ارزشمند ضرب المثل های لری با معنی فارسی| Aida.y کاربر انجمن نگاه دانلود

  • شروع کننده موضوع Aida.y
  • بازدیدها 2,072
  • پاسخ ها 86
  • تاریخ شروع

Aida.y

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/15
ارسالی ها
2,180
امتیاز واکنش
20,665
امتیاز
781
سن
20
محل سکونت
شیراز
۹-بِي كِشَه،تَش نِيا دِ وِيشَه!=آدم ساكت وبي سروصدا،بيشه را به آتش كشيد!
«بِي كِش»در زبان لري به معناي آدم بي سروصدا وساكت است كه در مجالس و محافل اظهار نظر چنداني نمي كند ولي معلوم نيست كه چنين منشي از سر مناعت طبع ونزاكت اوباشد.شايد اوبا اين كار خود جمع آوري اطلاعات مي كند تا آن را با دروغ ها وشايعات خود در آميزد وآن را دربين مردم پراكنده سازدودرنتيجه جرقه برافروختن آتش مهيبي را بزند!اين ضرب المثل نيز مي گويد كه قضاوت در مورد ماهيت وعملكرد ونقش واقعي افراد بر اساس ظاهر آنها،معيار درستي نيست.واقعا هم كم نيستند افرادي در جامعه خود ما كه با ظاهر گول زننده خود در روي پرده كلامي بر زبان جاري نمي كنند،اما آتش كينه وبرادركشي از كلام پنهاني ونقش پشت پرده آنها برافروخته شده است.آري،«بِي كِشَه»ها را نبایستی دست کم گرفت.تصور بیشه ای پر از صفا وصمیمیت را بکنید که در اثر جرقه این ساکت های بدذات،به جهنمي سوزان تبديل شد.
 
  • پیشنهادات
  • Aida.y

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/15
    ارسالی ها
    2,180
    امتیاز واکنش
    20,665
    امتیاز
    781
    سن
    20
    محل سکونت
    شیراز
    كوريا باقِيَه چَشَه!=آدم داراي چشم هاي چپ وچوله دربين كورها،باقلا چشم به نظر مي آيد!
    «خِي»درمفهوم لری آن آدم دارای چشم های کج ومعوج وچپ وچوله است و«باقِيَه چَش»کنایه از افراد دارای چشم های درشت وسالم وجذاب مثل دانه های باقلا می باشد.مفهوم این ضرب المثل لری آن است که در بین انبوه وتوده عظیم افراد معمولی وعادی،فردي كه كمي بهتر ومتمايز تر باشد،به ناچار خوب جلوه مي كند.در جامعه خودمان هر روز وهر ساعت شاهد مصداق هاي چنين ضرب المثلي هستيم.در بين خيل عظيم صاحب منصبان مشابه و سيب زميني صفت،اگر كسي از آنها حتا لبخند كوچكي به روي مردم بزند،از او الهه عشق وصفا ساخته مي شود!شايد اين ضرب المثل به نوعي به مسئله قحط الرجال هم اشاره مي كند.در هر صورت مصداق هاي اين ضرب المثل همواره جلوي چشمان مان هستند.
     

    Aida.y

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/15
    ارسالی ها
    2,180
    امتیاز واکنش
    20,665
    امتیاز
    781
    سن
    20
    محل سکونت
    شیراز
    ۱۱-یا وِ مِئدو نَرو،يا دالِكَه دالِكَه نَكو!=يا به ميدان نرو،يا اگر رفتي ديگر مادرجان مادرجان نكن!
    اين ضرب المثل در بين لرها بسيار كاربرد دارد و دو گزينه نهايي را در مقابل افراد مدعي قرار مي دهد.مي گويد يا وارد ميدان وگود مبارزه(به هر شكلي) نشو يا اگر وارد شدي،سختي وخطرات اين ميدان،به مادرجان مادرجان گفتن(كنايه از عدم تحمل مشكلات)وادارت نكند.از نظر لرها«جازدن»و«کم آوردن»و«به پیسی افتادن» افراد مدعی که فریاد هل من مبارزشان در عالم خوشی گوش فلک را کر می کند،بسيار نكوهيده است.اين البته سواي نرمش واعتدال وانعطاف است كه هر انساني ممكن است به آن دست بزند.اين ميدان،محل سرنوشت سازي براي هر فرد يا قوم يا كشور است و شوخي بردار نيست.اگر كسي مشكلات آن را نمي داند ونمي تواند تحمل كند،همان به كه به آن وارد نشود.دالكه دالكه گفتن مصداق استيصال وبريدگي و حتا آبروريزي است كه اميدوارم براي هيچ انسان شرافتمندي،پيش نيايد.
     

