اهمیت روانشناسی رنگها

  • شروع کننده موضوع @nicedavil
  • بازدیدها 156
  • پاسخ ها 2
  • تاریخ شروع

@nicedavil

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/08/30
ارسالی ها
9,967
امتیاز واکنش
30,539
امتیاز
941
سن
20
محل سکونت
بآبُل
اهمیت روانشناسی رنگها
روانشناسی رنگها در تمامی زمینه ها از قبیل بازاریابی و مارکتینگ، طراحی لوگو و وب سایت، طراحی جلد، دیزاین داخلی منزل و بسیاری دیگر از موارد یافت استفاده میشود. به جد رنگ ها دارای هزاران معنی میباشند.

روانشناسی صنعتی دارای زیر شاخه ای جدا با نام روانشناسی رنگها میباشد که در آن به نوع استفاده درست از رنگ ها آنها اشاره میکند. بی دلیل نیست که برندهای معروف داخلی و خارجی برای کسب موفقیت کاری از روانشناسی رنگها در برند سازی و معرفی خود به مخاطبین استفاده میکنند. وقتی اسم ایرانسل می آید چه رنگی در ذهن شما تداعی بخش میشود؟ درست است رنگ نارنجی

ماندگاری رنگها در ذهن مخاطب بسیار زیاد میباشد و به سختی قابل پاک شدن خواهد بود. در ادامه به بررسی روانشناسی رنگها برای تک تک رنگهای اصلی میپردازیم. مطالعه دقیق روانشناسی رنگها در انتخاب رنگ مناسب در زندگی روزمره، برندینگ و دیگر موارد کمک شایان میکند اما روانشناسی رنگها بسته به نوع سایه روشن و غلظت رنگها متغیر میباشد و معانی مختلفی به خود میگیرد. فرهنگهای گوناگون نیز تعبیرهای متفاوت اما نزدیک به هم نسبت به رنگها دارند.

روانشناسی رنگ مشکلی
در روانشناسی رنگها مشکی به معنای اعتبار و قدرت، پایداری و استحکام میباشد. همچنین از مشکلی (سیاه) به عنوان رنگ نبوغ نیز یاد میشود. استفاده از رنگ مشکلی در لباس شما را باریک تر جلوه میدهد. در بعضی از فرهنگها از آن با عنوان رنگ شیطان و یا عذا نیز یاد میشود. در کل مشکی یک رنگ جدی و رسمی میباشد که قوی ترین احساسان را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.

%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7-%D9%85%D8%B4%DA%A9%DB%8C.jpg


روانشناسی رنگ سفید
در بیشترین نقاط دنیا از سفید با عنوان خلوص، پاکی و تمیزی یاد میشود. همچنین در گذشته از آن به عنوان فقدان وجود رنگ های دیگر نیز گفته میشد، یعنی سفید رنگ پایه بوده است که امروزه دیگر چنین نیست. در مشرق زمین از رنگ سفید برای عذاداری استفاده میشده است اما در هر صورت رنگ سفید نقش بسیار مهمی را در روانشناسی رنگ ها بازی میکند.

روانشناسی رنگ خاکستری
رنگ خاکستری بیشتر به عنوان رنگ بی انتها، میانه و بعضا خنثی میباشد. استفاده زیاد از خاکستری معمولا حس خنثی بودن را القا میکند. اما استفاده به جا آن حس تفاوت را در روانشناسی رنگها ی محصولات و سلیقه شما به وجود می آورد. بعضی از رنگهای خانواده خاکستری به عنوان رنگ مرگ، افسردگی، بی حسی و سن زیاد هستند. اما رنگ نقره ای به عنوان عضوی از خانواده رنگ خاکستری دارای شخصیت قدرتمند و دارای ابهت در روانشناسی رنگها میباشد.

روانشناسی رنگ قرمز
قرمز یکی از پر طرفدار ترین ها در روانشناسی رنگها میباشد. اگر میخواهید توجه زیادی را به خود جلب کنید از رنگ قرمز استفاده کنید. قرمز رنگ انرژی میباشد. روانشناسی رنگ قرمز با تحرک و تکاپو عجین شده است. تحقیقات نشان میدهد افرادی که با رنگ قرمز احاطه شده اند معمولا ضربان قلب بیشتری دارند و در مواردی شاید دچار کمبود نفس شوند. همچنین در انتخاب رنگ لباس کودکان بیش فعال از قرمز استفاده نشود.

