایش یک بازی اثرگذار حداقل در مریلا زارعی دیده می شود اما حفره های نقش شیرین مانع از اثرگذاری جذابیت های بازیگری او، در فیلم است. فرهاد اصلانی نیز که به واسطه ی نقشش گهگاهی بیننده را به یاد “زندگی خصوصی” می اندازد در اینجا نمایش موثری از خود مقابل دوربین نمی برد.
    هرچند که نام بازیگران سرشناس و فیلمسازی چون پوران درخشنده که خصوصاً با “هیس! دخترها فریاد نمی زنند” به خوبی در میان افکار مردم رسوخ کرد، کافیست تا بینندگان را به سینما بکشاند، اما فیلم قادر به برآورده ساختن کمترین انتظارات بیننده از سینما را نیز ندارد. همانطور که پیشتر اشاره شد شاید فیلم از جنبه ی روانشناختی، که تلاشی قابل تحسین برای پرداختن به موضوعات خانواده در جامعه را دارد، نقدهای مثبت بیشتری دریافت کند، اما متاسفانه بر پردهی نقره ای حرفی برای گفتن ندارد. شاید لازم بود پوران درخشنده با تأمل و صرف زمان بیشتری حاصل تحقیقاتش در حوزهی خانواده را به سینما بیاورد تا شاهد اثری پخته و در حد انتظاری از او باشیم.
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    5
    بازدیدها
    351
    پاسخ ها
    12
    بازدیدها
    258
    پاسخ ها
    8
    بازدیدها
    349
    پاسخ ها
    4
    بازدیدها
    166
    پاسخ ها
    15
    بازدیدها
    298
    پاسخ ها
    21
    بازدیدها
    387
    پاسخ ها
    3
    بازدیدها
    149
    پاسخ ها
    9
    بازدیدها
    155
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    181
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    222
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    691
    پاسخ ها
    1
    بازدیدها
    609
    پاسخ ها
    20
    بازدیدها
    916
    پاسخ ها
    5
    بازدیدها
    340
    پاسخ ها
    7
    بازدیدها
    243
    پاسخ ها
    32
    بازدیدها
    434
    پاسخ ها
    24
    بازدیدها
    1,790
    بالا