- عضویت
- 2017/05/18
- ارسالی ها
- 35,488
- امتیاز واکنش
- 104,218
- امتیاز
- 1,376
واژه و واژگان در زبان
اهداف یادگیری:
آشنایی دانش آموزان با نظام آوایی، نظام معنایی و نظام دستوری
آشنایی با واج شناسی، صرف، نحو و معناشناسی
زبان نظام پیچیده ای است که از سه بخش : نظام آوایی، نظام دستوری و نظام معنایی تشکیل شده است.
هر زبان علاوه بر نظام های یادشده بخش دیگری را با نام واژگان دارد.
واژگان چیست؟
واژگان حاوی کلیه ی واژه های زبان همراه با همه ی عناصری است که می توانند نقش واژه را بر عهده گیرند؛ مانند گروه واژه هایی از نوع :« سرکار گذاشتن».
در هر زبانی علاوه بر مجموعه نظام های آوایی، صرفی، نحوی و معنایی، واژگانی نیز در ذهن سخن گویان هر زبانی وجود دارد که به آن واژگان ذهنی زبان می گویند.
در واژگان ذهنی زبان برای هر واژه دست کم سه نوع اطلاع ذخیره شده است:
1. اطلاع آوایی که ناظر بر چگونگی تلفظ واژه است.
2. اطلاع دستوری که ناظر بر چگونگی استفاده از آن در ساخت های دستوری است.
3. اطلاع معنایی ناظر بر این است که واژه ی مزبور چند معنی دارد و هریک از این معانی از کدام مولفه های معنایی ساخته شده است.
اهداف یادگیری:
زبان نظام پیچیده ای است که از سه بخش : نظام آوایی، نظام دستوری و نظام معنایی تشکیل شده است.
هر زبان علاوه بر نظام های یادشده بخش دیگری را با نام واژگان دارد.
واژگان چیست؟
واژگان حاوی کلیه ی واژه های زبان همراه با همه ی عناصری است که می توانند نقش واژه را بر عهده گیرند؛ مانند گروه واژه هایی از نوع :« سرکار گذاشتن».
در هر زبانی علاوه بر مجموعه نظام های آوایی، صرفی، نحوی و معنایی، واژگانی نیز در ذهن سخن گویان هر زبانی وجود دارد که به آن واژگان ذهنی زبان می گویند.
در واژگان ذهنی زبان برای هر واژه دست کم سه نوع اطلاع ذخیره شده است:
1. اطلاع آوایی که ناظر بر چگونگی تلفظ واژه است.
2. اطلاع دستوری که ناظر بر چگونگی استفاده از آن در ساخت های دستوری است.
3. اطلاع معنایی ناظر بر این است که واژه ی مزبور چند معنی دارد و هریک از این معانی از کدام مولفه های معنایی ساخته شده است.