%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7-%D9%82%D8%B1%D9%85%D8%B2.jpg


طبق روانشناسی رنگها قرمز بدترین انتخاب برای اتاق خواب کودک و اتاق خواب میباشد اما اگر میخواهید کمی بیشتر انرژی داشته باشید و یا آن را به مشتریان خود انتقال دهید، قرمز بهترین گزینه است. پوشیدن رنگ قرمز شما را کمی سنگین تر و البته شاخص تر نشان میدهد.

طبق گفته روانشناسی رنگها استفاده زیاد از قرمز میتواند مضر باشد اما استفاده درست و اندک از آن ارزشش را بیشتر میکند. قرمز نشانه زندگی میباشد و به همین دلیل قرمز محبوبترین رنگ در بین چینی ها میباشد. در بسیاری از فرهنگ ها از قرمز برای نشان دادن عشق استفاده میشود اما رنگ عشق واقعی صورتی میباشد.

رنگ صورتی نشانه اصلی عشق میباشد.

روانشناسی رنگ آبی
طبق روانشناسی رنگها آبی به عنوان محبوبترین رنگ میان مردم انتخاب شده است. به خاطر وجود آسمان و دریاها آبی پر استفاده ترین رنگ در طبیعت است. مشاهده رنگ آبی باعث ترشح هورمونی در بدن میشود که باعث آرامش ما و تغییر روحیه میشود. اما رنگ آبی بسیار پر رنگ پیام های ناخوشایند و نا امنی را به مخاطب ارسال میکند.

در طراحی اتاق خواب ها معمولا به دلیل خاصیت آرامش بخش بودن از آبی استفاده میشود. طبق روانشناسی رنگها با گذر زمان آبی احساس استقامت، اطمینان، وفاداری و حکمت را منتقل میکند. تحقیقات نشان میدهد مردم در اتاق آبی بازدهی بیشتری دارند و بیشتر فعالیت میکنند. جالب است بدانید ورزشکاران وزنه برداری در اتاق های آبی وزنه سنگین تری را میتوانند بلند میکنند.

روانشناسی رنگ سبز
سبز رنگ طبیعت، شکوفایی و پول. بنا به گفته روانشناسی رنگها سبز یکی دیگر از رنگ های آرامش بخش است. جنگلهای پوشیده شده از سبز پر رنگ القا کننده حس محافظه کارانه، مردانه و برکت و دارایی میباشند به همین خاطر است که در جنگل ها و محیط های سبز حس خوبی داریم. در بیمارستان ها از رنگ سبز روشن برای آرامش دادن به بیماران استفاده میشود.

همچنین روانشناسی رنگها سبز را در دسته خوش شانسی، سخاوت و باروری نیز قرار میدهد.

روانشناسی رنگ زرد
زرد رنگ خورشید است و القا کننده حس شادابی و حال خوب میباشد. افراد احاطه شده با انواع رنگ زرد افراد خوش بین هستند چون رنگ زرد مغز را به ترشح بیشتر هورمون سراتونین که ماده اصلی شادابی است وادار میکند.

همانطور که گفته شد زرد رنگ خوش بینی میباشد اما در استفاده از این رنگ دقت کنید. کودکان در اتاق های زرد بیشتر گریه میکنند و معمولا مردم در اتاق هایی با رنگ زرد زودتر عشبی میشوند و جوش میآرن. طبق گفته روانشناسی رنگها رنگ زرد متابولیسم بدن را افزایش میدهد و خلاقیت را بهبود میبخشد.

%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7.jpg


بهتر است رنگ زرد رنگ قالب در رنگ بندی نباشد و به عنوان رنگ مکمل از آن استفاده شود.

روانشناسی رنگ نارنجی
نارنجی پر زرق و برق ترین رنگ جهان. این بهترین توصیف برای این رنگ دوست داشتنی و پر انرژی. نارنجی بیشترین ارتباط را با حالت های پر انرژی، شاداب و گرم دارد و حس جاه طلبی زیادی را القا میکند.

روانشناسی رنگ بنفش
به نظرتون لباس های پادشاهان و ملکه ها چه رنگیست؟ طبق بر آوردهای روانشناسی رنگها بنفش به عنوان رنگی شیک و سنگین دارای حس ثروت، رفاه و نعمت فراوان میباشد. با مشاهده مداوم رنگ بنفش، مغز به بیشترین میزان بازدهی برای حل مسائل و مشکلات میرسد، هر چند مثل بقیه رنگ ها استفاده بیش از حد از رنگ بنفش مشکل آفرین میشود.