    Aida.y

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/15
    ارسالی ها
    2,180
    امتیاز واکنش
    20,665
    امتیاز
    781
    سن
    20
    محل سکونت
    شیراز
    ۱۲-هَر كَه موئي مِيرَه،..... دِ ئوو سرد مِئنَه!=هر كس كه ماهي مي گيرد،ماتحتش را در آب سرد مي گذارد!
    در بسياري از ضرب المثل هاي لري به صراحت از كلماتي استفاده شده است كه در حالت معمول،به آساني مورد استفاده قرار نمي گيرند زيرا بر حسب ظاهر بر خلاف ادب مي باشند.آنجا كه قرار است با استفاده از چنين كلماتي،منظور به خوبي رسانده شود،گويندگان ضرب المثل ها ابايي در استفاده از آنها نداشته اند .اين ضرب المثل نيز به نوعي همان مفهوم ضرب المثل بالا را دارد ومعادل ضرب المثل«هرکس خربزه می خورد،پاي لرزش هم مي نشيند»است.ماهی گیری سنتی مستلزم رفتن به داخل آب وگل وخیس شدن لباس ها است.این ضرب المثل نیز رسیدن به هدف وگرفتن ماهی مقصود را در گرو تحمل مشکلات می داند.
     

    Aida.y

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/15
    ارسالی ها
    2,180
    امتیاز واکنش
    20,665
    امتیاز
    781
    سن
    20
    محل سکونت
    شیراز
    ۱۳-عیسی وِ دينِش،موسي هم وِ دينِش
    حضرت عيسي به دين خودش و حضرت موسي هم به دين خودش!
    اين ضرب المثل نهايت تساهل و تسامح ديني در بين لرها را مي رساند.معلوم است كه قدمت اين ضرب المثل خيلي زياد است و مربوط به جامعه اي است كه پيروان اديان مختلف در آن مي زيسته اند.لرها كه حتما مسلمان بوده اند،به اين راحتي آزاد بودن عقيده و مرام و دين را مي پذيرند و به روشن ترين وجه آن را بيان مي كنند.علي رغم تبليغات رسمي براي جزم انديش نشان دادن لرها،همين الان نيز روحيه تساهل ديني در بين آنان موج مي زند.نمونه اين مدارا و تسامح،رفتار مردم شهر خرم آباد با يهوديان ساكن اين شهر بوده است.يهوديان در خرم آباد«محله یهودی ها»را داشته اند و الان نیز به همین نام خوانده می شود.رابـ ـطه کاملا انسانی مردم خرم آباد با یهودی ها و همکاری دو جانبه آن ها،خود داستان مفصلي است كه بايستي از زبان معمرين اين شهر شنيد و آن را مكتوب نمود.در هر صورت تساهل و تسامح ديني و فرقه اي در بين مردمان لر كاملا طبيعي بوده است و اين قوم در طول تاريخ به يك دين حداقلي و مختصر و مفيد به دور از تعصب و ريا،بسنده كرده است.
     

