روانشناسی در یک کلام!

  • شروع کننده موضوع Hamraz.raz
  • بازدیدها 331
  • پاسخ ها 7
  • تاریخ شروع

Hamraz.raz

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/08/09
ارسالی ها
1,186
امتیاز واکنش
10,905
امتیاز
748
سن
20
سلام!
من اومدم با یه تایپک دیگه!
میدونم الان با خودتون میگید این چه قدر پرو تشریف داره!:aiwan_light_blum:qqqqq
ولی اصلا و ابدا مهم نیست!:aiwan_light_bdslum:

خب این تایپک صرفا برای اینه که شما با علم روانشناسی اشنا بشید!

دقت کردید که اگه کسی از پنجاه فرسخی یه مطب روانشناسی رد بشه دیگه تموم شد!طرف دیوونه خالص!روانی زنجیره ای!باید به تخت بستش ولی این دیدگاه از بیخ و بن غلطه هیچ کل شخصیت علم روانشناسی رو زیر سوال میبره.

*تو این تایپک پست اسپم ندید و اگه موردی بود تو پروفایلم بهم بگید.
*اگه مطلبی داشتید اول به صورت خصوصی برای ارسال کنید تا بعد بررسی با اسم خودتون گذاشته بشه.

پس پیش به سوی روانشناسی در یک کلام!
 
  • پیشنهادات
  • Hamraz.raz

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/08/09
    ارسالی ها
    1,186
    امتیاز واکنش
    10,905
    امتیاز
    748
    سن
    20
    روانشناسی در یک کلام!
    روانشناسی علم مطالعه رفتار و فرایند های ذهنی موجود زنده مخصوصا انسان بر اساس روش علمی-توجه داشته باشید روش علمی-است.
    علاوه بر این ها یکی از علوم کاربردی و شاخه های تحصیلی است که یافتن ارتباط ذهن و روان انسان با مفاهیمی مثل رشد،سلامت،رفتار های اجتماعی،شناخت و....رو شامل میشه.
    شروع روانشناسی به صورت علمی و اکادمیک-اکادمیک یعنی دانشگاهی-از اواخر قرن هفده ام و اوایل قرن هجده ام بر می گرده ولی مباحث مربوط به ذهن و روان قرنهاست که ذهن متفکران رو درگیر خودش کرده اما این شاخه تا پیش از روانشناسی جدید،به صورت اکادمیک مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

    روانشناسی وابسته به یک علم نیست بلکه:
    غیر قابل مشاهده بودن این علم-یعنی ذهن و روان-و انتزاعی بودن مفاهیم آن شباهت این علم به علوم انسانی است.

    مطالعه به روش علمی و تجربی بودن بخشی از مراحل ازمایش روانشناسی را به علوم تجربی مرتبط می کند.
    عقیده و دیدگاه روانشناسی نسبت به انسان در فرایند تحقیق بسیار ماثر است،پس از این لحاظ به دنیای فلسفه مرتبط می کند.
    پس به این ترتیب روانشناسی امیزه ای از علوم مختلفی از زیست شناسی،انسانی شناسی،زبان شناسی،جامعه شناسی،فلسفه و.....دانست.
     

    Hamraz.raz

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/08/09
    ارسالی ها
    1,186
    امتیاز واکنش
    10,905
    امتیاز
    748
    سن
    20
    زیر شاخه های روان شناسی
    1.روان شناسی بالینی
    2.روان شناسی مشاوره
    3.روان شناسی تربیتی
    4.روان شناسی سلامت

    5.روان شناسی تجربی
    6.روان شناسی تطبیقی
    7.روان شناسی شخصیت
    8.روان شناسی اجتماعی
    9.روان شناسی تفاوت های فردی
    10.روان شناسی مرضی

    11.روان شناسی فرهنگی
    12.روان شناسی سیـاس*ـی
    13.روان شناسی محیطی
    14.روان شناسی ورزش
    15.روان شناسی صنعتی و سازمانی

    16.روان شناسی نظامی
    17.روان شناسی یادگیری
    18.روان شناسی جنـ*ـسی
    19.روان شناسی رشد
    20.روان شناسی زبان

    21.روان شناسی خواب
    22.روان شناسی فیزیولوژیک
    23.روان شناسی کار
    24.روان شناسی دین
    25.روان شناسی خانواده

