اغلب ما از فیسبوک استفاده میکنیم. بعضی برای تفریح، بعضی برای کسبوکار. بعضی روزانه نیم ساعت و برخی تمام روز. فعالیت های همه ی ما در فیسبوک به نوعی به نیازهای درونی مان برمیگردد. در ادامه ی این مطلب، اینفوگرافیک جالبی تدارک دیدهایم که دلیل روانشناسانه ی لایک ها، کامنت ها و اشتراک گذاری های ما در فیسبوک را توضیح میدهد.
دوستتان، عکس بیرون رفتنش با خانوادهی همسرش را در فیسبوک گذاشته. همسایهتان، لباسهایی مثل شخصیت های کمیک پوشیده و از صورت گریم شده اش، عکسی در فیسبوک قرار داده. با اقوام به مسافرت رفتهاید و خیلی هایشان زودتر از شما تصاویر سفر را در فیسبوک گذاشته اند.
هر کدام از اینها را که دوست داشته باشید، لایک خواهید کرد و گاهی این کار را تمام روز ادامه میدهید. ساعت ها و ساعت ها پشت میز کامپیوتر نشسته اید و به لایک کردن این عکس و آن مطلب مشغول هستید.
چرا؟ میپرسید چرا فعالیت هایی که در فیسبوک دارید را انجام میدهید؟ چرا با دخالت فیسبوک، شیوهی زندگی بشر به این شکل درآمده؟
تحقیقات نشان دادهاند که لایک کردن، این واحد اعتباربخشی مجازی در روابط آنلاین، حس تعامل و دخیل بودن را به انسان میدهد. و مطمئن باشید که فیسبوک این را به خوبی میداند و از آن به زیرکی بهره میبرد.
لایک کردن مطالب در فیسبوک، در واقع نشان میدهد که شما شخص تعامل جویی هستید که مایل به برقراری رابـ ـطه با بازهی دوستان و آشنایان خود هستید. لایک کردن، حداقل در فیسبوک، چنین به نظر میرسد.
شاید هم، لایک کردن نشان میدهد که برای کامنت گذاشتن، تنبلی میکنید. لایک در واقع نسخهی مجازی سر تکان دادن یا انگشت شست بالا بردن است. وقتی مطالب یک برند خاص را در فیسبوک لایک میکنید، حواس شما متمرکز میشود بر روی آن برند. گاهی حتی به دنبال کسب تخفیف یا کوپن های هدیه هستید. به این میگویید خودخواهی؟ نه! ما به این میگوییم زرنگی.
اما، در نهایت چه چیزی باعث لایک کردن و کامنت گذاشتن ما میشود؟ چه چیزی ما را به این همه لایک کردن های پیاپی ترغیب میکند و در عکس ها و مطالب دیگران چه میبینیم که ما را وادار به لایک کردن میکند. آیا فرمولی برای این دیوانگی مجازی وجود دارد؟ بله. بسیاری افراد از جمله بازاریابان، محققان، روانشناسان و وبلاگ نویس ها، چنین می اندیشند. و نظریه های بسیاری در این زمینه منتشر کرده اند.
وبسایت Entrepreneur و نیل پاتل که موسس و مدیرعامل CrazyEgg، HelloBar و KISSmetric است، نظریات و تئوریهای موجود در این رابـ ـطه را در این اینفوگرافیک روشنگرانه، گردآوری کرده است. اگر شما شرکتی را اداره میکنید و برای آن صفحهای در فیسبوک دارید، این اینفوگرافیک به کارتان میآید. یا حتی اگر از فیسبوک فقط محض تفریح و سرگرمی هم استفاده میکنید، باز هم این اینفوگرافیک را از دست ندهید.
زومیت