    Aida.y

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/15
    ارسالی ها
    2,180
    امتیاز واکنش
    20,665
    امتیاز
    781
    سن
    20
    محل سکونت
    شیراز
    ۱۴-زال اُما سيمِرَن بوري=رودخانه زال آمد و رودخانه سيمره را بريد!
    رودخانه سيمره در جنوب استان لرستان جريان دارد كه سرانجام رودخانه بزرگ كرخه را به وجود مي اورد.اين رودخانه داراي جريان زياد همراه با املاح و رسوبات فراوان است.رودخانه زال از دهستان كركي و منگره شهرستان پلدختر سرچشمه مي گيرد و داراي جريان كم وآب زلال گوگردي با املاح و رسوبات اندك است.اين دو رودخانه،در پايين تر از روستاي پاعلم به هم مي پيوندند و چون آب رودخانه زال سبك و متمايل به رنگ سبز است،بر روي آب سنگين وتيره رنگ سيمره قرار مي گيريد و به نظر مي آيد كه آن را قطع كرده است.همان طور كه قبلا گفتم،بسياري از ضرب المثل هاي لري بر گرفته از عناصر زنده و غير زنده محيط زندگي آنان مي باشند كه در مورد اين ضرب المثل نيز صحت دارد.اين ضرب المثل بيانگر آن است كه يك جريان نو و جديد(اجتماعي،سياسي،فرهنگي و....) و كيفي تر(علي رغم كميت كمتر آن) آمده و بر جريان قديمي تر و كهنه تر با كيفيت پايين(علي رغم كميت بيشتر آن)غلبه كرده است و آن را پس زده است.مي توان از اين ضرب المثل تفسير فردي نيز به عمل آورد.
    همچنين غلبه يك جريان كم تعداد اما با كيفيت بالا بر يك جريان پر تعداد اما با كيفيت پايين نيز از اين ضرب المثل قابل بر داشت است.
     

    Aida.y

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/15
    ارسالی ها
    2,180
    امتیاز واکنش
    20,665
    امتیاز
    781
    سن
    20
    محل سکونت
    شیراز
    ۱۵-کُر گَن مال اَرِه چَسِي،كُر خوو هم مال اَرِه چَسِي
    پسر بد مال دنيا را براي چه مي خواهد،پسر خوب هم مال دنيا را براي چه مي خواهد
    كُر يا پسر در فرهنگ لرها،جايگاه خاصي دارد.پسر جانشين پدر و دودمان و ناجي وهادي اهل و عيال و خانواده است.اين ضرب المثل مي گويد كه اگر پسري بد باشد،حتا اگر مال و زندگي فراواني به او برسد،در اثر سهل انگاري و ندانم كاري و بي لياقتي،آن را از دست مي دهد.بنابراين چه فرقي مي كند كه چنين پسري مال دنيا داشته باشد يا نداشته باشد زيرا نه تنها از آن استفاده بهينه نمي كند،بلكه آن را بر باد مي دهد.از طرف ديگر،اگر پسري خوب باشد هم نيازي ندارد كه مال دنيايي به او برسد زيرا چنان لياقت و شايستگي دارد كه خود آن را به دست مي آورد و زندگي شرافتمندانه اي فراهم مي سازد.لرها پسر خوب را (اجاق روشن)و پسر بد را(اجاق كور)مي نامند.

    ۱۶-قِلا وِ قِلا مووَه ريت سِي! كلاغ به كلاغ مي گويد رويت سياه!
    اين ضرب المثل مصداق حال كسي است كه به ديگري ايراد مي گيرد و در مورد يا مواردي او را مورد انتقاد و اعتراض و نكوهش قرار مي دهد.در حالي كه خود او همان ايرادها را دارد و همان مورد يا موارد نكوهيده را انجام مي دهد.به واقع هم كم نيستند كساني كه خود بسياري از زشتي ها وپلشتي ها را مرتكب مي شوند ولي با بي حيايي چشم در چشم ديگران انداخته و آن ها را مورد شماتت و سرزنش قرار مي دهند.
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    33
    بازدیدها
    925
    پاسخ ها
    1,299
    بازدیدها
    22,054
    بالا