    26.روان شناسی تکاملی
    27.روان شناسی موفقیت
    28.روان شناسی تحلیلی
    29.روان شناسی فردی
    30.روان شناسی اگزیستانسیالیستی

    31.روان شناسی رفتاری
    32.روان شناسی شناختی
    33.روان شناسی رفتاری-شناختی
    34.روان شناسی مثبت گرا
    35.روان شناسی رفتار متقابل

    36.روان شناسی کودکان استثنایی
    37.روان شناسی جنایی
    38.روان شناسی خود
    40.روان شناسی خلاقیت
    41.فراروان شناسی
    42.هنر درمانی
     

    Hamraz.raz

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/08/09
    ارسالی ها
    1,186
    امتیاز واکنش
    10,905
    امتیاز
    748
    سن
    20
    روان شناسی بالینی در یک کلام!
    روان شناسی بالینی به درک،پیش بینی و درمان نابهنجاری،ناتوانی آشفتگی های شناختی،هیجانی،زیست شناختی،روان شناختی،اجتماعی و رفتاری کمک می کند.
    نقش های شش گانه روانشناسی بالینی عبارتند از:
    1.ارزشیابی و تشخیص
    2.مداخله و درمان
    3.مشاوره
    4.آموزش و نظارت بر روی کار روان درمانگرها
    5.پژوهش
    6.مدیریت

    روان شناسی بالینی می تواند در بیمارستان های روانی،دادگاه های کودکان،سازمان های نظارت بر مجرمان،درمانگاه های بهداشت روانی،نهاد های ویژه با روان پزشکی ارتباط نزدیکی داشته باشد.
    مصاحبه بالینی:مصاحبه از تمام روش‌های متعددی که به منظور ارزیابی شخصیت افراد استفاده بـرده می‌شود، اهمیت بیش تری دارد؛ زیرا به وسیلهٔ آن می‌توان به مطالبی دست یافت که از هیچ روش دیگری به دست نمی‌آید؛ و از آنجا که در مصاحبه به هیچ نوع وسیلهٔ خاصی نیاز نیست، از این‌رو این روش همیشه و به آسانی در دسترس روان شناسان است.آنچه در مصاحبه به دست می‌آید، هنگامی اهمیت می‌یابد که تفسیر شود. در تفسیر می‌توان متوجه اشتباهات قابل ملاحظهٔ مصا حبه کننده شد. البته در این مرحله ممکن است روان شناسان به علل گوناگونی مانند تعصبات شخصی، تئوری‌های نادرست و گرایش‌های مختلف عاطفی، در تعبیر نتایج مصاحبه، راه اشتباه را بپیماید.روان شناس نه تنها به مطالبی که مصاحبه شونده بیان می‌کند نیاز دارد، بلکه نحوهٔ ادای مطالب و واکنش‌های عاطفی که مصاحبه شونده از خود نشان می‌دهد و نیز رابـ ـطهٔ عاطفی و فکری که مصاحبه کننده با مصاحبه شونده دارد، مهم است و مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
    روش های مصاحبه:برای مصاحبه دو روش وجود داره:
    1.روش مستقیم:روان‌شناس پرسش‌های خود را از پیش تهیه کرده‌است و در هنگام مصاحبه آن‌ها را می‌پرسد و به جزئیات رفتار شخص پی می‌برد. روان‌شناس ممکن است از این روش برای گردآوری هرچه بیشتر اطلاعات، در مدت زمان محدود بهره بگیرد. البته خطرات این روش زیاد است. مثلاً ممکن است بیمار تصور کند که فقط هر چه را که روان‌شناس می‌پرسد باید پاسخ بدهد و در نتیجه اطلاعاتی را که در مورد آن‌ها پرسشی نشده، در اختیار روان شناس قرار ندهد. دیگر این که پرسش کردن زیاد و سریع ممکن است بیمار را دچار حالت تدافعی کند و در نتیجه بیمار از دادن اطلاعات کافی خودداری نماید. مورد دیگر این که ممکن است بیمار فکر کند که روان شناس می‌خواهد او را مورد بازپرسی قرار دهد و نقاط ضعف او را بیابد و یا حتی او را دیوانه تصور کند.

