[h=2]نقوش طبیعی در ایران باستان[/h]
1- آب:
آب از عناصری است که نرد ایرانیان مقدس به شمار می رفته است. در " آبان یشت" و " تیر یشت " درباره آب بسیار سخن رفته است و " آناهیتا " یا ناهید ، همچون ایزد بانوی بزرگ آب و باروری ، ستایش شده است.حتی مورخان یونانی ستایش عنصر آب را به ایرانیان نسبت داده اند و می نویسند : " ایرانیان در میان آب بول نمی کنند ، آب دهان بدان نمب اندازند و در آن دست نمی شویند " و البته مقصود آب جاری است که باید از هر گونه کثافت به دور بماند.
عنصر آب دو فرشته نگهبان دارد : یکی " اپم نپات " و دیگری " آناهیتا" یا " ناهید" که فرشته مخصوص آب ازآن یاد می شود و در " آبان یشت " از جلال و عظمت او سخن رفته است ، اسم کامل این فرشته
" اردویسور ناهید " بوده و چون مونث است گاهی کلمه بانو را هم به اول آن اضافه می کنند .در متوان اوستایی گاهی آب فرشته این عنصر معرفی شده است.
پیکره ناهید را که همان فرشته آب اس در روی سر ستون های طاق بستان می توان یافت.
2- آتش:
واژه آتش در اوستا ، " آتر" ، در پهلوی آتور و آتش ، در پارسی اذر و آدر آمده است.همانطور که می دانید آتش مهمترین اختراع بشر بوده است. این عنصر که ار میان 4 عنصر ( آب و باد و آتش و خاک) ازهمه لطیف تر و زیبا تر و سودمند تر است از دیر باز مورد توجه قرار گرفته است.
در ایران پیدایش آتش را به " هوشنگ" نسبت داده اند.جوهر آتش در اوستا موسوم به "فر" یا "خره " است و آن فروغ یا شکوه و بزرگی مخصوصی است که از طرف اهورا مزدا بخشیده شده است .
نخسیتن آتش بزرگ به " آتش بهرام" معروف است که در آتشکده ها است. دومین اتش ، در بدن حانداران و کالبد آدمی است که در آن به حرارت غریزی تعبیر شده است.س.مین آتش ، دز زستنی ها و چوب ها موجود است.چهرامین آتش در ابرها است که عبارت است از : برق یا همان آتشی که ازگرز تشتر زبانه کسید.پنجمین آتش در عرشه جاویدان و مقابل اهورا مزدا است.گوسند که پاسبانی آتش در ایران زمین مخصوص " اردیبهشت" بوده است.
در اوستا هم آتش ، پسر اهورا مزدا و سپندار مذیازمین ، دختر پروردگار معرفی شده است. در مذهب طبیعی آریایی ها آتش نقش بنیادی داشت.او با دم فزاینده اش کسانی را که از سرما و تاریکی رنج می برند ، حفظ می کرد.مراسم گرامی داشت آتش در آتشگاهی در محل مرتفع و آسمان باز اجرا می شد " کوروش هخامنشی" به پیروی از سنت نیاکان خود ، دستور داده بود یک بر ج آتش روی صفحه ای بسیار بزرگ بسازند که بر دشت پاسارگاد مسلط بود.
آتش مظهر نور و گرما و نماد زمینی خورشید است . آتش با توجه به نقشی که در آیین زرتشی داست و مظهر کامل خداوندی شناخته می شده در واقع محلی به نام آتشدان داشته که نمونه ای از آن را می توان در " بیستون" از آثار هنر اشکانیان نام برد. در خصوص نقش آتش نمونه دیگر مربوط به " ایزد مهر " است که هنگام زایش از سنگ مشعلی در دست چپ دارد که نشانه روشنایی است.
مسئله مهمی که می توان به آن اشاره کرد در زمینه سمبل آتش ، تجسم یافتن آتش در کنار الهه ها و شاه است که نمئنه این مورد را می توان روی " سکه بهرام دوم" که ضرب شده است یافت.