سعی کنید رنگ بنفش را با دقت بیشتری استفاده کنید تا بتوانید حس احترام و حکمت درونی آن را به خوبی منتقل کنید. دختران نوجوان و جوان از بنفش در بیشتر انتخاب های خود استفاده میکنند.

روانشناسی رنگ قهوه ای
بر اساس روانشناسی رنگها قهوه ای با احساس دوستی، پایداری و اعتماد آمیخته شده است. قهوه ای به عنوان رنگ درونی زمین شناخته میشود همین کره خاکی که بیشترین نعمات و ثروت را برای ما فراهم کرده است.

روانشناسی قهوه ای حس طبیعی و اورگانیک بودن را منتقل میکند، البته در کشور هندوستان قهوه ای رنگ عذاداریست.

وجود رنگ ها زندگی را برای ما لـ*ـذت بخش تر میکند. سعی کنید بر اساس روانشناسی رنگ ها محیط اطراف خود را آزین بندی کنید تا بیشترین استفاده را از آنها ببرید. ترکیب درست و به موقع رنگ ها در لباسهای رنگیمیتوانند شما را سرشار از انرژی کنند و انگیزه مضاعفی ببخشند.
 
  • پیشنهادات
  • @nicedavil

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/08/30
    ارسالی ها
    9,967
    امتیاز واکنش
    30,539
    امتیاز
    941
    سن
    20
    محل سکونت
    بآبُل
    foodiesfeed.com_amazing-colorful-italian-cuisine-ingredients_low-1-660x330.jpg

    رنگ‌ها و هزار حرف و هزار معنی

    این موضوع که رنگ‌ها نقش پررنگی در زندگی‌های ما بازی می‌کنند اغراق نیست. ویژگی‌های شخصیتی افراد در اینکه از چه رنگی استفاده کنند تاثیر می‌گذارد و رنگ‌ها هم می‌توانند بر روح و جسم آدمی اثر بگذارند. یعنی تاثیری دو جانبه میان انسان و رنگ برقرار است. رنگ‌ها بر گرسنگی، تشنگی، اشتها، ضربان قلب، فشار خون، خواب و… اثرگذارند و به همین دلیل دانستن درباره این تاثیرات می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی انسان هم اثرگذار باشد.


    رنگ‌ها و رستوران‌ها
    آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا رنگ‌های استفاده شده در فست‌فودها همیشه رنگ‌های تند و چشمگیر هستند؟ یکی از دلایل انتخاب این نوع رنگ برای فست فودها،‌ علاقمندی برونگراها به آن است و شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید رنگ‌هایی مثل رنگ قرمز و نارنجی که تند و گرم هستند، از یک سو سبب زیاد شدن اشتها و از سوی دیگر باعث خستگی چشم می‌شوند. در واقع طراحی و رنگ‌بندی فست فودها بسیار هدفمند است و سبب می‌شود زمان زیادی را در این رستوران‌های مدرن صرف نکنید و بعد از این‌که غذای سریع پخته شده را سریع میل کردید، رستوران را هم، زود ترک کنید. به همین دلیل با سه چهار تا میز و صندلی رنگی و یک فضای نسبتا کوچک هم می‌توان یک فست فود راه انداخت. در واقع ظرفیت روانی انسان‌ها توانایی تحمل این خستگی و ملال ناشی از رنگ‌های تند را برای مدت طولانی ندارد.

    اما رستوران‌های سنتی، بیشتر مورد پسند و علاقه درونگراهاست. غذاها با سرعت کمتری پخته شده‌اند و محیط طوری چیده شده که رنگ‌ها ملایم هستند و چشم را خسته نمی‌کنند. بنابراین افراد با سرعت کمتر و آرامش بیشتر غذا را صرف می‌کنند و زمان بیشتری در رستوران می‌نشینند و صحبت می‌کنند. با این حساب خیلی هم عجیب و غریب نیست که قرارهای کاری و مهم در رستوران‌های بزرگ و آرام تنظیم می‌شود نه در فضای فست فودها.