    2.روش غیر مستقیم:روان‌شناس به طور غیر مستقیم پرسش‌هایی می‌کند تا بیمار را به موضوعات مهم و قابل بحث هدایت کند. روان شناس باید به بیمار بفهماند که تنها وظیفهٔ روان شناس کمک به اوست. در این روش روان شناس به بیمار اجازه می‌دهد که بخش عمدهٔ مصاحبه را اداره کند و خود بیشتر و با دقت به سخنان او گوش می‌دهد.
     

    Hamraz.raz

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/08/09
    ارسالی ها
    1,186
    امتیاز واکنش
    10,905
    امتیاز
    748
    سن
    20
    روان شناسی مشاوره در یک کلام!
    روان‌شناسان مشاوره بسیاری از کارهای روان‌شناسان بالینی را انجام می‌دهند، اما اغلب مشکلاتی را تحت درمان قرار می‌دهند که روان شناس‌های بالینی کمتر به ان‌ها می‌پردازند . روان شناس‌های مشاوره‌ای اغلب با دانش آموزان و دانش جویان کار می‌کنند.
     

    Hamraz.raz

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/08/09
    ارسالی ها
    1,186
    امتیاز واکنش
    10,905
    امتیاز
    748
    سن
    20
    روان شناسی تربیت در یک کلام!
    روان شناسی تربیتی (educational psychology) یکی از شاخه‌های روان‌شناسی است که به تحقیق در مسائلیادگیری و آموزش می‌پردازد.
    روانشناسان تربیتی در مسائل یادگیری و آموزش تخصص دیده‌اند و ممکن است به کار در مدارس بپردازند ولی اغلب در استخدام دانشکده‌های تربیت معلم هستند و به تحقیق درباره شیوه‌های آموزش دادن به بچه‌ها و تربیت معلمان می‌پردازند.


    روان شناسی سلامت در یک کلام!
    روان‌شناسی سلامت (به انگلیسی: Health psychology) یکی از زیرشاخه های روان شناسی که تمرکز دارد بر:
    (الف) بررسی روابط بین عوامل رفتاری، شناختی، روانی-فیزیولوژیکی و اجتماعی و محیطی با برقراری، حفظ و آسیب به سلامت.
    (ب) انسجام بین یافته های پژوهش روان شناختی و زیست شناختی در طرح مداخلات متکی بر تجربه برای پیش گیری و درمان بیماری
    (ج) ارزش یابی وضعیت جسمانی و روانی فرد در خلال درمان پزشکی و روان شناختی و قبل و بعد از آن.
    روانشناسی سلامت حداقل در سه حوزه به کار می آید.
    حوزه اول مربوط به باورها، رفتارها، و تغییررفتارهایی است که با سلامت مرتبط اند. حوزه دوم مربوط به بیمارشدن است، عوامل روانی که ممکن است موجب بروز بیماری شوند.
    حوزه سوم مربوط به تجربه بیماری است؛ اینکه وقتی یک فرد بیماری را تجربه می کند، این موضوع بر روان او چه تأثیری می گذارد و عوامل روانی چه نقشی در سازگاری، بهبود یا عمل به توصیه های پزشکی دارند.
     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:

    Hamraz.raz

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/08/09
    ارسالی ها
    1,186
    امتیاز واکنش
    10,905
    امتیاز
    748
    سن
    20
    روان شناسی آزمایشی در یک کلام!
    روش‌آزمایشی مهم‌ترین روش تحقیق در روانشناسی بشمار می‌رود. هدف این روش مطالعه رفتار موجود تحت شرایط خاص و مقایسه حالات او در این شرایط است. آزمایش کننده شرایط مخصوص تغییر رفتار را بوجود می‌آورد و آزمایش شونده تحت این شرایط قرار گرفته رفتار حاصله مطالعه می‌گردد. متغیر مستقل محرکی است که تغییر پذیری می‌یابد و متغیر وابسته پاسخی است که به متغیر مستقل داده می‌شود. آزمایش کننده می‌تواند از طرق مختلف بر متغیر مستقل نظارت نماید که معمول‌ترین آنهاروش تغییر مستقیم است. در کلیه آزمایش‌های روانشناسی باید از دو گروه گواه و آزمایشی استفاده نمود. گروه آزمایشی عبارت‌اند از افرادی که در شرایط خاص آزمایش قرار می‌گیرند و آثار متغیر مستقل روی آنان مطالعه می‌شود.
    گروه گواه کسانی هستند که عیناً کیفیات گروه آزمایشی را دارا بوده ولی تحت شرایط آزمایش واقع نمی‌شوند. بدین ترتیب تغییراتی که در اثر متغیر مستقل بوجود می‌آیند با مقایسه دو گروه قابل مطالعه هستند. برای حصول اطمینان از نتایج تجربیات باید نکات زیر را در ضبط داشت:
    1.رسیدگی از نظر توارث
    2.رسیدگی از طریق طرح آزمایش
    3.پالایش تجربی