آب از عناصری است که نرد ایرانیان مقدس به شمار می رفته است. در " آبان یشت" و " تیر یشت " درباره آب بسیار سخن رفته است و " آناهیتا " یا ناهید ، همچون ایزد بانوی بزرگ آب و باروری ، ستایش شده است.حتی مورخان یونانی ستایش عنصر آب را به ایرانیان نسبت داده اند و می نویسند : " ایرانیان در میان آب بول نمی کنند ، آب دهان بدان نمب اندازند و در آن دست نمی شویند " و البته مقصود آب جاری است که باید از هر گونه کثافت به دور بماند.
عنصر آب دو فرشته نگهبان دارد : یکی " اپم نپات " و دیگری " آناهیتا" یا " ناهید" که فرشته مخصوص آب ازآن یاد می شود و در " آبان یشت " از جلال و عظمت او سخن رفته است ، اسم کامل این فرشته
" اردویسور ناهید " بوده و چون مونث است گاهی کلمه بانو را هم به اول آن اضافه می کنند .در متوان اوستایی گاهی آب فرشته این عنصر معرفی شده است.
پیکره ناهید را که همان فرشته آب اس در روی سر ستون های طاق بستان می توان یافت.
2- آتش:
واژه آتش در اوستا ، " آتر" ، در پهلوی آتور و آتش ، در پارسی اذر و آدر آمده است.همانطور که می دانید آتش مهمترین اختراع بشر بوده است. این عنصر که ار میان 4 عنصر ( آب و باد و آتش و خاک) ازهمه لطیف تر و زیبا تر و سودمند تر است از دیر باز مورد توجه قرار گرفته است.
در ایران پیدایش آتش را به " هوشنگ" نسبت داده اند.جوهر آتش در اوستا موسوم به "فر" یا "خره " است و آن فروغ یا شکوه و بزرگی مخصوصی است که از طرف اهورا مزدا بخشیده شده است .
نخسیتن آتش بزرگ به " آتش بهرام" معروف است که در آتشکده ها است. دومین اتش ، در بدن حانداران و کالبد آدمی است که در آن به حرارت غریزی تعبیر شده است.س.مین آتش ، دز زستنی ها و چوب ها موجود است.چهرامین آتش در ابرها است که عبارت است از : برق یا همان آتشی که ازگرز تشتر زبانه کسید.پنجمین آتش در عرشه جاویدان و مقابل اهورا مزدا است.گوسند که پاسبانی آتش در ایران زمین مخصوص " اردیبهشت" بوده است.
در اوستا هم آتش ، پسر اهورا مزدا و سپندار مذیازمین ، دختر پروردگار معرفی شده است. در مذهب طبیعی آریایی ها آتش نقش بنیادی داشت.او با دم فزاینده اش کسانی را که از سرما و تاریکی رنج می برند ، حفظ می کرد.مراسم گرامی داشت آتش در آتشگاهی در محل مرتفع و آسمان باز اجرا می شد " کوروش هخامنشی" به پیروی از سنت نیاکان خود ، دستور داده بود یک بر ج آتش روی صفحه ای بسیار بزرگ بسازند که بر دشت پاسارگاد مسلط بود.
آتش مظهر نور و گرما و نماد زمینی خورشید است . آتش با توجه به نقشی که در آیین زرتشی داست و مظهر کامل خداوندی شناخته می شده در واقع محلی به نام آتشدان داشته که نمونه ای از آن را می توان در " بیستون" از آثار هنر اشکانیان نام برد. در خصوص نقش آتش نمونه دیگر مربوط به " ایزد مهر " است که هنگام زایش از سنگ مشعلی در دست چپ دارد که نشانه روشنایی است.
مسئله مهمی که می توان به آن اشاره کرد در زمینه سمبل آتش ، تجسم یافتن آتش در کنار الهه ها و شاه است که نمئنه این مورد را می توان روی " سکه بهرام دوم" که ضرب شده است یافت.