    رنگ‌ها و غذاها
    تا اینجا از فضا و رنگ آمیزی مکان‌ها و تاثیر آن بر آرامش روان هنگام صرف غذا گفتیم. بد نیست کمی هم از تاثیر رنگ خود غذاها بر روان بگوییم تا بدانید این همه تلاش و زحمت خانم‌ها در جهت خوش آب و رنگ شدن غذا و زیبایی سفره بی‌دلیل نبوده و نیست. مطالعات نشان داده است که دو فاکتور مهم در غذا وجود دارد که باعث تحـریـ*ک اشتها می‌شود: رنگ و بو. به همین دلیل است که وقتی از جلوی یک شیرینی فروشی بزرگ رد می‌شوید و بوی شیرینی به مشام‌تان می خورد، هـ*ـوس خوردن شیرینی خامه‌ای می‌کنید یا وقتی از جلوی یک رستوران رد می‌شوید و بوی کباب را می‌شنوید احساس گرسنگی می‌کنید و دل‌تان کباب می‌خواهد اما با گذشت چند دقیقه که این عطر و بوها ناپدید شد دیگر از آن خواستن شدید خبری نیست.

    photo_2017-06-05_19-51-02.jpg


    رنگ نارنجی اشتها برانگیز و خواستنی
    نارنجی از همان رنگ‌های گرمی است که چه در غذا باشد و چه در آبمیوه حس خوبی در ما ایجاد می‌کند. آب پرتقال، آب هویج، آب انبه و نوشابه‌های نارنجی همگی نوشیدنی‌های دلخواه ما هستند همچنین استفاده از زردچوبه در بسیاری از غذاها نشان‌دهنده نقش زیاد این رنگ در سفره ایرانی است. قیمه، آبگوشت، خورشت بادمجان، مرغ و بسیاری از غذاهای مورد علاقه افراد حاوی رنگهای قرمز و نارنجی است. ضمنا این رنگ اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می‌دهد و فعالیت ذهن را تحـریـ*ک می کند.
     

    @nicedavil

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/08/30
    ارسالی ها
    9,967
    امتیاز واکنش
    30,539
    امتیاز
    941
    سن
    20
    محل سکونت
    بآبُل
    رنگ سبز یعنی یک غذای سالم
    برای ایرانی‌ها قرمه سبزی سمبل غذاهای سبز است، غذایی متناسب با ذائقه ایرانیان و البته سالم. غذاهای سبز رنگ تداعی کننده سلامتی هستند و به همین دلیل هم افراد با خوردن این غذاها احساس آرامش بیشتری می کنند. در زمانه‌ای که مدام از رنگ‌های مصنوعی و مواد افزودنی سخن گفته می‌شود داشتن سبزی خوردن و سالادهایی که حاوی کاهو، کرفس و انواع کلم‌ها و منبع انواع ویتامین هاست در کنار غذای اصلی، احساس بهتر و کم اضطراب‌تری به افراد می‌دهد.

    رنگ قرمز قدرتمند و پرانرژی
    قرمز یک رنگ گرم و زنده است. رنگی پرطرفدار و تاثیرگذار. این رنگ سرعت تنفس و فشار خون را افزایش می‌دهد ضمن اینکه اشتهابرانگیز بوده و با اکثر غذاها رابـ ـطه خوبی دارد، تا جایی که برخی از خانم‌ها حتی در قرمه‌سبزی‌شان هم کمی رب می‌زنند تا اندکی متمایل به قرمز شود.

    رنگ زرد شیک و اعیانی
    مهمترین ادویه برای ایجاد رنگ زرد زعفران است. پس عجیب نیست که بیشتر غذاهای زرد رنگ به نوعی شادی بخش و مرتفع کننده افسردگی هم هستند. شله زرد، جوجه کباب، ته چین، انواع شیرینی‌ها و شربت‌های زعفرانی همگی اشتها برانگیزند. در واقع زنگ زرد محرک اشتها و تسکین دهنده افسردگی است.

    رنگ خاکستری نامناسب برای غذا
    خاکستری رنگی خنثی است که نه تنها اشتها را کم می کند حتی می تواند شما را از غذا خوردن هم منصرف کند. خاکستری ما را به یاد رنگ دیوارها، لباسهای کهنه و رنگ رو رفته و حتی محیط‌هایی مثل زندان و بیمارستان می اندازد. رنگی بی احساس و نامناسب برای سفره‌های غذا.

    رنگ آبی سردی و آرامش
    می‌گویند آبی رنگ لاغرهاست. رنگی سرد که در تضاد با اشتها قرار گرفته و متابولیسم را کند می‌کند. اکثر آدمهای خونسرد و آرام به این رنگ علاقمند هستند. در میان غذاها هم کمتر غذایی به رنگ آبی ست. حتی در میان میوه ها رنگ آبی کمتر از باقی رنگ‌ها وجود دارد. به دلیل خاصیت سرکوبگری در اشتها به کسانی که اضافه وزن دارند پیشنهاد می شود رنگ رومیزی، یا ظرف‌های غذا را آبی انتخاب کنند.
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    107
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    110
    پاسخ ها
    4
    بازدیدها
    133
    بالا