    این روش‌ها به منظور حذف نمودن و یا در ضبط قرار دادن آثار متغیرهایی است که مورد علاقه آزمایش کننده نیستند.
    در موارد پیچیده‌تر روانی آثار عوامل متعدد با یکدیگر درگیری می‌یابند و باید به کیفیت تغییر بیش از یک عامل در واحد زمان توجه نمود.
    روش آماری فرضیات روانی را از صورت کیفی به شکل کمی در می‌آورد و نتایج تجربیات متغیر مستقل و روی محور عمودی تغییرات متغیر وابسته را ثبت می‌کنند. در روانشناسی از انواع نمودارها که رابـ ـطه میان متغیرها را ظاهر می‌سازد استفاده می‌نماید.
    هر گاه بخواهیم یک نوع رفتار را از روی رفتار دیگری پیش‌بینی کنیم بستگی‌ها و توابع را به کار بریم. بستگی عبارت‌اند از اظهاریکه به صورت کمی یا نمودار یا کلام تغییرات متغیر وابسته را هم‌زمان با متغیر مستقل نشان دهد. در بستگی‌های مثبت پیشرفت و ازدیاد مقادیر یک محور (محور طولها) با پیشرفت محور دیگر (محور عرض‌ها) همراه است. عکس این کیفیت در بستگی‌های منفی صادق است بدین ترتیب که مقادیر متغیر وابسته با ازدیاد مقادیر متغیر مستقل کاهش می‌یابد.
    در بستگی‌های غیر یک نواخت ابتدا نمودار حالت پیشرفتگی و سپس کاهش را نشان می‌دهد و یا بالعکس. استفاده از تاریخچه زندگی به عنوان روش تحقیق گرچه جداگانه مورد بحث قرار گرفته ولی در حقیقت جزء روش بالینی به شمار می‌رود. برخی از جنبه‌های محدود کننده استفاده از تاریخچه زندگی به صورت روش تحقیق عبارت‌اند از:
    1.جنبه ذهنی بودن تاریخچه زندگی
    2.محدود بودن آن به یک فرد
    3.امکان تفسیر تاریخچه زندگی به طریق مختلف
    کیفی بودن تاریخچه زندگی - علی‌رغم این محدودیت‌ها می‌توان براساس آن فرضیات مختلفی بنا نمود و در مواردی که نظارت بیشتری امکان‌پذیر است روش کمی را برای تحلیل آن به کار بست.
     

    Hamraz.raz

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/08/09
    ارسالی ها
    1,186
    امتیاز واکنش
    10,905
    امتیاز
    748
    سن
    20
    روان شناسی تطبیقی در یک کلام!
    روانشناسی مقایسه‌ای (تطبیقی) (Comparative psychology )، روانشناسی همسنجشی یا روانشناسی جانوراندانش مطالعه موجودات زنده به جز انسان است، هرچند برخی دانشمندان با این تعریف موافق نیستند. روانشناسی مقایسه‌ای یا همسنجشی به عنوان شاخه ای از دانش روانشناسی به مقایسه گونه های رفتاری بین دیگر موجودات زنده -برای توضیح رفتارهای انسان- می پردازد.

    روان شناسی شخصیت در یک کلام!
    روان‌شناسی شخصیت اندیشه‌ها،احساس‌ها و رفتار‌هایی را بررسی می‌کند که سبک منحصر به فرد تک تک انسان‌ها برای ارتباط با دنیا را تشکیل می‌دهند. آن‌ها به تفاوت‌های شخصی علاقه مند هستند و تلاش می‌کنند تا همهٔ فرایندهایروان‌شناختی را با یکدیگر ترکیب و ادغام کنند و از کل شخص، یک توضیح منسجم را ارائه دهند.
     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    107
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    110
    پاسخ ها
    4
    بازدیدها
    133
    بالا